abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108245775
Oke, als eerst, ik weet niet precies waar ik dit moet neerzetten, maar aangezien mijn situatie is ontstaan door een slechte thuissituatie, denk ik dat ik mijn verhaal hier maar neer moet zetten.

Sinds een jaar of 2 begint mijn thuissituatie problematische vormen aan te nemen. Mijn ouders zijn uit elkaar, mijn vader en ik hebben geen contact meer en daarbij komt ook nog eens dat ik de outsider van mijn eigen huis ben. Mijn stiefvader en ik kunnen elkaar niet uitstaan, mijn moeder kan mij niet aan en ondertussen heb ik zelf nog problemen. (minderwaardigheidscomplex ed.)

Anderhalve week geleden is de bom gebarsten en sindsdien is het thuis een ramp. Ik heb mijn moeder amper meer gesproken, ik heb letterlijk geen woord gewisseld met mijn stiefvader, ik werd ziek van de stress en ben zoveel mogelijk thuis weg gebleven.

Om dit even samen te vatten: ik wil uit huis en zo snel mogelijk.

Anderhalf jaar nog thuis wonen tot ik mijn diploma heb, lijkt geen optie meer. Ik weet dat ik uit huis wil, geen kamerbegeleiding of wat dan ook, gewoon op mezelf. Mijn plan was zelf om na dit schooljaar uit huis te gaan, dan ben ik 18 en dan lijkt alles me een stukje makkelijker.

Nu heb ik alleen geen idee waar ik moet beginnen. Mag ik tussen vwo5 en vwo6 wel van school wisselen? waar heb ik als 18jarige recht op qua tegemoetkomingen en toeslagen? Waar zijn de kamers goedkoop? Hoe kom ik het beste aan een kamer? Waar moet ik rekening mee houden? Ervaringen en tips zijn van harte welkom!

Alvast bedankt!
#TeamMiley
pi_108245879
Kan dit niet beter in WGR? Aangezien je vraag meer om school / huizing gaat ipv je relatie tegenover je moeder / stiefvader.
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_108245913
ik heb evt nog wel ff tijdelijk een kamer over....
pi_108245918
quote:
8s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:01 schreef 2Happy4U het volgende:
Kan dit niet beter in WGR? Aangezien je vraag meer om school / huizing gaat ipv je relatie tegenover je moeder / stiefvader.
Tja, ik wist het niet zeker, maar waar kijken meer mensen?
#TeamMiley
pi_108245936
ik dacht ook wgr, omdat je vooral praktische dingen lijkt te vragen. :)
pi_108245948
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:01 schreef pro2call het volgende:
ik heb evt nog wel ff tijdelijk een kamer over....
:')
pi_108245990
Samen gaan wonen?
Op 't moment ben ik ook op zoek naar een huisje maar met z'n tweeën kunnen we voor iets groters kijken.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 23:04:38 #8
296169 Zihuatanejo
In Mexicooooooo!
pi_108246047
Als 18-jarige ben volgens de wet nog steeds financieel afhankelijk van je ouders zelfs als je niet meer thuis woont. Pas als je 21-jaar bent, is dat niet zo.

Misschien kun je op je school een vertrouwenspersoon aanspreken?
www.kiva.org. Steun ondernemers in ontwikkelingslanden.
pi_108246088
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:04 schreef Zihuatanejo het volgende:
Als 18-jarige ben volgens de wet nog steeds financieel afhankelijk van je ouders zelfs als je niet meer thuis woont. Pas als je 21-jaar bent, is dat niet zo.

Misschien kun je op je school een vertrouwenspersoon aanspreken?
Ik heb recht op 40 euro alimentatie van mijn vader, dat is het enige wat ik weet :+
#TeamMiley
pi_108246101
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:04 schreef Zihuatanejo het volgende:
Vertel mij hier eens meer over.
pi_108246140
Ik denk even naar de gemeente bellen die kunnen vast helpen met het vinden van een verblijfplaats.
quote:
14s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:03 schreef Dimens het volgende:
Samen gaan wonen?
Op 't moment ben ik ook op zoek naar een huisje maar met z'n tweeën kunnen we voor iets groters kijken.
Playa.
pi_108246178
sowieso krijg je voorrang op studentenwoning als je meer dan 50 km van de stad van je uni/ hogeschool woont, toch?
pi_108246191
Volgens mij mag je voor je 18e niet zelfstandig alleen wonen nog. Dat kan dan begeleidt.
Ik ben nieuw
  dinsdag 21 februari 2012 @ 23:07:54 #14
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_108246218
Als je daadwerkelijk ziek wordt van de thuissituatie en je hebt een fijne huisarts, zou ik een keertje bij hem of haar langs gaan. Als men een medische noodzaak ziet om je uit huis te plaatsen, wordt alles wat gemakkelijker, denk ik zo.

In elk geval succes.
Stop the world, I want to get out.
pi_108246248
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef appelkruimeltaart het volgende:
Volgens mij mag je voor je 18e niet zelfstandig alleen wonen nog. Dat kan dan begeleidt.
Daarom wil ik pas aan het eind van dit schooljaar gaan.

quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef geenvetzak het volgende:
sowieso krijg je voorrang op studentenwoning als je meer dan 50 km van de stad van je uni/ hogeschool woont, toch?
Ik zit nog op de middelbare, dat is het punt.
#TeamMiley
  dinsdag 21 februari 2012 @ 23:08:53 #16
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_108246273
quote:
4s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef appelkruimeltaart het volgende:
Ze wil van de zomer pas pleitte gaan, en dan is ze inmiddels 18 :)
pi_108246289
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:07 schreef Lkw het volgende:
Als je daadwerkelijk ziek wordt van de thuissituatie en je hebt een fijne huisarts, zou ik een keertje bij hem of haar langs gaan. Als men een medische noodzaak ziet om je uit huis te plaatsen, wordt alles wat gemakkelijker, denk ik zo.

In elk geval succes.
Ik heb heel snel last van stress. Ik wil mijn moeder niet in een kwaad daglicht zetten, dat is het punt een beetje... Ik wil gewoon geruisloos vertrekken zonder jeugdzorg en dat soort onzin.
#TeamMiley
pi_108246353
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:09 schreef arachide. het volgende:

[..]

Ik heb heel snel last van stress. Ik wil mijn moeder niet in een kwaad daglicht zetten, dat is het punt een beetje... Ik wil gewoon geruisloos vertrekken zonder jeugdzorg en dat soort onzin.
Even niet om bijdehand te zijn hoor. Maar wellicht is deze situatie ook ontstaan door je eigen (puberale?) gedrag? Misschien moet je daar eens aan werken ipv weg te rennen?
Misschien kan je (professionele) hulp hierbij krijgen via een vertrouwenspersoon op school of de huisarts?
pi_108246355
vraag of je (een tijdje) bij een goeie vriend(in) mag intrekken, als je gewoon zegt dat je ruimte nodig hebt neemt niemand je dat kwalijk, lijkt me?
pi_108246402
Ik ben op mijn 18e het huis uit gegaan.. gewoon in een studentenhuis in de buurt van school.
Kreeg geen extra toeslagen of iets.
The way that you flip your hair gets me overwhelmed.
  dinsdag 21 februari 2012 @ 23:13:28 #21
70081 Lkw
²³³³²³²³²³²³²³²³²²³²²
pi_108246448
Heb je wel een inkomen eigenlijk? Want zonder inkomen geen huis of kamer natuurlijk..
pi_108246451
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:10 schreef LilDutchPrincess het volgende:

[..]

Even niet om bijdehand te zijn hoor. Maar wellicht is deze situatie ook ontstaan door je eigen (puberale?) gedrag? Misschien moet je daar eens aan werken ipv weg te rennen?
Misschien kan je (professionele) hulp hierbij krijgen via een vertrouwenspersoon op school of de huisarts?
Ik word emotioneel verwaarloosd, ik zit bij een psycholoog om van alles te verwerken en praat met een vertrouwenspersoon op school.
#TeamMiley
pi_108246478
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:13 schreef Lkw het volgende:

[..]

Heb je wel inkomen dan? Want zonder inkomen geen huis of kamer natuurlijk..
Ik kom nu uit op
150 loon
40 alimentatie
100 scholieren tegemoetkoming
70 (?) zorgtoeslag
#TeamMiley
pi_108246499
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:14 schreef arachide. het volgende:

[..]

Ik kom nu uit op
150 loon
40 alimentatie
100 scholieren tegemoetkoming
70 (?) zorgtoeslag
En daar gaat af..?
En je stufi ga je krijgen..
pi_108246515
Is tijdelijk intrekken bij vrienden/familie een optie?

Tot dat je je diploma hebt kun je volgens mij (financieel) vrij weinig. Zodra je studeert krijg je stufi en dan is op jezelf gaan al iets realistischer, want nu lijkt het me financieel onhaalbaar. En het is idd wel zo dat je ouders wettelijk gezien financieel verantwoordelijk zijn voor je tot je 21e, maar lang niet alle ouders houden zich hieraan. Daar kun je dus niet op rekenen.

In principe kun je wel op jezelf qua leeftijd, ik heb ook mijn eerste kamer gehuurd toen ik 17 was. Maar ik had toen wel al een diploma, en daar zit het grote verschil. Je zult nu wel al op kamers kunnen, maar waarschijnlijk zullen de instanties dan verwachten dat dat onder begeleiding is, en dat wil je niet.
pi_108246537
Vanaf je 18e kan je je inschrijven als woningzoekende maar dat duurt eindeloos, weet niet waar je woont, maar dat kan soms wel 5 jaar duren voor je iets aangeboden krijgt. Ik zou me aanmelden op wat woningzoeksites in de stad waar je heen wil, dat gaat per stad allemaal wat anders. Misschien dat je daarvoor ook 18 moet zijn, dat weet ik niet precies
Als je pro-actief bent kun je iets heel snel vinden hoor, gewoon elke week reageren. Als je een slechte kamer krijgt kan je altijd nog doorzoeken naar een ander, maar dan ben je iig uit huis.
Ik ben nieuw
pi_108246547
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:14 schreef Joysa het volgende:

[..]

En daar gaat af..?
En je stufi ga je krijgen..
huur
verzekering
levensonderhoud
#TeamMiley
pi_108246571
quote:
17s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:16 schreef arachide. het volgende:

[..]

huur
verzekering
levensonderhoud
360 binnen..
-200huur.. -schoolkosten - zorgverzekering
= Niks.
pi_108246585
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:15 schreef fh101 het volgende:
Is tijdelijk intrekken bij vrienden/familie een optie?

Tot dat je je diploma hebt kun je volgens mij (financieel) vrij weinig. Zodra je studeert krijg je stufi en dan is op jezelf gaan al iets realistischer, want nu lijkt het me financieel onhaalbaar. En het is idd wel zo dat je ouders wettelijk gezien financieel verantwoordelijk zijn voor je tot je 21e, maar lang niet alle ouders houden zich hieraan. Daar kun je dus niet op rekenen.

In principe kun je wel op jezelf qua leeftijd, ik heb ook mijn eerste kamer gehuurd toen ik 17 was. Maar ik had toen wel al een diploma, en daar zit het grote verschil. Je zult nu wel al op kamers kunnen, maar waarschijnlijk zullen de instanties dan verwachten dat dat onder begeleiding is, en dat wil je niet.
Is geen optie, ik wil ook gewoon particulier, want anders kom ik echt nergens. Op sites zoals kamertje.nl heb je voor iets van 200 euro wel een kamer van 10m. Dat is niet veel, maar momenteel voldoet een kartonnen doos.
#TeamMiley
pi_108246597
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 februari 2012 23:16 schreef Joysa het volgende:

[..]

360 binnen..
-200huur.. -schoolkosten - zorgverzekering
= Niks.
Hoezo schoolkosten?
#TeamMiley
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties