abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 maart 2012 @ 22:31:21 #1
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_109032616
Iedere avond lezen in de bijbel. En nu niet meteen gaan lachen he. Das flauw namelijk. Er zijn namelijk FOK!kers die er heilig in geloven.

En dan denk ik toch van jemig heb je dat bijbeltje niet eens een keer uit joh? Ik weet niet of het jullie opgevallen is maar die bijbels zijn eigenlijk almaar dunner en kleiner geworden. Daar zal dan in ieder geval een goede tekstschrijver op gezeten hebben. Ja of niet natuurlijk want dat iedere avond een stukje lezen in de bijbel. Kun je dat bijbeltje op een gegeven moment gewoon niet dromen eigenlijk?

Tuuk kwam er nog een tweede testament en nog een vage derde. Die lui waren wat kien natuurlijk maar verder dan het tweede deel is het eigenlijk nooit meer gekomen. Dat is best wel jammer ook.
De bijbel is als je het goed bekijkt ook vol spannende horrorverhalen en dan zo'n verdomde groot publiek ook he. Doe daar dan iets mee, denk ik dan en dan iets anders als in de laatste serie van Dexter hoewel heel tof was trouwens.

Hoe dan ook, ik snap niet dat mensen eindeloos maar hetzelfde boek blijven lezen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen, ik heb de bijbel uit en ik weet alles nu. Jullie wel?
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_109032788
Misschien lezen mensen bepaalde stukken wel opnieuw omdat die mensen het zo mooi vinden beschreven. Ik kijk ook wel eens series meerdere keren omdat ik het zo grappig vind. Of een film. Al weet ik wat er gaat komen. Boeken niet maar dat zullen mensen vast ook wel weer doen.

Je brengt me op een idee trouwens. Ik ga zo beginnen met de Bijbel lezen (in het Gronings en dat kan ik helemaal niet zo goed :D). Mijn moeder zegt in ieder geval dat het grappig is.

[ Bericht 17% gewijzigd door Ziba op 12-03-2012 22:40:24 ]
pi_109032793
Een film van 500 uur kun je 30x bekijken zonder dat ie voorspelbaar wordt.
Je kunt de bijbel denk ik niet vergelijken met een boek.
  maandag 12 maart 2012 @ 22:34:40 #4
92926 Joipoidoipoipoi
met broedsel incl. grote zus!
pi_109032801
Hier staat de 3-delige statenbijbel. Deel 1 heb ik nog als muismat gebruikt, want de kaft leent zich daar perfect voor. Maar dat mocht niet, want te dure boeken.

Maar erin lezen doe ik niet.
"If you don't stop lying about me, I'll start telling the truth about you."
pi_109032866
-weg, doe normaal }:| -

[ Bericht 78% gewijzigd door BrandX op 12-03-2012 22:37:49 ]
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:39:18 #6
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109033059
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
lolwut
  maandag 12 maart 2012 @ 22:40:45 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_109033153
Ik lees leuke boeken al maar sporadisch een tweede keer. Laat staan een boek dat niet eens leuk is...
  maandag 12 maart 2012 @ 22:42:50 #8
92926 Joipoidoipoipoi
pi_109033267
-weg, reactie op edit ;)-

[ Bericht 76% gewijzigd door BrandX op 12-03-2012 22:43:11 ]
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:07 #9
42366 Staal
pi_109033629
quote:
19s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:39 schreef BrandX het volgende:
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
Un certain jeune homme
  maandag 12 maart 2012 @ 22:49:42 #10
42366 Staal
pi_109033661
quote:
14s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:42 schreef Joipoidoipoipoi het volgende:
-weg, reactie op edit ;)-
Ik mis weer wat he. Grmbl.
Un certain jeune homme
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:54:16 #11
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109033890
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:

[..]

Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.

Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.

Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
mjah, de verhalen uit de bijbel die elders ook zo zijn opgeschreven, zijn op zich wel ok. Ook is het hele symbolieke gedoe (referenties in fims en boeken etc) wel leuk an sich. Maar het boek streeft wat mij betreft zijn doel voorbij.

Het is en blijft een heel oud boek welke nog steeds ouderwets opgeschreven wordt. Daarbij zijn de nodige zaken in de bijbel imo geschreven vanuit de tijdsgeest dat die reeks bijbels is geschreven. Erbij verzonnen dus. De basis zaken zijn wat dat aan gaat allang belegd in onze basis-/standaardset normen en waarden en niet meer weg te denken uit onze (westerse) maatschappij. En daar heb ik geen boek voor nodig.
lolwut
  maandag 12 maart 2012 @ 22:55:37 #12
92926 Joipoidoipoipoi
pi_109033972
quote:
17s.gif Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:
Ik mis weer wat he. Grmbl.
Nee hoor, niks gemist. Ik probeerde er alleen maar een sekstopic van te maken, maar BrandX stak daar snel een stokje voor. :)
  Boks-Chick maandag 12 maart 2012 @ 22:56:14 #13
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109034012
:D!
lolwut
pi_109035235
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens. ;) .
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  maandag 12 maart 2012 @ 23:25:05 #15
351424 Skitzofrenix
Wat denk je wel niet?
pi_109035288
Er zijn mensen die de teksten uit de bijbel uit hun hoofd kennen. Toevallig had ik laatst Jehova getuigen aan de deur en die vertelde dus een stuk uit haar hoofd. Erg knap.
''Je kunt over alles nadenken, maar het helpt natuurlijk niet''
pi_109035594
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit! *) . Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag *O*
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden :N

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 maart 2012 @ 23:33:07 #17
347764 Barbapapamama
Waar is het toilet hier?
pi_109035626
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:31 schreef bulbjes het volgende:
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit! *) . Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag *O*
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden :N

:')
Er zit ook geen sleutel in :')

Gewoon een hoop zever, ookal hoor ik de bijbel ook te adoreren want christelijk :')
  maandag 12 maart 2012 @ 23:40:21 #18
42366 Staal
pi_109035899
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens. ;) .
Bij de term leesboek denk ik aan de lagere school en de bieb. In de bieb mocht je zoveel 'leesboeken' en twee stripboeken. Je had alles binnen notime uit ook.

Als je dan toch zo'n verrekte klein encyclopedietje hebt dan lees je het toch in 1 ruk uit. Bij geboeid nog een keer en dan heel misschien nog een keer. Maar dan heb je het boekje toch wel uit he? Ik begrijp dat gewoon niet. Het zou wel heel erg kort door de bocht zijn om hiermee te beweren dat die christenen zwakzinnig zijn natuurlijk. Dat is ook absoluut niet mijn intentie. Laat dat duidelijk zijn. Maar zinvolle antwoorden krijg ik ook niet. Maar goed, het is ook geen Christelijke tijd meer natuurlijk.
Un certain jeune homme
  maandag 12 maart 2012 @ 23:54:43 #19
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_109036416
Ik weet lekker al hoe het afloopt *O*
We zullen zien, zei de blinde.
  † In Memoriam † maandag 12 maart 2012 @ 23:56:00 #20
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_109036459
Ik heb het OT en NT al uit. Ik heb deel 3 NNT al in de pre-order staan. :P
  dinsdag 13 maart 2012 @ 09:37:55 #21
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_109041093
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
Sommigen kunnen er ook best gemeen mee slaan.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_109041211
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Boks-Chick dinsdag 13 maart 2012 @ 09:52:52 #23
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_109041405
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 maart 2012 09:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
Ach ik heb geen hekel aan de bijbel (of koran of welk ander heilig geschrift dan ook) en ik heb geen hekel aan gelovigen (van welk geloof dan ook). Ik heb er wel een hekel aan wanneer beiden gecombineerd worden en voor eigen belang gebruikt gaan worden en/of gebruikt worden zonder de ander in zijn of haar waarde te laten.

Ik ben niet gelovig, maar heb wel 3 zeer gelovige vrienden (1 protestant, 1 christen en 1 islamiet), met alledrie is het super toeven, en ook op een goede en open manier discussie te voeren over geloof en de weerslag in de maatschappij enz. Zowel met alle drie apart als de drie samen. Bijzonder en tof vind ik dat. En zo zou het ook moeten zijn.
lolwut
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:00:55 #24
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_109041559
Ik heb de kinderbijbel vroeger heel vaak gelezen omdat ik de verhaaltjes zo mooi vond :P. Zulke spannende verhalen (offeren, moord, zeven plagen), dat kwam je in gewone kinderboeken niet tegen :).
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  dinsdag 13 maart 2012 @ 10:01:35 #25
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_109041576
De bijbel bestaat uit 66 boeken. Daaronder vallen psalmen/liederen, brieven, wijsheidsspreuken, geschiedschrijving, wetten en regels, geslachtsregisters, profetieën (voorspellingen) enzovoorts.

Het is niet zomaar een boekje wat je kan uitlezen. Het zijn 66 verschillende boeken. Het eerste deel (verreweg het grootste deel van de bijbel), vertelt het verhaal van het Joodse volk Israël. Het onstaan ervan, de oorlogen, de ballingschappen en de terugkeer naar het beloofde land. Ook worden er voorspellingen gedaan over iemand die het gehele volk zal redden.

Het tweede, veel kleinere deel, gaat over die 'iemand', Jezus, met getuigenverslagen van zijn leven en vervolgens de opkomst van de kerk. De bijbel eindigt met een groot voorspellend boek wat de eindtijd aankondigt met veel, heel veel symboliek.

Hopelijk geeft dat een wat beter beeld van de bijbel dan te zeggen dat het maar 'een boekje' is. Het zijn er 66, heel wat anders dan de koran die veel dunner is bijvoorbeeld. En totaal niet vergelijkbaar met een Kluun of een Hermans.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')