abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 maart 2012 @ 22:31:21 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_109032616
Iedere avond lezen in de bijbel. En nu niet meteen gaan lachen he. Das flauw namelijk. Er zijn namelijk FOK!kers die er heilig in geloven.

En dan denk ik toch van jemig heb je dat bijbeltje niet eens een keer uit joh? Ik weet niet of het jullie opgevallen is maar die bijbels zijn eigenlijk almaar dunner en kleiner geworden. Daar zal dan in ieder geval een goede tekstschrijver op gezeten hebben. Ja of niet natuurlijk want dat iedere avond een stukje lezen in de bijbel. Kun je dat bijbeltje op een gegeven moment gewoon niet dromen eigenlijk?

Tuuk kwam er nog een tweede testament en nog een vage derde. Die lui waren wat kien natuurlijk maar verder dan het tweede deel is het eigenlijk nooit meer gekomen. Dat is best wel jammer ook.
De bijbel is als je het goed bekijkt ook vol spannende horrorverhalen en dan zo'n verdomde groot publiek ook he. Doe daar dan iets mee, denk ik dan en dan iets anders als in de laatste serie van Dexter hoewel heel tof was trouwens.

Hoe dan ook, ik snap niet dat mensen eindeloos maar hetzelfde boek blijven lezen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, ik heb de bijbel uit en ik weet alles nu. Jullie wel?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_109032788
Misschien lezen mensen bepaalde stukken wel opnieuw omdat die mensen het zo mooi vinden beschreven. Ik kijk ook wel eens series meerdere keren omdat ik het zo grappig vind. Of een film. Al weet ik wat er gaat komen. Boeken niet maar dat zullen mensen vast ook wel weer doen.

Je brengt me op een idee trouwens. Ik ga zo beginnen met de Bijbel lezen (in het Gronings en dat kan ik helemaal niet zo goed :D). Mijn moeder zegt in ieder geval dat het grappig is.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ziba op 12-03-2012 22:40:24 ]
pi_109032793
Een film van 500 uur kun je 30x bekijken zonder dat ie voorspelbaar wordt.
Je kunt de bijbel denk ik niet vergelijken met een boek.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:34:40 #4
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_109032801
Hier staat de 3-delige statenbijbel. Deel 1 heb ik nog als muismat gebruikt, want de kaft leent zich daar perfect voor. Maar dat mocht niet, want te dure boeken.

Maar erin lezen doe ik niet.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_109032866
-weg, doe normaal }:| -

[ Bericht 78% gewijzigd door BrandX op 12-03-2012 22:37:49 ]
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:39:18 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109033059
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
lolwut
  maandag 12 maart 2012 @ 22:40:45 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_109033153
Ik lees leuke boeken al maar sporadisch een tweede keer. Laat staan een boek dat niet eens leuk is...
  maandag 12 maart 2012 @ 22:42:50 #8
92926 Joipoidoipoipoi
pi_109033267
-weg, reactie op edit ;)-

[ Bericht 76% gewijzigd door BrandX op 12-03-2012 22:43:11 ]
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:07 #9
42366 Staal
pi_109033629
quote:
19s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:39 schreef BrandX het volgende:
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
Un certain jeune homme
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:42 #10
42366 Staal
pi_109033661
quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:42 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
-weg, reactie op edit ;)-
Ik mis weer wat he. Grmbl.
Un certain jeune homme
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:54:16 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109033890
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:

[..]

Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
mjah, de verhalen uit de bijbel die elders ook zo zijn opgeschreven, zijn op zich wel ok. Ook is het hele symbolieke gedoe (referenties in fims en boeken etc) wel leuk an sich. Maar het boek streeft wat mij betreft zijn doel voorbij.

Het is en blijft een heel oud boek welke nog steeds ouderwets opgeschreven wordt. Daarbij zijn de nodige zaken in de bijbel imo geschreven vanuit de tijdsgeest dat die reeks bijbels is geschreven. Erbij verzonnen dus. De basis zaken zijn wat dat aan gaat allang belegd in onze basis-/standaardset normen en waarden en niet meer weg te denken uit onze (westerse) maatschappij. En daar heb ik geen boek voor nodig.
lolwut
  maandag 12 maart 2012 @ 22:55:37 #12
92926 Joipoidoipoipoi
pi_109033972
quote:
17s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:
Ik mis weer wat he. Grmbl.
Nee hoor, niks gemist. Ik probeerde er alleen maar een sekstopic van te maken, maar BrandX stak daar snel een stokje voor. :)
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:56:14 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109034012
:D!
lolwut
pi_109035235
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens. ;) .
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 12 maart 2012 @ 23:25:05 #15
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_109035288
Er zijn mensen die de teksten uit de bijbel uit hun hoofd kennen. Toevallig had ik laatst Jehova getuigen aan de deur en die vertelde dus een stuk uit haar hoofd. Erg knap.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_109035594
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit! *) . Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag *O*
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden :N

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 maart 2012 @ 23:33:07 #17
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_109035626
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:31 schreef bulbjes het volgende:
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit! *) . Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag *O*
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden :N

:')
Er zit ook geen sleutel in :')

Gewoon een hoop zever, ookal hoor ik de bijbel ook te adoreren want christelijk :')
  maandag 12 maart 2012 @ 23:40:21 #18
42366 Staal
pi_109035899
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens. ;) .
Bij de term leesboek denk ik aan de lagere school en de bieb. In de bieb mocht je zoveel 'leesboeken' en twee stripboeken. Je had alles binnen notime uit ook.

Als je dan toch zo'n verrekte klein encyclopedietje hebt dan lees je het toch in 1 ruk uit. Bij geboeid nog een keer en dan heel misschien nog een keer. Maar dan heb je het boekje toch wel uit he? Ik begrijp dat gewoon niet. Het zou wel heel erg kort door de bocht zijn om hiermee te beweren dat die christenen zwakzinnig zijn natuurlijk. Dat is ook absoluut niet mijn intentie. Laat dat duidelijk zijn. Maar zinvolle antwoorden krijg ik ook niet. Maar goed, het is ook geen Christelijke tijd meer natuurlijk.
Un certain jeune homme
  maandag 12 maart 2012 @ 23:54:43 #19
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109036416
Ik weet lekker al hoe het afloopt *O*
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 23:56:00 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109036459
Ik heb het OT en NT al uit. Ik heb deel 3 NNT al in de pre-order staan. :P
  dinsdag 13 maart 2012 @ 09:37:55 #21
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_109041093
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
Sommigen kunnen er ook best gemeen mee slaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_109041211
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Boks-Chick dinsdag 13 maart 2012 @ 09:52:52 #23
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109041405
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
Ach ik heb geen hekel aan de bijbel (of koran of welk ander heilig geschrift dan ook) en ik heb geen hekel aan gelovigen (van welk geloof dan ook). Ik heb er wel een hekel aan wanneer beiden gecombineerd worden en voor eigen belang gebruikt gaan worden en/of gebruikt worden zonder de ander in zijn of haar waarde te laten.

Ik ben niet gelovig, maar heb wel 3 zeer gelovige vrienden (1 protestant, 1 christen en 1 islamiet), met alledrie is het super toeven, en ook op een goede en open manier discussie te voeren over geloof en de weerslag in de maatschappij enz. Zowel met alle drie apart als de drie samen. Bijzonder en tof vind ik dat. En zo zou het ook moeten zijn.
lolwut
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:00:55 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_109041559
Ik heb de kinderbijbel vroeger heel vaak gelezen omdat ik de verhaaltjes zo mooi vond :P. Zulke spannende verhalen (offeren, moord, zeven plagen), dat kwam je in gewone kinderboeken niet tegen :).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:01:35 #25
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_109041576
De bijbel bestaat uit 66 boeken. Daaronder vallen psalmen/liederen, brieven, wijsheidsspreuken, geschiedschrijving, wetten en regels, geslachtsregisters, profetieën (voorspellingen) enzovoorts.

Het is niet zomaar een boekje wat je kan uitlezen. Het zijn 66 verschillende boeken. Het eerste deel (verreweg het grootste deel van de bijbel), vertelt het verhaal van het Joodse volk Israël. Het onstaan ervan, de oorlogen, de ballingschappen en de terugkeer naar het beloofde land. Ook worden er voorspellingen gedaan over iemand die het gehele volk zal redden.

Het tweede, veel kleinere deel, gaat over die 'iemand', Jezus, met getuigenverslagen van zijn leven en vervolgens de opkomst van de kerk. De bijbel eindigt met een groot voorspellend boek wat de eindtijd aankondigt met veel, heel veel symboliek.

Hopelijk geeft dat een wat beter beeld van de bijbel dan te zeggen dat het maar 'een boekje' is. Het zijn er 66, heel wat anders dan de koran die veel dunner is bijvoorbeeld. En totaal niet vergelijkbaar met een Kluun of een Hermans.
pi_109042354
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:52 schreef BrandX het volgende:

[..]

Ach ik heb geen hekel aan de bijbel (of koran of welk ander heilig geschrift dan ook) en ik heb geen hekel aan gelovigen (van welk geloof dan ook). Ik heb er wel een hekel aan wanneer beiden gecombineerd worden en voor eigen belang gebruikt gaan worden en/of gebruikt worden zonder de ander in zijn of haar waarde te laten.

Ik ben niet gelovig, maar heb wel 3 zeer gelovige vrienden (1 protestant, 1 christen en 1 islamiet), met alledrie is het super toeven, en ook op een goede en open manier discussie te voeren over geloof en de weerslag in de maatschappij enz. Zowel met alle drie apart als de drie samen. Bijzonder en tof vind ik dat. En zo zou het ook moeten zijn.
Precies.
Ik lees wel eens in de bijbel. Bijvoorbeeld het Hooglied is best mooi en poetisch. Op vakantie in b.v. Zuid Europa mag ik in een kerk graag een kaars opsteken bij een Maria-beeld. Of ook af en toe wel eens in mijn woonplaats. Ik heb er een bepaald gevoel bij. En dat probeer ik niet te rationaliseren. En al helemaal niet om daar dogma's aan te verbinden t.o. anderen in de vorm van "gij zult...". Afschuwelijk vind ik dat. Het mytische van het geloof gebruiken om de ander de wet voor te schrijven.
:r
pi_109355052
Ik heb mensen ook vaak horen zeggen: Elke keer als ik hem weer lees, kom ik tot nieuwe inzichten.
Tja, dat heb je met films ook wel eens, maar om die nou ook 10 keer te zien, lijkt mij te veel van het goede.

Ik denk dat er ook iets mee speelt als het vertrouwen hebben in een product, want dat is de bijbel, een product.
Geloof in een product en het werkt.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  woensdag 21 maart 2012 @ 17:45:27 #28
42366 Staal
pi_109356618
Als een houvast? Net zoals in feite het lezen van een wekelijkse horoscoop en daar in geloven?

Nee, dit is geen bashen.

Mensen raken in situaties en dan is het toch een soort vasthouden aan? Het geeft mensen goede hoop en het is altijd multi interpretabel en dus altijd van toepassing op je situatie.
Un certain jeune homme
pi_109357492
quote:
5s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:45 schreef Staal het volgende:
Als een houvast? Net zoals in feite het lezen van een wekelijkse horoscoop en daar in geloven?

Nee, dit is geen bashen.

Mensen raken in situaties en dan is het toch een soort vasthouden aan? Het geeft mensen goede hoop en het is altijd multi interpretabel en dus altijd van toepassing op je situatie.
Een houvast zou je het ook kunnen noemen.
Ooit bij een doop geweest, waar ze vertelde dat ze altijd kunnen schuilen achter het schild van jezus/god, mits je natuurlijk je hart opent voor god.doe je dat niet, dan zal je het niet redden in het leven.

Oftewel, houvast.Maar ik zie bidden ook eigenlijk meer als je ei kwijt kunnen, de één gaat bidden, de ander gaat naar een psygoloog.

En de bijbel is een herinnering voor het vast grijpen naar het goede voor als er iets slechts op hun pad komt.

Dit zijn puur mijn gedachten, niet dat ik bevestigt wil praten over anderen.
En zeker geen kwade gevoelens krijgen, het gaat hier om een discussie
:)
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_109359936
De bijbel. Ik kan nog steeds niet geloven dat mensen denken dat dit sprookje het woord van God is. Het is zo overduidelijk door primitieve niets wetende mensen van 2000 geleden geschreven. Maar vandaag de dag nog denken dat God met zijn oneindige IQ met de concepten werkt die in de bijbel beschreven staan.
Ga natuurkundige theorieën bestuderen als je echt wijzer wilt worden, jezus. :')
We're slowly approaching inevitable death.
pi_109413476
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 10:01 schreef Jovatov het volgende:
De bijbel bestaat uit 66 boeken. Daaronder vallen psalmen/liederen, brieven, wijsheidsspreuken, geschiedschrijving, wetten en regels, geslachtsregisters, profetieën (voorspellingen) enzovoorts.

Het is niet zomaar een boekje wat je kan uitlezen. Het zijn 66 verschillende boeken. Het eerste deel (verreweg het grootste deel van de bijbel), vertelt het verhaal van het Joodse volk Israël. Het onstaan ervan, de oorlogen, de ballingschappen en de terugkeer naar het beloofde land. Ook worden er voorspellingen gedaan over iemand die het gehele volk zal redden.

Het tweede, veel kleinere deel, gaat over die 'iemand', Jezus, met getuigenverslagen van zijn leven en vervolgens de opkomst van de kerk. De bijbel eindigt met een groot voorspellend boek wat de eindtijd aankondigt met veel, heel veel symboliek.

Hopelijk geeft dat een wat beter beeld van de bijbel dan te zeggen dat het maar 'een boekje' is. Het zijn er 66, heel wat anders dan de koran die veel dunner is bijvoorbeeld. En totaal niet vergelijkbaar met een Kluun of een Hermans.
66(6)? :o })
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:12:45 #32
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109414138
quote:
5s.gif Op woensdag 21 maart 2012 17:45 schreef Staal het volgende:
Zoiets ja, maar dan oneindig veel sterker.

Ik ben christelijk opgegroeid (ben niet christelijk overigens), en de christenen die ik heb gesproken die LEVEN echt voor God, dat is geen tooltje om hun leven draaglijker te maken, maar die doen alles voor God. Als ze denken dat God iets van ze wil dan doen ze dat, ook al willen ze het zelf niet eens (dat kan varieren van bij iemand op visite gaan aan wie ze een hekel hebben tot gaan werken in een arm land en echt alles wat daar tussen ligt). Misschien is het een onderbewust tooltje om je een goed gevoel te geven, ik weet het niet. Het is gewoon zo raar om mensen zo toegewijd te zien aan iets waar je zelf niet in gelooft.

Een gelovige kennis van me moest geopereerd worden, en zag er onwijs tegenop. De dominee kwam langs om samen te bidden en weetikwat, en die persoon keek er totaal niet meer tegenop. Alles zou toch wel goed komen; of de operatie lukte of niet, het lot was in Gods hand. Ik weet niet hoe ik het moet verwoorden, maar het is echt een diepe innerlijke overtuiging, geen uiterlijke verschijning of hulpje voor als het slecht gaat ofzo, want dat kan je nooit écht innerlijke rust geven; wat die christenen wel hadden.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:13:52 #33
256666 leeell
I know you're lonely
pi_109414173
beter iets van de gebroeders grimm lezen, is beter kost, wat overzichtelijker ook; verhaalsgewijs
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:15:55 #34
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109414252
Ja iedereen zit tof te doen met sprookjes ditdat, maar het is gewoon een religie, een levensbeschouwing áchter de verhalen in de bijbel en dat kun je niet even afdoen als sprookje.
Die mensen vertrouwen, hopen, bouwen echt op God en dat mengt zich in hun hele leven; dat heb ik bij een sprookjeslezer nog nooit waargenomen.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:28:16 #35
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109414627
De bijbel... :') Respect naar iedereen die er in gelooft hoor begrijp me niet verkeerd maar eehm waar is het bewijs? Oh wacht dat is geloven natuurlijk. Geloven in iets zonder dat er ooit maar 1 schrijntje bewijs voor is geleverd. En dan iedere dag gaan bidden naar een god oid die in je boekje beschreven staat... :D

Ik geloof liever in feiten dan in 1 of ander boekje maar dat kan aan mij liggen. :+
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:28:46 #36
42366 Staal
pi_109414639
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:13 schreef leeell het volgende:
beter iets van de gebroeders grimm lezen, is beter kost, wat overzichtelijker ook; verhaalsgewijs
Ja zwarte pedagogie.

Nou dan beter nog de verhalen van Duizend-en-één-Nacht. Maar hoe het ook zij die vertellingen heb je dan op een dag wel gelezen. Boek uit, boek dicht. Boek muismat, aldus Joi en daar kan ik me wel in vinden.

Moet nog ergens op reageren. Morgen.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:31:00 #37
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109414705
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:15 schreef Doodloper het volgende:
Ja iedereen zit tof te doen met sprookjes ditdat, maar het is gewoon een religie, een levensbeschouwing áchter de verhalen in de bijbel en dat kun je niet even afdoen als sprookje.
Die mensen vertrouwen, hopen, bouwen echt op God en dat mengt zich in hun hele leven; dat heb ik bij een sprookjeslezer nog nooit waargenomen.
Sprookjes zijn het niet.
Wel jammer dat het nu als een geloof gezien wordt terwijl het gewoon geschiedenis is. Check de sumarian tablets (bewezen oud!) en je ziet bijna elk verhaal uit het ot terug komen... :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:38:33 #38
42366 Staal
pi_109414896
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:31 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Sprookjes zijn het niet.
Wel jammer dat het nu als een geloof gezien wordt terwijl het gewoon geschiedenis is. Check de sumarian tablets (bewezen oud!) en je ziet bijna elk verhaal uit het ot terug komen... :Y
Het is niet bewezen geschiedenis maar interpretatie van geschiedenis. En mensen geloven graag in iets hogers om hun leven meer zinvol te maken. Stel dat je leventje betekenis heeft.

Ik geloof niet maar ik mis daarmee wel een hoop euforie natuurlijk.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:42:57 #39
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109414965
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:38 schreef Staal het volgende:

[..]

Het is niet bewezen geschiedenis maar interpretatie van geschiedenis. En mensen geloven graag in iets hogers om hun leven meer zinvol te maken. Stel dat je leventje betekenis heeft.

Ik geloof niet maar ik mis daarmee wel een hoop euforie natuurlijk.
Het is niet 100% bewezen nee. Maar er zijn zat dingen uit de bijbel bewezen met een andere inval. Dat mag all1 niet want dan ben je een ketter en ga je naar de hel! :') Zo zijn er wereldwijd bewijzen dat de bijbel niet is wat men denkt. Mja dat kan natuurlijk niet want het geloof moet het geloof blijven. Hoe moet men anders zieltjes aan de kerken en andere sekten blijven binden. :+

Euforie kan je echt ook hebben zonder kerk of geloof! :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:43:46 #40
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109414984
ik ben katholiek van huis uit maar ik lees de bijbel eigenlijk nooit. wel lezen de mensen die ik ken die 'm wel lezen, 'm om een soort van antwoord op hun vragen des levens te krijgen. En dan natuurlijk wel met een eigen interpretatie eraan, niet iedereen neemt 'm letterlijk. 't is gewoon een stukje berusting wat je uit zo'n boek haalt. Het is weldegelijk achterhaald maar je moet het voor jezelf vertalen naar de tijd van nu; bijv. hoe ga ik om met jaloezie, hoe ga ik om met mensen die me kwetsen, hoe ga ik om met agressiviteit. Dat kun je allemaal teruglezen in de bijbel als je daarover meer wilt weten :).
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:44:32 #41
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109414995
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:42 schreef Outpost76 het volgende:
Dat mag all1 niet want dan ben je een ketter en ga je naar de hel! :')
Jij leeft nog in de tijd van de spaanse inquisitie?
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:45:11 #42
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415005
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Jij leeft nog in de tijd van de spaanse inquisitie?
Nee, maar zo wordt je vaak wel behandeld door gelovige. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:46:36 #43
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415026
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:42 schreef Outpost76 het volgende:
Euforie kan je echt ook hebben zonder kerk of geloof! :Y
maar wat is er mis met euforie in combinatie met de kerk en het geloof? Wat is er mis met een pastoor die een geweldig wijs en mooi verhaal vertelt tijdens een trouwerij of een doop of het paas of kerstfeest, en wat is er mis met een pastoor die een grote groep mensen toespreekt tijdens een begrafenismis en de mensen weer een stukje hoop en berusting geeft?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:47:10 #44
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415039
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:45 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nee, maar zo wordt je vaak wel behandeld door gelovige. ;)
wat een onzin, ik ken duizenden gelovigen en geen één behandelt anderen zo.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:48:49 #45
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415065
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:43 schreef Maanvis het volgende:
ik ben katholiek van huis uit maar ik lees de bijbel eigenlijk nooit. wel lezen de mensen die ik ken die 'm wel lezen, 'm om een soort van antwoord op hun vragen des levens te krijgen. En dan natuurlijk wel met een eigen interpretatie eraan, niet iedereen neemt 'm letterlijk. 't is gewoon een stukje berusting wat je uit zo'n boek haalt. Het is weldegelijk achterhaald maar je moet het voor jezelf vertalen naar de tijd van nu; bijv. hoe ga ik om met jaloezie, hoe ga ik om met mensen die me kwetsen, hoe ga ik om met agressiviteit. Dat kun je allemaal teruglezen in de bijbel als je daarover meer wilt weten :).
Achterhaalt? Nee, plagiaat is het goede woord. Daarnaast is de bijbel tig keer herschreven door priesters ed die niet wilde dat de mensheid bepaalde dingen wist. Hoe anders onderdruk je ze en dus klopt er inm al geen hol meer van.
pi_109415068
Ik heb een app gedownload waarin alles staat, alleen vind ik het niet erg prettig lezen. Maar het is het dus wel waard als ik daaraan wen? O+
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:51:17 #47
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415121
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Achterhaalt? Nee, plagiaat is het goede woord. Daarnaast is de bijbel tig keer herschreven door priesters ed die niet wilde dat de mensheid bepaalde dingen wist. Hoe anders onderdruk je ze en dus klopt er inm al geen hol meer van.
Daarvoor is de bijbel idd gebruikt. Maar wat maakt dat uit? Tegenwoordig neemt bijna niemand de bijbel nog letterlijk. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Net zoals bij sherlock holmes en dan brown boeken gebeurt. Wat is daarmee het probleem?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:52:21 #48
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415144
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

maar wat is er mis met euforie in combinatie met de kerk en het geloof? Wat is er mis met een pastoor die een geweldig wijs en mooi verhaal vertelt tijdens een trouwerij of een doop of het paas of kerstfeest, en wat is er mis met een pastoor die een grote groep mensen toespreekt tijdens een begrafenismis en de mensen weer een stukje hoop en berusting geeft?
Wat er mis mee is? Als je je dat afvraagt moet je eens onderzoek doen naar waar de bijbel vandaan komt en wat de werkelijke waarheid is ipv het geloof in een god en een paus. ;) Een paus vooral. Die is volgens de bijbel gewoon de duivel (Nee ik weet zo niet waar dat staat maar ik weet 100% zeker dat dat er in staat all met andere woorden). Maar toch geloven miljoenen mensen in hem. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:54:13 #49
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415178
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:47 schreef Maanvis het volgende:

[..]

wat een onzin, ik ken duizenden gelovigen en geen één behandelt anderen zo.
Goed, algemeen was de verkeerde insteek. Ik wordt vaak zo behandeld. Puur en all1 omdat ik geloof in bewijzen die er wereld wijd zijn maar een geloof zonder feiten staat zo veel sterker.... :?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:54:16 #50
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415182
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:52 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Wat er mis mee is? Als je je dat afvraagt moet je eens onderzoek doen naar waar de bijbel vandaan komt en wat de werkelijke waarheid is ipv het geloof in een god en een paus. ;) Een paus vooral. Die is volgens de bijbel gewoon de duivel (Nee ik weet zo niet waar dat staat maar ik weet 100% zeker dat dat er in staat all met andere woorden). Maar toch geloven miljoenen mensen in hem. :')
De paus bestaat dus het is gewoon een kwestie van weten dat de paus bestaat, ik snap niet waar je het vandaan haalt dat je in een paus zou moeten geloven alsof je in een ander fictief figuur gelooft zoals de kerstman of sinterklaas. De werkelijke waarheid is overigens wat je er zelf van maakt, niet wat de bijbel zegt. Tegenwoordig gelooft 99% van de gelovigen in Nederland op die manier.
Een gedicht over Maanvis
pi_109415185
Ik lees iedere ochtend, mag dat wel....
Op 25-09-2008 19:32 schreef beverton
whehehe het is Patriek Lodiers van de lama's
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:55:25 #52
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415209
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Goed, algemeen was de verkeerde insteek. Ik wordt vaak zo behandeld. Puur en all1 omdat ik geloof in bewijzen die er wereld wijd zijn maar een geloof zonder feiten staat zo veel sterker.... :?
Wie was de laatste die je zo behandelde dan?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:55:39 #53
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Daarvoor is de bijbel idd gebruikt. Maar wat maakt dat uit? Tegenwoordig neemt bijna niemand de bijbel nog letterlijk. Iedereen geeft er zijn eigen draai aan. Net zoals bij sherlock holmes en dan brown boeken gebeurt. Wat is daarmee het probleem?
Je eigen draai geven aan een boek wat totaal niet meer klopt met wat het ooit was is wel goed dus? :?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:56:19 #54
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415227
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:55 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Je eigen draai geven aan een boek wat totaal niet meer klopt met wat het ooit was is wel goed dus? :?
Dat doe je met Tolkien's boeken toch ook?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:56:54 #55
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415243
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:54 schreef Maanvis het volgende:

[..]

De paus bestaat dus het is gewoon een kwestie van weten dat de paus bestaat, ik snap niet waar je het vandaan haalt dat je in een paus zou moeten geloven alsof je in een ander fictief figuur gelooft zoals de kerstman of sinterklaas. De werkelijke waarheid is overigens wat je er zelf van maakt, niet wat de bijbel zegt. Tegenwoordig gelooft 99% van de gelovigen in Nederland op die manier.
Omdat er nog duizenden mensen all1 al in Nederland heilig geloven in die fraudeur. 99% is echt onzin. Dat is vele malen lager dan jij nu zegt.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:57:42 #56
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415261
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:55 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Wie was de laatste die je zo behandelde dan?
Wat boeien namen? Het gebeurt met regelmaat. Zeker op internet. -O-
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:57:57 #57
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415268
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:56 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Omdat er nog duizenden mensen all1 al in Nederland heilig geloven in die fraudeur. 99% is echt onzin. Dat is vele malen lager dan jij nu zegt.
Geloof jij dan niet dat de paus bestaat? Ga eens naar vaticaanstad zou ik zeggen, dan kun je hem live zien als ie met pasen het volk toespreekt.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:58:29 #58
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415279
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:57 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Wat boeien namen? Het gebeurt met regelmaat. Zeker op internet. -O-
oooooooooooooooooooooooooooooooooooh op internet. dus je lult uit je nek. anders was je wel met mensen uit je omgeving aangekomen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 00:59:07 #59
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415294
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:56 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat doe je met Tolkien's boeken toch ook?
Tolkien is fantasie. De bijbel was dat ooit niet. Helaas is dat door de mens inm wel zo geworden... Al staan er nog wel waarheden in, klopt er geen hol meer van nav wat het ooit was.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:00:16 #60
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415311
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:57 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Geloof jij dan niet dat de paus bestaat? Ga eens naar vaticaanstad zou ik zeggen, dan kun je hem live zien als ie met pasen het volk toespreekt.
Zeg ik dan dat ie niet bestaat? Ik zeg letterlijk dat hij een fraudeur is. Niet dat ie niet bestaat. :D
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:00:38 #61
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415317
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:59 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Tolkien is fantasie. De bijbel was dat ooit niet. Helaas is dat door de mens inm wel zo geworden... Al staan er nog wel waarheden in, klopt er geen hol meer van nav wat het ooit was.
kerel de bijbel is een verzameling boeken die verzameld is door de romeinen om zo ieder volk zijn eigen geloof te laten houden, het bevat onderdelen van germaanse, perzische en joodse geloven.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:01:20 #62
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415328
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:58 schreef Maanvis het volgende:

[..]

oooooooooooooooooooooooooooooooooooh op internet. dus je lult uit je nek. anders was je wel met mensen uit je omgeving aangekomen.
:') Ja vast ik ga hier met naam en toe naam mensen uit mijn omgeving bloot geven omdat ze me belachelijk maakte over mijn gedachtes. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:02:28 #63
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415352
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:01 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

:') Ja vast ik ga hier met naam en toe naam mensen uit mijn omgeving bloot geven omdat ze me belachelijk maakte over mijn gedachtes. :')
gewoon 'een vriend' of 'een kennis' of 'een tante' of 'een leraar' was voldoende geweest, maar jij komt niet met argumenten hè ;). Moet ik soms maar op je woord geloven dat ze dat zeiden. Jij bent toch van de feitjes? Dus ik ben benieuwd naar je argumenten.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:04:02 #64
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415379
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:00 schreef Maanvis het volgende:

[..]

kerel de bijbel is een verzameling boeken die verzameld is door de romeinen om zo ieder volk zijn eigen geloof te laten houden, het bevat onderdelen van germaanse, perzische en joodse geloven.
En Afrikaanse en dan vergeet je daarnaast de belangrijkste uit het ot nl Sumaria. Alle verhalen uit t ot zijn terug te vinden in de Sumarian tablets. Maar blijf jij maar geloven in de bijbel kerel. :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:06:42 #65
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415426
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:04 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

En Afrikaanse en dan vergeet je daarnaast de belangrijkste uit het ot nl Sumaria. Alle verhalen uit t ot zijn terug te vinden in de Sumarian tablets. Maar blijf jij maar geloven in de bijbel kerel. :Y
Van elk gebied wat de romeinen veroverd hebben is iets terug te vinden in de bijbel. Dat was onderdeel van hun strategie, zodat het volk ze zou zien als verlossers ipv als veroveraars. Daarom neem ik de bijbel ook met een korreltje zout, het zijn maar verhalen gebaseerd op legendes uit het verleden. Maar de lessen die erin staan staan er niet voor niets in. Die gelden nu nog steeds in de meeste gevallen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:07:56 #66
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415444
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:02 schreef Maanvis het volgende:

[..]

gewoon 'een vriend' of 'een kennis' of 'een tante' of 'een leraar' was voldoende geweest, maar jij komt niet met argumenten hè ;). Moet ik soms maar op je woord geloven dat ze dat zeiden. Jij bent toch van de feitjes? Dus ik ben benieuwd naar je argumenten.
Hou het maar op collega's dan. Stemt dat je wel gerust? Je bent trouwens echt niet de 1e waar ik deze discussie mee heb gehad en ja prima je hebt gelijk ik kom niet met overtuigende feiten maar eehm jij toch ook niet? Heeft dan de gene die niet in de bijbel gelooft dan bij voorbaat al verloren? Doe zelf ook eens onderzoek? Zecharia Sitchin is dan een beginners tip voor je. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:10:17 #67
42366 Staal
pi_109415481
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Heb je bijbel niet eens een keer uit? Bam, gelezen, begrepen en dat je dan denkt "goh, ik pak een ander boek"?

Roosjehuppeldepup poste van de week in een topic over bedtijdrituelen dat ze iedere avond een stukje las in haar bijbel. Dat kind is afgelopen maand achtien jaar geworden en leest dus al ruim tien jaar in die zelfde bijbel.

Ik heb weleens een bijbel gejat uit een hotel en gelezen ook nog he. (De locatie en gezelschap vielen tegen anders vind je natuurlijk ook geen bijbel in zo'n laatje want daar zoek je niet naar als je het ook maar een klein beetje gezellig hebt zullen we maar zeggen.) Mijn ouders waren hippies en vonden dat ik zelf mocht kiezen om te willen geloven dus op een christelijk basisschooltje en werd op een hervormd lyceum gestuurd. Ik ben er dus wel bekend mee. Maar je hebt het uit he.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:11:00 #68
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415494
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:06 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Van elk gebied wat de romeinen veroverd hebben is iets terug te vinden in de bijbel. Dat was onderdeel van hun strategie, zodat het volk ze zou zien als verlossers ipv als veroveraars. Daarom neem ik de bijbel ook met een korreltje zout, het zijn maar verhalen gebaseerd op legendes uit het verleden. Maar de lessen die erin staan staan er niet voor niets in. Die gelden nu nog steeds in de meeste gevallen.
Dat kan wel eens kloppen ja. Maar je lessen gedeelte ben ik het niet eens. Hoe kan jij 100% zeker weten dat dat niet verzonnen is door priesters tijdens de middeleeuwen? Toen is de bijbel zo vaak herschreven (om de mens in toom en als zielig zieltje te houden) dat de huidige bijbel nooit meer gezien kan worden als betrouwbaar.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:11:55 #69
42366 Staal
pi_109415513
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:54 schreef Radioheader het volgende:
Ik lees iedere ochtend, mag dat wel....
Als je uitlegt waarom je dat doet na tiental jaren? Graag!
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:12:48 #70
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415520
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Hou het maar op collega's dan. Stemt dat je wel gerust? Je bent trouwens echt niet de 1e waar ik deze discussie mee heb gehad en ja prima je hebt gelijk ik kom niet met overtuigende feiten maar eehm jij toch ook niet? Heeft dan de gene die niet in de bijbel gelooft dan bij voorbaat al verloren? Doe zelf ook eens onderzoek? Zecharia Sitchin is dan een beginners tip voor je. ;)
Waarom zou ik onderzoek doen? Ik weet dat de bijbel verzonnen is en gebaseerd op legendes is maar wel dat iedereen zijn ding eruit haalt. Sinterklaas bestaat niet maar toch maakt het feest heel veel kinderen blij. Zo is het ook met de bijbel, iedereen weet dat die verhalen gewoon overdreven zijn en niet gebaseerd op feiten, toch haalt elke gelovige er zijn eigen ding uit :). Of ga je ook aan rien poortvliet vertellen dat kabouters niet bestaan? Dat weet die kerel toch. Dat doet niets af aan het feit dat David de Kabouter gewoon een leuke tekenfilm is is om te kijken voor kinderen en ze er belangrijke levenslessen mee kunnen leren :).
Een gedicht over Maanvis
pi_109415535
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:11 schreef Staal het volgende:

[..]

De mensen die dat doen die bestuderen de bijbel. Kom op zeg, zo dom ben je niet.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:14:41 #72
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415544
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:10 schreef Staal het volgende:
Ik heb eigenlijk nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Heb je bijbel niet eens een keer uit? Bam, gelezen, begrepen en dat je dan denkt "goh, ik pak een ander boek"?

Roosjehuppeldepup poste van de week in een topic over bedtijdrituelen dat ze iedere avond een stukje las in haar bijbel. Dat kind is afgelopen maand achtien jaar geworden en leest dus al ruim tien jaar in die zelfde bijbel.

Ik heb weleens een bijbel gejat uit een hotel en gelezen ook nog he. (De locatie en gezelschap vielen tegen anders vind je natuurlijk ook geen bijbel in zo'n laatje want daar zoek je niet naar als je het ook maar een klein gezellig hebt zullen we maar zeggen.) Mijn ouders waren hippies en vonden dat ik zelf mocht kiezen om te willen geloven dus op een christelijk basisschooltje en werd op een hervormd lyceum gestuurd. Ik ben er dus wel bekend mee. Maar je hebt het uit he.
Klopt sorry daarvoor. Ik denk ook niet dat je daar ooit een antwoord op krijgt. :@

Mijn zus is omgeturnd door die sekte die zich katholiek noemt en die leest ook jaar in jaar uit het zelfde boek (Naast de bijbel voor als ze het even niet meer weet). Keer op keer weer omdat elke dag er in beschreven staat met een zogenaamde tip vd dag. :{
pi_109415552
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:11 schreef Staal het volgende:

[..]

Omdat het steeds weer toepasbaar is op andere facetten uit je leven.Heel kort door de bocht gezegd: Er staan heel veel verschillende levenslessen in, die steeds weer toepasbaar zijn op andere levensfasen en situaties. Daarnaast doe ik het in combinatie met bijbelstudie bij een dominee (soort catechisatie) en ga ik elke zondag naar de kerk waar ook veel besproken wordt. Zo blijf je leren en kom je steeds weer tot nieuwe inzichten.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:15:23 #74
42366 Staal
pi_109415554
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:13 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

De mensen die dat doen die bestuderen de bijbel. Kom op zeg, zo dom ben je niet.
Leg uit?
Un certain jeune homme
pi_109415592
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:15 schreef Staal het volgende:

[..]

Leg uit?
Ik ben geen kenner, maar om de bijbel en haar boodschap te doorgronden moet je hem bestuderen. Niet slechts een keer lezen en op de plank leggen, anders zul je hem niet begrijpen. Waarom vraag je dit eigenlijk niet in F&L?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:19:00 #76
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415608
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:11 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat kan wel eens kloppen ja. Maar je lessen gedeelte ben ik het niet eens. Hoe kan jij 100% zeker weten dat dat niet verzonnen is door priesters tijdens de middeleeuwen? Toen is de bijbel zo vaak herschreven (om de mens in toom en als zielig zieltje te houden) dat de huidige bijbel nooit meer gezien kan worden als betrouwbaar.
Hoezo stonden er in de bijbel geen lessen?
Moslims kregen de les mee om geen varkensvlees te eten, dat komt omdat varkensvlees in die woestijnomgeving snel bederft en mensen ziek maakt.
Katholieken krijgen het verhaal mee van Jezus die van een klein beetje voedsel door het te delen toch een hele hoop mensen kon voeren, zodat mensen in tijden van hongersnood voedsel met elkaar zouden gaan delen zodat de bevolking niet in zijn geheel uitsterft.
Joden met hun reinheid verhaal voorkwamen door die geloofseisen ontzettend veel ziektes. Sterker nog, toen de pest uitbrak werden zij zelfs niet ziek terwijl de rest van de bevolking lag te creperen. Helaas was de rest van de bevolking daardoor van mening dat de pest hekserij was en van de joden af moest komen :').

Maar het geeft geloof ik wel aan dat de bijbel niet 'toevallig' zo geworden is, er staan belangrijke lessen in voor de bevolking ;).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:19:51 #77
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415615
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:12 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Waarom zou ik onderzoek doen? Ik weet dat de bijbel verzonnen is en gebaseerd op legendes is maar wel dat iedereen zijn ding eruit haalt. Sinterklaas bestaat niet maar toch maakt het feest heel veel kinderen blij. Zo is het ook met de bijbel, iedereen weet dat die verhalen gewoon overdreven zijn en niet gebaseerd op feiten, toch haalt elke gelovige er zijn eigen ding uit :). Of ga je ook aan rien poortvliet vertellen dat kabouters niet bestaan? Dat weet die kerel toch. Dat doet niets af aan het feit dat David de Kabouter gewoon een leuke tekenfilm is is om te kijken voor kinderen en ze er belangrijke levenslessen mee kunnen leren :).
Dat is weer helemaal de andere kant op! De bijbel is een geschiedenis boek gebaseerd op gejatte verhalen. Betekend niet dat ze niet waar zijn. Het gaat mij er om dat mensen er zo heilig in geloven dat ze het gaan aanbidden. Dat is niet goed imo, als je real onderzoek zou doen (nee niet jij persoonlijk) zonder kerk ed zou je er al snel achter komen dat het begrip god heel wat anders betekend en men nu een alien zit te aanbidden. _O- (Ja je leest t goed. Alien. Daar is wereld wijd 100% bewijs voor en ook in legendes veel meer support voor te vinden dan 1 of ander goddelijk iets met hel en hemel.) Mja als ik dat hard op zeg zoals nu zal ik wel weer belachelijk gemaakt worden...
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:20:03 #78
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415618
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:14 schreef Outpost76 het volgende:
Mijn zus is omgeturnd door die sekte die zich katholiek noemt
Je bent bij deze uitgenodigd om een katholieke mis bij te wonen in mijn woonplaats, dan kun je daarna nog effe zien of je het nog steeds een sekte vindt ;).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:20:32 #79
42366 Staal
pi_109415621
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:15 schreef Radioheader het volgende:

[..]

Omdat het steeds weer toepasbaar is op andere facetten uit je leven.Heel kort door de bocht gezegd: Er staan heel veel verschillende levenslessen in, die steeds weer toepasbaar zijn op andere levensfasen en situaties. Daarnaast doe ik het in combinatie met bijbelstudie bij een dominee (soort catechisatie) en ga ik elke zondag naar de kerk waar ook veel besproken wordt. Zo blijf je leren en kom je steeds weer tot nieuwe inzichten.
Is de bijbel dan niet mutiinterpretabel en onwijs onduidelijk?

Met alle respect, ik heb er door mijn jeugd, (zie uitleg boven) behoorlijk wat van meegekregen.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:22:12 #80
256666 leeell
I know you're lonely
pi_109415636
de bijbel is een boek voor levenslessen, niet om op de letter te volgen of geloven dat het echt zo gelopen is destijds.
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_109415637
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Dat is weer helemaal de andere kant op! De bijbel is een geschiedenis boek gebaseerd op gejatte verhalen. Betekend niet dat ze niet waar zijn. Het gaat mij er om dat mensen er zo heilig in geloven dat ze het gaan aanbidden. Dat is niet goed imo, als je real onderzoek zou doen (nee niet jij persoonlijk) zonder kerk ed zou je er al snel achter komen dat het begrip god heel wat anders betekend en men nu een alien zit te aanbidden. _O- (Ja je leest t goed. Alien. Daar is wereld wijd 100% bewijs voor en ook in legendes veel meer support voor te vinden dan 1 of ander goddelijk iets met hel en hemel.) Mja als ik dat hard op zeg zoals nu zal ik wel weer belachelijk gemaakt worden...
Sitchin?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2012 01:23:40 ]
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:23:09 #82
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415647
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:19 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Hoezo stonden er in de bijbel geen lessen?
Moslims kregen de les mee om geen varkensvlees te eten, dat komt omdat varkensvlees in die woestijnomgeving snel bederft en mensen ziek maakt.
Katholieken krijgen het verhaal mee van Jezus die van een klein beetje voedsel door het te delen toch een hele hoop mensen kon voeren, zodat mensen in tijden van hongersnood voedsel met elkaar zouden gaan delen zodat de bevolking niet in zijn geheel uitsterft.
Joden met hun reinheid verhaal voorkwamen door die geloofseisen ontzettend veel ziektes. Sterker nog, toen de pest uitbrak werden zij zelfs niet ziek terwijl de rest van de bevolking lag te creperen. Helaas was de rest van de bevolking daardoor van mening dat de pest hekserij was en van de joden af moest komen :').

Maar het geeft geloof ik wel aan dat de bijbel niet 'toevallig' zo geworden is, er staan belangrijke lessen in voor de bevolking ;).
Zo idd wel ja. Ben ik met je eens. Helaas leren we nooit van de geschiedenis....
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:23:52 #83
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415653
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:20 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Je bent bij deze uitgenodigd om een katholieke mis bij te wonen in mijn woonplaats, dan kun je daarna nog effe zien of je het nog steeds een sekte vindt ;).
Man alles wat in een kerk en met geloof te maken heeft is een sekte als je het mij vraagt! :D
pi_109415660
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:22 schreef leeell het volgende:
de bijbel is een boek voor levenslessen, niet om op de letter te volgen of geloven dat het echt zo gelopen is destijds.
me gusta mi reggae, me gusta punk rock
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:24:52 #85
42366 Staal
pi_109415666
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:17 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ik ben geen kenner, maar om de bijbel en haar boodschap te doorgronden moet je hem bestuderen. Niet slechts een keer lezen en op de plank leggen, anders zul je hem niet begrijpen. Waarom vraag je dit eigenlijk niet in F&L?
Hoeveel jaar staat er voor dat boek? Hoevaak moet je iets lezen als je ook maar een beetje vlot van begrip bent.

En waarom naar F&L en niet naar TRU?
Un certain jeune homme
pi_109415667
quote:
5s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:20 schreef Staal het volgende:

[..]

Is de bijbel dan niet mutiinterpretabel en onwijs onduidelijk?

Met alle respect, ik heb er door mijn jeugd, (zie uitleg boven) behoorlijk wat van meegekregen.
Ja hij is multiinterpretabel, maar dat geeft opzich niets. Iedereen haalt wat anders uit een schilderij of uit een boek. Het hangt natuurlijjk ook helemaal af van aan wie je het vraagt en in welk land. In Nederland heb je christenen die op zondag niet naar de winkel gaan en je hebt christenen die daar geen probleem mee hebben. In andere landen vinden ze het weer geen probleem om naar de winkel te gaan, maar wel dat ze alcohol drinken.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:25:14 #87
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415668
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:22 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Sitchin?
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

vrijdag 23 maart 2012 @ 01:26:38 #88
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415684
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:23 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Man alles wat in een kerk en met geloof te maken heeft is een sekte als je het mij vraagt! :D
kom maar gewoon een keer langs en kijk wat die mensen te zeggen hebben :).
Een gedicht over Maanvis
pi_109415687
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:25 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

[..]

Ah, dat had ik gemist. Maaruh, laat ze dan die show van Bram Vermeulen kijken.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2012 01:28:29 ]
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:28:56 #90
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415696
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:26 schreef Maanvis het volgende:

[..]

kom maar gewoon een keer langs en kijk wat die mensen te zeggen hebben :).
Nee dank je. Ik ga niet naar iemand luisteren die staat voor een geloof met bedrog, misbruik, diefstal en manipulatie. :{w
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:29:36 #91
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415699
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:28 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Nee dank je. Ik ga niet naar iemand luisteren die staat voor een geloof met bedrog, misbruik, diefstal en manipulatie. :{w
Zie je wel dat deze materie je eigenlijk niet interesseert.
Een gedicht over Maanvis
pi_109415707
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:28 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Echt achterlijk altijd, dit soort opmerkingen. Je hoeft het toch niet met iemand eens te zijn om naar zijn ideen en opvattingen te luisteren en om respect voor diegene op te brengen.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:32:18 #93
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415716
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:27 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Ah, dat had ik gemist. Maaruh, laat ze dan die show van Bram Vermeulen kijken.

Ik zal er morgen verder naar kijken maar sorry dit begint veul te zweef teverig en dan haken heel veel mensen al af. :P

Dan kunnen ze beter hier naar kijken! :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:34:18 #94
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415731
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

quote:
13s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:30 schreef .unity het volgende:

[..]

Echt achterlijk altijd, dit soort opmerkingen. Je hoeft het toch niet met iemand eens te zijn om naar zijn ideen en opvattingen te luisteren en om respect voor diegene op te brengen.
Iets wat met een sekte te maken heeft mag wel zo behandeld worden maar als ik het katholieke uit maak voor sekte dan zijn de popen aan t dansen hoor. :') Terwijl die precies het zelfde doen als een andere sekte. _O-

Edit :

Oh en daarnaast nog eeuwen aan massa moorden hebben gedaan ed. Maar ach daar kijkt men nu niet meer van op. :+
pi_109415743
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:32 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik zal er morgen verder naar kijken maar sorry dit begint veul te zweef teverig en dan haken heel veel mensen al af. :P

Dan kunnen ze beter hier naar kijken! :Y
http://www.truthism.com14.gif
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:36:35 #96
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415748
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:34 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

[..]

Iets wat met een sekte te maken heeft mag wel zo behandeld worden maar als ik het katholieke uit maak voor sekte dan zijn de popen aan t dansen hoor. :') Terwijl die precies het zelfde doen als een andere sekte. _O-
Sekte betekent dat je afwijkt van de traditionele geloven. Dus wat jij doet is hetzelfde als iemand die van pop houdt alternatief noemen ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_109415750
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Sekte betekent dat je afwijkt van de traditionele geloven. Dus wat jij doet is hetzelfde als iemand die van pop houdt alternatief noemen ;).
qft
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:37:42 #98
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415754
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:36 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Voor mij is het ook afwijkend van normaal denk gedrag. Waarom mag ik het dan geen sekte noemen?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:38:36 #99
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415757
quote:
Die ken ik nog niet. Zal er morgen (als ik tijd heb en anders later) gaan kijken. :Y
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:38:56 #100
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415761
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:37 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Voor mij is het ook afwijkend van normaal denk gedrag. Waarom mag ik het dan geen sekte noemen?
Ik hou je niet tegen hoor, ik wil ook graag een koe een vogelsoort noemen, en de kleur van gras blauw noemen.
Een gedicht over Maanvis
pi_109415769
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:38 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Die ken ik nog niet. Zal er morgen (als ik tijd heb en anders later) gaan kijken. :Y
troll :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:40:03 #102
42366 Staal
pi_109415770
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:29 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dit is niet fair natuurlijk. Het is veilig om te roepen natuurlijk maar daarmee doe je de gelovigen weer te kort. Maar ik begrijp die jongen wel.

Een antwoord als kom maar kijken in de lokale kerk om te zien hoe gezellig het is ook een zwaktebod natuurlijk.
Un certain jeune homme
pi_109415773
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Ik hou je niet tegen hoor, ik wil ook graag een koe een vogelsoort noemen, en de kleur van gras blauw noemen.
_O- _O_
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:40:49 #104
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415778
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:38 schreef Maanvis het volgende:

[..]

:') :')

Ze handelen het zelfde, proberen zieltjes te winnen en misbruiken de gelovigen. Dus wat is het verschil? :D
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:41:52 #105
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415787
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:39 schreef .unity het volgende:

[..]

troll :')
Oh, dan hoef ik er ook geen tijd aan te besteden. ^O^
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:41:59 #106
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415788
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:40 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

:') :')

Ze handelen het zelfde, proberen zieltjes te winnen en misbruiken de gelovigen. Dus wat is het verschil? :D
Dus atheïsme is ook een sekte?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:42:32 #107
42366 Staal
pi_109415791
Ik hou me in. Het is leuk om te lezen iig.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:42:39 #108
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415793
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:40 schreef Staal het volgende:

[..]

Dit is niet fair natuurlijk. Het is veilig om te roepen natuurlijk maar daarmee doe je de gelovigen weer te kort. Maar ik begrijp die jongen wel.

Een antwoord als kom maar kijken in de lokale kerk om te zien hoe gezellig het is ook een zwaktebod natuurlijk.
hij noemt het een sekte, dus ik wilde hem laten zien dat het geen sekte is. het is helemaal niet gezellig in de kerk hoor.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:43:03 #109
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415796
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:40 schreef Staal het volgende:

[..]

Idd. :D Net alsof mn afkeer tegen kerkelijk geneuzel en bullshit dan ineens veranderd als sneeuw voor de zon. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:44:08 #110
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415806
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:43 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Idd. :D Net alsof mn afkeer tegen kerkelijk geneuzel en bullshit dan ineens veranderd als sneeuw voor de zon. :')
nou je kon iig zien dat het niet net zoals bij je zus nakend dansen rond een kampvuur is ;).
Een gedicht over Maanvis
pi_109415810
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:41 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Oh, dan hoef ik er ook geen tijd aan te besteden. ^O^
zou ik niet doen idd
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:44:57 #112
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415812
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:41 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dus atheïsme is ook een sekte?
Proberen die actief zieltjes te winnen dan? Hebben die een gezamenlijk gebouw waar ze allemaal luisteren naar een man die vertelt hoe het is en hoort te zijn? :?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:45:49 #113
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415823
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:44 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Proberen die actief zieltjes te winnen dan? Hebben die een gezamenlijk gebouw waar ze allemaal luisteren naar een man die vertelt hoe het is en hoort te zijn? :?
Jij probeert nu actief zieltjes te winnen, het gezamelijk gebouw waar jullie allemaal luisteren is het internet en de man die vertelt hoe het is en hoort te zijn ben jij momenteel.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:46:28 #114
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415832
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

nou je kon iig zien dat het niet net zoals bij je zus nakend dansen rond een kampvuur is ;).
Oh dus je geeft toe dat het een sekte is en mijn inm katholieke zus nakend om een kampvuur danst? Ken je haar dan?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:46:57 #115
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415838
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:44 schreef .unity het volgende:

[..]

zou ik niet doen idd
Waarom post je t dan? _O-
pi_109415852
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:46 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Waarom post je t dan? _O-
jij post shit over annunaki en planet x en shit, ik dacht misschien is die site iets voor je.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:48:48 #117
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415862
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:45 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Jij probeert nu actief zieltjes te winnen, het gezamelijk gebouw waar jullie allemaal luisteren is het internet en de man die vertelt hoe het is en hoort te zijn ben jij momenteel.
Ik probeer helemaal geen zieltjes te winnen. :D Ik zeg all1 dat de bijbel plagiaat is en dat kerken sektes zijn. :Y
pi_109415863
heb wel een paar matties die geloven in al die shit van truthism
pi_109415868
maar heb ook een mattie die ervan overtuigd is dat we in de matrix leven
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:49:34 #120
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415869
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:48 schreef .unity het volgende:

[..]

jij post shit over annunaki en planet x en shit, ik dacht misschien is die site iets voor je.
Shit? :') duidelijk het filmpje niet gezien. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:50:43 #121
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415878
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:48 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik probeer helemaal geen zieltjes te winnen. :D Ik zeg all1 dat de bijbel plagiaat is en dat kerken sektes zijn. :Y
je doet toch aardig je best hier om je mening over te brengen en zieltjes te winnen voor je verhaal :).
in weze ben je net zo star en rechtlijnig erover als een gemiddelde bible belt bewoner, terwijl de meeste katholieken juist helemaal niet zo rechtlijnig denken als de meeste atheïsten.
Een gedicht over Maanvis
pi_109415906
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:49 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Shit? :') duidelijk het filmpje niet gezien. :')
niet snappen wat ik met "en shit" bedoel :') soberzo heb ik al die filmpjes over de reptillians en shit wel gezien, anders wist ik toch niet wat planet x is megooltje
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:55:58 #123
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415927
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:50 schreef Maanvis het volgende:

[..]

je doet toch aardig je best hier om je mening over te brengen en zieltjes te winnen voor je verhaal :).
in weze ben je net zo star en rechtlijnig erover als een gemiddelde bible belt bewoner, terwijl de meeste katholieken juist helemaal niet zo rechtlijnig denken als de meeste atheïsten.
Hoezo? Ik vertel gewoon mn verhaal en verdedig me tegen gelovige zoals jij. Dat is geen zieltjes winnen dat is gewoon voor mezelf op komen. Ja ik ben star en rechtlijnig omdat ik overtuigd ben van wat ik geloof. Dat betekend niet dat ik wil dat jij moet gaan geloven wat ik doe. Geloof lekker wat je zelf wil. Ik mag all1 wel gewoon verkondigen wat ik van de bijbel ed vind. Net zoals jij mag vertellen dat je katholiek bent.
pi_109415938
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:55 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Hoezo? Ik vertel gewoon mn verhaal en verdedig me tegen gelovige zoals jij. Dat is geen zieltjes winnen dat is gewoon voor mezelf op komen. Ja ik ben star en rechtlijnig omdat ik overtuigd ben van wat ik geloof. Dat betekend niet dat ik wil dat jij moet gaan geloven wat ik doe. Geloof lekker wat je zelf wil. Ik mag all1 wel gewoon verkondigen wat ik van de bijbel ed vind. Net zoals jij mag vertellen dat je katholiek bent.
volgens mij is maanvis geen gelovige hoor, gewoon iemand met respect. :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:59:21 #125
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415947
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:53 schreef .unity het volgende:

[..]

niet snappen wat ik met "en shit" bedoel :') soberzo heb ik al die filmpjes over de reptillians en shit wel gezien, anders wist ik toch niet wat planet x is megooltje
Zoals ik al zei eerder deze discussie. Als je geloofd wat ik geloof word je al snel als megooltje of sukkel of iets dergelijks geplaatst... :{w
  vrijdag 23 maart 2012 @ 01:59:29 #126
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415949
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:55 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Hoezo? Ik vertel gewoon mn verhaal en verdedig me tegen gelovige zoals jij. Dat is geen zieltjes winnen dat is gewoon voor mezelf op komen.
Kerel net zei je nog dat je je zus en collega's had proberen te overtuigen van je atheïsme. Dus je probeert weldegelijk zieltjes te winnen op dezelfde manier als waarop katholieken dat in jouw ogen doen.

quote:
Ja ik ben star en rechtlijnig omdat ik overtuigd ben van wat ik geloof. Dat betekend niet dat ik wil dat jij moet gaan geloven wat ik doe. Geloof lekker wat je zelf wil.
Jammergenoeg moet jouw zus het ontgelden omdat ze toevallig voor het katholieke geloof heeft gekozen.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:00:20 #127
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415956
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:57 schreef .unity het volgende:

[..]

volgens mij is maanvis geen gelovige hoor, gewoon iemand met respect. :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 00:43 schreef Maanvis het volgende:
pi_109415965
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:00 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

[..]

dat kun je op twee manieren opvatten, dat hij zo opgevoed is, maar zelf niet gelovig is, of dat hij zo opgevoed is en inderdaad zelf ook katholiek is.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:03:23 #129
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109415976
ik ben van mening dat er met het geloof niets mis is, met de kerk wel. Buitenstaanders (of atheïsten zoals outpost76) kunnen de kerk niet los zien van het geloof. Terwijl een groot deel van de gelovigen dat wel kan. Bijv. de katholieke kerk is tegen homohuwelijken, terwijl veel katholieken het gewoon accepteren als iemand in z'n omgeving of zijzelf homo zijn. Sterker nog, ik ken een pastoor die zelf als ie het mocht gewoon homo's zou willen trouwen. Dat was overigens ook de pastoor naar wie ik Outpost76 wou meenemen :).
Een gedicht over Maanvis
pi_109415992
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:03 schreef Maanvis het volgende:
ik ben van mening dat er met het geloof niets mis is, met de kerk wel. Buitenstaanders (of atheïsten zoals outpost76) kunnen de kerk niet los zien van het geloof. Terwijl een groot deel van de gelovigen dat wel kan. Bijv. de katholieke kerk is tegen homohuwelijken, terwijl veel katholieken het gewoon accepteren als iemand in z'n omgeving of zijzelf homo zijn. Sterker nog, ik ken een pastoor die zelf als ie het mocht gewoon homo's zou willen trouwen. Dat was overigens ook de pastoor naar wie ik Outpost76 wou meenemen :).
Hij is waarschijnlijk gewoon een troll. Maar veel atheisten denken idd wel zo. Ik vind het zelf wel interessant om dingen over geloof te lezen, welk geloof dan ook, ook al geloof ik zelf niet in een god.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:06:32 #131
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109415996
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 01:59 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Kerel net zei je nog dat je je zus en collega's had proberen te overtuigen van je atheïsme. Dus je probeert weldegelijk zieltjes te winnen op dezelfde manier als waarop katholieken dat in jouw ogen doen.

[..]

Jammergenoeg moet jouw zus het ontgelden omdat ze toevallig voor het katholieke geloof heeft gekozen.
Ik heb dat nooit geprobeerd bij mn zus en nog nooit bij collega's. Met collega's heb ik het er wel eens over gehad maar dat was gewoon in een filosofisch gesprek en dus niet van mij opgedrongen. Waar in mijn posts haal jij dit wel tevoorschijn? :')

Je weet goffer niks over mij en dan toch zulke conclusies... :') Mijn zus heeft een hersenbeschadiging en is daarom geestelijk gehandicapt en wordt misbruikt in geestelijke zin door katholieke die haar helemaal hebben omgeturnd. Dat is gedrag wat ze ook toepassen in een sekte vriend!!!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:07:43 #132
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416000
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:01 schreef .unity het volgende:

[..]

dat kun je op twee manieren opvatten, dat hij zo opgevoed is, maar zelf niet gelovig is, of dat hij zo opgevoed is en inderdaad zelf ook katholiek is.
9 van de 10 katholieken blijven hoe dan ook enig sinds een katholieke insteek hebben. Ik wil niet generaliseren maar dat is hier in de omgeving 100% duidelijk wel zo. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:08:12 #133
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416005
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

9 van de 10 katholieken blijven hoe dan ook enig sinds een katholieke insteek hebben. Ik wil niet generaliseren maar dat is hier in de omgeving 100% duidelijk wel zo. ;)
je kunt er geen eens 10 opnoemen wed ik.
Een gedicht over Maanvis
pi_109416011
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:07 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

wel raar, aangezien er een hele generatie katholiek opgevoed is, waarvan het grootste deel nu zelf niet meer katholiek is.
pi_109416047
Katholieken die geloven niet echt. Die spelen meestal alleen een beetje kerkje. Rare lui. Met al die jurken aan en hoedjes op.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:12:40 #136
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416048
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:03 schreef Maanvis het volgende:
Denk je nou echt dat je mij ooit in een kerk krijgt die staat voor macht misbruik, wellust, geld en nog meer geld? Met een paus die fokking stinkend rijk is maar te belabberd om en kerk te helpen na een catastrofale brand oid?

Als die kerk waar jij het over hebt nou eens afstand doet van die pleuris machts misbruiker in Rome misschien zou ik er dan eens over na denken. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:13:56 #137
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_109416062
Is het verwondering van je, TS, of eerder afkeuring :)?
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:14:27 #138
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416065
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:12 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Denk je nou echt dat je mij ooit in een kerk krijgt die staat voor macht misbruik, wellust, geld en nog meer geld? Met een paus die fokking stinkend rijk is maar te belabberd om en kerk te helpen na een catastrofale brand oid?

Als die kerk waar jij het over hebt nou eens afstand doet van die pleuris machts misbruiker in Rome misschien zou ik er dan eens over na denken. ;)
zie je dat je de kerk niet los kan zien van het geloof?
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:14:47 #139
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416070
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:08 schreef .unity het volgende:

[..]

wel raar, aangezien er een hele generatie katholiek opgevoed is, waarvan het grootste deel nu zelf niet meer katholiek is.
Toch jammer dat ik het hier zelf zo mee maak, dat je als man niet goed genoeg bent voor de dochter als je niet katholiek bent. Maar moeders zelf nog maar 2 of 3x per jaar naar de kerk gaat... :') :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:15:31 #140
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416077
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:14 schreef Maanvis het volgende:

[..]

zie je dat je de kerk niet los kan zien van het geloof?
Ehm sorry? Waar staat een kerk dan voor?
pi_109416079
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:14 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Toch jammer dat ik het hier zelf zo mee maak, dat je als man niet goed genoeg bent voor de dochter als je niet katholiek bent. Maar moeders zelf nog maar 2 of 3x per jaar naar de kerk gaat... :') :')
ga weg uit dat achterlijke boerendorp van je dan
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:16:32 #142
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416082
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ehm sorry? Waar staat een kerk dan voor?
je kunt je beter afvragen waar het geloof voor staat ;). niet voor een plaats om te bidden met een pastoor die je vertelt hoe je moet leven, en een boek waar de ultieme waarheid in staat, neen, het geloof zit van binnen, en dat is in ieder persoon wat anders.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:16:59 #143
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_109416085
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:12 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

En als er nu iemand komt te overlijden of wil trouwen met een dienst in de kerk, dan weiger jij dat om principiele redenen?
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:18:22 #144
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416093
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:15 schreef .unity het volgende:

[..]

ga weg uit dat achterlijke boerendorp van je dan
Ik woon in de rampstad... :'(
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:18:40 #145
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416094
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:14 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Och och och, laat die mensen dan toch lekker stikken? Moslimgeloof is veel erger in dat opzicht.
Overigens is het koningshuis veel erger, daar moet je afstand van de engelse troon doen als je katholiek bent of met een katholiek getrouwd bent :').
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:19:40 #146
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416097
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:16 schreef Maanvis het volgende:

[..]

je kunt je beter afvragen waar het geloof voor staat ;). niet voor een plaats om te bidden met een pastoor die je vertelt hoe je moet leven, en een boek waar de ultieme waarheid in staat, neen, het geloof zit van binnen, en dat is in ieder persoon wat anders.
Ja en dus heb ik daar niets te zoeken. Mijn geloof is zo klaar als een klontje en mensen die in god geloven en naar een kerk gaan hebben niets met mensen zoals ik. ;)
pi_109416101
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Och och och, laat die mensen dan toch lekker stikken? Moslimgeloof is veel erger in dat opzicht.
Overigens is het koningshuis veel erger, daar moet je afstand van de engelse troon doen als je katholiek bent of met een katholiek getrouwd bent :').
De islam is helemaal niet erger op dat gebied, dat wil de media je gewoon graag laten geloven. Valt me tegen van je, dit.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:20:51 #148
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416104
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:19 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ja en dus heb ik daar niets te zoeken. Mijn geloof is zo klaar als een klontje en mensen die in god geloven en naar een kerk gaan hebben niets met mensen zoals ik. ;)
Eigenlijk wel raar, ik sta open voor jouw atheïsme en jouw mening, maar als atheïst sta je niet open voor een gelovige en zijn manier van denken.
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:21:36 #149
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416112
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:19 schreef .unity het volgende:

[..]

De islam is helemaal niet erger op dat gebied, dat wil de media je gewoon graag laten geloven. Valt me tegen van je, dit.
okay ;).
Een gedicht over Maanvis
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:21:38 #150
42366 Staal
pi_109416113
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:13 schreef GSbrder het volgende:
Is het verwondering van je, TS, of eerder afkeuring :)?
Mijn vraag levert me nog meer vragen op.
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:23:22 #151
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416123
OT (als in Ontopique, niet Oude Testament) : je moet de bijbel niet lezen als verhaal maar als encyclopedie/wikipedia/woordenboek. Je leert er dingen van en blijft er in teruggrijpen als je iets moet weten.
Een gedicht over Maanvis
  † In Memoriam † vrijdag 23 maart 2012 @ 02:23:27 #152
25682 2cv
Niet subtiel
pi_109416125
Ik heb het een poosje geprobeerd maar vond het te saai.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:23:33 #153
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_109416126
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:21 schreef Staal het volgende:

[..]

Mijn vraag levert me nog meer vragen op.
Ik heb lezers van de bijbel nooit het meest literair-diverse soort gevonden.
Maar goed, er zijn ook mensen die Star Wars, Harry Potter of LOTR 165 keer gezien hebben.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:26:40 #154
42366 Staal
pi_109416141
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:23 schreef Maanvis het volgende:
OT (als in Ontopique, niet Oude Testament) : je moet de bijbel niet lezen als verhaal maar als encyclopedie/wikipedia/woordenboek. Je leert er dingen van en blijft er in teruggrijpen als je iets moet weten.
Tien jaar, twintig jaar of nog veel langer nog lezen?
Un certain jeune homme
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:26:42 #155
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416142
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:18 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Mja wel jammer als je van haar houd en dochterlief naar moeders luistert. -O-

En nee dit is niet mn bron van antipathie maar ik geef toe wel 1 van mn hekelige punten. Ik ben inm jaren verder en voor mij vielen alle puzzel stukjes na bv kritische vragen als kind bij godsdienst les ed op hun plaats. Net zoals voor jou waarschijnlijk met jou geloof. En als ik dan naar de geschiedenis kijk is er 1 geloof heel erg misdadig omgegaan met hun gelovige. Vandaar vooral mn antipathie tegen t katholieke. En nee het moslim geloof is niet erger in dat opzicht! Katholieken hebben in de jaren meer geloofs doden op hun geweten dan moslims!
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:28:02 #156
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416151
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:20 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Eigenlijk wel raar, ik sta open voor jouw atheïsme en jouw mening, maar als atheïst sta je niet open voor een gelovige en zijn manier van denken.
Ik sta daar wel voor open en jij mag geloven wat je wil. Ik heb all1 geen behoefte om naar een kerk te gaan die in valse hoop en valse beloftes gelooft. ;)
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:28:14 #157
344644 computerprobleem
I am not fat, I AM FLUFFY!
pi_109416152
Op de basisschool las de meneer altijd voor uit zo'n basisschool bijbeltje boekje dinges. Vond sommige verhalen wel leuk eigenlijk.
pi_109416155
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:28 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik sta daar wel voor open en jij mag geloven wat je wil. Ik heb all1 geen behoefte om naar een kerk te gaan die in valse hoop en valse beloftes gelooft. ;)
daar gaat je geloofwaardigheid :')
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:30:39 #159
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416167
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:23 schreef Maanvis het volgende:
OT in de bijbel klopt niet. :D Dus je kan het wel terug lezen zoals jij zegt maar zeg dan: lees de sumarian klei tabletten. Daar staat woord voor woord het zelfde alleen is het heel veel ouder en zijn de namen anders. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Outpost76 op 23-03-2012 02:32:28 (Speciaal voor .unity) ]
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:31:05 #160
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416168
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:29 schreef .unity het volgende:

[..]

daar gaat je geloofwaardigheid :')
Bij jou ook nu. :')
pi_109416172
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:31 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Bij jou ook nu. :')
hoezo¿
pi_109416182
ik hoef helemaal niet geloofwaardig over te komen, vind het wel grappig, al die domheid in dezen topique. waarom niet gewoon iedereen in hun waarde laten en niet zo lopen mauwen altijd over alles en iedereen die anders is of anders denkt dan dat jij doet.
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:33:33 #163
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416187
quote:
9s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:31 schreef .unity het volgende:

[..]

hoezo¿
In zo een gesprek moeilijk gaan doen hoe iemand wat spelt. :') Je snapt toch wat ik bedoel of niet? :{w
pi_109416197
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:33 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

In zo een gesprek moeilijk gaan doen hoe iemand wat spelt. :') Je snapt toch wat ik bedoel of niet? :{w
nee leg eens uit
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:34:53 #165
42366 Staal
pi_109416200
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:32 schreef .unity het volgende:
ik hoef helemaal niet geloofwaardig over te komen, vind het wel grappig, al die domheid in dezen topique. waarom niet gewoon iedereen in hun waarde laten en niet zo lopen mauwen altijd over alles en iedereen die anders is of anders denkt dan dat jij doet.
En dus werp je maar een steen i.p.v. je wang toe te keren?
Un certain jeune homme
pi_109416204

en nu liev zijn allemaal
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:35:20 #167
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416205
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:32 schreef .unity het volgende:
Zeg ik ergens dat iemand niet mag geloven wat hij of zij wil?

Ik zeg juist keer op keer dat iedereen mag geloven wat ze willen. Ik geloof all1 wat anders. Waar laat ik iemand niet in zn waarde dan? :?
pi_109416206
quote:
15s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:34 schreef Staal het volgende:

[..]

En dus werp je maar een steen i.p.v. je wang toe te keren?
ja in klb is niks te doen ik moet de nacht toch doorkomen eh
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:36:06 #169
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416209
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:34 schreef .unity het volgende:

[..]

nee leg eens uit
Kap eens met trollen! :{w
pi_109416211
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:35 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Zeg ik ergens dat iemand niet mag geloven wat hij of zij wil?

Ik zeg juist keer op keer dat iedereen mag geloven wat ze willen. Ik geloof all1 wat anders. Waar laat ik iemand niet in zn waarde dan? :?
je loopt continue te generaliseren
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:36:35 #171
42366 Staal
pi_109416212
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:35 schreef .unity het volgende:

en nu liev zijn allemaal
Als ik lief ben dan slaap ik en dat ga ik nu ook echt rap doen trouwens.

Trusten heren.
Un certain jeune homme
pi_109416213
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:36 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Kap eens met trollen! :{w
doe ik niet ik begrijp je werkelijk niet
pi_109416215
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:36 schreef Staal het volgende:

[..]

Trusten heren.
houdoe
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:39:50 #174
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109416238
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:36 schreef Staal het volgende:

[..]

Trusten heren.
Ik ga met je mee. Maanvis is stil en .unity loopt all1 te kloten. Tijd voor bed. :W
pi_109416249
haha staal en outpost76 gaan samen naar bed battieboys
  vrijdag 23 maart 2012 @ 02:53:08 #176
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_109416333
quote:
2s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:41 schreef .unity het volgende:
haha staal en outpost76 gaan samen naar bed battieboys
wat een mietjes ;)
Een gedicht over Maanvis
pi_109416346
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:53 schreef Maanvis het volgende:

[..]

wat een mietjes ;)
echt eh
pi_109416347
ik ga door tot de bittere einde
pi_109419327
Het is net alsof je 's morgens na een nacht slapen wakker wordt, de huiskamer inkijkt en denkt..
Wat is hier vannacht in vredesnaam gebeurd?
Was er vannacht een verbaal bijbel-feest?
Niks van gemerkt.
En de feestvierders hoor je nu niet. Die liggen nog te ronken….
:z
  vrijdag 23 maart 2012 @ 09:48:38 #180
42366 Staal
pi_109419360
Ik ben er al een poosje maar ik dacht ik laat die lui maar rusten. :).
Un certain jeune homme
pi_109632090
Iedere avond lezen in de bijbel, dat is de enige manier om er doorheen te komen, en ik heb hem van kaft tot kaft gelezen
*O*
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:10:55 #182
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_109634219
Ik denk dat het is omdat de bijbel niet simpelweg een verhaal vertelt, maar er allerlei diepere lagen en betekenissen in zitten. Als goede Christen, moet je die hele bijbel op je leven toepassen. En dan moet je regelmatig aan de normen en waarden herinnerd worden en kunnen die passages steeds weer anders lijken omdat je weer nieuwe levenservaring hebt opgedaan waar het op van toepassing zou kunnen zijn. Meer een reflectie-moment op je eigen leven dus, dan om je bijbelkennis op te halen.
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:28:00 #183
42366 Staal
pi_109635157
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:10 schreef Xaryna het volgende:
Ik denk dat het is omdat de bijbel niet simpelweg een verhaal vertelt, maar er allerlei diepere lagen en betekenissen in zitten. Als goede Christen, moet je die hele bijbel op je leven toepassen. En dan moet je regelmatig aan de normen en waarden herinnerd worden en kunnen die passages steeds weer anders lijken omdat je weer nieuwe levenservaring hebt opgedaan waar het op van toepassing zou kunnen zijn. Meer een reflectie-moment op je eigen leven dus, dan om je bijbelkennis op te halen.
In feite is het dan een beetje als de horoscoop lezen in de Libelle?
Ik bedoel dat niet vals uiteraard maar is de bijbel werkelijk zo multi-interpretabel? Dan vraag ik me af hoe fnuikend dat boekje eigenlijk is.
Un certain jeune homme
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:33:09 #184
268341 Xaryna
Ecchi yaoi
pi_109635421
quote:
15s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:28 schreef Staal het volgende:

[..]

In feite is het dan een beetje als de horoscoop lezen in de Libelle?
Ik bedoel dat niet vals uiteraard maar is de bijbel werkelijk zo multi-interpretabel? Dan vraag ik me af hoe fnuikend dat boekje eigenlijk is.
Ik zal het eens aan mijn grootouders vragen. :P
Chocoladetaartjes.
Op donderdag 25 juli 2013 18:44 schreef trovey het volgende: Evert, de vrouwelijke versie. :P
pi_109635592
Als we het dan toch hebben over de betrouwbaarheid van zo'n bijbel, kijk dan eens naar de dode zee rollen. Die werden gevonden in 1947, bevatten teksten van 250 voor Christus en komen voor meer dan 95% overeen met de al zo vaak vertaalde en vernieuwde (in de vorm van modernere taal) hoofdstukken van het boek Jesaja.

Zo zijn er ook 25000 handschriften van het Nieuwe Testament, wat betekent veel vergelijkingsmateriaal. Als je dan ziet dat de Ilias de 2e is in zo'n lijst met 643 verschillende handschriften is dat verschil zeer groot.
En dat naast het feit dat er nog fragmenten zijn uit 125 na Chr. en volledige kopieën van het NT uit de 3e en 4e eeuw.

En dan heb je nog een interne claim, maar ik begrijp dat mensen die verder niets met het geloof en dus zeer waarschijnlijk ook niet met de bijbel hebben dat ze daar niets aan hebben, dus die laten we eerst maar eens achterwege.

Verdere vragen kunnen mensen stellen, voor zover ik er iets over weet wil ik daar graag op antwoorden. En waar mogelijk zal er dan ook nog wel eens een vraag terug komen. Eens kijken of er een beetje uitgewisseld kan worden.
"Als je een speler ziet sprinten is hij te laat vertrokken." - JC
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:40:49 #186
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109635809
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:36 schreef Crocmaz het volgende:
Als we het dan toch hebben over de betrouwbaarheid van zo'n bijbel, kijk dan eens naar de dode zee rollen. Die werden gevonden in 1947, bevatten teksten van 250 voor Christus en komen voor meer dan 95% overeen met de al zo vaak vertaalde en vernieuwde (in de vorm van modernere taal) hoofdstukken van het boek Jesaja.

Zo zijn er ook 25000 handschriften van het Nieuwe Testament, wat betekent veel vergelijkingsmateriaal. Als je dan ziet dat de Ilias de 2e is in zo'n lijst met 643 verschillende handschriften is dat verschil zeer groot.
En dat naast het feit dat er nog fragmenten zijn uit 125 na Chr. en volledige kopieën van het NT uit de 3e en 4e eeuw.

En dan heb je nog een interne claim, maar ik begrijp dat mensen die verder niets met het geloof en dus zeer waarschijnlijk ook niet met de bijbel hebben dat ze daar niets aan hebben, dus die laten we eerst maar eens achterwege.

Verdere vragen kunnen mensen stellen, voor zover ik er iets over weet wil ik daar graag op antwoorden. En waar mogelijk zal er dan ook nog wel eens een vraag terug komen. Eens kijken of er een beetje uitgewisseld kan worden.
Kijk dan eerder naar de Sumarian tablets vriend. Die zijn 6000 jaar geleden ongeveer gemaakt. ze hebben er ongeveer 25.000 van gevonden en het OT van de bijbel is er volledig in terug te vinden. Ok met andere namen ed maar dat krijg je als men een verhaal aan elkaar doorvertelt.
pi_109635883
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:40 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Kijk dan eerder naar de Sumarian tablets vriend. Die zijn 6000 jaar geleden ongeveer gemaakt. ze hebben er ongeveer 25.000 van gevonden en het OT van de bijbel is er volledig in terug te vinden. Ok met andere namen ed maar dat krijg je als men een verhaal aan elkaar doorvertelt.
Maar in dat geval lees je daar boeken over Mozes terwijl diezelfde Mozes nog geboren moet worden. Dat vind ik vreemd.
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:43:35 #188
42366 Staal
pi_109635906
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:36 schreef Crocmaz het volgende:

Jij hebt de waarheid blijkbaar in pacht dus wil je heel graag meteen een dom persoon zoals ik buiten sluiten in mijn eigen topic waar ik een vraag stel en jij reageert onder het mom van hij/zij snapt het toch allemaal niet want niet gelovig. Ik vind dat nogal een arrogante vervelende houding eigenlijk.
Un certain jeune homme
pi_109636020
quote:
13s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:43 schreef Staal het volgende:

[..]

Jij hebt de waarheid blijkbaar in pacht dus wil je heel graag meteen een dom persoon zoals ik buiten sluiten in mijn eigen topic waar ik een vraag stel onder het mom van hij/zij snapt het toch allemaal niet want niet gelovig. Ik vind dat nogal een arrogante vervelende houding eigenlijk.
Ik heb geen enkele waarheid in pacht, ik heb daarentegen wel degelijk een eigen mening. En ik wil zeker geen mensen buiten sluiten, maar het begrijpelijk houden. Als ik aankom met een argument dat in de bijbel staat heeft dat zeer waarschijnlijk weinig zin lijkt mij als die mensen de bijbel zelf nog niet beschouwen als het boek van God. Correct me if I'm wrong maar volgens mij is dat niet arrogant.
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:54:47 #190
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109636331
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:45 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Ik heb geen enkele waarheid in pacht, ik heb daarentegen wel degelijk een eigen mening. En ik wil zeker geen mensen buiten sluiten, maar het begrijpelijk houden. Als ik aankom met een argument dat in de bijbel staat heeft dat zeer waarschijnlijk weinig zin lijkt mij als die mensen de bijbel zelf nog niet beschouwen als het boek van God. Correct me if I'm wrong maar volgens mij is dat niet arrogant.
Toch knap dat je zo een vertrouwen blijft houden in een boek dat tig keer herschreven is (oa in de middeleeuwen) waarbij ze toen hele stukken weg lieten all1 maar om schapen zoals jij in hun macht te houden. Je weet dat er in de bijbel staat dat de mens een anti christ gaat volgen en dat hij koning is van een machtig wereld wijd rijk? Lees paus ipv koning en je weet genoeg.
Daarnaast is de bijbel grotendeels opgebouwd uit verhalen die gejat zijn uit andere culturen. Daar is gewoon bewijs voor. Voor jouw bijbel is totaal geen bewijs dus wat is nou waar? Sorry maar dan kies ik voor de feiten en het bewijs ipv een foutief en gejat boek. :Y
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:56:10 #191
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109636390
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:43 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Maar in dat geval lees je daar boeken over Mozes terwijl diezelfde Mozes nog geboren moet worden. Dat vind ik vreemd.
Vertel. Dat heb ik gemist.
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:58:32 #192
42366 Staal
pi_109636475
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:45 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Nee, ik ging te snel uit mijn panty dat klopt. Ik dacht werkelijk dat je bedoelde dat mensen die er geen kennis van hebben dat ze buiten beschouwing moeten gelaten worden. Mijn fout. Excuus.

Maar ik stel een vraag, leg het me dan uit. Hoe werkt dat? Mind you, ik heb de bijbel gelezen he. Meer dan eens en gelukkig had ik een onwijs toffe bijbelleraar die erg mooi kon vertellen.
Wat me wel opgevallen is dat je op school nooit bij het begin van het boek begint maar altijd elders. Dat is nogal apart.

Leg het me nu eens uit i.p.v. dat gewaaier.
Un certain jeune homme
pi_109636538
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:54 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Toch knap dat je zo een vertrouwen blijft houden in een boek dat tig keer herschreven is (oa in de middeleeuwen) waarbij ze toen hele stukken weg lieten all1 maar om schapen zoals jij in hun macht te houden. Je weet dat er in de bijbel staat dat de mens een anti christ gaat volgen en dat hij koning is van een machtig wereld wijd rijk? Lees paus ipv koning en je weet genoeg.
Daarnaast is de bijbel grotendeels opgebouwd uit verhalen die gejat zijn uit andere culturen. Daar is gewoon bewijs voor. Voor jouw bijbel is totaal geen bewijs dus wat is nou waar? Sorry maar dan kies ik voor de feiten en het bewijs ipv een foutief en gejat boek. :Y
Het is maar net hoe je het ziet natuurlijk. Ik heb allereerst niets met de Paus. Ook niets met de Rooms-Katholieke Kerk. Ik geloof (mijn overtuiging dus) dat het niet goed is wat daar gebeurt. Verder zeg je dat verhalen uit de bijbel zijn gejat uit andere culturen. Volgens mij is het precies andersom, neem bijvoorbeeld de Koran. Maar jij zegt dat daar bewijs voor is, dat zou ik graag willen zien. En inderdaad, de bijbel is heel vaak overgeschreven, maar juist met die oude geschriften die zijn gevonden viel het op dat meer dan 95% gewoon overeenkomt en er van de oorspronkelijke boodschap niets afgedaan wordt.
Maar dan komt natuurlijk ook meteen geloven zelf om de hoek kijken, hoe je daar in staat. Een bijbel is zonder die insteek denk ik heel moeilijk te lezen, of beter, (een beetje) te begrijpen. Want ik zou liegen als ik zei dat ik begrijp wat er allemaal in staat. Natuurlijk niet.
pi_109636740
quote:
5s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:58 schreef Staal het volgende:

[..]

Nee, ik ging te snel uit mijn panty dat klopt. Ik dacht werkelijk dat je bedoelde dat mensen die er geen kennis van hebben dat ze buiten beschouwing moeten gelaten worden. Mijn fout. Excuus.

Maar ik stel een vraag, leg het me dan uit. Hoe werkt dat? Mind you, ik heb de bijbel gelezen he. Meer dan eens en gelukkig had ik een onwijs toffe bijbelleraar die erg mooi kon vertellen.
Wat me wel opgevallen is dat je op school nooit bij het begin van het boek begint maar altijd elders. Dat is nogal apart.

Leg het me nu eens uit i.p.v. dat gewaaier.
Ik hoop dat je begrijpt dat het hele geloof niet hier in een paar zinnen kan worden neergezet. Ik zou af en toe willen dat het kan, dat zou het een stuk simpeler maken, maar zeer waarschijnlijk stukken minder mooi.
Ik denk dat op scholen waar over de bijbel verteld wordt zeker ook het begin van het boek wordt verteld. Maar je kan dit natuurlijk niet elke keer doen aangezien, wat jij ook weet, het nogal een aardig dik boek is. Maar de basis van het geloof begint inderdaad ook in Genesis 1, het begin van de bijbel. Daar staat dat God de hemel en de aarde schiep. En waarom hij die aarde schiep. Als je dat hoofdstuk hebt gelezen, sta je dus aan de basis van een heel boek waarin staat wat God vraagt van de mensen die in hem geloven, maar evengoed wat hij vraagt van mensen die niet in hem geloven. Ik denk dat het beter is als je dan ook je vragen stelt over dit specifieke onderwerp eerst aangezien hier al genoeg discussie over mogelijk is, daar zijn ook niet voor niets ontelbare boeken over geschreven. Wat zijn op dit punt je vragen en wat is precies het gewaaier waar je over hebt :P
  † In Memoriam † donderdag 29 maart 2012 @ 00:07:45 #195
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_109636849
Elk regeltje moet je dan weer over nadenken en anders interpreteren.
Vervolgens gaat een of andere lul in de kerk weer de zinnetjes vertellen, met weer een andere interpretatie. Op de zondagmiddag gaan ze als klap op de vuurpijl ook nog bijbelstudie doen, waarin ze met elkaar weer d'r over gaan praten.
pi_109637012
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:56 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Vertel. Dat heb ik gemist.
Dat is wat ik erover heb gelezen. Daar staat dan dit: The ancient Sumerian tablets are so old, it would be thousands of years before Moses was born! They predate the birth of Jesus Christ by 4,000 years. The majority of these tablets were uncovered in the mid eighteen hundreds from present day Iraq. Only a handful of people on the Earth could translate them at the time.
  donderdag 29 maart 2012 @ 00:13:42 #197
42366 Staal
pi_109637056
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:05 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Ik hoop dat je begrijpt dat het hele geloof niet hier in een paar zinnen kan worden neergezet. Ik zou af en toe willen dat het kan, dat zou het een stuk simpeler maken, maar zeer waarschijnlijk stukken minder mooi.
Ik denk dat op scholen waar over de bijbel verteld wordt zeker ook het begin van het boek wordt verteld. Maar je kan dit natuurlijk niet elke keer doen aangezien, wat jij ook weet, het nogal een aardig dik boek is. Maar de basis van het geloof begint inderdaad ook in Genesis 1, het begin van de bijbel. Daar staat dat God de hemel en de aarde schiep. En waarom hij die aarde schiep. Als je dat hoofdstuk hebt gelezen, sta je dus aan de basis van een heel boek waarin staat wat God vraagt van de mensen die in hem geloven, maar evengoed wat hij vraagt van mensen die niet in hem geloven. Ik denk dat het beter is als je dan ook je vragen stelt over dit specifieke onderwerp eerst aangezien hier al genoeg discussie over mogelijk is, daar zijn ook niet voor niets ontelbare boeken over geschreven. Wat zijn op dit punt je vragen en wat is precies het gewaaier waar je over hebt :P
Ik heb het over jouw gewaaier. Ik heb dat hele boek gelezen. Ik durf te zeggen dat ik het al twee keer uit heb ook. Jij wrs. nog veel vaker en maar dag in dag uit lezen in die bijbel.

Maar waarom heb jij de bijbel niet een keertje uit? Dat is mijn vraag. Zie OP.
Je hebt wel degelijk een aardig handje vol arrogantie ten opzichte van niet gelovigen. Nietgelovigen zouden het allemaal niet zo goed begrepen hebben geef je in feite te kennen. Maar antwoord op een redelijk eenvoudige vraag daarop ga je waaieren. Dat is wat je doet nu.
Un certain jeune homme
  donderdag 29 maart 2012 @ 00:14:40 #198
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109637090
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2012 23:59 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Het is maar net hoe je het ziet natuurlijk. Ik heb allereerst niets met de Paus. Ook niets met de Rooms-Katholieke Kerk. Ik geloof (mijn overtuiging dus) dat het niet goed is wat daar gebeurt. Verder zeg je dat verhalen uit de bijbel zijn gejat uit andere culturen. Volgens mij is het precies andersom, neem bijvoorbeeld de Koran. Maar jij zegt dat daar bewijs voor is, dat zou ik graag willen zien. En inderdaad, de bijbel is heel vaak overgeschreven, maar juist met die oude geschriften die zijn gevonden viel het op dat meer dan 95% gewoon overeenkomt en er van de oorspronkelijke boodschap niets afgedaan wordt.
Maar dan komt natuurlijk ook meteen geloven zelf om de hoek kijken, hoe je daar in staat. Een bijbel is zonder die insteek denk ik heel moeilijk te lezen, of beter, (een beetje) te begrijpen. Want ik zou liegen als ik zei dat ik begrijp wat er allemaal in staat. Natuurlijk niet.
Ik zeg niet dat je katholiek bent. Ik zeg all1 dat christenen en katholieken praktisch het zelfde geloof aanhangen. De paus gaf ik er even als gratis kado bij. ;)

De Koran is niet gejat. Koran is een doorzetting qua geloof waar de christenen zijn gestopt. Ze hebben de zelfde oorsprong maar zij gingen verder dan de geboorte van Christus. Lees de koran eens voor je een oordeel hebt!

Maar dat bedoel ik niet. Er zijn stammen in Afrika die ouder zijn dan het OT en de zelfde soort verhalen hebben. Zo oa ook in Eghypte. Daar naast zijn de verhalen in Sumaria veel ouder dan het ot. Reken even mee. Ze zijn ongeveer 6000 jaar oud. Dus rond Jezus zn tijd waren ze al 4000 jaar oud. Die tablets zijn dus gemaakt 4000 jaar voor jezus en ongeveer 2000 jaar voor Mozes. Maar de mensen die de bijbel schreven hebben het niet 'gejat'? Het waren toen verhalen die verteld werden aan elkaar en die zijn een keer opgeschreven. Ja ok prima maar dat betekend niet dat ze een andere oorsprong kunnen hebben dan jij zo ziet als heilig!
  donderdag 29 maart 2012 @ 00:15:45 #199
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109637123
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:12 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Dat is wat ik erover heb gelezen. Daar staat dan dit: The ancient Sumerian tablets are so old, it would be thousands of years before Moses was born! They predate the birth of Jesus Christ by 4,000 years. The majority of these tablets were uncovered in the mid eighteen hundreds from present day Iraq. Only a handful of people on the Earth could translate them at the time.
Ja nu zegt dat ze ouder zijn dan Mozes en Jezus maar wat zeg je daarmee?
pi_109637320
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:13 schreef Staal het volgende:

[..]

Ik heb het over jouw gewaaier. Ik heb dat hele boek gelezen. Ik durf te zeggen dat ik het al twee keer uit heb ook. Jij wrs. nog veel vaker en maar dag in dag uit lezen in die bijbel.

Maar waarom heb jij de bijbel niet een keertje uit? Dat is mijn vraag. Zie OP.
Je hebt wel degelijk een aardig handje vol arrogantie ten opzichte van niet gelovigen. Nietgelovigen zouden het allemaal niet zo goed begrepen hebben geef je in feite te kennen. Maar antwoord op een redelijk eenvoudige vraag daarop ga je waaieren. Dat is wat je doet nu.
Ik denk dat ik wel durf te zeggen dat ik het boek nog niet uit heb. Ik denk ook dat ik het boek nooit uit krijg, in de vorm van alles hebben gelezen misschien wel, maar er zit zoveel meer in de Bijbel dan mensen vaak op het eerste gezicht zien. Dan heb ik het helemaal niet over ongelovigen, dan heb ik het over iedereen, dus ook zeker over mijzelf. Er blijven nieuwe inzichten komen, ik leef in een wereld die niet zo mooi is als het zou kunnen zijn. In die bijbel kan ik steeds weer lezen hoe God wil dat ik leef, het is een soort richtlijn voor je leven, een voorbeeld.

Dat punt over arrogantie snap ik eigenlijk nog steeds niet. Dat ik geloof, zorgt ervoor dat ik een bepaalde mening heb. Ik vind het jammer dat niet meer mensen geloven, en dat hoeft heus niet op dezelfde manier als ik dat doe, volgens mij is er namelijk geen perfecte manier. Dat niet gelovigen het niet zo goed begrepen hebben vind ik ook niet, dat het minderwaardige mensen o.i.d. zouden zijn al helemaal niet. Ieder mens is in dat opzicht gelijk. Wel weet ik dat ik geloof in God, daar kom ik dus voor uit, anders zou ik volgens mij een slechte gelovige zijn. Vandaar dus misschien dat jij denkt dat ik een arrogante toon heb, dat het lijkt alsof ik denk dat ik 'de waarheid' in pacht heb zeg maar.
pi_109637355
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:15 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ja nu zegt dat ze ouder zijn dan Mozes en Jezus maar wat zeg je daarmee?
Dat ik niet begrijp dat er tabletten dan de verhalen over Mozes vertellen terwijl Mozes nog niet bestond.
pi_109637537
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:14 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat je katholiek bent. Ik zeg all1 dat christenen en katholieken praktisch het zelfde geloof aanhangen. De paus gaf ik er even als gratis kado bij. ;)

De Koran is niet gejat. Koran is een doorzetting qua geloof waar de christenen zijn gestopt. Ze hebben de zelfde oorsprong maar zij gingen verder dan de geboorte van Christus. Lees de koran eens voor je een oordeel hebt!

Maar dat bedoel ik niet. Er zijn stammen in Afrika die ouder zijn dan het OT en de zelfde soort verhalen hebben. Zo oa ook in Eghypte. Daar naast zijn de verhalen in Sumaria veel ouder dan het ot. Reken even mee. Ze zijn ongeveer 6000 jaar oud. Dus rond Jezus zn tijd waren ze al 4000 jaar oud. Die tablets zijn dus gemaakt 4000 jaar voor jezus en ongeveer 2000 jaar voor Mozes. Maar de mensen die de bijbel schreven hebben het niet 'gejat'? Het waren toen verhalen die verteld werden aan elkaar en die zijn een keer opgeschreven. Ja ok prima maar dat betekend niet dat ze een andere oorsprong kunnen hebben dan jij zo ziet als heilig!
Met alle respect maar Katholieken en Christenen of in mijn geval dan denk ik protestanten hebben een vrij groot verschil in hun geloof. Een Paus is daar nog niet eens een topje van de ijsberg ;)

Mijn bedoeling was ook niet om te zeggen dat de Koran gejat is, maar wel dat er verhalen instaan die in zeer grote mate overeenkomen met wat er in de Bijbel staat. Delen uit die koran heb ik dan ook gelezen ;)

Het feit over waarom die verhalen geschreven werden, zijn volgens mij weer een heel ander punt. Dat heeft te maken met de Bijbel die God aan de mens wilde geven. De eerste boeken uit de bijbel zijn vooral de wetten voor het volk van God toen (Israël), dat dat werd opgeschreven was vrij logisch. Dit gaat bij mij dan allemaal verder onder de noemer van Inspiratie. Ik weet niet of je bekend met dat begrip. God openbaart zich in de bijbel. In het begin van Genesis is al te zien dat God de mens zoekt. Door middel van deze openbaring wil hij dan ook onthullen wat voor de mens verborgen is of zou zijn. Dat wij nu dus ook weten wat er vroeger is gebeurd.
  donderdag 29 maart 2012 @ 00:31:59 #203
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109637661
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:22 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Dat ik niet begrijp dat er tabletten dan de verhalen over Mozes vertellen terwijl Mozes nog niet bestond.
Ik reageer morgen. Ik ga nu slapen. :W
  † In Memoriam † donderdag 29 maart 2012 @ 00:32:56 #204
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_109637683
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:12 schreef Crocmaz het volgende:

[..]

Neejoh, die gaan erover dat de annunaki ons geschapen hebben
pi_109637693
quote:
14s.gif Op donderdag 29 maart 2012 00:31 schreef Outpost76 het volgende:

[..]

Ik reageer morgen. Ik ga nu slapen. :W
Voor mij hetzelfde, vroeg dag en laat thuis. Zal wel zien wat voor stroom aan reacties er is :P
  donderdag 29 maart 2012 @ 21:59:36 #206
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109672745
Het spijt me maar ik trek me terug uit de discussie. Ik heb vandaag een inzicht gekregen waardoor ik nog radicaler ben geworden en als ik dat hier uit de doeken doe gelooft men me helemaal niet meer. Dus ik stop. Sorry

[ Bericht 1% gewijzigd door Outpost76 op 29-03-2012 22:05:33 ]
pi_109677125
Om in te gaan op de vraag van de TS (wat veel off-topic in dit topic zeg!):

Zoals eerder gezegd bestaat de Bijbel uit 66 boeken. Dat is ook één van de redenen dat men niet altijd bij het eerste boek begint, alhoewel dat over de schepping (en dus het begin) gaat, wordt de kern van het geloof in dat boek (Genesis) niet/amper behandeld, terwijl dat in de Evangeliën (vier boeken in het Nieuwe Testament, over het leven en sterven en de opstanding van Jezus) veel meer het geval is.

Wanneer je flinke stukken per dag leest, redt je het om de Bijbel in 365 dagen uit te lezen. Maar dan moet je best wat lezen op één dag, en in sommige boeken van de Bijbel ligt de informatiedichtheid behoorlijk groot. Wanneer je het jaar erna weer zo'n leesrooster aanhoudt om de Bijbel in één jaar uit te lezen zul je merken dat je veel alweer vergeten bent en je weer andere dingen opvallen.

Je kunt je voorstellen dat, wanneer je de Bijbel ook als leidraad voor je leven gebruikt en gelooft dat het een boek is dat door God zelf geïnspireerd is, je veel meer probeert te halen uit één tekstgedeelte. Je vraagt je dingen af als 'wat staat hier nu precies' (voorwaar geen gemakkelijke vraag in verband met de cultuurverschillen en soms moeilijke bewoordingen), 'waarom staat dit in de Bijbel', 'houdt dit gedeelte verband met andere gedeelten in de Bijbel', 'wat kan ik hiermee in mijn dagelijkse leven', enzovoorts. Wanneer je er zo mee bezig bent, redt je het niet om de Bijbel n één jaar uit te lezen. Dan kun je met een paar verzen per dag toe. Aangezien er meer dan 31000 verzen in de Bijbel staan, en stel dat je 10 verzen per dag leest, kun je daar zo'n 8,5 jaar over doen.

Ik ben benieuwd of je vraag nu beantwoord is :Y)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lot_1 op 30-03-2012 20:50:28 ]
freedom is just another word for nothing left to lose
  donderdag 29 maart 2012 @ 23:38:32 #208
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109678842
Ok toch nog een post van mij :

Blind geloven in iets is als blind een straat over lopen zonder te kijken of er verkeer aankomt. Men wil je doen denken dat je moet geloven omdat je all1 dan in de hemel komt. Maar wat nou als dat niet zo is? Wat nou als dat zo is gemaakt om jou te houden als schaap? Wat nou als je als kind overal en dan echt overal verteld wordt dat je dit of dat moet leren terwijl je zelf al weet dat dat bs is? Wat dan? Religie is een verzinsel bedoeld om de mens als schapen te leiden in een groter iets wat gemaakt is door wat men god noemt nu. Ja noem me maar de duivel of zijn volgeling maar dat is ook bs! Verdiep je eens echt in de materie en neem niet zomaar iets aan wat in een boek staat of iets wat verkondigd is door je priester of hoe je m noemen wil! De mens is vrij om te doen en laten wat hij \ zij wil! Als je maar liefde hebt voor de dingen die je doet! Nee niet de liefde die bv pedo's zeggen te hebben voor kinderen. Dat is puur lust. Ik bedoel echt pure liefde meer niet! Voor alles en iedereen in je omgeving!!! Als je dat kan kom je vanzelf tot de ontdekking dat er veel meer is dan de kerken (hersenspoeling) je doen geloven! :*
pi_109686430
quote:
17s.gif Op donderdag 29 maart 2012 23:38 schreef Outpost76 het volgende:
Ok toch nog een post van mij :

Blind geloven in iets is als blind een straat over lopen zonder te kijken of er verkeer aankomt. Men wil je doen denken dat je moet geloven omdat je all1 dan in de hemel komt. Maar wat nou als dat niet zo is? Wat nou als dat zo is gemaakt om jou te houden als schaap? Wat nou als je als kind overal en dan echt overal verteld wordt dat je dit of dat moet leren terwijl je zelf al weet dat dat bs is? Wat dan? Religie is een verzinsel bedoeld om de mens als schapen te leiden in een groter iets wat gemaakt is door wat men god noemt nu. Ja noem me maar de duivel of zijn volgeling maar dat is ook bs! Verdiep je eens echt in de materie en neem niet zomaar iets aan wat in een boek staat of iets wat verkondigd is door je priester of hoe je m noemen wil! De mens is vrij om te doen en laten wat hij \ zij wil! Als je maar liefde hebt voor de dingen die je doet! Nee niet de liefde die bv pedo's zeggen te hebben voor kinderen. Dat is puur lust. Ik bedoel echt pure liefde meer niet! Voor alles en iedereen in je omgeving!!! Als je dat kan kom je vanzelf tot de ontdekking dat er veel meer is dan de kerken (hersenspoeling) je doen geloven! :*
Je zegt de ene keer:
De mens is vrij om te doen en laten wat hij wil.

Terwijl je zelf net zo dogmatisch bent in jouw afwijzing van religie en de bijbel,
dan degene die dat als ultieme waarheid ziet.

Stel dat iemand zegt: Ik weet het zeker dat het morgen gaat regenen.
Dan is een wijze reactie: Wat een onzin dat je zeker weet dat het morgen gaat regenen.

Als je echter de redenatie verder doorvoert door te zeggen dat het dus onzin is door er van uit te gaan dat het morgen gaat regenen, maw "ik weet zeker dat het morgen niet gaat regenen" ben je zelf net zo dom.
:*
  vrijdag 30 maart 2012 @ 18:02:41 #210
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_109701711
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 10:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je zegt de ene keer:

Terwijl je zelf net zo dogmatisch bent in jouw afwijzing van religie en de bijbel,

Dan is een wijze reactie: Wat een onzin dat je zeker weet dat het morgen gaat regenen.

Als je echter de redenatie verder doorvoert door te zeggen dat het dus onzin is door er van uit te gaan dat het morgen gaat regenen, maw "ik weet zeker dat het morgen niet gaat regenen" ben je zelf net zo dom.
Denk er van wat je wil. :*
pi_109720807
quote:
11s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:54 schreef Doodloper het volgende:
Ik weet lekker al hoe het afloopt *O*
Hoe eindigt de bijbel eigenlijk dan?
  zaterdag 31 maart 2012 @ 21:35:08 #212
224960 highender
Travellin' Light
pi_109743080
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 maart 2012 10:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Je zegt de ene keer:

Een gelovige gelooft dat het morgen gaat regenen omdat hij/zij een regendansje heeft gedaan...

Een niet gelovige heeft een supercomputer met geavanceerde rekenmodellen welke met XX,XXX% zekerheid kan voorspellen of het wel of niet gaat regenen...

Dat iemand bewezen flauwekul als de bijbel en koran afwijst maar tevens stelt dat de mens vrij is om te doen en laten wat hij wil is prima te combineren. Religie betreft namelijk irrationele regelgeving welke dus per definitie de vrijheid beperkt, je eigen vrijheid bewust beperken is geen probleem, het probleem ontstaat op het moment dat je derden hun vrijheid beperkt op basis van nonsense.

Dat laatste komt zelfs in redelijk seculier Nederland nog veel te vaak voor. Denk aan speciaal onderwijs, het 'geestelijk' mogen mishandelen van je kind(eren) middels religieuze indoctrinatie, zondag, homo's, rituele slacht, abortus, euthanasie, softdrugsbeleid, enzovoorts.
  † In Memoriam † zaterdag 31 maart 2012 @ 21:40:35 #213
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109743245
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 21:35 schreef highender het volgende:

[..]

Een gelovige gelooft dat het morgen gaat regenen omdat hij/zij een regendansje heeft gedaan...

Een niet gelovige heeft een supercomputer met geavanceerde rekenmodellen welke met XX,XXX% zekerheid kan voorspellen of het wel of niet gaat regenen...
Een gelovige hoop dat door dat dansje de Goden de mensen goed gezind worden en mogelijk gaat het regenen. Als je met A altijd B zou krijgen dan zou het wel heel simpel zijn.

Voor dat tweede is iemand zijn of haar religieuze achtergrond niet relevant.
pi_109745150
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2012 19:25 schreef dustbrain het volgende:
De bijbel. Ik kan nog steeds niet geloven dat mensen denken dat dit sprookje het woord van God is. Het is zo overduidelijk door primitieve niets wetende mensen van 2000 geleden geschreven. Maar vandaag de dag nog denken dat God met zijn oneindige IQ met de concepten werkt die in de bijbel beschreven staan.
Ga natuurkundige theorieën bestuderen als je echt wijzer wilt worden, jezus. :')
Zo, heb jij je er in verdiept?
Life is Music
pi_109746679
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 01:29 schreef Bombshell het volgende:

[..]

Hoe eindigt de bijbel eigenlijk dan?
99.9999% van alle wereldbewoners gaat naar de hel, en god wist dat al toen hij de wereld schiep.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 31 maart 2012 @ 23:30:41 #216
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_109747013
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2012 02:12 schreef Monomeism het volgende:
Katholieken die geloven niet echt. Die spelen meestal alleen een beetje kerkje. Rare lui. Met al die jurken aan en hoedjes op.
:? die snap ik niet.

Overigens lees ik de bijbel zoals ik een dikke gedichtenbundel lees. Af en toe een stukje. Sommige stukken vaker, andere stukken nooit. En soms raakt het me, zet het me aan tot nadenken. Een andere keer blijft het een droog stuk tekst.
Overigens hebt ik het OT wel een keer van het begin tot het einde uitgelezen tijdens mijn studententijd. Viel me niet tegen.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  † In Memoriam † zondag 1 april 2012 @ 11:29:15 #217
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109756913
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2012 23:30 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

:? die snap ik niet.

Overigens lees ik de bijbel zoals ik een dikke gedichtenbundel lees. Af en toe een stukje. Sommige stukken vaker, andere stukken nooit. En soms raakt het me, zet het me aan tot nadenken. Een andere keer blijft het een droog stuk tekst.
Overigens hebt ik het OT wel een keer van het begin tot het einde uitgelezen tijdens mijn studententijd. Viel me niet tegen.
Ik ook niet, want het is niet gepast met een hoed te kerk te gaan. Het is geen Joodse synagoge.
pi_109757049
Ik heb een vriend wiens ouders dus steevast elke dag bij het eten uit de bijbel lezen. Hardop. Hij komt er al jaren zo min mogelijk, maar hij kan ieder stuk letterlijk meebrabbelen, laat staan dus die ouders, die moeten het helemaal kunnen dromen.

Tja, ik zou ook denken tijd voor iets nieuws...
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')