Nederland hangt economisch sterk aan Duitsland waar het (nog) relatief goed gaat . Dat verklaart de relatief goede economische performance op dit moment. Het is imo wel zaak dat ze die 3% deficit target voor 2013 gewoon gaan halen. Als debiteur heeft Nederland nog een goede naam en dat wordt weerspiegeld in de ratings en de yields. Het niet halen van die 3% target tast het aura aan dat Nederland nu nog heeft. Dat is een belangrijke asset die ik niet te grabbel zou gooien door nonchalant om te springen met die tekorten. Maar de regering heeft dat geloof ik aardig in de gaten.quote:Op zaterdag 17 maart 2012 12:56 schreef Stereotomy het volgende:
En Nederland in het specifiek, wat is je mening daar over? Van de overgebleven triple AAA landen heb ik het idee dat we hier in Nederland, vergeleken met bv Duitsland en Finland, ietsje meer op de wip zitten.
Ik ben ook ingenieurquote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:43 schreef Stereotomy het volgende:
ben zelf ingenieur, dus heb de ballen verstand van geld
Whatevsquote:
Goed, 't is idd soms door de bomen het bos niet meer zien. Daarom ben ik ook geinteresseerd in het mezelf onderwijzen in de fundamentele zaken van de economie. Dan kan ik mezelf meer vertrouwen de bullshit van wat waar kan zijn te onderscheiden.quote:Ik heb geen tips voor specifieke boeken over algemene economie (misschien anderen wel). Gewoon een kwestie van veel lezen over actualiteit en dieper gaan graven in de dingen die je niet snapt. Wel kritisch zijn, want nergens wordt zoveel onzin over geschreven als over economie en financiële markten, zelfs in respectabele media.
quote:zo 18 mrt 2012, 15:04
Pimco ziet Portugal als volgende noodgeval
FRANKFURT - De grote vermogensbeheerder en obligatiebelegger Pimco verwacht dat Portugal voor het eind van dit jaar op het punt van omvallen komt.
Dat zei topman Mohamed El-Erian in een zondag gepubliceerd vraaggesprek met Der Spiegel.
De Portugese economie krimpt dit jaar naar verwachting met 3,3 procent, de sterkste terugval sinds de jaren '70 van de vorige eeuw.
Het land heeft al 78 miljard euro aan steun gekregen van de Europese Unie en het Internationaal Monetair Fonds maar El-Erian acht dat onvoldoende.
Hij verwacht veel discussie over wie moet opdraaien voor extra steun aan Portugal, vooral over de rol van de private sector.
Bij het opstellen van het tweede steunpakket aan Griekenland speelde de private sector een cruciale rol.
Na maanden van moeizame onderhandelingen gingen banken en andere private partijen akkoord met flinke verliezen op hun Griekse bezittingen.
quote:ma 19 mrt 2012, 16:54
Griekse centrale bank voorziet forse krimp
ATHENE (AFN) - De Griekse economie gaat dit jaar met 4,5 procent achteruit, na een krimp met 6,9 procent in 2011.
Dat voorspelde de centrale bank van Griekenland maandag in zijn jaarrapport.
De bank verwacht dat het eerste herstel van de Griekse economie in 2013 inzet.
In dat jaar neemt het banenverlies naar verwachting af en daalt de inflatie.
Dit jaar loopt de werkloosheid waarschijnlijk nog op tot 19 procent, tegen 17,7 procent in 2011.
De prognoses van de centrale bank komen overeen met die van de Europese Commissie en het Internationaal Monetair Fonds (IMF).
Het IMF verwacht dat de Griekse economie in 2014 weer zal groeien, na een stabilisering in 2013.
quote:Op maandag 19 maart 2012 15:05 schreef Artimunor het volgende:
Beter 1 euro in de hand dan 10 in Griekenland
Ik dacht dat niemand belasting betaalde in Griekenland, en dat daar ook geen enkele controle op was (en anders toch 'afgekocht' kon worden)? Hoe kan dan de belasting in Bulgarije een fractie zijn?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 06:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Leuk stukje gezien over al die Griekse bedrijven die net over de Grens in Bulgarije gaan zitten, omdat arbeid en belastingen in Griekenland onbetaalbaar geworden zijn. De Bulgaren profiteren hier flink van. Voor de prijs van 1 Griekse werknemer kun je 8 bijvoorbeeld Bulgaren inhuren en ook de belastingen zijn een fractie van die in Griekenland. Zolang de Griekse kosten niet flink omlaag gaan, kan Griekenland nooit de concurrentie met buurlanden Bulgarije en Turkije aan.
De Griekse lonen zullen gemiddeld zo'n 80% omlaag moeten en men zal juist de belasting die nu al die bedrijven het land uitjaagt moeten afschaffen, of op een heel laag niveau moeten zetten. Alleen dan kunnen de Grieken weer concurrerend worden. Ik verwacht alleen hierom al nog een jarenlange krimp zonder enig perspectief.
Alle belastingverdragen die Nederland heeft plus lekker kasstromen via Nederland naar dochter- en moederbedrijven.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 06:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
PS: belastingtarieven voor bedrijven in Griekenland is exact hetzelfde als in Nederland (25%). Dus waarom vestigen Nederlandse bedrijven zich niet in Bulgarije?
Waarom vestigen alle Griekse bedrijven zich niet in Nederland dan?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:36 schreef flyguy het volgende:
[..]
Alle belastingverdragen die Nederland heeft plus lekker kasstromen via Nederland naar dochter- en moederbedrijven.
Dat hoeven ze niet te doen, daarvoor is de zogenaamde polenconstructie bedacht alhoewel de overheid zegt dat ze er tegen optreden.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom vestigen alle Griekse bedrijven zich niet in Nederland dan?
Alle bedrijven van een land krijg je niet zo makkelijk overquote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En Griekenland is dan alleen nog voor schapen en oude mensen ??quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland betalen de salarissen bij Real Madrid en Barcelona. Lijkt mij niet de bedoeling? Ben benieuwd of Jan Kees hier iets over durft te zeggen.quote:Spanje wil voetbalclubs een deel van hun schulden kwijtschelden. In Duitsland is woedend gereageerd.
In de Spaanse krant Marca heeft de Spaanse staatssecretaris voor sport laten doorschemeren dat hij denkt over een gedeeltelijke kwijtschelding van de 1,3 miljard euro van voetbalclubs. Spaanse clubs presteren goed in het Europees voetbal, maar hebben intussen schulden van honderden miljoenen euro's.
In Duitsland leidde het bericht tot verontwaardiging omdat Spanje hard is getroffen door de schuldencrisis. "Moet straks de Duitse belastingbetaler dokken voor Messi en Ronaldo?", kopte Bild.
Grof schandaal
President Uli Hoeneß van Bayern München noemde het "een grof schandaal". Directeur Joachim Watzke van Borussia Dortmund kon er "nul komma nul begrip" voor opbrengen.
Volgens het FD zijn Nederlandse clubs terughoudender. Bij Ajax geven ze geen commentaar. Directeur algemene zaken Toon Gerbrands van AZ zegt dat er internationaal wel meer gaande is. Ook in Portugal is er een voorstel om clubs van overheidswege te helpen.
Verbijsterd
Maarten Fontein, bestuurder bij de Europese voetbalbond en de European Club Association, is het volledig met Hoeneß eens. "Het is een schande dat dit gebeurt. Het Spaanse voetbal is eigenlijk bankroet en er is totaal geen solidariteit met betrekking tot het verdelen van de tv-gelden. Het gaat allemaal naar de twee grote clubs."
Zeker voor een land dat zelf misschien bij Europa moet aankloppen voor steun blazen de Spanjaarden volgens Fontein wel erg hoog van de toren. "We ondersteunen allemaal dat de financial fair play wordt doorgevoerd. Hetzelfde geldt voor gemeentes in Nederland, die noodlijdende voetbalclubs gaan steunen, terwijl misschien andere zwakke broeders gesteund moeten worden in de maatschappij.
bron: http://www.bnr.nl/topic/s(...)voor-messi-s-salaris
Lol en hierdoor heb je ALS je samen een munt hebt.. ook een politieke macht nodig die dit soort dingen vermijdt.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:22 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland betalen de salarissen bij Real Madrid en Barcelona. Lijkt mij niet de bedoeling? Ben benieuwd of Jan Kees hier iets over durft te zeggen.
doet Duitsland dan een bail-out van Spanje?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:22 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland betalen de salarissen bij Real Madrid en Barcelona. Lijkt mij niet de bedoeling? Ben benieuwd of Jan Kees hier iets over durft te zeggen.
Kwestie van tijd, daarnaast is de ECB al bezig geweest met het kopen van spaanse bonds.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:35 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]
doet Duitsland dan een bail-out van Spanje?
Mensen moeten gewoon eens inzien wat die rating inhoud, namelijk helemaal niks. Het is gewoon iets dat wordt afgegeven door een paar Amerikaanse prive ondernemingen die zo hun eigen belangen hebben. Als landen slim zijn dan zeggen ze gewoon fuck you tegen Moody's en Standard & Poors. Je moet wel een enorme debiel zijn als je de "rating" van je land door prive ondernemingen laat bepalenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:43 schreef Stereotomy het volgende:
Best ongelovelijk, want Nederland heeft geloof ik sinds 1988 een AAA rating? Zou voor onze imago erg slecht zijn als we die nu opeens zouden kwijtraken.
Blijf vooral nog een paar jaar meelezen, je hebt het bijna begrepen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:25 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon eens inzien wat die rating inhoud, namelijk helemaal niks. Het is gewoon iets dat wordt afgegeven door een paar Amerikaanse prive ondernemingen die zo hun eigen belangen hebben. Als landen slim zijn dan zeggen ze gewoon fuck you tegen Moody's en Standard & Poors. Je moet wel een enorme debiel zijn als je de "rating" van je land door prive ondernemingen laat bepalen
quote:do 22 mrt 2012, 18:24
Griekse regering belooft: geld komt terug
DEN HAAG (AFN) - Nederland krijgt al zijn geld terug dat het aan Griekenland heeft geleend. ,,U zult uw geld niet verliezen’’, zei een naaste medewerker van de Griekse premier Lucas Papademos donderdag in een gesprek met Tweede Kamerleden.
Hij wees er op dat Griekenland op de goede weg is naar herstel van de economie en de overheidsfinanciën. Hij weersprak ook dat de Grieken lui zouden zijn. ,,We werken het hardst in de hele OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling): gemiddeld 2017 uur per jaar. Ik zou liever een Nederlander zijn, dan werkte ik veel minder, maar was ik wel veel productiever.’
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |