abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 28 februari 2012 @ 07:19:50 #1
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_108492420

Welkom 'het vernieuwde' Huizenmarkt topic! De plek waar de huizenmarkt besproken word in al haar facetten, van huren tot kopen, van nieuwbouw tot renovatieproject en van woningbouwvereniging tot vastgoedmagnaten. Wat is het beste moment om te kopen? Is kopen überhaupt nog wel verstandig? Wat gaan de hypotheekrentes doen en wat gebeurt er met de HRA? Wat doen de woningbouwverenigingen en wanneer is iets "scheefhuren"? Wat gaan de gevolgen van de vergrijzing worden? Op al deze vragen en meer zijn de antwoorden (goed of fout) hier te vinden.

Voorgaande delen:
Topicreeks: AEX: Huizenmarkt Topic

Wie bang is voor morgen, kan niet genieten van vandaag.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_108493315
Geniale TT _O_
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_108496456
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 09:02 schreef ComplexConjugate het volgende:
Geniale TT _O_
Dit _O_
pi_108497838
Wow, sommige mensen zijn snel tevreden :D
Zijn vast huurders ;)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_108498033
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 12:15 schreef Whuzz het volgende:
Zijn vast huurders ;)
en jij bent vast een vervelend studentje op kamers
een man met een huis en vrouw zoals je beweert zou toch nooit zo gefrustreed kunnen reageren?
of is het huis soms niet van jou (van de bank?) en die vrouw toch ook niet (buurman? of hypotheekadviseur?)
pi_108498115
quote:
Zijn vast huurders ;)
Doe nou effe niet zo negatief ;)
pi_108498402
quote:
Zijn vast huurders ;)
Ik vind het een leuk gevonden woordspeling :)
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_108498631
Wat een kleuters hier weer bij elkaar. 8-)

Bij wie mag ik erbij in de zandbak. :P
pi_108499258
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 12:41 schreef Basp1 het volgende:
Wat een kleuters hier weer bij elkaar. 8-)

Bij wie mag ik erbij in de zandbak. :P
Dus als je een compliment geeft vanwege een leuke TT ben je een kleuter? Of had je specifiek een bepaalde reactie voor ogen?
pi_108500362
Zal ik alles maar wissen, zodat we opnieuw beginnen? |:(

Ontopic vanaf hier.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 17:11:45 #11
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_108508118
Eerste Laan 3 Norg is gewijzigd op 28 februari 2012

Vraagprijs: EUR 695.000 k.k. (oude Vraagprijs: EUR 850.000 k.k.) _O-

http://www.funda.nl/koop/(...)l&utm_campaign=funda

Zo bijzonder is het niet maar wel dat de eigenaar ene Dirk Scheringa is :P
  dinsdag 28 februari 2012 @ 17:39:13 #12
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108509047
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 17:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Oorspronkelijke vraagprijs 895k, niet 850.
censuur :O
pi_108509370
quote:
6s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 17:11 schreef ikweethetookniet het volgende:
Eerste Laan 3 Norg is gewijzigd op 28 februari 2012

Wonen (= woonoppervlakte) 345 m²
Overige inpandige ruimte 120 m²
Externe bergruimte 100 m²
Perceeloppervlakte 2.662 m²
Inhoud 1.555 m³

En dan toch nog zeiken dat de huizen in NL te duur zijn.

(En nee, nu niet gaan zeuren over de locatie, want die doet als de woning in Duitsland of Sarajevo zou liggen 'spontaan' ook niet terzake...)
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
  dinsdag 28 februari 2012 @ 17:54:02 #14
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_108509538
Onderzoek naar betere zorgplicht voor banken

Minister Jan Kees de Jager (Financiën) onderzoekt samen met toezichthouder Autoriteit Financiële Markten (AFM) hoe banken beter kunnen voorkomen dat huizenverkopers in financiële problemen raken. Een van de mogelijkheden is de bevoegdheid voor de AFM om banken te dwingen gedurende de hele looptijd van een hypotheek hun zorgplicht aan klanten na te komen.
Minister De Jager maakte dat dinsdag duidelijk in de Tweede Kamer, na vragen van de PvdA over een uitzending van het tv-programma Zembla over 'horrorhypotheken'. In de uitzending kwamen huishoudens aan het woord die deels buiten hun schuld met grote betalingsachterstanden kampen.

De AFM liet toen al weten dat het toezicht op de hypotheken verruimd zou moeten worden, zodat de toezichthouder banken op de huid kan zitten. Banken en verzekeraars zouden volgens de AFM niet alleen een passend advies moeten geven, maar ook tijdig betalingsproblemen moeten signaleren.

http://www.telegraaf.nl/o(...)t_voor_banken__.html

Ze zijn wakker geworden in Den Haag :P
pi_108509668
Ben je huurder, wordt straks alsnog je huis op een executieveiling verkwanseld:

quote:
24 corporaties kampen met financiële risico's

Laatste update: 28 februari 2012 17:37

DEN HAAG - Van de woningcorporaties die net als Vestia zogenoemde derivaten bezitten, hebben er 24 waarschijnlijk niet genoeg geld om bij te betalen als de rente gaat dalen.
http://www.nu.nl/economie(...)anciele-risicos.html
  dinsdag 28 februari 2012 @ 19:05:49 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108512193
quote:
hebben niet genoeg geld om bij te betalen als de rente gaat dalen.
Wat leven die corporaties in een vreemde wereld! Ze lenen geld, maar doen dat op dusdanige wijze dat ze bij een rentedaling in de problemen komen. _O- _O- _O-
WTF! Ik heb er geen andere woorden voor...

quote:
Deze financiële producten verzekeren tegen een toekomstige rentestijging op leningen.
Dus ze dekken zich in voor stijgingen maar kunnen vervolgens de verzekeringspremie niet meer betalen? Verzeker je dan niet, scheelt een fortuin!

In vergelijkbaar nieuws:
'Corporaties staan te gemakkelijk borg voor elkaar'
quote:
Momenteel staat het WSW borg voor 85,3 miljard euro aan leningen
Volgens de CBS-link (heb ik nu even niet bij de hand) worden er jaarlijjks voor zo'n 2 miljard euro sociale huurwoningen gebouwd. Ik vraag me toch af hoe ze het voor elkaar krijgen om voor 40 jaarbedragen schuld op te bouwen (en dat is nog afgezien van de schulden waar het WSW niet borg voor staat), terwijl de bouwkosten in het verleden veel lager waren. Wat doen die corporaties met hun huurinkomsten dat ze alsnog vele malen meer lenen dan ze uitgeven? Wordt het niet eens hoog tijd om de financieen van deze clubs grondig onder curatele te stellen? En dan niet een duurbetaalde commissie, maar gewoon mensen met gezond boerenverstand?
pi_108512597
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:05 schreef RemcoDelft het volgende:
Wordt het niet eens hoog tijd om de financieen van deze clubs grondig onder curatele te stellen? En dan niet een duurbetaalde commissie, maar gewoon mensen met gezond boerenverstand?
sorry, geen tijd :D
pi_108512727
En inhoudelijk op je andere vraag: ik begrijp zo op het eerste oog, als je cijfer van 2 mrd klopt, ook niet waar die 80-en-een beetje miljard aan leningen zouden moeten uithangen, tenzij daar dubbeltellingen in zitten. Lijkt me een goede vraag.
pi_108512943
PS: Remco, als je een bron hebt voor die 2 mrd wil ik het WSW die vraag stellen, en het antwoord hier neer zetten, danwel de beste woordvoerder vragen om zelf het antwoord hier neer te zetten en toe te lichten - want ik vind dat ook wel intrigerend eigenlijk :)
  dinsdag 28 februari 2012 @ 19:41:40 #20
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108513543
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
PS: Remco, als je een bron hebt voor die 2 mrd wil ik het WSW die vraag stellen, en het antwoord hier neer zetten, danwel de beste woordvoerder vragen om zelf het antwoord hier neer te zetten en toe te lichten - want ik vind dat ook wel intrigerend eigenlijk :)
U vraagt, wij Googlen: CBS Statline.
En ja, 2 miljard is een ruwe schatting (ik kijk niet op 20%). En er zullen ongetwijfeld argumenten komen dat er nog BTW bij komt. Of dat de grond niet meegeteld is (maar grond krijgen woningcorporaties juist voor weinig geld). En dat soort details verklaren nog steeds die 85+ miljard niet. Dus ik ben benieuwd :)
Te meer daar ze ook (give or take) 10 miljard per jaar aan huurinkomsten hebben! Ze zullen toch geen geld lenen omdat hun onderhoud meer kost dan de huur? :X
pi_108513629
Het wsw heeft het volgende rapport. De naam zekere onzekerheden :) http://www.wsw.nl/uploads/media:323/Trendnotitie%202011%20WSW.pdf

Pas de eerste pagina gelezen jaarlijks realiseren wbvs tussen de 29000 en gewenste 41000 nieuwbouw woningen. dan verkopen ze er ook nog 14000 per jaar. Ben benieuwd wat er verder in staat.
pi_108515119
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 19:43 schreef Basp1 het volgende:
Ben benieuwd wat er verder in staat.
Interressant document. ^O^
pi_108515474
Dank voor de link(s), leesvoer, mjammie :)

Serieus, als we de vragen erover zouden kunnen inventariseren, wil ik ze eigenlijk aan hun stellen namens ons, en als ze hier niet direct (als in rechtstreeks) willen reageren ze namens hun het antwoord hier willen neerzetten :)

80+ miljard is niet niks, zou Ruding zeggen, dus voor mij is dat wel een eye-opener. Daar kunnen we een politieke club over tippen om een vraag over te stellen (en dan sjacharijnen dat ze er niks mee doen), of zelf ermee aan de slag gaan. Dus kommaarop. :)

Mauwen en klagen is één ding. Vort: actie :)

[ Bericht 1% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 28-02-2012 20:29:47 ]
pi_108516665
CJ: Sorry voor het niet zien van de woordgrap. :@ Ik dacht dat het een typo was.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 21:11:27 #25
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108518068
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 20:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Interressant document. ^O^
Scary, nu ben ik het met jou eens!
Laten we daar geen gewoonte van maken :)

Ik heb de PDF snel doorgebladerd, 't is wat veel om nu helemaal te lezen. Wat ik daar uithaal is dat woningcorporaties zo'n 36k schuld hebben per woning, maar ook dat dat momenteel stijgt. De schuld per woning is aanzienlijk lager dan de particuliere schuld per woning (met grof hoofdrekenen kom ik op ongeveer 5 keer zo veel). Maar gezien de huuropbrengst (minus onderhoudskosten) zou ik verwachten dat die schuld afneemt en niet toeneemt. Dat maakt me heel benieuwd naar de oorzaak daarvan. Ik zou zeggen los het in 10 jaar volledig af, maar ik kan me voorstellen dat woningcorporaties daar geen belang bij hebben.
Ik ben ook benieuwd of de genoemde 85 miljard schulden (waar garantstellingen voor bestaan) los staan van de grofweg 25 miljard eigen vermogen van corporaties. Ik neem aan dat het eigen vermogen wel van de schuld-per-woning is afgetrokken.

Even een brute stelling: stel alle woningcorporaties verkopen al hun woningen kostendekkend aan de huidige bewoners (en nee, daar hoor ik niet bij). Dan kost dat gemiddeld 36k per woning. Uiteraard meer voor nieuwe woningen, en naar inkomen, dus minder voor de arme drommels die het niet kunnen betalen. Die 36k kost tegen 10% zonder renteaftrek maar met 100% aflossing in 20 jaar (allemaal vrij ruim genomen als worst-case-scenario) 337 euro per maand, minder dan de huidige huur dus, wat ook van bijstand prima te betalen is. De gemiddelde huurder is dan dus beter af, huursubsidie is niet meer nodig, en dankzij de gedaalde huur hebben ze geld over voor onderhoud.

Uiteraard gaat dit niet gebeuren, maar ik probeer te ontdekken wat nou de toegevoegde waarde van woningcorporaties is. Aan bovenstaande berekening te zien is iedereen beter af zonder deze club.
pi_108519580
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:11 schreef RemcoDelft het volgende:
Laten we daar geen gewoonte van maken :)
Komt goed:

quote:
Even een brute stelling: stel alle woningcorporaties verkopen al hun woningen kostendekkend aan de huidige bewoners (en nee, daar hoor ik niet bij). Dan kost dat gemiddeld 36k per woning.
Nu ben je me even kwijt. Dus als mijn hypotheek in de toekomst op 36K na is afgelost, en ik verkoop dan mijn woning voor 36K is dat voor mij kostendekkend? Dat ik er dan een paar ton bij inschiet zit dan zeker tussen mijn oren :?
pi_108519931
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

Dus als mijn hypotheek in de toekomst op 36K na is afgelost, en ik verkoop dan mijn woning voor 36K is dat voor mij kostendekkend? Dat ik er dan een paar ton bij inschiet zit dan zeker tussen mijn oren :?
Remco bedoelt opheffen, dus gemiddelde prijs betalen en weg met die geldvretende verenigingen die ooit met gemeenschapsgeld zijn ontstaan.
pi_108520026
Beste is in 1 klap HRA weg en alle huurwoningen in de verkoop.
Zijn de prijzen weer marktconform.
pi_108520179
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
Remco bedoelt opheffen, dus gemiddelde prijs betalen en weg met die geldvretende verenigingen die ooit met gemeenschapsgeld zijn ontstaan.
Ik begrijp wel wat hij bedoelt, het is alleen een beetje te simpel gesteld. Vandaar mijn vergelijkbare situatie. De openstaande schuld per woning zegt ansich niet veel.

quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:49 schreef Piet_Piraat het volgende:
Beste is in 1 klap HRA weg en alle huurwoningen in de verkoop.
Zijn de prijzen weer marktconform.
De prijzen zijn al marktconform. Dat ze niet in ieders straatje passen is een tweede.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 22:16:28 #30
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108521358
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik begrijp wel wat hij bedoelt, het is alleen een beetje te simpel gesteld. Vandaar mijn vergelijkbare situatie. De openstaande schuld per woning zegt ansich niet veel.
Het was ook een bruut scenario. In principe zijn woningcorporaties niet nodig: ze helpen duidelijk niet tegen wachtijsten. Ze zijn ook nooit bedoeld om winst te maken, dus de waarde per woning die ze er "bij inschieten" is irrelevant. Dat is ook wat ik niet begrijp (en waar de politek nooit iets over zegt) als ze het hebben over 75% van de huurwoningen verkopen. Dat zou betekenen dat die corporaties enkele honderden miljarden krijgen. Het zou me niets verbazen als dat via vriendjes/achterdeuren in 10 jaar is omgezet in een evengrote schuld. Gewoon opdoeken die clubs dus! 't Is ontstaan uit een overheidstak, dan kan de overheid het ook weer afschaffen. En dat zonder honderden miljarden winst, de directeur doet de deur van het gebouw dicht en het is klaar.

En als alle sociale huurwoningen worden opgedoekt heeft verkopen tegen "marktprijs" ook geen zin: dan houden we honderden lege corporaties over waar het personeel niets te doen heeft, maar waar ze wel allemaal honderden mijoenen euro's tot miljarden in kas hebben...

[ Bericht 9% gewijzigd door RemcoDelft op 28-02-2012 22:29:33 ]
pi_108521506
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 21:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

De prijzen zijn al marktconform.
Dat zijn ze duidelijk niet gezien het aanbod en de vraag.
pi_108521537
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Gewoon opdoeken die clubs dus! 't Is ontstaan uit een overheidstak, dan kan de overheid het ook weer afschaffen. En dat zonder honderden miljarden winst, de directeur doet de deur van het gebouw dicht en het is klaar.
en geeft het pand tegen historische kostprijs door aan jou, want dat klinkt er imho wel altijd in door.....
pi_108521651
quote:
11s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

en geeft het pand tegen historische kostprijs door aan jou, want dat klinkt er imho wel altijd in door.....
Het gebouw kan gewoon bij de voorraad leegstaande kantoorpanden.
pi_108521662
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:19 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat zijn ze duidelijk niet gezien het aanbod en de vraag.
Blijkbaar wel. Het grote aanbod (ruim 2 x de vraag) leidt immers niet tot grote prijsdalingen. Ergo, er is een evenwicht ontstaan.
pi_108521800
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Blijkbaar wel. Het grote aanbod (ruim 2 x de vraag) leidt immers niet tot grote prijsdalingen. Ergo, er is een evenwicht ontstaan.
Jij ziet evenwicht, ik nog niet. Ergo wij verschillen van mening.
  dinsdag 28 februari 2012 @ 22:26:35 #36
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108521907
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:16 schreef RemcoDelft het volgende:
Gewoon opdoeken die clubs dus! 't Is ontstaan uit een overheidstak,
Wat een bizarre nonsens.

quote:
dan kan de overheid het ook weer afschaffen.
En dit is net zo bizar natuurlijk, volgens deze beredenering kan een overheid elk geprivatiseerd bedrijf opheffen wanneer het wil? :').
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_108522319
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
Jij ziet evenwicht, ik nog niet. Ergo wij verschillen van mening.
Ik zie dat de prijs na een jarenlange stijging nu gestabiliseerd is op een lichte daling. Kennelijk is er dus geen noemenswaardige onbalans.
pi_108522400
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:26 schreef Dagonet het volgende:

En dit is net zo bizar natuurlijk, volgens deze beredenering kan een overheid elk geprivatiseerd bedrijf opheffen wanneer het wil? :').
Te laat. ;(
pi_108522530
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:33 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik zie dat de prijs na een jarenlange stijging nu gestabiliseerd is op een lichte daling. Kennelijk is er dus geen noemenswaardige onbalans.
Ik voorzie nog een langzame gelijkmatige daling van zo´n 3-5% per jaar de komende 3 tot 5.
pi_108522711
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:36 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik voorzie nog een langzame gelijkmatige daling van zo´n 3-5% per jaar de komende 3 tot 5.
Dat houdt in dat het daarna weer stijgt? Het schommelt dus rond de nullijn?
pi_108523179
quote:
3s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:36 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

ik ook; behoudens goede locaties en kwaliteit.

Over 5 jaar, bij 5% jaarlijkse nominale daling geeft dit een totale nominale daling van 22,6% in prijs vanaf heden.

Op de lange termijn 20-25 jaar verwacht ik een daling in reele prijzen van meer dan 75%.
Een gemiddelde inflatie van 4% gedurende 25 jaar, zou de nominale daling dan beperken tot ongeveer maximaal 35% naar beneden in prijs vanaf heden; ik denk dat het daar op gaat uitkomen.
pi_108523315
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:26 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Wat een bizarre nonsens.

[..]

Ik verbaas me daar ook wel eens over. Het gemak waarmee mensen de overheid die panden in beslag wil laten nemen.
pi_108523449
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:48 schreef Bankfurt het volgende:
Op de lange termijn 20-25 jaar verwacht ik een daling in reele prijzen van meer dan 75%.

Een gemiddelde inflatie van 4% gedurende 25 jaar, zou de nominale daling dan beperken tot ongeveer maximaal 35% naar beneden in prijs vanaf heden; ik denk dat het daar op gaat uitkomen.
Dan ben ik benieuwd wat jij denkt dat de huurprijzen in die 25 jaar gaan doen.
pi_108523876
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dan ben ik benieuwd wat jij denkt dat de huurprijzen in die 25 jaar gaan doen.
Heel diffuus; veel uitschieters naar boven en naar beneden.

Meer een instabiele prijsgolf. Verder weet ik het niet.
pi_108525292
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 februari 2012 22:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat houdt in dat het daarna weer stijgt? Het schommelt dus rond de nullijn?
Die nullijn is nogal optimistisch, Uiteindelijk zal het weer stijgen omdat er ook inflatie is.
Op de lange termijn is een huis met liefst veel grond een goede investering.
Een overgewaardeerde doorzon in een vinex met postzegeltuin is een ander verhaal.
pi_108543202
Wat ik wel mis in het WSW verslag is een samenvatting met alle cijfers, sommige cijfers zijn leuk dat ze die erin gezet hebben maar onze creatieve boekhouders kennende kunnen hierbij soms cijfers dubbel gebruikt worden.

De WSW heeft ook nog een jaarverslag voor de geinitreseerden

www.wsw.nl/uploads/media:282/Jaarverslag%202010%20WEB.pdf

En natuurlijk heeft vestia ook hun jaarverslag online staanhttp://www.google.nl/url?(...)gQ9RhKLmYSug&cad=rjt

Waarbij de karigheid van het vestia verslag wel eruit springt gewoon lekker alleen maar tekst ipv bij WSW waar men naar alle waarschijnlijkhied ook een jaar taak heeft aan de opmaakt van hun jaarverslag.
pi_108544597
quote:
0s.gif Op woensdag 29 februari 2012 14:02 schreef Basp1 het volgende:
Wat ik wel mis in het WSW verslag is een samenvatting met alle cijfers, sommige cijfers zijn leuk dat ze die erin gezet hebben maar onze creatieve boekhouders kennende kunnen hierbij soms cijfers dubbel gebruikt worden.

De WSW heeft ook nog een jaarverslag voor de geinitreseerden

www.wsw.nl/uploads/media:282/Jaarverslag%202010%20WEB.pdf

En natuurlijk heeft vestia ook hun jaarverslag online staanhttp://www.google.nl/url?(...)gQ9RhKLmYSug&cad=rjt

Waarbij de karigheid van het vestia verslag wel eruit springt gewoon lekker alleen maar tekst ipv bij WSW waar men naar alle waarschijnlijkhied ook een jaar taak heeft aan de opmaakt van hun jaarverslag.
De opmaak specialist bij vestia is aangewezen als schuldige voor het financiële wanbeleid en ontslagen. De CFO doet nu zelf de opmaak en is daarin ongeveer net zo goed als in het voeren van financieel beleid ;)
  donderdag 1 maart 2012 @ 11:07:29 #48
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_108578593
Ik weet nog twaalf miljard subsidie die zo weg kan

quote:
do 01 mrt 2012, 07:55 | 800 reacties
KABINET MOET 9 MILJARD EXTRA BEZUINIGEN
Begrotingstekort naar 4,5 procent in 2013
Den Haag - Het Centraal Planbureau verwacht dat het begrotingstekort in 2013 4,5 procent, ofwel 28 miljard euro bedraagt. Het kabinet moet zo'n 9 miljard euro bezuinigen als het volgend jaar aan de Europese eis wil voldoen dat het begrotingstekort maximaal 3 procent van het bruto binnenlands product mag zijn. Het CPB verwacht dat de Nederlandse economie na 2012 wel aantrekt.
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_108578836
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:07 schreef michaelmoore het volgende:
Stuur een brief naar de tweede kamer zou ik zeggen. En leg dan gelijk even gedetailleerd uit waarom jij denkt dat die bezuiniging verder geen kwalijke gevolgen voor de economie heeft.

Succes.
  donderdag 1 maart 2012 @ 11:17:53 #50
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108578893
quote:

[..]

Piece of cake lijkt mij :Y

Bij de huurder valt niets te halen want daar gaat maar minimaal geld naartoe, de BD kan direct beginnen met het besparen van de HRA. Niet meer dan terecht overigens want er zijn genoeg Nederlanders die wel het volle pond aan belastingen betalen :)
  donderdag 1 maart 2012 @ 11:24:38 #51
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_108579083
quote:

[..]

Oh? Onderbouw je stelling en houd rekening met de effecten van koopkrachtverliezen op de economie en de resulterende verliezen aan belastinginkomsten daarvan. Wij wachten af in spanning! :)
pi_108579102
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:17 schreef ComplexConjugate het volgende:
Bij de huurder valt niets te halen want daar gaat maar minimaal geld naartoe, de BD kan direct beginnen met het besparen van de HRA. Niet meer dan terecht overigens want er zijn genoeg Nederlanders die wel het volle pond aan belastingen betalen :)
Jij blies toch altijd zo hoog van de toren dat bezuinigen betekent dat je minder uitgeeft, en niet dat je zorgt voor meer inkomsten :?
  donderdag 1 maart 2012 @ 11:48:25 #53
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108579880
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Jij blies toch altijd zo hoog van de toren dat bezuinigen betekent dat je minder uitgeeft, en niet dat je zorgt voor meer inkomsten :?
Bezuinigen op subsidie (want dat is HRA) lijkt me een prima manier van minder uitgeven.

Aanrader om te lezen:
http://www.ftm.nl/original/twee-keer-dezelfde-steen.aspx geeft een aardige analyse van de vastgoedbubbel in Nederland.
quote:
De achterliggende logica is simpel: als een huizenkoper van de bank zes maal zijn inkomen kan lenen, dan is hij in staat twee keer zo veel te bieden op een woning als wanneer hij slechts drie maal zijn inkomen had mogen lenen.
Het is verbazend hoeveel mensen simpelweg niet weten dat dit de prijzen van huizen bepaald.

Ik kom niet vaak plaatjes tegen die huizenprijzen na inflatiecorrectie vanaf 1965 weergeven:

quote:
DNB verlaagde ook nog eens het eigen vermogen dat banken moesten aanhouden op hypothecaire leningen: van tien procent in 1969 naar 3,33 procent in 1977. Het gevolg laat zich raden: de Nederlandse woningmarkt werd overspoeld door een stortvloed van hypothecair krediet.
Heel veel noodzakelijke regels voor banken zijn langzaamaan steeds soepeler geworden, met als resultaat enorme bonussen voor schatrijke bankiers op korte termijn, en enorme schulden op lange termijn.

quote:
Net als vandaag de dag zwengelde ook toen al de hypotheekrenteaftrek de vastgoedhausse verder aan. Het stimuleerde steeds exotischer hypotheekvormen. Zoals de 'groeihypotheek', waarbij in de eerste jaren de rente werd bijgeschreven op de lening en de klant pas later begon af te lossen.
In een van de voorgaande topics noemde ik gekscherend al de "rentevrije hypotheek"... Wist ik veel dat banken dat in het verleden daadwerkelijk hebben uitgegeven!

Voor de statistieken:
quote:
Vandaag de dag wordt nog op slechts zeven procent van alle hypotheken afgelost tijdens de looptijd.
quote:
Nederlandse huishoudens hebben volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek in totaal 780 miljard euro uitstaan aan schulden. De minst vermogende tien procent van de bevolking heeft ruim 207 euro miljard aan schulden en slechts 164,4 miljard euro aan bezittingen.
En over prijsdalingen:
quote:
Een scherpe prijsdaling zoals in 1978 blijft tot nog toe echter uit. De rente is, anders dan toen, verlaagd. De werkgelegenheid blijft bovendien op peil en de overheid heeft - traditiegetrouw - nog meer steunmaatregelen genomen. Toch is er weinig vraag naar koopwoningen en groeit het aanbod. De prijzen zijn sinds de piek in 2008 met elf procent gedaald, maar veel dramatischer is het inzakken van het aantal woningverkopen. Er staan inmiddels 250.000 woningen te koop, terwijl er elke maand maar zo'n tienduizend woningen verkocht worden. Zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat er geen nieuwe woningen worden toegevoegd aan het aanbod, dan zal het nog ruim twee jaar duren voordat al deze woningen zijn verkocht. Dit suggereert dat de prijzen nog veel verder moeten dalen willen vraag en aanbod weer bij elkaar worden gebracht.
En over lang te koop staan:
quote:
Ruim 38 procent van het woningaanbod staat al meer dan een jaar te koop. Zeven procent staat zelfs al langer dan drie jaar te koop.
Executieverkopen nemen nu al toe en die toename kan snel exponentieel stijgen:
quote:
Er zijn echter aanwijzingen dat de prijsdalingen in een stroomversnelling kunnen komen. Volgens het Bureau Krediet Registratie hebben 45.000 huiseigenaren een betalingsachterstand van meer dan drie maanden. Naar schatting hebben banken 20.000 tot 25.000 woningen van wanbetalers in hun bezit die ze proberen te verkopen. De banken weigeren de woningen naar de veiling te brengen, omdat de opbrengst er te laag ligt. Maar op een gegeven moment zullen de banken hun verlies moeten nemen. Dat zal de prijzen doen kelderen.
En een hele mooie conclusie:
quote:
Het is een vreemd gegeven dat een gemiddeld werknemersgezin in 1950, toen de woningnood hoog was, slechts zeven procent van het beschikbaar inkomen uitgaf aan woonlasten. Vandaag de dag zijn we hieraan liefst 23 procent kwijt. Dit is geenszins vanzelfsprekend. Woningen worden niet zomaar duurder. Ambitieuze banken en een deregulerende overheid hebben samen een financiële Frankenstein vervaardigd. De hieruit resulterende hogere woningprijzen brengen overbodige kosten met zich mee. En gigantische risico's, zo toont de vorige crisis van eind jaren zeventig. 'History never repeats itself', zei Mark Twain ooit. 'But it rhymes.'
pi_108580103
Geen zin om alle andere zaken (alweer) te weerleggen (zoals bijv. HRA is een subsidie), maar 'maar liefst 23 procent'? Wordt tijd dat de schrijver eens zijn staar laat lichten wat een gebruikelijk percentage is in vergelijkbare stedelijke gebieden. Dan kan ie het tenditeuize 'maar liefst' vervangen door 'slechts'.

Ow, en die vergelijking met 1950 is kul. Mijn ouders waren zo'n gezin, en die hadden 3,5 baan met zijn tweeen om een huis te kunnen bekostigen. En ja, met verplichte levensverzekering, ook nog eens. Vroegah was alles beter? Niks veranderd.

PS: leg over die grafiek trouwens ook eens de ontwikkeling van een gezinsinkomen....
pi_108580165
HRA is geen subsidie, voor de 15 miljoenste keer :)
pi_108580206
quote:
7s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:57 schreef Scorpie het volgende:
HRA is geen subsidie, voor de 15 miljoenste keer :)
Tenzij inkomstenbelasting ook een subsidie van belastingplichtigen naar de overheid is.
Dat moet ik vast anders zien :) Althans als het iemand anders z'n afdracht is ;)
pi_108580260
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:48 schreef RemcoDelft het volgende:
En een hele mooie conclusie:

[..]

Die woonlasten he, hoe is dat opgebouwd? Dat zal toch echt niet enkel maar hypotheek zijn... Zonder goed de definitie "woonlasten" te geven kan iedere oetlul wel een megastijging laten zien. Anders hadden ze het wel hypotheeklasten genoemd.
  donderdag 1 maart 2012 @ 12:40:01 #58
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108581589
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 11:25 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als de HRA wordt afgeschaft hebben een hoop mensen een hoop minder geld uit te geven, linksom of rechtsom heeft elke 'bezuiniging' een prijskaartje. Ik heb liever dat de mensen die schulden hebben daarvoor moeten bloeden.
  donderdag 1 maart 2012 @ 12:41:37 #59
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108581663
quote:
Het is een vreemd gegeven dat een gemiddeld werknemersgezin in 1950, toen de woningnood hoog was, slechts zeven procent van het beschikbaar inkomen uitgaf aan woonlasten. Vandaag de dag zijn we hieraan liefst 23 procent kwijt. Dit is geenszins vanzelfsprekend. Woningen worden niet zomaar duurder.
Nee woningen worden inderdaad niet zomaar duurder, maar sinds 1950 is de bevolking met 60% toegenomen. Het aantal huishoudens is zelfs bijna 300% van het aantal in 1950. De huizen zelf zijn ook nog eens groter en duurzamer geworden.

Om dat allemaal op het conto van makkelijker verkrijgbaar krediet te schuiven is niet realisitisch.
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_108581825
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 12:40 schreef ComplexConjugate het volgende:

Ik heb liever dat de mensen die schulden hebben daarvoor moeten bloeden.
Wat een afgunst toch alleen maar om 30% van de huizenkopers in een afgrond te laten storten en zelf hier denkend rijker van te worden. :')

Maar ook ik vind de HRA een subsidie, dat je het van je belastinginkomsten mag aftrekken is ook niets anders dan wat ambtelijke omschrijvingen om onze rechtse mensen zich op die manier wat beter te laten voelen dat ze denken dat ze geen subsidiehoeren zijn.
  donderdag 1 maart 2012 @ 12:58:26 #61
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108582442
Ze kunnen sowieso de toeslagen beter als een aftrekpost opvoeren, dan moeten mensen er meer moeite voor doen.
  donderdag 1 maart 2012 @ 13:42:54 #62
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108584312
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 12:45 schreef Basp1 het volgende:

Wat een afgunst toch alleen maar om 30% van de huizenkopers in een afgrond te laten storten en zelf hier denkend rijker van te worden. :')
Afgunst? Dus als andere mensen een forse korting op hun belastingen krijgen ten gunsten van eigen vermogensopbouw en je het daar niet mee eens bent heet dat afgunst? Sure... wat jij wilt :')

quote:
Maar ook ik vind de HRA een subsidie, dat je het van je belastinginkomsten mag aftrekken is ook niets anders dan wat ambtelijke omschrijvingen om onze rechtse mensen zich op die manier wat beter te laten voelen dat ze denken dat ze geen subsidiehoeren zijn.
Kijk.... ik wens niemand in de afgrond te storten maar ik vind wel dat men deze weeffout dient aan te pakken, het kan toch niet zo blijven zijn dat 'we' de rekening maar blijven neerleggen bij mensen die wel een prudent financieel beleid voeren. Ik wil gewoon dat deze overheid stopt met deze krankzinnige vorm van inkomenspolitiek.
  donderdag 1 maart 2012 @ 13:43:49 #63
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108584339
quote:
14s.gif Op donderdag 1 maart 2012 12:58 schreef Dagonet het volgende:
Ze kunnen sowieso de toeslagen beter als een aftrekpost opvoeren, dan moeten mensen er meer moeite voor doen.
Je kan beter de aftrekposten afschaffen i.cm. een belastingverlaging. Veel transparanter, liberaler en goedkoper.
pi_108584346
De rekening wordt ook bij mensen gelegd met een prudent financieel beleid, en een eigen woning hoor Xenotje. Niet zo kortzichtig.
pi_108585147
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 13:43 schreef ComplexConjugate het volgende:
Je kan beter de aftrekposten afschaffen i.cm. een belastingverlaging.
Dan bezuinig je dus nog steeds niets.
pi_108585203
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 14:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Is hogere belastingen ooit een bezuiniging dan?
pi_108585238
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 14:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Buiten dat inderdaad.
  donderdag 1 maart 2012 @ 14:28:56 #68
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108585687
quote:
14s.gif Op donderdag 1 maart 2012 13:43 schreef Scorpie het volgende:
De rekening wordt ook bij mensen gelegd met een prudent financieel beleid, en een eigen woning hoor Xenotje. Niet zo kortzichtig.
Hoezo prudent als je failliet dreigt te gaan bij afschaffing van de HRA?

Hoezo prudent om je in te kopen in een zeepbel met geleend geld? Leg mij eens uit wat er prudent is aan het kopen met geleend geld om vervolgens niet te gaan afbetalen? Allemaal prudent handelen van verstandige mensen met een gezonde lange termijn visie?
  donderdag 1 maart 2012 @ 14:30:33 #69
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108585725
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 14:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Inderdaad.... maar je gaat mensen wel stimuleren om af te lossen en dat betekend dat hun toekomstige koopkracht weer gaat toenemen. Nu gaan we dom bezuinigen i.p.v. te investeren in zaken die wel een toekomst hebben.
  donderdag 1 maart 2012 @ 14:31:56 #70
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108585757
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 14:12 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Hoezo gaan de belastingen omhoog bij het afschaffen van de HRA? Ik heb altijd begrepen dat het geen subsidie is... maar als ze word afgeschaft is het ineens wel een belastingverhoging? Bizar...
pi_108586483
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 14:31 schreef ComplexConjugate het volgende:
Hoezo gaan de belastingen omhoog bij het afschaffen van de HRA? Ik heb altijd begrepen dat het geen subsidie is... maar als ze word afgeschaft is het ineens wel een belastingverhoging? Bizar...
Zou het afschaffen van de belastingvrije voet (heet dat tegenwoordig heffingsvrije voet?) voor iedereen dan niet nog meer geld in het laatje brengen? En volgens jou is dat ook nog eens geen belastingverhoging, dus een perfecte bezuiniging.
pi_108590924
quote:
Huur in schaarstegebied vaak niet omhoog

Laatste update: 1 maart 2012 15:22 info.

AMSTERDAM - Ruim de helft van de woningcorporaties maakt geen gebruik van de mogelijkheid om de huren extra te verhogen in gebieden met een tekort aan woningen.

Dat blijkt donderdag uit onderzoek van de Woonbond, de belangenvereniging van huurders.

Van de corporaties maakt 52 procent geen gebruik van de mogelijkheid, die sinds het najaar bestaat. Dertig procent zegt de huur wel op te schroeven; 18 procent weet het nog niet.
.
In oktober zijn de maximumhuren in tien gebieden met een tekort aan woningen met maximaal 123 euro omhoog gegaan. Het gaat voornamelijk om woningen in Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en het midden en oosten van Noord-Brabant.

De hogere huren gelden alleen voor nieuwe huurders. Oud-minister van Binnenlandse Zaken Piet Hein Donner (CDA) was de man achter de maatregel.

Doorstroming

"De betere corporaties snappen dat de doorstroming van huurders wordt belemmerd als zij de maximumhuur vragen, en dat starters de torenhoge huren niet kunnen betalen", zegt directeur van de Nederlandse Woonbond Ronald Paping. "Jammer genoeg besluit een groot gedeelte van de corporaties wel hogere huren te vragen."

Brancheorganisatie Aedes verdedigt het opschroeven van huren. De corporaties zouden de huren liever niet verhogen, maar ze kunnen niet anders, zegt voorzitter Marc Calon.

"De kosten van corporaties zijn de laatste jaren veel meer gestegen dan de huurinkomsten. We zouden het graag op een andere manier doen."

Randstad

In het algemeen willen de corporaties de huren de komende jaren wel verhogen. Ze streven op termijn naar een huurverhoging van gemiddeld dertien procent. Dat betekent dat een huurder gemiddeld 55 euro per maand meer zal betalen.

In de Randstad en vooral de grote steden wordt nu al vaak om de maximaal toegestane huur gevraagd. De laagste huren zijn te vinden in Drenthe en Friesland
Dan kloppen meteen de prognoses in de WSW rapporten over de afnames van de schuldenposities van de WBV's niet meer, die gingen uit van maximale huurstijgingen. :')

En aangezien huurders hierdoor meer geld overhouden denk ik dat er een WOZ voor huurders ingevoerd kan gaan worden om begrotingstekorten te dichten. :+
pi_108596553
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:00 schreef Basp1 het volgende:
En aangezien huurders hierdoor meer geld overhouden denk ik dat er een WOZ voor huurders ingevoerd kan gaan worden om begrotingstekorten te dichten. :+
Aangezien dit alleen voor nieuwe huurders geldt, is het meer een soort overdrachtsbelasting: Verhuizen? Mag best, maar kost je 600,- per jaar extra. Ongekende vrijheid, dat huren. :+
  donderdag 1 maart 2012 @ 21:37:27 #74
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108603525
Mijn vraag waar de opbrengst van verkoop van sociale huurwoningen naartoe gaat is beantwoord:
Vestia-topman kreeg miljoenen mee
Het wordt gewoon verdeeld onder het personeel 8)7

Waar is de tijd dat dergelijke mensen met pek en veren de stad uitgejaagd werden?
pi_108603902
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 21:37 schreef RemcoDelft het volgende:
Mijn vraag waar de opbrengst van verkoop van sociale huurwoningen naartoe gaat is beantwoord:

Waar is de tijd dat dergelijke mensen met pek en veren de stad uitgejaagd werden?
Middeleeuwen. Jeweetwel, in de tijd van de heksenwaag. Toen we net onze knotsen hadden opgeborgen, maar nog geen goed raad wisten met de overdaad aan testosteron.
pi_108603944
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 17:00 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan kloppen meteen de prognoses in de WSW rapporten over de afnames van de schuldenposities van de WBV's niet meer, die gingen uit van maximale huurstijgingen. :')

Mompelt iets over bloeden
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:11:59 #77
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108605473
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 21:43 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Middeleeuwen. Jeweetwel, in de tijd van de heksenwaag. Toen we net onze knotsen hadden opgeborgen, maar nog geen goed raad wisten met de overdaad aan testosteron.
Sure.... de overdaad aan testosteron zorgt nu voor hele andere uitingen van apengedrag :7

De knots, pek en veren waren eigenlijk zo gek nog niet :Y
pi_108605697
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:11 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Sure.... de overdaad aan testosteron zorgt nu voor hele andere uitingen van apengedrag :7

De knots, pek en veren waren eigenlijk zo gek nog niet :Y
De knots, pek en veren zijn nooit gek, de mens die ze hanteert wel, vooral als dat in blinde haat en met de onderbuik gebeurt.
  donderdag 1 maart 2012 @ 22:17:13 #79
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108605775
quote:
2s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:15 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De knots, pek en veren zijn nooit gek, de mens die ze hanteert wel, vooral als dat in blinde haat en met de onderbuik gebeurt.
Blinde haat? Volgens mij is het eerder dat de ogen eindelijk open gaan :D
pi_108606419
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Blinde haat? Volgens mij is het eerder dat de ogen eindelijk open gaan :D
Zet die oogkleppen eens af dan, dat wil ook wel eens helpen. :)
  donderdag 1 maart 2012 @ 23:08:22 #81
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108608439
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 22:28 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zet die oogkleppen eens af dan, dat wil ook wel eens helpen. :)
Mmm... ik heb volgens mij een vrij brede blik. Maar goed ik zal nog eens ruimer om me heen kijken om de laatste restjes onrecht in kaart te brengen :)
pi_108608588
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 23:08 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Mmm... ik heb volgens mij een vrij brede blik. Maar goed ik zal nog eens ruimer om me heen kijken om de laatste restjes onrecht in kaart te brengen :)
Doe ook eens je PM's lezen, dat wil ook wel eens helpen

(en scheel kijken telt niet, he)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 08:25:49 #83
222927 Lurf
All you need is Lurf
pi_108615328
Het feit dat hra een belastinguitgave is wil niet zeggen dat het niet ook een subsidie is. Het feit dat de aftrekpost (rente) groter is dan de gerelateerde belasting (eigen woning forfait) hint ook al in die richting.

Maar het doet er verder ook niet toe. Ik denk dat een ingreep in de hra onvermijdelijk is, omdat niet ingrijpen simpelweg ongeloofwaardig is. Als er niets gebeurt gaat iedereen toch weer zitten wachten tot er wel ingegrepen wordt. Helemaal defiscaliseren zal niet gebeuren omdat je de eigen woning dan ook niet meer als vermogensbestanddeel aanmerkt, en daarmee in beginsel de basis onder de belastingheffing van gemeenten en waterschappen uithaalt. Zo'n ingreep gaat dus verder dan simpelweg een postje in de IB schrappen.

Meest elegante oplossing zou ik de overheveling van de eigen woning naar box 3 vinden, al dan niet in stapjes. En daarnaast het nog verder aanscherpen van de financierings- en producteisen voor hypotheken. Want zoals de post van RemcoDelft ook al laat zien: het risico komt vooral uit de te ruime kredietmogelijkheden, dus daar ligt ook de belangrijkste oplossing.
Never explain, never apologize.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 10:48:43 #84
323876 michaelmoore
pi_108617806
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2012 21:37 schreef RemcoDelft het volgende:

De overheid zit zelf ook te vlassen op zulke baantjes dus doen ze er niets aan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_108625754
Schrikbarende verhoging huur sociale huurwoningen met 13 procent De huurders zitten ook gevangen met hun vrijheid zometeen...
pi_108625787
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 08:25 schreef Lurf het volgende:
Het feit dat hra een belastinguitgave is wil niet zeggen dat het niet ook een subsidie is. Het feit dat de aftrekpost (rente) groter is dan de gerelateerde belasting (eigen woning forfait) hint ook al in die richting.
Hoe kom je daarbij? Mijn eigen uitgangssituatie bekijkende klopt dit al niet.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 15:26:59 #87
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108626459
quote:
11s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:09 schreef Scorpie het volgende:
Schrikbarende verhoging huur sociale huurwoningen met 13 procent De huurders zitten ook gevangen met hun vrijheid zometeen...
Sociale huurders konden dankzij de wachtlijsten toch al niet verhuizen. En als ze langer woonden zouden ze sowieso een huurverhoging krijgen bij vertrek. Oftewel de redenen om niet te verhuizen nemen alleen maar toe.
pi_108627281
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sociale huurders konden dankzij de wachtlijsten toch al niet verhuizen.
Je had toch juist zo'n vrijheden als huurder zijnde, boven de molensteen rond hun nek hangende kopers. 8-)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 16:37:48 #89
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_108629442
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:26 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Sociale huurders konden dankzij de wachtlijsten toch al niet verhuizen. En als ze langer woonden zouden ze sowieso een huurverhoging krijgen bij vertrek. Oftewel de redenen om niet te verhuizen nemen alleen maar toe.
Iemand heeft het licht gezien O+
PM je Xeno even om je nieuwgevonden inzichten te delen? :)
  vrijdag 2 maart 2012 @ 17:01:23 #90
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108630426
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Je had toch juist zo'n vrijheden als huurder zijnde, boven de molensteen rond hun nek hangende kopers. 8-)
Als particuliere huurder wel. Ik daag je uit om te quoten waar ik beweer dat sociale huur dat ook heeft.
Sterker nog, ik ben nooit voorstander geweest van sociale huur. Maar ik ben ook geen voorstander van het dan maar verhogen van de huren ten gunste van de woningcorporaties.
Waar ik wel voorstander van ben is het compleet aanpassen van de hele woning"markt"-wetgeving. En dan weg subsidies, weg aftrekposten (omdat leners hier blijkbaar niet willen dat hun subsidie zo genoemd wordt), weg bijtellingen, weg met heel veel sociale woningen (want er hoeven echt geen miljoenen gesubsidieerde woningen te zijn in ons rijke landje), en meer bouwen. De weinige (enkele honderdduizenden?) sociale woningen die echt nodig zijn mogen wat mij betreft dusdanig gesubsidieerd worden dat er geen "losse" huursubsidie meer nodig is.

Helaas gaat dat voorlopig niet gebeuren. En dus blijft het:
-sociale huurders hebben wachtlijsten en huurstijgingen bij vertrek ==> blijven zitten
-kopers/leners hebben overdrachtsbelasting, restschulden en moeite met herfinanciering ==> blijven zitten
-particuliere huurders kunnen niet anders om bovengenoemde redenen ==> blijven zitten
-toetreders tot de koopmarkt wachten de prijsdalingen af ==> blijven zitten
-nieuwbouw vindt vrijwel niet plaats ==> iedereen blijft zitten
pi_108630436
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 15:46 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Geen idee waar je het idee vandaan haalde dat sociale huurders zoveel vrijheid hebben.
Neem alleen al de wachttijden, die nemen alleen maar toe.

Edit:Remco was me voor.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:01 schreef RemcoDelft het volgende:
Helaas gaat dat voorlopig niet gebeuren. En dus blijft het:
-sociale huurders hebben wachtlijsten en huurstijgingen bij vertrek ==> blijven zitten
-kopers/leners hebben overdrachtsbelasting, restschulden en moeite met herfinanciering ==> blijven zitten
-particuliere huurders kunnen niet anders om bovengenoemde redenen ==> blijven zitten
-toetreders tot de koopmarkt wachten de prijsdalingen af ==> blijven zitten
-nieuwbouw vindt vrijwel niet plaats ==> iedereen blijft zitten
Dit is gewoon in en in triest. Vraag me af wat dit veroorzaakt heeft.
(zal iedereen uiteraard een eigen mening op na houden)
pi_108630773
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:01 schreef magnetronkoffie het volgende:
Geen idee waar je het idee vandaan haalde dat sociale huurders zoveel vrijheid hebben.
Lees de voorgaande 183 topics even door zou ik zeggen... :Y
pi_108630837
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:10 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Lees de voorgaande 183 topics even door zou ik zeggen... :Y
Neen, ik stel gewoon een vraag en dat mag.
Bovendien was die vraag niet eens aan jou gericht.
pi_108631024
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Neem alleen al de wachttijden, die nemen alleen maar toe.

Edit:Remco was me voor.

[..]

Dit is gewoon in en in triest. Vraag me af wat dit veroorzaakt heeft.
(zal iedereen uiteraard een eigen mening op na houden)
Dat was het stokpaardje van Xeno, het feit dat je de vrijheid had om overal te kunnen heen verhuizen met huren.
pi_108631171
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:11 schreef magnetronkoffie het volgende:
Neen, ik stel gewoon een vraag en dat mag.
Yup. En ik antwoord en dat mag. ;)
quote:
Bovendien was die vraag niet eens aan jou gericht.
Voor prive gesprekken kun je de DM funktie gebruiken. ^O^
pi_108631258
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Yup. En ik antwoord en dat mag. ;)

[..]

Voor prive gesprekken kun je de DM funktie gebruiken. ^O^
Iedereen DMen om aan te geven dat hij het, wat sociale huurders betreft, niet bij het juiste eind heeft :')
Sorrie, maar ik speel jouw spelletje niet mee.

Verder wacht ik eerst de reacties van wat anderen af.
pi_108631493
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:22 schreef magnetronkoffie het volgende:
Verder wacht ik eerst de reacties van wat anderen af.
Make up your mind, was die vraag nu voor Scorpie, of toch voor iedereen? :D

In ieder geval was de gangbare theorie onder de huurders dat een koopwoning een molensteen om je nek is, je de komende 600 jaar niet meer zonder verlies zou kunnen verhuizen, als je uberhaupt nog kon verhuizen want niemand wil je woning hebben terwijl een huurwoning je een ongekende vrijheid gaf.

Inmiddels blijkt die theorie, mja, een theorie.
pi_108631512
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

In ieder geval was de gangbare theorie onder de huurders dat een koopwoning een molensteen om je nek is, je de komende 600 jaar niet meer zonder verlies zou kunnen verhuizen, als je uberhaupt nog kon verhuizen want niemand wil je woning hebben terwijl een huurwoning je een ongekende vrijheid gaf.

Dat dus.
pi_108631759
quote:

[..]

Ik refereerde naar de post van Remco, niet de mijne.
Verder weet ik niet wat voor spelletje jij wilt spelen, maar speel het maar met een ander.
quote:

Die theorie ging allang al niet op voor sociale huur, dat had je 15 jaar geleden ook al kunnen weten.
pi_108632056
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:34 schreef magnetronkoffie het volgende:
Die theorie ging allang al niet op voor sociale huur, dat had je 15 jaar geleden ook al kunnen weten.
Je hebt werkelijk geen flauw idee hoe vaak we dat al verteld hebben in dit topic zeker?
pi_108634396
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 17:34 schreef magnetronkoffie het volgende:

In de xenowereld verhuis je dan gewoon naar dronten want daar zijn wachttijden bij wbv's.

Je moet niet alle geneuzel hier te serieus nemen soms lijkt het wel een slowchat.

@remco dat heb jij waarschijnlijk nooit beweerd maar volgens mij heb je daarin xeno ook nooit afgeremd of tegengesproken.

Dat je nu opeens over particuliere huur begint is wel frappant want dan zou je zelfs op de top de meeste huizen nog wel gekocht kunnen hebben met een linieare of annuitaire hypotheek om alsnog minder maandlasten als huur te hebben.

Verder wens ik iedereen een prettig weekend.
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:38:25 #102
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_108645519
Wow, dit topic heeft een doorbraak. Dat we ooit nog zover hebben kunnen komen. Xeno is nu wel een beetje verdrietig denk ik. Geen eigen woning, jaarlijkse huurverhogingen *en* geen vrijheid. Kunnen we dan concluderen dat sociale huur eigenlijk het meest kutte is dat je kunt krijgen *tenzij* je een scheefhuurder bent die op die manier goedkoop woont?
  vrijdag 2 maart 2012 @ 22:54:25 #103
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108646219
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:38 schreef Whuzz het volgende:
Wow, dit topic heeft een doorbraak. Dat we ooit nog zover hebben kunnen komen. Xeno is nu wel een beetje verdrietig denk ik. Geen eigen woning, jaarlijkse huurverhogingen *en* geen vrijheid. Kunnen we dan concluderen dat sociale huur eigenlijk het meest kutte is dat je kunt krijgen *tenzij* je een scheefhuurder bent die op die manier goedkoop woont?
Ik denk dat de mensen die 50-100k onder water staan en hun huis op een executieveiling zien verdwijnen het daar niet mee eens zijn.
pi_108647084
ik denk dat dat behoorlijk weinig voorkomt om eerlijk te zijn. Zijn daar cijfers van? Even 100k onder water staan....
pi_108647086
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik denk dat de mensen die 50-100k onder water staan en hun huis op een executieveiling zien verdwijnen het daar niet mee eens zijn.
Hoeveel zijn dat er?
  zaterdag 3 maart 2012 @ 17:07:50 #106
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108668916
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2012 22:54 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Als scheefhuurder kun je overal naar toe verhuizen zonder achtervolgt te worden door schuldeisers, de vrijheid is onbetaalbaar :)
pi_108669402
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 17:07 schreef ComplexConjugate het volgende:
Als scheefhuurder kun je overal naar toe verhuizen zonder achtervolgt te worden door schuldeisers, de vrijheid is onbetaalbaar :)
Die 'vrijheid' is inmiddels voor velen inderdaad onbetaalbaar... :D
pi_108669463
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 17:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Die 'vrijheid' is inmiddels voor velen inderdaad onbetaalbaar... :D
LOL _O- Xenotje :D
  zaterdag 3 maart 2012 @ 17:39:21 #109
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108669943
Maar wat is nou die vrijheid zonder huis, zonder baan, zoveel scheefverdieners die amper kunnen bestaan.

Goed... je mag demonstreren maar met je rug tegen de muur en alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur w/
pi_108670724
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 17:39 schreef ComplexConjugate het volgende:
Maar wat is nou die vrijheid zonder huis, zonder baan, zoveel scheefverdieners die amper kunnen bestaan.

Goed... je mag demonstreren maar met je rug tegen de muur en alleen als je geld hebt dan is de vrijheid niet duur w/
De Schultenbrau is kennelijk nog steeds zeer goed betaalbaar. :D
  zaterdag 3 maart 2012 @ 19:12:15 #111
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108672754
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 18:02 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

De Schultenbrau is kennelijk nog steeds zeer goed betaalbaar. :D
Ik probeer te minderen :9
pi_108673218
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2012 19:12 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik probeer te minderen :9
Geen zorgen, als je ooit verhuist, zul je wel moeten... :+
  zondag 4 maart 2012 @ 09:03:06 #113
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108688768
De huizenbubble in Nederland valt bij nader inzien wel mee :')

1016 East 7th Ave, Vancouver
MLS® Number V930461
Listing Price: $899,000

_O-
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 4 maart 2012 @ 09:14:44 #114
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108688846
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 09:03 schreef SeLang het volgende:
De huizenbubble in Nederland valt bij nader inzien wel mee :')

[ afbeelding ]

1016 East 7th Ave, Vancouver
MLS® Number V930461
Listing Price: $899,000

_O-
Is dat inclusief oliebron ofzo?
pi_108689384
Dat kan beter :)

"Providing a wonderful blank canvas for renovation or full redevelopment"
..
"Wonderful lifestyle purchase, rare opportunity"

Voor slechts 2,5 miljoen Aussie $ :) - omgerekend voor de luttele som van 2 miljoen euro...
http://www.domain.com.au/(...)nte/?adid=2009453173

351m2 grond trouwens. Voor wie denkt dat Nederland duur is :)

Ruime keurig net onderhouden tuin en geen buren ;)

[ Bericht 6% gewijzigd door Dinosaur_Sr op 04-03-2012 10:36:33 ]
  zondag 4 maart 2012 @ 10:41:12 #116
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108689650
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 10:18 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
351m2 grond trouwens. Voor wie denkt dat Nederland duur is :)
Ik verbaas me behoorlijk over de enorme bubble die ze zowel in Canada als Australie aan het maken zijn. Ook in middle-of-fucking-nowhere Alice Springs kost een klein huisje een vermogen. Terwijl ze in die landen toch plek genoeg hebben om te bouwen wat ze kunnen.
pi_108689765
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 10:41 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ik verbaas me behoorlijk over de enorme bubble die ze zowel in Canada als Australie aan het maken zijn. Ook in middle-of-fucking-nowhere Alice Springs kost een klein huisje een vermogen. Terwijl ze in die landen toch plek genoeg hebben om te bouwen wat ze kunnen.
En genoeg tijd om 4 uur te vliegen naar de eerstvolgende supermarkt of ziekenhuis, als ze tenminste niet een bush fire proberen aan het blussen zijn zodat hun huis niet affikt, of zoals nu de Hawkesbury river overstroomt.... ;)

Mooi toch, wij in Nederland raken al van de kook als internet er drie seconden uitvalt, of het stoplicht 5 seconden langer op rood staat ;)
pi_108689857
Overigens vind ik dit ook een extreem voorbeeld (niet qua prijs hoor, zo gestoord als dat ons lijkt is dit going rate daar), maar ik begrijp ook niet dat iemand kiest voor dit soort object, terwijl je op anderhalf uur rijden van Sydney voor 1/5 van de prijs 2 hectare pristine bouwgrond koopt tegen een natuurgebied aan, en op vijf minuten van uncrowded strand.

Ik zeg: steek 2 miljoen $ in de zak, en ga rentenieren :)

Maar kennelijk denken de meeste mensen niet zo, want anders lagen die prijzen wel anders :)

Is Nederland anders (behalve gekrompen)?
  zondag 4 maart 2012 @ 11:04:24 #119
78918 SeLang
Black swans matter
pi_108690050
In Amerika hebben de prijzen onderhand de bodem bijna bereikt. Er gaat misschien nog 10-15% af maar dan is het echt klaar.

"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zondag 4 maart 2012 @ 11:13:35 #120
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108690205
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 10:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Ik zeg: steek 2 miljoen $ in de zak, en ga rentenieren :)
Hierbij ga je er vanuit dat ze die 2 miljoen bezitten. Is het niet waarschijnlijker dat ze die 2 miljoen lenen en daardoor een baan in die stad nodig hebben?
De verkoper gaat wellicht rentenieren op het strand :+
pi_108690448
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Hierbij ga je er vanuit dat ze die 2 miljoen bezitten. Is het niet waarschijnlijker dat ze die 2 miljoen lenen en daardoor een baan in die stad nodig hebben?
De verkoper gaat wellicht rentenieren op het strand :+
De meeste van dit soort panden worden cash afgetikt :)
Weliswaar soms in roebels, rupees of yuan, maar geen HRA en geen 100% financiering, he, dus geen tax incentive om te financieren. Misschien als ze een slimme verhuur-aan-jezelf constructie opzetten, zodat de rente aftrekbaar wordt.

De verkoper ligt ws al op Waverly Cementary - wel een mooi uitzicht overigens - maar da's alleen voor de nabestaanden relevant zegt mijn praktische Nederlandse ziel dan.
pi_108690500
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:04 schreef SeLang het volgende:
In Amerika hebben de prijzen onderhand de bodem bijna bereikt. Er gaat misschien nog 10-15% af maar dan is het echt klaar.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat een idiote verschillen tussen steden, trouwens :D
  maandag 5 maart 2012 @ 10:58:48 #123
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108734644
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2012 11:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat een idiote verschillen tussen steden, trouwens :D
De grootste bubble in Las Vegas, da's wel toepasselijk :+

Een nieuw dieptepunt van wanhoop bij huizenverkopers op Funda! Hier worden de buren al ingezet als lokmiddel. Of zijn de buren ze zo gruwelijk zat dat ze willen dat ze eindelijk eens oprotten?
quote:
WIJ WONEN HIER HEERLIJK! WIE WORDEN ONZE NIEUWE BUREN?

Al enige tijd staat Bacchus 52, het huis van onze oude buren, te koop. En dat vinden we onbegrijpelijk!
De foto kan zo uit een reclamefolder voor de Duitse Lotto komen:
pi_108734866
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 10:58 schreef RemcoDelft het volgende:
Een nieuw dieptepunt van wanhoop bij huizenverkopers op Funda! Hier worden de buren al ingezet als lokmiddel. Of zijn de buren ze zo gruwelijk zat dat ze willen dat ze eindelijk eens oprotten?
Wat is er precies mis met een 'anders dan anderen' manier om je huis te laten opvallen? Het werkt i.i.g. wel, jij maakt er nu reclame voor op een groot forum.
pi_108734874
Je moet haast wel de lotto winnen om in NL een huis te kunnen kopen.
pi_108735367
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 11:06 schreef Terrorizer het volgende:
Of je handen uit de mouwen steken ipv te mauwen, maar dat schijnt vloeken in de kerk te zijn.
pi_108735790
Mijn tip:

Sinds kort is het Miljoenenspel geïntroduceerd, speciaal om de huizenmarkt een boost te geven.
Meer mensen kans op 1 miljoen.

Dus niet mauwen, maar snel een lot kopen. ;)
pi_108736345
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 11:38 schreef Terrorizer het volgende:
Mijn tip:

Sinds kort is het Miljoenenspel geïntroduceerd, speciaal om de huizenmarkt een boost te geven.

Bedenk wel dat als de hoofdprijs op meerdere nummersdeelnemers valt. je de prijs moet delen.
Dus als veel mensen 4 8 15 16 23 42 kiezen, blijft het nog steeds bij Funda napluizen op tekenen van Daarboven.
pi_108736367
Ik vind de voorwaarden van dat Miljoenenspel trouwens waziger dan gemiddelde hypotheekvoorwaarden, dat weer wel :D
pi_108736664
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 11:38 schreef Terrorizer het volgende:
Mijn tip:

Mijn tip als de kans < 0.5 is nooit aan meedoen, dan kun je beter wekelijks die 20 euro op een bankrekening storten ipv te gaan gokken. :D
pi_108736854
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 12:05 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Mijn tip als de kans < 0.5 is nooit aan meedoen, dan kun je beter wekelijks die 20 euro op een bankrekening storten ipv te gaan gokken. :D
Die 20 euro is wel goedkoper dan de rente die ik nu maandelijks zit te betalen.
De rente is nog hoger dan de aflossing per maand. :'(

20 euro aan de loterij, ik zeg doen! :Y
  maandag 5 maart 2012 @ 12:30:41 #132
359381 malleable
a/b should be solve(bx = a)
pi_108737546
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 11:06 schreef Terrorizer het volgende:
Om je te helpen: http://www.funda.nl/koop/heel-nederland/0-150000/50+woonopp/
32K woningen voor minder dan 150K.
pi_108737598
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 12:11 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Die 20 euro is wel goedkoper dan de rente die ik nu maandelijks zit te betalen.
De rente is nog hoger dan de aflossing per maand. :'(

20 euro aan de loterij, ik zeg doen! :Y

Ja en dan betaal je met die 20 euro toch nog wat extra aflossing af.

Wat snap je niet aan kansrekenen met kansen <0.5 ?
pi_108737929
Zo wordt er in tilburg weer een beerput open getrokken.

quote:
Bouwgrond Ringbaan Tilburg is 'miljoenen te duur'
TILBURG - Onderzoek van het Brabants Dagblad toont aan dat de grond naast de Hasseltrotonde, beter bekend als Smariusterrein, vele malen tussen dezelfde partijen heen en weer is geschoven. En steeds duurder werd. In enkele jaren tijd is een lap bouwgrond aan de Ringbaan Noord in Tilburg vele tientallen miljoenen euro's in prijs gestegen. "Dat gaat ten koste van de prijs van de woningen die daar moeten komen", aldus gemeenteraadslid Camiel Seij (TVP).

Onderzoek van het Brabants Dagblad toont aan dat de lappen industriegrond naast de Hasseltrotonde onder meer een aantal malen tussen dezelfde partijen heen en weer zijn geschoven.

Bouwvereniging Laurentius uit Breda, die op de grond woningen wil ontwikkelen in het plan Willemskwartier, ontkent dat de afgelopen jaren daarmee is gespeculeerd. Volgens de raad van bestuur van Laurentius is de gemeente Tilburg steeds volledig op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen.

Wethouder Berend de Vries (D66, wonen) ontkent echter dat de gemeente enige rol heeft gespeeld bij de grondtransacties. "Wel hebben we gesproken over het bouwprogramma. Bij de verkoop van de grond hebben we nooit een positie gehad." De raadsfractie van de TVP eist uitleg over de transacties in de afgelopen jaren. "Welke contracten hebt u met betrekking tot deze ontwikkellocatie gesloten?" vraagt Seij. Op verzoek van BD heeft emeritus hoogleraar prof. dr. Hugo Priemus het dossier ingezien. "Opmerkelijk dat in een tijd van recessie deze grond zo veel in prijs is gestegen", meent hij.

Lees zijn bevindingen hier.
Hier dan de bevindingen:
quote:
Het Smariusterrein vaak van eigenaar verwisseld
Naast de Hasseltrotonde moeten woningen worden gebouwd. Het stukje grond ging de afgelopen jaren een paar maal ‘over de kop’.

Waarom verkoopt een bouwbedrijf dure grond aan zichzelf? Emeritus hoogleraar prof. dr. Hugo Priemus van de Technische Universiteit Delft kan die vraag van het Brabants Dagblad niet beantwoorden.

Willemskwartier is de naam van dit lapje dure grond in Tilburg naast de Hasseltrotonde met het beroemde Draaiend Huis. Vroeger stonden hier de brood-, koek- en beschuitfabriek Sjef Smarius, de fabriek van Stiho en Essent. Het is een gewild perceel, zou je kunnen concluderen, want de hectaren zijn het afgelopen decennium vele malen van eigenaar verwisseld.

Liever gezegd: van de ene bv naar de andere overgeheveld. In steeds verschillende stukken. Dit stukje Tilburg is er daardoor op zijn zachtst gezegd in de loop der jaren per vierkante meter niet goedkoper op geworden. Bijna 40 miljoen euro is de 6 hectare inmiddels waard.

Prof. Priemus heeft op verzoek van het Brabants Dagblad het dossier Willemskwartier ingezien. Hij verbaast zich hogelijk over de prijsstijgingen en het geschuif met de gronden van de ene naar de andere bv.

„In het Nederlandse vastgoed heeft sinds 2008 de crisis toegeslagen. Juist in dat licht bezien is de enorme prijsstijging tussen 4 maart en 19 november 2009 curieus. Dat geldt ook voor de prijsstijging tussen 14 april en 11 oktober 2006”, stelt de hoogleraar in een schriftelijke reactie.

We moeten terug naar het begin van het vorige decennium om zicht te krijgen op wat er aan de Ringbaan Noord gebeurt.

Bakkersland heeft het bedrijf Smarius dan overgenomen en laat het bedrijfscomplex slopen. Albert Heijn loopt met plannen rond om er een mega-supermarkt te beginnen en heeft inmiddels de helft van de grond in bezit.

Priemus’ verbazing zou weggenomen kunnen worden als er bijvoorbeeld ter plaatse een bestemmingsplanwijziging of andere ontwikkeling heeft plaatsgevonden.

Volgens de gemeente Tilburg is er die niet geweest. De XXL-versie van Albert Heijn werd door het stadsbestuur afgewezen voor die plek en al sedert 2005 ligt er voor de braakliggende grond een concreet bouwplan klaar.

De handel in de stukken bouwgrond tussen het Wilhelminakanaal en de Ringbaan barstte pas daarna goed los. Zodanig dat die inmiddels wegens de betrokkenheid van de Bredase bouwvereniging Laurentius de belangstelling wekt van de rijkstoezichthouder op de sociale woningbouw.

Het is dan ook een ‘ondoorzichtig verhaal’, concluderen de deskundigen als ze de stapel met tientallen transacties bekijken; een wirwar aan bv’s, holdings en nv’s en moeilijk leesbare hypotheekakten.

Een kleine greep uit de stapel:

De grond van Smarius, waar ooit de verse witte puntjes van AH werden gefabriceerd. wordt in april 2006 door eigenaar Bakkersland Vastgoed Beheer BV verkocht aan de projectontwikkelaar CRA Vastgoed BV uit Eindhoven voor een dikke 8,1 miljoen euro.

CRA heeft al sedert 2001 een vennootschap met Ahold Vastgoed, ofwel Albert Heijn. Nog dezelfde dag gaat de grond voor hetzelfde bedrag over naar Ringbaan BV, voor de helft eigendom van Ahold Vastgoed BV. De andere 50 procent van Ringbaan BV is in handen van CRA.

Ringbaan BV blijkt een merkwaardig tussenstation, want een half jaar later, op 11 oktober doet die BV de grond namelijk al weer in de verkoop. De koper zit als het ware permanent aan tafel: CRA. De prijs stijgt. CRA betaalt 10,9 miljoen voor de bouwgrond, maar neemt dezelfde dag bij doorverkoop al weer genoegen met 10,7 miljoen.

Laurentius Project V bv neemt de boel voor de eerste maal over.
Wat niet duidelijk wordt uit de openbare stukken is over welke percelen het exact gaat. Als de Tilburgse Volkspartij daarover opheldering vraagt bij het Tilburgse college, klimt de raad van bestuur van Laurentius in de pen. Het bedrijf zegt in een brief aan B. en W. dat het bij deze en andere transacties over verschillende koopsommen en andere percelen gaat.

In de daaropvolgende transacties geven de akten van het Kadaster daarover echter geen 100 procent zekerheid. Grond die partijen onderling heen en weer schuiven is soms tijdelijk belast met ontbindende voorwaarden en sommige percelen ‘zullen worden nageleverd’, staat bij de overdrachten.

Het Tilburgs raadslid Camiel Seij van de Tilburgse Volkspartij (TVP) verdiept zich al enige tijd in het dossier Willemskwartier.

Seij: „Via de nodige omwegen heeft volgens mij uiteindelijk de Willemskwartier BV het hele gebied verworven: 10 miljoen voor het terrein van Bakkersland, 6 miljoen voor dat van Stiho en 8 miljoen voor grond van Essent.”

Willemskwartier is inderdaad de volgende ‘grote speler’ in het verhaal. De uiteindelijke grote ‘winnaars’ lijken echter de firma’s van de familie Siebers uit het Limburgse Roosteren. Zij vormen anno 2012 de spin in het web dat is geweven rond Willemskwartier BV.

Het terrein tussen Ringbaan, Midden-Brabantweg, Goirkekanaaldijk en Merwedestraat is ongeveer 6 hectare groot. De Bredase woningcorporatie Laurentius wil er oorspronkelijk zevenhonderd koop- en huurwoningen bouwen. De huurwoningen moeten via de bevriende Tilburgse corporatie Tiwos worden verhuurd.

Net als destijds met de AH XXL vindt de gemeente Tilburg dat plan veel te omvangrijk. Een smeekbede op de kamer van de wethouders, van de raad van bestuur van Laurentius, om alsnog toestemming voor de bouwplannen te verlenen leverde niets op.

„Laurentius heeft daarop besloten de risico’s te verleggen naar een marktpartij”, zegt het bedrijf nu in een verklaring.

Het perceel wordt in twee delen gehakt. „Het noordelijke deel van de ongeveer 3 hectare grond is uiteindelijk voor 30 miljoen terechtgekomen bij de Vereniging Laurentius en nagenoeg het hele, gunstiger gelegen, zuidelijke deel van eveneens 3 hectare voor 9 miljoen bij VolkerWessels”, heeft raadslid Seij uitgezocht.

Daaraan gaat echter het nodige vooraf. De projectontwikkelpoot van Laurentius heeft in oktober 2006 de grond van CRA voor dik 10,7 miljoen euro in bezit gekregen. Een maand later wordt onder meer door Laurentius Willemskwartier BV opgericht. De grond wordt in die bv ondergebracht.
Een jaar later verhuist dezelfde grond weer naar Laurentius, op 13 december, om in maart 2009 weer terug te worden geleverd aan de BV Willemskwartier.
Op 19 november 2009 verkoopt vervolgens Willemskwartier BV de hele zaak weer aan de Vereniging Laurentius.

De prijs van het geleverde bedraagt, na het geschuif met lapjes grond, inmiddels geen 10 miljoen meer, maar 36.911.434 miljoen euro, inclusief omzetbelasting.

Rechtstreekse onderlinge vergelijking met de eerste deals is vrijwel onmogelijk, meent prof. Priemus. Dat wordt door de ontwikkelaars grotendeels bereikt door het eindeloze onderling gegoochel met bv’s en eigendomsakten.
De ene firma voert het bewind bij de andere. Laurentius zit bijvoorbeeld in de BV Willemskwartier. Die ontwikkelmaatschappij is zelf weer voor de volle honderd procent onderdeel van projectontwikkelaar Nieuwe Borg uit Roosteren. Nieuwe Borg Ontwikkeling BV, hangt onder een Real Estate BV Nieuwe Borg. En om het allemaal nog wat ondoorzichtiger te maken zijn daarvan de eigendommen weer ondergebracht in twee BV’s met de naam Deki.

Terug naar het begin van het verhaal. Wie verkoopt er nu dure grond aan zichzelf?

Laurentius en Willemskwartier doen dat. Om de eigendomsakten uiteindelijk te stallen in Roosteren, bij Nieuwe Borg BV van de familie Siebers op de Lanterdijk 10. Die firma mag straks gaan bouwen.

Raadslid Camiel Seij verwacht er weinig goeds van: „Iemand zal veel verdienen aan deze handel. De verliezers zijn echter de mensen die straks woningen afnemen. Die worden daardoor duurder dan nodig is.”
Samenvatting voor de luie lezer in een paar jaar tijd zijn de grond kosten van 10 naar 40 miljoen euro voor 6 HA gegaan. Dus van 167 euro/m^2 naar de 667 euro/m^2 en dan is er nog niets gebouwd en straten groeneruimte moeten ook nog op die grond komen.

Goed werk van het brabants dagblad en de TVp dat ze zich hiermee bezig houden. ^O^
pi_108737940
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 12:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ja en dan betaal je met die 20 euro toch nog wat extra aflossing af.

Wat snap je niet aan kansrekenen met kansen <0.5 ?
Ik snap heel goed kansrekenen, ik snap alleen niet waarom je het erbij haalt.
Spaar momenteel voor mijn aflossing / verlossing, die 20 euro gaat daar ook naar toe. Ik adviseer alleen mensen die nog niks hebben gekocht, een lot te kopen.

Mensen adviseren wat je zelf niet zou doen past wel in dit topic dacht ik.
pi_108738379
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 12:42 schreef Basp1 het volgende:
Zo wordt er in tilburg weer een beerput open getrokken.

[..]

Hier dan de bevindingen:

[..]

Samenvatting voor de luie lezer in een paar jaar tijd zijn de grond kosten van 10 naar 40 miljoen euro voor 6 HA gegaan. Dus van 167 euro/m^2 naar de 667 euro/m^2 en dan is er nog niets gebouwd en straten groeneruimte moeten ook nog op die grond komen.

Goed werk van het brabants dagblad en de TVp dat ze zich hiermee bezig houden. ^O^
Ziehier ook gelijk de oplossing voor de huizenmarkt. Laat huizenbezitters een paar keer aan elkaar verkopen en wij zijn allemaal rijk. :D
  maandag 5 maart 2012 @ 12:56:30 #137
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108738392
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 12:42 schreef Basp1 het volgende:
[quote]Het perceel wordt in twee delen gehakt. „Het noordelijke deel van de ongeveer 3 hectare grond is uiteindelijk voor 30 miljoen terechtgekomen bij de Vereniging Laurentius en nagenoeg het hele, gunstiger gelegen, zuidelijke deel van eveneens 3 hectare voor 9 miljoen bij VolkerWessels”, heeft raadslid Seij uitgezocht.
Dus de woningcorporatie krijgt de minder gunstige grond voor ruim 3 keer de prijs die een privaat bedrijf er voor moet betalen? En ik maar denken dat woningcorporaties grond goedkoper kregen...

quote:
Daaraan gaat echter het nodige vooraf. De projectontwikkelpoot van Laurentius heeft in oktober 2006 de grond van CRA voor dik 10,7 miljoen euro in bezit gekregen. Een maand later wordt onder meer door Laurentius Willemskwartier BV opgericht. De grond wordt in die bv ondergebracht.
Een jaar later verhuist dezelfde grond weer naar Laurentius, op 13 december, om in maart 2009 weer terug te worden geleverd aan de BV Willemskwartier.
Op 19 november 2009 verkoopt vervolgens Willemskwartier BV de hele zaak weer aan de Vereniging Laurentius.
Wait...whut?
Is het nu woningcorporatie Laurentius? Of Laurentius Willemskwartier BV? Of toch Vereniging Laurentius?
Het mag duidelijk zijn dat al die ge-eikel niet zou plaatsvinden als woningbouw niet zo bekrompen werd tegengehouden...

quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 12:56 schreef Terrorizer het volgende:

[..]

Ziehier ook gelijk de oplossing voor de huizenmarkt. Laat huizenbezitters een paar keer aan elkaar verkopen en wij zijn allemaal rijk. :D
Dat ging toch 20 jaar heel goed :X

[ Bericht 8% gewijzigd door RemcoDelft op 05-03-2012 13:24:12 ]
  maandag 5 maart 2012 @ 13:11:27 #138
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108738905
Zoals men vroeger al zei: qui bono?
Hier zit vast een bestuurder die er mals aan verdient, hetzij door commissies en bonussen, hetzij door directe steekpenningen.
  maandag 5 maart 2012 @ 14:41:42 #139
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_108741724
Bestemmingsplan wijzigen naar natuurgebied of landbouwgrond. De gemeente koopt het voor een prikkie. En dan weer woonbestemming van maken.

Als de Raad van State meewerkt, mag de familie Siebers op een houtje bijten.
.
Religie is als taal, een basisbehoefte voor een maatschappij, iedereen spreekt zijn eigen dialect en even verder op begrijp je niet meer wat de ander zegt.
pi_108742919
quote:
15s.gif Op maandag 5 maart 2012 14:41 schreef iamcj het volgende:
Bestemmingsplan wijzigen naar natuurgebied of landbouwgrond. De gemeente koopt het voor een prikkie. En dan weer woonbestemming van maken.

Als de Raad van State meewerkt, mag de familie Siebers op een houtje bijten.
.
Nog beter: doe het zoals de gemeente Eindhoven met Meerhoven. Projecteer een grote vijiver van 100 ha in het plan. Niemand weet waar ie precies komt te liggen. En als je alle grond verworven hebt, krimpt die vijver. Totdat je tot de conclusie komt dat een grote vijver (met bijbehorende vogels) wel leuk is, maar niet handig met Eindhoven Airport in de buurt. :)

Overigens is 667/m2 nog niet zoveel als die grond op een goede plek ligt en je wat in de hoogte mag bouwen. Myanmar is het vijfde armste land ter wereld, maar downtown Yangon wordt thans tot een whopping 25,000$/m2 betaald voor grond waar een investeerder ooit hoopt een woon of kantoortoren op te bouwen. 20 keer het gemiddelde (gezins-)inkomen per jaar voor een m2. ....
pi_108743846
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 15:17 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nog beter: doe het zoals de gemeente Eindhoven met Meerhoven. Projecteer een grote vijiver van 100 ha in het plan. Niemand weet waar ie precies komt te liggen. En als je alle grond verworven hebt, krimpt die vijver. Totdat je tot de conclusie komt dat een grote vijver (met bijbehorende vogels) wel leuk is, maar niet handig met Eindhoven Airport in de buurt. :)

Overigens is 667/m2 nog niet zoveel als die grond op een goede plek ligt en je wat in de hoogte mag bouwen. Myanmar is het vijfde armste land ter wereld, maar downtown Yangon wordt thans tot een whopping 25,000$/m2 betaald voor grond waar een investeerder ooit hoopt een woon of kantoortoren op te bouwen. 20 keer het gemiddelde (gezins-)inkomen per jaar voor een m2. ....
Maar die 667 is voor alle grond en zoals we ook kunnen lezen gaat 3 ha naar de een voor een iets goedkopere prijs ( 9 miljoen) en 3 ha naar de ander voor de hoofdprijs 30 miljoen. Dus degene voor de hoofdprijs de WBV betaald 1000 euro/m^2 en moet ook nog een gedeelte van die grond voor wegen, stoepen en groenvoorziening gaan gebruiken.

Toplocatie en tilburg in 1 zin gebruiken is een contradictie volgens mij. :D
pi_108744124
Dat stukje grond is waar vroeger de Stiho zat, maar dat is toen afgefikt. Vroeg me al af wat ze ermee gingen doen.

Toplocatie? Niet echt. Aan het kanaal, vlakbij Tweesteden ziekenhuis. En mega drukke wegen (Ringbaan West en Noord).

pi_108744876
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 15:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar die 667 is voor alle grond en zoals we ook kunnen lezen gaat 3 ha naar de een voor een iets goedkopere prijs ( 9 miljoen) en 3 ha naar de ander voor de hoofdprijs 30 miljoen. Dus degene voor de hoofdprijs de WBV betaald 1000 euro/m^2 en moet ook nog een gedeelte van die grond voor wegen, stoepen en groenvoorziening gaan gebruiken.

Toplocatie en tilburg in 1 zin gebruiken is een contradictie volgens mij. :D
Ik zei ook 'als', geen idee wat de situatie daar precies is. :)

Ik probeer alleen aan te geven dat of prijzen acceptabel hoog zijn of niet, afhankelijk is waar het ligt, wat er mag, en hoeveel vraag er naar is. Een bedrag an sich zegt niet zoveel.

Het feitenrelaas wat hierboven staan gequote begrijp ik trouwens geen ruk van, zelfs niet als ik mijn recherche-pet opzet. Dus of is het slecht opgeschreven, of er is rook. Geen van beiden maakt me iets uit trouwens :) Ik mijd Tilburg toch al sinds ze de oude Noorderligt hebben dichtgegooid :D (ja, da's lang geleden....)
pi_108745163
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 16:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik zei ook 'als', geen idee wat de situatie daar precies is. :)

Ik probeer alleen aan te geven dat of prijzen acceptabel hoog zijn of niet, afhankelijk is waar het ligt, wat er mag, en hoeveel vraag er naar is. Een bedrag an sich zegt niet zoveel.

Het feitenrelaas wat hierboven staan gequote begrijp ik trouwens geen ruk van, zelfs niet als ik mijn recherche-pet opzet. Dus of is het slecht opgeschreven, of er is rook. Geen van beiden maakt me iets uit trouwens :) Ik mijd Tilburg toch al sinds ze de oude Noorderligt hebben dichtgegooid :D (ja, da's lang geleden....)
La vida heeft er nog in gezeten en gaf nog wel eens oude noorderligt feesten, helaas is dat pand ook nu genomineerd om afgebroken te gaan worden. Ik ben wel blij met 013, het kon in ieder geval een stuk slechter zijn.

En het bedrag an sich zegt natuurlijk wel wat als we weten dat een groot gedeelte sociale woningbouw zou moeten gaan worden. Zullen we eens ervanuitgaan dat nog 25% van de grond opgaat aan straten ed. Dan komen we op 1250 euro per m^2. Dan moet er nog op gebouwd gaan worden, hoe wil een sociale verhuurderr hier nog iets op gaan krijgen wat tegen sociale huurprijzen te verhuren is. Nog een torenflat met appartementen erbij. :D
pi_108745422
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2012 16:20 schreef Basp1 het volgende:

[..]

La vida heeft er nog in gezeten en gaf nog wel eens oude noorderligt feesten, helaas is dat pand ook nu genomineerd om afgebroken te gaan worden. Ik ben wel blij met 013, het kon in ieder geval een stuk slechter zijn.

En het bedrag an sich zegt natuurlijk wel wat als we weten dat een groot gedeelte sociale woningbouw zou moeten gaan worden. Zullen we eens ervanuitgaan dat nog 25% van de grond opgaat aan straten ed. Dan komen we op 1250 euro per m^2. Dan moet er nog op gebouwd gaan worden, hoe wil een sociale verhuurderr hier nog iets op gaan krijgen wat tegen sociale huurprijzen te verhuren is. Nog een torenflat met appartementen erbij. :D
Ja, eens, voor sociale huur lijkt het me nogal gortig om dat exploitabel te krijgen......
  dinsdag 6 maart 2012 @ 22:39:49 #146
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108802466
quote:
Dag Betty,

Ik was gisteren op werkbezoek in de staatsliedenbuurt in de wijk Terweijde (Culemborg). Dat zijn 200 eengezinswoningen gebouwd rond 1970, eigendom van een woningcorporatie. De helft is nog niet gerenoveerd. Twee lagen zonder kap, energielabel G, problemen met de riolering en de ventilatie. De huren variëren tussen ¤410 en ¤600. Waarom dat grote verschil? Omdat de corporatie bij mutaties de huur in één klap verhoogt. Ik vind ¤600 euro voor zo’n aftands huisje in de sociale sector gruwelijk veel geld. Ik begrijp dat de VVD vindt dat daar nog wel een schep huur bovenop kan.

Als er 490.000 huishoudens met een inkomen van ¤ 43.000 of meer in een woning met gereguleerde huur (meer dan ¤ 660 per maand) wonen, is ongeveer 10% van de corporatiewoningen verhuurd aan deze doelgroep. De rest huurt in de particuliere voorraad in het niet-geliberaliseerde segment. Wat mij betreft zou het een prima idee zijn als bewoners met een woonquote onder de 20% wat meer gaan betalen. Dit zijn huurders en kopers die minder dan 20% van hun bruto inkomen besteden aan woonlasten. Slechts een deel van de 10% huurders die jij scheefwoners noemt heeft een huurquote kleiner dan 20%. Tegelijkertijd heeft een aanzienlijk deel van de eigen woningbezitters een koopquote onder de 20%. Gemiddeld is de woonquote van kopers 10% lager dan van huurders. Ik neem aan dat je ook deze -veel ernstiger- vorm van scheefwonen keihard wil aanpakken?

Als je geloofwaardig wil zijn bij het aanpakken van scheefwonen, moet je kopers en huurders hetzelfde behandelen: gelijke monniken, gelijke kappen.

Met vriendelijke groet,

Paulus Jansen

bron
Heel goed Paulus, wanneer gaan die bezorgde nepliberalen eens wat doen aan die vuige scheefkopers... Het moet toch de natte droom van elke bankster zijn als dit volk gedwongen wordt wat meer geld te gaan besteden aan de huisvesting :7
  woensdag 7 maart 2012 @ 08:10:54 #147
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108809754
http://www.nu.nl/economie(...)racten-keldert-.html :
quote:
AMSTERDAM - Het aantal aangeboden vaste contracten is vorig jaar gekelderd naar tweeduizend.

In 2010 werden nog 83 duizend vaste contracten aangeboden, schrijft Trouw woensdag op basis van een jaarrapportage van uitkeringsinstantie UWV over de vacaturemarkt.

De kans om bij een vacature een vast contract te krijgen, is zo goed als nihil. Het UWV is volgens de krant verbijsterd. In 2009, het eerste crisisjaar, daalde het aantal aangeboden vaste contracten van 188 duizend in 2008 naar 93 duizend.
Ik durf niet te zeggen of het een typefout is of dat het klopt, dus wacht even op een andere bron... Maar slechts 1% van de nieuwe vaste contracten t.o.v. 4 jaar geleden, zeg maar dag tegen je koper-met-hypotheek dus.
pi_108809954
xeno, je miste het eerste stukje ;)

quote:
De Boer versus Jansen over het liberaliseren van de huursector

Beste Paulus,

Morgen staat er een vergadering met de minister gepland over het huurbeleid in Nederland.

De term scheefwonen is bekend. Even een aantal gegevens:
•2,4 miljoen sociale huurwoningen in Nederland voor een doelgroep van 1,8 miljoen
•375.000 sociale huurders willen graag kopen
•300.000 woningen in particuliere verhuur
•4,4 miljoen koopwoningen
•Feitelijke huur tov de maximaal mogelijk huurprijs 71%
•750.000 huishoudens in de gereguleerde huursector hebben een inkomen boven de ¤ 33.614,-
•490.000 huishoudens in de gereguleerde huursector hebben een inkomen boven de ¤ 43.000,-

De huren voor hogere inkomens boven de ¤ 43.000,- worden nu met 5% extra boven inflatie verhoogd. Althans, dat is een mogelijkheid en alleen in het geval er daadwerkelijk ver onder de gevraagde huurprijs gewoond wordt. Verder is het mogelijk om voor nieuwe huurovereenkomsten een meer marktconforme huur te vragen als verhuurder. Dit doen we niet om de huurder te pesten, maar om de verhuurder in de gelegenheid te stellen om de kosten die hij maakt voor de woning te kunnen betalen. Er zijn nu gevallen bekend dat verhuurders van kleine wooneenheden (dit is de gereguleerde huursector waar de huur volgens een puntensystematiek wordt bepaald) een verhoudingsgewijs lage huur mogen vragen ten opzichte van de kosten die ze maken.

De mogelijkheid om hogere huren te vragen zal investeringen lostrekken in de verhuurmarkt. Dit is niet alleen goed voor de wachtlijsten in met name Amsterdam, maar ook goed voor de bouw. Afgelopen week heb ik wat gesprekken gevoerd, en op basis van de gewijzigde regelgeving zijn investeerders weer voornemens om te investeren in de verhuurmarkt. Dit is goed nieuws, want in deze tijd stijgt de vraag naar een huurwoning. Meer huurwoningen zullen op zeker moment een prijsdrukkend effect hebben op de markthuren omdat vraag en aanbod beter met elkaar in evenwicht kunnen worden gebracht. Kortom, de maatregel kent alleen winnaars.

Wat de VVD betreft, zouden we de overheidsbemoeienis op het gebied van de verhuur van woningen mogen beperken tot de corporatiesector. De markt reguleert zichzelf op dit punt. Doordat de overheid jarenlang de commerciële verhuursector heeft willen reguleren, heeft dit geleid tot een beperkt aanbod van huurwoningen met hoge huurprijzen tot gevolg in de vrije sector.

Ik zal volgende week dan ook in het overleg met de minister aangeven dat we wat de VVD betreft nog wel een stap verder mogen gaan met het liberaliseren van de huurmarkt. De cijfers wijzen uit dat we in principe voldoende sociale huurwoningen hebben in Nederland. Of ik de SP aan mijn zijde zal vinden… ;-)

Met vriendelijke groet,

Betty de Boer
En dan zien we meteen dat die persoon die je qoute niet kan rekenen, 490.000 scheefhuurders bij een totaal sociaal woningaanbod van 2.400.000 is eerder 20% dan 10 %. De rest van zijn betoog hoeven we dan toch al helemaal niet meer serieus te maken als er als zulke fouten gemaakt worden.
  woensdag 7 maart 2012 @ 08:34:00 #149
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_108810045
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:24 schreef Basp1 het volgende:
•750.000 huishoudens in de gereguleerde huursector hebben een inkomen boven de ¤ 33.614,-
•490.000 huishoudens in de gereguleerde huursector hebben een inkomen boven de ¤ 43.000,-
Holy fuck :o

En neem dan nog eens het aantal huishoudens in de gereguleerde huursector die, pak hem beet, 20% of meer boven het sociaal minimum aan inkomen zitten. Die horen mijns inziens ook al niet thuis in de sociale huursector.

50-80% van die conrporaties gewoon afschaffen. De hele sociale huursector is zijn doel compleet voorbij geschoten.
pi_108810096
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:34 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Holy fuck :o

En neem dan nog eens het aantal huishoudens in de gereguleerde huursector die, pak hem beet, 20% of meer boven het sociaal minimum aan inkomen zitten. Die horen mijns inziens ook al niet thuis in de sociale huursector.

50-80% van die conrporaties gewoon afschaffen. De hele sociale huursector is zijn doel compleet voorbij geschoten.
Waarbij bij mij dan wel de vraag opkwam of de boven 43.000 populatie ook in de 33.000 populatie wordt meegenomen. Want daarin was de eerste weer niet duidelijk.

Anders zijn er maar 250.000 huurders die tussen de 33 en de 43 grens in zitten.
pi_108810509
quote:
•2,4 miljoen sociale huurwoningen in Nederland voor een doelgroep van 1,8 miljoen
Zonder 'scheefwoners' zouden er 600.000 sociale huurwoningen leeg staan.
Zoals hierboven als gezegd is, kan er flink gesaneerd worden in deze sector.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 7 maart 2012 @ 09:12:54 #152
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108810611
quote:
Net zoals de HRA z'n doel voorbij is geschoten... Inderdaad allemaal afschaffen, gewoon volledig opnieuw beginnen lijkt me een goed plan.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:06 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Zonder 'scheefwoners' zouden er 600.000 sociale huurwoningen leeg staan.
Zoals hierboven als gezegd is, kan er flink gesaneerd worden in deze sector.
Zonder "minima" zouden er meer dan een miljoen sociale huurwoningen leeg staan...

Wat "scheefhuurders" en huurverhogingen betreft vroeg ik me al langer af hoe de verhuurder achter het inkomen van de huurder zou moeten komen. Nu weet ik het:
'Kabinet schendt privacy huurders'
quote:
Het kabinet heeft de privacy van miljoenen huurders geschonden door hun inkomensgegevens door te spelen aan huisbazen.
[...]
Het wetsvoorstel is nog niet door de Kamer goedgekeurd. Toch zijn de gegevens alvast verstrekt zodat de huurders ver voor de jaarlijkse huurverhoging te horen kunnen krijgen of hun huur wordt verhoogd, zegt een woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken woensdag in de Volkskrant.
[...]
Het CBP heeft volgens de krant al meerdere klachten binnengekregen. Ook de Raad van State zou kritisch zijn omdat er voor huurders met een inkomen van rond de 43 duizend euro geen alternatieven bestaan.
WHAT THE FUCK?!
Op elke pietluttige privacy-schending worden enorme boetes gezet, maar de overheid geeft zo prive-gegevens van miljoenen mensen weg aan belangenorganisaties die daar meer geld mee kunnen binnenharken?

Is het niet zo dat schade veroorzaakt door privacy-schending volledig te verhalen is op de veroorzaker? Dus: voor zolang de "scheef"huurder daar blijft wonen, kan-ie de extra huur claimen bij de overheid? Plus natuurlijk een toeslag vanwege het aangedane onrecht.
Dus: 30 euro extra huur per maand naar de directeur van de woningcorporatie, 100 euro per maand van de overheid naar de huurder! Geniaal plan :N :N :N En dat alles voor corporatiekrotjes die al 60 jaar oud zijn en al 5 keer zijn afbetaald :') :')
En dat alles natuurlijk om maar vooral het probleem niet te hoeven oplossen door gvd eens nieuwbouw toe te staan :N :N 8)7 8)7

Ik zit er op te wachten dat ook de sloeber-huurders rechtzaken gaan starten, omdat ook het doorgeven dat je niet genoeg verdiend een privacy-schending is :7

[ Bericht 28% gewijzigd door RemcoDelft op 07-03-2012 09:25:37 ]
pi_108810719
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:10 schreef RemcoDelft het volgende:
http://www.nu.nl/economie(...)racten-keldert-.html :

[..]

Ik durf niet te zeggen of het een typefout is of dat het klopt, dus wacht even op een andere bron... Maar slechts 1% van de nieuwe vaste contracten t.o.v. 4 jaar geleden, zeg maar dag tegen je koper-met-hypotheek dus.
Dat hoeft niet direct te betekenen dat er geen hypotheken meer afgesloten (kunnen) worden. Ik ken genoeg mensen die een hypotheek hebben gekregen op basis van een intentieverklaring van hun baas.
Wijnaldum: "Volgend seizoen speel ik in de Champions League" (15 September 2011)
  woensdag 7 maart 2012 @ 10:21:13 #154
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108812206
De getallen lijken te kloppen:
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)-97-procent-gedaald/ :
quote:
Aantal vaste contracten nieuw personeel met 97 procent gedaald
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:12:48 #155
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108813616
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 08:24 schreef Basp1 het volgende:
xeno, je miste het eerste stukje ;)

[..]

En dan zien we meteen dat die persoon die je qoute niet kan rekenen, 490.000 scheefhuurders bij een totaal sociaal woningaanbod van 2.400.000 is eerder 20% dan 10 %. De rest van zijn betoog hoeven we dan toch al helemaal niet meer serieus te maken als er als zulke fouten gemaakt worden.
Betty is een nepliberaal met doelstellingen die enkel tot doel hebben om nog meer schaapjes in de armen van de banksters te drijven. Niet zo raar toch dat ik haar ga quoten? Paulus daarentegen snapt dat er miljoenen scheefkopers zijn die een riante subsidie genieten en dat de VVD daar niets tegen wenst te ondernemen, is immers niet zo'n gunstige tijd voor de bankstervriendjes van de VVD om daar nu wat aan te gaan doen zonder extra garantstellingen van de overheid (lees: de mensen die wel daadwerkelijk belastingen betalen).
pi_108813801
quote:
7s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:12 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Betty is een nepliberaal met doelstellingen die enkel tot doel hebben om nog meer schaapjes in de armen van de banksters te drijven. Niet zo raar toch dat ik haar ga quoten? Paulus daarentegen snapt dat er miljoenen scheefkopers zijn die een riante subsidie genieten en dat de VVD daar niets tegen wenst te ondernemen, is immers niet zo'n gunstige tijd voor de bankstervriendjes van de VVD om daar nu wat aan te gaan doen zonder extra garantstellingen van de overheid (lees: de mensen die wel daadwerkelijk belastingen betalen).
Paulus kan niet eens een basale berekening maken om tot de conclusie te komen dat er 20% scheefhuurders zijn op basis van bettys gegevens. _O-

Verder impliceert ook paulus verhaaltje dat je als koper ook maar je tot je oogkassen moet laten financieren om maar niet in met je woonoquote naar 10 te komen omdat je dan scheefkoper genoemd gaat worde. Ik dacht juist dat ook jij wilde dat mensen gaan aflossen. :D
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:19:12 #157
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108813822
quote:

Als de overheid niet zulke achterlijk hoge belastingen zou heffen zou niemand een gesubsidieerde woning hoeven te bewonen, dat geld voor zowel huurders als kopers... Nu zijn alle kopers nl. gesubsidieerd maar daar hoor je werkelijk niemand in de politiek over, behalve Paulus de boskabouter. Ik vind het prima dat de leensubsidie blijft bestaan maar dan wil ik ook huuraftrek :7

quote:
De sociale huursector heeft een corporatieve basis, het idee was om de risico's van het woningbezit te verdelen. Op grond daarvan zijn ook banken en verzekeraars ontstaan, echter heeft de overheidsbemoeienis en het doorgeslagen kapitalisme het systeem gesloopt. Je zou ook kunnen pleiten voor het afschaffen van de te grote overheid of de afschaffing van het kapitalisme dat zich enkel focussed op korte termijn winsten voor een te select groepje 'haves'.
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:20:07 #158
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108813852
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:

WHAT THE FUCK?!
Op elke pietluttige privacy-schending worden enorme boetes gezet, maar de overheid geeft zo prive-gegevens van miljoenen mensen weg aan belangenorganisaties die daar meer geld mee kunnen binnenharken?

Verbaast je dat? De regering koopt ook rustig gestolen bankgegevens van de dieven om zo zwart geld op te kunnen sporen dus waarom zouden ze dit niet doen?
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:22:26 #159
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108813926
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:18 schreef Basp1 het volgende:

Paulus kan niet eens een basale berekening maken om tot de conclusie te komen dat er 20% scheefhuurders zijn op basis van bettys gegevens. _O-
Er bestaan geen scheefhuurders... dat is een term die verzonnen is door mensen die vol afgunst kijken naar huurders met net wat meer inkomen. Waarom hoor je dezelfde lieden zich namelijk niet beklagen over de te lage lasten van een groot deel van de eigenwoningbezitters?

quote:
Verder impliceert ook paulus verhaaltje dat je als koper ook maar je tot je oogkassen moet laten financieren om maar niet in met je woonoquote naar 10 te komen omdat je dan scheefkoper genoemd gaat worde. Ik dacht juist dat ook jij wilde dat mensen gaan aflossen. :D
Ik wil dat mensen zelf mogen bepalen of ze 1, 10 of 100% van hun inkomen aan wonen willen besteden. Tevens wil ik ook dat mensen elk mogelijk bedrag mogen lenen zolang de banksters maar zelf de brokken opruimen. Juist overdreven overheidsbemoeienis en garantstellingen liggen aan de basis van dit zieke systeem.
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:24:17 #160
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108813984
quote:
5s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:20 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Verbaast je dat? De regering koopt ook rustig gestolen bankgegevens van de dieven om zo zwart geld op te kunnen sporen dus waarom zouden ze dit niet doen?
Precies... als wij als burgers onze privacy willen beschermen moeten we een veel kleinere overheid bepleiten. Nu is het beest al zo groot dat we het amper meer in de gaten kunnen houden :X :N
pi_108814153
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

Ik wil dat mensen zelf mogen bepalen of ze 1, 10 of 100% van hun inkomen aan wonen willen besteden. Tevens wil ik ook dat mensen elk mogelijk bedrag mogen lenen zolang de banksters maar zelf de brokken opruimen. Juist overdreven overheidsbemoeienis en garantstellingen liggen aan de basis van dit zieke systeem.
Ik wil dat ook, maar als je gebruik maakt van huurhuizen die met subsidie gemaakt zijn voor de sociaal zwakkeren dan moet je toch toegeven dat verhuurders een stok achter de deur moeten hebben om deze mensen dan een huur te laten betalen die normaal in de particuliere sector zou zijn ipv de te goedkope huren die sociale woningbouwverenigingen vragen om aan de financieel zwakkeren te verhuren.
pi_108814155
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 09:12 schreef RemcoDelft het volgende:

WHAT THE FUCK?!

Is het niet zo dat schade veroorzaakt door privacy-schending volledig te verhalen is op de veroorzaker? Dus: voor zolang de "scheef"huurder daar blijft wonen, kan-ie de extra huur claimen bij de overheid? Plus natuurlijk een toeslag vanwege het aangedane onrecht.
Dus: 30 euro extra huur per maand naar de directeur van de woningcorporatie, 100 euro per maand van de overheid naar de huurder! Geniaal plan :N :N :N En dat alles voor corporatiekrotjes die al 60 jaar oud zijn en al 5 keer zijn afbetaald :') :')
En dat alles natuurlijk om maar vooral het probleem niet te hoeven oplossen door gvd eens nieuwbouw toe te staan :N :N 8)7 8)7

Ik zit er op te wachten dat ook de sloeber-huurders rechtzaken gaan starten, omdat ook het doorgeven dat je niet genoeg verdiend een privacy-schending is :7
Inderdaad, WFT? Welke schade, die van het onjuist opgeven van het inkomen? Waar heb je het in hadesnaam over?
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:39:48 #163
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108814544
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:29 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
die van het onjuist opgeven van het inkomen?
Huurders die frauderen door onjuiste inkomensgegevens te verstrekken staan hier volledig buiten.
pi_108814707
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Huurders die frauderen door onjuiste inkomensgegevens te verstrekken staan hier volledig buiten.
Wat is de schade dan? Huurders betalen de huur die ze moeten betalen als ze het juiste inkomen opgeven. Wat is er dan te verhalen?
  woensdag 7 maart 2012 @ 11:52:28 #165
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108815029
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wat is de schade dan? Huurders betalen de huur die ze moeten betalen als ze het juiste inkomen opgeven. Wat is er dan te verhalen?
Snap je het echt niet? Maar goed, ik zal het uitleggen:
-Sociale huurders verstrekken eenmalig inkomensgegevens, bij het aangaan van het huurcontract
-Hierna heeft de verhuurder niets meer met dergelijke gegevens te maken
-De overheid strooit nu in het rond met inkomensgegevens van miljoenen mensen
-Dit mag niet, hooguit na een wetswijziging, maar die hebben ze nog niet doorgevoerd
-Huurder moet door deze privacyschending meer huur betalen ==> schade verhalen op de veroorzakende overheid.
pi_108815491
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:52 schreef RemcoDelft het volgende:

-Huurder moet door deze privacyschending meer huur betalen ==> schade verhalen op de veroorzakende overheid.
Die wet is nog niet eens goedgekeurd dus deze laatste stelling van jou is tot nu toe nog niets meer dan een storm in een glas water.

Maar idd niet netjes dat de overheid eerst alles netjes afgehandeld had. Maar ja de burger krijgt het populisme waar ze voor gekozen hebeen met die rechtse partijen. Ja ja altijd maar klagen op links, maar deze vooruitstrevendheid van rechts mag dan opeens ook niet meer. :+
  woensdag 7 maart 2012 @ 12:05:23 #167
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108815540
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:29 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik wil dat ook, maar als je gebruik maakt van huurhuizen die met subsidie gemaakt zijn voor de sociaal zwakkeren dan moet je toch toegeven dat verhuurders een stok achter de deur moeten hebben om deze mensen dan een huur te laten betalen die normaal in de particuliere sector zou zijn ipv de te goedkope huren die sociale woningbouwverenigingen vragen om aan de financieel zwakkeren te verhuren.
Dan moeten de woningbouwverenigingen dit in het contract op (laten) nemen, dat eens in de 5 jaar bijvoorbeeld het inkomen opnieuw geijkt wordt en indien men niet meer valt binnen de grenzen waarbinnen men recht heeft op een sociale huurwoning (30k volgens de EU toch?) dat men dan meer moet gaan betalen vanaf dat moment of dat ze geholpen worden met verhuizen naar een andere buurt.

Woningbouwverenigingen zouden ook elke nieuwe woning die ze bouwen kunnen bestempelen tot sociale huur en één op één de oudere woningen vrijmaken waardoor het hele gedoe over scheefwonen meteen verholpen is.
  woensdag 7 maart 2012 @ 12:14:29 #168
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108815957
quote:
14s.gif Op woensdag 7 maart 2012 12:05 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Dan moeten de woningbouwverenigingen dit in het contract op (laten) nemen, dat eens in de 5 jaar bijvoorbeeld het inkomen opnieuw geijkt wordt en indien men niet meer valt binnen de grenzen waarbinnen men recht heeft op een sociale huurwoning (30k volgens de EU toch?) dat men dan meer moet gaan betalen vanaf dat moment of dat ze geholpen worden met verhuizen naar een andere buurt.
Maar dat kan alleen voor nieuwe contracten, en zou de weinige mensen die nog verhuizen uit een sociale huurwoning alleen maar honkvaster maken.
Het geeft me allemaal een nogal dubbel gevoel:
1. Het is volslagen logisch dat sociale woningbouw alleen voor zielige gevallen zou moeten zijn
2. Er is ook voor de niet-zielige-gevallen stomweg geen keus
Punt 1 krijg je niet voor elkaar zonder punt 2 te veranderen. Wat mij betreft zou het aantal sociale huurwoningen omlaag moeten naar maximaal 5-10% van de woningen in Nederland. Dat mag dan gesubsidieerd worden, maar niet met woningcorporaties die aan de ene kant geld oppotten en aan de andere kant speculeren met derivaten.
Maar aan de andere kant verlaagt ook dit de motivatie voor de zielige-gevallen om op te klimmen naar niet-zielig-geval, want huurverhoging zodra je inkomen toeneemt samen met het wegvallen van alle subsidies zorgt ervoor dat het netto-effect van je salarisverhoging klein is. Zeker als je harde grenzen gaat trekken in jaarsalaris.
  woensdag 7 maart 2012 @ 12:22:24 #169
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108816312
Nou ja, huurtoeslag krijg je tot een inkomen van 22k alleenstaand, samenwonend 29k, sociale huur mag je in tot 30k. Er is dus een groot gebied waar je wel sociaal mag huren maar geen toeslag krijgt.
Die zou ik nou niet als zielig willen bestempelen.

Ook ben ik er niet van overtuigd dat het afschaffen of drastisch inperken van de sociale huurwoningen veel verschil zal uitmaken, het is dat de sociale huur een max prijs heeft én een max stijging anders zaten ze allemaal op die 636.

Huurtoeslag blijft nodig, dat kan je niet makkelijk afschaffen, huurtoeslag is om te zorgen dat mensen kunnen wonen. Maar hoe hou je het binnen de perken?

Je kan ook alleen scheefwonen binnen de sociale huur, voor de rest gaat het niemand aan hoeveel van je inkomen je uit wil geven aan je woning.
pi_108817986
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:39 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat kan niet eens omdat alles met de inkomstenvaststelling met terugwerkende kracht werkt;

Het zijn schattingen.
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:14:03 #171
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108818149
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:29 schreef Basp1 het volgende:

Huurhuizen met subsidie.... laat me niet lachen man... ik betaal een huur die in meer dan ruime mate de financiele lasten dekken. Gesubsidieerd houd in dat de corporaties tegen hogere rentetarieven dan de banken moeten betalen aan de centrale bank hun geld mogen lenen met overheidsgarantie. In dat ligt bekeken zijn mensen met NHG allemaal dubbel gesubsidieerd en zijn alle banken ook gesubsidieerd immers de banken kunnen tegen een appel en een ei lenen bij de centrale bank met overheidssubsidie. Dat kopers vervolgens zo dom zijn om dit geld tegen een premiumtarief te gaan lenen m.b.v. een andere overheidssubsidie word weer eens helemaal vergeten :|W

Denk eens na voordat je over gesubsidieerde huurwoningen begint :)

De vrije markt bestaat natuurlijk niet in NL met zoveel overheidsbemoeienis.
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:15:13 #172
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108818192
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 11:44 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

De huur die ze moeten betalen? Ze moeten toch huur betalen? Of bedoel je het tarief dat hoort bij brood voor de 'rijken' :')
pi_108818262
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:14 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Huurhuizen met subsidie.... laat me niet lachen man... ik betaal een huur die in meer dan ruime mate de financiele lasten dekken. Gesubsidieerd houd in dat de corporaties tegen hogere rentetarieven dan de banken moeten betalen aan de centrale bank hun geld mogen lenen met overheidsgarantie. In dat ligt bekeken zijn mensen met NHG allemaal dubbel gesubsidieerd en zijn alle banken ook gesubsidieerd immers de banken kunnen tegen een appel en een ei lenen bij de centrale bank met overheidssubsidie. Dat kopers vervolgens zo dom zijn om dit geld tegen een premiumtarief te gaan lenen m.b.v. een andere overheidssubsidie word weer eens helemaal vergeten :|W

Denk eens na voordat je over gesubsidieerde huurwoningen begint :)

De vrije markt bestaat natuurlijk niet in NL met zoveel overheidsbemoeienis.
Waarom kunnen commerciele verhuurders niet tegen zulke goedkope huren zulke huurwoningen aanbieden? Ja xeno dat komt omdat die net wat meer rentelasten betalen.

En zoals we ook al weten krijgen ook commerciele verhuurders renteaftrek omdat dat kosten zijn die men maakt voor de investering. Maar voor particulieren wil je dat graag afschaffen.

En dan moet ik nadenken. :') _O-
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:22:13 #174
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108818444
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:17 schreef Basp1 het volgende:

Waarom kunnen commerciele verhuurders niet tegen zulke goedkope huren zulke huurwoningen aanbieden? Ja xeno dat komt omdat die net wat meer rentelasten betalen.
Waarom bouwen ze niet met eigen kapitaal?

quote:
En zoals we ook al weten krijgen ook commerciele verhuurders renteaftrek omdat dat kosten zijn die men maakt voor de investering. Maar voor particulieren wil je dat graag afschaffen.
Tja... bedrijven kunnen al hun kosten aftrekken maar particulieren niet, ik kan niet de kosten voor levensonderhoud etc ...aftrekken voor het belastingbetalen.... waarom maken we wel een uitzondering voor rentekosten :?

quote:
Ja... is kennelijk hard nodig :Y
pi_108818454
quote:

[..]

Ja, dat moet je. Je vergat namelijk ook de bakken met rijkssubsidie waarmee die woningen gesticht zijn in het verleden + belastingvrijstelling.
pi_108818493
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:22 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waarom bouwen ze niet met eigen kapitaal?

Waarom bouw jij geen huis met eigen kapitaal?
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:23:28 #177
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108818495
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:22 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, dat moet je. Je vergat namelijk ook de bakken met rijkssubsidie waarmee die woningen gesticht zijn in het verleden + belastingvrijstelling.
Pfff.... wat te denken van premie woningen.... enorm gesubsidieerd maar daar hoor je de kopers wederom niet over... :N
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:25:09 #178
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108818569
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:23 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom bouw jij geen huis met eigen kapitaal?
Waarom zou je in deze tijd een woning kopen? Je kan beter wachten en wat leukere dingen doen met je kapitaal.

Het is toch raar dat private investeerders 'geld lenen' om vervolgens rentelasten in rekening te gaan brengen bij huurders? Dan ben je geen investeerder maar slechts een verlengstuk van de banksters.
pi_108818673
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:25 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Waarom zou je in deze tijd een woning kopen? Je kan beter wachten en wat leukere dingen doen met je kapitaal.

Het is toch raar dat private investeerders 'geld lenen' om vervolgens rentelasten in rekening te gaan brengen bij huurders? Dan ben je geen investeerder maar slechts een verlengstuk van de banksters.
Niet iedereen kan zich warmen aan de illusie een bank dwars te zitten.
Sommige mensen hebben gewoon een leven enzo, en maken daar het beste van ipv als een Don Quichotte Pancho te berijden (of was dat niet zijn ezel?)
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:33:44 #180
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108818937
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:27 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Niet iedereen kan zich warmen aan de illusie een bank dwars te zitten.
Sommige mensen hebben gewoon een leven enzo, en maken daar het beste van ipv als een Don Quichotte Pancho te berijden (of was dat niet zijn ezel?)
Het bancaire stelsel is gewoon een serieuze beperking voor de evolutie van de mensheid. Dit systeem dient onderzocht te worden en vervolgens dienen er grote wijzigingen aangebracht te worden. Gelukkig gaat dat ook gebeuren want het aantal mensen dat het systeem niet blindelings meer vertrouwd is volgens mij aan het toenemen :)
pi_108819112
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 13:33 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het bancaire stelsel is gewoon een serieuze beperking voor de evolutie van de mensheid. Dit systeem dient onderzocht te worden en vervolgens dienen er grote wijzigingen aangebracht te worden. Gelukkig gaat dat ook gebeuren want het aantal mensen dat het systeem niet blindelings meer vertrouwd is volgens mij aan het toenemen :)
Ik hoop dat je 250 wordt :)
-ik wil niet weten wat je huur dan is, trouwens
pi_108819671
xeno waarom open je over banken geen apart topic in aex, misschien dat je het daar wat beter kan verklaren. Dan moet je ook nog een apart topic openen over investerings aftrek van bedrijven en vergeet dan ook niet de winstbelasting die bedrijven afdragen in je betoog mee te nemen.
  woensdag 7 maart 2012 @ 13:53:25 #183
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108819742
quote:
Eigenlijk zijn woningcorporaties gewoon commerciele verhuurders... Ze hebben alleen nog wat lastige klanten die weinig betalen, maar de overheid is hard bezig dat op te krikken.
  woensdag 7 maart 2012 @ 16:59:11 #184
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108827586
quote:
Percentage echtscheidingen naar recordhoogte

RIJSWIJK - De kans dat een huwelijk voortijdig strandt, was in 2010 in Nederland 36,2 procent.

Dit blijkt een analyse van cijfers die woensdag verschenen bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De kans op een scheiding was nog nooit zo groot. Het percentage is in de afgelopen 10 jaar gestaag omhooggegaan. Alleen in 2009 was er een lichte afname.
''Een deel van de stijging in 2010 kan verklaard worden door 'opgespaarde' scheidingen'', zegt Anke Mulder, voorzitter van de Vereniging van Familierecht Advocaten Scheidingsmediators.
''In 2009 zag je dat mensen hun scheiding even opschortten, omdat zij vreesden hun huis niet kwijt te kunnen raken. Wachten tot de huizenmarkt aantrekt, lijkt nu geen nut meer te hebben. Dus besluiten mensen uiteindelijk toch uit elkaar te gaan. Maar het is giswerk of dit de hele stijging verklaart.''

bron: nu.nl
NHG olé olé *O* w/

Dus als je niet in staat was om te sparen of om af te lossen moest je even je echtscheiding opsparen om te zien of je nog kon cashen :P

Zit je daar op je zolderkamer je virtuele winst te berekenen terwijl je vrouw alvast even de nieuwe vriend in de slaapkamer aan het 'inwerken' is :')
Blijkt dat allemaal helemaal voor niets geweest te zijn geweest, bummer.... :D
  woensdag 7 maart 2012 @ 17:31:38 #185
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108828816
quote:
De kans dat een huwelijk voortijdig strandt, was in 2010 in Nederland 36,2 procent.
M.a.w.: De kans dat beide partners levend uit het huwelijk komen, is 36,2% en neemt toe *O*
pi_108829230
De spaarscheiding, woord van 2012 _O_
pi_108829346
Kan je nagaan hoeveel scheidingen er nu opgespaard worden

En wat zijn wij Nederlanders toch een heerlijk spaarderig volkje, naast de geldjes die we sparen doen we dat ook met de partner die we niet uit kunnen staan. En dat voor een huis *;
pi_108829360
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 16:59 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

NHG olé olé *O* w/

Dus als je niet in staat was om te sparen of om af te lossen moest je even je echtscheiding opsparen om te zien of je nog kon cashen :P

Zit je daar op je zolderkamer je virtuele winst te berekenen terwijl je vrouw alvast even de nieuwe vriend in de slaapkamer aan het 'inwerken' is :')
Blijkt dat allemaal helemaal voor niets geweest te zijn geweest, bummer.... :D
Maar dat woongenot, die mooie keuken O+ :')
pi_108835910
Over het verstrekken van de inkomensgegevens aan de verhuurders:

Spies verdedigt verstrekken inkomensgegevens
  woensdag 7 maart 2012 @ 20:36:52 #190
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108837357
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
Over het verstrekken van de inkomensgegevens aan de verhuurders:

Spies verdedigt verstrekken inkomensgegevens
Ah, 't "is de normale gang van zaken" om zonder wettige basis privacy van miljoenen mensen te schenden.
Ik ben heel benieuwd wat de rechter daar van gaat zeggen.
pi_108837616
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:36 schreef RemcoDelft het volgende:
Ah, 't "is de normale gang van zaken" om zonder wettige basis privacy van miljoenen mensen te schenden.
Ik lees daar:

Ook heeft het kabinet ontheffing verleend aan de Belastingdienst om de gegevens te verstrekken.

Lijkt me voldoende 'basis'.
  woensdag 7 maart 2012 @ 21:03:55 #192
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108838933
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 20:41 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik lees daar:

Ook heeft het kabinet ontheffing verleend aan de Belastingdienst om de gegevens te verstrekken.

Lijkt me voldoende 'basis'.
Nope.... want het kabinet heeft zich ook aan regels en wetten te houden. Ik ga in ieder geval een klacht indienen bij het CBP :)
  woensdag 7 maart 2012 @ 21:08:11 #193
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108839171
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:31 schreef RemcoDelft het volgende:

M.a.w.: De kans dat beide partners levend uit het huwelijk komen, is 36,2% en neemt toe *O*
Nou... ja.... levend.... ze ademen nog :)

quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:42 schreef tjoptjop het volgende:
De spaarscheiding, woord van 2012 _O_
Genomineerd :P

quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:45 schreef opgebaarde het volgende:
Kan je nagaan hoeveel scheidingen er nu opgespaard worden

En wat zijn wij Nederlanders toch een heerlijk spaarderig volkje, naast de geldjes die we sparen doen we dat ook met de partner die we niet uit kunnen staan. En dat voor een huis *;
Alles maar dan ook echt alles voor de stapel stenen op een postzegel :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 17:45 schreef WammesWaggel het volgende:

Maar dat woongenot, die mooie keuken O+ :')
En dan laat je vrouw zich op de keukentafel nemen door de tennisleraar.... wat een woongenot :9
pi_108839476
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 21:03 schreef ComplexConjugate het volgende:
Nope.... want het kabinet heeft zich ook aan regels en wetten te houden. Ik ga in ieder geval een klacht indienen bij het CBP :)
Als wettelijk is vastgelegd dat het kabinet ontheffingen mag verlenen, dan houden ze zich toch aan de wet... :?
pi_108839549
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 21:08 schreef ComplexConjugate het volgende:
Alles maar dan ook echt alles voor de stapel stenen op een postzegel :Y
Bijna alles. Ik trek de grens bij huur betalen, dat gaat echt te ver. :+
  woensdag 7 maart 2012 @ 21:17:37 #196
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108839764
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 21:13 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als wettelijk is vastgelegd dat het kabinet ontheffingen mag verlenen, dan houden ze zich toch aan de wet... :?
Maar dan moet die wet wel in overeenstemming zijn met reeds bestaande wetgeving. O.a. met de bescherming van de privacy.... Daarnaast is de +5% voor 'rijke stinkerds' natuurlijk ook nog eens pure discriminatie :{w
  woensdag 7 maart 2012 @ 21:19:29 #197
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108839882
M.a.w. is Piet Hein Donner en crimineel die achter de tralies thuis hoort.

Zijn Opvolger in de persoon van mevrouw Spies is eveneens niet vies van wat onwetmatige behandeling van de medemens, dus die hoort zich ook voor de rechter te verantwoorden.
  woensdag 7 maart 2012 @ 22:06:41 #198
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108842843
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 21:19 schreef ComplexConjugate het volgende:
M.a.w. is Piet Hein Donner en crimineel die achter de tralies thuis hoort.

Zijn Opvolger in de persoon van mevrouw Spies is eveneens niet vies van wat onwetmatige behandeling van de medemens, dus die hoort zich ook voor de rechter te verantwoorden.
Politici hebben zichzelf jaren geleden al vrijgesteld van rechtsvervolging. Je kan dus hooguit de Staat aanklagen, die personen die de wet overtreden gaan persoonlijk vrijuit.
pi_108844286
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 21:14 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bijna alles. Ik trek de grens bij huur betalen, dat gaat echt te ver. :+
Bijna iedereen begint met huur betalen en afhankelijk van de omstandigheden kan dat later ook een prima optie zijn.
pi_108845079
quote:
3s.gif Op woensdag 7 maart 2012 22:31 schreef Piet_Piraat het volgende:
Bijna iedereen begint met huur betalen en afhankelijk van de omstandigheden kan dat later ook een prima optie zijn.
Dat geldt voor een fiets met zijwieltjes ook. :')
pi_108846202
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 22:45 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat geldt voor een fiets met zijwieltjes ook. :')
Ach een stoere jongen, maakt niet veel uit, ik heb flink geprofiteert van de overspannen huizenmarkt.
Werken doe ik nog omdat ik het leuk vind. :)
pi_108848086
quote:
14s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:04 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ach een stoere jongen, maakt niet veel uit, ik heb flink geprofiteert van de overspannen huizenmarkt.
Werken doe ik nog omdat ik het leuk vind. :)
Cool. :O
pi_108848177
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:42 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

:O
Zet vooral zijwieltjes op de fiets van je kinderen zodat ze niet omvallen.
pi_108849411
quote:
3s.gif Op woensdag 7 maart 2012 23:44 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zet vooral zijwieltjes op de fiets van je kinderen zodat ze niet omvallen.
Als hij zijwieltjes op zijn scooter wil, dan zet hij ze er zelf maar onder. :{w
pi_108850343
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 00:15 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als hij zijwieltjes op zijn scooter wil, dan zet hij ze er zelf maar onder. :{w
Zijn ze al zo oud?
pi_108850656
quote:
11s.gif Op donderdag 8 maart 2012 00:51 schreef Piet_Piraat het volgende:
Zijn ze al zo oud?
Bijna 17.
pi_108850680
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 01:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Bijna 17.
Binnenkort op eigen benen of gaan ze studeren?
pi_108851057
quote:
14s.gif Op donderdag 8 maart 2012 01:07 schreef Piet_Piraat het volgende:
Binnenkort op eigen benen of gaan ze studeren?
Gezien de huizen (en huur) prijzen hoop ik toch wel het laatste. Het leven wordt alleen maar duurder en duurder. Werken kan de rest van je leven nog, dus beter doorleren zolang en zover het kan.
pi_108851240
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 01:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Gezien de huizen (en huur) prijzen hoop ik toch wel het laatste. Het leven wordt alleen maar duurder en duurder. Werken kan de rest van je leven nog, dus beter doorleren zolang en zover het kan.
Ga jij de studie betalen of moeten ze 't zelf doen?
  donderdag 8 maart 2012 @ 10:37:27 #210
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108855820
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 01:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag BVZ want in het huidige klimaat is het misschien handiger om gewoon een praktisch vak te gaan leren. Misschien is een cursus schieten met pijl en boog of hoe verbouw ik mijn eigen voedsel wel een goede keuze :P
  donderdag 8 maart 2012 @ 12:09:45 #211
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_108858840
De studie betaald de staat nog steeds grotendeels, alleen de eigen bijdragen worden steeds hoger.
ZX spectrum &gt; Amiga 500 &gt; PC &gt; PC &gt; PC &gt; Wii &gt; PS3 &gt; ICS
pi_108859863
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 10:37 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag BVZ want in het huidige klimaat is het misschien handiger om gewoon een praktisch vak te gaan leren. Misschien is een cursus schieten met pijl en boog of hoe verbouw ik mijn eigen voedsel wel een goede keuze :P
En in bvz zou snel die scooter de deur uit moeten doen en een paardenstal moeten maken hij moet met paard leren rijden. :D
pi_108860077
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 12:45 schreef Basp1 het volgende:
En in bvz zou snel die scooter de deur uit moeten doen en een paardenstal moeten maken hij moet met paard leren rijden. :D
Voor een paardenstal moet ik eerst die stapel stenen oppakken en een andere plek op die postzegel geven. :P
pi_108860194
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 12:51 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Voor een paardenstal moet ik eerst die stapel stenen oppakken en een andere plek op die postzegel geven. :P
In het schuurtje waar de scooter stond past ook wel een paard, met een beetje geluk is het ook nog een inpandig schuurtje dan gebruik je ook nog wat van de warmte die het paard afgeeft, en bespaar je ook nog op stookkosten. :D
pi_108872200
Op Funda heb ik voormalige sociale woning appartementen in Oud-Zuid te koop gezien.

Een staat te koop for EUR 172.000. Ik las de omschrijving: de corporatie geeft bij verkoop waardecheque van EUR 9.000 (=5.2% van de vraagprijs!) die je mag uitgeven aan de renovatie van de woning.

Zelfs in Amsterdam Oud-Zuid, waarschijnlijk de meest gewilde buurt van Nederland, moeten ze trucjes verzinnen om de gerapporteerde "verkoopprijs" kunstmatig hoog te houden.
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:10:12 #216
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108873029
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:44 schreef de_ier het volgende:
Zelfs in Amsterdam Oud-Zuid, waarschijnlijk de meest gewilde buurt van Nederland, moeten ze trucjes verzinnen om de gerapporteerde "verkoopprijs" kunstmatig hoog te houden.
Natuurlijk.... ook 020 is niet immuun voor de 'bank holiday' die gaande is, uiteraard zal dit nieuws wel een enorme schok zijn voor sommigen..... "OMG... zelfs 020?"

Het is uiteraard 2012.... dus we gaan er allemaal aan :D

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_108873083
Nou ja, het is niet een schok voor mij. Maar dat ze zo openlijk doen aan prijsmassage is wel... genant.
pi_108873228
Nieuwbouwhuizen (gebouwd maar nog niet verkocht) kun je ook al tijden kopen met een paar k aan extra stelposten (?) voor keukens/badkamers e.d. Alles om de koopakte prijs maar niet te verlagen.
  donderdag 8 maart 2012 @ 19:16:45 #219
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_108873306
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:11 schreef de_ier het volgende:
Nou ja, het is niet een schok voor mij. Maar dat ze zo openlijk doen aan prijsmassage is wel... genant.
Ik denk dat het inderdaad een beetje genant is voor de verkopende partij maar laten we niet vergeten dat de beroepsgroep die huizen aan de man moet brengen, eigenlijk geen ervaring heeft met deze omstandigheden op de markt. Men weet helemaal niet hoe men met deze situatie om moet gaan, kennelijk is "gewoon zakken met die prijs" een idee wat nog niet uit de bus getrokken is :')
pi_108901331
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Ik denk dat het inderdaad een beetje genant is voor de verkopende partij maar laten we niet vergeten dat de beroepsgroep die huizen aan de man moet brengen, eigenlijk geen ervaring heeft met deze omstandigheden op de markt. Men weet helemaal niet hoe men met deze situatie om moet gaan, kennelijk is "gewoon zakken met die prijs" een idee wat nog niet uit de bus getrokken is :')
het is ook wel vergelijkbaar met bijvoorbeeld in de IT suggereren dat er slomere computers of servers neergezet moeten worden.
het gevoel dat alles steeds maar beter wordt, de stijgende lijn, doorbreken is zeer moeilijk vooral als men aan die rechte lijn gewend was.
veel mensen worden ook zeeziek als ze voor het eerst heen en weer deinen.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 13:08:36 #221
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108901757
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:16 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat ze zelfs nog in de ontkenningsfase zitten.
Verder compleet belachelijk natuurlijk dat woningcorporaties woningen LEEG laten staan met een bord "te koop" erop, terwijl er honderden mensen zijn die de woning direct zouden willen huren.
pi_108902159
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 13:08 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat dat betreft zou je kunnen zeggen dat ze zelfs nog in de ontkenningsfase zitten.
Verder compleet belachelijk natuurlijk dat woningcorporaties woningen LEEG laten staan met een bord "te koop" erop, terwijl er honderden mensen zijn die de woning direct zouden willen huren.
allemaal idle CPU cycles, in een VM-Ware farm kan die machine best met wat minder toe :Y
pi_108903728
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 18:44 schreef de_ier het volgende:
Op Funda heb ik voormalige sociale woning appartementen in Oud-Zuid te koop gezien.

Een staat te koop for EUR 172.000. Ik las de omschrijving: de corporatie geeft bij verkoop waardecheque van EUR 9.000 (=5.2% van de vraagprijs!) die je mag uitgeven aan de renovatie van de woning.

Deze? www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-47307483-olympiaweg-51-d/

Das technisch nog wel oud-zuid ja, maar dan wel het sloeberdeel ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_108906692
Staat morgen allemaal te koop met 40%, zo begreep ik.
  vrijdag 9 maart 2012 @ 16:45:57 #225
323876 michaelmoore
pi_108909539
Zulke woningen geven ze geen terugkoop garantie op, hier wel
pi_108911288
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2012 19:11 schreef de_ier het volgende:
Maar dat ze zo openlijk doen aan prijsmassage is wel... genant.
Wel met een happy ending? 8-)
pi_108936217
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2012 14:01 schreef raptorix het volgende:

[..]

Deze? www.funda.nl/koop/amsterdam/appartement-47307483-olympiaweg-51-d/

Das technisch nog wel oud-zuid ja, maar dan wel het sloeberdeel ;)
Ja, die. Weet dat het een sociale woning straat is, maar staat toch echt midden in Oud-Zuid. Drie minuten lopen van 't Amsterdams Lyceum...

Ik zou hem bijna kopen, was het niet dat ik dat ik bekend ben met de prijsdaling in Dublin van inmiddels 59%.

Die babyboomers zoeken het maar uit!
pi_108941525
Die hele situatie op de huizenmarkt is best kut. Ik ben een aantal maanden geleden afgestudeerd en nu aan het werk, maar ik weet echt niet wat ik moet doen. Nu woon in nog in een studentenhuis en bepaalde dingen zijn best relaxed, maar na 7.5 jaar een badkamer met 10 man delen en in een hokje van 15m2 wonen, zou ik eigenlijk toch ook wel iets anders willen. Daarnaast is het ritme van studenten (eigenlijk vooral de studiestakers) nogal anders dan dat van mij.

Sociale huur is geen optie, daar verdien ik te veel voor. Particulier huren is ongelooflijk duur en bruto loon/4.5 regel echt zo hard is, dan is er ook weer niet heel veel keuze. Ik heb vandaag eens gekeken wat er mogelijk is qua koop en dat valt me nog best mee. Het is vaak goedkoper dan particulier huren, maar het houdt wel een risico in. Daarnaast werk ik net en weet ik helemaal niet hoe lang ik ergens wil blijven. Lastig.. ;( :P

Afgezien van het financiële vind ik de keuze al moeilijk. Van een groot studentenhuis naar alleen wonen is best anders, de markt maakt het er nu niet makkelijker op.
pi_108942207
Delen met vier werkende mensen i.p.v. 10 studenten?

Een paar jaar in het buitenland? Je bent jong, net afgestudeerd en nog geen familie...

Is wel lastig ja, maar het is altijd zo geweest voor iemand die net is afgestudeerd en (nog) niet samenwoont. Ligt niet per se aan de woningmarkt van nu.
pi_108942854
Het ligt niet volledig aan de woningmarkt, maar sociale huur is sinds die 33k regel wel volledig uitgesloten, particuliere huur is eerder duurder dan goedkoper geworden en doordat weinig mensen kopen is er totaal geen doorstroming meer. Het bemoeilijkt het wel.

Naar het buitenland gaan heb ik overwogen, ook gesolliciteerd, maar toen kwam de optie van m'n huidige baan voorbij.

Met werkende mensen wonen zou ik ook prima vinden, maar persoonlijk ken ik niemand die dat wil. Veel hebben al een relatie en weer met onbekenden gaan wonen net als in het begin van m'n studententijd is minder gebruikelijk denk ik.
pi_108944483
Probleem in Nederland is dat er veel flats van 50-60 m2 zijn gebouwd. Gezien dat er steeds meer behoefte is/was aan eenpersoonswoningen hadden ze ook een heleboel flats van 30 m2 moeten bouwen. Voor iemand als jij, die van een studentenkamer komt, is een flat van 30 m2 met een slaapkamertje, WC/douche en woon/keuken ruimte precies wat je zoekt. En dan hadden ze een heleboel van zulke woningen naast elkaar kunnen bouwen, en was het ook nog enigszins sociaal - je zou dan buren ontmoeten in dezelfde situatie als jij.

Ik woon ongeveer zo in Zweden. Op 30 m2 voor EUR 350,- per maand inclusief alles. De buren zijn allemaal tussen de 20 en 30 jaar.

Ik ken genoeg mensen die rond de tijd dat ik afgestudeerde (2007) de eerste beste baan nam en appartementen van 60 m2 in de piek van de zeepbel ging kopen. Ben blij met hoe het voor mij is uitgepakt.
  zaterdag 10 maart 2012 @ 18:12:37 #232
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_108944737
Nederlanders willen helemaal niet in flats wonen, dan kan je wel postzegeltjes gaan bouwen maar dan raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
50m² vind ik al klein eerlijk gezegd.
pi_108949640
Appartementen van 30-40 m2 voor 75.000 euro in de Randstad. Die zijn wel nodig. Dat scheelt enorm voor een single starter. En had je ook niet zo'n enorm zeepbel op de huismarkt, door al de starters de afgelopen 10 jaar die door de banken een hypotheek van 150.000+ euro zijn aangenaaid voor een woning die te groot is voor de levensfase waarin ze verkeren. En je had er twee keer zo veel kunnen gebouwen voor dezelfde ruimte.

En ik heb het niet over flatgebouwen maar eigenlijk gebouwen van max vier hoog of zo. Als je de ruimte een beetje handig inricht, en met grote ramen en een balkon er bij is het wel prettig wonen.

Zo iets bijvoorbeeld, in Malmö: http://www2.bjurfors.se/B(...)en---Kungsgatan-34A/

Lijkt me de tussenstation die iemand als schuifpui wel zoekt.

[ Bericht 4% gewijzigd door de_ier op 10-03-2012 21:05:09 ]
  zaterdag 10 maart 2012 @ 22:28:45 #234
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_108952785
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 20:56 schreef de_ier het volgende:
een woning die te groot is voor de levensfase waarin ze verkeren.
Een wat :?
Tenzij je het hebt over 70-plussers met te weinig geld voor huishoudelijke hulp kan ik me daar echt niets bij voorstellen.
Wat is te groot? Wat voor levensfases heb je het over? Met extra ruimte is altijd wat te doen, tenzij je wellicht oud en gammel bent. Ik vrees dat je een beetje te verhollandst bent met zo'n "appartementje is groot zat voor arme ik"-mentaliteit.
pi_108961069
quote:
Appartementen van 30-40 m2 voor 75.000 euro in de Randstad. Die zijn wel nodig. Dat scheelt enorm voor een single starter. En had je ook niet zo'n enorm zeepbel op de huismarkt, door al de starters de afgelopen 10 jaar die door de banken een hypotheek van 150.000+ euro zijn aangenaaid voor een woning die te groot is voor de levensfase waarin ze verkeren. En je had er twee keer zo veel kunnen gebouwen voor dezelfde ruimte.

En ik heb het niet over flatgebouwen maar eigenlijk gebouwen van max vier hoog of zo. Als je de ruimte een beetje handig inricht, en met grote ramen en een balkon er bij is het wel prettig wonen.

Zo iets bijvoorbeeld, in Malmö: http://www2.bjurfors.se/B(...)en---Kungsgatan-34A/

Het voorbeeld heeft GEEN balkon en dat is een beetje jammer.

De prijs is wel iets waar je ook in nederland in de randstad koopkans zou moeten hebben.

89.250,68 euro vraagprijs.

Welke josti heeft trouwens bedacht dat je kan bouwen zonder buitenruimte (tuin, balkon,terras) 8)7
Daar wil je toch nooit wonen :?
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
pi_108961146
quote:

Mooie vergelijking. 795000 sek ofwel 89000 euro. Alleen jammer dat je in zweden geen hypotheekrenteaftrek meer hebt en de maandlasten van dus overeenkomen met een appartement van pakweg 155000 euro. Voor die prijs heb je in de randstad ook genoeg appartementen.

N.B. Kijk eens op Funda. Daar heb je genoeg appartementen in de Randstad voor rond de 100.000 euro. Alleen woon je dan niet in het Statenkwartier of de Jordaan.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_108961524
Kun je ook zoiets in Stockholm vinden? Of anders in z'n algemeenheid: hoe verhoudt zich Malmo met Stockholm, hoe groot zijn de regionale prijsverschillen in Zweden?
pi_108961633
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 09:58 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Kun je ook zoiets in Stockholm vinden? Of anders in z'n algemeenheid: hoe verhoudt zich Malmo met Stockholm, hoe groot zijn de regionale prijsverschillen in Zweden?
Hoe noordelijker hoe goedkoper.
En hoe groter de stad cq aanwezigheid van werk hoe duurder onroerend goed is.

Stockholm is wel te vergelijken met b.v. Amsterdam Malmo zal goedkoper zijn.
[quote][img]http://i.fokzine.net/templates/forum2009/i/p/1s.gif[/img] Op zondag 16 januari 2011 18:23 schreef Witchfynder het volgende:[..]
Soort mix tussen Hawkwind, Immortal en een Nespresso reclame.[/quote]
  zondag 11 maart 2012 @ 11:41:12 #239
323876 michaelmoore
pi_108963056
quote:
Appartementen van 30-40 m2 voor 75.000 euro in de Randstad. Die zijn wel nodig.
Die kosten hier in Thailand 20.000 euro of 250 eurohuur per maand
  zondag 11 maart 2012 @ 11:46:07 #240
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108963655
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 11:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

En in zimbabwe nog minder. Het gaat bij vastgoed zoals we al vaker hebben vastgesteld om locatie.
pi_108963880
quote:
Het rijmt, maar daar is het dan ook mee gezegd ;)
pi_108963907
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 09:16 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Mooie vergelijking. 795000 sek ofwel 89000 euro. Alleen jammer dat je in zweden geen hypotheekrenteaftrek meer hebt en de maandlasten van dus overeenkomen met een appartement van pakweg 155000 euro. Voor die prijs heb je in de randstad ook genoeg appartementen.

N.B. Kijk eens op Funda. Daar heb je genoeg appartementen in de Randstad voor rond de 100.000 euro. Alleen woon je dan niet in het Statenkwartier of de Jordaan.
maar zulke plaatsen kan je wel huren voor een normale prijs

vergeet ook niet dat de euro zwak is momenteel. en dat je in zweden wel HRA hebt.
pi_108963977
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 18:02 schreef de_ier het volgende:
Probleem in Nederland is dat er veel flats van 50-60 m2 zijn gebouwd. Gezien dat er steeds meer behoefte is/was aan eenpersoonswoningen hadden ze ook een heleboel flats van 30 m2 moeten bouwen. Voor iemand als jij, die van een studentenkamer komt, is een flat van 30 m2 met een slaapkamertje, WC/douche en woon/keuken ruimte precies wat je zoekt. En dan hadden ze een heleboel van zulke woningen naast elkaar kunnen bouwen, en was het ook nog enigszins sociaal - je zou dan buren ontmoeten in dezelfde situatie als jij.

Ik woon ongeveer zo in Zweden. Op 30 m2 voor EUR 350,- per maand inclusief alles. De buren zijn allemaal tussen de 20 en 30 jaar.

Ik ken genoeg mensen die rond de tijd dat ik afgestudeerde (2007) de eerste beste baan nam en appartementen van 60 m2 in de piek van de zeepbel ging kopen. Ben blij met hoe het voor mij is uitgepakt.
Dat jij 30 m2 genoeg vind wil nog niet zeggen dat iedereen het goed moet vinden. Ik had eerst een sociale huurwoning van 80m2 en ik vond dat echt zo klein, dat ik nu een huis heb gekocht van 140m2. En dat begint nu al klein te worden.
Tja, appartementen... Niet zo mijn ding, alleen al de servicekosten... Je mag niet zelf onderhoud plegen en per m2 is een rijtjes huis in mijn regio veel goedkoper.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_108963987
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 11:41 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Plus de onderhoudskosten van een locale girlfriend + familie + teamoney voor de authoriteiten en de rest van het dorp. En dan staat het vast nog niet op een chanutte titel :)
pi_108964003
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 16:14 schreef Schuifpui het volgende:
Die hele situatie op de huizenmarkt is best kut. Ik ben een aantal maanden geleden afgestudeerd en nu aan het werk, maar ik weet echt niet wat ik moet doen. Nu woon in nog in een studentenhuis en bepaalde dingen zijn best relaxed, maar na 7.5 jaar een badkamer met 10 man delen en in een hokje van 15m2 wonen, zou ik eigenlijk toch ook wel iets anders willen. Daarnaast is het ritme van studenten (eigenlijk vooral de studiestakers) nogal anders dan dat van mij.

Sociale huur is geen optie, daar verdien ik te veel voor. Particulier huren is ongelooflijk duur en bruto loon/4.5 regel echt zo hard is, dan is er ook weer niet heel veel keuze. Ik heb vandaag eens gekeken wat er mogelijk is qua koop en dat valt me nog best mee. Het is vaak goedkoper dan particulier huren, maar het houdt wel een risico in. Daarnaast werk ik net en weet ik helemaal niet hoe lang ik ergens wil blijven. Lastig.. ;( :P

Afgezien van het financiële vind ik de keuze al moeilijk. Van een groot studentenhuis naar alleen wonen is best anders, de markt maakt het er nu niet makkelijker op.
TJa, ik heb het hier al vaker verkondigd. In NL moet je eerst een woning vinden en dan zoek je werk in die omgeving. Andersom is niet haalbaar, helemaal niet als je jong bent.

En particuliere huurwoningen doe ik al helemaal niet aan. BIj iedere andere soort van woningen wordt je helemaal suf gesubsidieerd, behalve bij particulier wonen .Je betaalt evenveel belasting en betaald dus per definitie teveel huur.

Sociale huurwoningen: huursubsidie soms en altijd ene lage huur, omdat die te laag wordt gehouden door de overheid in veel gebieden in NL. In andere gebieden is die weer te hoog.
Koopwoningen: HRA
Particuliere huurwoningen: niks en de huur is aso hoog samen met idiote inkomenseisen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_108964948
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 11:46 schreef RemcoDelft het volgende:
De wanhoop slaat toe:
Nounou... Als dat het meest 'wanhopige' voorbeeld is die je kunt vinden tussen 250.000 verkopers op Funda dan slaat de wanhoop inderdaad toe.

Maar blijkbaar niet aan de kant van de verkopers... :+
pi_108965025
quote:
Appartementen van 30-40 m2 voor 75.000 euro in de Randstad. Die zijn wel nodig. Dat scheelt enorm voor een single starter.
Een appartement waarvan zeker is dat je er op een gegeven moment 'uitgroeit' moet je huren, niet kopen.
pi_108968619
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 12:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Een appartement waarvan zeker is dat je er op een gegeven moment 'uitgroeit' moet je huren, niet kopen.
Zeker is dat ik over een jaar of 60 geen trappen meer kan lopen. Dat wil toch niet zeggen dat ik dus maar geen huis moet kopen?

Of heb jij al 15 m2 op een begraafplaats gereserveerd? Want dat is de enige plek waarvan je zeker weet dat je er niet uitgroeit.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_108968806
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:23 schreef stavromulabeta het volgende:
Zeker is dat ik over een jaar of 60 geen trappen meer kan lopen. Dat wil toch niet zeggen dat ik dus maar geen huis moet kopen?

Of heb jij al 15 m2 op een begraafplaats gereserveerd? Want dat is de enige plek waarvan je zeker weet dat je er niet uitgroeit.
Als je de strekking van een post niet begrijpt, reageer er dan gewoon niet op.
pi_108969116
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 12:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Met de huidige prijsdalingen is huren sowieso de beste optie.
pi_108969928
quote:
3s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:35 schreef Piet_Piraat het volgende:
Met de huidige prijsdalingen is huren sowieso de beste optie.
Voor jou wellicht wel, voor anderen weer niet.
pi_108972234
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 14:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Voor jou wellicht wel, voor anderen weer niet.
Ik zal het even voorrekenen.
Een gemiddeld doorzon optrekje kost rond de 2 ton.
5% daling per jaar maakt 10k wat je kan uitgeven aan huur en rustig wachten.
pi_108972506
quote:
2s.gif Op zondag 11 maart 2012 15:47 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik zal het even voorrekenen.
Een gemiddeld doorzon optrekje kost rond de 2 ton.
5% daling per jaar maakt 10k wat je kan uitgeven aan huur en rustig wachten.
Dat is jouw situatie. Nogmaals, die geldt niet voor iedereen. En wachten kan zelfs onverhoopt betekenen dat je nimmer meer een woning zult kunnen kopen.
pi_108972863
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 15:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is jouw situatie. Nogmaals, die geldt niet voor iedereen. En wachten kan zelfs onverhoopt betekenen dat je nimmer meer een woning zult kunnen kopen.
Kopen kan altijd, zeker met het huidige aanbod.
pi_108973143
quote:
3s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
Kopen kan altijd, zeker met het huidige aanbod.
Nee. Even een voorbeeld: Ik heb nu de afgelopen 2,5 jaar 4 mensen meegemaakt in mijn vriendenkring die kanker kregen. 3 x acute leukemie en 1 maal borstkanker. De jongste was overigens 29 jaar.

2 zijn er inmiddels genezen verklaard, de andere 2 gelukkig bijna.

Dat kan iedereen overkomen, feit is wel dat ze de rest van hun leven geen hypotheek meer kunnen krijgen.
pi_108973631
Dit is toch is toch niet R&P?
Huren en sparen is het devies nu, over jaartje of 5 kun je dan leuke woning kopen voor weinig.
pi_108973901
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:16 schreef Piet_Piraat het volgende:
Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he?
pi_108973964
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:22 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Begrijpend lezen is niet je sterkste kant he?
Ik lees wat er staat, is dat begrijpend genoeg?
pi_108974049
quote:
5s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:24 schreef Piet_Piraat het volgende:
Ik lees wat er staat, is dat begrijpend genoeg?
Kennelijk niet. Maar evengoed succes met wachten op 'een leuk huis voor weinig', het is je gegund. :)
pi_108974101
quote:
Huren en sparen is het devies nu, over jaartje of 5 kun je dan leuke woning kopen voor weinig.
Dat wordt in dit topic al 3 jaar geroepen. Ondertussen blijken de dalingen tot nu toe reuze mee te vallen.
pi_108974128
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:26 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Kennelijk niet. Maar evengoed succes met wachten op 'een leuk huis voor weinig', het is je gegund. :)
Heb er al 2 verkocht met dikke winst, mijn 3e ga ik zelf bouwen. 8-)
pi_108974224
quote:
Maar is dat wel zo? Met huren ben je toch snel meer kwijt per maand dan kopen. Wat gunstiger ligt natuurlijk volledig aan wat de huizenprijzen gaan doen en vooral hoelang zo'n daling gaat duren. Misschien blijft het wel 15 jaar op een laag tempo dalen, moet je dan maar blijven huren?
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 12:19 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

TJa, ik heb het hier al vaker verkondigd. In NL moet je eerst een woning vinden en dan zoek je werk in die omgeving. Andersom is niet haalbaar, helemaal niet als je jong bent.
De verhuurder/bank ziet je al aankomen. :P
pi_108974449
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:30 schreef Schuifpui het volgende:

[..]

Maar is dat wel zo? Met huren ben je toch snel meer kwijt per maand dan kopen. Wat gunstiger ligt natuurlijk volledig aan wat de huizenprijzen gaan doen en vooral hoelang zo'n daling gaat duren. Misschien blijft het wel 15 jaar op een laag tempo dalen, moet je dan maar blijven huren?

[..]

De verhuurder/bank ziet je al aankomen. :P
En wat je kan huren, en waar, en voor welke prijs, en of je verhuizen aardigheid vindt of niet, bijvoorbeeld. Of je een gezin hebt waar je rekening mee hebt te houden, of dat je liever drie hoog achter je centen telt. Of je moet financieren, wat de rente doet, wat de aftrek doet al dan niet met eerbiedigende werking voor bestaande gevallen. Of je gebonden ben aan een bepaalde plek of juist flexibel moet kunnen zijn. Enzovoorts.

Er is daarom geen generiek antwoord op te geven. Volgens mij is dat mede de strekking van Bijvlagenzinvol's posting.

Er is geen 'sowieso' en 'gewoon' m.b.t. dit ondewerp, imho.
  zondag 11 maart 2012 @ 18:19:51 #265
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108978202
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:06 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Nee. Even een voorbeeld: Ik heb nu de afgelopen 2,5 jaar 4 mensen meegemaakt in mijn vriendenkring die kanker kregen. 3 x acute leukemie en 1 maal borstkanker. De jongste was overigens 29 jaar.
Ah, snel een huis kopen, anders krijg je kanker _O- _O- _O-
De schuldbezitters verzinnen steeds vreemdere redenen om maar vooral in te stappen in het nationale piramidespel |:(

quote:
Dat kan iedereen overkomen, feit is wel dat ze de rest van hun leven geen hypotheek meer kunnen krijgen.
En waarom zou "genezen van kanker" een reden zijn om geen hypotheek meer te krijgen? Wellicht geen levensverzekering, maar een hypotheek is een vrijwel risicoloze lening voor de bank. O wacht, tenzij je 110% wilt lenen in een dalende markt natuurlijk...
pi_108978371
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:19 schreef RemcoDelft het volgende:
Ah, snel een huis kopen, anders krijg je kanker _O- _O- _O-
Geen dingen zelf erbij verzinnen die niet gezegd worden. Jammer dat je je tot zo'n niveau meent te moeten verlagen.

quote:
En waarom zou "genezen van kanker" een reden zijn om geen hypotheek meer te krijgen?
Probeer maar. Succes.

Overigens was het maar 1 voorbeeld om aan te geven dat iemand wellicht meent te kunnen plannen wat er in de toekomst gebeurd, maar dat het ook heel anders kan lopen.
pi_108978656
Hoe komen ze er achter bij de bank dat je een ziekte heb gehad? Is dat niet vertrouwelijke informatie?
pi_108978732
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:32 schreef de_ier het volgende:
Hoe komen ze er achter bij de bank dat je een ziekte heb gehad? Is dat niet vertrouwelijke informatie?
Dat dien je naar waarheid in te vullen bij je aanvraag voor een overlijdensrisicoverzekering. Daar kun je natuurlijk gewoon om liegen maar dat is fraude en je geeft de verzekering tevens een zeer goed argument om niet uit te keren, zelfs bij een andere doodsoorzaak.
  zondag 11 maart 2012 @ 18:48:08 #269
61421 icecreamfarmer_NL
VOC mentaliteit
pi_108979220
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:24 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Geen dingen zelf erbij verzinnen die niet gezegd worden. Jammer dat je je tot zo'n niveau meent te moeten verlagen.

[..]

Probeer maar. Succes.

Overigens was het maar 1 voorbeeld om aan te geven dat iemand wellicht meent te kunnen plannen wat er in de toekomst gebeurd, maar dat het ook heel anders kan lopen.
Het kan wel maar de levens verzekering is moeilijk. Dat kun je opvangen door eigen geld in je woning te stappen ipv een tophypotheek te nemen. (Of kijk eens naar Duitse en Belgische hypotheekverstrekkers).
Maar in NL vinden we dat laatste raar :')

Overigens zelf ook naar woonruimte aan het kijken en ik wil het liefste iets van 55m² huren. Maar het aanbod is schraal.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 11 maart 2012 @ 19:33:07 #270
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_108981083
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Het kan wel maar de levens verzekering is moeilijk. Dat kun je opvangen door eigen geld in je woning te stappen ipv een tophypotheek te nemen. (Of kijk eens naar Duitse en Belgische hypotheekverstrekkers).
Maar in NL vinden we dat laatste raar :')
^^ Precies wat ik ook zei. Maar bvz wil dat niet horen.
pi_108981608
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In theorie kun je het inderdaad opvangen. In de praktijk lukt het 95% van de mensen echter niet.
pi_108982908
Vandaag liep ik langs een woning, aan het raam hing een pamflet, te-koop maar over de prijs van 440k was te onderhandelen, deze maand November was de uitgelezen tijd om te kopen.

Slapende makelaar? :P
pi_108983218
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2012 20:11 schreef WammesWaggel het volgende:
Slapende makelaar? :P
Dat is wel heel laks ja. Kennelijk heeft de eigenaar niet zo'n haast met verkopen, anders zou die de makelaar wel wakker schudden.
pi_108985343
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2012 16:27 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dat wordt in dit topic al 3 jaar geroepen. Ondertussen blijken de dalingen tot nu toe reuze mee te vallen.
SeLang heeft het in een ander topic al eens geroepen, inflatie treedt pas op als er hoge looneisen ingewilligd gaan worden. Voordat dat gebeurt zie ik de huizenprijzen ook niet aantrekken dus de huizenprijsbears hebben voorlopig het gelijk aan hun zijde. Of kopen of huren nou beter is hangt van de situatie af.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  zondag 11 maart 2012 @ 21:59:14 #275
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_108989328
Je kan alleen iets huren als er ook iets te huur staat.
Nederland heeft nog steeds een structureel tekort aan passende woonruimte en zolang dat niet opgelost wordt zullen ook de prijzen, ondanks de crisis, te hoog blijven.
pi_108990253
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 20:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat is wel heel laks ja. Kennelijk heeft de eigenaar niet zo'n haast met verkopen, anders zou die de makelaar wel wakker schudden.
Het pand staat leeg dus opzich is het wel zonde zo, dan is verhuur beter.
Eens zien of ik de woning op funda kan vinden.
pi_108990906
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2012 22:12 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

Als er niet zo'n rigide huurbescherming zou zijn, zou er ook heel wat meer (tijdelijk) leegstaande panden verhuurd worden, denk ik.
pi_108995416
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 18:32 schreef de_ier het volgende:
De bank kan de betalingen (vaak met omschrijving) op de bankafschriften inzien:

Apotheek, zorgverzekeraar-premies en vergoedingen, Arstendeclaraties, behandelingen, Ziekenhuizen, WAO uitkeringen
pi_108999493
quote:
1s.gif Op zondag 11 maart 2012 22:12 schreef WammesWaggel het volgende:

[..]

http://www.funda.nl/koop/(...)304-voltaplein-4-hs/ :s)
pi_108999884
quote:
Dit is zelfs voor Amsterdamse begrippen duur.
  maandag 12 maart 2012 @ 03:49:35 #281
323876 michaelmoore
pi_108999956
quote:
14s.gif Op zaterdag 10 maart 2012 18:12 schreef Dagonet het volgende:
Nederlanders willen helemaal niet in flats wonen, dan kan je wel postzegeltjes gaan bouwen maar dan raak je ze aan de straatstenen niet kwijt.
50m² vind ik al klein eerlijk gezegd.
ik woon alleen op 140 m2 en wil wel 200
quote:
benedenwoning voor 1.000.000 gulden ????
  maandag 12 maart 2012 @ 08:01:41 #282
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109000541
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 22:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als er niet zo'n rigide huurbescherming zou zijn, zou er ook heel wat meer (tijdelijk) leegstaande panden verhuurd worden, denk ik.
Die rigide huurbescherming hangt samen met het enorme schaarste. Om te voorkomen dat verhuurders zeggen: "200 euro meer huur of je gaat eruit" zodra iemand anders meer wil betalen.
Zodra de kunstmatige schaarste wordt opgeheven en alle subsidies verdwijnen mag wat mij betreft de huurbescherming ook weg :7
pi_109000741
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 08:01 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Die rigide huurbescherming hangt samen met het enorme schaarste. Om te voorkomen dat verhuurders zeggen: "200 euro meer huur of je gaat eruit" zodra iemand anders meer wil betalen.
Zodra de kunstmatige schaarste wordt opgeheven en alle subsidies verdwijnen mag wat mij betreft de huurbescherming ook weg :7
Kip en ei, misschien dat zonder al die beperkende maatregelen het nog eens de moeite zou lonen om wat bij te bouwen. Verplicht tot in lengte van jaren verhuren ver onder de kostprijs is nou niet waar iemand voor warm loopt
pi_109000875
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 08:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Verplicht tot in lengte van jaren verhuren ver onder de kostprijs is nou niet waar iemand voor warm loopt
Nou ik zie in dit topic toch wel wat huurders die heel blij worden van hun lage huur. Dus de hurende partijen in de sociale sector die vinden het in principe wel goed en beginnen zelfs stoom uit hun oren te krijgen op het moment dat de regering de term scheefhuurders heeft geintroduceerd.
pi_109001224
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2012 08:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nou ik zie in dit topic toch wel wat huurders die heel blij worden van hun lage huur. Dus de hurende partijen in de sociale sector die vinden het in principe wel goed en beginnen zelfs stoom uit hun oren te krijgen op het moment dat de regering de term scheefhuurders heeft geintroduceerd.
Ja, waar er één lacht, is er altijd één die huilt...
  maandag 12 maart 2012 @ 09:16:57 #286
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109001506
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 09:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ja, waar er één lacht, is er altijd één die huilt...
Want poeh poeh wat hebben de sociale verhuurders het slecht... Allemaal een goedbetaald ambtenarenbaantje, vooral niet te hard werken, en belangen? Ach, als het misgaat verhoog je gewoon de huur.
pi_109002141
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 09:16 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Want poeh poeh wat hebben de sociale verhuurders het slecht... Allemaal een goedbetaald ambtenarenbaantje, vooral niet te hard werken, en belangen? Ach, als het misgaat verhoog je gewoon de huur.
Wie heeft het over sociale verhuurders? Als je meer huurhuizen gebouwd wil zien moet je kijken naar de private sector. Owja, die vragen een reeele huur. Shit.
  maandag 12 maart 2012 @ 10:08:44 #288
354343 sorcees
ouwe gamer
pi_109002650
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 23:40 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

De bank kan de betalingen (vaak met omschrijving) op de bankafschriften inzien:

Apotheek, zorgverzekeraar-premies en vergoedingen, Arstendeclaraties, behandelingen, Ziekenhuizen, WAO uitkeringen
De hypotheekverstrekker en je bank hoeven niet dezelfde te zijn.
pi_109003830
Gelukkig kunnen alle wanabee HRA lurkers nog wat leren van Emile Roemer: http://www.welingelichtek(...)an-1-bij-de-dsb.html

OMG, incl. een DSB hypotheek, en dat moet het land gaan leiden? :D
pi_109004027
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:
Gelukkig kunnen alle wanabee HRA lurkers nog wat leren van Emile Roemer: http://www.welingelichtek(...)an-1-bij-de-dsb.html

Vaag stukje nieuws want die dsb hypotheek 5 is afgeloten in 2008 en volgens het bericht ook in 2008 weer gestopt.
pi_109004140
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:10 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Vaag stukje nieuws want die dsb hypotheek 5 is afgeloten in 2008 en volgens het bericht ook in 2008 weer gestopt.
2002 afgesloten, niet 2008.

Anders zou het echt dubieus zijn, als iemand een hypotheek afsluit en hetzelfde jaar weer aflost. Da's Barbatruuc!
  maandag 12 maart 2012 @ 11:15:01 #292
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_109004167
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

SP ons land leiden? _O- _O-
pi_109004189
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

SP ons land leiden? _O- _O-
Natte droom toch, en dan iedereen gratiz een huis betaald door iedereen die zijn hoofd boven het maaiveld durft uit te steken? ;)

Worden wel gezellige discussie over hypotheekrente aftrek zo. Schandelijk dat mensen optimaal profiteren. Euuuuh, wat zegt u meneer Roemer? :)
  maandag 12 maart 2012 @ 11:23:08 #294
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_109004418
Niks mis met Hypotheek van Roemer, mijn hypotheek bestaat zonder fratsen of bijlenen ook uit 5 delen.
pi_109004714
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:23 schreef iamcj het volgende:
Niks mis met Hypotheek van Roemer, mijn hypotheek bestaat zonder fratsen of bijlenen ook uit 5 delen.
Het gaat om de fratsen en bijlenen.

Maar wel hel en verdoemenis spreken over degenen die een hypotheek aangaat om een huis te kopen.
pi_109004768
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:33 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Het gaat om de fratsen en bijlenen.

Maar wel hel en verdoemenis spreken over degenen die een hypotheek aangaat om een huis te kopen.
Heb je wat qoutes van roemer om deze stelling ook te kunnen onderbouwen?
  maandag 12 maart 2012 @ 11:36:07 #297
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_109004785
quote:
0s.gif Op zondag 11 maart 2012 22:20 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Als er niet zo'n rigide leensubsidie zou zijn dan zouden er heel wat meer leegstaande pandjes verkocht en verhuurd kunnen worden tegen marktprijzen, denk ik
  maandag 12 maart 2012 @ 11:38:08 #298
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_109004848
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 09:47 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Wie heeft het over sociale verhuurders? Als je meer huurhuizen gebouwd wil zien moet je kijken naar de private sector. Owja, die vragen een reeele huur. Shit.
Nee.... ze moeten concurreren met de gesubsidieerde kopers uit de private sector.... dat vergeten we voor het gemak maar even?
pi_109004944
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:38 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Nee.... ze moeten concurreren met de gesubsidieerde kopers uit de private sector.... dat vergeten we voor het gemak maar even?
Ze mogen beide financieringsrente aftrekken, alleen mogen 'ze' ook alle andere kosten aftrekken, en de panden afschrijven. Mooi is dat toch, dubbelgesubsidideerd, en er nog geen brood in kunnen ontdekken.
  maandag 12 maart 2012 @ 11:47:06 #300
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_109005102
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2012 11:35 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Heb je wat qoutes van roemer om deze stelling ook te kunnen onderbouwen?
idd
  maandag 12 maart 2012 @ 11:47:34 #301
259770 iamcj
Niets is onmogelijk
pi_109005113
deze leest toch niemand
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')