Ah oke, leuk verhaal! Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen, en heb je daar ook je opleiding afgemaakt als dat al van toepassing is? Is het goed bevallen? Vind je het de extra kosten achteraf waard?quote:Op woensdag 29 februari 2012 09:17 schreef leysha het volgende:
Toen ik in 6 VWO zat heb ik mij aangemeld bij twee Ivy's. Ik haalde hoge cijfers, maakte muziek (toegelaten tot conservatorium) en had buitenlandervaring (een jaar lang high school exchange). SAT scores allemaal boven de 95 percentiel. Uiteindelijk bij beide een interview gehad en bij Harvard waitlisted (alle universiteiten hanteren een waitlist omdat scholieren zich over het algemeen bij meerdere universiteiten aanmelden).
Mijn ervaring is dat binnenkomen bij zo'n Ivy als undergraduate is met name lastig omdat ze in de USA heel anders beoordelen dan wij; ze kijken naar percentages en niet naar absolute cijfers. De beste zoveel procent krijgt een A+, etc. Als je dan een 8/10 haalt lijkt dat al snel best laag, want als je de beste was geweest had je wel een 10 gehaald. Je moet op je application dan ook door je school laten invullen tot de hoeveel beste procent je behoorde (mijn school weigerde dat in te vullen omdat ze op die manier niet naar studenten kijken...). Verder moet je recommendations inleveren van docenten en docenten in Nederland zijn dat niet zo gewend. Zij schrijven een regeltje op over dat je slim en aardig bent, docenten in de USA schrijven hele A4tjes vol met inspirerende verhalen over hun scholieren. Er wordt met dit soort dingen vast rekening gehouden, maar het blijft moeilijk concurreren als je uit een ander onderwijssysteem komt.
Overigens wordt er volgens mij niet naar je VWO cijfers gekeken (ik meen me zelfs te herinneren dat ik die niet eens mee hoefde te sturen), alleen dus naar bij de hoeveel beste procent je hoort (in te vullen door je school) en naar je SAT scores. Dus als je dit gaat proberen, zorg er dan voor dat je school snapt hoe die application wordt beoordeeld en daar ook een beetje op in wil spelen. Verder wordt er veel waarde gehecht aan nationale rankings (dwz olympiades enzo) dus als je daar aan hebt meegedaan/nog aan mee kunt doen zou je dat wel helpen denk ik.
Oxbridge hanteren een bijzonder vroege inschrijfdeadline (alle UK universiteiten geloof ik) dus dat zou ik ook in de gaten houden... ik dacht ergens in november of december al.
Ja, dat heeft dus niet zo veel zin. Het is wel leuk om te zien, maar ook heel onnauwkeurig. Zeker omdat scholen onderling ook anders beoordelen en omdat er daar kennelijk veel inflatie van de cijfers is. Het is erg onnauwkeurig want een A- kan zowel een 7; 7,5 als een 8 betekenen. Terwijl een 7,5 ook een A kan betekenen. Als dit onderzoek klopt, dan denk ik dat je een 8 gemiddeld gelijk kunt stellen aan een GPA van 4.0, waarmee je dus altijd goed zit.quote:Op woensdag 29 februari 2012 12:53 schreef Physics het volgende:
[..]
http://www.nuffic.nl/nede(...)jferd-2009-06-11.pdf
Nee dus, dat is heel de reden dat het Nuffic dit document heeft geschreven.quote:Als dit onderzoek klopt, dan denk ik dat je een 8 gemiddeld gelijk kunt stellen aan een GPA van 4.0, waarmee je dus altijd goed zit.
Als ik het me goed herinner moet school "expected" gegevens invullen... maar aangezien je dan al 5,5 jaar daar hebt gezeten kunnen ze dat vast redelijk inschatten. Hoe dan ook vormen je SATs sowieso een goede indicatie van je niveau.quote:Op donderdag 1 maart 2012 15:44 schreef Push. het volgende:
Ik zag inderdaad dat veel scholen hele vroege inschrijfdeadlines hebben. Ben benieuwd wat de bedoeling is qua cijfers die moeten worden opgestuurd, aangezien je nog geen eindcijfers hebt op dat moment, en dus alleen maar een indicatie kan geven over je prestaties tegenover de rest.
quote:Ah oke, leuk verhaal! Waar ben je uiteindelijk terecht gekomen, en heb je daar ook je opleiding afgemaakt als dat al van toepassing is? Is het goed bevallen? Vind je het de extra kosten achteraf waard?
quote:Op donderdag 1 maart 2012 15:48 schreef Push. het volgende:
[..]
Ja, dat heeft dus niet zo veel zin. Het is wel leuk om te zien, maar ook heel onnauwkeurig. Zeker omdat scholen onderling ook anders beoordelen en omdat er daar kennelijk veel inflatie van de cijfers is. Het is erg onnauwkeurig want een A- kan zowel een 7; 7,5 als een 8 betekenen. Terwijl een 7,5 ook een A kan betekenen. Als dit onderzoek klopt, dan denk ik dat je een 8 gemiddeld gelijk kunt stellen aan een GPA van 4.0, waarmee je dus altijd goed zit.
Heeft iemand hier overigens SAT I gemaakt? Leysha in ieder geval, maar verder nog mensen? Hoe beviel het, en waar is het niveau mee te vergelijken? Zelfde vragen voor de ACT en TOEFL.
Aan de UU doen ze aan GPA converting. Als je een 8 of hoger gemiddeld staat krijg je doodleuk een 4.0 GPA...quote:Op donderdag 1 maart 2012 20:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee dus, dat is heel de reden dat het Nuffic dit document heeft geschreven.
Sowieso is het vergelijken van cijfers tussen verschillende systemen onzinnig, ook hoe Nuffic het doet.
Hmm, ja klopt. Niet over nagedacht. Beetje domme conclusie van mezelf bij nader inzien.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 11:39 schreef Physics het volgende:
[..]
[..]
Aan de UU doen ze aan GPA converting. Als je een 8 of hoger gemiddeld staat krijg je doodleuk een 4.0 GPA...
Kortom er is voor hun geen verschil tussen een student die een 8 of een 9.5 gemiddeld staat? That's nice.
Hun systeem klopt verder ook niet want GPA wordt bepaald aan de hand van scores gehaald op individuele vakken, dus als je bijvoorbeeld voor alles een perfecte "10" zou hebben en één 6, zou je volgens de UU een 4.0 hebben, maar volgens de officiële manier niet.
Ah, oke. Dit brengt wel opheldering. Dank daarvoor! Als je de SAT I voor 2005 hebt gemaakt, heb je waarschijnlijk een andere SAT I gemaakt. In 2005 is de huidige geïntroduceerd. Waarschijnlijk heb je de huidige gemaakt, omdat toen het schrijf onderdeel is toegevoegd aan de SAT I.quote:Op vrijdag 2 maart 2012 10:18 schreef leysha het volgende:
[..]
Als ik het me goed herinner moet school "expected" gegevens invullen... maar aangezien je dan al 5,5 jaar daar hebt gezeten kunnen ze dat vast redelijk inschatten. Hoe dan ook vormen je SATs sowieso een goede indicatie van je niveau.
Toen ik SAT 1 deed ('t is mogelijk wel wat veranderd sindsdien) bestond het uit drie delen, math, verbal en essay. Het math deel was vrij basic, logisch nadenken, nauwkeurig werken dan kom je er wel. Beetje het oude VWO wiskunde B1. Verbal vond ik ook heel makkelijk, ik weet niet meer precies wat je moest doen maar volgens mij kwam het neer op allerlei vormen van begrijpend lezen. Essay spreekt voor zich. Dit is allemaal in het engels dus bij sommige Ivy's (bijv. Harvard & MIT) hoef je geen ACT/TOEFL meer te doen als je de SAT 1 doet. Het niveau ligt naar mijn mening iets onder VWO 6, maar het is toch lastig om hem foutloos te maken als je onder druk staat.
Je moet voor Ivy's eigenlijk ook altijd een SAT 2 doen voor een aantal onderwerpen die aansluiten bij wat je wilt gaan studeren. Deze zijn een stuk lastiger! Ik heb SAT2 gedaan voor advanced math, chemistry en physics en het niveau hiervan lag boven VWO6 niveau (maar nog lang niet vergelijkbaar met eerstejaars universiteit), ik heb ook onderwerpen moeten leren die ik op het VWO niet kreeg. Daarbij komt nog dat je de SATs vrij vroeg moet afleggen dus je hebt dan mogelijk nog niet alle VWO stof afgerond.
Alle SATs zijn multiple choice (behalve het essay), maar laat je daar niet door voor de gek houden want je kunt bijna niet gokken, de antwoorden zijn allemaal zinnig en in het geval van rekenvragen liggen de antwoorden of zo dicht bij elkaar dat je het helemaal door moet rekenen, of de antwoorden komen overeen met veelgemaakte fouten.
Maar SATs kun je prima voorbereiden want er zijn duizenden oefenboeken te koop. Ik denk dat het erg belangrijk is dat je de SATs heel goed maakt want daarmee kunnen ze jou echt vergelijken met andere scholieren.
Dat probleem had ik ook in gedachten maar er is volgens mij ook een ander groot probleem: het cultuurverschil. Ons systeem stamt af van het principe dat de leraar een 9 waard is en alleen god een 10 waard is, de leerling kan slechts een 8 halen (in Vlaanderen zie je dit nog wat duidelijker aan de universiteiten, daar kan je vaak maximaal een 18 halen op 20). In de USA hebben ze een heel andere benadering, daar vinden ze het volstrekt normaal als de helft van de studenten per examen een A haalt, anders toch wel minstens 1/3de. Dat is haalbaar voor iedereen die op dat niveau thuishoort.quote:Aan de UU doen ze aan GPA converting. Als je een 8 of hoger gemiddeld staat krijg je doodleuk een 4.0 GPA...
Kortom er is voor hun geen verschil tussen een student die een 8 of een 9.5 gemiddeld staat? That's nice.
Hun systeem klopt verder ook niet want GPA wordt bepaald aan de hand van scores gehaald op individuele vakken, dus als je bijvoorbeeld voor alles een perfecte "10" zou hebben en één 6, zou je volgens de UU een 4.0 hebben, maar volgens de officiële manier niet.
Hier een lijst met universiteiten die open courseware (ocw) aanbieden.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 03:41 schreef KabulCuisine het volgende:
Op MIT hebben ze een course over basiselektronica dat geheel online te volgen is en waar men kan enrollen over de gehele wereld. Het is de eerste course die ze geheel vrijwillig aanbieden. Zijn er nog andere universiteiten die dit doen?
Uiteraard geen vervanging van een diploma en ook geen supplement, maar het is wel leuk om colleges te volgen aan een prestigieus universiteit dat uitblinkt in zijn vakgebied. Leren moet men ook doen vanuit interesse en niet voor cijfers, papieren of werk wat deze tijd helaas gebruikelijk is.
Natuurlijk maar het zijn de cijfers en de papiertjes die bepalen ofdat je kan bewijzen wat je geleerd hebt en de werkgevers hebben groot gelijk dat ze op dat bewijs afgaan en niet op de mooie bruine ogen van de sollicitant.quote:Leren moet men ook doen vanuit interesse en niet voor cijfers, papieren of werk wat deze tijd helaas gebruikelijk is.
Als ik het me goed herinner is hier een stukje over geweest in het NRC. De auteur was er redelijk positief over, het niveau was goed en de studenten die het uiteindelijk gehaald hadden waren er serieus mee bezig geweest.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 14:34 schreef Bram_van_Loon het volgende:
@Nelis
Hij doelt op deze cursus: https://6002x.mitx.mit.edu/
Een charmant initiatief in samenwerking met Amazon. Het lijkt mij een prima middel om bij te leren aangezien je voor zo ver ik het overzie ook daadwerkelijk online examens krijgt.
Je kan je gemakkelijk inschrijven voor deze cursus dus iedereen die het interessant vindt moet het zeker eens uitproberen.
Ja het was een eerdere editie. Kan het artikel helaas zo gauw niet meer vinden.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 17:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Die cursus moet nog starten maar misschien was er al een eerdere editie?
Ik heb mezelf ook ingeschreven. Ik verwacht dat het niveau exact identiek is aan wat de reguliere studenten daar krijgen, het verschil is dat zij 4 van dit soort vakken per semester volgen met practica en een examen onder toezicht. ik zal later eventueel nog eens laten weten wat mijn ervaringen zijn als mensen het interessant vinden.
http://www.openculture.com/freeonlinecoursesquote:Op zaterdag 3 maart 2012 03:41 schreef KabulCuisine het volgende:
Op MIT hebben ze een course over basiselektronica dat geheel online te volgen is en waar men kan enrollen over de gehele wereld. Het is de eerste course die ze geheel vrijwillig aanbieden. Zijn er nog andere universiteiten die dit doen?
Uiteraard geen vervanging van een diploma en ook geen supplement, maar het is wel leuk om colleges te volgen aan een prestigieus universiteit dat uitblinkt in zijn vakgebied. Leren moet men ook doen vanuit interesse en niet voor cijfers, papieren of werk wat deze tijd helaas gebruikelijk is.
Raar dat je die niet in Tilburg volgt, als er één universiteit is in deze wereld waar game theory bedreven wordt, is het de TiU wel.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:50 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
http://www.openculture.com/freeonlinecourses
Ik doe de game-theory course dit jaar, als iemand die ook doet, laat het me weten
Wanneer / waar wordt die gegeven? Heb paar jaar geleden het econ. programma bekeken en toen zag ik alleen experimentele economie staan als mogelijk interessevak.quote:Op zaterdag 3 maart 2012 19:56 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Raar dat je die niet in Tilburg volgt, als er één universiteit is in deze wereld waar game theory bedreven wordt, is het de TiU wel.
Ja en nee.quote:Op zondag 4 maart 2012 10:41 schreef Epii het volgende:
Ik ben ook geïnteresseerd in studeren aan een prestigieuze universiteit. Ik zou dan een MSc en een PhD willen halen, bijvoorbeeld bij MIT of een of andere Ivy. Nou heb ik laatst het programma van de UU voor een dubbele bachelor in wis- en natuurkunde ontdekt.
Denken jullie dat ik met twee bachelors in drie jaar mijn kansen aanzienlijk vergroot?
http://mystudy.uvt.nl/it1(...)c=FEB&vakcode=35M3C4quote:Op zaterdag 3 maart 2012 20:00 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Wanneer / waar wordt die gegeven? Heb paar jaar geleden het econ. programma bekeken en toen zag ik alleen experimentele economie staan als mogelijk interessevak.
Anders kan ik idd beter in Tb er bij gaan zitten.
Goede keus. Het schijnt inderdaad dat een bachelor aan de Roosevelt Academy je kansen op een master aan een top universiteit sterk verhoogt.quote:Op zondag 4 maart 2012 17:48 schreef iGiorni het volgende:
Voor mij eerst drie jaar Roosevelt Academy en daarna wil ik naar Ivy/LSE/Oxbridge/HEC Paris. De graduate destinations van de voorgaande lichtingen studenten van de Roosevelt Academy waren goed dus dat was ook een factor die sterk mee heeft gespeeld.
Overigens heb ik gehoord, weet verder niet in hoeverre dat klopt, dat bijvoorbeeld Harvard College een stuk meer binnen handbereik ligt dan de masterprogramma's.
Het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat je dezelfde niveau van diepgang krijgt qua wiskunde/statistiek als een bachelor econometrie.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 08:19 schreef GJR1 het volgende:
Hoe zit het met de hoeveelheid kwantitatieve vakken aan de Roosevelt Academy? Ik ben niet echt bekend met dit instituut (heb alleen de Tegenlicht aflevering gezien) maar het lijkt mij dat je met een liberal arts degree de solide basis van wiskunde, econometrie, micro- en macroeconomie mist om echt te kunnen applyen voor Mphils of MSc in Economics of Finance.. De topuniversiteiten leggen veel nadruk op deze vakken. In hoeverre klopt dit? Of is het kwantitatieve niveau aan de Roosevelt Academy vergelijkbaar met een gemiddelde bachelor in Economics of Econometrics?
Toch is de overstap niet onmogelijk. Ik ken iemand die na de Roosevelt Academy een research master economie cum laude heeft afgerond, daar zit aardig wat statistiek in.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 09:56 schreef Physics het volgende:
[..]
Het lijkt me zéér onwaarschijnlijk dat je dezelfde niveau van diepgang krijgt qua wiskunde/statistiek als een bachelor econometrie.
Ik ken iemand die 13 is en bezig is met zijn bachelor natuurkunde. Zegt vrij weinig over zijn basisschool.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 11:53 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Toch is de overstap niet onmogelijk. Ik ken iemand die na de Roosevelt Academy een research master economie cum laude heeft afgerond, daar zit aardig wat statistiek in.
Zegt juist wel dat het niet "onmogelijk" is na basischool X natuurkunde te studeren op je 13e.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 16:00 schreef Klonker het volgende:
[..]
Ik ken iemand die 13 is en bezig is met zijn bachelor natuurkunde. Zegt vrij weinig over zijn basisschool.
Hij heeft inderdaad gelijk, maar ik bedoelde meer te zeggen dat het niet zoveel toevoegt aan de discussiequote:Op dinsdag 6 maart 2012 18:35 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Zegt juist wel dat het niet "onmogelijk" is na basischool X natuurkunde te studeren op je 13e.
Glowmouse zegt niks over de grootte van de kans, alleen dat het niet een kans van 0 is. Iets dat zijn voorbeeld "bewijst".
Moah, kijk maar naar welke vakken er worden aangeboden. Dat valt vies tegen. Er zijn maar een paar wiskunde vakken op 300 niveau. Hetzelfde geldt voor de andere UCs. Alleen kun je in een grotere stad (maastricht zeker; utrecht en amsterdam waarschijnlijk ook) gewoon vakken volgen (ook op master niveau) op de andere faculteiten.quote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:22 schreef iGiorni het volgende:
...
-edit-
En je kan natuurlijk de hoeveelheid van statistiek/wiskunde al naar gelang ophogen omdat je geen verplichte vakken hebt, maar kan kiezen. Het is dus best mogelijk om een die-hard bèta pakket te nemen dat zeker niet onder zal doen voor een fatsoenlijke bèta studie.
Dat ben ik helemaal met je eensquote:Op dinsdag 6 maart 2012 22:03 schreef Klonker het volgende:
[..]
Hij heeft inderdaad gelijk, maar ik bedoelde meer te zeggen dat het niet zoveel toevoegt aan de discussie
Misschien, maar het zal dan ook geen toegevoegde waarde hebben boven een bèta-opleiding, behalve het feit dat de naam boven het papiertje aantoont dat je een selectie hebt overleefd.quote:Het is dus best mogelijk om een die-hard bèta pakket te nemen dat zeker niet onder zal doen voor een fatsoenlijke bèta studie.
Als we die logica doortrekken dan zou je nog harder leren werken met maar een studiejaar van 2 weken.quote:Daar komt bij dat het studiejaar op de Roosevelt Academy slechts 30 weken duurt (2 semesters à 15 weken stuk). Je leert dus hard werken en met daardoor wordt een liberal arts student in staat geacht de 'achterstand' in te halen.
Een Nederlanse universiteit wordt nog altijd geaccrediteerd en daarmee dienen zij verplicht een bepaald niveau te halen. In 15 weken aan een dergelijk niveau komen levert - uitzonderingen daargelaten - meer werkdruk op.quote:Op woensdag 7 maart 2012 17:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als we die logica doortrekken dan zou je nog harder leren werken met maar een studiejaar van 2 weken.
Het gaat om de hoeveelheid arbeid die je per week moet verrichten, het is niet vanzelfsprekend dat die hoger ligt omdat het aantal lesweken kleiner is.
Ik ben het niet met je eens dat je op basis daarvan die conclusie kan trekken. Een andere conclusie die je zou kunnen trekken en die mijns inziens net zo valide is is dat je lang niet alle bachelorvakken nodig hebt voor de door hen gevolgde mastervakken.quote:Het blijkt dus dat je kennelijk genoeg diepgang hebt op de Roosevelt Academy. 80% van de master studenten van RA haalt zijn master binnen de gestelde tijd, dus waarschijnlijk is een eventuele achterstand makkelijk weg te werken.
Luxe. Alleen dat al zou voor mij niet mogelijk zijn. Een bezoekje naar London lukt nog wel, een bezoekje aan de USA voor wat open dagen kan ik niet betalen.quote:Over mijzelf: ik wil binnenkort wat open dagen bezoeken in Londen en misschien ook in Amerika. Het selecteren van de universiteiten is wel vrij veel werk, maar ik heb het er voor over. Ben heel erg benieuwd of ik over een jaar door het selectie proces van de door mij uitgekozen universiteiten heen kom!
Een bepaald niveau mag verwacht worden, de vraag is wat dat "bepaald" inhoudt. Hoe meer geld wij overhebben voor het onderwijs en het onderzoek hoe hoger het niveau zal liggen. Helaas is er de afgelopen decennia nogal bezuinigd, dat wil zeggen dat de inkomsten van de samenleving niet gelijk zijn gestegen met de extra kosten voor de extra studenten.quote:Het gaat mij niet zozeer om de accreditatie maar meer om het feit dat van een Nederlandse universiteit verwacht mag worden (in ieder geval totdat het tegendeel bewezen is als bij een inHolland of Windesheim) dat zij hun studenten hun studenten naar een bepaald niveau brengen. Ik mag hopen dat je dat wel met me eens bent. Voorts stel ik dat dat in 30 weken een grotere werkdruk oplevert dan in 34 weken waarbij er natuurlijk zoals altijd uitzonderingen zijn.
Nogmaals, ik heb geen stelling ingenomen over de werkdruk bij die Nederlandse UC's, ik heb enkel geïllustreerd dat je niet kan stellen dat ze meer doen per week omdat ze een kleiner aantal weken hebben in een academisch jaar.quote:Als je gelijkt hebt vraag ik me echter wel wonderlijk af waarom de universiteiten dan niet allemaal 30 lesweken hanteren.. Zou betekenen dat ofwel studenten, ofwel de universiteiten trager zijn dan elders..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |