Charly Luske ontkent dat zijn nieuwe single een cover is
De nieuwe single van Charly Luske wordt wederom een cover van een bestaand nummer. Althans, volgens de headlines in de afgelopen 24 uur. Maar de zanger zelf ontkent dat het gaat om een cover en ook zijn label rept niet over de demoversie die eerder verscheen.
Het gaat om het nummer ‘Meant To Be’ waarvan de muziek is geschreven door Guy Chambers en de tekst door Pat Monahan, leadzanger van de Amerikaanse band Train. Pat Monahan nam het nummer in 2010 op als demo. Die demoversie verscheen online, voor zover ik kan terugvinden enkel als demorelease.
‘Het geeft een enorme kick om als tweede single zo’n te gek nummer op te mogen nemen dat geschreven is door twee internationale grootheden’, aldus Charly in het persbericht. Op Twitter ontkende Charly vervolgens tegenover NOS op 3 dat het gaat om een cover. ‘Eh nee hoor… is wel door hem geschreven maar geen cover bij mijn weten.’
Ik snap wel wat Charly bedoelt. Het nummer is nooit officieel uitgebracht. Niet als single, niet op een album. De verwarring is denk ik ontstaan omdat zijn platenlabel CNR het in het persbericht doet voorkomen als een nieuw nummer dat voor Charly geschreven is.
Dan zijn er altijd gewiekste journalisten die even googelen. Zo zal de demo uit 2010 zijn ontdekt. Daarna is door diverse media de titel ‘cover van zanger Train’ overgenomen.
Charly’s label had dit alles volgens mij kunnen voorkomen als ze het direct gespind hadden als: ‘Charly Luske krijgt onuitgebracht nummer van zanger Train’. Dan erken je dat het nummer al bestond, maar benadruk je tegelijk dat het nooit officieel is uitgebracht.
Maar goed, Meant To Be, de cover die geen cover is, verschijnt op 31 augustus a.s. De videoclip wordt op dit moment gemaakt.
Bron