Ik dacht dat niemand belasting betaalde in Griekenland, en dat daar ook geen enkele controle op was (en anders toch 'afgekocht' kon worden)? Hoe kan dan de belasting in Bulgarije een fractie zijn?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 06:36 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Leuk stukje gezien over al die Griekse bedrijven die net over de Grens in Bulgarije gaan zitten, omdat arbeid en belastingen in Griekenland onbetaalbaar geworden zijn. De Bulgaren profiteren hier flink van. Voor de prijs van 1 Griekse werknemer kun je 8 bijvoorbeeld Bulgaren inhuren en ook de belastingen zijn een fractie van die in Griekenland. Zolang de Griekse kosten niet flink omlaag gaan, kan Griekenland nooit de concurrentie met buurlanden Bulgarije en Turkije aan.
De Griekse lonen zullen gemiddeld zo'n 80% omlaag moeten en men zal juist de belasting die nu al die bedrijven het land uitjaagt moeten afschaffen, of op een heel laag niveau moeten zetten. Alleen dan kunnen de Grieken weer concurrerend worden. Ik verwacht alleen hierom al nog een jarenlange krimp zonder enig perspectief.
Alle belastingverdragen die Nederland heeft plus lekker kasstromen via Nederland naar dochter- en moederbedrijven.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 06:45 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
PS: belastingtarieven voor bedrijven in Griekenland is exact hetzelfde als in Nederland (25%). Dus waarom vestigen Nederlandse bedrijven zich niet in Bulgarije?
Waarom vestigen alle Griekse bedrijven zich niet in Nederland dan?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:36 schreef flyguy het volgende:
[..]
Alle belastingverdragen die Nederland heeft plus lekker kasstromen via Nederland naar dochter- en moederbedrijven.
Dat hoeven ze niet te doen, daarvoor is de zogenaamde polenconstructie bedacht alhoewel de overheid zegt dat ze er tegen optreden.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Waarom vestigen alle Griekse bedrijven zich niet in Nederland dan?
Alle bedrijven van een land krijg je niet zo makkelijk overquote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
En Griekenland is dan alleen nog voor schapen en oude mensen ??quote:Op dinsdag 20 maart 2012 12:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland betalen de salarissen bij Real Madrid en Barcelona. Lijkt mij niet de bedoeling? Ben benieuwd of Jan Kees hier iets over durft te zeggen.quote:Spanje wil voetbalclubs een deel van hun schulden kwijtschelden. In Duitsland is woedend gereageerd.
In de Spaanse krant Marca heeft de Spaanse staatssecretaris voor sport laten doorschemeren dat hij denkt over een gedeeltelijke kwijtschelding van de 1,3 miljard euro van voetbalclubs. Spaanse clubs presteren goed in het Europees voetbal, maar hebben intussen schulden van honderden miljoenen euro's.
In Duitsland leidde het bericht tot verontwaardiging omdat Spanje hard is getroffen door de schuldencrisis. "Moet straks de Duitse belastingbetaler dokken voor Messi en Ronaldo?", kopte Bild.
Grof schandaal
President Uli Hoeneß van Bayern München noemde het "een grof schandaal". Directeur Joachim Watzke van Borussia Dortmund kon er "nul komma nul begrip" voor opbrengen.
Volgens het FD zijn Nederlandse clubs terughoudender. Bij Ajax geven ze geen commentaar. Directeur algemene zaken Toon Gerbrands van AZ zegt dat er internationaal wel meer gaande is. Ook in Portugal is er een voorstel om clubs van overheidswege te helpen.
Verbijsterd
Maarten Fontein, bestuurder bij de Europese voetbalbond en de European Club Association, is het volledig met Hoeneß eens. "Het is een schande dat dit gebeurt. Het Spaanse voetbal is eigenlijk bankroet en er is totaal geen solidariteit met betrekking tot het verdelen van de tv-gelden. Het gaat allemaal naar de twee grote clubs."
Zeker voor een land dat zelf misschien bij Europa moet aankloppen voor steun blazen de Spanjaarden volgens Fontein wel erg hoog van de toren. "We ondersteunen allemaal dat de financial fair play wordt doorgevoerd. Hetzelfde geldt voor gemeentes in Nederland, die noodlijdende voetbalclubs gaan steunen, terwijl misschien andere zwakke broeders gesteund moeten worden in de maatschappij.
bron: http://www.bnr.nl/topic/s(...)voor-messi-s-salaris
Lol en hierdoor heb je ALS je samen een munt hebt.. ook een politieke macht nodig die dit soort dingen vermijdt.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:22 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland betalen de salarissen bij Real Madrid en Barcelona. Lijkt mij niet de bedoeling? Ben benieuwd of Jan Kees hier iets over durft te zeggen.
doet Duitsland dan een bail-out van Spanje?quote:Op dinsdag 20 maart 2012 18:22 schreef bascross het volgende:
[..]
Nederland en Duitsland betalen de salarissen bij Real Madrid en Barcelona. Lijkt mij niet de bedoeling? Ben benieuwd of Jan Kees hier iets over durft te zeggen.
Kwestie van tijd, daarnaast is de ECB al bezig geweest met het kopen van spaanse bonds.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 21:35 schreef Setting_Sun het volgende:
[..]
doet Duitsland dan een bail-out van Spanje?
Mensen moeten gewoon eens inzien wat die rating inhoud, namelijk helemaal niks. Het is gewoon iets dat wordt afgegeven door een paar Amerikaanse prive ondernemingen die zo hun eigen belangen hebben. Als landen slim zijn dan zeggen ze gewoon fuck you tegen Moody's en Standard & Poors. Je moet wel een enorme debiel zijn als je de "rating" van je land door prive ondernemingen laat bepalenquote:Op zaterdag 17 maart 2012 13:43 schreef Stereotomy het volgende:
Best ongelovelijk, want Nederland heeft geloof ik sinds 1988 een AAA rating? Zou voor onze imago erg slecht zijn als we die nu opeens zouden kwijtraken.
Blijf vooral nog een paar jaar meelezen, je hebt het bijna begrepen.quote:Op dinsdag 20 maart 2012 22:25 schreef PalmRoyale het volgende:
[..]
Mensen moeten gewoon eens inzien wat die rating inhoud, namelijk helemaal niks. Het is gewoon iets dat wordt afgegeven door een paar Amerikaanse prive ondernemingen die zo hun eigen belangen hebben. Als landen slim zijn dan zeggen ze gewoon fuck you tegen Moody's en Standard & Poors. Je moet wel een enorme debiel zijn als je de "rating" van je land door prive ondernemingen laat bepalen
quote:do 22 mrt 2012, 18:24
Griekse regering belooft: geld komt terug
DEN HAAG (AFN) - Nederland krijgt al zijn geld terug dat het aan Griekenland heeft geleend. ,,U zult uw geld niet verliezen’’, zei een naaste medewerker van de Griekse premier Lucas Papademos donderdag in een gesprek met Tweede Kamerleden.
Hij wees er op dat Griekenland op de goede weg is naar herstel van de economie en de overheidsfinanciën. Hij weersprak ook dat de Grieken lui zouden zijn. ,,We werken het hardst in de hele OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling): gemiddeld 2017 uur per jaar. Ik zou liever een Nederlander zijn, dan werkte ik veel minder, maar was ik wel veel productiever.’
Nou, ik ben helemaal niet zo productief, dus dan begin ik ook een beetje te twijfelen over de rest van het verhaalquote:Op vrijdag 23 maart 2012 07:30 schreef michaelmoore het volgende:
Zou Jan Kees dan toch gelijk krijgen ?????????????????
http://www.telegraaf.nl/d(...)ld_komt_terug__.html
http://www.rtl.nl/%28/act(...)heid-uit-brussel.xml
[..]
2017 uur per jaar, maar wel maar tot hun 50equote:Op vrijdag 23 maart 2012 07:30 schreef michaelmoore het volgende:
Hij wees er op dat Griekenland op de goede weg is naar herstel van de economie en de overheidsfinanciën. Hij weersprak ook dat de Grieken lui zouden zijn. ,,We werken het hardst in de hele OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling): gemiddeld 2017 uur per jaar. Ik zou liever een Nederlander zijn, dan werkte ik veel minder, maar was ik wel veel productiever.
quote:23 mrt 2012, 14:54 'Noodfonds eurolanden naar 700 miljard euro'
BRUSSEL (AFN) - De eurolanden beslissen volgende week waarschijnlijk om hun noodfonds met ongeveer 200 miljard euro te vergroten tot circa 700 miljard euro.
Dat zeiden Europese ambtenaren vrijdag tegen persbureau Reuters.
Dat bedrag zou een compromis zijn tussen de wens van onder meer de Europese Commissie om het fonds aanzienlijk te vergroten en het verzet van Duitsland tegen elke uitbreiding van de oorspronkelijke leencapaciteit van 500 miljard euro
quote:vr 23 mrt 2012, 17:25
De gulden, deel 3
AMSTERDAM - Vorige twee weken stelde ik in mijn columns dat politici en economen een verkeerd uitgangspunt hebben.
De vraag is niet of we 'terug moeten naar de gulden' maar 'is de euro houdbaar?'.
Mijn antwoord daarop was dat de eurozone niet houdbaar is (verschillen op cultureel, sociaal, economisch, financieel, juridisch, demografisch, politiek, historisch, religieus gebied zijn gewoonweg te groot voor een goed functionerende unie) en dat we daarom wel moeten ophouden met de euro in haar huidige vorm.
Verder heb ik de kosten en baten van de euro aan de kaak gesteld. Vandaag presenteer ik mijn derde punt:
Dogmatisch denken van topeconomen laat geen oplossing toe
Politici opereren niet in een vacuüm. Ze kunnen onmogelijk overal verstand van hebben en moeten dus vaak vertrouwen op experts. Economen worden dan ook veelvuldig gebruikt door onze beleidsmakers om dingen te bewijzen (welke partij beter is voor economie) en om de economie te controleren en te beïnvloeden (door middel van belastingen, wetten en reguleringen). Nu zijn de meeste van deze economen neo-Keynesianen ofwel neoklassieke economen (de Keynes naam is door deze club abusievelijk gebruikt). Zij houden er heel gekke assumpties (weet u nog…) op na. Een economie is altijd in evenwicht bijvoorbeeld. Als ik om me heen kijk is niets in evenwicht, al helemaal niet in de economie.
Er is chaos, er is dynamiek, er is evolutie, maar geen equilibrium (de economische term voor evenwicht). Laat nu net alle modellen werken volgens dit evenwichtsprincipe.
Als er nooit evenwicht is, dan weten u en ik gelijk de waarde van deze modellen: nul komma nul.
Verder gebruikt deze stroming ook de foutieve assumptie dat het gedrag van een enkeling vermenigvuldigd kan worden om zo tot het gedrag te komen van een hele groep (bijvoorbeeld consumenten).
Het bewijs op macroniveau is echter dat het gedrag van (bijvoorbeeld) alle consumenten bij elkaar niet een simpele extrapolatie is van een individuele consument.
De wisselwerking tussen personen (dynamisch) wordt in het neoklassieke gedachtegoed niet meegnomen (statisch) en mist daarmee elke realiteitszin.
Meeste onderzoeken waardeloos
Maar toch worden met deze modellen het financieel en economisch beleid bepaald. Deze modellen worden dus ook gebruikt om te bekijken wat de gulden en de euro op zouden leveren voor de Nederlandse economie. De obsessie en illusie dat we onze complexe wereld niet alleen begrijpen maar ook controleren is onzinnig. We willen overal cijfertjes en dan geloven we ergens in maar het is allemaal gebakken lucht want de wereld valt niet in een modelletje te stoppen. Daarmee kunnen de meeste onderzoeken gelijk de prullenbak in. Maar laat ik één punt aan de kaak stellen die door veel economen gebruikt wordt als reden om niet naar de gulden terug te gaan: de gulden wordt te sterk.
Sterke munten problematisch?
Stel Nederland gaat in haar eentje terug naar de gulden en houdt er weinig bankschade aan over, dan zal de gulden sterker worden dan de euro. Dit betekent dat Nederlandse exportbedrijven dus steeds moeilijker hun waren en diensten aan het buitenland kunnen verkopen (voor andere landen worden Nederlandse producten immers steeds duurder door de aansterkende gulden). Op zich is dit en valide punt, maar is het een valide reden om geen sterke munt te willen hebben? Met een sterke munt kan er goedkoop geleend (hergefinancierd) worden, goedkoop geïmporteerd worden (denk aan olie en halffabricaten) en goedkoop in het buitenland geïnvesteerd worden. Dit zal de negatieve impact van een sterke munt sterk doen verminderen.
Verder zal de sterke gulden bedrijven stimuleren om hun producten/diensten goedkoper en/of beter te maken. De slechte bedrijven doen dit door mensen te ontslaan en de productie naar lagelonenlanden te verkassen. De slimme bedrijven zorgen ervoor dat ze efficiënter worden door betere machines uit te vinden, door de producten beter/handiger/hoogwaardiger te maken. Waarom denkt u dat Duitsland zo veel exporteert? Is het omdat de lonen daar zo laag zijn of is het omdat ze hoge kwaliteit/prijs verhouding hebben? Dit is trouwens ook de reden dat ik devaluatie nooit als een oplossing zie voor de problemen van de zwakke eurolanden; devaluatie lost niets van de problemen op, innovatie, kwaliteit en dergelijke wel. Een stabiele economische omgeving (dus met een stabiel sterke munt) geeft wel de juiste impulsen.
Beggar thy neighbour
Nu is het wel juist dat als Nederland het enige land is met een sterke munt terwijl ieder ander land er lustig geld loopt te printen dat ons land dan continu door die andere wordt benadeeld. Beggar thy neighbour heet dat in jargon. Het zou dan ook verstandig zijn om niet alleen uit de euro te stappen maar dat samen met anderen te doen zodat deze effecten geminimaliseerd kunnen worden. Landen die devalueren zullen geconfronteerd moeten worden met handelsbeperkingen want wat ze doen is concurrentievervalsing. Daar komt de samenwerking die we naar mijn mening wel nodig hebben en daarbij is dus helemaal geen muntunie noodzakelijk. Besluiten we om in de euro te blijven en mee te doen met het devaluatiespel (de VS, VK en Japan doen het ook) dan is dit een race naar de bodem; een race met uiteindelijk alleen maar verliezers.
Zowel oude gulden als euro is stap terug
De euro is geen sterke munt, daar zijn de leden te verdeeld voor en de problemen te groot. Als u naar de EUR/USD koers kijkt zult u daar weinig van terugzien. Maar dat is omdat de dollar ook een verzwakkingpolitiek er opnahoudt. In goud, olie of Noorse kronen zie je de zwakte van de euro wel. Weg van de euro is naar mijn mening (zie twee eerdere columns) dus noodzakelijk. Hoe en met wie we de nieuwe (goudgedekte?) munt(en) moeten invoeren zijn de vragen waar we onszelf me bezig zouden moeten houden in plaats van het geneuzel van wel of niet terug naar de oude gulden. Ik wil vooruit en zowel de oude gulden als de huidige euro handhaven zijn een stap achteruit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |