Ik kwam net op een italiaanse blog en daar vond ik een analyse van de testtijden van Luigi Mazzola.
Die is ruim 20 jaar werkzaam geweest voor Ferrari, waarvan de laatste 12 jaar als manager van het testteam.
Daar ik (buiten pizza en spaghetti) geen woord italiaans spreekt even vertaald met google translate:
quote:
Wereld Focus: technische analyse van de wintertests
06 maart 2012 01:07 Geschreven door: Luigi Mazzola 341 reacties
Ik wil dit artikel wil ik overwegen om een "verzameling" van technische aanwijzingen zijn te beginnen, het bedanken van de redactie van BlogF1.it voor het geven van mij de kans om terug te duiken in de wereld van de Formule 1, liet ik 2 jaar vanaf nu. In Ferrari, tot 2007, hij het testteam en een van mijn taken geleid, moet ik zeggen de waarheid is niet zo gemakkelijk, maar op hetzelfde moment spannend voor de last van verantwoordelijkheid was om te reageren op de dagelijkse telefoongesprekken de advocaat Montezemolo, Jean Todt en Ross Brawn die me vroeg een duidelijke en beknopte analyse van wat was de situatie van onze prestaties ten opzichte van anderen.
Om te kunnen reageren kennis van zaken, tijdens het testen, ik posizionavo telemetrie en ik heb 2 monitoren: een keek in onze telemetrie, om het gedrag van de auto te begrijpen, keek in real time in de hele geschiedenis van de tijd andere rijders, in een poging hun brandstof belastingen raden. In deze dagen met veel plezier - de passie is een lelijk beest - Ik heb geprobeerd om hetzelfde kantoor te doen, uiteraard zonder de monitor telemetrie.
Ik probeer een 'zeer intuïtieve analyse, ondersteund door de ervaring, na het sluiten van deze winter tests, uitgaande van een prestatie-ranking van teams doen. Om wetenschappelijke Ik moet veronderstellingen, namelijk te maken:
- Alle voertuigen hebben voldaan aan de 2012 technische voorschriften;
- Geen enkel voertuig heeft afgelegd ondergewicht, de winter trucs om de prestaties te verdienen;
- Tijdens de simulaties van de kwalificatie alle rijders hebben de DRS en het KERS;
- Tijdens de gesimuleerde race, heeft de bestuurder geen gebruik van de DRS;
- Het effect van het gewicht wordt geschat op 0,35 s / kg per ronde;
Ik gaf meer belang aan de laatste test in Barcelona (1-4 maart). De Red Bull is verborgen en niet heeft gehad een test rustig, met veel stops en weinig echte simulaties van GP. Ik moet dat hield ik in mijn overwegingen bekennen ten aanzien van de superioriteit hij had vorig jaar, want ik kon niet duidelijk zien de superioriteit van hetzelfde dit jaar.
Ook McLaren niet veel zijn blootgesteld, maar in vergelijking met Red Bull, was een test uit met minder problemen en meer significant. De Mercedes heeft altijd geschoten met veel brandstof aan boord, zelfs in snelle ronden.
De Lotus en de laatste test in Jerez naar Barcelona was heel snel vanaf het begin, met weinig problemen, en gericht op echte simulaties van GP.
Wat u kunt zien van alle gegevens is een eerste onderverdeling van Rondetijd:
1) Groep Rondetijd rond 22 januari-23 januari tijdens de run met een laag brandstofverbruik belasting
2) Groep Rondetijd rond 29 januari-30 januari tijdens de lange runs met de hoge brandstofprijzen belasting
Als een verschil tussen de twee groepen een waarde van ongeveer 7 seconden. Een zeer grote waarde, maar gerechtvaardigd. Om een huisarts kost het ongeveer 150 kg en hebben een laag brandstofverbruik belasting simulatie teams meestal ongeveer 20 kg te gebruiken, waardoor een verschil van ongeveer 130 kg. In termen van Rondetijd 130 kg betekent 4,5 seconden (met een impact gewicht van 0,35 s / kg ronde).
Om te komen tot 7 seconden Ik heb begrepen dat de piloten niet de DRS te gebruiken in race simulaties, en het gebruikt hebben in de kwalificatie run (ik kan me voorstellen dat Barcelona de moeite waard is ongeveer 1-1,5 seconden). Bovendien, waarschijnlijk op de lange termijn het team hebben ook gekozen om oude banden te gebruiken. Er moet ook worden bedacht dat een pilot met 150 kg niet kan doen, dat zou ideaal trajecten te maken met 20 kg toen en daar 'een verder verlies van Rondetijd.
Als we kijken naar allen tijde voor alle vier de dagen, kunnen we een of andere manier voelen de trend van de hoeveelheid brandstof gebruikt, die zijn samengevat in deze tabel.
BEST TEAM LapTime beste brandstof LOAD hypothese LapTime geen brandstof
Red Bull Renault 1:22.6 1:20.9 50 kg
Mercedes McLaren 1:22.1 1:21.4 20 Kg
Ferrari 1:22.2 1:21.5 20 Kg
Mercedes AMG 1:22.9 1:21.5 50 kg
Lotus Renault 1:22.0 1:21.3 20 Kg
Force India Mercedes 1:22.3 20 Kg 1.21.6
Sauber Ferrari 1:22.0 1:21.6 20 Kg
Toro Rosso Ferrari 1:22.1 1:21.7 10 Kg
Williams Renault 1:22.2 1:21.5 20 Kg
Caterham Renault 1:22.6 1:22.3 10 Kg
In de laatste kolom is de "genormaliseerd", dat wil zeggen Rondetijd van elk team alsof hij 0 kg brandstof aan boord. Als je kijkt naar het klassement blijkt dat:
> De Red Bull is nog steeds voor;
> De Lotus is de tweede van kracht;
> De McLaren is het derde kracht is;
> Ferrari - Mercedes - Williams is de vierde kracht;
> Force India-Sauber - Toro Rosso zijn de vijfde kracht;
> Tot slot is er 'de Caterham;
Er is een verbazingwekkende balans die typisch zijn voor de winter testen dat niet voorstellen dat een team een beetje 'spelen met het gewicht van de auto heeft. Het kan zijn dat het team vorig jaar waren ver achter in termen van prestaties als Sauber, Williams of Caterham zijn.
De Ferrari op schoot is niet zo slecht. Natuurlijk, als de overtuiging was het de eerste keer begrijp ik de teleurstelling van Pat Fry, maar als je kijkt naar alles en als je denkt dat er 20 GP, ook ik fascerei hoofd. Ferrari heeft de kracht om te herstellen, ook al is pessimistisch en teleurgesteld door het feit dat in 2011 werkte hij aan de technische voorkant om te beginnen.
Ik heb geprobeerd om een andere parameter die volgens mij erg belangrijk voor de prestaties in de race te evalueren: de stijging van de tijd als gevolg van slijtage van de banden. Ik heb nog nooit gewerkt met Pirelli, die ook een ongelooflijke klus te klaren in 2011, en dus niet tot in detail weten ilcomportamento van hun banden. Als ik kijk naar de verschillende stints tijdens de lange runs, zie ik dat ik een harde stof aanvaardbaar te zijn in Barcelona, met een vrijwel uniforme degradatie tussen de voorste en achterste hebben. Als we kijken naar de zachte of supersoft is er een degradatie veel belangrijker, vooral aan de achterkant, als de tijd vervallen in een progressieve manier zonder het geven van tekenen van stabilisatie. Er is een nieuwsgierigheid: het einde van elke stint van bijna alle stuurprogramma's is er een sterke toename Rondetijd. Ik kan me voorstellen dat het linker voorwiel, des te meer benadrukt in Barcelona, is volledig versleten en niet in staat om grip te produceren.
Ik geëvalueerd stint stint voor alle bestuurders en het is moeilijk om te begrijpen van de verschillen tussen de werkelijke hoeveelheid benzine en het type rubber gebruikt om een representatief aantal te identificeren. Wat ik heb kunnen doen, is een statistische analyse, het geven van een waarde van 1 tot 5 afhankelijk van de mate van afbraak (1 = laag degradatie, afbraak 5 = hoog). Uiteindelijk kreeg ik deze resultaten:
TEAM AFBRAAK
Red Bull Renault 1
McLaren Mercedes 2
Ferrari 3
AMG Mercedes 4
Lotus Renault 2
Force India Mercedes 2
Sauber Ferrari 3
Toro Rosso Ferrari 2
3 Williams Renault
Caterham Renault 3
Als we kijken naar deze cijfers, zien we dat:
- Red Bull en 'de beste, opnieuw gevolgd door Lotus
- McLaren, Force India en Toro Rosso zijn op een lijn met Lotus
- Mercedes auto is de slechtste van dit standpunt
- Ferrari met Sauber, Williams en Caterham
- Nogmaals, vergeet niet dat als Sauber, Williams en Caterham hebben zich een beetje '"lichter" dan is de degradatie lager is.
Ongetwijfeld is de degradatie in verband met aerodynamische kwaliteiten van de auto en laat zien die gewerkt heeft beter in de interpretatie van de 2012 technische voorschriften. Lotus lijkt te hebben een lange weg ten opzichte van 2011 (altijd denken aan de basishypothese die ervan uitgaat dat ze actief zijn met de regelgeving).
Uiteindelijk zie ik een zeer evenwichtig in de schoot, maar de dingen beginnen te veranderen als je kijkt naar de consistentie in de race. De Red Bull neem ik aan van te voren al de Lotus te zijn en de tweede kracht volgde vlak achter de McLaren. In het compromis tussen snelheid en consistentie rond, hebben Sauber en Williams bleek snel gevolgd door Ferrari, Mercedes, Force India en Toro Rosso.
Nu ik klaar bent met het doen van de waarzegger, wil ik een belangrijk gegeven toe te voegen: de eerste om een bepaald oordeel baseren op de werkelijke prestaties van alle auto's moeten we minstens 3 GP wachten om een geldige statistische hebben. Het type van het spoor, weer onzekerheden, te begrijpen hoe het instellen van de auto en de best mogelijke problemen met de betrouwbaarheid moeten worden in het spel gebracht en dit is de tijd om een definitief oordeel te vellen.
In minder dan twee weken van het seizoen begint eindelijk. We hekel aan de eerste woensdag na de GP in Melbourne!
Beste wensen aan alle
Luigi Mazzola
Die zet Lotus dus op plek 2