quote:
Op zaterdag 25 februari 2012 18:43 schreef ..-._---_-.- het volgende:[..]
Ik vind wat Eyeworks heeft gedaan ver over de grens van het betamelijke, maar wat het VU MC en de betrokken medici hebben gedaan vind ik eigenlijk veel ernstiger. De relatie tussen patient en arts is immers volledig gestoeld op vertrouwen.
Ik vind ook wel dat de consequenties voor de betrokken medici zwaarder mogen zijn. Maar ik vind niet dat Eyeworks en de individueel verantwoordelijken bij dat bedrijf zich mogen verschuilen achter toestemming van het ziekenhuis. Hier geldt ook dat elke Nederlander wordt geacht de wet te kennen, dat wordt vaak abuisievelijk weergegeven alsof je de wet behoort te kennen. Dat is niet zo, maar als je iets onderneemt dan heb je je maar te vergewissen dat het mag en anders doe je het maar niet tot je dat hebt uitgezocht. Zeker bij zoiets waar het onethische bij voorbaat vanaf spat.
Andersom vind ik ook dat het ziekenhuis zich niet mag verschuilen achter afspraken met Eyeworks die niet zouden zijn nagekomen. Behalve dat het niet strookt met de opvatting van het ziekenhuis dat zij zelf ongeacht bestaande wettelijke normen de afweging tussen privacy van een ander en of ander onduidelijk belang om tv te maken vrijelijk tegen elkaar zouden mogen afwegen, hebben ze ook maar gewoon te zorgen dat het goedkomt. Zij moeten daarvoor instaan.
quote:
Op zaterdag 25 februari 2012 19:13 schreef MisterSqueaky het volgende:[..]
Interessante vraag idd.
Aan de ene kant had Eyeworks toestemming van het ziekenhuis om te filmen en de beelden te bekijken. Dus hoewel moreel verwerpelijk lijkt dat juridisch in orde.
Aan de andere kant wisten ze bij Eyeworks ook wel dat het enigszins dubieus is of het ziekenhuis uberhaupt het recht had om hen die toestemming te geven zonder dat vooraf met de patienten besproken te hebben.
We shall see

Ik ben ook niet zo thuis in die wetgeving, maar in principe is afluisteren met een technische ingreep toegestaan in opdracht van een deelnemer aan het gesprek. Dan zou dus de behandelend arts, en dus niet het ziekenhuis, opdracht hebben moeten gegeven. Opdracht is wat anders dan toestemming, en lijkt me ook geen redactionele vrijheid toe te laten. Het zou in deze naar mening een gezagsverhouding tussen behandelend arts en Eyeworks vereisen. Daarvan is de werkwijze geen sprake lijkt me. Dat zou ik ook logische wetgeving vinden, een ondergeschikte of extern wordt ermee vrijgepleit van strafbaar afluisteren, op eigen initiatief en met een eigen belang mag het nog steeds niet.
Dan is het voorhanden hebben van wederrechtelijk opgenomen materiaal ook nog strafbaar, en ook het uitzenden (RTL), terwijl het aanbrengen van technische voorzieningen om wederrechtelijk op te nemen ook strafbaar is. Daar wordt het criterium niet eens de opdracht, maar de wederrechtelijkheid. Ook al zou je het intepreteren als in opdracht van de behandelend arts, dan nog lijkt het me wederrechtelijk vanwege het beroepsgeheim.
Verder zijn er in dit topic wat verklaringen van slachtoffers voorbij gekomen die aanleiding zouden kunnen vormen om Eyeworks te vervolgen voor oplichting/bedrog. Ook die zaak lijkt me zo op het eerste gezicht rond te maken. Dan hebben we meerdere gevallen, een criminele organisatie daartoe, als je alle strafbepaling vol uitnut dan zit er een leidinggevende tegen een strafmaximum van enkele jaren aan te kijken. Helaas zal de soep niet zo heet gegeten worden, het is strafrechtelijk geen kattepis wat hier gebeurd is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.