Tja, ik wist het niet zeker, maar waar kijken meer mensen?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:01 schreef 2Happy4U het volgende:
Kan dit niet beter in WGR? Aangezien je vraag meer om school / huizing gaat ipv je relatie tegenover je moeder / stiefvader.
quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:01 schreef pro2call het volgende:
ik heb evt nog wel ff tijdelijk een kamer over....
Ik heb recht op 40 euro alimentatie van mijn vader, dat is het enige wat ik weetquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:04 schreef Zihuatanejo het volgende:
Als 18-jarige ben volgens de wet nog steeds financieel afhankelijk van je ouders zelfs als je niet meer thuis woont. Pas als je 21-jaar bent, is dat niet zo.
Misschien kun je op je school een vertrouwenspersoon aanspreken?
Vertel mij hier eens meer over.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:04 schreef Zihuatanejo het volgende:
Als 18-jarige ben volgens de wet nog steeds financieel afhankelijk van je ouders zelfs als je niet meer thuis woont. Pas als je 21-jaar bent, is dat niet zo.
Playa.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:03 schreef Dimens het volgende:
Samen gaan wonen?
Op 't moment ben ik ook op zoek naar een huisje maar met z'n tweeën kunnen we voor iets groters kijken.
Daarom wil ik pas aan het eind van dit schooljaar gaan.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef appelkruimeltaart het volgende:
Volgens mij mag je voor je 18e niet zelfstandig alleen wonen nog. Dat kan dan begeleidt.
Ik zit nog op de middelbare, dat is het punt.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef geenvetzak het volgende:
sowieso krijg je voorrang op studentenwoning als je meer dan 50 km van de stad van je uni/ hogeschool woont, toch?
Ze wil van de zomer pas pleitte gaan, en dan is ze inmiddels 18quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef appelkruimeltaart het volgende:
Volgens mij mag je voor je 18e niet zelfstandig alleen wonen nog. Dat kan dan begeleidt.
Ik heb heel snel last van stress. Ik wil mijn moeder niet in een kwaad daglicht zetten, dat is het punt een beetje... Ik wil gewoon geruisloos vertrekken zonder jeugdzorg en dat soort onzin.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef Lkw het volgende:
Als je daadwerkelijk ziek wordt van de thuissituatie en je hebt een fijne huisarts, zou ik een keertje bij hem of haar langs gaan. Als men een medische noodzaak ziet om je uit huis te plaatsen, wordt alles wat gemakkelijker, denk ik zo.
In elk geval succes.
Even niet om bijdehand te zijn hoor. Maar wellicht is deze situatie ook ontstaan door je eigen (puberale?) gedrag? Misschien moet je daar eens aan werken ipv weg te rennen?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:09 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik heb heel snel last van stress. Ik wil mijn moeder niet in een kwaad daglicht zetten, dat is het punt een beetje... Ik wil gewoon geruisloos vertrekken zonder jeugdzorg en dat soort onzin.
Ik word emotioneel verwaarloosd, ik zit bij een psycholoog om van alles te verwerken en praat met een vertrouwenspersoon op school.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:10 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Even niet om bijdehand te zijn hoor. Maar wellicht is deze situatie ook ontstaan door je eigen (puberale?) gedrag? Misschien moet je daar eens aan werken ipv weg te rennen?
Misschien kan je (professionele) hulp hierbij krijgen via een vertrouwenspersoon op school of de huisarts?
Ik kom nu uit opquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:13 schreef Lkw het volgende:
[..]
Heb je wel inkomen dan? Want zonder inkomen geen huis of kamer natuurlijk..
En daar gaat af..?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:14 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik kom nu uit op
150 loon
40 alimentatie
100 scholieren tegemoetkoming
70 (?) zorgtoeslag
huurquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:14 schreef Joysa het volgende:
[..]
En daar gaat af..?
En je stufi ga je krijgen..
360 binnen..quote:
Is geen optie, ik wil ook gewoon particulier, want anders kom ik echt nergens. Op sites zoals kamertje.nl heb je voor iets van 200 euro wel een kamer van 10m. Dat is niet veel, maar momenteel voldoet een kartonnen doos.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:15 schreef fh101 het volgende:
Is tijdelijk intrekken bij vrienden/familie een optie?
Tot dat je je diploma hebt kun je volgens mij (financieel) vrij weinig. Zodra je studeert krijg je stufi en dan is op jezelf gaan al iets realistischer, want nu lijkt het me financieel onhaalbaar. En het is idd wel zo dat je ouders wettelijk gezien financieel verantwoordelijk zijn voor je tot je 21e, maar lang niet alle ouders houden zich hieraan. Daar kun je dus niet op rekenen.
In principe kun je wel op jezelf qua leeftijd, ik heb ook mijn eerste kamer gehuurd toen ik 17 was. Maar ik had toen wel al een diploma, en daar zit het grote verschil. Je zult nu wel al op kamers kunnen, maar waarschijnlijk zullen de instanties dan verwachten dat dat onder begeleiding is, en dat wil je niet.
Hoezo schoolkosten?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:16 schreef Joysa het volgende:
[..]
360 binnen..
-200huur.. -schoolkosten - zorgverzekering
= Niks.
Nope, ik ben scholier, dat is een beetje wat mij een probleem leek, maar misschien werkt het juist qua kosten in mijn voordeel.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:17 schreef Joysa het volgende:
[..]
Oh sorry, ik dacht even dat je studeerde
Je moet wel opletten, er reageren soms wel 100 mensen op een zon kamertje..quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:17 schreef arachide. het volgende:
[..]
Is geen optie, ik wil ook gewoon particulier, want anders kom ik echt nergens. Op sites zoals kamertje.nl heb je voor iets van 200 euro wel een kamer van 10m. Dat is niet veel, maar momenteel voldoet een kartonnen doos.
Volgens mij maakt dat niet uit qua uit huis gaan..quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:19 schreef arachide. het volgende:
[..]
Nope, ik ben scholier, dat is een beetje wat mij een probleem leek, maar misschien werkt het juist qua kosten in mijn voordeel.
Da's te weinig, vrees ik. Ligt er een beetje aan waar je wilt wonen, maar in de grote steden heb je voor dat geld zelfs geen kale kamer. En dan moet je nog eten, kleren kopen, internet, telefoon, etc.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:14 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik kom nu uit op
150 loon
40 alimentatie
70 (?) zorgtoeslag
Moet je eerst aan een studie beginnen. Je kan in de buurt van je studie gaan wonen. Dan krijg je een uitwonende beurs en die kunnen vrij royaal uitpakken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:14 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik kom nu uit op
150 loon
40 alimentatie
70 (?) zorgtoeslag
Wie zegt dat ik naar een grote stad wil? Ik wil het liefst in den bosch of breda zitten, maar voor de rest is alles welkom. Ik krijg heus nog wel meer, maar dit is het pessimistische plaatje, ik kan wel zeggen dat ik 250 ga verdienen, maar als het even niet mee zit, begin ik daar niet mee.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:21 schreef Lkw het volgende:
[..]
Da's te weinig, vrees ik. Ligt er een beetje aan waar je wilt wonen, maar in de grote steden heb je voor dat geld zelfs geen kale kamer. En dan moet je nog eten, kleren kopen, internet, telefoon, etc.
Misschien kun je een vertrek op medische gronden ook aanzwengelen zonder je moeder te beschadigen, want ik denk dat daar het meeste brood inzit. Dan heb je een vangnet en zo. Dat is wel zo prettig.
Ik kan dan beter alvast beginnen met een mooie rouwkaart uitzoeken, want deze situatie is killing Fisiek is er niks aan de hand, ik word niet regelmatig geslagen, maar mentaal is het een marteling.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:24 schreef appelkruimeltaart het volgende:
[..]
Moet je eerst aan een studie beginnen. Je kan in de buurt van je studie gaan wonen. Dan krijg je een uitwonende beurs en die kunnen vrij royaal uitpakken.
Ga eerst maar eens die baan zoeken dan.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:26 schreef arachide. het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik naar een grote stad wil? Ik wil het liefst in den bosch of breda zitten, maar voor de rest is alles welkom. Ik krijg heus nog wel meer, maar dit is het pessimistische plaatje, ik kan wel zeggen dat ik 250 ga verdienen, maar als het even niet mee zit, begin ik daar niet mee.
Ik heb nu een baan, maar ik vertrek naar de andere kant van het land als ik ga.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:29 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Ga eerst maar eens die baan zoeken dan.
Zonder inkomen kom je nergens.
Als het echt heel erg is kun je ook bij instanties aan de bel trekken.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:29 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik kan dan beter alvast beginnen met een mooie rouwkaart uitzoeken, want deze situatie is killing Fisiek is er niks aan de hand, ik word niet regelmatig geslagen, maar mentaal is het een marteling.
Heb je daar een sociaal vangnet?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:30 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik heb nu een baan, maar ik vertrek naar de andere kant van het land als ik ga.
Wat Joysa hierboven zegt, is slim. Je moet echt zeker weten dat je het kunt betalen allemaal. Als je een kamer huurt, zal daar gas, licht en belastingen bij inzitten. Zo niet, dan moet je daar ook rekening mee houden, en dat is veel geld.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:26 schreef arachide. het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik naar een grote stad wil? Ik wil het liefst in den bosch of breda zitten, maar voor de rest is alles welkom. Ik krijg heus nog wel meer, maar dit is het pessimistische plaatje, ik kan wel zeggen dat ik 250 ga verdienen, maar als het even niet mee zit, begin ik daar niet mee.
Lees de op nog een keer. Ik ben een scholier.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:35 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Heb je daar een sociaal vangnet?
Tja studeren en op kamers kán wel. Maar je moet behoorlijk wat gaan bijwerken én je studie goed volgen. Daarnaast dan ook nog ineens zelfstandig worden.
Met uitwonende stufi (250? euro), 150 euro bijbaan, en zo'n 70 euro zorgtoeslag zit je pas op 470 euro. Je gaat nu uit van een kamer van 200 euro, maar dat lijkt me wel erg goedkoop.
Dan komt er nog g/w/l bij, ziektekosten, collegegeld, boodschappen........
Misschien moet je toch eens gaan kijken wat voor opties er zijn voor begeleid wonen via jeugdzorg o.i.d.
Sorry ik nam aan dat je eind dit schooljaar zou slagen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:43 schreef arachide. het volgende:
[..]
Lees de op nog een keer. Ik ben een scholier.
Ja, ik heb hier een sociaal vangnet. Waar nu woon heb ik in een omtrek van 65 kilometer niemand waar ik me normaal aan kan optrekken als het even slecht gaat. Dus ik wil meer in de richting van de personen waarbij ik dat wel kan.
Met alle respect, maar ik weet bij jou niet of ik nou moet lachen of huilen om je reactiequote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:45 schreef LilDutchPrincess het volgende:
[..]
Sorry ik nam aan dat je eind dit schooljaar zou slagen.
Vergeet het maar, met alleen 150 euro zakgeld ga je het niet redden alleen. Dus je enige optie is via de hulpverlening denk ik.
Dat was ook ongeveer mijn plan, maar ik had wat praktische vragen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:43 schreef Heinlein het volgende:
Ik zou de allerkleinste kamer zoeken die er is, en dan extra werken. Toen ik studeerde, werkte ik zaterdag in de supermarkt de hele dag, plus dinsdagavond en donderdagavond. Je hebt dan genoeg geld om eten en huur van te betalen.
Succes, en sterkte, knul.
Knulquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:43 schreef Heinlein het volgende:
Ik zou de allerkleinste kamer zoeken die er is, en dan extra werken. Toen ik studeerde, werkte ik zaterdag in de supermarkt de hele dag, plus dinsdagavond en donderdagavond. Je hebt dan genoeg geld om eten en huur van te betalen.
Succes, en sterkte, knul.
Zou niet weten waarom dat niet zou kunnenquote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:47 schreef arachide. het volgende:
Is er verder trouwens iemand bekend met hoe het gaat bij het wisselen van school tussen vwo5 en vwo6?
Gewoon uitschrijven en inschrijven, neem ik aan. Het is niet bij wet verboden of zo, en er verhuizen wel vaker mensen het jaar voor het examen. Kan misschien wel lastig zijn bij gebruik van andere boeken en methodieken en zo.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:47 schreef arachide. het volgende:
Is er verder trouwens iemand bekend met hoe het gaat bij het wisselen van school tussen vwo5 en vwo6?
Heh het is niet zo hard bedoeld als het leest. Ik denk gewoon echt niet dat dit gaat lukken op die manier. Wonen (ook al is het op een klein kamertje) is gewoon erggg duur. En inkomsten op je 18e zijn helaas best wel laag.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:47 schreef arachide. het volgende:
[..]
Met alle respect, maar ik weet bij jou niet of ik nou moet lachen of huilen om je reactie
Veel scholen doen er niet aan in verband met schoolexamens.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:47 schreef arachide. het volgende:
Hoe zit dat dan als je ouders verhuizen en jij mee moet?quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:52 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Veel scholen doen er niet aan in verband met schoolexamens.
Het is vast wel mogelijk, maar normaal gesproken worden tijdens de hele bovenbouw je cijfers verzameld voor een examencijfer, er zal veel moeten worden geregeld.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:54 schreef LostInSpace het volgende:
[..]
Hoe zit dat dan als je ouders verhuizen en jij mee moet?
Ik vind het maar vreemdIk ben in mijn jeugd 6 keer verhuisd en van school veranderd.. lijkt me sterk dat het niet mogelijk is.
Mja geen idee hoe het tegenwoordig is.. vroeger was het allemaal een stuk simpeler. Dan was het laatste jaar gewoon je eindexamenjaar en ook het enige jaar dat telde.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:56 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Het is vast wel mogelijk, maar normaal gesproken worden tijdens de hele bovenbouw je cijfers verzameld voor een examencijfer, er zal veel moeten worden geregeld.
Op tijd werk zoeken in de plaats waar je gaat wonen zodat je geen maanden zonder salaris komt te zitten.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:56 schreef arachide. het volgende:
Dussss, regelen en doen: inkomsten/uitgaven op een rijtje zetten, school zoeken, kamer zoeken. gesprek met mentor, gesprek met mijn ouders.
misschien een andere volgorde, met gesprek met ouders als eerstequote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:56 schreef arachide. het volgende:
Dussss, regelen en doen: inkomsten/uitgaven op een rijtje zetten, school zoeken, kamer zoeken. gesprek met mentor, gesprek met mijn ouders.
Bij een gesprek met je ouders moet je laten zien dat je er goed over nagedacht hebt en dat je weet wat je doet, dus eerst de financiën op een rijtje hebben zou ik als eerste doen.quote:Op dinsdag 21 februari 2012 23:58 schreef appelkruimeltaart het volgende:
[..]
misschien een andere volgorde, met gesprek met ouders als eerste
TS vraagt om tips, niet om nay-sayers...quote:Op woensdag 22 februari 2012 08:45 schreef PixieDot het volgende:
Je denkt veel te makkelijk over uit huis gaan!
Je hebt geen fatsoenlijke bijbaan nog waar je genoeg geld uit kan halen. Hoe wil je je boodschappen halen, je kleding/schoenen/jas, ziektekosten??
Voor 200 euro kom je vaak niet ver hoor qua kamer.. De meeste zijn toch wel duurder.
Heb je überhaupt al wat gespaard?
Voor een ogenschijnlijk onhaalbare situatie vond ik dat nog een vrij constructieve post. Het lijkt namelijk alsof TS nogal wat dingen over het hoofd ziet.quote:Op woensdag 22 februari 2012 08:48 schreef Heinlein het volgende:
[..]
TS vraagt om tips, niet om nay-sayers...
Ze wil daar weg.quote:Op woensdag 22 februari 2012 08:52 schreef Dauntl3ss het volgende:
[..]
Voor een ogenschijnlijk onhaalbare situatie vond ik dat nog een vrij constructieve post. Het lijkt namelijk alsof TS nogal wat dingen over het hoofd ziet.
Vind je dat raar? Als je emotioneel wordt gesloopt thuis? Ik zou ook liever gisteren dan vandaag uit huis gaan, als ik TS was.quote:Op woensdag 22 februari 2012 08:52 schreef Dauntl3ss het volgende:
[..]
Voor een ogenschijnlijk onhaalbare situatie vond ik dat nog een vrij constructieve post. Het lijkt namelijk alsof TS nogal wat dingen over het hoofd ziet.
Het is één kant van het verhaal.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:24 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
Ze wil daar weg.
Daarvoor vraagt ze ook om nuttige tips.
Niet om.... "doe het niet Ts tips want dit dat zus en zo"
Wel tips die haar voorgenomen leven kunnen verbeteren of iig leefbaar houden.
Voor haar isseus ziet ze al een soort van hulpverleners zo terug te lezen.
Het gaat er niet om dat ik haar ongelijk geef, maar dat haar mogelijkheden beperkt zijn en TS er nog steeds niet echt rekening mee lijkt te houden dat er iets meer bij komt kijken als dat haar hier wel uitgelegd wordt.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Vind je dat raar? Als je emotioneel wordt gesloopt thuis? Ik zou ook liever gisteren dan vandaag uit huis gaan, als ik TS was.
Is ook zo, het is maar 1 kant van het verhaal, maar om achter de andere kant te komen moet de moeder van Ts mee gaan posten.........quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:28 schreef Dauntl3ss het volgende:
[..]
Het is één kant van het verhaal.
En als de situatie werkelijk zo schrijnend is, wat inderdaad goed kan, zijn nuttige tips zijn vrij beperkt als ze geen fatsoenlijk inkomen heeft en ze geen interesse lijkt te hebben in begeleid wonen oid.
Ben ik met je eens, het heeft totaal geen zin om ergens in te springen en jezelf nog verder in de problemen te helpen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:54 schreef zusterclivia het volgende:
[..]
Is ook zo, het is maar 1 kant van het verhaal, maar om achter de andere kant te komen moet de moeder van Ts mee gaan posten.........sensatie
![]()
Ik ben het helemaal met je eens hoor dat het niet zal meevallen, maar ts geeft min of meer aan dat blijven geen issue meer is.
Ts vraagt om sociaal en maatschappelijke tips......want gaan doet ze, daar ben ik van overtuigd, nav datgene wat ik opmaak uit de OP en haar verdere posten.
Goed voorbereid is het halve werk tenslotte.
Nee dat gaat ze ook zeker niet, maar er is wel hulp die haar daarin kan helpen, zoals b.v. het Maatschappelijk werk.quote:Ik zie alleen niet veel mogelijkheden, en het heeft geen zin om haar blindelings aan te moedigen en de beren op het pad te bagatelliseren als het praktisch gezien gewoon (nog) niet haalbaar is, want zonder hulp zal ze het met haar huidige inkomen waarschijnlijk niet redden.
Wat is de reden dat jij het niet kunt?quote:Op woensdag 22 februari 2012 09:25 schreef JeMoeder het volgende:
[..]
Vind je dat raar? Als je emotioneel wordt gesloopt thuis? Ik zou ook liever gisteren dan vandaag uit huis gaan, als ik TS was.
Eeeuh... TS gaat op kamers, ze neemt niet permanent afscheid van haar ouders. Het is gewoon even vervelend thuis, en het is beter als ze op kamers gaat doordeweeks. Wat is er op tegen om in het weekend thuis te komen?quote:Op woensdag 22 februari 2012 10:04 schreef Dauntl3ss het volgende:
De kosten waar je sowieso niet onderuit komt:
- verhuizing, aankoop meubilair enz
- huur (hopelijk inclusief g/w/l)
- ziektekostenverzekering
- evt extra verzekeringen (WA ed)
- evt bijdrage internet/tv
- telefoon
- huishoudgeld
- schoolgeld, boekengeld, enz enz
- potje voor onvoorziene uitgaven
Dat ze in het weekend thuiskomt lijkt me niet waarschijnlijk maar zal mij een worst wezen, en ook in dat geval zal ze een tweede bed en bureau nodig hebben, want ik geloof niet dat ze die elke vrijdagavond en maandagochtend heen en weer gaat slepen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 11:40 schreef Heinlein het volgende:
[..]
Eeeuh... TS gaat op kamers, ze neemt niet permanent afscheid van haar ouders. Het is gewoon even vervelend thuis, en het is beter als ze op kamers gaat doordeweeks. Wat is er op tegen om in het weekend thuis te komen?
Dus meubilair neem je van huis mee, want ik neem aan dat TS een bed en een bureau op haar slaapkamer thuis heeft?
Kosten die EXTRA komen, naast hetgeen wat ze nu heeft: huur en eten. En daar is een bijbaan voor. Zoals ik eerder postte, je werkt twee avonden en een zaterdag -- klaar.
Ik weet niet hoe het met jou ging, maar toen ik op kamers ging, had ik gruwelijke ruzie met mijn moeder. Ik heb gewoon een bijbaantje genomen en ben huur en eten gaan betalen. Die kosten zoals jij die boven beschrijft, die kwamen er helemaal niet bij, omdat die reeds betaald werden. Het gaat om kosten die er bij komen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 11:49 schreef Dauntl3ss het volgende:
[..]
Volgens mij verandert er dus hoe dan ook niets aan de kosten zoals hierboven omschreven.
Ik denk oprecht niet dat de bijzondere ouders van TS blij zullen zijn als ze weggaat, laat staan haar kosten (gaan/blijven) dragen, en daarom zal zij daar zelf rekening mee moeten houden. Ik zie alleen de bezwaren en moeilijkheden waarvan de kans groot is dat TS ermee te maken krijgt.quote:Op woensdag 22 februari 2012 14:04 schreef Heinlein het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe het met jou ging, maar toen ik op kamers ging, had ik gruwelijke ruzie met mijn moeder. Ik heb gewoon een bijbaantje genomen en ben huur en eten gaan betalen. Die kosten zoals jij die boven beschrijft, die kwamen er helemaal niet bij, omdat die reeds betaald werden. Het gaat om kosten die er bij komen.
En als je echt om het hand zit; ik check net marktplaats en daar stond, 2KM van mij vandaan, voor 20 euro, een eenpersoons-bed met matras. Als je per se een nieuwe matras wilt, Ikea "Jaren" matras voor 30 euro.
In de aard lijkt het er op dat jij iemand bent, die bezwaren en moeilijkheden ziet. Ik heb het gedaan, en het is goed mogelijk.
Stel nou dat het allemaal niet te betalen is? Dan ga je terug naar huis. Wat denk je, dat je ouders je in de tuin laten slapen?
Dat is maar voor eventjes. Zodra TS geslaagd is, kan ze stufi aanvragen. Je kunt echt wel een jaartje zuinig aan doen, hoor.quote:Op woensdag 22 februari 2012 15:38 schreef Lotrus het volgende:
Qua inkomsten.. ik zou het als student wel kunnen redden met ¤700 per maand. Maar dan heb je echt geen leuk leven. Je geeft zo ¤1000 of meer uit als je af en toe iets leuks wilt doen, of fatsoenlijke kleding wilt kopen etc.
Als 18-jarige verdien je 5 euro bij de Albert Heijn. Twee avonden (ieder 3 uur) en een zaterdag (8 uur) werken, dat levert dus per maand 4 x (6 + 8) = 56 uur per maand, maal 5 euro is 280 euro per maand. Zolang daarmee de huur is gedekt, plus 4x per week eten, dan zit je gedekt.quote:Op woensdag 22 februari 2012 15:59 schreef Kluts het volgende:
Je mag op je 18e gewoon op jezelf wonen hoor, dat deed ik ook vanwege een situatie thuis die ik niet langer meer trok. Denk dat het grootste probleem is dat je het niet kan bekostigen als je nog op school zit. Dus je zal er sowieso een baantje naast moeten hebben, maar dat lijkt me niet toereikend.
Dan mag je je handen dichtknijpen. Toen ik 18 was werkte ik al fulltime, maar dat was absoluut geen vetpot EN ik moest alles zelf betalen. Het is moeilijk, maar als je dat persé wil kan het ook.quote:Op woensdag 22 februari 2012 16:41 schreef Heinlein het volgende:
[..]
Als 18-jarige verdien je 5 euro bij de Albert Heijn. Twee avonden (ieder 3 uur) en een zaterdag (8 uur) werken, dat levert dus per maand 4 x (6 + 8) = 56 uur per maand, maal 5 euro is 280 euro per maand. Zolang daarmee de huur is gedekt, plus 4x per week eten, dan zit je gedekt.
Als je ouders niks willen bijdragen aan je huur, kijk dan of je geld kunt lenen van een oom en tante.
Toen ik 19 was, was de sfeer niet te snijden thuis. Ik ben op eigen initiatief vertrokken. Na een paar maanden trokken mijn ouders bij, en begonnen mijn huur te betalen.
Ik denk ook niet dat mijn ouders iets bijdragen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 16:54 schreef Kluts het volgende:
[..]
Dan mag je je handen dichtknijpen. Toen ik 18 was werkte ik al fulltime, maar dat was absoluut geen vetpot EN ik moest alles zelf betalen. Het is moeilijk, maar als je dat persé wil kan het ook.
En je gaat niet op jezelf wonen om onafhankelijk te zijn en dan vervolgens de huur door je ouders te laten betalen. Vind ik.
Dus je had al kinderen op je 17de? Dan was je er wel erg vroeg bij of nietquote:Op woensdag 22 februari 2012 18:10 schreef Vanyel het volgende:
Want elke situatie lijkt op de jouwe en TS stelt zich aan...
Toen ik op mijn 17e het huis uit ging (17 jaar geleden) kreeg ik dubbele kinderbijslag. Misschien het navragen waard.
Lenen bij familie een optie?quote:Op woensdag 22 februari 2012 17:22 schreef arachide. het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat mijn ouders iets bijdragen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |