Ik zou eens aan andere pusher overwegenquote:Op woensdag 28 maart 2012 10:58 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Wordt het nu niet eens tijd, dat we en masse, naar de gedachtenwereld van andere culturen kijken?
Zijn we niet arrogant?
Deze 2 zijn mijn vragen aan jullie.
Als je nu naar de top 5 topics kijkt? Is Christendom dan oververtegenwoordigd?
Komt dat omdat wij in deze regio geboren zijn?
Is de regio waar je geboren bent altijd het dichtst bij de waarheid? Christendom rules?
Fc Groningen rules?
Westerse filosofen hoe gebrekkig hun kunsten ook zijn worden overall bijgehaald.
Nietzsche, Kierkegaard, Plato.
Is het redelijk om geen Islamitische denkers te kennen? En Confucius?
En mijn liefde? Boeddha?
Maar er zijn meer denkers.
Goerdjeff. Interessante gedachtengang.
Als je in Groningen woont is Ajax gelijk een K-club?
quote:Op woensdag 28 maart 2012 10:58 schreef Gebruikersnaam4 het volgende:
Wordt het nu niet eens tijd, dat we en masse, naar de gedachtenwereld van andere culturen kijken?
Zijn we niet arrogant?
Deze 2 zijn mijn vragen aan jullie.
Als je nu naar de top 5 topics kijkt? Is Christendom dan oververtegenwoordigd?
Komt dat omdat wij in deze regio geboren zijn?
Is de regio waar je geboren bent altijd het dichtst bij de waarheid? Christendom rules?
Fc Groningen rules?
Westerse filosofen hoe gebrekkig hun kunsten ook zijn worden overall bijgehaald.
Nietzsche, Kierkegaard, Plato.
Is het redelijk om geen Islamitische denkers te kennen? En Confucius?
En mijn liefde? Boeddha?
Maar er zijn meer denkers.
Goerdjeff. Interessante gedachtengang.
Als je in Groningen woont is Ajax gelijk een K-club?
Wie modereert de moderator?quote:
Uit welk subforum komt dit topic hier naartoe?quote:
Anders doe je even niet alsof je de wijsheid in pacht hebtquote:Op woensdag 28 maart 2012 11:55 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Wie modereert de moderator?
[..]
Uit welk subforum komt dit topic hier naartoe?
Wat, de, neuk, slik, jij?quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Anders doe je even niet alsof je de wijsheid in pacht hebt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nepotismequote:Op woensdag 28 maart 2012 12:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Iemand die de spelregels van het forum probeert te begrijpen.
Ik heb nog steeds niets geleerd.quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:59 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Dus? Conclusie?
Waar je bent geboren komt het beste vandaan?
Nederland overwint alles?
Het is goed, ik hoop maar dat jullie de volgende keer niet in een andere cultuur worden geboren dan.
Goh, dat het onderwijs zo is afgezakt.
Weer wat geleerd.
Spelregel 1: Kapt-Ruigbaard heeft altijd gelijk.quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat wanneer je ergens anders bent geschoold je een heel ander wereld beeld hebt, dat je vanuit dat perspectief andere zaken weet, andere prio"s stelt.quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:03 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Ik heb nog steeds niets geleerd.
Wat probeer je nu te vertellen/vragen?
quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:02 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Doe toch niet bloempje, laat dit topic gewoon gaan als je het niets vindt?quote:
Die kende ik nietquote:Op woensdag 28 maart 2012 12:10 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Maar idd, ook Goerdjeff had een heel interessante visie.
Er is zoveel meer, dat bedoel ik dus.
Het is lastig om het gedachtegoed van de gehele wereld met elkaar te vergelijken. Maar mensen kunnen hier misschien op niet-westers gedachtegoed wijzen dat naar hun opinie meer aandacht verdient.quote:Vierde Weg
Het gedachtegoed van Gurdjieff, het zogeheten Gurdjieff werk, wordt ook wel beschreven als de Vierde Weg. De Eerste weg in deze beeldspraak is die van de fakir. Die richt zich op (het beteugelen van) de lichamelijkheid. De Tweede weg, de weg van de monnik, richt zich op (het beteugelen van) emoties en gevoelens. De Derde weg van de yogi richt zich op (het beteugelen van) het denken en het intellect.
De door Gurdjieff uitgewerkte Vierde weg was de weg van de "sluwe" mens. Die mens heeft kennis van de regels en normen van de eerste wegen, maar is geen volgeling van een daarbij behorend religieus of filosofisch systeem. De mens op de Vierde weg kiest bewust wat bruikbaar en nodig is voor zijn eigen ontwikkeling. Echter, om bewust te kunnen kiezen moet de mens weten wie hij is, en moet hij alert zijn.
De essentie van Gurdjieffs lering is dat de individuele mens zichzelf niet of nauwelijks kent en zich daar niet bewust van is. Volgens hem denkt en handelt de mens mechanisch, hij identificeert zich met tal van denkbeelden en als gevolg daarvan 'gebeurt' hem ook alles. De mens verkeert in een bewustzijnstoestand die in de esoterische wetenschappen wel als waak-slaap wordt beschreven. Met andere woorden, het lichaam is weliswaar wakker, maar de geest, of zo men wil, datgene wat de mens in essentie ís, slaapt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/George_Gurdjieff
Ja Aton, maar hebben wij die gewoon, gezellig, redelijlk nadenkend geimporteerd?quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:43 schreef ATON het volgende:
Het christendom is ook een import-produkt.
Als je terug gaat in de tijd, dan volgt waarschijnlijk dat veel gedachtegoed teruggaat op de cultuur van onze Indo-Europese voorouders en taalonderzoek leidt ons naar deze stamvaderen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 12:43 schreef ATON het volgende:
Het christendom is ook een import-produkt.
quote:Indo-Europees is de naam die taalonderzoekers gegeven hebben aan de gezamenlijke oertaal, waarvan de meeste Europese talen afstammen. Men kwam het bestaan van zo'n oertaal op het spoor, toen ontdekt werd dat het Sanskriet, een taal uit India van 2000 jaar geleden die bewaard is gebleven in religieuze geschriften, grote overeenkomsten vertoont met talen uit de Europese taalfamilie, zoals het Grieks, het Latijn, maar ook de Germaanse talen, waartoe het Nederlands behoort. Dat betekende immers, dat al die talen een en dezelfde oorsprong moesten hebben. Hoe het Indo-Europees precies geklonken heeft, weet niemand. In de tijd waarin die taal gesproken werd, was er immers nog geen schrift. En waar het Indo-Europees precies gesproken is, zelfs daarover lopen de meningen uiteen. Sommige geleerden plaatsen het in Oost-Europa, tussen de Karpaten en de Oeral, anderen in Anatolië (het huidige Turkije). Vanuit dat kerngebied, waar het ook gelegen heeft, zijn de sprekers uitgezwermd in verschillende richtingen. Niet alleen naar Europa, een deel is terechtgekomen in India (vandaar het Sanskriet, dat op zijn beurt weer een voorloper was van het Hindi) en een ander in Iran. Vandaar dat het Perzisch, in tegenstelling tot de talen van de omringende landen, verwant is aan de Europese talen.
Een alternatief is dat je de basale aspecten van je leven zoveel mogelijk automatiseert, zodat je ze op de automatische piloot kunt uitvoeren. Zo maak je je aandacht vrij van deze alledaagse beslommeringen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:17 schreef Nietvandezewereld het volgende:
die Goerdjeff, zegt iets in de trant van:
wanneer je naar je werk gaat, dan kies je w.s. steeds de zelfde route.
ook de gang naar je wastafel en je ontbijt is vaak gelijk.
Uiteindelijk zelfs de manier waarop je met je vrouw/man vrijt.
Hij zegt dat we ons gemakkelijk laten vangen in patronen....voor het gemak!
Hierdoor komen we in de verste verte niet toe aan ons volle potentieel.
Jij hebt het over een taal. Ik heb het over een religie die amper 1600 jaar oud is en dit oorspronkelijk gedachtengoed nog steeds niet begrepen wordt zoals die bedoeld was. Daar heb ik het over.quote:Op woensdag 28 maart 2012 13:24 schreef deelnemer het volgende:
Als je terug gaat in de tijd, dan volgt waarschijnlijk dat veel gedachtegoed teruggaat op de cultuur van onze Indo-Europese voorouders en taalonderzoek leidt ons naar deze stamvaderen.
Vertel, ik ben benieuwd, hoe was het bedoeld?quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:35 schreef ATON het volgende:
[..]
Jij hebt het over een taal. Ik heb het over een religie die amper 1600 jaar oud is en dit oorspronkelijk gedachtengoed nog steeds niet begrepen wordt zoals die bedoeld was. Daar heb ik het over.
Dat is toch ook in overeenstemming met de gedachte van het Arische ras? Ook goed vertegenwoordigd in Perzie?quote:Indo-Europees is de naam die taalonderzoekers gegeven hebben aan de gezamenlijke oertaal, waarvan de meeste Europese talen afstammen. Men kwam het bestaan van zo'n oertaal op het spoor, toen ontdekt werd dat het Sanskriet, een taal uit India van 2000 jaar geleden die bewaard is gebleven in religieuze geschriften, grote overeenkomsten vertoont met talen uit de Europese taalfamilie, zoals het Grieks, het Latijn, maar ook de Germaanse talen, waartoe het Nederlands behoort. Dat betekende immers, dat al die talen een en dezelfde oorsprong moesten hebben. Hoe het Indo-Europees precies geklonken heeft, weet niemand. In de tijd waarin die taal gesproken werd, was er immers nog geen schrift. En waar het Indo-Europees precies gesproken is, zelfs daarover lopen de meningen uiteen. Sommige geleerden plaatsen het in Oost-Europa, tussen de Karpaten en de Oeral, anderen in Anatolië (het huidige Turkije). Vanuit dat kerngebied, waar het ook gelegen heeft, zijn de sprekers uitgezwermd in verschillende richtingen. Niet alleen naar Europa, een deel is terechtgekomen in India (vandaar het Sanskriet, dat op zijn beurt weer een voorloper was van het Hindi) en een ander in Iran. Vandaar dat het Perzisch, in tegenstelling tot de talen van de omringende landen, verwant is aan de Europese talen.
Door terug te gaan in de tijd zul je onvermijdelijk gemeenschappelijke wortels ontdekken. Dat is geen goede reden om er een superieure status aan toe te kennen.quote:Op woensdag 28 maart 2012 15:54 schreef Nietvandezewereld het volgende:
[..]
Dat is toch ook in overeenstemming met de gedachte van het Arische ras? Ook goed vertegenwoordigd in Perzie?
En van deze indo-europeanen zouden toch de upanishads afkomstig zijn?
De basis voor hindoeisme, daar ze zich vestigden in India? En evt boeddhisme?
Die Upanishads die Einstein het liefst las of wilde lezen?
Dat lijkt dus een aanrader?
Wat is de gedachte van Adolf geweest m.b.t. het Arische ras?
We hebben het hier toch over de religie en de invloed op ons denken en cultuur, mag ik hopen?quote:Op woensdag 28 maart 2012 14:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Vertel, ik ben benieuwd, hoe was het bedoeld?
Ja, dat is zo.quote:Op woensdag 28 maart 2012 17:54 schreef deelnemer het volgende:
De gedachte dat de waarheid gelijk is aan de oorsprong is een religieuze gedachte. Dan heeft het zin om naar de oorsprong terug te keren.
Waarvan religies de motor is. Kijk maar bv. de Kunst en de Rechtspraak.quote:De wetenschap bestudeert o.a de ontstaansgeschiedenis van religies, zonder een Godshypothese aan te nemen. Als je religie gaat ontrafelen in eerdere invloeden, wat blijft er dan van over? Cultuurgeschiedenis.
Dat dacht je maar. Ook jij moet afrekenen met de grote voetafdruk op onze cultuur. Ik denk hierbij aan de wetten die hierop geïnspireerd zijn, de rechten van de vrouw in onze maatschappij en de strijd rond de abortuswet, om maar iets te noemen. Weet je dat enkele jaren geleden er nog een kruisbeeld in de rechtzalen van België hing ! Scheiding van Kerk en Staat, een lange weg.quote:Voor mij is het simpel. Als het Christendom feitelijk twee geestelijke vaders heeft: de God van Abraham en de God van de filosofen, dan moeten christenen daar zelf maar een oplossing voor zien te vinden. Als ongelovige sta ik buiten dat probleem.
zo mag je het noemen.quote:Hoe sta jij eigenlijk zelf in deze kwestie?
1. onbevangen interesse in cultuurgeschiedenis en het bestrijden van misconcepties daarover
zoiets, door vooral aan te tonen dat er een historische (Jezus) en een mythologische (Christus) versie is, waarvan de laatste zich heeft ontwikkeld tot het christendom.quote:2. het christendom ontmaskeren als niets meer dan een culturele ontwikkeling.
Als je het zo nauw definieert is het een politieke kwestie. Nederland heeft momenteel 3 christelijke partijen: CDA (13 zetels), Christen Unie (6 zetels) & SGP (2 zetels). Totaal 21 zetels op de 150 en dat is 21% (volgens de laatste peilingen).quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:13 schreef ATON het volgende:
Dat dacht je maar. Ook jij moet afrekenen met de grote voetafdruk op onze cultuur. Ik denk hierbij aan de wetten die hierop geïnspireerd zijn, de rechten van de vrouw in onze maatschappij en de strijd rond de abortuswet, om maar iets te noemen. Weet je dat enkele jaren geleden er nog een kruisbeeld in de rechtzalen van België hing ! Scheiding van Kerk en Staat, een lange weg.
Dat moet het wel zijn moterbloempje, alle alternatieve verklaringen zijn eenvoudig uit te sluiten. Nu ze zich ook al als Boeddhisten vermommen, is er helemaal geen ontkomen meer aan. Leg je er maar bij neer schat. Ooit zullen we allemaal ontwaken uit deze boze droom.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:35 schreef motorbloempje het volgende:
Ik vrees dat de illuminati erachter zitten.
Onrechtsstreeks wel. Politiek heeft een achterban nodig. Christelijke partijen bestaan, in principe althans, uit christelijk geïnspireerde kiezers. Deze partijen zullen het gedachtengoed van hun kiezers omzetten in wetten en beleid. Zo bepaald religie nog steeds hoe een cultuur eruit ziet. Het humanistisch denken zal je dan weer in de andere partijen aantreffen. Tot op heden bepaald religie nog een groot deel van onze politiek, en dat is in België niet anders.quote:Op woensdag 28 maart 2012 18:26 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als je het zo nauw definieert is het een politieke kwestie. Nederland heeft momenteel 3 christelijke partijen: CDA (13 zetels), Christen Unie (6 zetels) & SGP (2 zetels). Totaal 21 zetels op de 150 en dat is 21% (volgens de laatste peilingen).
Helpquote:Op woensdag 28 maart 2012 18:43 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dat moet het wel zijn moterbloempje, alle alternatieve verklaringen zijn eenvoudig uit te sluiten. Nu ze zich ook al als Boeddhisten vermommen, is er helemaal geen ontkomen meer aan. Leg je er maar bij neer schat. Ooit zullen we allemaal ontwaken uit deze boze droom.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |