3500kuub gas per jaar voor een nieuwbouwwoning? dat is wel erg veelquote:Op maandag 19 maart 2012 23:04 schreef SV-tje het volgende:
Van 4/3 tot 19/3, 2 persoons huishouden, minimaal 4 dagen per week thuis ivm thuiswerken.
Elektra: 181kWh
Gas: 138kuub
Terug gerekend naar een week:
Elektra: 90kWh
Gas: 69kuub
Ik blijf het veel vinden, daarom hieronder een situatieschets:
Nieuwbouwhuis, hr++ beglazing en overal isolatie.
8 halogeen buitenlampen vervangen door LED, woonkamer 14 halogeen spots en lampen gedimd aan en 3 spaarlampen. Alle apparatuur zit achter een schakelaar.
Moderne koelkast, vriezer, wasmachine en condensdroger. 2 ovens en inductiekookplaat.
Je weet dat halogeenlampen dimmen nauwelijks effect heeft op het energieverbruik? Als je het voor de sfeer doet: prima! Doe je het voor de energie? Zet dan 7 van de 14 lampen uit en de rest op vol vermogenquote:Op maandag 19 maart 2012 23:04 schreef SV-tje het volgende:
woonkamer 14 halogeen spots en lampen gedimd aan
SV-tje zal niet het hele jaar net zo veel stoken als de afgelopen weken. Maar 't is inderdaad wel veel.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 07:33 schreef Leipo666 het volgende:
3500kuub gas per jaar voor een nieuwbouwwoning? dat is wel erg veel![]()
Ben er benieuwt naar het type woning en het stookgedrag.quote:Op maandag 19 maart 2012 23:04 schreef SV-tje het volgende:
Van 4/3 tot 19/3, 2 persoons huishouden, minimaal 4 dagen per week thuis ivm thuiswerken.
8 halogeen buitenlampen vervangen door LED, woonkamer 14 halogeen spots en lampen gedimd aan en 3 spaarlampen. Alle apparatuur zit achter een schakelaar.
Moderne koelkast, vriezer, wasmachine en condensdroger. 2 ovens en inductiekookplaat.
Even ter vergelijk voor jou, mijn situatie is vrijwel gelijk aan die van jou, behalve dat we niet zoveel thuiswerken. Mijn verbruik is:quote:Op maandag 19 maart 2012 23:04 schreef SV-tje het volgende:
Precies!quote:Op dinsdag 20 maart 2012 07:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je weet dat halogeenlampen dimmen nauwelijks effect heeft op het energieverbruik? Als je het voor de sfeer doet: prima! Doe je het voor de energie? Zet dan 7 van de 14 lampen uit en de rest op vol vermogen
Ik ben sinds 1 februari verhuisd en heb nu een appartement met mechanische afzuiging. Ik heb geen idee hoe dat ding afgesteld staat, maar als ik em op automatisch zet, met het bedieningspaneeltje in de woonkamer, staat dat ding gewoon 24/7 op standje tornado. Volgens mij klopt er iets niet, maar wat precies... voorlopig maar gewoon op handmatig standje 1.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 07:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik merk dat met name de mechanische afzuiging echt een enorme invloed heeft op het gasgebruik. Afzuiging uit ==> radiatoren koud. Afzuiging aan ==> radiatoren heet. Al je warme lucht wordt dan zo naar buiten gemikt.
Hoekwoning, 180m2, 507kuub.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 00:26 schreef Coelho het volgende:
[..]
Hoe groot is je huis? Rij/2kapper/vrijstaand?
Op dinsdag 20 maart 2012 21:53 schreef SV-tje het volgende:
Denk dat hier iets niet snor zit. Een ketel regelt niet automatisch in. De ketel wordt geregeld via de thermostaat (is die modulerend) en de CV/installatie moet je zelf inregelen mbv voetventielen o.i.d.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:01 schreef SV-tje het volgende:
[quote][ afbeelding ] Op dinsdag 20 maart 2012 21:53 schreef SV-tje het volgende:
Wat betreft het gasverbruik, zijn we bezig met het inregelen van de ketel. Dit zou de ketel automatisch moeten doen, maar dat gaat nog niet zoals het hoort, dus hebben we deze nu handmatig teruggezet van 90graden naar 60graden.
Boven hangt een modulerende thermostaat en de CVinstallatie heeft 3 standen waarvan er 1 zelflerend is volgens het boekje.quote:Op donderdag 22 maart 2012 19:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk dat hier iets niet snor zit. Een ketel regelt niet automatisch in. De ketel wordt geregeld via de thermostaat (is die modulerend) en de CV/installatie moet je zelf inregelen mbv voetventielen o.i.d.
Halogeen blijft uiteraard een niet erg energiezuinige manier van verlichten maar ik heb de ervaring dat je behoorlijk terug kunt dimmen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 07:58 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Je weet dat halogeenlampen dimmen nauwelijks effect heeft op het energieverbruik? Als je het voor de sfeer doet: prima! Doe je het voor de energie? Zet dan 7 van de 14 lampen uit en de rest op vol vermogen
Ruim de helft teruggedimd dus.quote:In het voorbeeld wat ik eerder noemde had ik mijn 300 W halogeen lamp teruggedimd tot een prettig niveau lichtopbrengst (300 W halogeen is mooi voor een bouwplaats maar niet voor een huiskamer). In de teruggedimde stand verbruikte ik dan zo'n 120-130 W.
Vervolgens ben ik gaan zoeken naar een zo klein mogelijk wattage voor een R7S 118 fitting en heb een 130 W uitvoering gevonden. Ongedimd levert deze ook al veel te veel licht. Teruggedimd naar het gewenste niveau ligt het verbruik nu op ca. 50 W.
Je geeft precies aan dat een gedimde halogeenlamp veel te veel verbruikt t.o.v. de lichtopbrengst. Hetzelfde zou je kunnen bereiken met een lamp gedimensioneerd op (zeg) 25W.quote:
Misschien eens een verbruiksmeter aanschaffen en op expeditie gaan in jouw tweekamerwoning.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 11:06 schreef Nora.. het volgende:
Ik verbruik blijkbaar 3475 kWh per jaar in mijn eentje in een tweekamerwoning(Gas 591) Ik kan echt nooit begrijpen waarom het zoveel is...
Netjes! Nu nog even zonnepanelen het dak op a 9000 euro en je bent energie neutraal!!quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:01 schreef -Maartje- het volgende:
Wij verbruiken 4700 kWh per jaar in onze woning (nieuwbouw, tussenwoning) met een 2-persoonshuishouden.
Hebben geen gas en doen alles elektrisch met vloerverwarming en -koeling (warmtepomp), wtw, mechanische ventilatie, 1 radiator in badkamer, inductieplaat, 1 oven en standaard apparaten en verlichting natuurlijk. Tevens staat er eigenlijk de hele dag een laptop en server aan (hobby/werk vriend).
Hoe kom je aan warm water dan? Elektrische boiler? Of gaat dat ook via de warmtepomp?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:01 schreef -Maartje- het volgende:
Hebben geen gas en doen alles elektrisch met vloerverwarming en -koeling (warmtepomp), wtw, mechanische ventilatie, 1 radiator in badkamer, inductieplaat, 1 oven en standaard apparaten en verlichting natuurlijk. Tevens staat er eigenlijk de hele dag een laptop en server aan (hobby/werk vriend).
Inderdaad een grote boiler op zolder en een close-in boiler in het gootsteenkastje.quote:Op zaterdag 24 maart 2012 12:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Hoe kom je aan warm water dan? Elektrische boiler? Of gaat dat ook via de warmtepomp?
Ja dat ben ik zeker van plan. Er staat wel meestal een computer aan die veel stroom verbruikt (denk ik), maar toen dat nog niet zo was had ik ook altijd hoge rekeningen.quote:Op vrijdag 23 maart 2012 12:03 schreef Dr.Hilfiger het volgende:
[..]
Misschien eens een verbruiksmeter aanschaffen en op expeditie gaan in jouw tweekamerwoning.
Is vloerkoeling niet enorm oncomfortabel? Altijd koude voeten om het huis op aangename temperatuur te houden?quote:Op zaterdag 24 maart 2012 10:01 schreef -Maartje- het volgende:
Wij verbruiken 4700 kWh per jaar in onze woning (nieuwbouw, tussenwoning) met een 2-persoonshuishouden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |