DIVDES | donderdag 23 februari 2012 @ 17:07 | |
Binnenkort heb ik een intake bij een bedrijf voor een opleiding in de installatietechniek. Daar ik vroeger voor korte tijd (twee jaar) werkzaam was bij diverse bedrijven (stage) ben ik even vergeten hoe dat nou weer moest, dat koper buigen. Er komen diverse deelnemers deze dag. De kans is groot dat ik in aanmerking kom voor deze opleiding. Ik wil het echter goed aanpakken. Dingen die mij half zijn bijgebleven omtrent buigen, buigradius en in de tussentijd misschien niet meer kloppen. Bij deze dus mijn hulp gevraagd aan de ervaren klussers: koper 15mm heeft een buigstraal 90 graden van 15cm correct? koper 12mm heeft een buigstraal 90 graden van 12cm correct? Kan iemand vertellen hoe ik een bruggetje kan buigen over een ander buis heen? || _ ------------- / || \------------- || Hetzelfde voor dit: ----------------- / ------------- Hartstikke bedankt! | ||
cvboer | donderdag 23 februari 2012 @ 17:40 | |
De buigstraal is afhangkelijk van je buigblok. Ik heb zelf liever buigblokken met een korte straal. bij mij is 12 mm 2,5 cm 15 mm 4,5 cm en 22 mm 5,5 cm. Bruggetjes of een katterug over een andere buis heen is moeilijk uit te leggen, het is een kwestie van doen. sprongetjes idem dito. Bij het buigen van een haakse bocht niet vergeten om de straal-lengte terug te rekenen. | ||
jpajs | donderdag 23 februari 2012 @ 19:11 | |
Kom je daar hebben ze allemaal kunststof leidingen. ![]() ![]() | ||
cvboer | donderdag 23 februari 2012 @ 19:15 | |
Die kans is behoorlijk aanwezig. Echter, het buigen van koperen/cv leidingen zal altijd wel blijven gebeuren. | ||
blomke | donderdag 23 februari 2012 @ 19:18 | |
Wat betekent dat? | ||
lipje | donderdag 23 februari 2012 @ 19:30 | |
je rekent met de binnenradius dus daar moet je rekening mee houden als je meerdere bochten moet buigen met een vaste tussenruimte | ||
blomke | donderdag 23 februari 2012 @ 19:39 | |
Bedankt, maar nu snap ik er helemaal geen snars meer van. | ||
lipje | donderdag 23 februari 2012 @ 19:40 | |
plaatsing van het buigblok ![]() | ||
cvboer | donderdag 23 februari 2012 @ 23:07 | |
Ik zal aankomend weekend wel een paar foto's hier neerzetten waarin ik laat zien hoe je nou op maat kunt buigen. | ||
koffielepel | donderdag 23 februari 2012 @ 23:48 | |
Als je koper buigt is de buitenbocht langer dan de binnenbocht. In de binnenbocht druk je het materiaal namelijk samen. Als je dus meerdere bochten in 1 stuk buis zet moet je hier dus wel voor compenseren. Tenminste, zo begrijp ik het ![]() | ||
quo_ | donderdag 23 februari 2012 @ 23:55 | |
Daar kijk ik naar uit. In een ander topic heb ik al een keer gepost over mijn aangeschafte buigtang inclusief mijn eerste werkstuk. ![]() Een enkele haakse bocht lukt me nog wel en als ik er twee nodig heb dan zet ik er een knelkoppeling tussen. Veel snijverlies, en een koppeling is ook niet gratis. Dus een beetje uitbreiding van mijn "" vakmanschap"" zie ik wel zitten ! | ||
koffielepel | donderdag 23 februari 2012 @ 23:58 | |
Wat is nou nog de reden om koper te gebruiken ipv kunststof? Even afgezien van de aanschaf van een perstang dan. | ||
lipje | vrijdag 24 februari 2012 @ 06:48 | |
laatste aansluitingen of veel aftakingen op korte afstand | ||
DIVDES | vrijdag 24 februari 2012 @ 12:04 | |
Bedankt voor de replies. Klasse, dit waardeer ik zeer ![]() Wat is er anders aan het buigen met kunststof leidingen? Knelfittingen met een knijptang (verwarmd) is mij half bijgebleven. ![]() | ||
bluemoon23 | vrijdag 24 februari 2012 @ 12:23 | |
Fittingen (puntstukken, knietjes, T-stukken etc) zijn duurder voor kunstof leidingwerk. De buis is daarentegen weer goedkoper. Voor kleine aanpassingen met weinig lengte, maar met veel aftakkingen zoals bij het vervangen van een CV-ketel is het dan vaak voordeliger om koper te gebruiken. | ||
cvboer | zaterdag 25 februari 2012 @ 20:27 | |
Zoals beloofd, hierbij een kleine fotorepotage van het buigen van buis. 1. ![]() De benodigdheden 2. ![]() Afmeten afstand, in het voorbeeld is dat 30 cm 3. ![]() Opmeten buigstraal, mijn buigblok heeft een straal van 3 cm. 4. ![]() De straal moet je aftrekken van de totale afstand omdat de te buigen bocht ook ruimte kost. 5. ![]() Plaatsen buigbluk, deze zet je bij het tweede streepje, in het voorbeeld is dat 27 cm 6. ![]() Buigen buis 7. ![]() Eindresultaat. | ||
blomke | zaterdag 25 februari 2012 @ 21:10 | |
Kijk, dat is duidelijke uitleg | ||
cvboer | zaterdag 25 februari 2012 @ 21:12 | |
Dat dacht ik ook. | ||
quo_ | zaterdag 25 februari 2012 @ 21:14 | |
Duidelijke instructie! Hartelijk dank. | ||
cvboer | zaterdag 25 februari 2012 @ 21:38 | |
Geen probleem. | ||
klipper | zondag 26 februari 2012 @ 01:52 | |
Kunststof is prima voor cv en koud water, warm water zeker wanneer dit via een boiler gevoed wordt en een recirculatieleiding heeft wil dit nogalvrij vaak lek raken. Als ik kan kiezen tussen koper en kunststof dan kies ik voor koper, kunststof leidingen hebben zich wat dat betreft nog steeds niet voldoende bewezen behalve dat het vaak sneller werkt. | ||
blomke | zondag 26 februari 2012 @ 08:33 | |
Vooor zicht werk is koper/staal toch ook strakker en mooier dan slang? | ||
exlurker | zondag 26 februari 2012 @ 08:40 | |
Kunststofbuis is niet alleen in slang verkrijgbaar, voor zichtwerk zijn ze ook verkrijgbaar in lengte's mooi verpakt in koker geleverd. Wat ook een groot voordeel is van kunststofbuis bij nieuwbouw naast sneller werken, geen last van diefstal, wat met koper steeds meer voorkomt | ||
cvboer | zondag 26 februari 2012 @ 08:54 | |
Jij doelt waarschijnlijk op Rehau Stabil, een mooi product. Dat zijn inderdaad allemaal mooie voordelen. Voor de klussers is er ook een nadeel, die kunnen er niks mee. Even snel ergens een radiator bijplaatsen word ineens een mooie uitdaging. Of het is een stukje werkgelegenheid creëren voor de installatiebranche, het is maar vanuit welke hoek je het bekijkt. ![]() | ||
FkTwkGs2012 | zondag 26 februari 2012 @ 08:59 | |
koper ![]() plastic in je drink water ![]() | ||
blomke | zondag 26 februari 2012 @ 09:00 | |
Dat dus. Ik heb recent een extra radiator in de woonkamer geplaatst, t/m de stalen aanvoer&retourbuis tot onder de vloer. Daarna moest de installateur er bij komen om de aansluiting op de Uponorslangen te maken. Geen prbleem verder, dat heeft ie ook goed gedaan, maar ik als DHZ-er, kan dus niet een klus helemaal afmaken. | ||
FkTwkGs2012 | zondag 26 februari 2012 @ 09:02 | |
goed voor de werkgelegenheid dus dat soort buisjes ![]() | ||
cvboer | zondag 26 februari 2012 @ 09:09 | |
Zeker weten. Dit brengt me op een leuke anekdote, is ongeveer een half jaar geleden, rond 16:00 uur op een zaterdag. Ik was in de lokale bouwmarkt voor wat spullen die ik nodig was, ik hoorde een klant aan het personeel vragen of ze iets hadden voor kunststof buis. Nieuwsgierig als ik ben liep ik er heen, ik zag hem staan met een stukje Rehau, hij had hem al afgezaagd, in de overtuiging dat de bouwtoko hier wel hulpstukken voor had. Niet dus. Uiteindelijk heb ik de beste man gelukkig kunnen helpen. | ||
koffielepel | zondag 26 februari 2012 @ 09:10 | |
Ik huur dan gewoon een tang, maar ik geef toe dat het lastig is dat je zo'n ding niet hebt. | ||
cvboer | zondag 26 februari 2012 @ 09:11 | |
Handig als je die connecties hebt. | ||
blomke | zondag 26 februari 2012 @ 09:14 | |
Zo'n joekel van een perstang met batterijen bedoel je? Waar zijn die dan te huur? | ||
Vonkenboer | zondag 26 februari 2012 @ 12:28 | |
Je kunt ze volgens mij gewoon huren bij Boels en dergelijke andere verhuurbedrijven ![]() | ||
koffielepel | zondag 26 februari 2012 @ 15:26 | |
Klopt, ik huur een handperstang bij Bakker de Houthandel, kost een tientje ofzo, wel met borg. Diezelfde tang kun je geloof ik ook kopen daar voor iets van 130 euro ofzo. Ik zit erover te denken om dat maar te doen aangezien 90% van mijn leidingen nu kunststof is hier. Edit - dat is dus géén electrische maar ik ben héél sterk 8) | ||
blomke | zondag 26 februari 2012 @ 15:28 | |
Slimme vent die Koffielepel, ![]() | ||
CafeRoker | zondag 26 februari 2012 @ 15:57 | |
Ik heb in een appartementencomplex wel eens binnenbusjes gebruikt om van die 14mm plastic verwarmingsbuis aan 15mm gegalvaniseerde buis te knellen. Was even wat zoekwerk om ze te vinden maar stukken makkelijk dan met perstangen te prutsen. Mooie uitleg verder ![]() | ||
HetKlusKonijn | zondag 26 februari 2012 @ 16:25 | |
Mooie uitleg, cvboer! Ik hoor absoluut bij de koperfans, maar wat een k*twerk dat buizen buigen als je daar niet helemaal in onderlegd bent, zoals ik dus. Heb zelf ooit eens een stukje waterleiding & een wasbak aangelegd, mijn hemel, zo'n tien meter buis verk*nkerd met zo'n buigtang voordat ik dat stukkie van ongeveer een meter eindelijk voor mekaar kreeg. De overige negen meter buis konden linea recta het Stedelijk Museum in als zijnde moderne kunst. ![]() Succes met je opleiding, TS! ![]() | ||
cvboer | zondag 26 februari 2012 @ 16:30 | |
Graag gedaan, nooit te lui om iemand eens wat tekst en uitleg te geven ![]() Oja, leek je kunstwerk hier een beetje op? ![]() | ||
HetKlusKonijn | zondag 26 februari 2012 @ 16:32 | |
^^ hahaha, ja precies! ![]() | ||
cvboer | zondag 26 februari 2012 @ 16:33 | |
Alleen bij dit stukje kunst past het dan precies in elkaar. ![]() | ||
HetKlusKonijn | zondag 26 februari 2012 @ 16:34 | |
^^ ja, dat van mij was iets minder geslaagd inderdaad. Fraai stukje werk. ![]() Het leuke van dit soort klungelklussen is uiteraard wel dat je ook echt apetrots bent als het uiteindelijk (na een halve dag buizen mishandelen) eindelijk gelukt is! | ||
cvboer | zondag 26 februari 2012 @ 16:36 | |
Achja, nadat ik de foto's had gemaakt voor het topic was ik nog niet helemaal uitgespeeld met m'n buigblok. | ||
bluemoon23 | zondag 26 februari 2012 @ 23:05 | |
Bij nieuw aangelegde installatie`s door het drinkwaterbedrijf is de leiding tot de watermeter vaak al in Tyleenbuis uitgevoerd. | ||
klusfoobje | maandag 27 februari 2012 @ 11:03 | |
die heeft mazzel gehad zeg.. Als er iets is dat ik niet doe is de aanname maken dat de bouwmarkt het wel heeft liggen en dat ik iest wel vast kan doorzagen... Pas als ik alles in mijn handjes bij elkaar heb gaat een buis door. Als klusser doe ik het zelf het liefst met metaal en knelspul. vrij verkrijgbaar en eigenlijk altijd lekdicht. Mocht het toch nog een lekje vertonen dan is het even extra aandraaien vaak de remedie. Zelf moest ik echter onlangs ook ene radiator verplaatsen en wilde die leiding tussen de vloer hebben. Dat moest dan opeens pers spul worden. Leg geen knel tussen vloeren was het dringende advies. Braaf gedaan. buis gehaald, koppelingen (idd, dure krengen) en tang gehuurd.. Die pijp buigen was wel erg makkelijk op deze manier. Toen kon de vloer dicht. man , ik ben nog nooit zo blij geweest dat de tijd om de definitieve vloer te leggen er maar niet was... die knelkoppeling bleek te zijn gaan lekken. heeeel langzaam steeds iets meer. Dan ben je blij dat je de pijp wat ruimer heb gelegd en de lengte hebt om het nog eens te koppelen. Nooooit lekkages gehad met knel spul. 1 keer pers gebruikt en hoppa... ![]() ik overweeg bij het volgende tussenvloerse traject weer fijn te gaan knellen. Overigens bij het buigen van meerdere bochten in metaal maak ik vaak eerst even een proefstukje in pvc pijp. werkt perfect. [ Bericht 35% gewijzigd door klusfoobje op 27-02-2012 11:12:31 ] | ||
lipje | maandag 27 februari 2012 @ 21:21 | |
had je wel ontbraamt? | ||
ivar92 | maandag 27 februari 2012 @ 21:29 | |
hebben mij ooit geleerd, in ruimtes waar je niet meer bij kan komen in de toekomst, zonder breekwerk, soldeerkoppelingen te gebruiken. maar uponor ![]() zit zelf niet meer in die wereld, ben elektricien, maar nu in de automatisering ![]() | ||
HetKlusKonijn | maandag 27 februari 2012 @ 22:26 | |
Solderen is absoluut superieur aan knelkoppelingen, maar niet iedereen heeft daar de spullen (en vooral, het lef!) voor. Heb zelf altijd alles gedaan met knelkoppelingen, nooit lekkages gehad maar ben dan ook een pietje-precies als het op die dingen aankomt. - altijd testen of de boel inderdaad niet lekt. Lukt het knellen niet (en heb je dus een lek), knelkoppeling weghalen en een nieuwe pakken. Knoeien met een al gebruikte = kansloos (dat is tenminste mijn ervaring). - en ja... wees heel secuur met het weghalen van bramen inderdaad! ![]() | ||
lyolyrc | maandag 27 februari 2012 @ 23:03 | |
Je kunt toch ook de knelring vervangen?! Dat is in ieder geval niet zo duur als een nieuwe knelkoppeling. | ||
HetKlusKonijn | maandag 27 februari 2012 @ 23:36 | |
Die kreeg ik vaker-dan-niet niet meer los zonder de boel nog verder te verpunken. ![]() Het enige dat er dan nog opzat was afzagen die handel en er weer een nieuwe opzetten. ![]() ja, die krengen zijn verrekte duur inderdaad. Zoals gezegd, ik ben beter in slopen dan in monteren. ![]() | ||
lyolyrc | maandag 27 februari 2012 @ 23:45 | |
Wat teflontape om de knelring schijnt ook te kunnen helpen als je hem niet lekdicht krijgt. Ik kreeg dit laatst als tip, maar ik heb het zelf niet uitgeprobeerd. | ||
HetKlusKonijn | maandag 27 februari 2012 @ 23:57 | |
^^ Goeie tip, klinkt plausibel, helaas komt-ie een paar jaartjes te laat haha. Ik ben uitgerommeld met mijn waterleiding. Gelukkig maar. | ||
klipper | dinsdag 28 februari 2012 @ 00:13 | |
De grootste fout die mensen met knellen maken is dat ze denken dat het nog vaster moet, terwijl het vast is vast principe eigenlijk het beste is. Bij knellen gewoon handvast zetten en dan nog 1 a 2 slagen. Overigens is een soldering geen trekvaste verbinding, indien onder spanning aangelegd kan de soldering dmv kruipen alsnog losgaan. Knellen daartegen is wel een trekvaste verbinding. | ||
klusfoobje | dinsdag 28 februari 2012 @ 01:35 | |
foutje van mijn kant... met knelkoppelingen heb ik nog nooit lekkages gehad. De eerste keer dat ik nu een lekkage heb gekregen is met een perskoppeling. Perskoppeling gebruikt om dat het tussen de vloer ligt en men zegt dat je dat dus nooit met knel moet doen. buis netjes afgeknipt met de juiste knipper, ook recht geknipt. keurig gecontroleerd of buis overal netjes aan lag en toen met de juiste tang geperst. weekje later kon ik de cv bijvullen omdat de boel was afgeslagen... ik gebruik iig geen pers koppelingen meer. a als dat spul is flink aan de prijs b knel werkt minimaal net zo goed en c monteert een stuk eenvoudiger dan die jetser van een perstang. | ||
blomke | dinsdag 28 februari 2012 @ 08:25 | |
Vraag: je hebt ontbraamt, maar het buiseinde ook gecalibreerd (whatever it may mean)? Verder schijnt de tang ook gecalibreerd (afgesteld) te moeten worden. Dat had de erkende monteur bij mij nagelaten; die is 4x teruggekomen met een (gecalibreerde) tang om de zaak alsnog na te persen. Wat knelkoppelingen betreft: ik spuit (bij CV-buis) een heel klein beetje olie op de schroefdraden van wartel en koppeling; ik voeldan wat nauwkeuriger het "vast = vast" moment als ik met een sleutel de wartel aandraai. | ||
klusfoobje | dinsdag 28 februari 2012 @ 11:19 | |
ik heb deze tang gebruikt, met de juiste mal erin. geen idee hoe je dat kalibreert. Alle andere koppelingen zijn goed gegaan. Zodra je gaat knijpen kan de tang pas weer los als je het juiste drukpunt bent gepasseerd. Ik denk dat je met calibreren van de koppeling die gaatjes bedoeld. Rondom zitten een aantal gaatjes. Daar kun je zien of de slang op die puntenzichtbaar is. Niet zichtbaar is niet voldoende. Dan merk je dat het ook echt belangrijk is dat je de slang echt haaks knipt. Misschien heb ik gewoon pech gehad, knelkoppelingen vind ik iig prettiger werken en het is een stuk goedkoper. lastig is ook het formaat van die tang. Soms heb je weinig ruimte en krijg je die tang er nauwelijks goed op. | ||
_VoiD_ | dinsdag 28 februari 2012 @ 11:31 | |
ik weet bijna zeker dat het kalibreren van de slang te maken heeft met de benadering van de cirkelvorm. Die tools die je gebruikt voor het ontbramen maken de slang ook meteen weer "rond". En belangrijk dat je recht doorsnijdt en inderdaad de cirkeltjes dicht ziet (dus dat de slang ver genoeg is doorgedrukt). Mijn broer heeft trouwens ook dat uponor spul gebruikt, en hij kon gewoon bij Warmteservice de daarvoor gebruikte tang gratis lenen voor een dagje (eentje op accu). | ||
blomke | dinsdag 28 februari 2012 @ 11:33 | |
Geweldig! Bedankt voor de info!!! | ||
cvboer | dinsdag 28 februari 2012 @ 16:55 | |
Probeer het ook maar niet. Het is beter om een nieuwe te pakken. | ||
lyolyrc | dinsdag 28 februari 2012 @ 17:28 | |
Voor de kosten van de knelringetjes hoef je dit ook niet te doen. | ||
cvboer | dinsdag 28 februari 2012 @ 18:23 | |
Nog afgezien van dat feit, een goede knelkoppeling lekt sowieso niet. VSH bijvoorbeeld. | ||
ivar92 | dinsdag 28 februari 2012 @ 20:58 | |
Uponor deden wij toen trouwens persen dmv een hydraulische pers. Idd belangrijk om goed haaks af te knippen. | ||
koffielepel | dinsdag 28 februari 2012 @ 23:13 | |
Bij mijn tang zat een schaar voor de uponor, onmogelijk om scheef te knippen. | ||
crowone | woensdag 29 februari 2012 @ 16:48 | |
@cvboer, foto reportage: ik was alweer vergeten hoe het was, kan jij hem aanvullen met de uitleg voor een verzetje van bv. 5 cm? ![]() | ||
cvboer | woensdag 29 februari 2012 @ 20:38 | |
Geen probleem, zal aankomend weekend een fotorepotage online zetten. | ||
DIVDES | maandag 5 maart 2012 @ 19:53 | |
Excuses dat ik niet meer heb gereageerd. Cvboer: bedankt voor je beknopte uitleg met foto's. Het heeft zeer geholpen bij de intake. Een sprong maken in een buis was ik even vergeten, maar nu is het weer up-to-date. ![]() ![]() Voor de rest: Ik kijk zeker uit naar je nieuwe reportage, aangevuld met foto's. ![]() | ||
cvboer | maandag 5 maart 2012 @ 20:41 | |
Wat zou je willen dat ik uitleg? Het maken van een sprong? of iets anders? | ||
Ai_KaRaMBa | donderdag 24 mei 2012 @ 11:26 | |
Ik had nog wat pijpenbuig gerelateerde vragen, en daar lijkt dit topic mij een goede plek voor ![]() Ik heb zelf (als amateur) met het buigen van pijpen altijd enorme moeite met de tweede bocht: die komt bijna altijd "scheef" ten opzichte van het vlak waar ik 'm wil hebben, zoals in deze schets: ![]() Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn bocht de goede richting in buig? Zijn daar trucjes voor, of is het een kwestie van een scherp timmermansoog en een beetje mazzel? Daarnaast heb ik met "sprongetjes" waarbij twee bochten kort op elkaar zitten, soms ruzie met mezelf omdat een eerdere bocht ervoor zorgt dat er een stuk buis in de weg zit in de richting dat ik wil buigen (klinkt wat raar zo, misschien?). Is er een strategie voor de volgorde waarin je de bochten in je buis buigt? Tot slot, stel ik wil een verspringing van 5 cm maken in een buis, hoe doe ik dat? Ik weet welke vorm ik ongeveer moet maken, maar om exact op 5cm uit te komen blijft voor mij een enorme uitdaging.
Hopelijk kan cvboer (of een andere pijpenbuig-expert) mij helpen mezelf te verbeteren ![]() | ||
crowone | zaterdag 4 augustus 2012 @ 11:58 | |
Inderdaad een timmermansoog, gewoon de buis in lijn met het buigapparaat leggen. Kwestie van oefenen. Het verzetje komt misschien nog een uitleg over maar ik denk dat de cvboer dit is vergeten. ![]() hier nog wat tips, vooral de laatste is wat je wilt weten. ![]() En dit youtube kanaal voor alle andere vragen ![]() http://www.youtube.com/user/ultimatehandyman [ Bericht 24% gewijzigd door crowone op 04-08-2012 12:33:25 ] | ||
tiho1 | zaterdag 4 augustus 2012 @ 13:34 | |
Gewoon kijken of fe pijp in dezelfde lijn loopt als het buigblok. Als het net niet lukt kun je de pijp ook ff in de bankschroef zetten en rechttrekken. Zorg dan dat je inklemt op de knik, dan verdraait de buis niet als je eraan trekt. Die meneer in het filmpje doet het met een liniaal en evengoed is hij duidelijk krom. Haakse bochten en sprongen meet ik door. Dan klopt het ook als je geen 45 graden sprong maakt. Eerst de ene knik erin en dan de pijp draaien. Dan haak ik mijn rolmaat aan het buigblok en zet de leiding zo dat het hart op de benodigde hartlijn zit. Je weet immers waar de leiding gaat komen als je weer buigt. Namelijk in het verlengde van de andere kant. Voor een haakse bocht kun je ook de maat zetten en dan iets van dezelfde dikte haaks op de buis tegen het buigblok zetten in het hart van het streepje. Klopt altijd. En let altijd op dat je aan de goede kant van de streep werkt. Dus niet andersom in het buigblok zetten na het meten |