quote:Op maandag 2 april 2012 20:09 schreef Plugin het volgende:
Ariel Sharon, die ligt al 6 jaar in coma, van de zotten. Hopelijk zijn ze met Friso beschaafder.
Beter snel dood dan 6 jaar in coma wat ook nog eens belachelijk veel geld kost om iemand in leven te houden, voor wat?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ariel_Sharon#Gezondheidquote:Zijn zoon Gilad verklaarde in een telefonisch interview in oktober 2011 dat Sharon hem aankijkt wanneer hij wakker is en zijn vingers beweegt wanneer hem dat gevraagd wordt.
Interesseert het ons wat?quote:Op maandag 2 april 2012 15:39 schreef Synthercell het volgende:
Zullen wij hem ooit nog te zien krijgen?
Daar heb je wel een punt. Ze kunnen er niet 50 jaar mee wachten om een beslissing te nemen.quote:Op dinsdag 3 april 2012 01:16 schreef Madame_Paon het volgende:
Die wordt dus hoogstwaarschijnlijk nooit meer wakker ...
Een hele lastige beslissing of ze hem wel of niet laten leven.
En de koninklijke familie heeft ook nog een soort voorbeeldfunctie.
Wat ze doen wordt dan meteen gezien als een soort politiek statement, terwijl het gewoon om hun zoon/broer/man gaat ...
Quatsch! Vroeger gebeurde dat wel. Tegenwoordig wordt de hersenactiviteit gemeten,zodat een anesthesioloog dergelijke vervelende dingen nagenoeg altijd kan voorkomen of herstellen. Heel je stukje is trouwens aardig gequatsch. Maar dit was gewoon mensen de stuipen op het lijf jagen.quote:Op maandag 2 april 2012 20:49 schreef Teslynd het volgende:
[..]
want je hoort ook verhalen van mensen die operatie volledig meegemaakt hebben ondanks de narcose. In beide gevallen kan je niets aangeven door de spierverslappende middelen.
Ja, volgens mij klopt het zo ook. Euthanasie is een behoorlijk ingewikkeld procedure waarbij de patiënt zelf om de levenbeëindiging moet vragen. Dit kan hij overigens wel ruim van tevoren doen, als hij voorziet dat er ondraaglijk lijden in het verschiet ligt (bij een terminale ziekte, uiteraard). Als hij zijn verzoek op zeker moment daadwerkelijk wil laten uitvoeren, wordt er een speciale SKEN-arts bijgehaald om te beoordelen of de situatie ernstig/ondraaglijk genoeg is. Dat is dus een soort examen dat de patiënt moet afleggen om te mogen sterven, hoe absurd het ook klinkt. Pas als deze arts toestemming geeft, mag een euthanasie-arts in actie komen.quote:Op maandag 2 april 2012 23:31 schreef Coelho het volgende:
[..]
En volgens mij is dát juist het punt hier. Euthanasie kan alleen plaatsvinden als de te euthanaseren persoon daar bij volle verstand toestemming voor heeft gegeven, en volgens mij zelfs net voor het moment dat het gebeurt. Als ik nu zou laten vastleggen dat ik euthanasie wil zodra ik een mensonwaardig leven moet lijden, en ik zou bijvoorbeeld zo dement als een deur worden, dan mag er volgens mij wettelijk geen euthanasie gepleegd worden omdat ik op dat moment niet meer kan oordelen.
Er zijn vast wel mensen die de details weten, maar volgens mij is het zoals hierboven uiteen gezet.
Hoe verzin je zo'n vraag!!quote:Op dinsdag 3 april 2012 19:00 schreef kibo het volgende:
Kan een man in cometeuze nog wel een erektie krijgen trouwens?
(graag alleen serieuze reakties)
quote:Op dinsdag 3 april 2012 19:00 schreef kibo het volgende:
Kan een man in cometeuze nog wel een erektie krijgen trouwens?
(graag alleen serieuze reakties)
Ja dat is ook zo. Ik heb met mijn huisarts overgesproken en het op papier gezet, en daarom moet ik ook een wilsbeschikking ondertekenen. Als het zo ver komt, zodat ik in eeen diepe coma of hersendood ben, dan gaan ze naar kijken. Het is ook goed om van te voren rregleen.. Dat is mijn keus en wil, daarom wil ik geen kasplantje worden!quote:Op dinsdag 3 april 2012 09:44 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, volgens mij klopt het zo ook. Euthanasie is een behoorlijk ingewikkeld procedure waarbij de patiënt zelf om de levenbeëindiging moet vragen. Dit kan hij overigens wel ruim van tevoren doen, als hij voorziet dat er ondraaglijk lijden in het verschiet ligt (bij een terminale ziekte, uiteraard). Als hij zijn verzoek op zeker moment daadwerkelijk wil laten uitvoeren, wordt er een speciale SKEN-arts bijgehaald om te beoordelen of de situatie ernstig/ondraaglijk genoeg is. Dat is dus een soort examen dat de patiënt moet afleggen om te mogen sterven, hoe absurd het ook klinkt. Pas als deze arts toestemming geeft, mag een euthanasie-arts in actie komen.
Ik denk overigens wel dat een terminale patiënt die een euthanasieverklaring heeft ondertekend, en die op een bepaald moment niet langer aanspreekbaar is, via zijn familie of huisarts alsnog in aanmerking kan komen voor euthanasie - de SKEN-arts zal dan beoordelen of zijn verzoek kan worden uitgevoerd. Maar goed, dat is nog altijd een wezenlijk andere situatie dan die van Friso, die überhaupt niet in de gelegenheid is geweest om een euthanasieverklaring te ondertekenen, en dan houdt alles op. Een patiënt moet natuurlijk wel bij zijn volle verstand die verklaring hebben ondertekend, wil een arts bereid zijn om zijn leven te beëindigen, want er wordt heel zorgvuldig mee omgesprongen, en terecht.
Voor comateuze patiënten zal wel een andere regeling bestaan, maar die ken ik niet.
Mwah, ik heb het een paar jaar geleden bij m'n vader meegemaakt, het heette pallatieve sedatie maar het was wel degelijk euthanasie. Bij opname in het verpleegtehuis werd hem ook gevraagd of ie naar het ziekenhuis overgebracht wou worden als ie ziek werd, dat wou ie niet.quote:Op woensdag 4 april 2012 00:13 schreef Poeke het volgende:
@ Testynd en Nadine26
Doe jullie zelf een plezier en lees jezelf in voordat je beweringen gaat roepen die niet kloppen. Typisch geval van de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Palliatieve_sedatie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Euthanasie
Er zijn duidelijke wezenlijke procedures en protocollen om te volgen bij beide situaties. En het verschil is heel duidelijk.
Natuurlijk mijn medeleven, maar dat is geen euthanasie.quote:Op woensdag 4 april 2012 00:26 schreef remlof het volgende:
[..]
Mwah, ik heb het een paar jaar geleden bij m'n vader meegemaakt, het heette pallatieve sedatie maar het was wel degelijk euthanasie. Bij opname in het verpleegtehuis werd hem ook gevraagd of ie naar het ziekenhuis overgebracht wou worden als ie ziek werd, dat wou ie niet.
En toen ie ziek werd van een longontsteking werd mijn broer en mij gevraagd of ze hem in een slaap mochten brengen waaruit ie nooit meer wakker zou worden...
Hij overleed wel degelijk aan de middelen die hem werden toegediend.quote:Op woensdag 4 april 2012 00:28 schreef starla het volgende:
[..]
Natuurlijk mijn medeleven, maar dat is geen euthanasie.
Maar niet in de ogen van artsen en de wetquote:Op woensdag 4 april 2012 00:35 schreef remlof het volgende:
[..]
Hij overleed wel degelijk aan de middelen die hem werden toegediend.
Met ons goedvinden trouwens, maar dat maakt het in mijn ogen euthanasie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |