Ik kan enkel voor mezelf spreken en echt links ben ikzelf niet, eerder zo'n D66 achtige slappe links-liberaal die bv de SP maar een eng-linkse bende vind...
maar voor mij gaat het bv bv collectieve voorziening helemaal niet om de solidariteit of Altruisme;
de menselijke samenleving hoeft zich niet te vergelijken met een 'bijenkorf' of een mierenhoop' warin het individu ondergeschikt is aan het geheel...
Wat ikzelf wel erg elangrijk vind is dat bepaalde voorziening gewoon eigenlijk enkel collectief geregeld kúnnen worden... zowel het opstellen van bepaalde 'regels' en grondrichtlijnen...
als ook de financiering ervan.
Verkeersregelgeving moet wat mij betreft ook niet mogelijk zijn op basis van 'iedereen die rechts wil rijden doet dat en iedereen die het daar niet mee eens is, dan maar niet ... dan krijg je chaos, en juist daar is gewoon een collectief vastgestelde 'regel-structuur' noodzakelijk.
Wat betreft gezondheidszorg en een sociaal vangnet denk ik ook dat het collectief aanpakken ervan gewoon voor een maatschappij hard nodig is om te voorkomen dat er een specifiek gedeelte 'buitenvalt' en die utieindelijk de s te meer problemen gaan geven....
Alles wat je dan 'bespaart' op sociale zekerheid verlies je aan ghettovorming, geweldsuitbreuken daar en wetteloosheid...
een sociaal vangnet is gewoon een factor die economische stabiliteit verzekerd en uiteindelijk heeft ook iedere rijkere daarvan véél meer voordeel dan nadeel...
wat heeft bv de middenstander met een winkel eraan als om de zoveel keer zn winkel leeggereoofd wordt door een bende amokzaaires en juist op die momenten zijn 'private' verzekering zich opeens slim uit die kosten wringt met wat vage claims over 'uitzonderingen die ze niet dekken'.
Een Maatschappij met een sociaal vangnet, een colectief gefinancierde gezondheidszorg kan gewoonweg enorm veel kosten sparen ...
overigens wel mits deze goed is aangepakt en de kosten én baten van systemen goed uitgewerkt zijn.
Overigens, de nederlandse wijze van financiering van het gezondheidssysteem is een uitstekend voorbeeld van zowel een collectieve, verplichtte verzekering alswel de marktwerking daartussen behouden...
dat resulteerd effectief in kosten vand e gezondheidsozrg die duidelijk lager zijn dan wat burgedrs in amerika aan de gezondheidszorg gemiddeld betalen en die krijgen darvoor een systeem dat qua prestatie ver onder dat van nederland staat...
qua 'kwaliteit' zijn er wat andere landen die een beter niveau gezondheidszorg halen (Italie, Frankrijk en Oostenrijk), meestal door een meer collectiever stelsel; maar die andere landen hebben vaak ook duidelijk hogere kosten daarvoor... het stukje 'marktwerking', en de hogere 'eigen bijdrages' in nederland houd ook de kosten relatief laag, omdat men ook eerder op de kostenintenbsieve zaken bespaart (ook bv zoiets als ziekenhuis-opnameduur, die is enorm laag in nederland, vergeleken bij andere landen)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25