quote:
Op donderdag 23 februari 2012 09:01 schreef miss_sly het volgende:Ik denk dat het voor Senna ook heel gezond is om eens onder mijn radar vandaan te zijn

Kitty_hello, het is vaak niet de luxe waarvoor mensen blijven werken, maar noodzaak. Wij zouden het op alleen B.s salaris niet redden. Waarschijnlijk zouden we met een dag werk van mij het hoogst noodzakelijke binnen halen, maar een dag werken is geen optie, en dus kunnen we omdat ik ook werk ook nog leuke dingen doen, zoals op vakantie gaan

kunnen jullie van alleen B.'s salaris echt helemaal niet rondkomen? Dus geen geld meer voor boodschappen ofzo?
Ik begrijp dat hypotheeklasten hoog zijn en dat er nog verzekeringen afmoeten en weet ik het wat. Maar ik verbaas me er altijd een beetje over als ik mensen zulke uitspraken zie doen. Ik krijg de indruk dat mensen altijd graag dezelfde leefstandaard aan willen houden, verse broodjes van de bakker, eens een dagje ergens iets leuks doen, nieuwe kleding voor het kind kopen, boodschappen bij de AH doen of thuis laten bezorgen.
Zulke dingen, daar kun je heel makkelijk stappen in terug doen. En dan wordt er vaak gezegd "maar ik wil niet bezuinigen op eten want ik vind dat goed en gezond eten erbij hoort" maar als je echt geen geld hebt, dan is eten het eerste waar je heel veel op kunt bezuinigen zonder daar veel op in te moeten leveren qua gezondheid. Vergeet niet dat de kosten kinderopvang volledig wegvallen als iemand thuis zou blijven, dat scheelt een slok op een borrel.
Het is geen persoonlijke aanval naar jou hoor miss

maar ik vind het altijd frappant als er staat dat het echt de noodzaak is waardoor mensen blijven werken. Ik vraag me dan toch altijd een beetje af hoe dat kan, en hoe torenhoog de hypotheek wel niet is waar iemand zich aan verbonden heeft.
Ik snap wel wat Kitty_hello bedoelt, het is ook niet per se een luxe om thuis te kunnen blijven maar wel een keuze. Zo is het mijn keuze geweest om te gaan studeren. Ik krijg van heel veel mensen te horen dat het toch fijn is dat ik de luxe heb om zo'n keuze te maken. Wat die mensen niet zien is dat wij de komende vier jaar niet op vakantie kunnen, dat we geen dagjes weg gaan of kunnen gaan. Dat we onze boodschappen bij de lidl halen, uit de aanbieding en alles voorrekenen hoeveel we uit gaan geven. We geven zo'n 30 a 40 euro per week uit aan boodschappen, daar zit shampoo en gedoe bij.
Het is absoluut geen luxe maar wel een keuze, mijn meneer verdient namelijk net aan 1 keer modaal en ons huis kost ons 600 euro per maand (en daar gaat geen huursubsidie of hra nog vanaf). Er blijft niets over per maand en ieder dubbeltje wordt drie keer omgedraaid, over iedere uitgave wordt nagedacht.
Nouja kortom, heel relaas, ik wil er niemand mee voor het hoofd stoten, maar het is van beide kanten een "geen luxe" verhaal denk ik, en het lijkt me goed om dat in het achterhoofd te houden. Iemand die thuis blijft bij haar kind, of anderszins niet werkt, doet dat niet bij de gratie van het feit dat haar vent zo ruim verdient en dat het allemaal makkelijk kan. Die zijn er natuurlijk ook, heus vast, maar het gros maakt daar een bewuste keuze in en doet (soms flink wat) stappen terug in hun uitgaven.
disclaimer: nee er wordt nergens gesuggereerd dat het allemaal maar luxe is en weet ik het wat, dat is ook niet wat ik wil zeggen, ik weet ook niet waarom ik sly quote, sorry sly
maar ik krijg nu zó vaak te horen dat het zo fijn is dat ik de luxe heb om te studeren dat ik het toch eens recht wil zetten, dit moet me toch van hart.