abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_110446803
Nou, niet! We hebben een plekje in de trapkast ervoor gemaakt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_110625454
Afgelopen week is de haag tussen weg en fietspad geplaatst:

En een week na het zaaien komen de kruiden al goed omhoog:

zondag 22 april 2012 @ 11:57:03 #278
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_110625608
Wow snel je kruiden :o Wij wachten hier al 3 weken op de opkomende aardbeiplantjes en ze hebben er nog niet zo heel erg veel zin in -O-

Wordt een mooi straatje zo zeg!
pi_110626088
Wij hebben vorige week aardbeienplanten gekregen en die waren al heel groot! De eerste aardbeien hangen er al aan. Ivan heeft meegeholpen met planten:

Ik denk dat de kruiden het goed doen omdat ze op een relatief warme plek staan.

Ohja, ik ging nog naar je nieuwe huis kijken!
pi_110626895
En veel licht krijgen.
pi_110626985
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 12:45 schreef Teslynd het volgende:
En veel licht krijgen.
Ik had er aluminiumfolie overheen gedaan, dus ze kregen zelfs geen licht. Niet goed dus? :o

Inmiddels eraf gehaald, trouwens.
pi_110627561
In de periode van transport en planten is het even anders. Maar de meeste planten hebben gewoon veel licht nodig. Zeker kruidenplanten, die je maar blijft bijsnijden.

Ik kreeg aardbeien die helemaal bloot bleken te zijn. Bosje wortels met elk een bleek, ietwat dor planthartje bovenaan. Er was geen gelegenheid om ze gelijk de grond in te zetten, dus ze hebben ook nog een paar dagen liggen kniezen. Hopelijk kunnen ze goed tegen het mooie weer dat er nu aankomt.
In de winkel waren zaterdag helemaal niet veel verschillende kruidensoorten bij de kiemplantjes.

Sla gaat ook makkelijk. Ik koop af en toe bij AH een salanova met wortelkluit. Iets minder dan de helft wordt van onderaf geoogst en dan dat hij de grond in. Na een week zie je een nieuwe kruin verschijnen en groeit hij langzaam uit.
De laatste sla van vorig jaar heb ik lekker laten uitschieten, bloeien en zaden zetten. Er zijn nu her en der piepkleine slaplantjes.
pi_110627795
Het is de afgelopen weken wel heel fijn plantenweer geweest. We hadden nog geen tuinslang gekocht (inmiddels wel!) en hebben er niets aan hoeven doen. Het gaat in ieder geval heel hard allemaal.

We hebben de kamerplant bij de Intratuin gekocht en ik heb al gauw begrepen dat het een miskoop was. Waarom is me niet helemaal duidelijk. Het is geen echte bonsai maar volgens mij een ficus gemaakt tot bonsai. Een ficus is toch een kamerplant en zou het goed moeten doen? Hoe dan ook, ik heb er al een handvol bruine bladeren uit kunnen plukken net. Heb je enig idee waar het aan zou kunnen liggen Teslynd? Ik vermoed te veel water, of problemen door de verandering in omgeving.
pi_110629206
Je tuin wordt echt heel erg mooi! De sfeerplaatjes zijn ook nog steeds gaaf, waarop je idee gebaseerd is. Zo'n sfeer wil ik ook wel in mijn tuin later als ik groot ben ;)
Ik vind het trouwens ook een super goed idee om de zandbak in de voortuin te zetten. Vaak doe je weinig met de voortuin, en zo zal er ongetwijfeld echt gebruik van gemaakt gaan worden. Ik had het nog nooit eerder gezien dat iemand het had gedaan, terwijl het m.i. dus juist echt een super idee is.

Late reactie over de maskingtape: Op foto's kun je dat gewoon verwijderen zonder dat het beschadigingen achterlaat! De meeste papier gaat ook goed, maar sommige papier kan het toch wat meenemen als je het los maakt. In geval van papier dus even op de achterkant uittesten als je het niet wilt beschadigen. In geval van foto's werkt het in ieder geval erg goed. Zowel mat als glans als polaroid. Kerstkaarten/ansichtkaarten/geboortekaartjes werken ook goed, daar heb ik ook nooit beschadigingen bij gehad. Posters ook, van dat 'standaard' posterpapier of flyers bijv. Het meeste papier gaat dus wel goed, in mijn ervaring.
pi_110631749
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 12:48 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik had er aluminiumfolie overheen gedaan, dus ze kregen zelfs geen licht. Niet goed dus? :o

Inmiddels eraf gehaald, trouwens.
Het beste is er huishoudfolie over te doen en dan in de vensterbank zetten, lekker in de zon.
Sommige zaden kun je dan letterlijk zien groeien (zoals radijsjes).
pi_110632102
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 14:49 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Het beste is er huishoudfolie over te doen en dan in de vensterbank zetten, lekker in de zon.
Sommige zaden kun je dan letterlijk zien groeien (zoals radijsjes).
Ohja, da's een heel voor de hand liggende oplossing.

Voor de ander: folie moet ervoor zorgen dat de aarde vochtig blijft. Toch?
pi_110632168
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 13:56 schreef bl0emetjE het volgende:
Je tuin wordt echt heel erg mooi! De sfeerplaatjes zijn ook nog steeds gaaf, waarop je idee gebaseerd is. Zo'n sfeer wil ik ook wel in mijn tuin later als ik groot ben ;)
Ik vind het trouwens ook een super goed idee om de zandbak in de voortuin te zetten. Vaak doe je weinig met de voortuin, en zo zal er ongetwijfeld echt gebruik van gemaakt gaan worden. Ik had het nog nooit eerder gezien dat iemand het had gedaan, terwijl het m.i. dus juist echt een super idee is.
Dank! En het zandbakidee komt geheel toe aan Groofsken.
pi_110633376
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2012 21:09 schreef Claudia_x het volgende:
Sandous, wat lief van je!

Een kleine update omdat we wat planten in huis hebben gehaald:

[ afbeelding ]

Mooi deze! :) Wat voor plant is het? Ik dacht even aan een soort bonsai...
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_110633472
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2012 15:22 schreef Pisces29 het volgende:

[..]

Mooi deze! :) Wat voor plant is het? Ik dacht even aan een soort bonsai...
Het is geen echte bonsai maar een 'bonsai ficus'. Een ficus is een kamerplant en bonsai's schijnen dat per definitie niet te zijn. Maar ik weet er vrijwel niets van. In Flora & Fauna staat een topic over bonsai's en daar heb ik er een paar van doorgenomen.
pi_110637240
Van een afstandje is het moeilijk te zeggen wat precies het probleem is met je 'bonsai'.
Te veel water zou echter héél goed kunnen, dat is heel vaak het probleem bij kamerplanten. De meeste planten houden van een vochtige grond, niet nat! (is eigenlijk alleen uit te vinden door je vinger een stukje de grond in te steken.Vaak lijkt de bovenkant uitgedroogd, maar zit er nog meer dan genoeg water in de grond.)
Een ficus kan ook heel slecht tegen tocht, en is gevoelig voor bladluis.
Verandering van omgeving kan zeker ook ervoor zorgen dat de plant het (een tijdje) moeilijk heeft. Vaak hebben ze bij de kweker/het tuincentrum onder hoge luchtvochtigheid gestaan, en de overgang naar een droge huiskamer is niet makkelijk. Zelfde verhaal voor licht. In een kas krijgen de planten veel licht, een huiskamer is soms erg donker (in vergelijking)
een heel lief, braaf, aardig, keurig, net en onschuldig meisje...
pi_110637568
Helpt het ter compensatie van de droge lucht om de plant regelmatig met water te besproeien?
pi_110640419
Ja als dat echt het probleem blijkt dan zou regelmatig besproeien met een plantenspuit ( fijne mist, en bijna belangrijker om de plant heen dan daadwerkelijk op het blad) wellicht kunnen helpen.Maar dat is maar één van de factoren die de oorzaak zouden kunnen zijn! (en dat speelt vooral in winters als je de verwarming veel aanhebt)
pi_110648472
Claudia, ik heb een luie vraag (want het staat vast wel ergens): zijn jullie wanden gestuct of zit er nog iets van glasvlies onder? En hebben jullie korrel of glad? En heb je al last van scheuren? Pff, ik moet wat gaan kiezen en kiezen is moeilijk....
pi_110651846
Ik heb alleen kamerplanten die het tegen een stootje kunnen en bij vergeten zijn met wat water weer bij te brengen zijn. Ik wil alleen water geven en stekjes plukken, af en toe een korretjes mest. Die bonzai-achtigen moet je zorgvuldig mee zijn met nevelen en niet te veel en niet te weinig water geven. Eventueel nog zelf het bonzai-werk ter hand nemen = scheuten verwijderen om de boel op kleine schaal te houden. Bij deze zal het gelukkig meevallen.

Misschien wil hij beter licht. Spaarlampen hebben een incompleet kleurspectrum. Ooit kreeg ik iemands oude plantenlamp. Dat bleek een kwiklamp te zijn en van het licht kon je makkelijk huidkanker krijgen. Daar zat ik van te kijken, ook al zijn die lampen zijn voor recht boven de planten.

Zandbak in de voortuin is een leuk idee als je zelf ook vaak voor zit. Dat was jij dus ook van plan. Vaak gebeurt het dat ze niet willen spelen waar de ouders meestal niet zijn. En natuurlijk niet langs drukke wegen vanwege de vervuiling. De haag moet misschien de eerste jaren wat laag gehouden worden voor de openheid op kinderhoogte.
pi_110663158
Lampen die je gebruikt in huis geven over het algemeen niet genoeg licht voor planten om er iets aan te hebben. (Dus niet alleen spaarlampen niet). Een plant staat dus het liefst (dicht) in de buurt van een raam, maar de meesten juist weer niet graag in de (volle) zon.
Er zijn inderdaad wel lampen die groeilicht geven, mar die zijn heus niet (meer) gevaarlijk en kankerverwekkend! Wel heel fel en dus ongezellig in huis, dus toch geen oplossing helaas.
pi_110855055
Excuses voor mijn late reactie! Ooi86, we hebben gewoon glad stucwerk. Er zitten nog geen scheuren in.
pi_110855104
De aardbeienplanten lijken trouwens dood te gaan. Geen idee waarom. Te veel zon? Niet beschut genoeg?
pi_110855141
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2012 12:46 schreef Claudia_x het volgende:
En ook wat in de voortuin:

[ afbeelding ]
Deze foto heb ik gemist, wat mooi die rode bloemen O+
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
pi_110856856
Ja, ze zijn erg mooi! Net rozen, maar dan zonder gedoe.
pi_110856933
Alles groeit trouwens als een gek, zowel buiten als binnen. Op de aardbeienplanten na dus. De ficus verliest nog wat blad maar er lijkt ook nog blad bij te komen.

Morgen ga ik denk ik de eerste kruiden verpotten. Die kun je inderdaad haast zien groeien! En het licht doet ze zichtbaar goed, dus ik zou een volgende keer geen aluminiumfolie meer gebruiken. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')