Bij speeltuin De Kleine Dom hebben ze er (geloof ik) een, al is dat meer binnenstad dan west. Ik maak ook wel eens gebruik van die in 't Tolsteegplantsoen, maar dat is dan weer zuid.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:04 schreef Reilain het volgende:
Mooi zeg die laatste foto... is dat nog lang?
Enne... ff vraagje..
Weet iemand een 'babyschommel' in Utrecht west?
Zo eentje waar mijn dreumes niet afdonderd? Ze is nogal van de thrillrides..
Zo'n nestschommel hebben ze ook in de speeltuin bij het Wilhelminapark. Erg leuk inderdaad.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:19 schreef Ireth het volgende:
In het Julianapark hebben ze sinds kort ook schommels met van die babyzitjes... en bij de kinderboerderij in Overvecht hebben ze zo'n schommel met zo'n soort nest.. waar je ook in kan liggen.
Welke wijk woon je dan?quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:13 schreef Reilain het volgende:
Hmmmmmm helaas beide niet 'ff snel heen te fietsen'
Maar tnxs voor het meedenken!
Hier is het juist weer de sport om met zoveel mogelijk mensen in dat nest te komen liggen. Dat vinden jongens en meisjes uit groep 8 dan weer spannend denk ik.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:33 schreef Specularium het volgende:
Gister had ik dat ook al met 'klapmuts'.
Ik had nog nooit van die dingen gehoord.
Maar ik dacht dan ook dat de bedoeling van een schommel was dat je eraf kon springen of flikkeren.
Bij de ARM in de buurt in Zuid Hoograven zit ook een grote speeltuin met baby-schommels.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:13 schreef Reilain het volgende:
Hmmmmmm helaas beide niet 'ff snel heen te fietsen'
Maar tnxs voor het meedenken!
Ben helemaal niet negatief over de flat zelf. Ziet er best gaaf uit om eerlijk te zijn. Maar als ik vervolgens kijk naar de appartementen die te koop staan, hoe ze ingedeeld zijn en wat je er voor betaald (zonder parkeerplaats) dan word ik er niet echt enthousiast van.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:58 schreef TMan het volgende:
Waarom is iedereen nou zo negatief over die flat die ze gaan bouwen hier? Ik vind 't wel een mooi ding. Plus, dat ze begonnen zijn met bouwen wil normaal gesproken zeggen dat er al 70% ofzo verkocht is, die ontwikkelaars zijn ook niet gek.
Vind het ook wel goed dat ze nog proberen iets aan faciliteiten in zo'n woonwijk te krijgen door her direct in de flat te integreren, daar is volgens mij zeker wel behoefte aan. Als iedereen alleen maar woonruimte neerplempt wordt het ook een dooie boel.
Mocht dit project van de grond komen heeft die buurt nog best potentie ook.
Maar granted, het zijn kleine appartementen en ze zijn duur. Als ik alleen was zou ik het nog best het overwegen waard vinden.
Ik ben echt benieuwd naar de architect van die oude kantoortoren. Die kwam 's avonds thuis en zei tegen zijn vrouw "Schat, ik heb nou toch een pareltje van een gebouw ontworpen. Moet je kijken!"quote:
Als je op de website zelf met prijzen gaat kijken en wat nog beschikbaar is dan heb ik eerder het idee dat 30% verkocht is ipv 70%. Er is nog steeds heel erg veel beschikbaar. Marketing is ook raar, want de hoogste prijs die ik zag is 245.000 en dat is iets heel anders dan de 3 ton max waar ze het over hebben.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:58 schreef TMan het volgende:
Waarom is iedereen nou zo negatief over die flat die ze gaan bouwen hier? Ik vind 't wel een mooi ding. Plus, dat ze begonnen zijn met bouwen wil normaal gesproken zeggen dat er al 70% ofzo verkocht is, die ontwikkelaars zijn ook niet gek.
Vind het ook wel goed dat ze nog proberen iets aan faciliteiten in zo'n woonwijk te krijgen door her direct in de flat te integreren, daar is volgens mij zeker wel behoefte aan. Als iedereen alleen maar woonruimte neerplempt wordt het ook een dooie boel.
Het gebouw is niet lelijk. De woningen zijn belachelijk op verschillende fronten.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:58 schreef TMan het volgende:
Waarom is iedereen nou zo negatief over die flat die ze gaan bouwen hier? Ik vind 't wel een mooi ding. Plus, dat ze begonnen zijn met bouwen wil normaal gesproken zeggen dat er al 70% ofzo verkocht is, die ontwikkelaars zijn ook niet gek.
Vind het ook wel goed dat ze nog proberen iets aan faciliteiten in zo'n woonwijk te krijgen door her direct in de flat te integreren, daar is volgens mij zeker wel behoefte aan. Als iedereen alleen maar woonruimte neerplempt wordt het ook een dooie boel.
Waarom ze altijd van die waardeloze onoverzichtelijke websites in elkaar draaien is me ook een raadsel.quote:Mocht dit project van de grond komen heeft die buurt nog best potentie ook.
lol.. in die tijd, was het een futuristisch gebouw....quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:37 schreef kwib het volgende:
[..]
Ik ben echt benieuwd naar de architect van die oude kantoortoren. Die kwam 's avonds thuis en zei tegen zijn vrouw "Schat, ik heb nou toch een pareltje van een gebouw ontworpen. Moet je kijken!"
Mooi, maar dat is niet in utrechtquote:Op vrijdag 23 maart 2012 14:04 schreef Blik het volgende:
Dit project is wel echt mooi, direct aan de Vecht op een rustige locatie (geen grote weg die direct langs het huis loopt).
http://www.vechthaven.nl/
Nieuw welgelegen.. Tussen Transwijk, kanaleneiland en Oog ingepropt...quote:
Soms vat ik gewoon echt niet hoe dom sommige mensen kunnen zijnquote:Op zaterdag 24 maart 2012 23:26 schreef Doedezemaar het volgende:
http://drimble.nl/112/utr(...)oor-woningbrand.html
Idioot ging binnen bbqen, zijn woning is uitgebrand, de andere woningen zijn pikzwart.
hmmm nee aan die kant van Utrecht kom ik eigenlijk nooit... kan je dus niet helpen...quote:Op zaterdag 24 maart 2012 23:33 schreef Reilain het volgende:
[..]
Nieuw welgelegen.. Tussen Transwijk, kanaleneiland en Oog ingepropt...
Dus hoopte op een leuke schommel in die wijken of in Lombok...
quote:Eksters zijn gemeente Utrecht te snel af
De gemeente heeft zaterdag met grote spoed enkele bomen laten kappen op een net aangekocht stuk grond bij het kantoor van Post NL bij de Kruisvaart. Spoed was geboden omdat gekapt moest worden voordat vogels er nesten in zouden bouwen. In één boom bleek al een nest van vermoedelijk een paar eksters te zitten; die boom blijft nog enkele maanden staan. Welke gevolgen dat heeft, is nog niet bekend.
Wethouder Everhardt maakte vrijdag bekend dat de gemeente overeenstemming heeft bereikt met grondbezitter DPC over de aankoop van het laatste stuk grond dat nodig is voor de aanleg van de Verlengde van Zijstweg. Die weg is nodig als ontsluiting voor het nieuwe tijdelijk busstation aan de westkant van Utrecht Centraal.
De aanleg van de weg, de busbuffer en bijbehorende brug over de Kruisvaart moeten begin 2013 gereed zijn zodat het tijdelijk busstation via deze weg en de Mineurslaan ontsloten kan worden.
Op de plek van de toekomstige busbuffer laat de gemeente ook onderzoeken of er nog onontplofte bommen liggen. Die zouden daar terecht kunnen zijn gekomen tijdens bombardementen op het Centraal Station door de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Vooronderzoek heeft uitgewezen dat er een nog niet nader te duiden object in de grond is gevonden.
Het onderzoek start op 2 april ter hoogte van woonboot nr 100 aan de overkant van de Kruisvaart. De werkzaamheden duren circa twee weken en volgens de gemeente is er geen overlast van te verwachten en zijn er geen risico’s voor de omgeving. Mocht er iets gevonden worden, wordt direct de Explosieven Opruimingsdienst ingeschakeld en worden bewoners geïnformeerd.
Zometeen weer voor tientallen miljoenen aan vertraging omdat er een vogel in een boom zit. Typisch Utrecht.quote:Op zondag 25 maart 2012 13:30 schreef Nielsch het volgende:
Geen idee of het gevolgen heeft want ze wilden er toch pas vanaf begin 2013 wat mee gaan doen, maar desalniettemin krijgt dit bericht:
![]()
![]()
![]()
![]()
[..]
Welke buurt?quote:Op maandag 26 maart 2012 08:48 schreef Doedezemaar het volgende:
Vrijdagnacht is de auto van de buurjongen gestolen, afgelopen nacht zijn van 2 auto's ruiten ingegooid/geslagen. Kan dat kutvolk ff uit mijn buurt verdwijnen?
Meest overgewaardeerde stukje Utrecht imo, op dat witte pand na zijn al die gebouwen lelijk, en helemaal niet zo oud.quote:Op maandag 26 maart 2012 07:07 schreef Q. het volgende:
Ik wilde het net posten, van zoiets word ik nou vrolijk.Toch jammer dat het zometeen bijna allemaal plat gaat. Het laatste stukje oud stationsgebied.
Het is het enige in de buurt wat nog een beetje historie uitstraalt. Als ze daar zometeen zo'n mooie betonnen muur a la HC gaan neerzetten ga jij ook nostalgisch worden. Probleem is niet dat het zo mooi is maar dat het alternatief met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 500x zo erg wordt. Dood, levenloos en gesloten.quote:Op maandag 26 maart 2012 09:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Meest overgewaardeerde stukje Utrecht imo, op dat witte pand na zijn al die gebouwen lelijk, en helemaal niet zo oud.
Dat is voorbarig. Ik vind het oude HC inderdaad echt niet mooi, maar van de nieuwbouwplannen word ik best wel enthousiast. Als ze de lelijke panden op de Sijp slopen en het huidige witte monument gebruiken als een soort entreegebouw dan kan het nog best wel erg fraai worden.quote:Op maandag 26 maart 2012 09:02 schreef Q. het volgende:
[..]
Het is het enige in de buurt wat nog een beetje historie uitstraalt. Als ze daar zometeen zo'n mooie betonnen muur a la HC gaan neerzetten ga jij ook nostalgisch worden. Probleem is niet dat het zo mooi is maar dat het alternatief met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid 500x zo erg wordt. Dood, levenloos en gesloten.
De rest van de bebouwing in het stationsgebied is geen reden voor optimisme.![]()
Daar heb je wel een beetje gelijk in, maar dat neemt niet weg dat het een mooi burgerinitiatief is.quote:Op maandag 26 maart 2012 09:01 schreef speknek het volgende:
[..]
Meest overgewaardeerde stukje Utrecht imo, op dat witte pand na zijn al die gebouwen lelijk, en helemaal niet zo oud.
Mwah aan de overkant van het westplein heb je compleet lombok in die stijl, met wel mooie gebouwen en in het algemeen goed onderhouden. Als ze er nou ooit een keer een mooi autoluw plein van maken en lombok bij de stad betrekken (haha I kid I kid), mag die Seijpenstijnkade tegen de vlakte en mist niemand het.quote:Op maandag 26 maart 2012 09:02 schreef Q. het volgende:
Het is het enige in de buurt wat nog een beetje historie uitstraalt.
Misschien kunnen ze van die moskee een cultureel centrum maken ofzo, een evenementenhal bijvoorbeeld.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:16 schreef speknek het volgende:
[..]
Mwah aan de overkant van het westplein heb je compleet lombok in die stijl, met wel mooie gebouwen en in het algemeen goed onderhouden. Als ze er nou ooit een keer een mooi autoluw plein van maken en lombok bij de stad betrekken (haha I kid I kid), mag die Seijpenstijnkade tegen de vlakte en mist niemand het.
Het wordt een cultureel centrum (monocultuur uiteraard), omdat ze dan subsidie kunnen vangen.quote:Op maandag 26 maart 2012 10:50 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze van die moskee een cultureel centrum maken ofzo, een evenementenhal bijvoorbeeld.
Maar vooralsnog zijn de centjes op en ligt de bouw stil.quote:Op maandag 26 maart 2012 11:18 schreef speknek het volgende:
[..]
Het wordt een cultureel centrum (monocultuur uiteraard), omdat ze dan subsidie kunnen vangen.
Ja lekker zonde want er staat wel al wat.. Is dat verkeerd berekend oid?quote:Op maandag 26 maart 2012 11:25 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar vooralsnog zijn de centjes op en ligt de bouw stil.
Ja ze hadden gedacht een bom duiten voor hun huidige moskeegebouw te krijgen, was nog geen koper maar ach ja, en natuurlijk moesten er nog wat giften komen, vage toezeggingen zijn ook toezeggingen, niet tegenin gaan, zo werkt dat in die cultuur.quote:Op maandag 26 maart 2012 12:21 schreef LaLouchi het volgende:
Ja lekker zonde want er staat wel al wat.. Is dat verkeerd berekend oid?
Ik irriteer me vooral aan de drempels. Kom er zo 10 achter elkaar tegen op de kortste woon-werk routes. Dan rij ik nog liever om, beter voor de schokdempers en het humeurquote:Op maandag 26 maart 2012 14:53 schreef CherryLips het volgende:
Rijden in Leidsche Rijn
Dat in combinatie met een navigatiesysteem dat op het laatste moment zegt 'nu afslaan', ben ik echt drie keer verkeerd gereden. En toen zat ik ineens zowat op de busbaan. Volgens mij had iemand hier daar eerder over geklaagd, bij het Leidsche Rijn College. Ik moest naar links, maar die doorgang was zo smal dat ik echt dacht dat het een fietspad was. En toen allemaal eenrichtingsverkeer waardoor ik alleen maar verder van m'n bestemming wegreed op een gegeven moment.
Ik had beesten achterin (moest naar de dierenarts) dus ik ging echt met een slakkengangetje over die drempels heen. Mensen achter me blijquote:Op maandag 26 maart 2012 15:09 schreef The6thgate het volgende:
[..]
Ik irriteer me vooral aan de drempels. Kom er zo 10 achter elkaar tegen op de kortste woon-werk routes. Dan rij ik nog liever om, beter voor de schokdempers en het humeur
Autorijden in Utrecht is sowieso een ramp.quote:Op maandag 26 maart 2012 14:53 schreef CherryLips het volgende:
Rijden in Leidsche Rijn
Dat in combinatie met een navigatiesysteem dat op het laatste moment zegt 'nu afslaan', ben ik echt drie keer verkeerd gereden. En toen zat ik ineens zowat op de busbaan. Volgens mij had iemand hier daar eerder over geklaagd, bij het Leidsche Rijn College. Ik moest naar links, maar die doorgang was zo smal dat ik echt dacht dat het een fietspad was. En toen allemaal eenrichtingsverkeer waardoor ik alleen maar verder van m'n bestemming wegreed op een gegeven moment.
Overvecht viel vorige week mee, het stond alleen muurvastquote:Op maandag 26 maart 2012 15:29 schreef Q. het volgende:
[..]
Autorijden in Utrecht is sowieso een ramp.
Blij dat ik tegenwoordig alleen nog maar een fiets heb alhoewel dat ook niet ideaal is, voel je je ook regelmatig vogelvrij.
Wat wordt dat een gedrocht zeg.quote:Op maandag 26 maart 2012 13:39 schreef okiokinl het volgende:
van de week waren ze wel aan het werk aan de moskee, zag ik.
"beschermd stadsaanzicht"quote:Op maandag 26 maart 2012 15:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Wat wordt dat een gedrocht zeg.
Moet je eens proberen een dakkapelletje te plaatsen.
Ik ja wat een kutplek is dat, al helemaal in het donker; enig verschil is dat ik (nou ja wij, ik reed niet) daadwerkelijk op de busbaan belandde en dat daar ook net toevallig politie reed... (Geen boete, ik denk dat ze het wel vaker tegenkwamen...)quote:Op maandag 26 maart 2012 14:53 schreef CherryLips het volgende:
Rijden in Leidsche Rijn
Dat in combinatie met een navigatiesysteem dat op het laatste moment zegt 'nu afslaan', ben ik echt drie keer verkeerd gereden. En toen zat ik ineens zowat op de busbaan. Volgens mij had iemand hier daar eerder over geklaagd, bij het Leidsche Rijn College. Ik moest naar links, maar die doorgang was zo smal dat ik echt dacht dat het een fietspad was. En toen allemaal eenrichtingsverkeer waardoor ik alleen maar verder van m'n bestemming wegreed op een gegeven moment.
Dankzij jouw post is mij dat niet overkomenquote:Op maandag 26 maart 2012 16:51 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ik ja wat een kutplek is dat, al helemaal in het donker; enig verschil is dat ik (nou ja wij, ik reed niet) daadwerkelijk op de busbaan belandde en dat daar ook net toevallig politie reed... (Geen boete, ik denk dat ze het wel vaker tegenkwamen...)
Er staat ook alleen een verboden-toegangbord en er staat Busbaan op de weg volgens mij. Je moet goed vooruit kijken.quote:Op maandag 26 maart 2012 16:57 schreef Goddelijker het volgende:
Haha, hoeveel mensen daar wel niet de busbaan (perongeluk) nemen...
Ik woon er om de hoek en zie ze regelmatig
tja van mij hoeft het ook niet.. maar ik erger me er niet meer an dan aan het gemiddelde glazen kantoorgedrocht.quote:Op maandag 26 maart 2012 15:42 schreef Specularium het volgende:
[..]
Wat wordt dat een gedrocht zeg.
Moet je eens proberen een dakkapelletje te plaatsen.
Ik heb vandaag tijdens het hardlopen wat research voor je gedaan.quote:Op donderdag 22 maart 2012 22:04 schreef Reilain het volgende:
Mooi zeg die laatste foto... is dat nog lang?
Enne... ff vraagje..
Weet iemand een 'babyschommel' in Utrecht west?
Zo eentje waar mijn dreumes niet afdonderd? Ze is nogal van de thrillrides..
bronquote:Aan ruim veertig jaar Utrechtse automarkt op het veemarktterrein in Voordorp is dinsdagmorgen een einde gekomen. De markt vindt vanaf volgende week in Beverwijk plaats, al zijn veel handelaren daar niet blij mee. Een aantal van hen is van plan uit te wijken naar het Duitse Emsbüren.
Begin jaren '90 werd de automarkt al eens tijdelijk gesloten. Dit vanwege de overlast, veroorzaakt door de grote aantallen Oost-Europese handelaren die soms al in het weekend neerstreken in de naburige wijken Tuindorp-Oost en Voordorp. Na vier maanden sluiting en de invoering van nieuwe strenge regels ging de markt weer open en was de overlast verleden tijd.
In 2004 werd het veemarktterrein voor het eerst genoemd als mogelijk locatie voor woningbouw. De markt zou verplaatst worden naar Leidsche Rijn maar daar bleek geen geschikte locatie, al dan niet in combinatie met de Utrechtse Bazaar, te vinden. De afgelopen jaren hebben handelaren en andere belanghebbenden vergeefs strijd gevoerd om op het veemarktterrein te blijven. Ook een laatste kort geding tegen de gemeente Utrecht leverde maandag niet het gewenste resultaat op. Een alternatieve plek in het Gelderse Bemmel, die op veel steun kon rekenen, bleek eerder al niet haalbaar.
Ook de veehandel in de veemarkthallen is al verleden tijd. De uitbraak van besmettelijke dierziektes en de opkomst van de handel via internet waren daar debet aan. In 2007 stopte de verkoop van runderen en schapen en vorig jaar mei kwam er een eind aan vijf eeuwen georganiseerde veehandel in Utrecht toen ook de paardenmarkt werd opgedoekt.
De gemeente gaat binnenkort beginnen met de sloop van de veemarkthallen en het bouwrijp maken van het terrein. De eerste bouwkavels zijn al in de verkoop.
De 2012 versie:quote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:26 schreef Nielsch het volgende:
Definitieve einde van de Veemarkthallen. Het is toch een stukje Utrechtse geschiedenis, al ben ik er zelf nooit geweest. Toen ik in mijn studententijd nog in een budget hotel werkte kwamen er op maandagavond vaak Oost-Europeanen die dan dinsdagochtend heel vroeg naar de Automarkt gingen.
[..]
bron
Referentie naar de automarkt zit natuurlijk ook in dit liedje:
Hee, er was ook al een 2010 jumpversie:quote:
Tnxsss wat tof! Bankaplein it isquote:Op dinsdag 27 maart 2012 19:13 schreef Xennia het volgende:
[..]
Ik heb vandaag tijdens het hardlopen wat research voor je gedaan.
Park Oog en Al: nee
Speeltuintje Keulsekade: nee
Majellapark: nee
Molenpark: nee (achter het Molenpark is nog een kinderboerderij met speeltoestellen, maar dat terrein was al afgesloten. Ik heb dus niet alle speeltoestellen kunnen zien).
Bankaplein: jaaaaa!
Bankaplein is sowieso wel een leuke speeltuin. Er staat een hek omheen en er is toezicht door vrijwilligers. Ik denk niet dat er hangjongeren vertoeven. Elke doordeweekse dag van 11 tot 18 geopend. De tijden van het weekend heb ik niet onthouden.
Je betaalt ¤2 borg voor een speciaal brilletje.quote:Op dinsdag 27 maart 2012 22:10 schreef Specularium het volgende:
Is het brilletje ook gratis? Of kun je die voor het schappelijke bedrag van 10 euro kopen?
Stom zeg..quote:Op maandag 26 maart 2012 12:58 schreef speknek het volgende:
[..]
Ja ze hadden gedacht een bom duiten voor hun huidige moskeegebouw te krijgen, was nog geen koper maar ach ja, en natuurlijk moesten er nog wat giften komen, vage toezeggingen zijn ook toezeggingen, niet tegenin gaan, zo werkt dat in die cultuur.
Congratz!quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:00 schreef TMan het volgende:
Yay contract getekend; vanaf maandag woon ik niet alleen in Utrecht maar werk ik er ook
Waar?quote:Op woensdag 28 maart 2012 11:00 schreef TMan het volgende:
Yay contract getekend; vanaf maandag woon ik niet alleen in Utrecht maar werk ik er ook
quote:Honderden schoonmakers hebben zich vanmiddag verzameld op Utrecht Centraal. Ze willen de stationshal bezetten. De schoonmakers proberen al bijna drie maanden om meer loon en een betere cao te krijgen, maar nog zonder resultaat. Op het station is veel politie aanwezig.
De schoonmakers bezetten een maand geleden nog een nacht lang een gebouw op de Uithof. Ook op het station zijn ze van plan om een nachtje te blijven. De bezetting op de Uithof was aangekondigd. Agenten probeerden toen tevergeefs de schoonmakers tegen te houden. FNV Bondgenoten heeft de demonstratie van vandaag tot het laatste moment geheim proberen te houden.
WACHTDAGEN
Het grootste struikelblok bij de cao-onderhandelingen zijn de zogeheten wachtdagen. Bij ziekte krijgen de werknemers nu de eerste twee dagen niet betaald en daar zijn ze niet blij mee. De werkgevers willen deze regeling zo houden.
De onderhandelingen tussen de werkgevers en de vakbonden zijn vrijwel vastgelopen. Morgen is er nog een laatste onderhandeling en met de demonstratie van vandaag willen de schoonmakers de druk verhogen.
http://www.rtvutrecht.nl/(...)e-op-utrecht-cs.html
dnu.nuquote:Het Utrechtse buslijnennet gaat in december de meest ingrijpende wijziging in zijn bestaan ondergaan. Er moet 4 miljoen euro (6 procent van het totale budget) bezuinigd worden en dat betekent dat een aantal lijnen verdwijnt of wordt ingekort, dat bussen minder vaak gaan rijden en dat de loopafstand naar de haltes gemiddeld langer wordt.
Inspraak is er niet. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU), dat gaat over het openbaar vervoer in Utrecht en de randgemeenten, praat alleen met de aangesloten gemeentebesturen en met het Locov, het Landelijk Overleg Consumentenbelangen Openbaar Vervoer. Utrechtse gemeenteraadsleden weten nog van niets, zo bleek bij navraag door deze krant. Zij hebben het concept van het OV-Uitvoeringsplan 2013, waarin de voorstellen staan voor het nieuwe lijnennet, niet van het BRU ontvangen en hebben er ook niets over te vertellen. Dit omdat het dagelijks bestuur van het regiobestuur het nieuwe lijnennet zelf mag vaststellen, zonder dat het algemeen bestuur (met raadsleden uit de aangesloten gemeenten) er over mag beslissen. De raadsleden Eggermont (SP) en Van Corler (GroenLinks) hebben inmiddels bij wethouder Lintmeijer aan de bel getrokken. De gemeente zou oorspronkelijk tot afgelopen vrijdag de tijd hebben gehad om op het buslijnenplan te reageren maar Lintmeijer heeft meer tijd gevraagd. Op initiatief van beide raadsleden komt er op 17 april een raadsinformatieavond waar belanghebbenden hun zegje kunnen doen, zodat Lintmeijer er zijn voordeel mee kan doen.
Hier een beknopte samenvatting van de meest opvallende door het BRU voorgestelde wijzigingen:
• De hele week na 21.00 uur gaat de frequentie van veel buslijnen omlaag van vier naar twee keer per uur.
• 's Zondags gaan tot 10.30 uur op alle lijnen twee in plaats van vier bussen per uur rijden. Tijdens de koopzondagmiddagen gaat de frequentie juist omhoog.
• Lijn 1 gaat niet meer van Utrecht CS via de Rivierenwijk naar Lunetten rijden maar naar Hoograven-Zuid.
• Lijn 3 en lijn 4 worden samengevoegd en ingekort in Utrecht-Oost. De nieuwe lijn 3 krijgt een frequentie van 8 tot 10 keer per uur en rijdt niet langer de Adriaen van Ostadelaan af naar de Rubenslaan maar gaat via de Jan van Scorelstraat en de Stadhouderslaan naar een nieuw keerpunt bij het Rosarium. Alternatief is dat lijn 3 vanaf de Homeruslaan een rondje om het Wilhelminapark gaat rijden. Lijn 14, de voormalige lijn 4 in Utrecht-West, wordt opgeheven waarmee er een einde komt aan de Kanaalstraat als busroute.
• Lijn 5 wordt opgeheven tussen Utrecht CS en Voordorp. Lijn 1 gaat via de Vogelenbuurt en lijn 7 (nu Ondiep / Rodebrug) via de Talmalaan rijden, ter compensatie van lijn 5. Het deel van lijn 5 in West gaat niet meer over de Vleutenseweg richting Oog in Al maar via de Graadt van Roggenweg en dan door Oog in Al naar de Cartesiusweg, ter vervanging van lijn 14.
• Lijn 6 verdwijnt uit Hoograven. Vanuit een groot deel van die wijk naar het nieuw te openen station Vaartsche Rijn zit er dus niet in. Lijn 8 (richting Lunetten) blijft het Smaragdplein en ongeving bedienen. Het deel van lijn 6 in Overvecht wordt rechtgetrokken: niet meer via de Japuradreef maar via de Amazonedreef.
• Lijn 8 verdwijnt uit Wittevrouwen (o.a. Poortstraat) en de Zeeheldenbuurt (Numankade / Van Galenstraat) en gaat via de Blauwkapelseweg rijden. Passagiers moeten gebruik gaan maken van (streek)bussen over de Biltstraat, de Blauwkapelseweg en de Kardinaal De Jongweg. De lijn wordt mogelijk ingekort tot de Eijkmanlaan en rijdt dan niet meer door naar station Overvecht.
• Lijn 12 naar De Uithof blijft alleen nog doordeweeks rijden. In het weekend geen bussen meer naar zwembad Krommerijn. Sterrenwijk, de Rubenslaan en omgeving en de Galgenwaard worden dan bediend door andere (streek)buslijnen. Lijn 11 naar De Uithof gaat in het weekend vier in plaats van drie keer per uur rijden. Dit om de nieuwe P+R De Uithof beter te bedienen.
• Leidsche Rijn ontspringt de bezuinigingen. Door de bevolkingsgroei vindt daar nog een uitbreiding plaats van het openbaar vervoer.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |