Here we go again.quote:DEN HAAG - In een groot deel van de Randstad rijden donderdagochtend geen treinen. Door een storing in het bedieningssysteem van seinen en wissels ligt al het treinverkeer van en naar Amsterdam en luchthaven Schiphol stil.
Foto: ANP
De stremming duurt naar verwachting de hele ochtend.
Tienduizenden reizigers hebben er last van. Het technische probleem in de verkeersleiderspost in Amsterdam ontstond in de vroege ochtend. Daardoor was het niet mogelijk de dienstregeling op te starten. De oorzaak van het probleem is volgens spoorbeheerder ProRail nog niet gevonden.
.
Uitstellen
De Nederlandse Spoorwegen adviseren reizigers hun reis naar Amsterdam of Schiphol uit te stellen of een andere manier van reizen te vinden.
Volgens de NS zijn er geen mogelijkheden om vervangend busvervoer te regelen.
Schiphol
Reizigers in een groot deel van de Randstad hebben last van de treinstoring. Van en naar Amsterdam Centraal en luchthaven Schiphol rijden geen treinen. Daardoor ligt het treinverkeer van en naar Utrecht, Haarlem, Zaandam, Leiden en onder meer Weesp, Almere en Lelystad ook stil.
De Nederlandse Spoorwegen adviseren reizigers de reisplanner en website van de NS en NOS-teletekstpagina 751 in de gaten te houden voor de laatste informatie.
Ook heeft de NS een sms met reisinformatie gestuurd naar mensen die zich daarvoor hadden aangemeld, aldus een woordvoerder.
Reizigers
Hoeveel reizigers zijn gedupeerd door de stremming, kon een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen moeilijk zeggen. Gemiddeld maken 500.000 mensen in de ochtendspits in het hele land gebruik van de trein.
Tussen 7.30 en 8.30 is het het drukst. Omdat de storing zich voordoet in de Randstad, hebben zeker tienduizenden reizigers er last van.
Verkeer
Op de wegen rond Amsterdam is inmiddels goed te merken dat de treinen rond de hoofdstad niet rijden, aldus de ANWB. Staat er in een normale donderdagochtendspits 220 kilometer file, nu is dat nog eens 40 kilometer erbij.
Vooral op de A7 en de A9 zijn de files opvallend langer dan op een gewone donderdag. Zo staat op de A9 vanuit Alkmaar 15 kilometer file, waar dat normaal de helft is. Op de A7 vanuit Hoorn staat 14 kilometer.
Rond de andere grote steden is het niet extra druk. Op de A12 bij Gouda is wat extra vertraging door de laagstaande zon.
Taxi
Op het Centraal Station van Amsterdam is geen taxi meer te krijgen. Zodra er eentje komt, rennen reizigers ernaartoe, in de hoop die mogelijk met anderen te kunnen delen.
Onderwijl lopen andere nietsvermoedende reizigers naar de stationshal, om daar lege blauwe borden aan te treffen met de mededeling dat er geen treinen rijden. Groepjes reizigers verzamelen zich rondom NS-medewerkers met gele hesjes om advies te vragen.
Gelaten
De meeste reizigers ondergaan het gelaten, grijpend naar hun telefoon om het oponthoud te melden. De drukte valt mee, chaotische taferelen blijven uit.
Een enkeling waagt zich eraan ondanks alle mededelingen nog steeds een kaartje te kopen bij de automaten.
''Wij vinden de huidige overlast erg vervelend'', klinkt via de luidsprekers. De omroeper voegt eraan toe dat er daarom tijdens het wachten koffie of thee klaarstaat bij de kiosken. Een andere omroepster benadrukt nog eens dat er géén vervangend busvervoer klaarstaat.
Enig idee hoeveel bussen je nodig hebt voor 500.000 man? Die staan niet continu op een parkeerplaatsje standby met bijbehorende chauffeurs.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:49 schreef macca728 het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)dstad-ontregeld.html
[..]
Here we go again.
En geen bussen regelen voor je klanten want dat kan niet, gelukkig wel weer een lekkere bak koffie gratis.
Amsterdam - Haarlem werkt ook niet.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:58 schreef Prutzenberg het volgende:
Mijn trein komt uit Haarlem. Geen probleem dus.
Wel lekker gratis koffie.
die 500,000 reizen in heel Nederland met de ochtendspits. Niet in Amsterdam alleen.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:58 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Enig idee hoeveel bussen je nodig hebt voor 500.000 man? Die staan niet continu op een parkeerplaatsje standby met bijbehorende chauffeurs.
Niet gezien hier.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:02 schreef controlaltdelete het volgende:
Tis inmiddels wel bekend, het is het einde van de wereld niet. Bovendien loopt er al een topic over.
Okee, dan zijn het er 200.000. Dat verandert weinig aan mijn punt natuurlijk.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:03 schreef macca728 het volgende:
[..]
die 500,000 reizen in heel Nederland met de ochtendspits. Niet in Amsterdam alleen.
tuurlijk kan je wel bussen regelen, maar ja dat gaat ten koste van je winst.
Alle beetjes helpen. Veel mensen zullen zelf ander vervoer regelen.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Okee, dan zijn het er 200.000. Dat verandert weinig aan mijn punt natuurlijk.
Maar waar ga je bussen vandaan halen? De lijnbussen zijn natuurlijk allemaal in bedrijf voor de normale dienstregeling. Je kan wel een stuk of vijftig tourbussen krijgen, maar dat duurt wel even en is absoluut niet voldoende.
De metro wordt geadviseerd. Da's tenminste iets.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:09 schreef macca728 het volgende:
[..]
Alle beetjes helpen. Veel mensen zullen zelf ander vervoer regelen.
Je mag van een vervoersbedrijf best verwachten dat ze hun best eens doen om mensen te gaan vervoeren.
Voor een trein met 500 reizigers heb je al iets van 12 bussen nodig. Die moeten maar net ergens beschikbaar zijn, natuurlijk.quote:Op donderdag 22 maart 2012 08:49 schreef macca728 het volgende:
http://www.nu.nl/binnenla(...)dstad-ontregeld.html
[..]
Here we go again.
En geen bussen regelen voor je klanten want dat kan niet, gelukkig wel weer een lekkere bak koffie gratis.
Beter dan werkloos.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:18 schreef Ringo het volgende:
De helft van alle randstedelijke loonslaven is nu aan het "thuiswerken". Yeah right..
Ik ga er stilletjes van uit dat de meeste "thuiswerkers" deze dag zo goed als werkloos laten passeren.quote:
Waarvan een aantal met fok op de achtergrond....quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:23 schreef Ringo het volgende:
[..]
Ik ga er stilletjes van uit dat de meeste "thuiswerkers" deze dag zo goed als werkloos laten passeren.
Tuurlijk al is het maar 1 bus, er zullen toch wel ergens bussen zijn in regio Amsterdam ? Beter dan 4 uur blijven wachten.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:12 schreef DaMart het volgende:
[..]
Voor een trein met 500 reizigers heb je al iets van 12 bussen nodig. Die moeten maar net ergens beschikbaar zijn, natuurlijk.
extreme stijging temperatuur ws.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:12 schreef Jian het volgende:
Geen vorst, geen noodweer, geen bladeren op de rails, wat nu weer? ........... pollen ?
Haarlem - Rest van de wereld rijdt prima!quote:
Nee, opstandige electronen...quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:12 schreef Jian het volgende:
Geen vorst, geen noodweer, geen bladeren op de rails, wat nu weer? ........... pollen ?
En wat denk je dat er gebeurt als er 1 bus op komt dagen waar 50 man in kan, en er 5.000 mee willen?quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:36 schreef macca728 het volgende:
[..]
Tuurlijk al is het maar 1 bus, er zullen toch wel ergens bussen zijn in regio Amsterdam ? Beter dan 4 uur blijven wachten.
quote:De storing aan het bediensysteem van seinen en wissels is verholpen. Wij werken hard aan de opstart van de treindienst, dit gaat gefaseerd plaatsvinden.
De verwachting is dat de treindienst voor de avondspits weer op orde zal zijn. Wij houden u op de hoogte.
Als je auto kapot gaat kun je de anwb bellen. Nu sta je met een half miljoen vast.quote:Op donderdag 22 maart 2012 10:06 schreef Big-Ern het volgende:
Lullig dat het juist bij de NS nu weer fout gaat. Aan de andere kant kan je auto ook een keer kapot gaan.
Als je auto midden op de snelweg kapot gaat, kunnen er ook vele anderen vast komen te staan.quote:Op donderdag 22 maart 2012 10:07 schreef Franknfurter het volgende:
[..]
Als je auto kapot gaat kun je de anwb bellen. Nu sta je met een half miljoen vast.
Prorail.quote:Op donderdag 22 maart 2012 10:06 schreef Big-Ern het volgende:
Lullig dat het juist bij de NS nu weer fout gaat. Aan de andere kant kan je auto ook een keer kapot gaan.
Nou zie je wel dat het kan ? Dat is al beter dan wat de NS eerder communiceerde.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:47 schreef DaMart het volgende:
[..]
En wat denk je dat er gebeurt als er 1 bus op komt dagen waar 50 man in kan, en er 5.000 mee willen?.
Overigens rijden er wel bussen van Leiden naar Schiphol, zo werd omgeroepen, dus het is niet zo dat er helemaal geen bussen rijden.
Nee joh. De Ns doet het gewoon expres. Ze houden van de aandacht en het verlies lijden van geld.quote:Op donderdag 22 maart 2012 09:12 schreef Jian het volgende:
Geen vorst, geen noodweer, geen bladeren op de rails, wat nu weer? ........... pollen ?
Ik weet niet precies hoe het zit in vergelijking met buurlanden, maar ik heb weleens het idee dat de NS en Prorail met mindere kwaliteit werken als het gaat om materieel(treinen, rails, wissels ed). Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:27 schreef Joe-Momma het volgende:
[..]
Nee joh. De Ns doet het gewoon expres. Ze houden van de aandacht en het verlies lijden van geld.
Het personeel staat graag onder druk van alle boze reizigers en de onmacht die er heerst. Vanmiddag doen ze gewoon de stekker er weer in en dan rijd het allemaal weer.
Ze hebben toch bezuinigd op onderhoud e.d. ? Dan krijg je meer storingen, zie het electriciteitsnet.quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:32 schreef Big-Ern het volgende:
[..]
Ik weet niet precies hoe het zit in vergelijking met buurlanden, maar ik heb weleens het idee dat de NS en Prorail met mindere kwaliteit werken als het gaat om materieel(treinen, rails, wissels ed). Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?
Dat is niet echt live, hoor.quote:Op donderdag 22 maart 2012 14:23 schreef Aether het volgende:
Aantal treinen neemt weer toe:
http://kubus.mailspool.nl/spoorkaart/
Komt het niet door de openbare aanbesteding, dat ze de goedkoopste moeten nemen?quote:Op donderdag 22 maart 2012 11:34 schreef macca728 het volgende:
[..]
Ze hebben toch bezuinigd op onderhoud e.d. ? Dan krijg je meer storingen, zie het electriciteitsnet.
En treinen kopen die niet tegen winterweer kunnen is ook niet echt slim geweest.
Weet ik, maar extra en opgeheven treinen staan er wel op aangegeven.quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:06 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
[..]
Dat is niet echt live, hoor.
De top moet gewoon vervangen worden door mensen die verstand van het spoor hebben, en niet een vrouw die nooit iets met treinen heeft gedaan.quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:27 schreef Shreyas het volgende:
Het wordt hoog tijd dat het kabinet de NS en Prorail hard gaat aanpakken. Geen bonussen meer voor niemand in het bedrijf en eisen dat de prijs van treinkaartjes de komende 2 jaar niet meer stijgt.
Op mijn traject doen ze dit al met controle teams in een een of andere rode jas wordt soms ook gedaan in de intercity.quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:43 schreef Ulx het volgende:
Ze moeten de dienstregeling goed op de schop nemen.
• Geen conducteurs meer in sprinters, kan verlaat personeel ook niet meer voor vertragingen zorgen in de volgende trein waar die mee moeten gaan rijden. Je kunt toch geen kaartjes bij ze kopen, veel nut hebben ze niet op een sprinter. Controles door teams laten doen, net zoals in de tram/metro.
• Opzouten met "Intercitys" die op elk station stoppen. (Utrecht-Almere is een goed voorbeeld, die intercity stopt vrijwel overal.
Prima toch, gewoon overal invoeren. Je hebt ook geen gelul meer over rondjes rond de kerk. Want dat is de voornaamste reden dat het de mist in gaan. Het is toch bezopen dat een storing in Eindhoven gevolgen kan hebben tot in Assen alleen omdat er een conducteur of machinist gestrand is?quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:45 schreef De_Dakgoot het volgende:
[..]
Op mijn traject doen ze dit al met controle teams in een een of andere rode jas wordt soms ook gedaan in de intercity.
Intercity's alleen laten stoppen in een stad met x aantal inwoners.
"Naar verwachting tot 23:30 uur"quote:
quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:43 schreef Ulx het volgende:
Ze moeten de dienstregeling goed op de schop nemen.
• Geen conducteurs meer in sprinters, kan verlaat personeel ook niet meer voor vertragingen zorgen in de volgende trein waar die mee moeten gaan rijden. Je kunt toch geen kaartjes bij ze kopen, veel nut hebben ze niet op een sprinter. Controles door teams laten doen, net zoals in de tram/metro.
• Intercitynet aanbesteden per lijn, verplichting om bij grote stations ook sprinterdiensten te leveren.
• Kaartjes/klassenwissels/etc moet je daar tegen normaal(of iets hoger) tarief bij de conducteur kunnen kopen. (behalve dus in treinen zonder conducteur.)
• Stations indelen in categorie 1 tm 4 (1 stopt alles, op 4 alleen boemeltjes.). Per sprinter maar naar 1 Cat 1 station -tenzij onmogelijk- en dan weer verder. (bijv Lelystad - Amsterdam CS - Alkmaar, of Amsterdam Zuid - Utrecht - iets rond utrecht).
• Sprinters die langs een groot centraal station zijn geweest aan de andere kant als sneltrein laten doorrijden.
• Opzouten met "Intercitys" die op elk station stoppen. (Utrecht-Almere is een goed voorbeeld, die intercity stopt vrijwel overal.
De reiziger idem imho.. Ze staan nog net niet voorover gebukt maar het scheelt niet veel..quote:Op donderdag 22 maart 2012 15:57 schreef Shreyas het volgende:
[..]
"Naar verwachting tot 23:30 uur"
Wat aan faalhazen bij de NS.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |