abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109353489
Sinds de opkomst van sociale media sites struinen werkgevers deze diensten af op zoek naar informatie over potentiële werknemers. Steeds meer gebruikers hebben hun Facebook profiel echter op privé staan, waardoor alleen vrienden een kijkje kunnen nemen in hun virtuele leven. Sommige bedrijven nemen rigoureuze maatregelen om toch toegang te krijgen tot de informatie.

Vriendenverzoek
In de Verenigde Staten zijn gevallen bekend waarbij personen tijdens het sollicitatiegesprek werd gevraagd hun Facebook gebruikersnaam en inloggegevens prijs te geven zodat de potentiële werkgever alsnog een kijkje kon nemen op de pagina. Bedrijven die niet zo ver willen gaan, vragen sollicitanten om bevriend te worden met iemand van personeelszaken of vragen hen tijdens het gesprek in te loggen op een bedrijfscomputer.

Privacy overtreding
Het vragen om inloggegevens van iemands Facebook pagina is volgens Orin Kerr, hoogleraar recht van de George Washington University, gelijk aan het vragen om iemands huissleutels. Hij noemt het dan ook een ‘kolossale privacy overtreding’.

Bewust
E. Chandlee Bryan, carrièrecoach en medeauteur van het boek ‘The Twitter Job Search Guide’ vindt dat werkzoekenden zich er altijd van bewust moeten zijn wat er gaande is op hun sociale media sites en er van uit moeten gaan dat er iemand naar zal kijken. Hoewel Bryan het kwalijk vindt als bedrijven vragen om inloggevens, vindt ze het geen overtreding als een werkgever vraagt een Facebookpagina in te zien middels een vriendenverzoek.

Verklaring
Ook vindt ze het niet verkeerd als een werkgever van zijn personeel eist dat ze een verklaring ondertekenen waarmee ze akkoord gaan dat ze zich niet negatief uitlaten over het bedrijf op sociale media. “Ik denk dat wanneer je werkt voor een bedrijf, zij jou in wezen steunen in ruil voor je werk. Ik denk dat als je ontevreden bent, je naar hen moet stappen en het niet moet uiten op een sociale media site.”
Bron

Gaat wel erg ver.
Hebben jullie je werkgever of collega op facebook?
En als ze er om zouden vragen, had je dan het wachtwoord gegeven?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:12:40 #2
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109353609
Ik kom aan mijn huidige baan via facebook, een klant van mij had ik als friend.
En die polste mij via facebook namens de nieuwe werkgever, dus het kan ook goed uitpakken ;)
The truth was in here.
pi_109353722
Uiteraard zou ik onder geen elke voorwaarde ooit ook maar één wachtwoord geven aan mijn werkgever. Ook bepaal ik zelf hoe ik mijn profielen op social media instel. Ik gebruik vooral Twitter en ik laat me daar bewust in bedekte termen uit. Mijn Twitter-account is openbaar; iedereen kan het lezen.

Mijn Facebook-account is ook openbaar, maar ik heb geen collega's die me daar volgen. En dat hoeft ook niet, wat mij betreft. Ik zal me op internet onder eigen naam trouwens nooit zodanig uiten dat het schadelijk is voor mezelf.

Overigens is Amerika een bizar land. De werkcultuur hecht daar veel meer waarde aan privacy, maar ondertussen gebeuren dit soort zaken. Bizar.
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:15:45 #4
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_109353735
Een werkgever die mn wachtwoord vraagt lach ik uit en zal ik aanmelden.
zaterdag 13 augustus 2011 11:41 schreef RockNijntje het volgende:
Psy-freak heeft wel de schattigste UI van heel FOK!
FOK!-vriendin: Pixxie. & AdoraBelle
pi_109353751
Collega's die buiten werk om vrienden/bekenden zijn heb ik wel op facebook. Inloggen voor een sollicitatie zou ik never nooit doen, alsmede een (onbekende) van HR of PZ toelaten als vriend om te laten snuffellen.

Gaat ze niets aan. Wat ze kunnen vinden over mij op internet mogen ze vinden, ik scherm mijn profiel niet voor niets af.

Ik vind het ver gaan.
pi_109353760
Ik heb letterlijk 0 berichten, 0 foto's, 0 likes en 0 vrienden op mn facebook account (en dat gaat niet veranderen ook) dus ze gaan der gang maar :P Maar hij staat ook niet op prive.
pi_109353789
Een bedrijf mag best vragen naar mijn facebookinloggegevens, maar ik die uiteraard nooit geven. Bedrijven mogen alles vragen, maar de sollicitant hoeft er niet mee akkoord te gaan. Friend requests van mensen die ik niet ken? Ignore. Inloggen zodat het bedrijf mijn facebook kan bekijken? LOL ammenooitnie.
Ik ben het er wel helemaal mee eens dat je de vuile was niet buiten moet hangen. Als je het ZO oneens bent met het beleid van het bedrijf, en je komt er intern niet verder mee, dan is het tijd een andere baan te zoeken. Maar je gaat niet op internet interne dingen van je bedrijf zetten. Als ik een bedrijf had, en een werknemer zou dat doen, dan zouden daar zeker sancties op staan (en ik zou het ook zeker in het contract opnemen).
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_109353820
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:12 schreef Bastard het volgende:
En die polste mij via facebook namens de nieuwe werkgever, dus het kan ook goed uitpakken ;)
Kijk, dat is aan de andere kant juist leuk om te horen. :)

Ik zelf denk altijd wel even 2 keer na voor ik iets post.
Als ik soms zie wat sommigen allemaal posten, dan vraag ik mij wel af wat ze denken te bereiken, en of ze überhaupt wel eerst goed na hadden gedacht voor ze het posten.
pi_109353854
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:15 schreef Psy-freak het volgende:
Een werkgever die mn wachtwoord vraagt lach ik uit en zal ik aanmelden.
Bij wie meld je ze aan? En waarom?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_109353956
Ik heb geen Facebook maar ik zou nooit en te nimmer een (toekomstige) werkgever toestemming geven.
Dat gaat zo'n gladjakker geen zak aan.
pi_109354039
Ik heb geen baas, en als ik er een had zou ik geen FB-gegevens afstaan, vrienden worden vind ik wel best, als ze maar niet denken dat ik daardoor niet meer tot laat in de kroeg ging hangen oid.
  woensdag 21 maart 2012 @ 16:24:20 #12
8372 Bastard
Persona non grata
pi_109354050
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:18 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Kijk, dat is aan de andere kant juist leuk om te horen. :)

Ik zelf denk altijd wel even 2 keer na voor ik iets post.
Als ik soms zie wat sommigen allemaal posten, dan vraag ik mij wel af wat ze denken te bereiken, en of ze überhaupt wel eerst goed na hadden gedacht voor ze het posten.
Dat zeker, je moet toch een voorzichtige houding hebben vind ik over wat je op twitter of facebook gooit. Politieke voorkeur, of dronkemans verhalen, of wat al niet meer doen je meer schade dan goed denk ik.
The truth was in here.
pi_109354156
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:21 schreef TonyVermicelli het volgende:
Ik heb geen Facebook maar ik zou nooit en te nimmer een (toekomstige) werkgever toestemming geven.
Dat gaat zo'n gladjakker geen zak aan.
En dan ben je (als Amerikaan) al maanden werkloos, heb je uren in de rij gestaan voor een sollicitatie gesprek en dan is dit een vraag die ze stellen. Niet afgeven is waarschijnlijk geen baan.

Dat plaatst je als (wanhopige) sollicitant wel in een lastige positie...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_109354245
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:27 schreef The_stranger het volgende:

[..]

En dan ben je (als Amerikaan) al maanden werkloos, heb je uren in de rij gestaan voor een sollicitatie gesprek en dan is dit een vraag die ze stellen. Niet afgeven is waarschijnlijk geen baan.

Ja. Dat is ook één van de redenen dat het een kut land is.
Werkgevers hebben veel te veel macht daar.
pi_109354295
Gewoon de vraag terugstellen: "Mag ik de inloggegevens van uw facebook en die van al uw medewerkers ook?"
pi_109354358
Werk en prive gescheiden houden telt tegenwoordig niet meer.
pi_109354528
Ik heb 1 fake profiel die helemaal leeg is en voor iedereen zichtbaar is. Daarnaast heb ik nog een compleet afgeschermde "real" facebookpagina. Dus het risico dat ze wat over me vinden is al iets kleiner omdat ze zullen denken dat ik mijn facebook al in geen maanden geupdate heb.

Wachtwoord uitgeven zou ik nooit doen, dan stopt hij die baan maar in zijn reet.
pi_109354754
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:27 schreef The_stranger het volgende:

[..]

nee hoor zou een dummie account aanmaken waar niks bijzonders opstaat en die afstaan :{ maar het is wel scary shit ja
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:00:41 #19
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_109355186
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:18 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Bij wie meld je ze aan? En waarom?
De arbodienst, waarom mag je zelf invullen.
pi_109355482
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:00 schreef Psy-freak het volgende:
Het waarom snap ik juist niet. Graag uitleg?
pi_109355538
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:00 schreef Psy-freak het volgende:

[..]

En wat gaat de Arbo daar tegen doen dan?
pi_109355573
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:09 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Het waarom snap ik juist niet. Graag uitleg?
dat vind ik pas eng :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109355589
quote:
9s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:12 schreef Specularium het volgende:

[..]

En wat gaat de Arbo daar tegen doen dan?
nou een boete opleggen lijkt me een goed begin
pi_109355731
Alleen een complete mongool gaat daarmee akkoord.

Maar ik vrees dat de vraag geen filterende functie heeft op die manier :')

Wat mijzelf betreft: nee, ik zou ook geen vriendjesverzoek accepteren. Met wie ik omga en hoe is MIJN zaak en niet die van mijn potentiele werkgever.

Schapen genoeg, neem die maar dan.
...dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams....
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:21:31 #25
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_109355793
Een werkgever mag naar alles vragen bij een sollicitatie, je hoeft er geen antwoord op te geven. Ik zou er ook niet naar vragen, maar google wel vaker sollicitanten. Figuren met dronkemansverhalen op hun profiel of dat soort dingen beginnen toch met een achterstand.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_109355794
Het is toch niet verplicht om facebook te hebben?
pi_109355877
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:14 schreef GewoneMan het volgende:
nou een boete opleggen lijkt me een goed begin
Een boete opleggen? Waarvoor? Ze hebben de wet niet overtreden.
pi_109355895
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:21 schreef Janneke141 het volgende:
Een werkgever mag naar alles vragen bij een sollicitatie, je hoeft er geen antwoord op te geven. Ik zou er ook niet naar vragen, maar google wel vaker sollicitanten. Figuren met dronkemansverhalen op hun profiel of dat soort dingen beginnen toch met een achterstand.
Omdat ze zo dom zijn het niet af te schermen hoop ik dan...

Maar goed, dit is dus de reden dat ik er niet over peins. Krijg je weer van die holle figuren die denken mensenkennis te hebben, en dan sta je op achterstand omdat tutje liever de penny leest.

No thanks.
pi_109355956
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:21 schreef Janneke141 het volgende:
je kan me echt vertellen wat je wil maar vragen naar iemands wachtwoord is gewoon fout! vragen/eisen dat iemand iemand van personeelszaken als vriend accepteerd onder "dwang" ook. is het profiel openbaar prima zo niet heb je gewoon pech. we leven niet meer in 40-45 wat denk je wel niet zeg :r
pi_109355997
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:26 schreef GewoneMan het volgende:
je kan me echt vertellen wat je wil maar vragen naar iemands wachtwoord is gewoon fout! vragen/eisen dat iemand iemand van personeelszaken als vriend accepteerd onder "dwang" ook. is het profiel openbaar prima zo niet heb je gewoon pech. we leven niet meer in 40-45 wat denk je wel niet zeg :r
Je kan toch Nee zeggen?
pi_109356018
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:26 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

Vragen staat vrij.

Je kunt gewoon bedanken en weglopen. Lijkt me het redelijkste.
pi_109356044
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:24 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Een boete opleggen? Waarvoor? Ze hebben de wet niet overtreden.
misschien niet maar ik vind het wel een vorm van machtsmisbruik en vindt het zeer zeker zeer ongepast en zal er nooit aan meewerken ook. dan stoppen ze die baan maar waar het licht niet schijnt :{
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:30:10 #33
346939 Janneke141
pi_109356080
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je kan toch Nee zeggen?
Dit dus. Gezeik om niks.
pi_109356084
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:29 schreef GewoneMan het volgende:
misschien niet maar ik vind het wel een vorm van machtsmisbruik en vindt het zeer zeker zeer ongepast en zal er nooit aan meewerken ook. dan stoppen ze die baan maar waar het licht niet schijnt :{
Ben het helemaal met je eens. Ik zou niet eens willen werken voor zo'n toko. Maar dat wil niet zeggen dat het tegen de wet is om het te vragen. Dat staat ze vrij. En jij bent vrij om Nee te zeggen. Niks mis mee.
pi_109356117
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit dus. Gezeik om niks.
nee zo simpel ligt het niet. er zullen mensen zijn die zo graag een baan willen of niet zo sterk in hun schoenen staan dat ze mogelijk onder de druk bezwijken.
pi_109356122
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit dus. Gezeik om niks.
Dat ook weer niet.

Er is sprake van een bepaalde machtsverhouding. Dus helemaal zuiver ben je niet bezig, maar daar kun je van mening over verschillen.

Maar een slimme sollicitant zou dan ook verder gaan kijken, in mijn optiek.
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:31:52 #37
346939 Janneke141
pi_109356134
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:31 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

nee zo simpel ligt het niet. er zullen mensen zijn die zo graag een baan willen of niet zo sterk in hun schoenen staan dat ze mogelijk onder de druk bezwijken.
Dan moet je je afvragen of ze geschikt zijn voor de functie.
pi_109356148
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:31 schreef GewoneMan het volgende:
Maar euhm.. dat is niet de fout van het bedrijf.
pi_109356160
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:30 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens. Ik zou niet eens willen werken voor zo'n toko. Maar dat wil niet zeggen dat het tegen de wet is om het te vragen. Dat staat ze vrij. En jij bent vrij om Nee te zeggen. Niks mis mee.
daarin verschillen we van mening :{ gelukkig kan dat in dit land :{
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:32:34 #40
346939 Janneke141
pi_109356165
Je mag ook niet vragen of een sollicitante zwanger is en/of plannen heeft om het te worden, maar dacht je dat het daarom niet gebeurt? Je moet er gewoon geen antwoord op geven.
pi_109356214
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:32 schreef GewoneMan het volgende:
daarin verschillen we van mening :{ gelukkig kan dat in dit land :{
Jep, en gelukkig mag iedereen vragen wat ie wil. En iedereen mag zelf beslissen of ie antwoord geeft op die vraag. :)
pi_109356239
Is wel een goede test van de werkgever. Als de sollicitant het geeft weet je ook hoe veilig de bedrijfsgeheimen bij die persoon zijn.
pi_109356256
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:32 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Maar euhm.. dat is niet de fout van het bedrijf.
mischien niet maar om een voorbeeld te stellen toen ik nog jong was. was ik ook onzekerder en durfde ik in een sollicitatie ook minder te zeggen. het is niet zo simpel van je mag het vragen en dan zeggen ze maar nee dat is te kort door de bocht.

ik mag ook aan Janneke141 vragen of ik haar tieten mag zien in het openbaar is dat dan ook ok? immers kan ze gewoon nee zeggen toch?
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:37:19 #44
346939 Janneke141
pi_109356325
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:35 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

mischien niet maar om een voorbeeld te stellen toen ik nog jong was. was ik ook onzekerder en durfde ik in een sollicitatie ook minder te zeggen. het is niet zo simpel van je mag het vragen en dan zeggen ze maar nee dat is te kort door de bocht.

ik mag ook aan Janneke141 vragen of ik haar tieten mag zien in het openbaar is dat dan ook ok? immers kan ze gewoon nee zeggen toch?
Een sollicitatiegesprek is niet openbaar, maar goed. Je mag het best vragen, ik denk dat je zelf ook al weet wat het antwoord gaat zijn, ik heb er niet zo'n moeite mee behalve dan dat ik je een idioot zal vinden. En als je solliciteert in een hoerenkast is het misschien nog best een relevante vraag :P
pi_109356368
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:35 schreef GewoneMan het volgende:
Ja, natuurlijk is het wel zo simpel. Sollicitatiegesprekken zijn een spel. Als je het spel niet speelt, zal je ook niet winnen. En je moet het spel kiezen dat bij je past. Als Triviant te moeilijk is, ga je mens-erger-je-niet-en.
quote:
Ja dat mag je doen. Je moet echter wel rekening houden met de consequenties. Maar het vragen staat je vrij.
pi_109356467
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Een sollicitatiegesprek is niet openbaar, maar goed. Je mag het best vragen, ik denk dat je zelf ook al weet wat het antwoord gaat zijn, ik heb er niet zo'n moeite mee behalve dan dat ik je een idioot zal vinden. En als je solliciteert in een hoerenkast is het misschien nog best een relevante vraag :P
ik zou zoiets niet vragen maar de reden dat ik het zo poste is niet moeilijk toch? het is gewoon absurd iemand zijn wachtwoord te vragen. hoe ik exact zou reageren mocht het me overkomen durf ik niet te zeggen...

wel weet ik zeker dat ze het niet tof gaan vinden en ik de baan ook niet zal krijgen.
pi_109356510
Samen met vrienden en collega's hebben wij een tweede facebook account waarin we dag en nacht de afgelopen 2 jaar updates geplaatst hebben waarin staat dat we heel hard werken en geven elkaar ook complimenten voor dat harde goede werk wat we verrichten . Dus potentiele werkgevers laat ik graag een kijkje nemen op die pagina.
Voor de rest doe ik niks op feestboek.
Vergeef mij de spelfouten, maar ik fok op een mobieltje
pi_109356641
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:41 schreef GewoneMan het volgende:
ik zou zoiets niet vragen maar de reden dat ik het zo poste is niet moeilijk toch? het is gewoon absurd iemand zijn wachtwoord te vragen. hoe ik exact zou reageren mocht het me overkomen durf ik niet te zeggen...

wel weet ik zeker dat ze het niet tof gaan vinden en ik de baan ook niet zal krijgen.
Ooit bij stilgestaan dat zo'n vraag ook gewoon een test kan zijn?
Ik zou waarschijnlijk gaan lachen en vragen: "Is dit serieus? Ik zal nooit enig wachtwoord aan andere mensen geven.".
Als de vraag echt was bedoeld om de inloggegevens te krijgen, krijg ik de baan niet, en daar ben ik dan blij mee, want voor zo'n bedrijf wil ik niet werken.
Als de vraag een test was, ben ik geslaagd en ligt het aan de rest van het gesprek of ik de baan krijg.
Ik heb totaal geen probleem met een dergelijke vraag.
  woensdag 21 maart 2012 @ 18:00:09 #49
302800 Frith
fictief en almachtig
pi_109357037
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:42 schreef gebruikersnaam het volgende:
Samen met vrienden en collega's hebben wij een tweede facebook account waarin we dag en nacht de afgelopen 2 jaar updates geplaatst hebben waarin staat dat we heel hard werken en geven elkaar ook complimenten voor dat harde goede werk wat we verrichten . Dus potentiele werkgevers laat ik graag een kijkje nemen op die pagina.
Voor de rest doe ik niks op feestboek.
Tijdens het werk facebooken om net te doen of je hard werkt. Dit is geniaal Dilbert materiaal.
  woensdag 21 maart 2012 @ 18:14:44 #50
326197 Psy-freak
Moderator i.o.
pi_109357444
Oh dus je mag een sollicitant vragen wat je wilt? :')
pi_109357689
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 18:14 schreef Psy-freak het volgende:
Oh dus je mag een sollicitant vragen wat je wilt? :')
Nope, zie wetgeving.
Maar er staat niks in de wetgeving over het vragen naar inloggegevens.
  woensdag 21 maart 2012 @ 18:59:03 #52
241662 Jian
Well, well, well
pi_109358916
"sollicitanten zonder Facebook account genieten de voorkeur"
pi_109359119
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 18:23 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Nope, zie wetgeving.
Maar er staat niks in de wetgeving over het vragen naar inloggegevens.
Maar volgens mij staat er wel iets dat zegt dat je niet mag inloggen als jij niet de gewenste persoon bent.

Net als post, mag je ook niet zomaar openen, en volgens mij geld het zelfde voor e-mail
pi_109359376
Waarschijnlijk overtreedt de gebruiker de licentie voorwaarden van Facebook bij het delen van het paswoord.

Maar dat wilt niet zeggen dat het bij wet verboden is om het te vragen. Briefgeheim gaat voor een facebook profiel niet op.
pi_109359569
Ik vraag me hoe zo'n situatie eruit ziet. Zouden ze met druk vragen dan wel dwingen je gegevens af te geven? In dat geval zijn ze uiteraard zwaar in overtreding. Maar als ze het duidelijk in de context plaatsen waarin zij het belang van de goede naam van het bedrijf en het risico van sociale netwerken benadrukken vind ik het geoorloofd dat zij vragen hoe je met Facebook omgaat. In mijn arbeidscontract staat ook dat ik geheimhouding in acht moet nemen. Maar verplicht wachtwoord afstaan is zeer laakbaar.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-03-2012 19:16:06 ]
  woensdag 21 maart 2012 @ 19:21:50 #56
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_109359813
quote:
Ook vindt ze het niet verkeerd als een werkgever van zijn personeel eist dat ze een verklaring ondertekenen waarmee ze akkoord gaan dat ze zich niet negatief uitlaten over het bedrijf op sociale media.
Dus je mag je als bedrijf wel slecht gedragen? _O-
pi_109360241
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 19:21 schreef Life2.0 het volgende:
Dus je mag je als bedrijf wel slecht gedragen? _O-
Je werknemers vragen om interne zaken intern te houden is slecht gedrag? :?
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:35:49 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_109369264
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 16:12 schreef Bastard het volgende:
Je werkt nu voor A Vogel?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_109369417
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 19:32 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je werknemers vragen om interne zaken intern te houden is slecht gedrag? :?
Bedrijven moeten verantwoording nemen voor hun gedrag.
  woensdag 21 maart 2012 @ 22:41:05 #60
159199 Rickocum
LOLZ! BACKWARD PWNAGE V3
pi_109369498
Collega's die ik niet heel goed ken krijgen mijn facebook niet. En al helemaal niet een toekomstige werkgever. Die zou ik de zak toewensen.
pi_109371217
Het gaat de leidinggevenden van mijn werk geen drol aan wat ik op Facebook doe. Het enige waar ik me aan moet houden is dat ik het bedrijf niet in diskrediet breng door me negatief uit te laten. Ik ben niet van plan mijn baan op het spel te zetten dus hou ik het gewoon netjes als ik het over mijn werk heb :)
Ik heb dan ook maar 1 collega in mn vriendenlijst staan. En dat is dan ook meteen een persoon die ik al 12 jaar ken ;)
"Purple is the last color of the rainbow colors. It means I will trust and love you for a long time"
pi_109422524
Ontslag om Facebook-bericht
quote:
ARNHEM - Een medewerker van Blokker heeft zijn baan verloren nadat hij zijn baas op Facebook had uitgemaakt voor rotte vis. De man protesteerde bij de rechter tegen zijn ontslag, maar kreeg nul op rekest.

De werknemer spuwde zijn gal op Facebook omdat zijn baas geen voorschot op zijn salaris zou hebben willen betalen. De werknemer noemde zijn baas op Facebook vervolgens onder meer "hoerestumperd" en Blokker "een hoerebedrijf".

Eén van de collega's van de man las de berichten en gaf ze door aan de werkgever. Die besloot daarop de werknemer te ontslaan.

De rechter in Arnhem oordeelde dat Blokker de uitlatingen niet hoeft te accepteren en dat het ontslag dus terecht is. "Met vrijheid van meningsuiting heeft dit niets te maken." Het zou bovendien gaan om een "publiekelijke uiting", omdat vrienden het bericht via Facebook verder kunnen verspreiden.
bron
Dit is dan weer erg fout van de werknemer, eigenschuld.
pi_109422662
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:27 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Waarom is het een publiekelijke uiting ? Stond het vrij voor iedereen te lezen op zijn facebook account ?
pi_109422719
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 19:15 schreef Thomas B. het volgende:
Ik vraag me hoe zo'n situatie eruit ziet. Zouden ze met druk vragen dan wel dwingen je gegevens af te geven? In dat geval zijn ze uiteraard zwaar in overtreding. Maar als ze het duidelijk in de context plaatsen waarin zij het belang van de goede naam van het bedrijf en het risico van sociale netwerken benadrukken vind ik het geoorloofd dat zij vragen hoe je met Facebook omgaat. In mijn arbeidscontract staat ook dat ik geheimhouding in acht moet nemen. Maar verplicht wachtwoord afstaan is zeer laakbaar.
Als ze het mij vragen, vraag ik gewoon het wachtwoord van mijn chef en van de directie.
Kijken of ik wel bij dat bedrijf wil werken.
pi_109422733
quote:
Eén van de collega's van de man las de berichten en gaf ze door aan de werkgever.
Hoe fout.
pi_109422846
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:33 schreef macca728 het volgende:

[..]

Als ze het mij vragen, vraag ik gewoon het wachtwoord van mijn chef en van de directie.
Kijken of ik wel bij dat bedrijf wil werken.
Ik zou het al weten met het stellen van de vraag. Donder een eind op, als de baas wil dat je op commando omrolt en pootjes geeft moet die een hond nemen. Of een werknemer die zich graag zo gedraagt, die zijn er kennelijk genoeg.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_109422879
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:27 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
pi_109422930
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:33 schreef Specularium het volgende:

[..]

Hoe fout.
En stel dat je account wordt gekraakt ?

Ik zou een pesthekel krijgen aan een collega die een collega verraadt, zegt veel over die baas op zich als dat de sfeer op de werkvloer is.
pi_109423029
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:39 schreef macca728 het volgende:

[..]

En stel dat je account wordt gekraakt ?

Ik zou een pesthekel krijgen aan een collega die een collega verraadt, zegt veel over die baas op zich als dat de sfeer op de werkvloer is.
Een werknemer als deze.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 11:46:51 #70
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_109423173
Als mijn werkgever mij de telnrs en wachtwoorden van zijn minderjarige dochters geeft, ga ik akkoord.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_109423225
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:37 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik zou het al weten met het stellen van de vraag. Donder een eind op, als de baas wil dat je op commando omrolt en pootjes geeft moet die een hond nemen. Of een werknemer die zich graag zo gedraagt, die zijn er kennelijk genoeg.
Tenzij je gaat solliciteren in Amerika, lijkt me dit niet echt een issue. Het bovenstaande gaat nl. exclusief over situaties in Amerika, niet hier in Nederland.

Dit is dan wat mij betreft wel een stap te ver, wat ze op iemands openbare profiel vinden, is wat mij betreft een ander verhaal trouwens, dat publiceer je zelf. Wat dat betreft is deze recente uitspraak van een kantonrechter wel van toepassing.

Overigens toont dit wel aan dat men niet alles maar online moet gooien en delen, het kan zomaar, jaren later, als de spreekwoordelijke boemerang terug in je gezicht knallen bij een sollicitatie. Ik weet dat onze P&O afdeling namen van mensen nog wel es door Google haalt om te zien wat er boven komt drijven.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_109423282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:48 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Tenzij je gaat solliciteren in Amerika, lijkt me dit niet echt een issue. Het bovenstaande gaat nl. exclusief over situaties in Amerika, niet hier in Nederland.

Dit is dan wat mij betreft wel een stap te ver, wat ze op iemands openbare profiel vinden, is wat mij betreft een ander verhaal trouwens, dat publiceer je zelf. Wat dat betreft is deze recente uitspraak van een kantonrechter wel van toepassing.

Overigens toont dit wel aan dat men niet alles maar online moet gooien en delen, het kan zomaar, jaren later, als de spreekwoordelijke boemerang terug in je gezicht knallen bij een sollicitatie. Ik weet dat onze P&O afdeling namen van mensen nog wel es door Google haalt om te zien wat er boven komt drijven.
In Nederland gaat dit ook wel voorkomen hoor, bedrjven kijken vaak al op sites als Facebook om evt info te winnen over personeelsleden.

Mensen zouden een cursus moeten krijgen hoe omgaan met sociale media.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 11:54:33 #73
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_109423431
Facebook hou ik prive, dus geen huidige collega's. Alleen oud collega's.

Voor werkgerelateerde contacten heb ik linkedIn :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 11:55:21 #74
65960 sanger
pi_109423457
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:50 schreef macca728 het volgende:
Mensen zouden een cursus moeten krijgen hoe omgaan met sociale media.
Betutteling. Mensen moeten eerst eens nadenken voor ze iets doen.
pi_109423515
Wat ik me altijd afvraag bij dit soort verhalen omtrent social media die worden gecheckt door werkgevers, hoe ging zoiets vroeger? Wat deed een werkgever dan om wat in het privéleven van een mogelijke werknemer te neuzen?
I reject reality and substitute my own
  vrijdag 23 maart 2012 @ 12:04:18 #76
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_109423768
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 11:56 schreef CindieY het volgende:
Wat ik me altijd afvraag bij dit soort verhalen omtrent social media die worden gecheckt door werkgevers, hoe ging zoiets vroeger? Wat deed een werkgever dan om wat in het privéleven van een mogelijke werknemer te neuzen?
Geen idee, maar als je in de kroeg stond te schreeuwen dat je werkgever een lul was, was je bij sommige werkgevers waarschijnlijk ook gewoon de lul. Zeker na een waarschuwing.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_109423780
quote:
Waarom denk je dat ze dat vroeger deden? Dit is gewoon een nieuwe mogelijkheid die makkelijk te gebruiken is en daardoor ook gebruikt wordt.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 12:05:44 #78
116015 SicSicSics
pi_109423820
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:04 schreef tjoptjop het volgende:
Waarom denk je dat ze dat vroeger deden. Dit is gewoon een nieuwe mogelijkheid die makkelijk te gebruiken is en daardoor ook gebruikt wordt.
Waarom denk je dat ze dit vroeger niet deden? Een privé schandaaltje was ook vroeger gewoon reden om je de laan uit te trappen. Misschien nog wel meer, geroddel in de kerk was genoeg voor sommige werkgevers. Dunkt mij.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_109423990
Dit lijkt mij een beetje een verzonnen bericht eerlijk gezegd. Misschien dat het eens een keer voorgekomen is, maar verder...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109424222
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:05 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Waarom denk je dat ze dit vroeger niet deden? Een privé schandaaltje was ook vroeger gewoon reden om je de laan uit te trappen. Misschien nog wel meer, geroddel in de kerk was genoeg voor sommige werkgevers. Dunkt mij.
Geroddel wordt niet gehonoreerd door de rechter, Facebook wel.
pi_109424269
quote:
3s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:05 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Nou ja actief naar opzoek versus wat horen vind ik wel wat verschil.
pi_109424372
quote:
Het checken is ook niet zo extreem hoor. Wij kijken ook wel eens. Leuk om weer iets positiefs te lezen over jezelf als werkgever (want dat is eigenlijk het enige relevante wat we konden vinden).
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_109424385
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:18 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Tuurlijk, vroeger en nu gaat er ook een hoop via via, dat is niet veranderd.
Dit gaat gewoon veel verder. Als je al een hobby hebt die je baas of P&O niet aanspreekt ben je al de lul. Of als je teveel vrienden hebt die twijfelachtig zijn op het eerste gezicht ( veel Marokkanen ofzo )
  vrijdag 23 maart 2012 @ 12:40:43 #84
65960 sanger
pi_109424898
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:22 schreef macca728 het volgende:

[..]

Tuurlijk, vroeger en nu gaat er ook een hoop via via, dat is niet veranderd.
Dit gaat gewoon veel verder. Als je al een hobby hebt die je baas of P&O niet aanspreekt ben je al de lul. Of als je teveel vrienden hebt die twijfelachtig zijn op het eerste gezicht ( veel Marokkanen ofzo )
NIet helemaal waar. Tijdens mijn solli was dat wel een gespreksonderwerp maar heus geen belemmering. En bij een Amerikaans bedrijf overigens.
pi_109425046
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:40 schreef sanger het volgende:

[..]

NIet helemaal waar. Tijdens mijn solli was dat wel een gespreksonderwerp maar heus geen belemmering. En bij een Amerikaans bedrijf overigens.
Nee het hoeft natuurlijk niet maar je hebt er ook die je daar wel om weigeren. Zonder dat je het weet, gewoon screenen van sollicianten ofzo op facebook.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 13:51:52 #86
116015 SicSicSics
pi_109427173
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:17 schreef macca728 het volgende:
Geroddel wordt niet gehonoreerd door de rechter, Facebook wel.
Als je met geroddel een verstoorde werkverhouding creeerd kan ik me voorstellen dat een rechter dit wel kan zien als geldige reden. Mits werkgever daar een fatsoenlijk rapport over bijhoudt. (Maar wellicht heb ik ongelijk.) Wat je met facebook doet is een goede rapportagetool voor je baas bijhouden! :D
Fine, fuck you then!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 13:52:14 #87
116015 SicSicSics
pi_109427181
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:18 schreef tjoptjop het volgende:
Werkgever was niet actief op zoek in deze.
Fine, fuck you then!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 13:55:19 #88
116015 SicSicSics
pi_109427282
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 12:22 schreef macca728 het volgende:
Waarom gaat dit opeens verder? Als je van je baas uitschelden je hobby hebt gemaakt dan lijkt het me een prima relevante hobby om iemand voor te ontslaan.

Dat van die vrienden is nu helemaal geen sprake. En ik denk dat de rechter een ontslag niet zal honoreren als de werkgever 'foute vrienden op facebook' aanvoert.
Fine, fuck you then!
  Overall beste user 2022 vrijdag 23 maart 2012 @ 14:13:57 #89
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_109427948
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 19:15 schreef Thomas B. het volgende:
Bovendien, als jij vrijwillig en zonder probleem je wachtwoord afgeeft, hoe makkelijk geef je dan bedrijfsgeheimen door?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
pi_109429183
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 13:52 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Werkgever was niet actief op zoek in deze.
"in deze"? daarmee impliceer je het over een bepaalde zaak te hebben :?

Dit topic, en om precies te zijn de vraag van cindym, gaat over werkgevers die op facebook e.d rondneuzen
  vrijdag 23 maart 2012 @ 15:04:22 #91
116015 SicSicSics
pi_109429949
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 14:42 schreef tjoptjop het volgende:
"in deze"? daarmee impliceer je het over een bepaalde zaak te hebben :?
Nieuwsberichtje van schommelstoel over de ontslagen medewerker. Verder mag een werkgever best op facebook kijken als hij dat leuk vindt, internet moet toch zo vrij en open zijn?

Als je dat niet wilt moet je oppassen met wat je erop zet en/ of hoe je de beveiliging regelt.
Fine, fuck you then!
pi_109431362
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 13:55 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Waarom gaat dit opeens verder? Als je van je baas uitschelden je hobby hebt gemaakt dan lijkt het me een prima relevante hobby om iemand voor te ontslaan.

Dat van die vrienden is nu helemaal geen sprake. En ik denk dat de rechter een ontslag niet zal honoreren als de werkgever 'foute vrienden op facebook' aanvoert.
Nee begrijpen is ook moeilijk he. Wat denk je van prescreenen van personeel ?
En het gaat niet eens om foute vrienden, maar vrienden of hobbies die iets hebben wat de directeur niet wil.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 15:46:54 #93
116015 SicSicSics
pi_109431559
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 15:42 schreef macca728 het volgende:
Nee begrijpen is ook moeilijk he. Wat denk je van prescreenen van personeel ?
En het gaat niet eens om foute vrienden, maar vrienden of hobbies die iets hebben wat de directeur niet wil.
Ja maar zeuren om iets wat je kunt voorkomen is ook moeilijk.
Waarm loop je eerst te koop met wat je doet, hebt of vindt en gaat daarna lopen mekkeren dat iemand daarop zijn mening en eventuele oordelen over jou baseert?
Fine, fuck you then!
pi_109433986
Prima toch als je niks te verbergen hebt heb je niks te vrezen
[b]Op <ahref="http://forum.fok.nl/topic/1286014/2/50#68576888" target="_blank" >vrijdag 1 mei 2009 23:32</a> schreef swarmahoer het volgende:[/b]
neem een voorbeeld aan de kwaliteitsposts van gers :P
pi_109434238
De volgende stap is natuurlijk gewoon dat iedereen een zorgvuldig samengesteld openbaar profiel heeft als ze aan het solliciteren zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')