Even gecorrigeerd. Handelen uit eigen belang is er in een extreem lange periode van evolutie in gebakken. Een soort die niet handelt uit eigen belang is in (relatief) korte tijd uitgestorven. Natuurlijke selectie werkt alleen als iedereen probeert het beter te doen dan zijn of haar directe concurrenten.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:33 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Nee, waarom ? omdat het al eeuwen miljoenen jaren zo gaat ? lijkt mij geen goede reden om het af te doen als, niet mogelijk.
Nou ik zou zeggen, richt een nieuw land op. Ik zou het "Utopia" noemen.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:33 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Kijk zo kun je alles wegwuiven, dat is niet zo moeilijk. Ik ben er van overtuigd dat het kan.
Dat valt wel mee: het onderstreepte is als je het mij vraagt precies wat Friedman probeerde duidelijk te maken. Waarom zou je tegen selectie vechten als dit precies is wat evolutie zo succesvol maakt?quote:Op maandag 19 maart 2012 17:51 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ok, ok, eigenbelang kan veel richtingen uit, dus het hoeft niet slecht te zijn. Dan gaat het er om hoe je daar invulling aan gaat geven
Wat wel weer de dooddoener van de eeuw is, zijn zulke reacties...
Als ongestuurde evolutie uitsluitend tot ellende zou leiden zouden wij niet bestaan. Dan zou de hele menselijke soort niet bestaan.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:55 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Ik weet niet in welke zin jij dat ziet, maar een soort deterministische evolutie zonder actieve sturing voor wat betreft richting kan in mijn optiek alleen maar voor ellende gaan zorgen, denk je niet ?
Vrijwel de gehele economische wetenschap gaat uit van een evenwichtsmodel. Niet-evenwichtsmodellen zijn te ingewikkeld.quote:Op maandag 19 maart 2012 17:35 schreef Krantenman het volgende:
[..]
Ik denk dat een van de problemen van (moderne) liberale economische theorie is, is dat ze ontstaan is vanaf pakweg de achttiende eeuw (Adam Smith), het tijdperk waarin ook de industriële revolutie plaatsvond en er in Europa en de VS een nooit gezien explosie van rijkdom en economische groei plaatsvond.
We zitten nu zo langzamerhand in een situatie waarin die grote groei begint af te remmen (de bevolkingscijfers zijn daar het duidelijkste teken van: als er geen immigratie was geweest, dan kende Europa nu al een dalend bevolkingscijfer, en alle modellen gaan ervan uit dat dit de komende decennia zal doorzetten).
Ik denk dat we daarom in een tijdperk zijn beland waarin men langzaam maar zeker zal teruggrijpen naar economische theorieën zoals die vóór het liberalisme bestonden: het mercantilisme bijvoorbeeld, dat er vanuit ging dat de totale rijkdom op aarde een constant gegeven is: wat een iemand wint, is wat een ander verliest.
Dat laatste is ook niet zo'n gekke gedachte, maar zolang we (zoals we nu al honderden jaren doen) olie, steenkool en gas uit de grond pompten, en steeds meer consumenten uit de ontwikkelingslanden toevoegden aan de mondiale markt, leek het wel alsof er "uit het niets" voortdurend nieuwe rijkdom ontstond. Dat is echter volgens mij een illusie: we ontdekten steeds meer grondstoffen en hebben voortdurend de economische vraag vergroot, waardoor ook onze productie toenam.
Er zal echter onvermijdelijk een moment komen waarop deze groei (die in feite slechts een groei in volume is) niet langer zal toenemen. Vanaf dat moment zal je een ander economisch model moeten hebben om over rijkdom etc. na te denken.
Dat is op zich vrij merkwaardig aangezien de economie volledig afhankelijk is van groei. Groei is alles behalve evenwicht.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:00 schreef deelnemer het volgende:
Vrijwel de gehele economische wetenschap gaat uit van een evenwichtsmodel. Niet-evenwichtsmodellen zijn te ingewikkeld.
Klopt, maar toch is het waar. Het algemene evenwichtsmodel van Leon Walras is nog steeds het parade paardje van de economische wetenschap. Het is een evenwichtsmodel:quote:Op maandag 19 maart 2012 20:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is op zich vrij merkwaardig aangezien de economie volledig afhankelijk is van groei. Groei is alles behalve evenwicht.
Hoe bedoel je zuiverende werking ? Dat ligt aan de verbeteringen aan het einde van het proces toch, dat is nu nog niet bekend. Als strakker regime en minder vrijheden bv de uitkomst zijn, wat is dan de verbetering ?quote:Op maandag 19 maart 2012 18:48 schreef Molurus het volgende:
Ik zal de laatste zijn om te beweren dat er geen ruimte is voor verbetering. De ellende zijn we het wel over eens, dat behoeft geen nadere bespreking.
Ik denk dat wij vooral van mening verschillen over hoe die verbetering tot stand kan of zou moeten komen. Ik denk eerder aan meer selectie dan aan minder selectie. Zo kunnen wij ons wel heel druk maken over de huidige economische crisis en proberen schuldigen aan te wijzen, maar daarmee ga je volledig voorbij aan de zuiverende werking die zo'n crisis heeft. Het is even vervelend, maar daarna komen we er weer sterker uit.
In tijden van crisis gaan bedrijven (en personen) die hun zaakjes niet tip-top (of ieg minder) op orde hebben over de kop, waarmee de markt wordt verschoond van bedrijven (en in extremere gevallen mensen) die het minst sterk zijn. Inderdaad heel lullig voor mensen die hun best doen maar gewoon beneden het gemiddelde presteren, maar wanneer je hen uit de vergelijking haalt gaat het gemiddelde wel omhoog. Zo werkt evolutie, en zo werkt ook de markt.quote:Op maandag 19 maart 2012 20:34 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[..]
Hoe bedoel je zuiverende werking ? Dat ligt aan de verbeteringen aan het einde van het proces toch, dat is nu nog niet bekend. Als strakker regime en minder vrijheden bv de uitkomst zijn, wat is dan de verbetering ?
Als natuurlijke selectie ons tot sociale dieren maakt omdat dat blijktbaar beter werkt. Tevens beredeneren we, naaar analogie van de evolutieleer, dat economische marktwerking het beste werkt als we dat sociale uitschakelen tbv marktwerking. Welk selectieproces heeft dan gelijk?quote:Op maandag 19 maart 2012 21:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
In tijden van crisis gaan bedrijven (en personen) die hun zaakjes niet tip-top (of ieg minder) op orde hebben over de kop, waarmee de markt wordt verschoond van bedrijven (en in extremere gevallen mensen) die het minst sterk zijn. Inderdaad heel lullig voor mensen die hun best doen maar gewoon beneden het gemiddelde presteren, maar wanneer je hen uit de vergelijking haalt gaat het gemiddelde wel omhoog. Zo werkt evolutie, en zo werkt ook de markt.
Je ziet dan ook dat elke economische crisis wordt gevolgd door een periode van economische bloei. Dat heeft niets te maken met een feitelijke verbetering op individueel niveau. Als ik uit de getallenreeks 8, 7, 6, 6, 5, 4, 3 de getalen 5, 4 en 3 verwijder is er niets verbeterd aan de hoogste getallen, maar is het gemiddelde toch omhoog gegaan.
In het evolutieproces spelen zowel individuele als groepsbelangen mee. Het is een misvatting dat evolutie (biologisch of economisch) alleen zou werken op een individueel niveau. Je kunt dus sociaal gedrag niet zomaar uitvlakken. Aan de andere kant moet je er ook niet in doorschieten. Een maatschappij die veel tijd steekt in het zorgen voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen zal een hoger percentage zorg-afhankelijke mensen hebben, wat kan leiden tot stagnatie. (In elk geval ten opzichte van samenlevingen die wat strikter selecteren.)quote:Op maandag 19 maart 2012 21:11 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Als natuurlijke selectie ons tot sociale dieren maakt omdat dat blijktbaar beter werkt. Tevens beredeneren we, naaar analogie van de evolutieleer, dat economische marktwerking het beste werkt als we dat sociale uitschakelen tbv marktwerking. Welk selectieproces heeft dan gelijk?
Daar zitten heel veel aannamens in:quote:Op maandag 19 maart 2012 21:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het evolutieproces spelen zowel individuele als groepsbelangen mee. Het is een misvatting dat evolutie (biologisch of economisch) alleen zou werken op een individueel niveau. Je kunt dus sociaal gedrag niet zomaar uitvlakken. Aan de andere kant moet je er ook niet in doorschieten. Een maatschappij die veel tijd steekt in het zorgen voor mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen zal een hoger percentage zorg-afhankelijke mensen hebben, wat kan leiden tot stagnatie. (In elk geval ten opzichte van samenlevingen die wat strikter selecteren.)
Sociaal gedrag, empathie, zorg voor minder bedeelden.. we hebben er allemaal belang bij. Maar slechts tot op zekere hoogte. Zorgen voor de allerzwaksten (dit klinkt lullig, dat weet ik) loont niet. En dit zie je trouwens ook terug in de natuur. Dieren die de zwakste jongen verstoten omdat het eenvoudig niet loont om energie in ze te steken.
En exact hetzelfde geldt voor het bedrijfsleven. Zonder een mechanisme waarbij de slechtst presterende bedrijven eruit gegooid worden is het onvermijdbaar dat de kwaliteit daalt.
Je bedoeld dat een recessie veroorzaakt door corruptie een weldaad is omdat het een gelegenheid biedt om de economie op te schonen van alles wat zwak staat.quote:Op maandag 19 maart 2012 21:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
In tijden van crisis gaan bedrijven (en personen) die hun zaakjes niet tip-top (of ieg minder) op orde hebben over de kop, waarmee de markt wordt verschoond van bedrijven (en in extremere gevallen mensen) die het minst sterk zijn. Inderdaad heel lullig voor mensen die hun best doen maar gewoon beneden het gemiddelde presteren, maar wanneer je hen uit de vergelijking haalt gaat het gemiddelde wel omhoog. Zo werkt evolutie, en zo werkt ook de markt.
Dat heb ik ook al eens gedacht. Als je het minst productieve deel van de bevolking elimineert dan gaat het gemiddelde omhoog. Is logisch tochquote:Je ziet dan ook dat elke economische crisis wordt gevolgd door een periode van economische bloei. Dat heeft niets te maken met een feitelijke verbetering op individueel niveau. Als ik uit de getallenreeks 8, 7, 6, 6, 5, 4, 3 de getallen 5, 4 en 3 verwijder is er niets verbeterd aan de hoogste getallen, maar is het gemiddelde toch omhoog gegaan.
Gewoon blijven deelnemen aan de samenleving. Ondertussen gelijkgestemden zoeken en sterke sociale gemeenschappen opbouwen. Discussies voeren met rechts denkende mensen is zinloos.quote:Op woensdag 7 maart 2012 01:41 schreef Aardappel2610 het volgende:
Stel nou hè... Dat je een hekel hebt aan het kapitalisme, terwijl je in een neoliberaal kapitalistisch land woont. Hoe zorg je er dan voor dat je dat kapitalisme als systeem toch kan verwerpen. Dus jezelf er buiten te zetten of het in ieder geval niet voeden?
Dat vind ik ook. Waarom wij bezig zijn de verzorgingsstaat af te breken om er een medogenloos kapitalistisch systeem van te maken, begrijp ik ook niet.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 16:07 schreef SingleCoil het volgende:
Het lijkt me sowieso vrij dwaas een werkend systeem te verwerpen als je geen bewezen werkend alternatief hebt.
Ja. Ik vraag me af hoeveel mensen in de VS dit lucratieve pad hebben gevolgd. Dat je gewoon je sleutels bij de bank kunt inleveren verbaast me nog steeds. Zo kun je moeilijk veel verlies lijden op het kopen van een huis.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:15 schreef declassering het volgende:
Lage staatsschuld, hoge prive schuld.
Staat leent 2400 miljard, we leveren de sleutels in bij de bank, we gaan met z'n allen 2 jaar op vakantie naar Griekenland, en kopen de boedel weer terug voor 600 miljard. 600 miljard winst en we weten meteen hoe de banken denken.
Wat is er mis met een begeerte naar kennis? Volgens mij is begeerte helemaal niets ergs, het is juist het gene wat je drijft iets te doen. Een mens zonder begeerte is een kasplantje.quote:Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
..
ook op universiyteiten, de honger naar kennis , is begeerte.
..
Economie als doel in plaats van gevolg.
Geld als doel i.p.v. gevolg!!!!
Daar durf ik alles en alles op te verwedden!
Niets in een vrije markt economie komt zo dicht bij individuele vrijheid dan het bezitten van Geld. Dus om vrij te kunnen zijn moet je leren zo behendig mogelijk geld te verzamelen.quote:Op woensdag 21 maart 2012 14:34 schreef SingleCoil het volgende:
Geld is universeel beschikkingsvermogen.Het maakt je onafhankelijk en geeft zo vrijheid. Er is niks mis met geld.
Ik wed alleen om geldquote:Op woensdag 21 maart 2012 12:22 schreef Nietvandezewereld het volgende:
Daar durf ik alles en alles op te verwedden!
Kennis an sich is niets mis mee, het gaat er om wat er daarna mee gebeurd. Begeerte op zich is ook niets mis mee, wel met de invulling of mate waarmee begeerte wordt nagestreeefd, en hoe er dus mee omgegaan wordt, daar zit de crux.quote:Op woensdag 21 maart 2012 15:02 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Wat is er mis met een begeerte naar kennis? Volgens mij is begeerte helemaal niets ergs, het is juist het gene wat je drijft iets te doen. Een mens zonder begeerte is een kasplantje.
En ik vind trouwens het woord middel beter dan gevolg.
Rise like lions (ows and the seeds of revolution)quote:Op maandag 19 maart 2012 17:22 schreef Molurus het volgende:
Ik zie echt geen omslag.
Ik zie mensen die mopperen over de kredietcrisis die eigenlijk nog niet in de buurt komt van een echte crisis. Ik zie mensen boos worden over enorme bonussen in het bedrijfsleven a) die het verschil niet maken en b) die ze nog steeds krijgen. Ik zie mensen onder het mom van 'ik verbeter de wereld' rondlopen in "V for Vendetta" maskers. Maar als je dat een omslag wilt noemen dan zie je dat volgens mij veel te rooskleurig.
In economisch mindere tijden is men zich wellicht meer bewust van de negatieve effecten van een markteconomie. De bewustwording dat je niet tot in de oneindigheid kunt blijven groeien. Maar een klein beetje bewustwording is niet in de buurt van een structurele en langdurige oplossing.
Je optimisme ontgaat mij dan ook volledig.
Nee, die is aan de cokequote:Op donderdag 22 maart 2012 08:25 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Iemand die gelukkig is zoekt niet naar antwoorden, schrijft geen boeken en stelt geen vragen.
Niks mis mee. het is enkel een oefening in zuiver denken dit in te zien.quote:Op woensdag 21 maart 2012 15:02 schreef Mastertje het volgende:
[..]
Wat is er mis met een begeerte naar kennis? Volgens mij is begeerte helemaal niets ergs, het is juist het gene wat je drijft iets te doen. Een mens zonder begeerte is een kasplantje.
En ik vind trouwens het woord middel beter dan gevolg.
Dat bedoel ik. Dit vernederende gezeik is niet leuk. Het is de humor van de tegenwoordige elite die hun kick haalt uit het neerkijken op anderen.quote:
Dat geloof je toch niet. Niemand kan de toekomst voorspellen.quote:Op donderdag 22 maart 2012 10:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
[i]2020 Hoe zou dat er uit zien vroegen zij mij in 2012. Hoe zou dat er uit zien ? Dat wist ik wel, daar Want iedereen die tot tien kan tellen kan de toekomst voorspellen.
Zo eenvoudig is dat niet. Ik geef toe dat de samenleving inmiddels georganiseerd is als een groot bonussysteem. Dat kan wel een paar tandjes minder. Vooral ook omdat mensen zich strategisch fixeren op de bonus en niet meer verder kijken dan hun neus lang is.quote:Geld speelt immers geen rol meer, waardering is de nieuwe munt.
Of het zit hem in de corruptie van het taalgebruikt dat we tegenwoordig zo'n grimmig beeld hebben van mensen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 09:40 schreef Gertje-Plongers het volgende:
Om het kapitalisme te verwerpen moet je de mens veranderen. Anders lukt het niet.
Misschien anarcho-kapitalisme?quote:Op vrijdag 23 maart 2012 17:26 schreef periwink het volgende:
Ik kan geen alternatief voor het kapitalisme bedenken dat mogelijk beter zou zijn voor de mensheid. Het is misschien soms oneerlijk voor sommigen, maar ik ben er van overtuigd dat er geen beter systeem dan dit is.
Dank je.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:49 schreef declassering het volgende:
Ja en daarom vind ik deelnemer helemaal geen egoist als hij daar eens lekker heel erg veel tijd voor gaat vrijmaken ipv zich nuttig te maken in een of andere kas in het Westland.
Ik geloof er niet in. Sturing is nodig, Plato het ook al. Een systeem als dit leidt tot chaos en ik ben ervan overtuigd dat dat de meesten niet te goede zal komen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 18:19 schreef eldodo het volgende:
[..]
Misschien anarcho-kapitalisme?
Dat zie ik zelf als de meest wenselijke situatie. Iedereen is er vrij om naar eigen wens in een bepaald soort gemeenschap te leven, dus kunnen mensen ook koningen gaan bedienen mochten ze daar zin in hebben. (leuk gedachte experiment trouwens: hoeveel mensen zouden zich vrijwillig onderwerpen aan een koning, dictator of president?)
Op dit moment is er wel wat vrijheid, maar je kan eigenlijk aan het politieke/wettelijke systeem niet ontsnappen, zelfs als je andere opvattingen hebt over hoe je wilt leven. Te veel (bewapende) bemoeienis van mensen die het allemaal beter voor je weten.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |