Cumulatie van lijken in de kast.quote:‘We krijgen steeds meer inzicht in de derivatenmaterie. En de rente heeft zich bizar gedragen door zo sterk te dalen. De slotsom is dat de woningcorporaties zelf in 2011 de effecten hebben kunnen opvangen. De mate waarin bij Vestia de effecten zichtbaar waren, is niet kenmerkend. Bij Vestia is sprake van een ongewenste cumulatie van contracten, in combinatie met een forse renteschommeling.’
Was te verwachten.quote:Op woensdag 7 maart 2012 07:38 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kamer wil debacle als bij Vestia voorkomen
Te allen tijde een ‘nieuw Vestia’ voorkomen. Dat lijkt de belangrijkste inzet van Tweede Kamerfracties, als zij donderdag voor het eerst in debat gaan met minister Liesbeth Spies (Binnenlandse Zaken) over de grote financiële problemen waarin de Rotterdamse corporatie zich heeft gemanoeuvreerd door overvloedig gebruik van riskante derivaten.
Maar het is zeker niet het enige punt dat aan de orde zal komen, zo blijkt uit een rondgang langs meerdere Kamerleden.
De Kamerleden worden vandaag eerst bijgepraat door topambtenaar Mark Frequin (directeur-generaal wonen, bouwen en integratie). Dat gebeurt achter gesloten deuren. Wellicht dat hij iets kan verduidelijken over de wijze waarop het toezicht op de woningbouwcorporaties is geregeld.
Niemand lijkt immers verantwoordelijk: de minister kon niet ingrijpen, omdat de banken dan direct tegoeden bij Vestia zouden opeisen. En de publieke (CFV) en private toezichthouder (WSW) geven niet thuis, en wijzen in bedekte termen naar elkaar.
De Kamer zal ook lucht geven aan haar woede over het wederom schijnbaar achteloos omspringen met gemeenschapsgeld door de corporatiesector. Dat de inmiddels vertrokken Vestia-baas Erik Staal het vooral zal moeten ontgelden, is zeker. Zijn hoge salaris en riante ‘vertrekregeling’ geven daar aanleiding toe. Dat de interim-bestuurders bij Vestia de financiële problemen bij de corporatie willen bestrijden door de huur voor nieuwe bewoners bijna maximaal op te rekken, valt evenmin in goede aarde.
De Kamerleden zullen hun pijlen niet alleen richten op Vestia. Ook de banken komen onder vuur te liggen. Hebben zij de corporatie niet verleid om renterisico’s af te dekken met derivaten waaraan allerlei riskante voorwaarden waren verbonden? Een verbod op het gebruik van zulke exotische derivaten ligt voor de hand.
Maar de Kamer zal vooral van de minister willen weten of zij niet nog meer ongelukken voorziet. Dat 24 van de 415 corporaties volgens haar te weinig buffer hebben om een rentedaling op te vangen, stelt niet helemaal gerust. De Kamer zal harde garanties willen hebben dat een affaire als deze zich niet herhaalt.
http://fd.nl/Print/krant/(...)rkomen_bron_fd_krant
Gecensureer van Bolkesteijn en Dinosaurus ben ik zatquote:Op woensdag 7 maart 2012 23:17 schreef Bankfurt het volgende:
-discussie over de moderatie kan in het FB-topic, en ik zou me maar wat serieuzer op gaan stellen want dit is iets waar ik totaal niet van onder de indruk ben-
Wacht maar af.quote:Op woensdag 7 maart 2012 23:45 schreef ikweethetookniet het volgende:
Zojuist ff nieuwsuur gekeken en daar ging het ook over vestia
Puinhoop wordt met de dag groter
Ik persoonlijk heb er geen problemen mee.quote:Op woensdag 7 maart 2012 18:01 schreef Bolkesteijn het volgende:
Zou het niet eens wat zijn als er in topics als deze wat meer een discussie wordt opgestart?
ikweethetookniet komt niet verder dan het posten van berichten voorzien van smiley's en zaagt en passant ook Zalm nog maar een keertje door, Bankfurt doet alsof hij in het café is en komt niet verder dan wat gemakkelijke oneliners. En ondertussen post er niemand anders meer in het topic omdat er verder toch niks te beleven valt. Verder valt het simpelweg posten van berichten zonder dat daarbij een discussie plaats heeft onder schending van het auteursrecht, waardoor FOK! in de problemen kan komen.
Derhalve lijkt het mij dus verstandig om het topic over een andere boeg te gaan gooien, meer debat en discussie en als er een tijdje niks te melden valt post je niks.
Ik ook niet. Veel mensen snappen denk ik inmiddels wel ongeveer wat de situatie bij Vestia is. Hoe 't verder gaat is vooral afwachten.. Toezichthouders en politiek zijn aan zet, dus dat kan allemaal nog wel even duren..quote:Op donderdag 8 maart 2012 03:38 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]
Ik persoonlijk heb er geen problemen mee.
Je moet het wel macro economisch zien en niet vanuit je eigen ex-corporatie koopflat met blokverwarming, betonrot en een lege VVE, ik ben er overigens voor dat er veel meer van die afgeschreven krotten gesloopt worden en vervangen door energie zuinige woningenquote:Op donderdag 8 maart 2012 01:02 schreef Arnold_fan het volgende:
Laat de huren maar flink stijgen, er worden geen nieuwe huizen meer gebouwd, schaarste zorgt voor een hoge prijs. Gelukkig heb ik daar de komende tien jaar geen last van, heerlijk een koophuis.
Als er de komende jaren niet wordt gebouwd gaan de huizenprijzen ook weer eens flink stijgen, zeker met de inflatie erbij genomen.
De reden dat er niet gebouwd word heeft te maken met een gebrek aan koopkracht, om dat te veronderstellen dat de prijzen daardoor gaan stijgen is natuurlijk een illusie.quote:Op donderdag 8 maart 2012 01:02 schreef Arnold_fan het volgende:
Laat de huren maar flink stijgen, er worden geen nieuwe huizen meer gebouwd, schaarste zorgt voor een hoge prijs. Gelukkig heb ik daar de komende tien jaar geen last van, heerlijk een koophuis.
Als er de komende jaren niet wordt gebouwd gaan de huizenprijzen ook weer eens flink stijgen, zeker met de inflatie erbij genomen.
Natuurlijk is hij gedekt door banksters en andere mannetjes en vrouwtjes uit het incestueze circuit waar dit soort lieden in rond dwalen. De vraag is of de politiek bereid is om deze mensen strafrechtelijk te gaan vervolgen m.b.t. hun criminele daden. Waarschijnlijk is dit niet het geval en creëert de overheid daarmee bewust dan wel onbewust een voedingsbodem voor grote ontevredenheid. Ik zie dit niet heel veel langer meer goed gaan, hoe hoger kunnen banksters en andere crimineel graaivolk de lat nog leggen voordat er een vonk in het kruidvat slaat?quote:Kamerleden walgen van meneer Dief-Staal
DEN HAAG - De Tweede Kamer walgt van Erik Staal, die woningcorporatie Vestia zwaar in de problemen bracht en met een vertrekregeling van 3,5 miljoen euro richting Bonaire koerste.
Dat geld moet terug, vinden de meeste partijen. Kamerleden voelden zich ook niet geroepen zich parlementair uit te drukken. „Gluiperig” noemde de PVV de gang van zaken. De PvdA vindt het allemaal „schandalig en immoreel”. De SP sprak van „meneer Dief-Staal die handelde of hij in Las Vegas was”, de VVD van „roekeloosheid en grootheidswaanzin”.
Het CDA, dat al de handen op elkaar kreeg voor een parlementaire enquête naar woningcorporaties in het algemeen, wil nu nog een specifiek onderzoek door de Rekenkamer naar Vestia. De PvdA wil dat er een klokkenluidersregeling komt voor accountants bij woningcorporaties.
De Kamer is ook verbijsterd dat Staal zijn gang heeft kunnen gaan. Hij moet zijn gedekt door een 'old boy's network', verwoordde de SP. Dat Vestia nu een huurverhoging heeft aangekondigd, kan al helemaal niet door de beugel, vindt onder meer deze partij: „Waar halen ze het gore lef vandaan?“
bron: Telegraaf
Kruidvat? Is het daar uitverkoop dan, waar huismoeders elkaar dood meppen om de aanbieding?quote:Op donderdag 8 maart 2012 13:48 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Natuurlijk is hij gedekt door banksters en andere mannetjes en vrouwtjes uit het incestueze circuit waar dit soort lieden in rond dwalen. De vraag is of de politiek bereid is om deze mensen strafrechtelijk te gaan vervolgen m.b.t. hun criminele daden. Waarschijnlijk is dit niet het geval en creëert de overheid daarmee bewust dan wel onbewust een voedingsbodem voor grote ontevredenheid. Ik zie dit niet heel veel langer meer goed gaan, hoe hoger kunnen banksters en andere crimineel graaivolk de lat nog leggen voordat er een vonk in het kruidvat slaat?
Maar dan moet er wanbestuur aangetoond kunnen worden en aangezien meneer staal een fiscaal juridische achtergrond heeft zal hij wel heel veel mitsen en maren in zijn contract bedongen en gekregen hebben waardoor deze waarschijnlijk niet aan te pakken is met een normale rechtsgang.quote:Op donderdag 8 maart 2012 13:56 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik hoorde gisteren minister/staats Spier ook iets murmulen over wetswijziging en aanpakken van commissarissen, maar bij wanbestuur is daar gewoon een rechtsgrond voor op basis van de huidige wet.
Wanbestuur kan niet ingeperkt worden door contractuele betalingen hoor. Wet gaat altijd boven contract.quote:Op donderdag 8 maart 2012 14:15 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar dan moet er wanbestuur aangetoond kunnen worden en aangezien meneer staal een fiscaal juridische achtergrond heeft zal hij wel heel veel mitsen en maren in zijn contract bedongen en gekregen hebben waardoor deze waarschijnlijk niet aan te pakken is met een normale rechtsgang.
Wat wel vreemd is dat WSW bepaalde toezicht regels heeft maar deze met de voeten getreden kunnen worden zonder dat ze sancties erop zetten. Het lijkt de EU wel, begrotings regeltejs maken maar erop toezien dat is te moeilijk.![]()
We moeten als maatschappij in principe af van het denken dat ze angelsaksisch beloond kunnen worden zonder dat ze hoofdelijk verantwoordelijk gehouden kunnen worden.
Die 'zekerheid' houdt blijkbaar in dat risicovol gedrag van enkelen een miljardenstrop voor velen is.quote:Waarborgfonds Sociale Woningbouw - Wat doen we?
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) zorgt ervoor dat woningbouwcorporaties tegen gunstige rentetarieven geld kunnen lenen. Als organisatie doen we dit door garanties te verstrekken aan hun financiers. De corporaties bouwen hierdoor tegen zo laag mogelijke kosten sociale woningbouwprojecten en maatschappelijk vastgoed; de financiers krijgen maximale zekerheid.
Borg staan
Om ervoor te zorgen dat corporaties hun leningen tegen relatief gunstige condities kunnen aantrekken, hebben we met medewerking van landelijke en lokale overheden een zekerheidsstructuur voor corporaties ontwikkeld. De garantie van het WSW geeft de financiers die leningen verstrekken aan woningcorporaties een solide zekerheid. Eind 2010 stond het WSW borg voor ¤ 85,3 miljard.
Met dit systeem geeft het WSW woningcorporaties toegang tot de kapitaalmarkt tegen zo laag mogelijke kosten. De besparing die de corporaties zo realiseren scheelt de huurder gemiddeld 35 euro per maand.
Dat was ook mijn idee: als ze de schulden niet kunnen betalen, dan moeten ze maar een flink deel van hun woningen van de hand doen.quote:Op donderdag 8 maart 2012 15:50 schreef raptorix het volgende:
Waarom zouden eigenlijik andere instanties moeten bijspringen? Ik zou zeggen laat ze direct 30 procent van hun huizenbezit verkopen dan hebben ze dat miljard zo binnen.
Al ga ik hier wat off-topic. Je kan niet algemeen stellen of huren of kopen beter is.quote:Op donderdag 8 maart 2012 09:59 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
De reden dat er niet gebouwd word heeft te maken met een gebrek aan koopkracht, om dat te veronderstellen dat de prijzen daardoor gaan stijgen is natuurlijk een illusie.
Op termijn kunnen prijzen daardoor wel eens gaan stijgen maar dan moet eerst het overige deel van de economie herstellen, iets wat volgens mij een zeer langdurig proces zal worden. M.a.w. momenteel is huren nog steeds een betere keuze voor de voorzienbare toekomst.
Dat WSW zorgt voor een korting op de kapitaalmarkt, doordat een deel van het risico weg valt, staat in mijn ogen geheel los van de treasury functie die aanwezig moet zijn bij een dergelijke partij. Ook met korting moet je alsnog rente-wijzigingen indekken. Speculatie moet je nooit doen als niet-financiele onderneming.quote:Op donderdag 8 maart 2012 16:44 schreef Basp1 het volgende:
Wat vreemd is de WSW toegang geeft tot de kapitaal markt met korting op de rente percentages, waarom moeten WBV's dan toch nog gaan speculeren door renteswaps af te sluiten. Het lijkt er bijna op alsof vestia door de zekerheid van de lage rente met het rente verschil van de normale markt heeft zitten speculeren.
juist gewoon aan andere corporaties tegen de boekwaardequote:Op donderdag 8 maart 2012 18:46 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Dat was ook mijn idee: als ze de schulden niet kunnen betalen, dan moeten ze maar een flink deel van hun woningen van de hand doen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Modjes niet klikken bevat nieuws![]()
Voor pensioenfondsen, ziekenhuizen en Universiteiten zijn er allerlei controles en regels aangaande financiën , maar woningbouwverenigingen laat men de grootste onzin uithalen met gemeenschapsgeldquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik heb niet geklikt, maar ook zonder te klikken weet ik dat daar staat dat politici maar wat roepen, de accountantsverklaring niet lezen, noch begrijpen. Daarin staat namelijk enkel dat de jaarrekening een getrouwe weergave van stand van zaken op dat moment is, en meer niet.
Weinig nieuws dus.
Nogmaals, laat maar zien waaruit bleek dat KPMG een zorgeloze toekomst voor Vestia voorzag....
Wie is 'men', en krijg je dan niet gewoon één groot wazig koninkrijk?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Voor pensioenfondsen, ziekenhuizen en Universiteiten zijn er allerlei controles en regels aangaande financiën , maar woningbouwverenigingen laat men de grootste onzin uithalen met gemeenschapsgeld
Ik zeg doe dat vastgoed en andere assets in een centraal fonds waar de corporatiebesturen een gezamelijke stem inkrijgen aangaande juiste besteding
Dan zijn we af van die zelfbenoemde koninkjes
Hoe groter het wordt, hoe minder te volgen zou ik juist denken?quote:Op vrijdag 9 maart 2012 17:05 schreef michaelmoore het volgende:
Logisch een cenrtrale verantwoording die voor iedere nederlander tevolgens is en geen ministers die van niets wisten
U heeft PMquote:Op vrijdag 9 maart 2012 16:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:....
Nogmaals, laat maar zien waaruit bleek dat KPMG een zorgeloze toekomst voor Vestia voorzag....
Gezellig, u ook, maar buiten de toevoeging van de laaste zin kon u dat ook in reactie op uw bericht lezen.quote:
Ik doe het openbaar.quote:
Ik zal mijn mening iets uitgebreider toelichten. In de eerdere topics probeerde ik vooral feitelijk te zijn en zo min mogelijk mijn mening er in te verwerken.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 21:13 schreef Bankfurt het volgende:
@snabbi c.s.
Inhoudelijk ben ik het in een hoop dingen niet met snabbi eens, en ook niet met de wijze waarop snabbi naar mijn idee te veel het voordeel van de twijfel aan de ex-top van Vestia gunt.
deels mee eens. Het Toezicht vind ik ook afgezien van overheidsbelang een te grote wassen neus; eerder totale incompetentie en vriendjespolitiek dan bewust beladen met politieke posities en partij-ideologische keuzes.quote:Op vrijdag 9 maart 2012 21:38 schreef snabbi het volgende:
Ik doe even aan cross-referen, zodat de inhoudelijke discussie in dit topic blijft:
[..]
[quote]De oplossing ligt in mijn ogen hierdoor niet in de regelgeving of het verscherpen van toezicht. Dit zijn wat mij betreft loze kreten. Het regeltje wordt gemakkelijk omzeild, want dit is altijd dweilen met de kraan open. Het toezicht verscherpen klinkt heel goed, maar helpt niets wanneer het belang van de overheid nog verwerkt zit in dit toezicht.
eens, alleen populistische kreten zijn soms nodig om mensen wakker te schudden.quote:Tot slot wil ik opmerken, dat ik niet van de gemiddelde FOK!er verwacht dat hij alle ins en outs kent van de accountancy (waarin ik zelf werkzaam ben). Wel zou ik wat meer professionaliteit verwachten bij kranten zoals het FD. Tenenkrommend! Helaas doen de populistische uitspraken het waarschijnlijk goed in de verkopen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |