Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.quote:Op maandag 12 maart 2012 22:39 schreef BrandX het volgende:
Mijn hobbie zou het alleen al niet zijn omdat ik het een vrij onleesbaar geheel vind. Verhaalsgewijs dus.
Ik mis weer wat he. Grmbl.quote:
mjah, de verhalen uit de bijbel die elders ook zo zijn opgeschreven, zijn op zich wel ok. Ook is het hele symbolieke gedoe (referenties in fims en boeken etc) wel leuk an sich. Maar het boek streeft wat mij betreft zijn doel voorbij.quote:Op maandag 12 maart 2012 22:49 schreef Staal het volgende:
[..]
Het is in feite een boekje van niks he. Dat klinkt niet aardig maar het is echt wel zo.
Nu moet ik wel zeggen dat ik het als verplichte kost had op de lagere school en op het hervormd Lyceum (Ik had van die hippieouders die overal tegenaan vloekten maar ik moest dan zelf de keuze maken of ik wilde geloven of niet. Van dat caliber ouders dus.) Op het HL had ik echt een schat van een godsdienstleraar. Die man had eigenlijk ook de lessen geschiedenis en aardrijkskunde moeten geven. Ik lette namelijk nergens op maar die man kon zo goed vertellen.
Ik heb werkelijk nog nooit iemand horen zeggen: " Ik heb de bijbel uit en nu ga ik een boek van Hermans lezen". Niemand heeft de bijbel ooit uit. Ik in die jaren wel trouwens maar ik durfde het niet te zeggen. Je kunt de bijbel op de een of andere manier niet uithebben. Wel kun je dat boekje jatten in vrijwel ieder hotel.
Nee hoor, niks gemist. Ik probeerde er alleen maar een sekstopic van te maken, maar BrandX stak daar snel een stokje voor.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Er zit ook geen sleutel inquote:Op maandag 12 maart 2012 23:31 schreef bulbjes het volgende:
Je begrijpt het niet. De bijbel is zo'n boek met passages die je in steeds wisselende volgorde kunt lezen. Zo krijg je steeds een ander begin-midden-eind en raakt het verhaaltje dus nooit uit!. Steeds een andere moraal. Steeds een andere 'sleutel' tot je levensvraag
![]()
Het doel is natuurlijk om de ultieme sleutel te vinden, maar die heeft helaas nog niemand gevonden![]()
Bij de term leesboek denk ik aan de lagere school en de bieb. In de bieb mocht je zoveel 'leesboeken' en twee stripboeken. Je had alles binnen notime uit ook.quote:Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens..
Sommigen kunnen er ook best gemeen mee slaan.quote:Op maandag 12 maart 2012 23:23 schreef trovey het volgende:
De bijbel is voor een gelovige wat voor anderen een encyclopedie is. Het is geen leesboek maar meer een opzoekboek en dat zeg ik met alle respect richting een gelovig mens..
Ach ik heb geen hekel aan de bijbel (of koran of welk ander heilig geschrift dan ook) en ik heb geen hekel aan gelovigen (van welk geloof dan ook). Ik heb er wel een hekel aan wanneer beiden gecombineerd worden en voor eigen belang gebruikt gaan worden en/of gebruikt worden zonder de ander in zijn of haar waarde te laten.quote:Op dinsdag 13 maart 2012 09:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Iedereen kan uit de bijbel halen en interpreteren naar zijn eigen gelijk.
Rechtse conservatieve Amerikaanse dominees lezen de bijbel en zijn overtuigd van hun gelijk.
Maar ook van die "lieve" hippie-geitenwollen-sokken linkse Nederlandse calvinisten halen ook hun linkse gelijk eruit (zoals Huub Oosterhuis en ds. Visser uit R'dam).
Ze zijn allemaal even erg. Ze hebben allemaal een air van: Ik leg het nog een keer uit, waarom ik gelijk heb en de ander niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |