quote:FA Cup-duel gestaakt na in elkaar zakken Bolton-speler
Laatste update: 17 maart 2012 19:37 info
AMSTERDAM – De FA Cup-ontmoeting tussen Tottenham Hotspur en Bolton Wanderers is bij een stand van 1-1 gestaakt, nadat Bolton-speler Fabrice Muamba in elkaar zakte. Over de situatie van de middenvelder is nog geen nieuws.
Foto: ANP
De spelers, arbitrage en supporters in het stadion verkeerden in shocktoestand en zochten troost in gebeden.
De medische staf van beide clubs snelde de voormalig jeugdinternational van Engeland direct toe, toen hij plotseling tegen de grond ging.
Ploeggenoten van Muamba zagen meteen de ernst van de situatie in en maakten een enorm aangeslagen indruk.
Ook de spelers van Tottenham Hotspur, waaronder Rafael van der Vaart, sloegen de handen voor het hoofd en verkeerden in paniek.
Volgens berichten in de Engelse media wordt getracht Muamba te reanimeren. Intussen is de wedstrijd definitief gestaakt.
Nu.nlquote:Situatie Muamba licht verbeterd
Laatste update: 19 maart 2012 16:52 info
AMSTERDAM - De situatie van Fabrice Muamba is iets verbeterd. Dat heeft zijn club Bolton Wanderers maandag laten weten.
De middenvelder werd zaterdag opgenomen in een Londens ziekenhuis nadat hij op het veld van Tottenham Hotspur werd getroffen door een hartstilstand.
Muamba zakte ineen tijdens het FA Cup-treffen op White Hart Lane.
"Er zijn lichte tekenen van verbetering. Zijn hart klopt weer zelfstandig en zonder medicatie en hij beweegt zijn armen en benen."
Beelden zijn niet herhaald.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:47 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Zijn die al ergens online voor de mensen die het willen zien?
Meeste engelse wedstrijden komen op usenet/pirate bay, dus vast wel.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:47 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
http://eredivisielive.nl/(...)ottenham-bolton.htmlquote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:47 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Dankje Brandquote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:50 schreef BrandX het volgende:
[..]
http://eredivisielive.nl/(...)ottenham-bolton.html
np. Helaas heb ik de zieke neiging dat ik zoiets dan moet zien. Ik zit al met flinke tranen in mijn ogen voordat ik uberhaupt google heb aangeslingerd, maar zien moet ik hetquote:
quote:ESPN reported that he was not breathing as he was taken down the tunnel.
Pas 23 jaar oudquote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:50 schreef BrandX het volgende:
[..]
http://eredivisielive.nl/(...)ottenham-bolton.html
Bahhhquote:
Kom dan even met een bron aanquote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:01 schreef ZaZoe het volgende:
Schijnt dat ie in de ambulance weer ademde, hopelijk gaat ie het redden
dat klinkt veelbelovender dan wat Olep posttequote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:01 schreef ZaZoe het volgende:
Schijnt dat ie in de ambulance weer ademde, hopelijk gaat ie het redden
kilo zout dus..quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:02 schreef ZaZoe het volgende:
[..]
schoot voorbij op twitter, gaat daar zo snel nu
http://news.sky.com/home/uk-news/article/16191055quote:Bolton midfielder Fabrice Muamba has collapsed on the pitch during a game with Tottenham.
He has now been rushed to hospital. Reporters at the scene said the player had stopped breathing.
There was no action going on around him when he collapsed 41 minutes into match.
Players rushed to his aid and looked on in horror as medics worked to resuscitate him using CPR and a fibrilator.
The crowd fell silent Bolton manager Owen Coyle ran on to the pitch to see what had happened.
The former England Under-21 star was taken off on a stretcher as fans held their heads in their hands, with some in tears.
Referee Howard Webb called off the match, an FA Cup quarter-final, after the incident.
As a message was relayed around the stadium that the game was off, the fans applauded and chanted Muamba's name before solemnly filing out of the stadium.
The player, born in Zaire, is just 23 years old. He came to Britain as a political refugee, and has also played for Arsenal and Birmingham City.
England players, including Rio Ferdinand, have taken to Twitter to express their hopes and prayers for the young player.
Commentating on ESPN, John Barnes said: "From the players' reaction on both sides it seemed that things were pretty serious."
Kevin Keegan added: "Jermain Defoe seemed absolutely distraught.
"The fans are in a state of shock. I've never seen anything like that on a football pitch before.
"Our hearts go out to his family."
The scene recalled memories of Cameroon's Marc Vivien-Foe who collapsed and died during a Confederations Cup match in 2003.
Bolton has stated on the club website that Muamba has been taken to hospital.
More to come...
Heb het filmpje toch gezien.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:04 schreef LeNick het volgende:
Dat zeggen ze ook in het EredivisieLive filmpje (filmpje is overigens goed te bekijken, je ziet hem niet neerstorten oid en ook niet echt levenloos liggen)
Hij lag al op de grond voordat het in beeld kwam maar hij trilde wel behoorlijk.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:04 schreef LeNick het volgende:
Dat zeggen ze ook in het EredivisieLive filmpje (filmpje is overigens goed te bekijken, je ziet hem niet neerstorten oid en ook niet echt levenloos liggen)
quote:A Bolton spokesman said: "Fabrice Muamba has been taken to hospital following his collapse. There is no further information at this time."
Klopt, leuk om te bekijken is het natuurlijk nooit, maar ik had het 'enger' verwacht (ikzelf kan er ook namelijk nooit goed tegen maar m'n nieuwsgierigheid is me altijd de baas!)quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:09 schreef eight het volgende:
[..]
Hij lag al op de grond voordat het in beeld kwam maar hij trilde wel behoorlijk.
He godverquote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:11 schreef ZaZoe het volgende:
Toch niet zo best volgens The Guardian
For those who did not experience the incident when it happened, there were no players near Muamba when he collapsed. Within 10 or 20 seconds it became apparent that something very serious had happened, and we soon found out that he had stopped breathing. He was treated on the field for almost 10 minutes, with a defibrilator used in an attempt to resuscitate him, before being taken off on a stretcher. Howard Webb took the players off the field, and the game was officially abandoned a few moments later.
The last we heard was that Muamba was on his way to hospital, that he was not breathing and that he was still receiving CPR. That was 35 minutes ago.
http://www.guardian.co.uk(...)tottenham-bolton-mbm
twitter:Tunde_CFC twitterde op zaterdag 17-03-2012 om 20:17:07Ambulance crew confirms they've gotten Muamba breathing. #PrayForMuamba reageer retweet
Heel klein sprankeltje hoop.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:18 schreef Olep het volgende:
Wel twitter maar;twitter:Tunde_CFC twitterde op zaterdag 17-03-2012 om 20:17:07Ambulance crew confirms they've gotten Muamba breathing. #PrayForMuamba reageer retweet
Ja BBC 5Live (soort Langs de lijn) schijnt dat gemeld te hebben maar heb de BBC het nog niet zien bevestigen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:18 schreef Olep het volgende:
Wel twitter maar;twitter:Tunde_CFC twitterde op zaterdag 17-03-2012 om 20:17:07Ambulance crew confirms they've gotten Muamba breathing. #PrayForMuamba reageer retweet
Daar dacht ik ook meteen aan. Ook aan di Tomasso trouwens.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:23 schreef Afhaalchinees het volgende:
Schaamteloze tvp.
hoop echt dat hij er overheen komt. gelukkig is er een positief voorbeeld nu op EL1 (Sno)
Al was dat een minder positief voorbeeld maar dan ook een andere situatie. Sno en Muamba hadden direct een dokter bij zich om de behandeling te beginnen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:23 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Daar dacht ik ook meteen aan. Ook aan di Tomasso trouwens.
Klopt.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:26 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Al was dat een minder positief voorbeeld maar dan ook een andere situatie. Sno en Muamba hadden direct een dokter bij zich om de behandeling te beginnen.
Vandaag in 2004: Miklós Fehér, het noodlot sloeg toequote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:29 schreef davako het volgende:
Als ik zulke berichten lees moet ik altijd aan Miklos feher denken.
![]()
Onzin, procentueel valt het allemaal best meequote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:29 schreef WethouderHekking het volgende:
Gelukkig heb ik het niet gezien, houd ik ook liever zo, dat blijft op je netvlies staan.
Dit soort gebeurtenissen toont toch maar weer aan dat zeer intensief sporten echt niet goed voor een mens is. Ik vind dit soort zaken helaas te veel gebeuren de laatste tijd.
Dit is gebaseerd op?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:29 schreef WethouderHekking het volgende:
Gelukkig heb ik het niet gezien, houd ik ook liever zo, dat blijft op je netvlies staan.
Dit soort gebeurtenissen toont toch maar weer aan dat zeer intensief sporten echt niet goed voor een mens is. Ik vind dit soort zaken helaas te veel gebeuren de laatste tijd.
Als het nou bejaarden waren was het niet zo vreemd, maar het zijn jonge mannen die in elkaar zakken. Gebeurt ook regelmatig in het amateur voetbal. Ok procentueel valt het wel mee, maar het valt gewoon op.quote:
Het valt op, omdat het niet vaak gebeurt.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:45 schreef WethouderHekking het volgende:
[..]
Als het nou bejaarden waren was het niet zo vreemd, maar het zijn jonge mannen die in elkaar zakken. Gebeurt ook regelmatig in het amateur voetbal. Ok procentueel valt het wel mee, maar het valt gewoon op.
Èn dan zie ik dat publiek, en dan hoor ik hun zijn naam uitroepen, dan hou ik het niet meer droog hoorquote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:34 schreef SjaakVilleneuve het volgende:
Dit zijn beelden na het gebeuren ..
kippenvel rond 3:15
je ziet hier goed hoe het besef bij het publiek doordringt dat er wat ernstigs aan de hand is.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:49 schreef JaimyLee het volgende:
Verschrikkelijk..
hier nog een filmpje:
http://footyroom.com/tott(...)n-wanderers-2012-03/
Inderdaad. Publiek stond direct te huilen en veel spelers emotioneel.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:54 schreef BrandX het volgende:
[..]
je ziet hier goed hoe het besef bij het publiek doordringt dat er wat ernstigs aan de hand is.
Nico Rijnders viel in de rust van de EC-1 finale in 71 uit met vermoeidheids klachten.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:50 schreef The_Avatar het volgende:
Gezien het verleden van hart aanvallen op het veld is het niet zo dat het vaak goed afloopt...
http://en.wikipedia.org/w(...)o_died_while_playing
Van alle doden die zijn gebeurd bij prof voetbal is het maar liefst 32x door een hart probleem.
Bij hardlopers hoor je dit ook vaker. Er schijnt toch een verband te zijn tussen intensief sporten en hartfalen.quote:
Er zullen dan vast wel onderzoeken zijn geweest of dat echt zo is.. even zoeken.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:55 schreef eight het volgende:
[..]
Bij hardlopers hoor je dit ook vaker. Er schijnt toch een verband te zijn tussen intensief sporten en hartfalen.
Wielrenners ook.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:55 schreef eight het volgende:
[..]
Bij hardlopers hoor je dit ook vaker. Er schijnt toch een verband te zijn tussen intensief sporten en hartfalen.
Yup. Jesse Marunde een krachtsporter kreeg ook een hartaanval tijdens een training, was meteen afgelopen.quote:
Hoeft niets te betekenen. Puerta kon nog gewoon redelijk lopen na de eerste attack, maar is uiteindelijk toch kort erna bezweken. Hangt van zoveel factoren/geluk af...quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:25 schreef ZaZoe het volgende:
Evendar Sno werd een kwartier lang gereanimeerd, en die is er goed uitgekomen
Connie Meier, Gerrie Kneteman, Johannes Draaierquote:
Dat geloof ik ook niet.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:00 schreef Jojoortje het volgende:
Of je hartfalen krijgt heeft toch niks te maken met of je een topsporter bent?
quote:Het toeval wil namelijk dat al deze personen, buiten het feit dat ze allemaal door acuut hartfalen stierven, in meer of mindere mate pijnstillers gebruikten als gevolg van blessures. Het ging hierbij ondermeer om middelen als Ibuprofen en Voltaren, pijnstillers die zonder recept verkrijgbaar zijn bij iedere drogist en apotheek.
Wat denk je zelf?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:04 schreef Roffamannetje het volgende:
Waarom duurt het zo lang voor er nieuws over zijn toestand naar buiten komt
Marco Pantaniquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:00 schreef tong80 het volgende:
[..]
Connie Meier, Gerrie Kneteman, Johannes Draaier
Als er goed nieuws zou zijn, zou dat vrij snel naar buiten komen. Geen nieuws is slecht nieuws vrees ik.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:05 schreef Einthovuh het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?Die hebben wel meer aan hun hoofd dan mensen up-to-date te houden...
Dit soort dingen duren nou eenmaal lang helaas.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:04 schreef Roffamannetje het volgende:
Waarom duurt het zo lang voor er nieuws over zijn toestand naar buiten komt
quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:05 schreef Einthovuh het volgende:
[..]
Wat denk je zelf?Die hebben wel meer aan hun hoofd dan mensen up-to-date te houden...
dit dus.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:07 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Als er goed nieuws zou zijn, zou dat vrij snel naar buiten komen. Geen nieuws is slecht nieuws vrees ik.
Ik denk juist andersom. Slecht nieuws is dan dat hij is overleden en dat nieuws kan snel naar buiten worden gebracht.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:07 schreef Slobeend het volgende:
[..]
Als er goed nieuws zou zijn, zou dat vrij snel naar buiten komen. Geen nieuws is slecht nieuws vrees ik.
Oeh, weer een sprankeltje hoop!quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:10 schreef FredVleespet het volgende:
Hij is stabiel aldus skynews, bron uit het ziekenhuis
Dat zou ook nog kunnen ja. Het is afwachten.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:09 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ik denk juist andersom. Slecht nieuws is dan dat hij is overleden en dat nieuws kan snel naar buiten worden gebracht.
Goed nieuws is misschien dat hij wordt geopereerd, of hij wordt in coma gehouden of wat dan ook en dat duurt juist langer. Voordat ze weten wat er aan de hand is, gaan ze niks naar buiten brengen.
eensquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:09 schreef Jojoortje het volgende:
[..]
Ik denk juist andersom. Slecht nieuws is dan dat hij is overleden en dat nieuws kan snel naar buiten worden gebracht.
Goed nieuws is misschien dat hij wordt geopereerd, of hij wordt in coma gehouden of wat dan ook en dat duurt juist langer. Voordat ze weten wat er aan de hand is, gaan ze niks naar buiten brengen.
kunnen we voorzichtig gaan juichen?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:10 schreef FredVleespet het volgende:
Dat was geen hartaanvalquote:
Juichen? Nah.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:12 schreef Anonymousz het volgende:
[..]
kunnen we voorzichtig gaan juichen?
Bron?quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:10 schreef FredVleespet het volgende:
Nee, dat was een soort van bloedprop en vocht door overmatig drugsgebruik.quote:
Wat dan?quote:
quote:Enkele dagen voor zijn dood nam hij intrek in een hotel in Rimini. Daar werd hij op 14 februari 2004 's avonds dood aangetroffen, nadat hij niet was komen opdagen bij het diner. Verschillende media speculeerden over zelfdoding middels verdovende middelen. Na autopsie bleek een hartstilstand de doodsoorzaak.
sorryquote:
Het zou zomaar kunnen dat er pas mankementen aan het licht komen zodra je intensief sport terwijl je nergens last van zou hebben als je geen intensieve sport doet.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:00 schreef Jojoortje het volgende:
Als ze geen topsporter waren geweest (bovenstaande voorbeelden), dan hadden ze volgens mij wel hartfalen gekregen.
edit: overdosis coke.quote:
Het is allemaal heel erg, maar dat van Puerta....quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:21 schreef RedFever007 het volgende:
Heb eé'n keer dat filmpje van (ben z'n naam kwijt) gezien. Die speler die geel kreeg, daarom een lach op z'n gezicht toverde en een minuut later dood neer viel. Brrrr
![]()
Sindsdien kijk ik geen hartaanvalfilmpjes meer![]()
Wat denk je zelfquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:22 schreef marcb1974 het volgende:
Bizar dat dit soort dingen nog steeds voorkomt. Worden ze dan echt niet goed genoeg gecontroleerd? Of is het niet te voorkomen
Puerta of Feher zijn wel de bekendstequote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:21 schreef RedFever007 het volgende:
Heb eé'n keer dat filmpje van (ben z'n naam kwijt) gezien. Die speler die geel kreeg, daarom een lach op z'n gezicht toverde en een minuut later dood neer viel. Brrrr
![]()
Sindsdien kijk ik geen hartaanvalfilmpjes meer![]()
Nonsense.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:55 schreef eight het volgende:
[..]
Ik vind die van Feher erger, die gaat al dood het veld afquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:23 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Het is allemaal heel erg, maar dat van Puerta....
Dat het eigenlijk wel moet kunnen. Er zal vast iets zijn.quote:
Cassertelliquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:19 schreef eight het volgende:
[..]
edit: overdosis coke.
wie was ook alweer die wielrenner die op zijn hoofd viel en je een stukje van de hersenen zag?
Die bedoel ik inderdaadquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:25 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik vind die van Feher erger, die gaat al dood het veld af
Beetje raar om te spreken welke erger is.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:25 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Ik vind die van Feher erger, die gaat al dood het veld af
Brrrr..... die beelden vergeet ik nooit meerquote:
Inderdaad: Zelden maakten beelden meer indruk dan Miklos Feher's dood.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:29 schreef davako het volgende:
Als ik zulke berichten lees moet ik altijd aan Miklos feher denken.
![]()
Ja, het is beide ook heel erg, en nee, eigenlijk niet te vergelijken. Wat voor mij de indruk bij Feher maakt is vooral dat hij al dood lijkt voor hij de grond raakt. Puerta hebben ze weer overeind gekregen en die is later pas bezweken.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:27 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Beetje raar om te spreken welke erger is.Maar beide heel erg natuurlijk.
Zo even een "flashback" ..quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:29 schreef Arcee het volgende:
[..]
Inderdaad: Zelden maakten beelden meer indruk dan Miklos Feher's dood.
Ik was daarbij, maar dat bleek pas achteraf. Het publiek dacht toen nog dat Pienaar iets geflikt had kwa overtreding oid. Blijft zonde want daarna nooit meer op niveau gekomenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:52 schreef tostitomaatkaas het volgende:
Michael Jansen bij Vitesse-Ajax een aantal jaar geleden.
Klopt, ik was er ook. Hij zat toen volgens mij zelfs voor het eerst in de voorselectie van het Nederlands Elftal. Onder Van Basten weliswaar, dus of hij het niveau ook daadwerkelijk aankon is de vraag. Is inderdaad nooit meer op niveau gekomen, het laatste wat ik van hem weet is dat hij bij Cambuur Leeuwarden speelde geloof ik.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 22:14 schreef Elvislives het volgende:
[..]
Ik was daarbij, maar dat bleek pas achteraf. Het publiek dacht toen nog dat Pienaar iets geflikt had kwa overtreding oid. Blijft zonde want daarna nooit meer op niveau gekomen
Dat is nooit goed.quote:Hij viel eigenlijk dood neer, als je dat zo mag zeggen. Na de reanimatie kwam hij weer bij maar toen verloren ze hem weer. Het zag er niet best uit.
Eehm, neequote:Op zaterdag 17 maart 2012 19:47 schreef Helpmefok het volgende:
9 van de 10 keer is dit een afgescheurde aorta en gelijk over en uit bij topsporters trouwens.
Die wil ik er best bijpakken..... dan kan ik er een casus van maken en het nog wat uitgebreider uitzetten.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:17 schreef DrDentz het volgende:
Heb je het medische studieboek er alvast bij gepakt?
ja tof enzo, maar je zegt ''duidelijk een dittemedattusaanmedischetermologie'' dus je trekt wel sort of conclusies.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:18 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Die wil ik er best bijpakken..... dan kan ik er een casus van maken en het nog wat uitgebreider uitzetten.
Maar zo lang ik zijn klinische complicaties niet zelf kan bekijken blijft het deels natuurlijk giswerk
Wilde het net postenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:41 schreef Quisho het volgende:
Match of the day begint over 5 minuten op de BBC, misschien hebben ze meer nieuws.
Als ik kijk hoe hij daar neervalt en de houding die hij vervolgens aanneemt op de grond zouden het een paar dingen kunnen zijn.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:35 schreef BrandX het volgende:
[..]
ja tof enzo, maar je zegt ''duidelijk een dittemedattusaanmedischetermologie'' dus je trekt wel sort of conclusies.
kan je hetgeen je in je post zette vertalen naar wat minder Latijn en meer Nederlands?
Niks nieuws dus.quote:bbc.co.uk. 17 March 2012. Retrieved 17 March 2012. "Bolton Wanderers can confirm that Fabrice Muamba has been admitted to The Heart Attack Centre at The London Chest Hospital where he is in a critically ill condition in intensive care,' said a joint statement from Bolton and the hospital released at 2130 GMT on Saturday."
Het is het persbericht van Bolton en het ziekenhuis samen.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:53 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Zelfde als de persbericht van Bolton zelf.
Blij dat ik jou niet als arts heb.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 23:50 schreef horned_reaper het volgende:
Evenals een tumor die drukt tegen de nervus vagus dergelijke symptomen kan veroorzaken.
Ik noem maar één van de tig aan voorbeelden.quote:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Nervus_vagusquote:Op zondag 18 maart 2012 00:06 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik noem maar één van de tig aan voorbeelden.
Een parasympatische interactie tussen de nervus vagus en het hart is aanwezig om de hartslag te reguleren (in dit geval tot rust te laten komen). Als de nervus vagus op wat voor manier dan ook wordt geblokkeerd is een belangrijke remmende component van het hart af en kan bij zware inspanning het hart dusdanig snel kloppen dat het verkrampt en stopt.
Er zijn tig situaties bekend waarbij een tumor een dergelijke situatie weet in te leiden.
Mjah allemaal lief leuk en aardig maar ik snap steeds minder van je interessantdoemedisch-gewauwel. Als er toch niets zinnigs over te zeggen is, zeg dan gewoon niets ofzo ipv hier meneer de geleerde uit te hangen.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:06 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Ik noem maar één van de tig aan voorbeelden.
Een parasympatische interactie tussen de nervus vagus en het hart is aanwezig om de hartslag te reguleren (in dit geval tot rust te laten komen). Als de nervus vagus op wat voor manier dan ook wordt geblokkeerd is een belangrijke remmende component van het hart af en kan bij zware inspanning het hart dusdanig snel kloppen dat het verkrampt en stopt.
Er zijn tig situaties bekend waarbij een tumor een dergelijke situatie weet in te leiden.
Papaquote:Op zondag 18 maart 2012 00:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
Mjah allemaal lief leuk en aardig maar ik snap steeds minder van je interessantdoemedisch-gewauwel. Als er toch niets zinnigs over te zeggen is, zeg dan gewoon niets ofzo ipv hier meneer de geleerde uit te hangen.
Overigens zei een (echte intelligente) man ooit eens tegen mij: mensen zijn pas echt slim en weten pas echt wat, als ze hetgeen zij geleerd hebben standaard in Jip en Janneke taal kunnen en zullen uitleggen of vertellen.
Doe je voordeel met deze uitspraak. Je maakt je nu vrij belachelijk als ik zo eerlijk mag zijn
Truequote:Op zondag 18 maart 2012 00:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
Mjah allemaal lief leuk en aardig maar ik snap steeds minder van je interessantdoemedisch-gewauwel. Als er toch niets zinnigs over te zeggen is, zeg dan gewoon niets ofzo ipv hier meneer de geleerde uit te hangen.
Overigens zei een (echte intelligente) man ooit eens tegen mij: mensen zijn pas echt slim en weten pas echt wat, als ze hetgeen zij geleerd hebben standaard in Jip en Janneke taal kunnen en zullen uitleggen of vertellen.
Doe je voordeel met deze uitspraak. Je maakt je nu vrij belachelijk als ik zo eerlijk mag zijn
Dat laatstequote:Op zondag 18 maart 2012 00:20 schreef Quisho het volgende:
Bedoel je omdat hij incompetent is of omdat patiënten niks van zijn verhaal zouden begrijpen?
Ik neem het jullie ook niet kwalijk, mezelf daarentegen wel.quote:Op zondag 18 maart 2012 00:18 schreef BrandX het volgende:
[..]
quote:Op zondag 18 maart 2012 00:35 schreef horned_reaper het volgende:
en zeker omdat ik nu niet in een kliniek zit maar net uit m'n studieboeken opkijk ontgaat het me even dat veel termen minder vanzelfsprekend zijn voor veel mensen dan mijn dagelijks omgeving.
Lijkt mij ook, pffft.quote:Anyway, het doet er niet toe wat ik zei. Ik poste gewoon een paar wilde hersenspinsels zoals 90% van de Fokkers op dit forum doen.
Het is natuurlijk enorm erg wat er is gebeurd en het lijkt me beter om het daarover te blijven hebben in dit topic.
Het was wel zijn uitspraak.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:21 schreef AryaMehr het volgende:
Wellicht dat Einstein ook zijn belangrijkste werken in Jip en Janneke taal had moeten uitbrengen.
Als een van zijn volgers uitleg komt geven over een tijdreiziger die opeens op het veld staat tijdens een belangrijke voetbalwedstrijd dan zou dat best wel behulpzaam zijnquote:Op zondag 18 maart 2012 01:21 schreef AryaMehr het volgende:
Wellicht dat Einstein ook zijn belangrijkste werken in Jip en Janneke taal had moeten uitbrengen.
Hij kon wel goed samenvatten.quote:Op zondag 18 maart 2012 01:24 schreef GGMM het volgende:
[..]
Het was wel zijn uitspraak.![]()
Anyway, laten we het idd weer over relevante zaken gaan hebben.
Ontopic weer dan maar. Triest overigens.quote:Een uur zitten bij een aardig meisje vliegt voorbij als een minuut, maar een minuut op een brandende kachel lijkt wel een uur. Dat is relativiteit.
- Einstein.
Ik aan Puerta.. Zelf nog van het veld gelopen en dan alsnog overlijden in de kleedkamer. Bizarquote:Op zaterdag 17 maart 2012 20:54 schreef Einthovuh het volgende:
Ik moest ook gelijk aan Miklos Feher denken...Hoop dat ie het gaat redden
Bron: Nusport.nl/voetbalquote:AMSTERDAM - Rafael van der Vaart was een van de spelers die zaterdag op het veld stond toen Bolton Wanderers-speler Fabrice Muamba opeens in elkaar zakte.
De middenvelder van Tottenham Hotspur had direct door dat het niet goed ging met de 23-jarige voormalige Engelse jeugdinternational.
"Ik stond er vrij dichtbij, maar het gebeurde achter m'n rug", vertelt Van der Vaart aan Radio 1 over het moment dat Muamba naar het gras ging. "Hij werd onwel en viel eigenlijk voor dood neer, als je het zo mag zeggen."
"Dat zorgde natuurlijk voor een schokreactie. Ze hebben hem gereanimeerd en hij kwam weer bij - tenminste zijn hart begon weer te kloppen. Daarna verloren ze hem echter weer, dus het was heel kritiek."
Trillende benen
De spelers waren vanzelfsprekend allemaal zeer geschokt, vertelt de Nederlander. "Ik had zoiets ook nog nooit meegemaakt. Mijn benen begonnen te trillen, ik kreeg koude rillingen. Hun spelers begonnen ook allemaal zijn naam en 'alsjeblieft' te roepen."
"Het was in ieder geval duidelijk dat we niet verder zouden voetballen", vervolgt Van der Vaart. "In de kleedkamer hebben we een uur vol ongeloof voor ons uit zitten staren. Zoiets vergeet je nooit meer."
Zo lang buiten bewustzijn heeft meestal grote schadelijke gevolgen mocht iemand bijkomen.quote:Op zondag 18 maart 2012 13:59 schreef Jojoortje het volgende:
Hij is iig er nog niet aan overleden, dat is misschien een heel klein beetje positief.
Maar goed... kritieke toestand is altijd erg zorgwekkend.
Dat ligt er aan, wat ik eerder vertelde, die vriend van mij hebben ze een dag in een kunstmatige coma gehouden. Als dat op die manier gebeurt levert dat verder geen schade op (hoewel langer dan 1 of 2 dagen niet kan geloof ik) omdat de hersenactiviteit er wel is en je het eigenlijk moet vergelijken met een giga diepe slaap ipv coma. Omdat in die 'toestand' het lichaam het beste kan herstellen.quote:Op zondag 18 maart 2012 16:12 schreef tong80 het volgende:
[..]
Zo lang buiten bewustzijn heeft meestal grote schadelijke gevolgen mocht iemand bijkomen.
Nu.nlquote:Situatie Muamba licht verbeterd
Laatste update: 19 maart 2012 16:52 info
AMSTERDAM - De situatie van Fabrice Muamba is iets verbeterd. Dat heeft zijn club Bolton Wanderers maandag laten weten.
De middenvelder werd zaterdag opgenomen in een Londens ziekenhuis nadat hij op het veld van Tottenham Hotspur werd getroffen door een hartstilstand.
Muamba zakte ineen tijdens het FA Cup-treffen op White Hart Lane.
"Er zijn lichte tekenen van verbetering. Zijn hart klopt weer zelfstandig en zonder medicatie en hij beweegt zijn armen en benen."
Poeh, klinkt veelbelovend! Hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop. Of hij ooit weer op het niveau van een profvoetballer zal spelen betwijfel ik, maar dat lijkt me het laatste probleem voor hem.quote:
quote:Op maandag 19 maart 2012 17:26 schreef BrandX het volgende:
[..]
Poeh, klinkt veelbelovend! Hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop. Of hij ooit weer op het niveau van een profvoetballer zal spelen betwijfel ik, maar dat lijkt me het laatste probleem voor hem.
Zeker mooiquote:
quote:Hope for Fabrice! Seriously ill Muamba speaks with family and friends as his condition improves
By MATT LAWTON and IAN LADYMAN
PUBLISHED: 23:00 GMT, 19 March 2012 | UPDATED: 06:33 GMT, 20 March 2012
Stricken Bolton midfielder Fabrice Muamba has spoken to family and friends, raising hopes the 23-year-old may recover from the cardiac arrest he suffered at Tottenham on Saturday.
Muamba asked about his son in his first words since waking from a coma, it was claimed on Tuesday.
The Bolton star turned to his fiance Shauna Magunda, recognised her, and said: 'Where's Josh?', a friend told the Daily Mirror.
His delighted fiance then tweeted: 'All your prayers are working people thank u so so much. To God be the glory.'
Progress: Michael Essien confirmed that Fabrice Muamba had spoken to family and friends as he recovers from a cardiac arrest suffered on Saturday at White Hart Lane
Support: A simple message for Muamba attached to flowers at the Reebok today
Muamba remains gravely ill in the London Chest Hospital, where he had been kept in a coma since collapsing at White Hart Lane.
But on Monday night a statement released by Bolton and the hospital confirmed Muamba was breathing on his own and had communicated with his family.
'He is now able to breathe independently, without the aid of a ventilator and he is able to recognise family members and respond to questions appropriately,' said the statement. 'These are positive signs of progress.
'However, his condition remains serious and our medical staff in intensive care will continue to monitor and treat him. His family and club would like to thank the media for continuing to respect their privacy at this time.'
Chelsea midfielder Michael Essien revealed Muamba had spoken to him in both English and French.
Earlier, Bolton said Muamba had moved his arms and legs but warned ‘his long-term prognosis will remain unclear for some time.’ Given that Muamba’s heart stopped for two hours after his collapse, there remains fear he may have suffered brain damage.
The news came shortly after a friend of the player, Curtis Codrington, revealed Muamba had spoken ‘minimal words in English and French, which is better than nothing’.
He later Tweeted: 'I'm so happy I have seen hugged and kiss Muamba he remember me and spoke of our jokes of fellow Congo player chris samba this is so great' [sic].
Muamba's fiancee Shauna then wrote on Twitter: 'All your prayers are working people thank u so so much. Every prayer makes him stronger. To God be the glory.'
Bolton manager Owen Coyle — who has remained in London — said the former England Under 21 midfielder is going through a ‘brave fight’, adding that the club had been inundated with messages of support from players and fans, including one from David Beckham.
On Monday fellow professionals Shaun Wright-Phillips, Ashley Cole and Johan Djourou visited Muamba in hospital.
Update: Bolton boss Owen Coyle spoke off Fabrice Muamba continuing his 'brave fight' to save his life at the London Chest Hospital
‘There is real hope he can come through this,’ said Coyle.
He added: 'The message is the good will, the prayers from everybody, they are so thankful and they want to put that on record - to say "keep up the prayers, thanks for all the support".
'They have been inundated as we all have, both in the football community globally and family and friends. People are taking a genuine interest and a real concern with how Fabrice is doing.'
'We all know he's such a wonderful lad, he's a young man and we all hope that will help in this brave fight which he is undergoing at the moment.
'It's a difficult situation but the family are bearing up as well as they can. They themselves are very positive people.
'You look at what Fabrice has been through in life already and you can tell that he is a fighter. He has such a fantastic smile and that's what we all want to see again.'
Bolton skipper Kevin Davies also described Muamba as a 'fighter'.
He said: 'Fabrice is fighting and we are all hoping he will pull through. I spoke to the manager and the doctor this morning and his condition remains criticial. I have been speaking to the manager and I have travelled back with the chairman. He went back down to support Fabrice and his family.
'It was optional to come into training today and decisions will have to be made but my immediate thoughts are with Fabrice and his family. The club will take a stance on (the next game) in the next couple of days. But at the minute we want to just try and help Fabrice.'
Premier League officials have advised the club to take each day as it comes before deciding whether to fulfil their home fixture with Blackburn this Saturday.
But at some point the Premier League, who are planning to review their medical testing policies, will join forces with the FA in discussing what can be learned from the incident. One possibility is the introduction of mandatory annual heart examinations for all players.
Muamba’s emergency medical care on Saturday owed much measures implemented in the wake of Petr Cech’s head injury at Reading in October 2006.
And it was as the result of a tragedy in 1995 that heart examinations were made mandatory for all scholars, aged between 16 and 17, signing for professional Premier League academies.
John Marshall, a 16-year-old England schoolboy international, died from a heart attack the day before he was due to join Everton. It transpired he suffered from arrhythmogenic right ventricular cardiomyopathy and only last year his sister Hayley called for testing to be introduced for young people.
‘Twelve people a week die of these cardiomyopathies,’ she said in support of the charity, Cardiac Risk in the Young.
On Monday FIFA president Sepp Blatter wrote to Bolton chairman Phil Gartside to offer support, while the Sunderland squad stopped at the Reebok Stadium en route to Blackburn for Tuesday's Barclays Premier League match to look at tributes to Muamba.
Critical condition: The London Chest Hospital, who released a joint statement with Bolton Wanderers FC (below), in east London where Muamba remains under care
Bolton’s game against Aston Villa has been postponed, while no decision has been made about Saturday’s match or about the club continuing in the FA Cup.
But Spurs boss Harry Redknapp confirmed his side’s league clash at home to Stoke on Wednesday would go ahead as planned.
He said: ‘They need to play. I think they are OK. The best thing for them is to get back on the pitch and play.’
Some of his players had ECG tests when a cardiologist made a routine visit to the training ground.
Referee Howard Webb, praised for his handling of the situation at White Hart Lane, is set to return on Wednesday as QPR host Liverpool.
Dat meldt nu.nl ookquote:Goede nacht voor Muamba
Laatste update: 20 maart 2012 14:11 info
AMSTERDAM - Fabrice Muamba heeft een 'comfortabele nacht' gehad in het Londen Chest Hospital.
Dat heeft zijn club Bolton Wanderers dinsdag laten weten. Muamba werd zaterdag in het FA Cup-duel met Tottenham Hotspur getroffen door een hartstilstand.
"Fabrice heeft een comfortabele nacht gehad op de intensive care-unit van het Londen Chest Hospital, waar het medische team hem continu in de gaten houdt", zo luidt het statement.
Muamba was in staat om met familieleden te praten. "De familie van Fabrice heeft ons gevraagd om iedereen te bedanken voor hun medeleven en gebeden. Ze hebben daar veel kracht uit geput."
Het ziekenhuis meldt dat er voorlopig alleen familie en leden van Bolton worden toegelaten om een toeloop te voorkomen.
Rolmodel
Bolton-aanvoerder Kevin Davies: "Fabrice is niet zomaar iemand die we dagelijks zien. Hij is onderdeel van de familie, niet 'gewoon' een collega."
"Niets is hem aan komen waaien", zei Davies over de geboren Congolees die in 1994 zijn land moest ontvluchten.
"We weten allemaal waar hij vandaan komt en wat hij heeft bereikt. Fabrice is een rolmodel voor elke jonge speler en elke jonge volwassene."
Opzich wel, want je vraagt enorm veel van je hartspieren.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 21:00 schreef Jojoortje het volgende:
Als ze geen topsporter waren geweest (bovenstaande voorbeelden), dan hadden ze volgens mij wel hartfalen gekregen.
Daar schrok ik ook van. Net zo lang als Friso. Toen zeiden ze dat het dan meestal zo is dat mocht je bijkomen de gevolgen desastreus zijn.quote:
Ja en die was nog gekoeld ook.quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:20 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daar schrok ik ook van. Net zo lang als Friso. Toen zeiden ze dat het dan meestal zo is dat mocht je bijkomen de gevolgen desastreus zijn.
Friso is 45 minuten niet gereanimeerd, compleet andere situatie natuurlijk.quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:20 schreef tong80 het volgende:
[..]
Daar schrok ik ook van. Net zo lang als Friso. Toen zeiden ze dat het dan meestal zo is dat mocht je bijkomen de gevolgen desastreus zijn.
Je hebt gelijk. Maar ze hadden beiden een hartstilstand van 45 minuten.quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:22 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Friso is 45 minuten niet gereanimeerd, compleet andere situatie natuurlijk.
Ik ben niet erg medisch onderlegt, maar bij reanimatie pomp je toch wel bloed en zuurstof naar de hersenen?quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:23 schreef tong80 het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Maar ze hadden beiden een hartstilstand van 45 minuten.
Ja, maar wel minimaal.quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:25 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik ben niet erg medisch onderlegt, maar bij reanimatie pomp je toch wel bloed en zuurstof naar de hersenen?
Volgens de familie en hijzelf leeft hij dankzij god x100. Dus er is sowieso niks medisch aan geweest... Daar kan ik echt zo slecht tegen ik moet maar niet in een ziekenhuis gaan werkenquote:Op woensdag 21 maart 2012 18:25 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ik ben niet erg medisch onderlegt, maar bij reanimatie pomp je toch wel bloed en zuurstof naar de hersenen?
quote:Op woensdag 21 maart 2012 18:25 schreef KnutdeIJsbeer het volgende:
[..]
Ja voor hetzelfde geld zegt ie : 'Ik heb al kinderpostzegels.'quote:Op woensdag 21 maart 2012 22:36 schreef BrandX het volgende:
[..]dat is het essentiele verschil tussen hem en Friso, maar het blijft natuurlijk gewoon afwachten hoe hij er uit komt uiteindelijk. In ieder geval is het een goed teken dat hij niet alleen al heeft gesproken, maar ook zijn familie en kind herinnert en herkent
.
het gaat beter met hem maar nog steeds in kritieke toestandquote:
Celstraf? Voor tweets?? Het is maar wat je terecht noemt.quote:Op donderdag 29 maart 2012 17:24 schreef GGMM het volgende:
Celstraf voor beledigende tweets over Muamba
Een 21-jarige Engelsman heeft een celstraf van 56 dagen gekregen voor ernstige misdragingen op Twitter. De Engelsman uitte via zijn twitteraccount meerdere beledigingen aan het adres van Fabrice Muamba, terwijl diezelfde Muamba op hetzelfde moment vocht voor zijn leven.
Liam Stacey, student aan de universiteit van Swansea, meldde op zijn twitteraccount: 'Lol. Fuck Muamba, hij is dood!!!'. Daarna verzond hij nog enkele racistische tweets. Zijn berichten werden door verschillende mensen gemeld, waarna de jongeman nog diezelfde avond gearresteerd werd. De student uit Swansea verklaarde dronken te zijn geweest toen hij zijn racistische tweets verstuurde.
De man zal overigens wel flink spijt hebben van zijn twittergedrag. Naast de gevangenisstraf van 56 dagen besloot de universiteit van Swansea de student weg te sturen.
En terecht.
Racistisch...quote:Op donderdag 29 maart 2012 19:04 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Celstraf? Voor tweets?? Het is maar wat je terecht noemt.
Bizarre wereld zijn we aan het maken.
Ik weet niet welke straf er op racisme staat als het zonder twitter gebeurt, hetzelfde lijkt me. Waarom zou het via Twitter anders zijn?quote:Op donderdag 29 maart 2012 19:04 schreef NorthernStar het volgende:
[..]
Celstraf? Voor tweets?? Het is maar wat je terecht noemt.
Bizarre wereld zijn we aan het maken.
quote:FOTO Muamba bedankt fans
Van onze Telesportredactie
LONDEN - Het gaat weer beter met Bolton Wanderers-speler Fabrice Muamba, die twee weken geleden in de FA Cupwedstrijd tegen Tottenham Hotspur een hartaanval kreeg. De familie van Congolees plaatste een foto van Muamba op zijn Twitter-pagina. "Fabrice wilde dat wij deze foto voor jullie plaatsten. Hij wil jullie ook bedanken voor de geweldige steun", aldus de familie van de Bolton-speler.
quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |