abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108592179
Beste Fok!kers,

Mijn vriendin en ik hebben 7 weken geleden een huis gekocht. We doen dit via de Hypotheker bij de ING.

Na wat hobbels onderweg naar de offerte (hypotheker zei dat we geen en/of rekening hoefden, dit moest wel en de ING wachtte op onze levensrisicoverzekering, terwijl de Hypotheker zei dat ze hier niet op zouden wachten), hebben we vier weken geleden de offerte getekend. Twee weken later zouden de ontbinnende voorwaarden (op een maandag) aflopen. Dit zou geen probleem zijn volgens de Hypotheker. De donderdag ervoor hadden we nog steeds niets gehoord, dus wij bellen.. Bleek dat de ING er nog niet eens naar gekeken had! Ontbinnende voorwaarden werden met een week verlengd, maar deze week gebeurde precies hetzelfde. Dus weer verlengd.

En daar zijn we nu.. maandag lopen de ontbinnende voorwaarden af. Gisteravond zouden we het te horen krijgen, maar na vandaag zelf gebeld te hebben naar de Hypotheker kreeg ik te horen dat we door de eerste financiële beoordeling waren en dat de eindbeoordeling twee weken zou duren :S De ontbinnende voorwaarden worden niet meer verlengd.

Nu dus de gok of we dit moeten doen of niet. En als we het doen en het lukt niet moeten we 10% van de koopsom betalen. En dat is dus 20.000 euro!!!

Nu mijn vraag:
Als we de ontbinnende voorwaarden laten verlopen en het lukt niet, kunnen wij dan de Hypotheker of de ING (voor een deel) aansprakelijk stellen? Zij hebben immers steken laten vallen waardoor we vertraging hebben opgelopen en er zijn valse beloftes gemaakt, allen mondelijk.

Samenvatting:
Ontbinnende voorwaarden zijn verlopen buiten onze schuld om. Kunnen wij de ING/de Hypotheker aansprakelijk stellen voor valse beloftes en onnodige vertraging?
pi_108592291
Ik vrees niet dat je hun aansprakelijk kan stellen... wel zijn mijn ervaringen met de hypotheker heel slecht, kwam bij ons telkens er op neer dat ze geen werk uit handen namen maar dat je zelf overal achter aan moet zitten. Nadat hun gekeken hadden wie de gunstigste was daar zelf naar binnen gegaan, kregen nog meer korting en sneller voor elkaar!

Sterkte en succes.

PS: In deze tijden mogen mensen blij zijn dat ze hun huis verkopen, dus snap niet dat die mensen moeilijk doen.....
  donderdag 1 maart 2012 @ 17:41:12 #3
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108592389
Moeten jullie die hypotheek makkelijk kunnen krijgen of is het erg onzeker?
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 1 maart 2012 @ 17:42:09 #4
216495 Mkr
Stay out of trouble, boys.
pi_108592420
Volgens mij hoef je die 10% niet te betalen als je aan kan tonen dat je bij 3 hypotheekverstrekkers geen hypotheek kan krijgen (Dit stond tenmiste in onze koopakte, maar ik neem aan dat hier wel een standaard in is). Ik zou me dus niet al teveel zorgen maken.
"I am nice, and if that makes me a pussy, so be it."
pi_108592467
Klopt, ik had het ook via de ING zelf geprobeerd. Daar was het 4,7 en bij de Hypotheker 4,45%.

Dus tja, dat scheelt wel heel wat duizenden euro's over 10 jaar tijd.

Qua salarissen kunnen wij 'm krijgen. Nu zou een struikelblok kunnen zijn dat mijn vriendin werkend leren doet en dat ze in haar examenjaar zit. Wel heeft ze een intentieverklaring voor een vast contract.

@ hierboven: Dat betreft twee banken. En die moet je hebben voordat de voorwaarden verlopen zijn, maandag dus.
  donderdag 1 maart 2012 @ 18:26:00 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108594017
Dat ga je dus niet redden voor die tijd.

Dan zou ik maar gewoon mijn best doen om op tijd voor de overdracht (is daar al een datum van bekend?) een hypotheek rond te krijgen.
pi_108597062
Overdracht is 29 maart.

Lastige beslissing, ervoor gaan en kans lopen dat het mislukt en 20.000 euro betalen of een leuk huis voor een leuke prijs aan ons voorbij laten gaan..
pi_108597521
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 19:36 schreef Robbberttt het volgende:
Overdracht is 29 maart.

Lastige beslissing, ervoor gaan en kans lopen dat het mislukt en 20.000 euro betalen of een leuk huis voor een leuke prijs aan ons voorbij laten gaan..
Staan ze in de rij voor dat huis dan?
Je kunt natuurlijk met de verkoper (s) onderhandelen, of ze geven meer tijd of je ontbindt en komt eventueel terug als de hypotheek rond is.
pi_108598227
Haha, kopers staan inderdaad in de rij. Klinkt misschien raar, maar het huis was verlaagd van 235.000 naar 199.950 euro. En dat is goedkoop voor dat huis, zelfs nu. Het huis was verlaagd op Funda en in een halve dag waren er al zes bezichtigingen gepland (makelaar liet zijn agenda zien om te laten zien dat het geen verkooppraatje was), dus dan kan je wel stellen dat ze in de rij staan. Je krijgt meer huis en tuin voor minder.

Ik heb al met de makelaar gesproken, maar we krijgen tot maandag....

Ik moet er ook wel even bij vermelden dat mijn vriendin eind juli is uitgerekend van een kleine, dus we hebben niet alle tijd van de wereld. We wonen nu nog beiden (weer) bij onze ouders en ik zit er niet op te wachten om bij mijn ouders te wonen met een kleine erbij.

Echt een lastige beslissing dit. 20.000 euro is niet iets wat ik zomaar ophoest. Ook zijn alle meubels al besteld, aangezien daar een levertijd van 12 weken op zit...
  donderdag 1 maart 2012 @ 20:00:32 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108598239
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 19:36 schreef Robbberttt het volgende:
Overdracht is 29 maart.

Hoe wil je gaan ontbinden, dan?
pi_108598845
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:00 schreef Robbberttt het volgende:
Het huis was verlaagd op Funda en in een halve dag waren er al zes bezichtigingen gepland (makelaar liet zijn agenda zien om te laten zien dat het geen verkooppraatje was), dus dan kan je wel stellen dat ze in de rij staan.
:') jij trapt hier in...?
pi_108599042
quote:
16s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:38 schreef jcdenboer het volgende:
Ik vrees niet dat je hun aansprakelijk kan stellen... wel zijn mijn ervaringen met de hypotheker heel slecht, kwam bij ons telkens er op neer dat ze geen werk uit handen namen maar dat je zelf overal achter aan moet zitten. Nadat hun gekeken hadden wie de gunstigste was daar zelf naar binnen gegaan, kregen nog meer korting en sneller voor elkaar!
Hier juist goede ervaringen met De Hypotheker. Ik hoefde nergens achter aan te gaan, kreeg netjes om de zoveel dagen/weken een update per e-mail en telefonisch. Maar dat mag ook wel voor wat ze betaald krijgen :)
pi_108601984
Roberttttt...je wordt genaaid door de Hypotheker!!!! En waarschijnlijk speelt ie onder één hoedje met de makelaar en verdelen ze de poet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108616195
Ik heb ook met de ING zelf gebeld en zij zeiden dat er een enorme achterstand op de afdeling 'hypotheken via tussenpersonen' is. "We kennen het probleem en doen alles eraan om het op te lossen" blablabla. En als het niet doorgaat verdient de Hypotheker geen afsluitkosten en de makelaar geen kosten koper...

quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2012 20:10 schreef nodisch18 het volgende:

[..]

:') jij trapt hier in...?
Aangezien tussen de bezichtigingen geen tijd zat, ja.
Wij stapten eruit en de volgende gingen er alweer in om te bezichtigen.
Dit soort woningen gaan voor 20.000 euro meer weg in deze tijd.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:12:21 #15
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108616984
Maar hoe zou je nou deze koop niet door laten gaan?
pi_108617077
Tja, dan moeten we vandaag twee afwijzingen regelen.

Door al die valse beloftes van de ING zijn we gewoon in een wurgconstructie beland.
pi_108617093
Je hebt nog ~4 weken voordat de financiering rond moét zijn, aangezien de overdracht op 29 maart is. Die boete clausule is enkel aan te roepen door de verkopende partij als jij na die termijn, alsnog het contract wilt laten ontbinden. Ze hebben overigens ook de optie om je aan het contract te houden, in plaats van die 10% boete-clausule aan te roepen. ;)

Maar goed, kleine ervaring van mij, ik vond 's avonds de definitieve schriftelijke goedkeuring van mijn hypotheek in de bus, terwijl ik tussen de middag de overdracht had getekend bij de notaris. |:(
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_108617128
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef Robbberttt het volgende:

Door al die valse beloftes van de ING zijn we gewoon in een wurgconstructie beland.
Niks wurg, je hebt nog 4 weken tot aan de overdracht, tijd zat om een hypotheek te regelen als er volgens jou geen grote hobbels te nemen zijn.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:23:32 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108617193
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:17 schreef Robbberttt het volgende:

Drie afwijzingen, dacht ik. Hoe wou je dat gaan doen? Een vervelende vraag, waarmee ik wil zeggen dat ik niet denk dat het gaat lukken.

Ik denk dat je alle moeite moet gaan doen om deze hypotheek rond te gaan krijgen.
pi_108617205
Klopt, tot de overdracht hebben we tijd genoeg. Maar wat nou als de hypotheek niet rondkomt? Als de bank het wel accepteert, maar de NHG (verplicht bij intentieverklaring) niet? Dan moeten we wel 10% betalen. Dus ik zie het wel degelijk als een wurgconstructie.

Als we allebei een vast contract zouden hebben zou ik me geen zorgen maken.. maar mijn vriendin doet werkend leren en wat als de nhg daar moeilijk over gaat doen? Dan hangen we.
pi_108617237
je hebt 7 weken de tijd gehad, waarvan 2 maal een verlenging....
wurgsituatie is dus zelf gecreeerd.... (misschien wel door toezeggingen van de hypotheker, maar die hoort bij jouw kant van de transactie)

Vroeger waren 3 afwijzingen niet zo moeilijk te regelen (weet niet hoe het nu zit)

Wat ik eraan zou doen: naar de hypotheker gaan en daar op kantoor voor een oplossing zorgen... of een accoord van ING of 3 afwijzingen. Hypotheker is mede verantwoordelijk voor de vertraging en dus gezamelijk een uitweg vinden.
pi_108617254
Ik zou mijn hoop vestigen op de verkopende partij, ze uitleggen wat er aan de hand is en vragen of de ontbindende voorwaarden niet met een week of 3 uitgesteld kan worden. Blijf herhalen dat de intentie is om het huis te kopen.
pi_108617269
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:24 schreef Robbberttt het volgende:
Klopt, tot de overdracht hebben we tijd genoeg. Maar wat nou als de hypotheek niet rondkomt? Als de bank het wel accepteert, maar de NHG (verplicht bij intentieverklaring) niet? Dan moeten we wel 10% betalen. Dus ik zie het wel degelijk als een wurgconstructie.

Als we allebei een vast contract zouden hebben zou ik me geen zorgen maken.. maar mijn vriendin doet werkend leren en wat als de nhg daar moeilijk over gaat doen? Dan hangen we.
Dat kan niet. Indien een bank de hypotheek accepteert en er is voldaan aan de NHG voorwaarden kan de NHG je niet opeens weigeren ofzo.
pi_108617303
quote:

Desnoods sluit je een hypotheek af met 1-jaar variabele rente zonder NHG. Heb je het huis, en een vol kalenderjaar om alsnog te gaan shoppen.

[ Bericht 0% gewijzigd door fruityloop op 02-03-2012 10:35:02 ]
pi_108617327
quote:

No offence, maar in de huidige tijd en markt, had je dat godbetert eerder moeten beseffen. |:(
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:33:53 #26
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108617422
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:28 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Desnoods sluit je een 1-jarige hypotheek af met variabele rente en zonder NHG. Heb je het huis, en een vol kalenderjaar om alsnog te gaan shoppen.
Een 1-jarige hypotheek?!
pi_108617441
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Een 1-jarige hypotheek?!
1 jarige rentevaste periode, sorry.. :@ Die constructie werd mij tenminste aangedragen toen ik ditzelfde probleem had.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:36:16 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108617478
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:34 schreef fruityloop het volgende:

[..]

1 jarige rentvaste periode, sorry.. :@
Oh ok. Maar goed, TS zegt NHG nodig te hebben.
pi_108617502
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:36 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Oh ok. Maar goed, TS zegt NHG nodig te hebben.
Dan zoekt hij een hypotheek zónder NHG? Die NHG is leuk en aardig, maar volgens mij niet verplicht bij elke hypotheek, of wel?
pi_108617699
dat niet, maar in geval van hun met geen vaste banen wel een heel wijs iets om te hebben.... daar zou ik in hun situatie niet zomaar 123 van afwijken.
pi_108617790
Nhg is sinds augustus verplicht.
pi_108617891
hoe kan NHG verplicht zijn als er een max aan zit? dat lijkt me niet te kloppen.
pi_108618309
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 10:47 schreef Robbberttt het volgende:
Hoe kom je daar nu bij?

De voornaamste reden dat mensen nu een hypotheek met NHG nemen is omdat de rente bij deze hypotheken gemiddeld gewoon een half procentpunt lager ligt. En in mindere mate die "zekerheid" met betrekking tot restschuld ed.
pi_108619343
quote:
Bij de ING, in jullie geval misschien, maar nergens staat in een wet dat elke hypotheek in NL met NHG moét zijn. NHG geeft beide partijen een stukje zekerheid, maar stelt daar tegenover ook wat (strengere) eisen, denk aan een ORV etc.

Als je snel en kort door de bocht moet, zoals jullie zo te lezen, zijn er nog wel andere routes om toch een hypotheek te krijgen, misschien niet zo gunstig als eentje bij de ING met NHG, maar dat wil niet zeggen dat je nu pertinent geen hypotheek meer kan krijgen.

Loop als de sodemieter bij een andere verstrekker/tussenpersoon binnen, en zet een 2e traject in gang ter backup. In 4 weken is het namelijk nog wel mogelijk om een hypotheek te krijgen. Een goede is dan de Rabobank, die zijn redelijk conservatief, en als die geen apen en beren zien bij een serieuze offerteberekening, kan je er gevoegelijk van uitgaan dat de meeste andere grote hypotheekverstrekkers jullie plannen ook wel willen financieren.
pi_108619527
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:46 schreef fruityloop het volgende:
Loop als de sodemieter bij een andere verstrekker/tussenpersoon binnen, en zet een 2e traject in gang ter backup. In 4 weken is het namelijk nog wel mogelijk om een hypotheek te krijgen. Een goede is dan de Rabobank, die zijn redelijk conservatief, en als die geen apen en beren zien bij een serieuze offerteberekening,
Dat dus!! En nog een derde zodat je op 3 afwijzingen komt óf één aanbieding.

Je moet die Hypotheker laten weten dat je bij anderen aan het shoppen bent. Dan rennen ze wel.

Ik snap echt niet dat je je zo op je falie laat zitten door een stelletje hypotheekrukkers. Je bent toch niet afhankelijk van één bank of tussenpersoon? Waarom trouwens naar de Hypotheker gestapt als je direct zaken kunt den met ING; althans je geeft er blijk van hen rechstreek te benaderen.

Zo kan je nog een stel banken benaderen.

Hop, erachter aan. Het komt je niet zo maar aangewaaid
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_108620017
Sowieso is een gezond, of liever nog licht maniakaal wantrouwen vereist als het om hypotheken gaat. Koop een doos aspirines, en besteed een paar verlofuren extra aan het goed lezen en doorgronden van alles wat je voorgeschoteld krijgt.

Let ook even op de eventueel aangeboden verzekeringen bij de ING, die zijn waarschijnlijk 2x zo duur in de maandpremie als een identieke verzekering als je die op zeg independer.nl opzoekt. Dat was bij ons nl ook zo bij de ING offerte. En wat ze je ook zeggen vanuit de ING of tussenpersoon, nergens is bepaald dat je alle producten rondom een huis/hypotheek bij 1 dienstverlener af moet sluiten.

Wij hebben de hypotheek bij Florius, maar de ORV bij Reaal bijvoorbeeld.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 12:14:21 #37
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108620110
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:46 schreef fruityloop het volgende:

Loop als de sodemieter bij een andere verstrekker/tussenpersoon binnen, en zet een 2e traject in gang ter backup. In 4 weken is het namelijk nog wel mogelijk om een hypotheek te krijgen. Een goede is dan de Rabobank, die zijn redelijk conservatief, en als die geen apen en beren zien bij een serieuze offerteberekening, kan je er gevoegelijk van uitgaan dat de meeste andere grote hypotheekverstrekkers jullie plannen ook wel willen financieren.
Hou er wel rekening mee dat het verdomd druk is momenteel (vanwege de strengere eisen) en dat de Rabobank ook nog eens enkele tienduizenden offertes extra laat controleren.

In 4 weken tijd een deugdelijke hypotheek kan lastig worden.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108620309
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:11 schreef fruityloop het volgende:
Sowieso is een gezond, of liever nog licht maniakaal wantrouwen vereist als het om hypotheken gaat.
Als het om tussenpersonen gaat die handelen in hypotheken en -derivaten, moet je er bij voorbaat vanuit gaan dat ze je een poot willen uitdraaien i.c. naaien.

Dus bedenk wat je wilt en schotel ze dat voor met de mededeling dat je dat bij anderen ook voorschotelt.

Twee mogelijkheden:

1. je wordt de zaak uitgebonjourd (is mij overkomen)
2. ze werken met duidelijke tegenzin mee (is me ook overkomen).

Houd je onderbuik in de gaten; bij een verkeerd gevoel: niet verder mee gaan.
pi_108620628
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:20 schreef blomke het volgende:

En als tussenpersoon X, ineens 25% goedkoper is als alle andere verstrekkers met product Y, dan zou ik ook als de sodemieter wegrennen.
pi_108621209
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:14 schreef Dagonet het volgende:
Hou er wel rekening mee dat het verdomd druk is momenteel (vanwege de strengere eisen) en dat de Rabobank ook nog eens enkele tienduizenden offertes extra laat controleren.
Als ik zie hoe de huizenmarkt en daarme de hypothekenmarkt, achterover ligt, waag ik die drukte te betwijfelen.

Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat er "spelletjes" gespeeld worden, waarbij de klant de dupe is door de boeteclausule.
pi_108623664
We hebben ervoor gekozen om ermee door te gaan. De financiële stukken zijn in orde en mocht het om wat voor reden ook mislukken dan kunnen mijn ouders garant staan, maar ik verwacht niet dat dat nodig is.
pi_108624154
TS, ga eens heel goed in deze situatie duiken, doe eens wat aan zelfstudie, want in dit topic laat je overduidelijk merken dat je geen idee hebt waar je over praat, wat de risico`s zijn en wat je mogelijkheden zijn.

Je zal niet de eerste zijn met een totaal verkeerde hypotheek omdat je geen idee hebt wat je aan het doen bent.
pi_108624256
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:20 schreef blomke het volgende:

[..]

Als het om tussenpersonen gaat die handelen in hypotheken en -derivaten, moet je er bij voorbaat vanuit gaan dat ze je een poot willen uitdraaien i.c. naaien.

Dus bedenk wat je wilt en schotel ze dat voor met de mededeling dat je dat bij anderen ook voorschotelt.

Twee mogelijkheden:

1. je wordt de zaak uitgebonjourd (is mij overkomen)
2. ze werken met duidelijke tegenzin mee (is me ook overkomen).

Ach, dan naaien ze je wel op een andere manier.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 15:12:43 #44
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108625873
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 11:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus!! En nog een derde zodat je op 3 afwijzingen komt óf één aanbieding.

Je moet die Hypotheker laten weten dat je bij anderen aan het shoppen bent. Dan rennen ze wel.

Ik snap echt niet dat je je zo op je falie laat zitten door een stelletje hypotheekrukkers. Je bent toch niet afhankelijk van één bank of tussenpersoon? Waarom trouwens naar de Hypotheker gestapt als je direct zaken kunt den met ING; althans je geeft er blijk van hen rechstreek te benaderen.

Zo kan je nog een stel banken benaderen.

Hop, erachter aan. Het komt je niet zo maar aangewaaid
Hij gaat niet zoveel hebben aan die drie afwijzingen, als de termijn van het voorbehoud financiering dan al lang en breed is afgelopen.
pi_108627977
Leest iedereen de OP wel goed?

quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:33 schreef Robbberttt het volgende:

Na wat hobbels onderweg naar de offerte (hypotheker zei dat we geen en/of rekening hoefden, dit moest wel en de ING wachtte op onze levensrisicoverzekering, terwijl de Hypotheker zei dat ze hier niet op zouden wachten), hebben we vier weken geleden de offerte getekend.
Wat is da nog het probleem? ING heeft een offerte uitgebracht. Wat wil jij dan nog met de ontbindende (welke überhaupt) voorwaarden ?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:08:21 #46
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108628195
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:03 schreef blomke het volgende:
Leest iedereen de OP wel goed?

[..]

Wat is da nog het probleem? ING heeft een offerte uitgebracht. Wat wil jij dan nog met de ontbindende (welke überhaupt) voorwaarden ?
Als dat inderdaad de hypotheekofferte was, waar is dan alle paniek om? Waarom schrijft TS dan dat de ING er twee weken later nog niet naar had gekeken?

Ik weet niet wat TS toen heeft getekend, maar ik denk niet dat het de offerte was. Zo ja, dan os de Hypotheker ook raar bezig.
pi_108628348
Er is een hoop onduidelijk in dit verhaal, da's wel duidelijk. Indien de ING-offerte is uitgebracht (en dan doen ze echt niet zonder zorgvuldige controle), dan is na ondertekening de rest toch een kwestie van formaliteiten? Die ook wel enige tijd in beeslag kunnen nemen, daar niet van.....
pi_108628499
bij mij wel. Ik had de offerte ruim op tijd binnen, maar ben toen ook nog door de ontbindende voorwaarden termijn geschoten omdat ze allemaal bullshit extra wilden hebben (aanvullende werkgeversverklaring, rekeningoverzicht van 3 MAANDEN terug, en meer van dat soort onzin).

En in plaats van even te bellen gaat voor elk puntje weer een week overheen voordat dat akkoord is.
pi_108628646
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:15 schreef _VoiD_ het volgende:
Ik had de offerte ruim op tijd binnen, maar ben toen ook nog door de ontbindende voorwaarden termijn geschoten omdat ze allemaal bullshit extra wilden hebben (aanvullende werkgeversverklaring, rekeningoverzicht van 3 MAANDEN terug, en meer van dat soort onzin).
In welk jaar was dat?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:21:36 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108628765
Een getekende hypotheekofferte wil overigens nog niet zeggen dat de hypotheek ook rond is, bedenk ik me nu. De bank kan nog een aantal zaken willen zien en danis het dus een offerte met voorbehouden.
pi_108629837
Dan wordt het tijd dat de TS openheid van zaken geeft omtent de obstakels (van hem of van ING) die er nog liggen. Anders blijft het gissen.
pi_108630077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:11 schreef blomke het volgende:
Er is een hoop onduidelijk in dit verhaal, da's wel duidelijk. Indien de ING-offerte is uitgebracht (en dan doen ze echt niet zonder zorgvuldige controle), dan is na ondertekening de rest toch een kwestie van formaliteiten? Die ook wel enige tijd in beeslag kunnen nemen, daar niet van.....
In mijn situatie was het de gezondheidsverklaring bij de ORV (want ik had ook NHG), daar vulde ik in dat ik op 3 jarige leeftijd een hartoperatie heb gehad, en toen duurde het ineens ~5 weken langer. Ik moest ineens schriftelijk vertellen welke medicatie ik ~30 jaar geleden had gekregen, en meer van dat soort flauwekul. |:( En dat was voor de strengere regels op dit moment.
pi_108630169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:15 schreef _VoiD_ het volgende:
bij mij wel. Ik had de offerte ruim op tijd binnen, maar ben toen ook nog door de ontbindende voorwaarden termijn geschoten omdat ze allemaal bullshit extra wilden hebben (aanvullende werkgeversverklaring, rekeningoverzicht van 3 MAANDEN terug, en meer van dat soort onzin).

En in plaats van even te bellen gaat voor elk puntje weer een week overheen voordat dat akkoord is.
Dat soort dingen zijn binnen 1 a 2 dagen te regelen lijkt me? Ik ruk met 5 muisklikken al mijn bankafschriften tot een jaar geleden uit de telebankier-site van mijn bank, en een loopje naar P&O kost ook niet zoveel tijd toch? Als dat soort dingen hier de boel ophouden, vraag ik me ernstig af of TS wel helemaal geschikt is om zo'n levensbepalende verplichting aan te gaan.
pi_108630264
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:54 schreef fruityloop het volgende:
Als dat soort dingen hier de boel ophouden, vraag ik me ernstig af of TS wel helemaal geschikt is om zo'n levensbepalende verplichting aan te gaan.
Vandaar m'n vraag om meer duidelijkheid omtrent de obstakels.
pi_108631627
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:18 schreef blomke het volgende:

[..]

In welk jaar was dat?
1 februari gepasseerd, dus tel maar uit :) Volgens mij deadline ergens 30 december (ontbindende voorwaarden). En rond de 15e was het pas rond. 1 december offerte aangevraagd (3 dec binnen). Maar dat is dus met de feestdagen. Valt op zich nog mee.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 18:14:08 #56
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108633184
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 16:54 schreef fruityloop het volgende:
en een loopje naar P&O kost ook niet zoveel tijd toch?
Mwah, als ik kijk naar waar ik werk, daar kost een werkgeversverklaring met een beetje pech een dag of drie, vier voor je hem binnen hebt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108642802
Er wordt van mij gezegd dat ik er geen verstand van heb, maar ik heb me er echt wel in verdiept.

Qua rente was dit de goedkoopste en ook de hypotheekvorm is het beste.

Een offerte tekenen zegt niks. Daarna vinden pas alle controles plaats.
pi_108642908
quote:
Sorry, maar dit spreekt toch echt niet in je voordeel.
pi_108643114
Laat ik het anders verwoorden.

Nhg is nergens wettelijk verplicht, maar hypotheekverstrekkers maken het een verplichting als je geen vast contract hebt.
pi_108643180
En ik zou sowieso nhg kiezen. 0,2% van je rente gaat eraf en je hebt meer zekerheid.
pi_108656172
Maar wat is nou het probleem/obstakel/ontbindende voorwaarde waar het nog op hikt?
pi_108656907
Maandag lopen de ontbindende voorwaarden af. Dat houdt in dat als de bank onze hypotheek niet accepteert, dat we dat voor maandag moeten weten. En dat gaat dus sowieso niet meer lukken. Dus mocht de ING onze hypotheek niet accepteren om één of andere reden, dan moeten wij 10% koopsom betalen.

De ING houdt drie controles. De eerste is voordat ze de offerte opmaken. Dit is een controle die niet zoveel voorstelt. Ze letten alleen op de salarissen en eventuele schulden volgens mij. Ook kijken ze of alles compleet is, maar ze kijken er niet inhoudelijk naar. Dan maken ze de offerte op en geven ze aan wat ze nog missen.
De tweede is de grootste financiële keuring. Hier beginnen ze pas mee als alles binnen is. Dit is ook goed bevonden.
Nu dus de derde. Dit noemt de Hypotheker de 'mierenneukcontrole'. Hier komen ze vaak met vragen over bepaalde dingen.

Nu verwacht ik geen problemen meer, maar wat nou als onze hypotheek om één of andere reden nou niet geaccepteerd wordt? Wat zijn dan onze rechten?

Want wij hebben alles vroeg ingeleverd en beide partijen zeiden elke keer dat ze het gingen redden voor maandag, maar dat blijkt dus niet zo te zijn..

De consumentenbond zeiden dat we wel ergens stonden omdat ze valse beloftes hebben gemaakt en ze steken hebben laten vallen. Maar uiteraard garanderen ze niks.. Dus ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft.

Hoop dat het zo duidelijk is.
pi_108656938
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 09:57 schreef Robbberttt het volgende:
Maandag lopen de ontbindende voorwaarden af. Dat houdt in dat als de bank onze hypotheek niet accepteert, dat we dat voor maandag moeten weten.
Volgens mij heb je er niets van begrepen en zijn wij op een verkeerd spoor gezet.
pi_108656949
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 09:59 schreef blomke het volgende:

[..]

Volgens mij heb je er niets van begrepen en zijn wij op een verkeerd spoor gezet.
Dat dus.
pi_108657063
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 21:43 schreef Robbberttt het volgende:
Er wordt van mij gezegd dat ik er geen verstand van heb, maar ik heb me er echt wel in verdiept.

Qua rente was dit de goedkoopste en ook de hypotheekvorm is het beste.

Een offerte tekenen zegt niks. Daarna vinden pas alle controles plaats.
Wat voor hypotheek vorm wil je dan afsluiten als je deze de beste vindt?
pi_108657178
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 12:51 schreef blomke het volgende:

[..]

Als ik zie hoe de huizenmarkt en daarme de hypothekenmarkt, achterover ligt, waag ik die drukte te betwijfelen.
Je vergeet dat er bij de grote banken massaontslagen hebben plaatsgevonden op de hypotheekafdelingen. Bij ING was dat rond de 70% van de acceptanten.

Tsja. Dan is het al snel druk natuurlijk... al is het een mooi teken van falend management dat de klant daar de dupe van wordt.

[ Bericht 8% gewijzigd door MisterSqueaky op 03-03-2012 10:25:33 ]
pi_108658283
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 10:16 schreef MisterSqueaky het volgende:

Dan is het al snel druk natuurlijk... al is het een mooi teken van falend management dat de klant daar de dupe van wordt.

Hetgeen ik grondig met je eens ben. Overigens is dat "falend management" niet alleen bij banken de oorzaak van ellende.
pi_108660328
Waarvan heb ik dan niks begrepen? Leg het eens uit als je alles zo goed denkt te weten.
pi_108660424
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 10:09 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat voor hypotheek vorm wil je dan afsluiten als je deze de beste vindt?
Bankspaar..

Voordat ik naar de Hypotheker ging had ik al uitgezocht dat ik of bankspaar wilde of de annuiteiten. Maar de bankspaar past beter qua maandlasten.
pi_108660966
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:33 schreef Robbberttt het volgende:
Beste Fok!kers,

Mijn vriendin en ik hebben 7 weken geleden een huis gekocht. We doen dit via de Hypotheker bij de ING.

Na wat hobbels onderweg naar de offerte (hypotheker zei dat we geen en/of rekening hoefden, dit moest wel en de ING wachtte op onze levensrisicoverzekering, terwijl de Hypotheker zei dat ze hier niet op zouden wachten), hebben we vier weken geleden de offerte getekend. Twee weken later zouden de ontbinnende voorwaarden (op een maandag) aflopen. Dit zou geen probleem zijn volgens de Hypotheker. De donderdag ervoor hadden we nog steeds niets gehoord, dus wij bellen.. Bleek dat de ING er nog niet eens naar gekeken had! Ontbinnende voorwaarden werden met een week verlengd, maar deze week gebeurde precies hetzelfde. Dus weer verlengd.

En daar zijn we nu.. maandag lopen de ontbinnende voorwaarden af. Gisteravond zouden we het te horen krijgen, maar na vandaag zelf gebeld te hebben naar de Hypotheker kreeg ik te horen dat we door de eerste financiële beoordeling waren en dat de eindbeoordeling twee weken zou duren :S De ontbinnende voorwaarden worden niet meer verlengd.

Nu dus de gok of we dit moeten doen of niet. En als we het doen en het lukt niet moeten we 10% van de koopsom betalen. En dat is dus 20.000 euro!!!

Nu mijn vraag:
Als we de ontbinnende voorwaarden laten verlopen en het lukt niet, kunnen wij dan de Hypotheker of de ING (voor een deel) aansprakelijk stellen? Zij hebben immers steken laten vallen waardoor we vertraging hebben opgelopen en er zijn valse beloftes gemaakt, allen mondelijk.

Samenvatting:
Ontbinnende voorwaarden zijn verlopen buiten onze schuld om. Kunnen wij de ING/de Hypotheker aansprakelijk stellen voor valse beloftes en onnodige vertraging?

Robertt,

Waarom niet gewoon de verkoper aangeven dat het je *niet* is gelukt een hypotheek te regelen, en aan te geven dat ze mogen kiezen:

- ofwel de ontbindende voorwaarde verlengen, zodanig dat er thans moet worden gelezen dat je kunt ontbinden als je niet vóór 1 april een financiering hebt geregeld (en dan schriftelijk, met alle nodige handtekeningen!), en dat als ze daarmee akkoord gaan dat ze dat even per mail bevestigen met gescande handtekeningen en dat ze alsnog even een schriftelijke versie nasturen,
- als dat niet akkoord is, dat je (beiden, als je beiden getekend hebt) alsnog gebruik maakt van je recht om te ontbinden bij deze (moet je dan ff kijken dat je het volgens alle regels uit de koopovereenkomst doet, anders is het niet geldig), maar dat je wel aangeeft dat je bereid bent om opnieuw te contracteren op dezelfde voorwaarden, zij het dan dat je dan een nieuwe termijn voor de financiering wilt

Daar is zo'n financieringsvoorbehoud tenslotte voor; dat je die gok als koper níet hoeft te nemen. En in de huidige markt ben je als verkoper goed gek als je niet akkoord gaat met verlenging van het voorbehoud als de kopers hun hypotheek eigenlijk al bijna rond hebben.
pi_108662534
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 12:44 schreef Robbberttt het volgende:
Waarvan heb ik dan niks begrepen? Leg het eens uit als je alles zo goed denkt te weten.
Tot maandag had je je kunnen beroepen op die clausule, nu die termijn is verstreken, zal je dus linksom of rechtsom de koop moeten kunnen financieren, of die boete clausule van 10% betalen, welke een andere clausule is dan het financieringsbeding waar de termijn nu van af loopt. Die boete kan de verkopende partij aanroepen als jij, op dag/afspraak van de overdacht niet met een financiering bij de notaris zit.

Overigens was het je via de maandag aflopende financieringsclausule ook niet gelukt om de koop te ontbinden, aangezien je dan volgens het standaard NVM contract 3 schriftelijk onderbouwde afwijzingen had moeten kunnen tonen.
pi_108664680
Sessy, bedankt voor het meedenken. Ik heb dat echter geprobeerd en de verkopende partij werkt niet mee. Ze willen niet verlengen en als wij ons terug trekken dan gaan ze geen nieuw contract met ons aan. De enige keuze was het erop gokken dat het goed zou komen als we het huis niet willen.

@ hierboven.
Om onder de boete uit te komen moesten we voor maandag twee afwijzingen hebben en dat zou binnen een dag geregeld kunnen zijn. Gaan we door dan moeten we inderdaad bij notaris alles rond hebben. Hebben we dat niet moeten we 10% koopsom betalen.
Volgens mij zeg je hetzelfde als ik in een andere bewoording.
pi_108664974
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 15:07 schreef Robbberttt het volgende:
Sessy, bedankt voor het meedenken. Ik heb dat echter geprobeerd en de verkopende partij werkt niet mee. Ze willen niet verlengen en als wij ons terug trekken dan gaan ze geen nieuw contract met ons aan. De enige keuze was het erop gokken dat het goed zou komen als we het huis niet willen.

@ hierboven.
Om onder de boete uit te komen moesten we voor maandag twee afwijzingen hebben en dat zou binnen een dag geregeld kunnen zijn. Gaan we door dan moeten we inderdaad bij notaris alles rond hebben. Hebben we dat niet moeten we 10% koopsom betalen.
Volgens mij zeg je hetzelfde als ik in een andere bewoording.
Ik heb het nu allemaal even gelezen en ik vind dat je erg laks bent en je weinig hebt gedaan om dit probleem te voorkomen.
Je gaat notabene een huis kopen en laat het er allemaal maar een beetje op aankomen en er op gokt dat alles wel goedgaat.

Toen ik 2,5 jaar geleden m'n huis kocht zat ik er als een havik bovenop om alles geregeld te krijgen, gewoon omdat ik er vanuit ging dat m'n hypotheker dat niet zou doen.

Overigens heb ik niets te klagen over m'n hypotheker.
pi_108665222
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 15:07 schreef Robbberttt het volgende:
Om onder de boete uit te komen moesten we voor maandag twee afwijzingen hebben en dat zou binnen een dag geregeld kunnen zijn.
Droom verder. Banken werken al lang niet meer mee aan dat soort oplichtingsgeintjes.
pi_108670217
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 13:55 schreef fruityloop het volgende:

[..]

Tot maandag had je je kunnen beroepen op die clausule, nu die termijn is verstreken, zal je dus linksom of rechtsom de koop moeten kunnen financieren, of die boete clausule van 10% betalen, welke een andere clausule is dan het financieringsbeding waar de termijn nu van af loopt. Die boete kan de verkopende partij aanroepen als jij, op dag/afspraak van de overdacht niet met een financiering bij de notaris zit.

Overigens was het je via de maandag aflopende financieringsclausule ook niet gelukt om de koop te ontbinden, aangezien je dan volgens het standaard NVM contract 3 schriftelijk onderbouwde afwijzingen had moeten kunnen tonen.
Van verschillende banken neem ik aan ook nog eens.
pi_108670645
quote:
3s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 15:22 schreef MisterSqueaky het volgende:

[..]

Droom verder. Banken werken al lang niet meer mee aan dat soort oplichtingsgeintjes.
Dit dus, die clausule is geen "verlaat de gevangenis zonder te betalen" kaartje oid. Dat was een paar jaar geleden al niet zo, en nu al helemaal niet meer. Makelaars en notarissen worden en werden gek van mensen die daarmee denken zo even van een koop af te kunnen zien. Het moeten 3 goed onderbouwde schriftelijke afwijzingen zijn van gerichte offertes op maat. niet simpel 3 berichtjes vanuit het hypotheker systeem, of screendumps van wat online rekenmodellen oid.
pi_108672131
Naja, de Hypotheker gaf ons de keuze of we ermee wilden stoppen en hij zou dan twee afwijzingen regelen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 15:16 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik heb het nu allemaal even gelezen en ik vind dat je erg laks bent en je weinig hebt gedaan om dit probleem te voorkomen.
Je gaat notabene een huis kopen en laat het er allemaal maar een beetje op aankomen en er op gokt dat alles wel goedgaat.

Toen ik 2,5 jaar geleden m'n huis kocht zat ik er als een havik bovenop om alles geregeld te krijgen, gewoon omdat ik er vanuit ging dat m'n hypotheker dat niet zou doen.

Overigens heb ik niets te klagen over m'n hypotheker.
Ik heb al 30x gebeld. Ik denk dat ik meer op zit dan wie dan ook. Heb ook met de Rabobank gebeld of zij snel een hypotheek kunnen regelen maar dat was niet mogelijk in een halve week.

Verder heb ik zelf met de ING gebeld, met de consumentenbond, met vereniging eigen huis, etc.

Als ik elk telefoontje en afspraak hier neerzet worst het een boekwerk en dat lijkt me ook niet de bedoeling.
  zaterdag 3 maart 2012 @ 18:54:13 #78
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108672195
Wanneer ben je met de Hypotheker gaan zitten, al voordat je een bod op een huis uit ging brengen? Of pas toen je een hypotheek nodig had?
pi_108675133
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 18:52 schreef Robbberttt het volgende:
Ik heb al 30x gebeld. Ik denk dat ik meer op zit dan wie dan ook. Heb ook met de Rabobank gebeld of zij snel een hypotheek kunnen regelen maar dat was niet mogelijk in een halve week.

Verder heb ik zelf met de ING gebeld, met de consumentenbond, met vereniging eigen huis, etc.
Dat is allemaal zeer te respecteren. Ik vind het gewoon idioot dat ze bij ING blijkbaar 3 controlerondes hebben en dat de laatste ronde (de amoebeneukronde) dan weken duurt.

Wat heeft die Hypotheker (behalve iets neuzelen over 2 afwijzingen) dan verder geregeld?

Heb je ze ook schriftelijk laten weten dat de termijn voor de ontbindende voorwaarden op 5-maart afloopt?
pi_108690973
Ze krijgen de koopovereenkomst en tevens staat het duidelijk in het dossier.

De bankgarantie moest 27-2 binnen zijn en die as wel optijd binnen. De ING zei als de hypotheek niet rond zou komen, konden ze dat terugvorderen.

Waar ik vooral van baal is alle valse beloftes van de ING. Ze hebben drie keer een datum gezegd wanneer het klaar zou zijn, maar niks van terecht gekomen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 18:54 schreef Lienekien het volgende:
Wanneer ben je met de Hypotheker gaan zitten, al voordat je een bod op een huis uit ging brengen? Of pas toen je een hypotheek nodig had?
Ik was van te voren naar de ING gegaan. We kregen van de makelaar een week extra omdat hij aanraadde dat de Hypotheker wellicht meer voor obs kon betekenen.
Als ik het overnieuw kon doen was ik er natuurlijk van te voren heen gegaan.
pi_108695335
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:48 schreef Robbberttt het volgende:
De ING zei als de hypotheek niet rond zou komen, konden ze dat terugvorderen.

Waar ik vooral van baal is alle valse beloftes van de ING. Ze hebben drie keer een datum gezegd wanneer het klaar zou zijn, maar niks van terecht gekomen.

Ik kan me ook wel voor m'n kop slaan, maar heb door schade en schande geleerd zaken schriftelijk vast te leggen en overeenkomsten aangetekend te verzenden.

Dan heb je een poot om op te staan en scheelt het je een hoop bellen en heen-enweer gezanik.

Afspraken over data en producten liggen dan bij beide partijen vast en dan is er geen ontkomen aan zonder de in gebrekende partij voor de schade op te laten draaien.
pi_108697024
Ja, dat is inderdaad iets wat ik hiervan geleerd hebt inderdaad! Het is natuurlijk van de zotte dat het zo moet, want het gaat om een flinke investering. Van vele mensen waarschijnlijk de grootste investering in hun leven en dan kan het niet dat de ING hier zo laks mee omgaat.
  zondag 4 maart 2012 @ 15:11:46 #83
356451 Heinlein
Realiteit, I has it
pi_108697211
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 15:05 schreef Robbberttt het volgende:
Ja, dat is inderdaad iets wat ik hiervan geleerd hebt inderdaad! Het is natuurlijk van de zotte dat het zo moet, want het gaat om een flinke investering. Van vele mensen waarschijnlijk de grootste investering in hun leven en dan kan het niet dat de ING hier zo laks mee omgaat.
Ik begrijp heel goed hoe het zit. Ik had hetzelfde met mijn hypotheek bij Allianz. Door de belachelijk trage manier van werken, trekken ze je over de datum heen. Het is te gek voor woorden dat zo'n hypotheekverstrekker je in zo'n stress situatie brengt. In mijn geval de hypotheekshop had er geen goed woord voor over, maar goed, die gasten hebben gemakkelijk praten, die zitten niet in de stress.

Wat Blomke zegt, daar heeft hij gelijk in. Echter, hoe krijg je zwart-op-wit dat zij het gaan regelen binnen zes weken, en anders de boete voor hun rekening nemen? Niet, natuurlijk.
De waarheid is hard, maar dat maakt het niet minder waar
  zondag 4 maart 2012 @ 15:16:34 #84
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_108697457
Bij ons was het ook heel rommelig, alleen kon er bij ons veel minder fout gaan. Ik vraag me af hoe vaak het wel lukt om echt alles op tijd rond te hebben ivm het voorbehoud van financiering.
pi_108697472
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 15:05 schreef Robbberttt het volgende:
Wéér wijs je alleen naar de ING. :N En je geeft zelf al de reden van het langzaam werken van de ING aan, dit is een grote investering, een levensbepalende voor veel mensen, en dat moet dus goed en zorgvuldig gebeuren. Tot een paar jaar geleden nam iedereen in dit proces de binnenbocht omdat het zo mooi en voor de wind ging overal, en nu de puinzooi van die gemakzucht er voor heeft gezorgd dat iedereen zorgvuldiger en duidelijker te werk gaat, gaat het je niet naar het zin? Je was een geweldige klant voor wijlen de DSB geweest, echt waar.

Jij zet uiteindelijk die handtekening bij de notaris, en onder alle stukken, jij bent de kopende partij, en jij, alleen jij, bent dus verantwoordelijk in de eerste plaats, niet de grote boze ING, de hypotheker, de makelaar, of wie dan ook. :X

Heb je nou afgelopen vrijdag en zaterdag al iets gedaan richting een oplossing, of alleen maar met je kop tegen de deur van de ING staan beuken, en hier lopen posten over hoe oneerlijk alles is?
pi_108697532
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 15:16 schreef Lienekien het volgende:
Bij ons was het ook heel rommelig, alleen kon er bij ons veel minder fout gaan. Ik vraag me af hoe vaak het wel lukt om echt alles op tijd rond te hebben ivm het voorbehoud van financiering.
Bij ons huis 2½ jaar geleden hadden we alle papieren en bedragen, ondertekend en wel, 2 weken voor de overdracht geregeld. En dat was nog mét 2 gezondheidsverklaringen van elk ~8 pagina's ivm onze beider medische historie ook.
pi_108699314
Twee weken voor de overdrachtsdatum inderdaad. Dat redden wij ook wel. Maar dat heeft niets te maken met de ontbindende voorwaarden.

En door de beloftes zijn we niet naar andere banken gestapt. Misschien achteraf een foute keuze, maar dat is achteraf natuurlijk. Je kan ook niet twee offertes tekenen anders heb je twee hypotheken voor hetzelfde huis.
pi_108699515
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 16:00 schreef Robbberttt het volgende:
Twee weken voor de overdrachtsdatum inderdaad. Dat redden wij ook wel. Maar dat heeft niets te maken met de ontbindende voorwaarden.
Klopt.
Maar concreet: wat is dan nu de reden dat je vreest dat de geoffreerde ING hypotheek toch niet goedgekeurd gaat worden voor de overdrachtsdatum ? Want als je er zeker van bent dat je de finale goedkeuring ruim voor passeren binnen hebt boeien die ontbindende voorwaarden natuurlijk totaal niet meer.
pi_108699817
Het is niet dat ik voor iets specifieks vrees, maar meer dat ik de zekerheid mis. Ze doen een eindbeoordeling niet voor niets, dus dat betekent dat het nog niet geaccepteerd is. En dat zit me dwars.
pi_108700416
Het kostte mij destijds (in 2002) één maand ; ik had vooral te stellen met hypotheekadviseurs die niet wilden regelen wat ik wilde qua hypotheek.

Wij zijn bij onze oorspronkelijke hypotheeknemer gebleven; dat scheelde, want die had al de nodige papieren van ons en kende ons vlekkeloze betaalrecord.

Ik heb geen ervaring met uitspelen, maar ik denk dat wanneer je laat doorschemeren dat je ook andere partijen benadert voor je hypotheek, incl. het openen van een betaalrekening, ze een stukje sneller worden.
pi_108700506
quote:
3s.gif Op zondag 4 maart 2012 16:05 schreef MisterSqueaky het volgende:

Maar concreet: wat is dan nu de reden dat je vreest dat de geoffreerde ING hypotheek toch niet goedgekeurd gaat worden voor de overdrachtsdatum ? Want als je er zeker van bent dat je de finale goedkeuring ruim voor passeren binnen hebt boeien die ontbindende voorwaarden natuurlijk totaal niet meer.
Als zeker is dat die lening wordt verstrekt, zijn die ontbindende voorwaarden inderdaad "een los velletje papier".

Wat heeft die tussenpersoon van de Hypotheker nou eigenlijk voor (of tegen) je gedaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')