abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 mei 2012 @ 17:46:21 #176
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111003595
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 16:21 schreef DonJames het volgende:

[..]

Als ik er aan denk zal ik het binnenkort eens proberen met een goedkoop wijntje. Eén deel zo opdrinken, één deel blenderen en één deel decanteren. Maar dat doe ik dan wel als ik alleen ben, no way dat ik mijn gasten dit vreselijke tafereel laat aanschouwen..

Overigens gebruik ik een vinoglobe. Werkt prima en wordt wel geaccepteerd, denk dus niet dat ik snel overga naar de blender. Trouwens, wat misschien nog wel beter werkt: doe de wijn in de melkopschuimer van het cappucinoapparaat :D
Er hete stoom doorheen blazen?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 1 mei 2012 @ 17:51:10 #177
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111003770
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 15:32 schreef CutCake het volgende:

[..]

idd gewoon vin ordinaire erin of andere goedkope bocht. Ben denk ik ook één van de weinige die wijn standaard even door de blender gooit, wordt het veel lekkerder van naar mijn mening. (decanteren vind ik zo decadent en veel te traag).
Goed idee, ik giet het met een trechter in een karaf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_111004043
Ik heb een zak gedroogde rode linzen gekocht, moet ik die nu wel of niet wellen voor gebruik? Er staat niets over op de verpakking. En als ik ze moet wellen, hoe lang dan?
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:02:51 #179
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_111004189
Kan, niet per se nodig.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:05:34 #180
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111004294
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 17:59 schreef Selestha het volgende:
Ik heb een zak gedroogde rode linzen gekocht, moet ik die nu wel of niet wellen voor gebruik? Er staat niets over op de verpakking. En als ik ze moet wellen, hoe lang dan?
Nee hoor, hoeft niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_111004357
Ok prima bedankt allebei :) Dat gaat dan gewoon zo in de curry van de week :9
pi_111005011
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 17:46 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er hete stoom doorheen blazen?
Die van ons heeft ook standje koud :Y Dus dan is het misschien niet zo'n probleem.

Ik leer zo veel van dit topic :D
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:43:12 #183
267651 Klaploper
Wetenschappelijk onderzoeker
pi_111005564
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Goed idee, ik giet het met een trechter in een karaf.
Moet dit glas zijn? De trechter
Ik vecht met zwervers voor mijn plezier. Binnenkort ook op YouTube!
  dinsdag 1 mei 2012 @ 18:44:17 #184
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111005607
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 18:43 schreef Klaploper het volgende:

[..]

Moet dit glas zijn? De trechter
Neuh, kunststof of RVS doet het ook prima.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_111016145
rode linzen worden tijdens het koken wel helemaal prut hé
(beetje onder water zetten, evt met blokje, blokjes aardappel en wortel halverwege toevoegen, peper en zout en peterselie, hemels als je ziek bent!!)
look closer. close your eyes. really, it's not about distance
  dinsdag 1 mei 2012 @ 22:20:13 #186
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_111017454
Ik geef zelf de voorkeur aan gele linzen voor curry's. Rode koken inderdaad sneller tot prut.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_111074465
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 14:45 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik gebruik gewoon een "goedkope" wijn van de Aldi, laatste keer, van het weekeinde had een saus gemaakt van een spaanse wijn,euro of 4, 5 was die.
Voor stoofperen ofzo gebruik ik een vin du karton.
Spaanse wijnen hebben ook wel vaak dat donkere, zware dieprode, veel zon, veel hout, dat is voor stoofpotten wel lekker volgens mij. Ik ben alleen niet zo thuis in druiven of iets anders waarop je dat soort eigenschappen in een budgetwijntje kunt vinden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111074959
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 09:39 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Spaanse wijnen hebben ook wel vaak dat donkere, zware dieprode, veel zon, veel hout, dat is voor stoofpotten wel lekker volgens mij. Ik ben alleen niet zo thuis in druiven of iets anders waarop je dat soort eigenschappen in een budgetwijntje kunt vinden.
Je kan in dat geval wel eens kijken naar wijnen van de Malbec of Carmenère druif, die hebben dat ook wat in zich. Maar die komen meer uit Argentinië. Qua Spaanse druivensoorten kan je kijken naar de Tempranillo of Garnacha, evt in een blend met de Cabernet Sauvignon of merlot.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_111076995
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 10:03 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Je kan in dat geval wel eens kijken naar wijnen van de Malbec of Carmenère druif, die hebben dat ook wat in zich. Maar die komen meer uit Argentinië. Qua Spaanse druivensoorten kan je kijken naar de Tempranillo of Garnacha, evt in een blend met de Cabernet Sauvignon of merlot.
Ah, kijk, daar heb ik heel concreet wat aan. Tempranillo komt me bekend voor, Merlot uiteraard ook, Malbec is ook van Cahors.

Voor zover ik iets van wijn weet is dat van de Franse school, niet dat ik veel Franse wijn koop, in tegendeel, maar ik orienteer me op regio zoals de Fransen dat doen. En de druivensoort is er dan eentje die bij het klimaat en de grond past. Maar de internationale wijnen en dan met name die uit de nieuwe wijnlanden zijn veel meer druifgeorienteerd in de typering. Die kennis valt bij mij niet op een structuur, die valt er doorheen, ik onthou dat soort dingen dan niet. Als ik het aan gebied met zijn eigen klimaat kan verbinden dan weet ik wel ongeveer wat ik kan verwachten.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_111077696
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 11:10 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ah, kijk, daar heb ik heel concreet wat aan. Tempranillo komt me bekend voor, Merlot uiteraard ook, Malbec is ook van Cahors.

Voor zover ik iets van wijn weet is dat van de Franse school, niet dat ik veel Franse wijn koop, in tegendeel, maar ik orienteer me op regio zoals de Fransen dat doen. En de druivensoort is er dan eentje die bij het klimaat en de grond past. Maar de internationale wijnen en dan met name die uit de nieuwe wijnlanden zijn veel meer druifgeorienteerd in de typering. Die kennis valt bij mij niet op een structuur, die valt er doorheen, ik onthou dat soort dingen dan niet. Als ik het aan gebied met zijn eigen klimaat kan verbinden dan weet ik wel ongeveer wat ik kan verwachten.
Het voordeel van druivensoorten als handvat gebruiken, is dat die kennis over landen/regio's heen gaat, maar het kan ook weer zo zijn dat Druivensoort X, niet overal in regio Y het even goed doet. De Italiaanse Brunello wijnen zijn daar een goed voorbeeld van helaas. De lokale Sangiovese variëteit, de Sangiovese Grosso, is de verplichte druif voor de (vooral in de VS) gehypte Brunello di Montalcino, welke enkel in die gemeente geteeld mag worden, maar het lang niet overal even goed doet. Door de grote internationale vraag, heeft men de hele gemeente vol geplant met die druiven, met als gevolg forse verschillen in de wijnen van hetzelfde jaar, en dus dezelfde druif. In dat specifieke geval is het zaak om te kijken naar de wijngaard in kwestie, en wáár die ligt in de gemeente.

Overigens is een Californische Zinfandel ook een wat meer zwoele/warme wijn, maar daar zit soms wel erg veel kwaliteitsverschil in.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  donderdag 3 mei 2012 @ 13:15:20 #191
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_111081498
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 10:03 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Je kan in dat geval wel eens kijken naar wijnen van de Malbec of Carmenère druif, die hebben dat ook wat in zich. Maar die komen meer uit Argentinië. Qua Spaanse druivensoorten kan je kijken naar de Tempranillo of Garnacha, evt in een blend met de Cabernet Sauvignon of merlot.
Kijk bij de slijter voor tempranillo naar Rioja, en voor Garnacha naar Cariñena. Cariñena zijn relatief goede budget wijnen.
Siesta & Fiesta!
pi_111084114
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 11:30 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Het voordeel van druivensoorten als handvat gebruiken, is dat die kennis over landen/regio's heen gaat, maar het kan ook weer zo zijn dat Druivensoort X, niet overal in regio Y het even goed doet. De Italiaanse Brunello wijnen zijn daar een goed voorbeeld van helaas. De lokale Sangiovese variëteit, de Sangiovese Grosso, is de verplichte druif voor de (vooral in de VS) gehypte Brunello di Montalcino, welke enkel in die gemeente geteeld mag worden, maar het lang niet overal even goed doet. Door de grote internationale vraag, heeft men de hele gemeente vol geplant met die druiven, met als gevolg forse verschillen in de wijnen van hetzelfde jaar, en dus dezelfde druif. In dat specifieke geval is het zaak om te kijken naar de wijngaard in kwestie, en wáár die ligt in de gemeente.

Overigens is een Californische Zinfandel ook een wat meer zwoele/warme wijn, maar daar zit soms wel erg veel kwaliteitsverschil in.
Maar het gaat me dus niet zozeer om echte kwaliteit. Het gaat me om heel basale kwaliteiten. Net als waarom je geen beaujolais primeur of een rosé in een stoofpot gooit, gooi er ook geen lichte rode wijn in. Je wilt dan om basale kenmerken die de stoofpot versterken. Ik denk dat die hem dan in de druif, zon en hout. Dan mag het voor de rest best een ellendige wijn zijn, want de subtiliteiten verdampen toch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 3 mei 2012 @ 14:23:41 #193
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_111084406
Dan neem je toch een huiswijn van een supermarkt....
Siesta & Fiesta!
  donderdag 3 mei 2012 @ 14:28:45 #194
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_111084643
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 mei 2012 17:51 schreef Pietverdriet het volgende:

Goed idee, ik giet het met een trechter in een karaf.
Ik gebruik dit apparaat om snel te decanteren, werkt als een tierelier:
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 3 mei 2012 @ 15:44:07 #195
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_111088059
Ben ik gek, of is dat gewoon een sjieke trechter?
Siesta & Fiesta!
  donderdag 3 mei 2012 @ 17:35:34 #196
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_111093152
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 15:44 schreef Bramito het volgende:
Ben ik gek, of is dat gewoon een sjieke trechter?
Je bent gek. ;)

Nee, zoek maar eens op magic decanter.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_111093938
Piet, nog tips om risotto écht goed te krijgen?
  donderdag 3 mei 2012 @ 22:42:23 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111109017
quote:
14s.gif Op donderdag 3 mei 2012 14:28 schreef golfer het volgende:

[..]

Ik gebruik dit apparaat om snel te decanteren, werkt als een tierelier:
[ afbeelding ]
Als jij er in geloven wil, ik vind het onzin met een verlengsnoer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 mei 2012 @ 22:45:09 #199
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_111109187
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 17:54 schreef _Loki het volgende:
Piet, nog tips om risotto écht goed te krijgen?
Gebruik goede rijst, veel roeren met een houten lepel, pan met dikke bodem, vocht beetje bij beetje toevoegen, pas weer toevoegen als het vorige is opgenomen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 3 mei 2012 @ 22:45:32 #200
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_111109209
quote:
1s.gif Op donderdag 3 mei 2012 22:42 schreef Pietverdriet het volgende:

Als jij er in geloven wil, ik vind het onzin met een verlengsnoer
Het smaakverschil is overduidelijk merkbaar. Je moet het maar eens proberen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')