quote:
Scary, nu ben ik het met jou eens!
Laten we daar geen gewoonte van maken

Ik heb de PDF snel doorgebladerd, 't is wat veel om nu helemaal te lezen. Wat ik daar uithaal is dat woningcorporaties zo'n 36k schuld hebben per woning, maar ook dat dat momenteel stijgt. De schuld per woning is aanzienlijk lager dan de particuliere schuld per woning (met grof hoofdrekenen kom ik op ongeveer 5 keer zo veel). Maar gezien de huuropbrengst (minus onderhoudskosten) zou ik verwachten dat die schuld afneemt en niet toeneemt. Dat maakt me heel benieuwd naar de oorzaak daarvan. Ik zou zeggen los het in 10 jaar volledig af, maar ik kan me voorstellen dat woningcorporaties daar geen belang bij hebben.
Ik ben ook benieuwd of de genoemde 85 miljard schulden (waar garantstellingen voor bestaan) los staan van de grofweg 25 miljard eigen vermogen van corporaties. Ik neem aan dat het eigen vermogen wel van de schuld-per-woning is afgetrokken.
Even een brute stelling: stel alle woningcorporaties verkopen al hun woningen kostendekkend aan de huidige bewoners (en nee, daar hoor ik niet bij). Dan kost dat gemiddeld 36k per woning. Uiteraard meer voor nieuwe woningen, en naar inkomen, dus minder voor de arme drommels die het niet kunnen betalen. Die 36k kost tegen 10% zonder renteaftrek maar met 100% aflossing in 20 jaar (allemaal vrij ruim genomen als worst-case-scenario) 337 euro per maand, minder dan de huidige huur dus, wat ook van bijstand prima te betalen is. De
gemiddelde huurder is dan dus beter af, huursubsidie is niet meer nodig, en dankzij de gedaalde huur hebben ze geld over voor onderhoud.
Uiteraard gaat dit niet gebeuren, maar ik probeer te ontdekken wat nou de toegevoegde waarde van woningcorporaties is. Aan bovenstaande berekening te zien is iedereen beter af
zonder deze club.