abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108283953
Och Bar toch, het is wel zwaar. Ik duim mee dat Roy straks naar het dagcentrum kan. :*

Over PSZ/KDV, ik ben het wel eens met Poppejans en Mignonne dat blij ben dat ik de keus niet heb hoeven maken om Ko al voor zijn anderhalf jaar naar het KDV te brengen.
Ko ging ook niet naar een oma ofzo, we verdeelden de zorg echt samen. Dus soms was ik tijden achtereen een thuis als P veel werk had en dan draaide het weer om.
Ik vond het ook echt heel moeilijk om op het kdv te zien hoe die muppies van 3 maanden daar lagen, hoe lief en betrokken de leidsters ook waren.
En toen we naar de PSZ gingen waar Ko nu zit, was ik ook heel blij dat hij zijn slaapje gewoon weer thuis deed en niet op een andere plek.

Maar goed, het is allemaal zo persoonlijk. En ieders moet de keus maken die bij hen past.
Wij hebben de keus gemaakt om de eerste jaren financieel een stapje achteruit te doen om zo zoveel mogelijk energie in ons kind te stoppen.
Straks als ze naar school gaan zal dat veranderen.
Alhoewel ik nu Ko ook nog niet inschrijf voor BSO, laat hem de eerste tijd nog maar lekker thuis uitrusten of bij vriendjes spelen. En al snel genoeg zal hij op een clubje gaan of wat ook, wat aansluit bij zijn interesse.

Wat dat betreft ben ik extra blij met ons PSZ omdat ik daar nu mensen ken die op dezelfde manier met hun kinderen om gaan als wij en ook oudere kinderen hebben zodat je daar weer van kan leren.
Dat vond ik trouwens ook een groot gemis van het KDV, dat ik geen contact kreeg met de ouders en dat de kindjes zo wisselden. In die 4 maanden dat we er gezeten hebben heb ik geen enkel leuk gesprek met een andere ouder gehad. Iedereen had altijd haast. -O-
En op ons PSZ draaien de vaders ook mee, dat vind ik extra leuk voor de kindjes, dat ze niet alleen maar verzorgd worden door vrouwen maar ook door mannen. Die kunnen heel goed spannende monsterspelen doen in de tuin. O+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_108284391
Waarom is thuisonderwijs hier eigenlijk zo'n taboe?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_108284497
Wat bedoel je met hier? Op FOK of in Nederland?
pi_108284590
Nederland. Het is opvallend dat het tot de leeftijd van 4 een issue is, wel of niet thuis houden. En daarna ineens niet meer. En dat terwijl veel argumenten ook later van toepassing zijn.
pi_108284683
omdat we dat niet "kennen"vermoed ik.
En dat stukje wat je ook erg merkt het werken van beide ouders denk ik...
Herinnering is een vorm van ontmoeting.
pi_108285001
Ik associeer thuisonderwijs met of in het buitenland wonen en daar geen passend onderwijs kunnen krijgen. Zo kreeg ik Nederlands van mijn moeder.
Of met streng religieuzen of andersdenkenden.
Dus niet als een optie voor mijzelf in Nederland.
Of het is in elk geval niet iets waar ik over nagedacht heb, buiten dat ik misschien wel eens een jaar met de kindjes zou willen reizen ofzo en ze dan zelf moet onderwijzen.
Ik geloof dat GWS zich er wel in verdiept heeft en het graag zou willen.
  woensdag 22 februari 2012 @ 22:57:33 #257
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_108285007
Claudia, ik geloof dat wanneer je kindje eenmaal op een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal geweest is dat thuisonderwijs al geen optie meer is qua wetgeving. Het fijne weet ik er niet van maar een oud-klasgenootje van mij onderwijst haar drie kinderen thuis.
A grand adventure has begun.
pi_108285047
Ik ga er even over nadenken. Interessante materie vind ik het.

Zijn er hier op fok wel eens users geweest die thuisonderwijs wilden geven? Ik weet nog wel dat er ooit een topic over was. Dat ga ik morgen opzoeken.
pi_108285085
Wat Keshet zegt is ook wat ik heb begrepen van GWS. :Y

Voor mij is niet tot 4 jaar thuisblijven de issue, en dat lees ik hier eigenlijk in geen enkele post terug.
Maar tot 2 jaar oid. En puur vanwege die eerste paar jaar en de hechtingsfase.
pi_108285123
Ja, GWS dus, of wel Great White Silence. En Basboussa. :P
pi_108285245
BSO, de bovenburen hebben het anders opgelost. Met een groepje ouders draaien ze diensten, dus ieder heeft een opvangmiddag. Vond ik ook een goede. Het is maar een klein groepje omdat 1 ouder 2 dagen doet. Dan heb je toch dat huiselijke thuiskomen, rust en de schooldag doornemen.
Tijd voor wat anders.. maar wat dan..
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:02:39 #262
35189 Troel
scherp en bot
pi_108285259
Ondanks dat ik soms mijn twijfels heb over het onderwijs in Nederland, ben ik wel van mening dat ik het zeer waarschijnlijk niet beter zou kunnen :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_108285353
Maar dan zie ik niet veel verschil met een kleinschalige en huiselijke opvang. Aan die leidsters raken ze evenzeer gehecht. Het scheelt een hoop geld, dat wel.
pi_108285524
Maar met die leidsters heb je als ouder zeer waarschijnlijk geen vriendschappelijke band. En dus beeindigt het contact nadat de opvangperiode is afgelopen.
Daarnaast is het makkelijker je kind bij een ander te laten spelen omdat je kind de ouders al kent en jijzelf hen ook kent. Je hebt dus nog extra mogelijkheden tot opvang.
Dat zie ik ook bij ons op de PSZ, er worden veel speeldates georganiseerd al op hele jonge leeftijd.
Ik denk dat Ko binnenkort ook eens bij een ander kindje zal gaan spelen.
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:08:13 #265
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_108285536
Ik heb er ook over nagedacht maar dan heel vluchtig. ;) Ik ben geen voorstander van thuisonderwijs; ik zou een slechte leraar zijn. Ook ben ik van mening dat naar school gaan meer is dan lesstof aangeboden krijgen, de sociale aspecten etc. vind ik minstens net zo belangrijk.

Wickie, wij hebben hier met de buren ook al eens een dergelijk plan besproken! Allemaal kindjes in dezelfde leeftijdscategorie en werkende ouders. De schooldagen lijken me niet zo'n probleem maar ik zou wel tegen de vakantiedagen opzien. :D
D. en ik willen tegen die tijd proberen om onze (thuis)werktijden zo aan te passen dat er geen buitenschoolse opvang nodig is voor E. Maar ze staat voor de zekerheid wel vast ingeschreven. :')
A grand adventure has begun.
pi_108285732
Zoals ik al zei, had ik erg graag het eerste jaar helemaal thuis gebleven, maar dat was hier gewoon geen optie. Of dan had ik mijn baan moeten opzeggen en dan maar hopen dat ik later weer een baan zou vinden. Nog afgezien van de financiële consequenties. Maar ik merkte aan Senna dat ze zo rond hete eerste jaar het kdv echt leuk begon te vinden. Ze kende alle kindjes, is heel sociaal en speelt graag met ander speelgoed dan thuis.

Thuisonderwijs zie ik echt niet zitten. Ik heb er de kennis niet voor, en ik vind het voor een kind, zeker zonder broers of zusjes zoals hier het geval is, nodig dat ze contacten hebben met leeftijdgenoten, leren meedraaien in een groep, structuur leren. Ik zou qua kennisoverdracht best een eind komen, zeker als me zou verdiepen in lesmethodes enzo, maar ik zou het niet willen. Bovendien vind ik, hoe moeilijk ik het ook vind, dat het loslaten ook een erg belangrijk proces is, net als n het begin het hechten.

Ik heb trouwens niet het idee dat Senna minder goed gehecht zou zijn, omdat ze met 16 weken naar het kdv ging twee dagen per week.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_108285819
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:02 schreef wickie het volgende:
BSO, de bovenburen hebben het anders opgelost. Met een groepje ouders draaien ze diensten, dus ieder heeft een opvangmiddag. Vond ik ook een goede. Het is maar een klein groepje omdat 1 ouder 2 dagen doet. Dan heb je toch dat huiselijke thuiskomen, rust en de schooldag doornemen.
Ik vind dit een heel mooi initiatief, maar ik ben er ook wat huiverig voor. Ik zou de bewuste ouders echt wel heel goed moeten kennen om dat te doen, denk ik.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_108285942
Vind het ook een goed initiatief, maar als we hier zoiets zouden doen zou het dus betekenen dat ik het zelf nog drukker ga krijgen. Wekelijks een vaste dag extra kinderen zou dus ook betekenen dat ik die middag altijd bezet ben en niets kan plannen.

Edit: dan denk ik wel aan de woensdag en vrijdag (na 12 uur school uit). Dat zijn mijn vrije dagen. Op de ma, di of do was het al iets anders geweest.
pi_108286015
Ben ik eigenlijk het enige "monster" dat haar kind zonder blikken of blozen met 10 weken wegbracht naar het kdv? Ik had en heb er nog steeds geen moeite mee eerlijk gezegd, en ik heb het idee dat Minke het geweldig vindt en daar ook heelveel geleerd heeft. Ik zou dat dus echr niet kunnen om thuisblijfmoeder te zijn, daar wordt niemand vrolijker van ben ik bang. Bovendien heb ik ook de leidsters van de vorige locaties best goed leren kennen, ben bij 1 thuis geweest op ziekenbezoek, 2 anderen al eens bij ons en nog steeds leuk contact, ondanks dat het niet meer Minkes juffen zijn.
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:21:17 #270
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_108286135
Het is nog steeds mijn bedoeling thuisonderwijs te gaan geven. (Of hoe ik dat ook moet uitdrukken, want ik wil het niet echt geven als in 'schoolbankjes in de woonkamer' oid)

In Nederland heerst nogal het idee dat thuisonderwijs slecht zou zijn voor de (sociale) ontwikkeling van kinderen, terwijl dit negen van de tien keer niet het geval is volgens onderzoeken. Maar men is vooral bang voor enge Moslims die Jihaadje willen spelen. Daar had men het vooral over in de kamerdebatten, geloof ik...

Voor zover ik weet is het kdv of de psz geen probleem, omdat daar te weinig tijd op doorgebracht wordt, maar daar heb ik me verder niet in verdiept omdat dit niet van toepassing is op mij. In Nederland krijg je alleen vrijstelling van de leerplicht als je een levensovertuiging hebt die niet actief op scholen wordt uitgedragen die op ongeveer 20 km van je vaste verblijfplaats zijn.

Maar het wordt je wel steeds lastiger gemaakt, je wordt zelfs voor de rechter gedaagd als je alles perfect doet bij je aanspraak op vrijstelling en dus volkomen in je recht staat. Over heksenjacht gesproken... :') (Voor de duidelijkheid: ik ben er eentje :P )

Ik wilde dat mijn man wat avontuurlijker was, dan emigreerden we gewoon naar België, Groot Brittannië, de VS (kan je trouwens asiel aanvragen wegens vervolging van je geloof, heeft een Duits gezin gedaan) of Canada. Canada heeft nog steeds mijn voorkeur, al sinds voordat ik tiener-af was... Maar ja, ik heb gekozen voor een niet-avontuurlijke man... *zucht*
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:31:18 #271
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_108286567
Over sociale contacten: die heb je natuurlijk niet alleen op school, maar ook op (sport)clubs. Hier gaan we wekelijks naar een stuk of vijf verschillende activiteiten, contacten genoeg. ;)
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 22 februari 2012 @ 23:32:36 #272
35189 Troel
scherp en bot
pi_108286631
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:18 schreef Lijnloos het volgende:
Ben ik eigenlijk het enige "monster" dat haar kind zonder blikken of blozen met 10 weken wegbracht naar het kdv? Ik had en heb er nog steeds geen moeite mee eerlijk gezegd, en ik heb het idee dat Minke het geweldig vindt en daar ook heelveel geleerd heeft. Ik zou dat dus echr niet kunnen om thuisblijfmoeder te zijn, daar wordt niemand vrolijker van ben ik bang. Bovendien heb ik ook de leidsters van de vorige locaties best goed leren kennen, ben bij 1 thuis geweest op ziekenbezoek, 2 anderen al eens bij ons en nog steeds leuk contact, ondanks dat het niet meer Minkes juffen zijn.
Nee hoor :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_108288131
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:18 schreef Lijnloos het volgende:
Nope...ik had er ook totaal geen moeite mee toen ik haar met vier maanden wegbracht ( :@ ). Ze ging het eerste jaar ook slechts één keer in de week, de overige twee dagen bij oma. Ik ben waarschijnlijk helemaal vreemd want ik vond het hoe ouder hoe moeilijker (rond de anderhalf/twee jaar) maar dat was na een tijdje over omdat ik zie met hoeveel plezier ze naar 'school' gaat. Vergeleken met kindjes in mijn omgeving die pas veel later naar een psz of kdv gingen vind ik mijnes een stuk socialer maar dat zal ook wel zijn omdat ik haar moeder ben :') Haar beste vriend kent ze ook vanaf de babygroep en nu ze ruim 3 zijn spelen ze bij elkaar thuis en gaan ze aan het einde van dit jaar naar dezelfde basisschool O+
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_108289720
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 23:31 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Over sociale contacten: die heb je natuurlijk niet alleen op school, maar ook op (sport)clubs. Hier gaan we wekelijks naar een stuk of vijf verschillende activiteiten, contacten genoeg. ;)
Ik persoonlijk zou me meer zorgen maken over de stap naar een middelbare school en/of daarna de maatschappij in.
Misschien is het te kortzichtig maar ik zie niet hoe een kind dat thuis onderwezen is goed de stap kan maken naar middelbare school/studie/werk.
Ik weet dat het in Amerika bijvoorbeeld op een veel grotere schaal gebeurt maar daar is het ook een stuk normaler maar vooral meer geaccepteerd volgens mij.
Hier in NL duw je je kind er behoorlijk mee in een uitzonderingspositie vind ik en beperk je wellicht zijn/haar kansen in vervolgonderwijs en loopbaan.

Ik persoonlijk denk dat de meeste kinderen vanuit hun schoolperiode structuur, zelfdiscipline in de vorm van huiswerk e.d., bepaalde verwachtingen waar je aan moet voldoen etc leren en dat dit soort dingen nodig zijn om een studie of je werk tot een goed einde te volbrengen.
Ik vind het zo je kind in het diepe gooien straks :@
Misschien stel ik met het thuisonderwijs te vrijblijvend voor hoor maar ik ga er vanuit dat dat de redenen om je kind niet naar school te sturen o.a. zijn omdat het daar in een bepaalde routine en structuur gedwongen wordt en niet alles vanuit het kindoogpunt/interesses benaderd wordt. Dat er soms nou eenmaal gepresteerd moet worden.
Maar juist dat laatste maar ook zoiets simpels als om half negen op je werk moeten verschijnen, om half één je lunchpauze hebben en om vijf uur naar huis gaan lijkt me echt gewoon een hele moeilijke stap als het thuis altijd vooral zo ongedwongen mogelijk ging.
De maatschappij is in sommige punten gewoon niet ongedwongen, daar kom je niet onderuit en dat moet je ook leren om je er in te kunnen handhaven.
Ik vind het idee dus wel heel idealistisch maar een beetje buiten de realiteit staan. De maatschappij zit zo niet in elkaar al zouden we idealiter waarschijnlijk allemaal het wat ongedwongener zien.

Ik ben wel heel benieuwd eigenlijk of je dan wel een middelbare school wilt of dan ook thuis wil onderwijzen? Want zonder middelbare schooldiploma is het bijvoorbeeld bij veel studies tot je 21ste onmogelijk om er aan te beginnen. Pas vanaf je 21ste kan je dan een test doen of je zonder het juiste diploma toch het vereiste niveau bezit.

Ik ben gewoon benieuwd hoe jij dit soort dingen voor je ziet. Het zijn namelijk de knelpunten die in mijn hoofd opkomen als ik denk aan thuisonderwijs.

Oprechte interesse hoe jij er tegen aan kijkt dus. Of jij niet de problemen ziet die ik zie. Of je dit soort zaken meegenomen hebt in je overweging voor thuisonderwijs. Ik bedoel het totaal niet veroordelend. Bij voorbaat sorry als je dat er wel in zou lezen.
You make me dizzy, Miss Lizzy,
The way you rock'n'roll
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_108290593
quote:
0s.gif Op woensdag 22 februari 2012 22:59 schreef oeke het volgende:
Wat Keshet zegt is ook wat ik heb begrepen van GWS. :Y

Voor mij is niet tot 4 jaar thuisblijven de issue, en dat lees ik hier eigenlijk in geen enkele post terug.
Maar tot 2 jaar oid. En puur vanwege die eerste paar jaar en de hechtingsfase.
moet je wel in die positie zitten dat je dat financieel kan opbrengen....
Ook al zou ik willen, wij kunnen het echt niet redden op 1 inkomen (en dan heb ik ook nog het hoofdinkomen) Dus ook niet op 2 halve....
en je huis verkopen in deze tijd is ook niet te doen.
Dus wij 'moeten' ook gewoon beide werken....

en Lijnloos; ook mijn beide meiden gingen vanaf een maand of 3/4 naar de opvang hoor, en ik vind dat nog steeds helemaal prima. Vooral als ik zie hoe Evie het erop doet.
T was bij Liene wel iets lastiger, maar dat was ook de situatie waarin we zaten.
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')