15. Defensie
Ter invulling van de taakstelling bij Defensie is gekozen voor een maatregel op efficiencygebied
(outsourcing) en aanvullend een aantal operationele ingrepen. De opbrengsten in de jaren 2013%2015 bestaan uit besparingen in de exploitatie, vrijval van investeringen en verkoopopbrengsten. De totale structurele besparing is exclusief (incidentele) verkoopopbrengsten en bedraagt ruim 4% van de defensiebegroting.
Efficiency
• Outsourcing verschillende diensten: Defensie heeft nog veel ondersteunende diensten in eigen beheer, zoals catering, ICT etc. Vanwege onzekerheid in de realisatie zijn in het voorjaar nog geen opbrengsten ingeboekt voor het outsourcen van dergelijke diensten. Een aantal sourcingstrajecten bevindt zich inmiddels in een wat verder gevorderd stadium (catering, ICT% dienstverlening, onderhoud wielvoertuigen), andere diensten zijn nog niet zover maar kunnen in potentie ook naar de markt worden gebracht. Een conservatieve inschatting van de opbrengst hiervan bedraagt ca. 10 mln. in 2015 en 25 mln. structureel.
Operationeel
• Afstoten beide Mfregatten en alle vier onderzeeërs: Deze maatregel ligt in het verlengde van de in het voorjaar 2011 gemaakte operationele keuzes van Defensie. Toen is de keuze gemaakt voor het
aanhouden van de M%fregatten en onderzeeërs onder gelijktijdige vermindering van het aantal OPV's (Oceangoing Patrol Vessels). Echter, onder druk van moties uit de Kamer zijn uiteindelijk alle OPV's gehandhaafd. Daarmee is het schrappen van de deels substituaire capaciteiten van de OPV's, namelijk het M%fregat en de onderzeeër weer een denkbaar alternatief. De opbrengst van deze optie bedraagt structureel ca. 150 mln.
• Vermindering aantal jachtvliegtuigen F16 van 68 tot 42: Het besluit van Defensie in het voorjaar 2011 om voor de vervanging van de F%16 een lager budget (4,5 mld.) te reserveren dan voorheen, betekent dat er voor de toekomst wordt uitgegaan van een substantieel kleiner aantal jachtvliegtuigen. Daar kan nu reeds op geanticipeerd worden door het aantal F%16’s dat in het voorjaar is teruggebracht naar 68, verder te verminderen naar 42. Door uit te gaan van 42 F%16’s kan 1 luchtmachtbasis worden gesloten. De opbrengst van deze maatregel betreft structureel ca. 80 mln.
• Vermindering ondersteuningscommando landmacht met 25%: Gegeven de verkleining van de
krijgsmacht, kan er voor worden gekozen om het ondersteuningscommando van de landmacht (OOCL) verder mee te laten krimpen. Onder het OOCL vallen onder andere de genie, bevoorradingstroepen, inlichtingenverzameling. De opbrengst bedraagt structureel circa 60 mln.
Ten slotte
• De vervanging van de F%16 vormt een groot budgettair risico voor de begroting van Defensie indien gekozen wordt voor de JSF. Dit niet alleen door de stijgende investeringskosten maar ook door de hoge exploitatiekosten. Defensie heeft de hogere exploitatiekosten van de JSF tov die van de F%16 nog niet in de meerjarenramingen verwerkt. Deze niet%begrote meerkosten bedragen ca. 2 mln per toestel per jaar maar zullen zeker nog verder stijgen, te denken valt aan 100% of meer.Toch maakt de optie afzien van de JSF geen deel uit van bovenstaande ombuigingsopties. De budgetten voor de eventuele aanschaf van toestellen zijn namelijk pas na deze kabinetsperiode geraamd (grove schatting van de opbrengst bedraagt vanaf 2016 gemiddeld 170 mln. per jaar). In deze kabinetsperiode levert enkel het stoppen met de testfase JSF direct geld op. Dit zijn echter beperkte (20 mln., in 2014, 65 mln. in 2015) en vrijwel geheel incidentele opbrengsten (circa 10 mln. structureel).
15a. Defensie – vervolg
• De hervorming voor Defensie is modulair opgebouwd uit de in het keuzemenu beschreven
maatregelen. Indien een minder vergaande variant gewenst is, kan ook voor elk van de maatregelen
individueel worden gekozen. Op die manier zijn pakketjes tussen de 25 en 300 mln. mogelijk.
• Ook is een intensivering denkbaar om de pijn van een hervorming wat te verzachten. Het gaat dan om de financiering van de VPD’s, de marine%detachementen aan boord van koopvaardijschepen rond Somalië. Deze worden nu voor 50% door de reders gefinancierd en voor 50% uit de defensiebegroting. De begrote defensiebijdrage voor 50 VPD’s per jaar bedraagt 10 mln. Deze kan generaal worden toegevoegd aan de defensiebegroting met als argument dat deze VPD’s dienen ter bescherming van de handelsbelangen van de gehele Nederlandse natie.
Bron:
http://www.rijksoverheid.(...)ire-consolidatie.pdf
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC