http://www.volkskrant.nl/(...)t-blonde-prins.dhtmlquote:OPINIE - Nora Kasrioui − 01/12/11, 06:00
De Marokkaanse topkokkin Meryem Cherkaoui aan het werk in restaurant Sophia in Amsterdam. © ANP
Moderne Marokkaanse vrouwen laten de meeste Marokkaanse mannen ver achter zich. Daarom wijken ze uit naar (bekeerde) Nederlandse mannen. Dat stelt Nora Kasrioui.
Marokkaanse vrouwen schuiven elkaar namen toe, want als Frans niet bij Fatima past, kan hij het misschien wel met Selma vinden
De nieuwe generatie hoogopgeleide Marokkaanse vrouwen, vooral de twintigers en dertigers onder hen, ziet zich geconfronteerd met vraagstukken die een hogere prioriteit hebben dan het al dan niet dragen van een hoofddoek.
Hoewel het Centraal Bureau voor de Statistiek op 23 november 2011 meldde dat vier van de vijf Turken en Marokkanen nog steeds in eigen kring trouwen, valt onder Marokkaanse vrouwen ook nieuwe ontwikkeling waar te nemen.
Bijbenen
Een deel van hen heeft de afgelopen jaren de Marokkaanse mannen ver achter zich gelaten, zodat die hen niet goed meer kunnen bijbenen. De vrouw die in dit artikel centraal staat, wil carrière kunnen maken en de zorg voor eventuele kinderen gelijkwaardig met haar partner delen. Een traditionele Marokkaan zit hier meestal niet op te wachten en daarom wijkt zo'n hoogopgeleide Marokkaanse vrouw het liefst uit naar een bekeerde Nederlandse man.
Deze blonde prins op het witte paard is om een aantal redenen zeer gewild. Hij bezit namelijk een brede interesse, is intellectueel goed onderlegd en kan haar carrière-opvattingen en de daarbij behorende strategie goed volgen en ondersteunen. De kans dat hij de islam progressiever en wat vrijer beleeft en niet zo in een 'wij-cultuur' gevangen zit, is dan ook groot.
Datingbureau
Binnen de eigen familie is het van groot belang dat de potentiële schoonzoon een Marokkaanse moslim is, maar als er geen geschikte kandidaat te vinden is, wordt ook een Nederlandse moslim omarmd. 'Liever een moslim dan geen moslim', is dan het credo. Het aandeel bekeerde Nederlandse mannen neemt langzamerhand toe, zodat er meer Marokkaanse vrouwen op hun wenken bediend kunnen worden.
Een datingbureau voor hoogopgeleide Marokkaanse vrouwen zou in Nederland (en elders in Europa!) dan ook vast veel succes hebben. Maar zolang zo'n voorziening nog ontbreekt, lossen de intelligente vrouwen het probleem creatief op door elkaar wat namen toe te schuiven; want als Frans niet bij Fatima past, dan kan hij het misschien wel goed met Selma vinden.
Mooi om te zien is ook hoe solidair de Marokkaanse vrouwen met elkaar zijn. Zij dekken elkaar als er gedate moet worden, want zij weten dat het verkeerd kan aflopen als een broer de tortelduifjes te vroeg op het spoor komt. Relaties die voor de buitenwereld niet vanzelfsprekend zijn, maakt men immers pas bekend als het stel zelf er helemaal klaar voor is, zoals bijvoorbeeld ook bij prinses Máxima en prins Willem-Alexander het geval was.
De nieuwe trendsetters
Een belangrijk deel van de Marokkaanse vrouwen emancipeert razendsnel en het traditionele beeld van een moslima die geen verkering voor het huwelijk heeft en met een neef moet trouwen, begint dus uit de tijd te raken. De nieuwe trendsetters breken met de gewoontes van hun familieleden en hebben aan ruimte en vrijheid gewonnen. Maar zij doen dit meer achter de schermen dan vaak bij typisch westerse feministische golven het geval was. Gevoel voor familieverhoudingen en tact zijn immers nog wel van belang.
Als een moderne Marokkaanse vrouw ook geen bekeerde Nederlander kan vinden, date een aantal van hen een leuke Nederlandse man, ook als die niet gelovig is. Want de nieuwe lichting Marokkaanse vrouwen denkt niet in zwart-wit kaders, vindt religie weliswaar belangrijk, maar zet religie wat meer in een spiritueel perspectief waardoor er dus ook ruimte ontstaat voor een invoelende Hollandse man.
Als de Marokkaanse vrouw ook geen Hollandse man kan vinden, blijft zij voorlopig liever alleen dan dat zij een traditionele Marokkaanse man date die haar het dragen van hoge hakken, roodgelakte nagels en dragen van leggings verbiedt. Vanwege haar baan of studie woont zij dan op zichzelf of samen met andere meiden.
Een deel van de Marokkaanse ouders heeft mee moeten emanciperen; zij zien dat ze niet anders kunnen dan hun hoogopgeleide dochter steunen. Zelf begrijpen zij dat ook niet altijd even goed, want het was altijd hun zoon op wie zij alle hoop op hadden gevestigd en nu blijkt ineens háár ster aan het firmament te schitteren.
Nieuwe samenlevingsvormen
Wat interessant is bij de vrouwelijke Marokkaanse trendsetters, is dat wanneer zij echt voor hun prins kiezen, zij meer dan eens naar nieuwe samenlevingsvormen zoeken.
Welke consequenties de nieuwe lifestyle van deze vrouwen voor de Nederlandse samenleving als geheel krijgt, zal de toekomst moeten leren. Wat gebeurt er met een overgebleven Marokkaanse man? Zal hij in eenzaamheid vergaan? Zal hij zich bij het bevolkingsregister laten uitschrijven en naar een andere bestemming vertrekken om dan na een tijdje weer op te duiken met een elders gevonden Marokkaanse vrouw? Zal de criminaliteit onder Marokkaanse jongeren in de toekomst verminderen wanneer Marokkanen en Nederlanders zich etnisch vermengen? Zullen de kinderen die uit zulke stellen voortkomen cultureel en financieel rijker zijn dan de kinderen van ouders die dat niet hebben gedaan? Zullen zij bij sollicitaties minder vaak achtergesteld worden? En zal de negatieve beeldvorming die Marokkanen ten deel valt vervagen wanneer er meer gemengde stellen ontstaan?
Hoe het ook zij, moderne Marokkaanse vrouwen met en zonder hoofddoek verdienen aandacht. Misschien zijn zij wel baanbrekend bezig en heeft Nederland dat door de doorgeslagen debatten over allochtonen nog niet helemaal in de gaten.
Nora Kasrioui is bedenker van Brood & Rozen en schrijver
Kom maar op met je fetish.. vertel het maar gewoon, je geilt stiekem op marokkaanse meiden met en zonder hoofddoek.quote:Op donderdag 23 februari 2012 23:43 schreef De_Nuance het volgende:
'Marokkaanse vrouw zoekt blonde prins'
[..]
http://www.volkskrant.nl/(...)t-blonde-prins.dhtml
Herkennen jullie dit verhaal? Waar komt dit door?
sorry voor je man.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:00 schreef o.us het volgende:
Dus? Laat iedereen lekker wat doen wat zij willen. Ik kijk hier iig niet van op.
Daarnaast zijn mannen uit die cultuur vaak nog erg conservatief, moeten ze een hoofddoek om, staat een zoen gelijk aan sex en een meid die voor haar huwelijk sex heeft is een hoer waarmee niemand wil trouwenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:11 schreef cyberdushi het volgende:
Wat het artikel ook zegt, de dames zijn geschoold en willen natuurlijk wel iemand op niveau hebben om mee te kunnen leven/communiceren etc.
En aangezien heel veel jongens uit hun cultuur afhaken op school en liever rotzooi uithalen ontstaat er waarschijnlijk een tekort aan mannen op hun niveau uit hun eigen cultuur.
Een beetje vraag en aanbod geval denk ik, kan het mis hebben natuurlijk![]()
Trouwens dit komt ook bij andere culturen voor behalve de marokkanen.
Hoezoquote:
slimme jongen, en het was maar een grapjenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 00:18 schreef o.us het volgende:
[..]
Hoezo? Ik val niet eens op Marokkaanse vrouwen.
Ja, jullie vrouwen moeten nu vechten om de blanke(donkerharige) man anno 2012. Iedereen wilt nu jullie mannen.quote:
arm meisjequote:
ja man, ik ga weer achter negers aan denk ik!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:25 schreef Frag_adder het volgende:
Het verschil is alleen dat de taboe op een moslim vrouw met een niet moslim man vele malen groter lijkt te zijn vanuit de gemeenschap dan een moslim man met een nieut moslim vrouwik denk niet dat deze trend zich nu doorzet maar dat het nog zeker 1 generatie duurt.
[..]
arm meisjevoel je je nu tekort gedaan?
Antilianen en Zuid Amerikanen zijn juist meer inquote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:46 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
ja man, ik ga weer achter negers aan denk ik!
Vertel het picardmike!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:03 schreef Godshand het volgende:
[..]
Antilianen en Zuid Amerikanen zijn juist meer in
Jij kruipt ook snel in je mandquote:
Nee, gewoon een blanke vent met blauwe ogenquote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:08 schreef Godshand het volgende:
[..]
Jij kruipt ook snel in je mand
Is je vriend ook Marokkaans?
Kwestie van tijd voor ie er vandoor is dus, gezien dit artikelquote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:09 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Nee, gewoon een blanke vent met blauwe ogen
Wat denk jij dan? Dat we aan liefdadigheid doen? Fuck dat. De trollen mogen ze houden.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:14 schreef cinnamongirl het volgende:
Alleen de mooie? En de lelijke dan, zijn die niet goed genoeg voor de Nederlandse man?
Nou inderdaad jaquote:Op vrijdag 24 februari 2012 10:11 schreef Godshand het volgende:
[..]
Kwestie van tijd voor ie er vandoor is dus, gezien dit artikel
Is dat wel of niet moslim zijn nou echt zo'n groot issue voor de moderne Marokkaanse vrouw? Ik ben zelf katholiek opgevoed, doe er verder niks mee, en het zal mij ook een rotzorg zijn met welke religie een potentiele partner is opgevoed (radicalen uitgezonderd natuurlijk).quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:43 schreef Osiris024 het volgende:
Marokkaanse dames kiezen steeds vaker voor blanke moslims was een betere titel geweest.
Euh nee, want als je het bericht zeer goed gelezen hebt klopt jouw conclusie niet.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 11:43 schreef Osiris024 het volgende:
Marokkaanse dames kiezen steeds vaker voor blanke moslims was een betere titel geweest.
En dat heb ik, religie staat nog steeds voorop, pas als dat spoor doodloopt kan er gekeken worden naar eventueel een niet moslim.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 12:03 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
Euh nee, want als je het bericht zeer goed gelezen hebt klopt jouw conclusie niet.
Dan ga je tegen de mode in!quote:Op vrijdag 24 februari 2012 09:46 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
ja man, ik ga weer achter negers aan denk ik!
En de relevantie hiervan is? Bovendien zijn 'westers' en 'aziatisch' enorm brede termen en zijn mensen uit zuid amerika vaak genoeg blond met blauwe ogen en hebben mensen uit west europa een getinte huid hebben met krullen en bruine ogen.quote:Op maandag 29 april 2013 16:32 schreef wenfer2 het volgende:
West- Europese makelij> Westers > Westerse wereld > Z-Amerika > Afrika > Azië
Zijn ze dat niet sowieso al?quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:03 schreef ejfaar het volgende:
Nog een vraag om aan het slot van het artikel toe te voegen:
Als deze trend echt doorzet hebben de Marokkaanse mannen geen vrouw. Zouden ze dan niet gefrustreerd en aggresief raken?
Wat een hoop vooroordelen in één post. Waar baseer je dat allemaal op!? Op basis van wat berichten uit de media!? Misschien moet je je blik wat verbreden! Alle Marokkanen agressief en 'bad boy' noemen slaat totaal nergens op! Genoeg mannen die zeer rustig zijn. Alleen daar zal je in de Telegraaf niks van vernemen. Dat verkoopt niet. Bad boys daarentegen is smullen voor het grote publiek. En daar gaat het om.quote:Op dinsdag 30 april 2013 16:46 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zijn ze dat niet sowieso al?
En sowieso genoeg vrouwen die op bad boys vallen
Jouw post bevestigt eerder zijn vooroordeel dan dat je hem ontkrachtquote:Op dinsdag 30 april 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Wat een hoop vooroordelen in één post. Waar baseer je dat allemaal op!? Op basis van wat berichten uit de media!? Misschien moet je je blik wat verbreden! Alle Marokkanen agressief en 'bad boy' noemen slaat totaal nergens op! Genoeg mannen die zeer rustig zijn. Alleen daar zal je in de Telegraaf niks van vernemen. Dat verkoopt niet. Bad boys daarentegen is smullen voor het grote publiek. En daar gaat het om.
Waarom? Ik reageer er rustig op! We zijn aan het converseren. Daarmee bevestig ik niks. Je ziet wat je wilt zien om dat je geheugen een bepaald beeld naar boven haalt bij het woord 'Marokkaanse mannen'. Wat voornamelijk gevoed is door de media. De media hoeven iets alleen maar maanden en maanden te herhalen en mensen zullen gaan geloven dat het de waarheid is.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:22 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Jouw post bevestigt eerder zijn vooroordeel dan dat je hem ontkracht
Je reageert totaal niet rustig. Je reageert op aggresieve toon en die combinaties van uitroeptekens en vraagtekens zorgen er echt niet voor dat we je serieuzer gaan nemen hoorquote:Op dinsdag 30 april 2013 18:23 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Waarom? Ik reageer er rustig op! We zijn aan het converseren. Daarmee bevestig ik niks. Je ziet wat je wilt zien om dat je een bepaald beeld oproept bij het woord 'Marokkaanse mannen'.
Wat een hoop onzin verkondig je hier. Zoals gezegd 'je ziet wat je wilt zien'. Je hebt een beeld en door mijn post probeer je een bevestiging te zien dat jouw beeld klopt. Dat wil niet zeggen dat het klopt, want ik ben de rust zelve. Het enige wat ik doe is op zijn post reageren en daarbij stel ik hem wat vragen. Wat mijn goed recht is. Ben namelijk benieuwd naar zijn antwoorden.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:23 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Je reageert totaal niet rustig. Je reageert op aggresieve toon en die combinaties van uitroeptekens en vraagtekens zorgen er echt niet voor dat we je serieuzer gaan nemen hoor
quote:De kans dat hij de islam progressiever en wat vrijer beleeft en niet zo in een 'wij-cultuur' gevangen zit, is dan ook groot.
Pijnlijke tegenstrijdigheden.quote:Binnen de eigen familie is het van groot belang dat de potentiële schoonzoon een Marokkaanse moslim is, maar als er geen geschikte kandidaat te vinden is, wordt ook een Nederlandse moslim omarmd. 'Liever een moslim dan geen moslim', is dan het credo.
Jij bent zeker de eerste die discriminatie roept altijd?quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:26 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Wat een hoop onzin verkondig je hier. Zoals gezegd 'je ziet wat je wilt zien'. Je hebt een beeld en door mijn post probeer je een bevestiging te zien dat jouw beeld klopt. Dat wil niet zeggen dat het klopt, want ik ben de rust zelve. Het enige wat ik doe is op zijn post reageren en daarbij stel ik hem wat vragen. Wat mijn goed recht is. Ben namelijk benieuwd naar zijn antwoorden.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik zeg alleen dat als jij zo reageert je het beeld echt niet gaat veranderen
quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:27 schreef ejfaar het volgende:
[..]
Jij bent zeker de eerste die discriminatie roept altijd?
Ik zeg toch niet dat wat hij zegt klopt?Waar zie jij 'discriminatie' staan in dit topic!? Ik stel de man alleen wat vragen omtrent zijn beweringen dat Marokkanen 'bad boys' en 'agressief' zijn!? Probeer mij eens goed uit te leggen wat daar precies 'agressief' aan is? Want dat verband ontbreekt totaal bij mij.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ik zeg alleen dat als jij zo reageert je het beeld echt niet gaat veranderen
Jij bent de allerdomste van allemaal omdat je daar zo verrast door bent.quote:Op maandag 29 april 2013 23:23 schreef YouCanLeaveYourHeadOn het volgende:
[..]
En de relevantie hiervan is? Bovendien zijn 'westers' en 'aziatisch' enorm brede termen en zijn mensen uit zuid amerika vaak genoeg blond met blauwe ogen en hebben mensen uit west europa een getinte huid hebben met krullen en bruine ogen.
Het verbaast me iedere keer weer watvoor ongelooflijk domme topics er op dit subforum opduiken. Alleen de reacties erbij overtreffen de domheid van het topic.
Ah, oké. Ik ben agressief en heb discriminatie geroepen, boehoehoehoe.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:33 schreef ejfaar het volgende:
Omdat je alweer begon met 'je ziet wat je wil zien'
Stel hij reageert (volgens jou) normaal. Zou jouw beeld van álle Marokkanen in Nederland dan ineens omslaan?quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:27 schreef ejfaar het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat als jij zo reageert je het beeld echt niet gaat veranderen
Doe geen moeite. Ik heb de hoop wat dat beeld betreft al een beetje opgegeven. Het is van den gekke dat ik er nog op reageer, maar dat is mijn fout. Wel bedankt overigens.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:40 schreef karton2 het volgende:
[..]
Stel hij reageert (volgens jou) normaal. Zou jouw beeld van álle Marokkanen in Nederland dan ineens omslaan?
Ik kan hem wel begrijpen alleen hij brengt het nogal lomp en niet doordacht.quote:Op dinsdag 30 april 2013 19:03 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Doe geen moeite. Ik heb de hoop wat dat beeld betreft al een beetje opgegeven. Het is van den gekke dat ik er nog op reageer, maar dat is mijn fout. Wel bedankt overigens.
quote:De kans dat hij de islam progressiever en wat vrijer beleeft en niet zo in een 'wij-cultuur' gevangen zit, is dan ook groot.
De gigantische verschillen tussen Nederlanders/Westerlingen en Islamtische immigranten (en dus ook Marokkanen) wordt zelden zo treffend omschreven.quote:Binnen de eigen familie is het van groot belang dat de potentiële schoonzoon een Marokkaanse moslim is, maar als er geen geschikte kandidaat te vinden is, wordt ook een Nederlandse moslim omarmd. 'Liever een moslim dan geen moslim', is dan het credo.
Dat is niet heel ingewikkeld. Omdat het al honderden jaren niet anders is. We moeten niet vergeten dat Noord-Afrikanen al sinds de 7de eeuw de islam aanhangen en daarbij was/is het binnen islamitische gezinnen inderdaad een vereiste dat je trouwt met een moslim. Het was nog niet heel lang geleden ook in het Westen, en dan zeker voor Nederland, uit den boze dat een Katholiek trouwde met een Protestantse. Daar is het nodige om te doen geweest in die tijd.quote:Op dinsdag 30 april 2013 19:24 schreef karton2 het volgende:
De gigantische verschillen tussen Nederlanders/Westerlingen en Islamtische immigranten (en dus ook Marokkanen) wordt zelden zo treffend omschreven.
Hoe kan het dat traditionele Marokkaanse opvattingen over relaties doorgaans worden omschreven als cultuur?
Als een Nederlander dergelijke opvattingen over relaties met een Marokkaanse zou hebben is hij intolerant, kleinburgerlijk of zelfs racistisch.
Dat is dénk ik het punt wat ejfaar wilde maken, alleen kwam het totaal niet uit de verf.
Het verhaal in de OP doet suggeren dat hoogopgeleide, op hoge hakken lopende, Marokkaanse vrouwen zo vrijgevochten zijn omdat ze met Nederlanders trouwen omdat die niet gevangen zouden zitten in een "wij-cultuur".
De vrouwen die zo denken zijn net zo traditioneel als de Marokkaanse mannen die door diezelfde hoogopgeleide vrouwen als traditioneel worden omschreven alleen ze hebben het zelf niet door.
Uiteindelijk is die multiculturele samenleving één grote farce gebleken. Nederlanders zijn Nederlanders en Marokkanen zijn Marokkanen. Hier en daar mengt het succesvol maar op de grote schaal blijkt dat de verzuiling (of wij-cultuur zoals het in de OP wordt genoemd) nooit weg is geweest, de indeling van die zuilen is enkel anders geworden.
Nee, is gebaseerd op m'n eigen ervaringen, nadat ik getracht had mijn blik te verbreden.quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:19 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
Wat een hoop vooroordelen in één post. Waar baseer je dat allemaal op!? Op basis van wat berichten uit de media!? Misschien moet je je blik wat verbreden! Alle Marokkanen agressief en 'bad boy' noemen slaat totaal nergens op! Genoeg mannen die zeer rustig zijn. Alleen daar zal je in de Telegraaf niks van vernemen. Dat verkoopt niet. Bad boys daarentegen is smullen voor het grote publiek. En daar gaat het om.
Dat verklaart veel.quote:Op dinsdag 30 april 2013 19:53 schreef magnetronkoffie het volgende:
Oeh, ik heb zo te zien een ware discussie gemist.
[..]
Nee, is gebaseerd op m'n eigen ervaringen, nadat ik getracht had mijn blik te verbreden.
Maar uiteraard geloof je me niet en ga je er automatisch van uit dat mijn oordelen puur op media gebaseerd zijn.
Met turken en marokkanen ga ik liever niet om, omdat de kans gewoon te groot is dat er narigheid van komt (en ja, ik spreek uit wat ikzelf ervaren heb, ben in een multiculti-wijk opgegroeid en heb tientallen verschillende culturen mogen ervaren).
Mijn ervaring is dat turken en marokkanen altijd (ook goed, )meestal een heel kort lontje hebben en daar ben ik gewoon niet zo dol op.
En als ze kwaad worden, dan gaat niets ze te ver om de boel te laten escaleren.
Ze beledigen je vervolgens en wat je ook doet, je maakt het of langzaam erger, of -onmiddelijk- erger.
Een voorbeeld:Mede door de turken die het buurthuis bezochten waar ik op dat moment als vrijwilliger werkte, ben ik daar uiteindelijk gestopt.
Ik ben uiteindelijk verhuisd naar een wijk waar nagenoeg geen turken en geen marokkanen wonen...there, problem solved!![]()
Overigens ben ik niet tegen onoverkomelijke problemen gelopen wat betreft andere culturen. Zo heeft elke cultuur wel z'n voors en tegens, maar ze hebben in elk geval niet een kort lontje en zijn over het algemeen gesproken wel voor rede vatbaar.
Nja, ik zal maar stoppen, want hoe meer ik tik, hoe meer ik denk dat hier toch niks goeds van gaat komen...
Ze hebben toch de Nederlandse wijfjes al?quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:03 schreef ejfaar het volgende:
Nog een vraag om aan het slot van het artikel toe te voegen:
Als deze trend echt doorzet hebben de Marokkaanse mannen geen vrouw. Zouden ze dan niet gefrustreerd en aggresief raken?
Eigenlijk heb ik er helemaal geen verklaring voor, behalve dan dat er 'iets' niet in orde is met hun opvoeding en/of hun cultuur.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Eigenlijk heb ik er helemaal geen verklaring voor, behalve dan dat er 'iets' niet in orde is met hun opvoeding en/of hun cultuur.
Ze zijn niet meer te verbeteren (tis naar mijn mening vechten tegen de bierkaai), dus houd ik me zo ver mogelijk weg bij hun en hun cultuur vandaan.
Ik wil er niks meer mee te maken hebben.Wilde horen waardoor het komt, maar heb er nu begrip voor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Na een aantal posts van uw hand te hebben gelezen schort er naar mijn mening ook het een en ander aan uw opvoeding en scholing.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:04 schreef magnetronkoffie het volgende:
Eigenlijk heb ik er helemaal geen verklaring voor, behalve dan dat er 'iets' niet in orde is met hun opvoeding en/of hun cultuur.
Ligt er ook een beetje aan in welk topic je die posts van mij gevonden hebt.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:08 schreef tarantism het volgende:
[..]
Na een aantal posts van uw hand te hebben gelezen schort er naar mijn mening ook het een en ander aan uw opvoeding en scholing.
Je hebt 100% een punt.quote:
Volgens mij doelt hij gewoon op de post die hij van je quote.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:12 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ligt er ook een beetje aan in welk topic je die posts van mij gevonden hebt.
En "u" en "uw" lijkt mij een beetje overbodig, zeg maar gewoon "je" of "jouw" etc
De tradities van die ouderen gaan er niet uit, dat zal de komende generaties wat meer gaan opschuiven naar de Westerse gewoonten, zoals we al wat meer zien bij de tweede generatie. Het was 10 jaar geleden heel ongewoon om te horen dat een Nederlandse jongen wat deed met een Marokkaans meisje, en nu begin je al wat verhalen te horen over ervaringen van die groep met Marokkaanse meisjes. Daar zie je al kleine tekenen dat tradities/gewoonten veranderen onder die jonge meiden. Het kan ook niet anders. De omgeving maakt een groep. Groei je op in een achterstandswijk, dan word je heel anders gevormd, dan als je in een rijke buurt woont in Wassenaar. Dat geldt ook voor Marokkanen. Degenen die hier in NL wonen zullen door de tand des tijds en de nieuwe omgeving (Nederland) beetje bij beetje veranderen. Ik zie de laatste jaren al meer en meer dat het allemaal wat losser wordt bij die groep, maar er is nog steeds een grote kloof.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:13 schreef karton2 het volgende:
[..]
Je hebt 100% een punt.
Maar traditie en cultuur mogen nooit een excuus zijn om kutgedrag goed te praten of een discussie dood te slaan.
We zitten nog altijd in Nederland waar we leven volgens de westerse manier. Als iemand daar problemen mee heeft en vanwege 'culturele redenen' de wet meent te overtreden dient dit genadeloos de kop in te worden gedrukt.
Zorgen dat probleemgevallen volgende keer* wel uitkijken om de dominante cultuur dwars te zitten.
*volgende keer: sommigen verdienen geen tweede kans als het kan en dienen per direct op het vliegtuig te worden gezet. Uit deze discussie blijkt al dat we genoeg problemen hebben, extra problemen kunnen we niet gebruiken
Serieus?quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:15 schreef karton2 het volgende:
[..]
Volgens mij doelt hij gewoon op de post die hij van je quote.
Hij klinkt zo heerlijk fout.
nou, het is absoluut niet mijn bedoeling iemand te censureren. Ik wilde alleen bijdragen aan de discussiequote:Op dinsdag 30 april 2013 20:21 schreef magnetronkoffie het volgende:
Ik wou nog meer tikken, maar laat maar.
Dat zal zeker meer gaan gebeuren. Waar ik niet tegen kan is de vergoeilijking waarmee het gepaard gaat.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:18 schreef Jellereppe het volgende:
[..]
De tradities van die ouderen gaan er niet uit, dat zal de komende generaties wat meer gaan opschuiven naar de Westerse gewoonten, zoals we al wat meer zien bij de tweede generatie. Het was 10 jaar geleden heel ongewoon om te horen dat een Nederlandse jongen wat deed met een Marokkaans meisje, en nu begin je al wat verhalen te horen over ervaringen van die groep met Marokkaanse meisjes. Daar zie je al kleine tekenen dat tradities/gewoonten veranderen onder die jonge meiden. Het kan ook niet anders. De omgeving maakt een groep. Groei je op in een achterstandswijk, dan word je heel anders gevormd, dan als je in een rijke buurt woont in Wassenaar. Dat geldt ook voor Marokkanen. Degenen die hier in NL wonen zullen door de tand des tijds en de nieuwe omgeving (Nederland) beetje bij beetje veranderen. Ik zie de laatste jaren al meer en meer dat het allemaal wat losser wordt bij die groep, maar er is nog steeds een grote kloof.
Nederlanders zijn ook niet 'puur'. Duits, Engels, Frans, Portugees en misschien nog wat Spaans bloed van toen. Heeft verder ook niet zo heel veel met de discussie te maken.quote:Daarnaast zijn Marokkanen al lang niet meer 'puur'! Door de eeuwen heen is het al gemengd en is er aangepapt met andere volkeren. Arabieren, Carthagers, Romeinen, Spanjaarden en zelfs met Vandalen is 'het bed' gedeeld door de eeuwen heen. Dat zal ook hier in NL gaan gebeuren. Het heeft alleen tijd nodig voordat het een geheel wordt, zeer veel tijd.
Ik ben het met je eens dat de boel op den duur gaat verwateren en dat iedereen op den duur Nederlands/westers is.quote:Als er misstanden zijn, dan staat het buiten kijf, dat het aangepakt moet worden. Alleen de gewoonten van de eerstegeneratie Marokkanen zullen ze meenemen in hun graf. Daar verander je logischerwijs niks meer aan.
Als het mis gaat, aanpakken, maar het niet laten dooretteren, maar dat komt echt voor rekening van de ouders en de Nederlandse overheid. En er gaat het nodige mis, dat is zeker.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:34 schreef karton2 het volgende:
[..]
Dat zal zeker meer gaan gebeuren. Waar ik niet tegen kan is de vergoeilijking waarmee het gepaard gaat.
Wegduiken en excuses zoeken om iets gedaan te krijgen. Zie die twee quotes van een paar posts geleden, exact hetzelfde.
De problemen zullen nog jaren blijven hangen, maar het zal op den duur goedkomen. Het is vaag, maar we weten ook niet met zijn allen wat de jaren ons gaan brengen. De toekomst laat zich niet voorspellen. De overstap van Noord-Afrika naar Nederland is groot geweest voor de eerstegeneratie, dus Den Haag heeft wel haar les geleerd voor de toekomst (hopen we), maar we zullen de komende jaren zien hoe het zich ontwikkeld.quote:Op dinsdag 30 april 2013 20:34 schreef karton2 het volgende:
Ik ben het met je eens dat de boel op den duur gaat verwateren en dat iedereen op den duur Nederlands/westers is.
Het is echter de vraag of het de moeite waard is geweest. Als er immigratie plaatsvindt op basis van cultuur en vaardigheden dan kan het ook niet zo ontsporen zoals nu.
Selectie op cultuur zou véél zwaarder moeten gaan wegen.
Misschien wel ja, echt, waarom zou iemand hier een topic over openen?quote:Op dinsdag 30 april 2013 18:35 schreef karton2 het volgende:
[..]
Jij bent de allerdomste van allemaal omdat je daar zo verrast door bent.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |