abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:03:10 #126
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_108889431
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 16:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Snotverdrie zeg, die willen graag van hun huis af! Denk dat je het ook wel voor ¤180.000,- had kunnen kopen als ze er zo graag vanaf willen!
Hoeft geen signaal te zijn dat ze er graag vanaf willen hoor. Gewoon lekker vlotjes onderhandelen.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:06:06 #127
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_108889572
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:17 schreef blomke het volgende:
Ach jongelui, wanneer gaan jullie de ogen nou eens open.....et is allemaal perceptie waar het om draait. De kopers "geloven" in hun droomhuis en betalen daar de hoofdprijs voor.
Tja, hoofdprijs... wat ik heb betaald voor mijn huis, dat is de gangbare prijs, maar velen zouden mij voor gek verklaren. Toch heb ik de hoofdprijs betaald. Het is inderdaad perceptie. Ik vind het niet erg om voor perceptie te betalen, als die perceptie maar niet tijdelijk is.

Ik heb de perceptie dat ik in een goede buurt woon, dat mijn buren vriendelijk zijn, en dat ik hier heerlijk woon. Die perceptie mag best wat kosten.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
  vrijdag 9 maart 2012 @ 00:32:33 #128
281455 Inlognaam
Inlognaam is de naam
pi_108890463
Of je doet een nieuw bod met de mededeling dat je wel zo'n beetje op je max zit qua te verkrijgen hypotheek, dat je wel iets tegemoet kan komen, maar dat je gewoon met een max. zit in de hoop dat de verkoper denkt: "Nou, vooruit. Dan maar wat minder maar dan is het verkocht."

Als het echt om een oude dame gaat van 86 dan is die 10k euro ook niet van levensbelang voor haar. Die heeft overwaarde genoeg wat ze toch niet meer op zal/kan maken in haar levende leven.
Met wat het huis opbrengt kan ze flink luxe leven in het bejaardentehuis.

*edit: dat van die oude dame is waarschijnlijk een ander huis.
Ook hoi !
pi_108893617
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 21:33 schreef Tha_Duck het volgende:
Dit is 'het spel' zoals het meestal genoemd wordt :)
Het leuke is dat je nooit weet welke strategie het beste werkt. Het enige wat je echt afgeeft is een signaal dat je serieuze interesse hebt, en dat is een goed signaal denk ik. De verkoper zal dan eerder geneigd zijn mee te gaan.

Ik vind meer verhogen dan het verlagen niet zo gretig overkomen, ik vind dat je daarmee serieus overkomt en laat zien dat je niet op 100 euro moeilijk doet. Ook kan je het in een eventueel volgend bod gebruiken, dan kan je zeggen dat je ze al zover tegemoet bent gekomen dat een tegenbod je teleursteld oid. Ook draagt het bij aan de snelheid van het naar de 200k toekruipen en niet elke dag 500 euro te gaan bieden.

Maar dat is alleen mijn visie, volg je gevoel en portomonee. Het is niet te voorspellen hoe de verkoper denkt.
Als ik verkoper zou zijn, zou ik denken: "die koper is erg serieus qua belangstelling voor het pand. Maar z'n biedingen zijn niet serieus, hij gooit er elke keer een schepje bovenop. Ik wacht gewoon af, hoe langer ik wacht, hoe hoger het volgende bod. Da's een leuk spel, da's nog eens lachen........."
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108893662
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 17:13 schreef Inlognaam het volgende:
Het is lomp omdat je weet dat er onderhandeld gaat worden en je eerste bod toch niet geaccepteerd gaat worden maar toch dat bod doet. En dat er weer uren/dagen overheen gaan en je niet weet of het wat gaat worden. Dat is gewoon lomp en dat je daarna weer extra bod gaat doen met een verhoging van xxxx euro, waarop weer een prijsverlaging volgt van xxxx euro.

Doe je op de markt toch ook niet als je een kilo druiven gaat kopen? Bied dan gewoon het bedrag wat je als tweede bod wou doen met mededeling eindbod. Take it or leave it.
Ooit wel eens een echte onderhandeling gezien, bijvoorbeeld in het verre oosten? Waar ze dus wel degelijk zo ook onderhandelen voor een tros druiven... Onderhandelingen kunnen heel lang duren, that's the nature of the beast!

Ik kan niet onderhandelen, dat weet ik van mezelf. Maar ik vind het wel leuk om een echte onderhandeling te zien (m'n schoonzus is een vreselijke haai wat dat betreft!) Dat gaat echt heen en weer!

quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 21:02 schreef quo_ het volgende:

[..]

Nu meer omhoog gaan dan dat de verkoper naar beneden gaat is juist een signaal dat je (te) gretig bent.
Dus beslist niet meer omhoog gaan dan dat de verkoper zakt.
(Als je allebei 3x je bod aanpast met 5000 euro kom je mooi op die 200k die je in gedachten had0
Wij gingen elke keer met 1K omhoog, terwijl de verkoper met 4 of 5K naar beneden ging. Het hangt wel erg af van de omstandigheden. Soms kan het beter zijn om sneller te stijgen, soms kan het beter zijn om voet bij stuk te houden...
  vrijdag 9 maart 2012 @ 12:25:24 #131
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_108900521
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:17 schreef blomke het volgende:
Ach jongelui, wanneer gaan jullie de ogen nou eens open.....et is allemaal perceptie waar het om draait. De kopers "geloven" in hun droomhuis en betalen daar de hoofdprijs voor.
:O
Jij bent echt ongelooflijk.
Niet ingaan op argumenten maar je eigen mening (die allang weerlegd is) opdringen.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_108901974
Bied gewoon wat je wil betalen. Doet men een tegenvoorstel laat je niks meer horen, wellicht komen ze dan nog met hangende pootjes terug. Je moet helemaal niet meedoen aan die hele poppenkast van dat onderhandelen.

Zo niet laat hij toch lekker dat huis maanden/jaren leeg staan, zoek wat anders.

Genoeg aanbod.
pi_108902437
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:15 schreef koekwausss het volgende:
Bied gewoon wat je wil betalen. Doet men een tegenvoorstel laat je niks meer horen, wellicht komen ze dan nog met hangende pootjes terug. Je moet helemaal niet meedoen aan die hele poppenkast van dat onderhandelen.

Zo niet laat hij toch lekker dat huis maanden/jaren leeg staan, zoek wat anders.

Genoeg aanbod.
Ook hier is bij iemand het verlossende licht gaan schijnen!
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 13:34:55 #134
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_108902695
Ik bied 10.000 euro voor je grachtenpand.
Take it or leave it.

Dat doe je toch ook niet?

Onzinnige argumentatie. Als je een te laag bod doet krijg je het huis niet.
Er zijn steeds meer mensen die pas een nieuwe woning gaan zoeken totdat hun oude verkocht is. Er is dus vaak helemaal geen noodzaak om direct de woning te verkopen, waardoor de dringende noodzaak van een te laag bod accepteren weg is.

Waarom zou ik een bod van 190.000 euro accepteren als ik 220.000 wil vangen, en ik goed zit?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_108902777
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:34 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik bied 10.000 euro voor je grachtenpand.
Take it or leave it.

Dat doe je toch ook niet?

Onzinnige argumentatie.
Over onzinnige argumentatie gesproken.
pi_108902849
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 08:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik verkoper zou zijn, zou ik denken: "die koper is erg serieus qua belangstelling voor het pand. Maar z'n biedingen zijn niet serieus, hij gooit er elke keer een schepje bovenop. Ik wacht gewoon af, hoe langer ik wacht, hoe hoger het volgende bod. Da's een leuk spel, da's nog eens lachen........."
En als ik jou zou zijn zou ik niet zoveel denken dat ik de waarheid in pacht heb. Want laten we wel wezen, je bent in feite niets meer dan een nietswetende blaaskaak die hoog van de toren blaast maar ondertussen inhoudelijk zeer, maar dan ook zeer zwak tevoorschijn komt.
pi_108903876
Ik vermoed dat blomke een paar keer genaaid is door zijn hebberigheid bij het kopen van een huis.

Of hij is te sloeber om een huis te kunnen betalen en reageert dat hier af :')
pi_108903927
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:34 schreef Worteltjestaart het volgende:
Waarom zou ik een bod van 190.000 euro accepteren als ik 220.000 wil vangen, en ik goed zit?
Inderdaad, en daarom ligt de woningmarkt "op z'n gat".

Echter, als je al een ander pand hebt gekocht/gehuurd/ouwelullenpakhuis óf het is een pand in de erfenis (zoals ik van dichtbij meemaak) en de fiscus/gemeente komt langs met een aanslag erfbelasting resp. gemeentelijke lasten, dan zou je je wel eens achter de oren kunnen krabben en gezien de dalende trend waarin de huizenprijzen zich bevinden overwegen dat bod van ¤190.000,- te accepteren

Verder krijg ik de indruk dat de kritiek op mijn argumenten c.q. persoon eerder voorkomt uit de voortschrijdende dalende waarde van de (naar achteraf blijkt, veel te duur gekochte) eigen droomwoning, dan uit mijn inhoudelijke argumenten.

Mijn punt is: de prijzen van huizentransacties zitten in een dalende trend, net als de hoeveelheid verkochte huizen. Dus moet je als koper met je biedingen NIET omhoog gaan, maar afwachten tot de koper toegeeft op je biedprijs. Die biedprijs is de prijs die je als koper het pand waard vindt.

Ik heb lang geleden in aandelen gehandeld, niet geheel vergelijkbaar, maar als voorbeeld: ik wil een pakket aandelen kopen en zie dat de koersen dalen. Dan geef ik een kooporder af die lager ligt dan de waarde waarvoor die wordt verhandeld en wacht af totdat de koers op het niveau zijn van mijn biedprijs. Bij dalende koersen ben je toch niet wijs bezig om je bieding te verhogen?

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 09-03-2012 14:22:36 ]
pi_108904027
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:04 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik vermoed dat blomke een paar keer genaaid is door zijn hebberigheid bij het kopen van een huis.

Of hij is te sloeber om een huis te kunnen betalen en reageert dat hier af :')
Ik heb 2x een huis onder de taxatiewaarde (t.b.v. hypotheek) gekocht.
1. Voor NLG130.000,- Verkocht voor ¤269.000,-
2. Voor ¤313.000,- 2010 WOZ ¤460.000,-

Volgens mij zijn een paar reactanten hier jaloers
pi_108904118
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb 2x een huis onder de taxatiewaarde (t.b.v. hypotheek) gekocht.
1. Voor NLG130.000,- Verkocht voor ¤269.000,-
2. Voor ¤313.000,- 2010 WOZ ¤460.000,-

Volgens mij zijn een paar reactanten hier jaloers
Blomke, jij en ik denken gewoon op de goede manier.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 14:38:58 #141
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108905364
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Ook hier is bij iemand het verlossende licht gaan schijnen!
Je doet voorkomen alsof er maar een manier de juiste is om er als koper in te staan.

Ik begrijp nog steeds niet wat jouw argumenten zijn om af te wijzen dat iemand onderhandelt om een huis te kopen voor de prijs die hij in zijn hoofd heeft. Jij zegt: bied twee ton als dat je grens is en doe verder niks. Een ander begint lager met bieden en komt misschien al biedend uit op die twee ton. Waarom is dat toch zo fout in jouw ogen?
The love you take is equal to the love you make.
pi_108905625
Dat is niet fout (waar heb ik dat dan afgewezen?????), alleen spring je dan op een trein die leidt tot hogere biedprijzen en da's niet te best voor je portemonnee. En aangezien we niet in Griekkenland wonen (daar komt het geld van buitenlandse banken met bakken naar binnen), zou ik, zeker in deze tijden van beknibbelen en dalende huizenprijzen, toch op de kleintjes letten en een strategie uitstippelen waarbij ik als koper de laagste prijs genereer.

Maar als je van financiële SM houdt en graag meer wilt betalen dan wat je het pand als koper waard vindt, denk ik dan als verkoper : be my guest (en de makelaar en hypotheekadviseur lachen hartelijk mee).

En wat betreft de hier beschreven lopende aankooponderhandelingen: ik doe EXPRES geen enkele uitspraak over een bedrag dat je zou moeten bieden simpelweg omdat we niet eens weten waar het over gaat!! Alle hier gesuggereerde bedragen en biedingen zijn gewoon maar wat roeptoeters, die niet slaan op de waarde van het object!
  vrijdag 9 maart 2012 @ 14:47:38 #143
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108905742
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:44 schreef blomke het volgende:
Dat is niet fout, alleen spring je dan op een trein die leidt tot hogere biedprijzen en da's niet te best voor je portemonnee. En aangezien we niet in Griekkenland wonen (daar komt het geld van buitenlandse banken met bakken naar binnen), zou ik, zeker in deze tijden van beknibbelen en dalende huizenprijzen, toch op de kleintjes letten en een strategie uitstippelen waarbij ik als koper de laagste prijs genereer.

Maar als je van financiële SM houdt en graag meer wilt betalen dan wat je het pand als koper waard vindt, be my guest denk ik dan als verkoper (en de makelaar en hypotheekadviseur lachen hartelijk mee).
Dus het komt gewoon neer op kun je wel of niet vasthouden aan de prijsafspraak die je van tevoren met jezelf hebt gemaakt? Is dat alles?
pi_108905881
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:47 schreef Lienekien het volgende:
Dus het komt gewoon neer op kun je wel of niet vasthouden aan de prijsafspraak die je van tevoren met jezelf hebt gemaakt? Is dat alles?
Wat ik nou al een heel topic (en al eerder) loop te roepen : breng een bieding uit ter hoogte van wat je het pand als koper waard vindt.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 14:53:06 #145
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108905942
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat ik nou al een heel topic (en al eerder) loop te roepen : breng een bieding uit ter hoogte van wat je het pand als koper waard vindt.
Ja, dat is een strategie, ja. Maar niet de enige manier.

Volgens mij is hier steeds enorme miscommunicatie.
pi_108906022
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:53 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ja, dat is een strategie, ja. Maar niet de enige manier.

Volgens mij is hier steeds enorme miscommunicatie.
Er is geen miscommunicatie. Er is 1 iemand met oogkleppen op, en zijn nickname begint met blom.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 14:57:37 #147
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108906074
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:55 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Er is geen miscommunicatie. Er is 1 iemand met oogkleppen op, en zijn nickname begint met blom.
Eerst reageert hij dat het helemaal niet fout vindt om te bieden en in de volgende post is het weer het ouwe liedje dat je maar een keer een bod moet doen.

Wtf?
pi_108906085
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Precies. Bied wat jij voor een huis wilt geven, accepteert men dat niet en komt men met een tegenbod, laat gewoon niks meer van je horen.

Dan laten ze het toch lekker een paar maanden/jaren leeg staan. Er is momenteel een enorm aanbod en geringe vraag.
pi_108906089
Dat klopt. Er zijn meerdere manieren.

Maar een discussie zo van:

wil je manier

A die je ¤5000,- meer kost dan B. (zie onder) door steeds te onderhandelen over een hoger bod?
B waarbij je éénmalig biedt wat je vindt dat het waard is en dat bod niet verhoogt.

Is dat een inhoudelijke discussie waard? Nou, dan weet ik wel wat zinniger tijdverdrijf.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 14:59:31 #150
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108906132
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:58 schreef blomke het volgende:
Dat klopt. Er zijn meerdere manieren.

Maar een discussie zo van:

wil je manier

A die je ¤5000,- meer kost door steeds te onderhandelen over een hoger bod?
B een manier waarbij je éénmalig biedt wat je vindt dat het waard is en dat bod niet verhoogd.

Is dat een inhoudelijke discussie waard? Nou, dan weet ik wel wat zinniger tijdverdrijf.
Nou, kennelijk vind jij het een inhoudelijke discussie waard.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')