Dat was ooit 33.... Dacht ik... Even aanpassen, misschien is hetdaarmee verholpenquote:Op woensdag 22 februari 2012 23:01 schreef donroyco het volgende:
[..]
Waarom geef je je menu trouwens een hoogte mee van 3px?
Moet ik dan niet 3/4 divjes gaan maken? Omdat de helft aan de ene kant staat?quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:05 schreef Catch22- het volgende:
om zulke dingen te voorkomen positioneer ik met containers. zet je menu in een div en die zoektool in een div. breedtes geven en floaten en je bent er af
Vaak is het niet anders.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:07 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Moet ik dan niet 3/4 divjes gaan maken? Omdat de helft aan de ene kant staat?
Wordt wel een divjespaleis dan. En containerpaleis.
Niet heel slordig? En vervuilend? Ik ga het gewoon proberen, maar dan wel morgenquote:
Ik ken webdesign, ik weet hoe het zit met usability en logo'squote:Op woensdag 22 februari 2012 23:21 schreef Catch22- het volgende:
sja. je kan klooien en crossbrowser issue verwachten of je maakt containers. 1 voor t menu links, 1 voor t logo (kan je gelijk een link op zetten naar je homepage, een vereiste imo.
dat rechterdeel en t zoekdeel kan evt in 1 deel als je die span rechts laat floaten
Ik zou toch wel die search kunnen floaten? Anders is het weer crossbrowser gezeik met andere interpretatie van margins per browser.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:25 schreef Catch22- het volgende:
trouwens je moet oppassen met float right, dat werkt wel eens wat raar.
want wat je zou verwachten is dat tips en tricks voor contact komt. in deze volgorde met beide float right is dat NIET zo.
als je het menu niet kan opdelen zou ik de li van het eerste items rechts een marginleft geven. maar omdat t in veel browsers anders rendert kan de positie van het rechterdeel varieren. daarom zou ik t in 2 aparte divs doen
Ah oke.. qua sneller leek me dat met een gerepeat 1px hoog bestandje wel meevallen, en rondere hoeken kreeg ik in photoshop ook al wel voor elkaar, ik vind het alleen jammer dat box shadow niet zo gek veel mogelijkheden lijkt te hebben dan.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:46 schreef Catch22- het volgende:
box shadow?
het is sneller en mooier (scheelt downloaden van plaatjea waardoor je site sneller inlaadt en de content niet verspringt) het is dynamischer en sneller te maken.
maar nogmaals: gebruik css3pie en dan werken die featurea ook in ie8 &7
Huh? Kost het laden van een kleine afbeelding die herhaalt wordt meer tijd dan het laden van een grotere afbeelding? Da's niet wat ik ooit geleerd meen te hebbenquote:Op donderdag 23 februari 2012 00:54 schreef KomtTijd... het volgende:
als je plaatje maar 1px is, is het helemaal een snelheidsdrama. Maak hem liever gewoon 50px ofzo.
Tja.. ik ben zo gewend aan background images van luttele pixels etc dat ik altijd heb aangenomen dat hoe kleiner hoe beter is. Maar weer wat geleerd danquote:Op donderdag 23 februari 2012 01:05 schreef KomtTijd... het volgende:
ik denk het? Of het tijdperk dat je GIF afbeeldingen gebruikte waarvan de bestandsgrootte ook toenam door het plaatje groter te maken.
HTML-style overruled de CSS-file.quote:Op donderdag 23 februari 2012 09:55 schreef RenRen- het volgende:
Hoe kan het dat als ik mijn ul in de css een margin van -40 geef, hij het niet doet, maar als ik hem in de html style, hij het wel doet?
quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:11 schreef donroyco het volgende:
[..]
HTML-style overruled de CSS-file.
Ik bedoel dat de CSS code in een PHP statement binnen een PHP bestand zit, en voor iemand die niet veel ervaring heeft met php is dat best irritant:quote:Op woensdag 22 februari 2012 15:03 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dat zegt niks over het nut van Firebug in jouw situatie
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | #header_wrapper, #inner_header_wrapper, #inner_title, .post_nav_box .lightbox, .post_nav_box a.link_post, .post_nav_box a.videobox, .teasertext a { <?php // Header back ground colors $HomeSliderBG=get_option('HomeSliderBG'); $HomeSliderBG= $HomeSliderBG ? $HomeSliderBG:'#4D926F'; echo 'background-color:'?><?php echo $HomeSliderBG; ?>!important; } |
Ook als het alleen in de CSS-file staat, wordt het genegeerd, vandaar mijn vraag.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:11 schreef donroyco het volgende:
[..]
HTML-style overruled de CSS-file.
Typfout in je classname ofzo misschien?quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:14 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ook als het alleen in de CSS-file staat, wordt het genegeerd, vandaar mijn vraag.
Er zat een margin in mijn ontwerp die ik er nooit had ingeplaatst, en die ook niet in mijn code terug te vinden was. Dus probeerde ik maar een negatieve margin mee te geven aan mijn element, en dat werkte niet, dus dan maar inline, en dat ging wel. Die margin werd wel gepakt, leek, maar niet toegepast. Echt raar.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:16 schreef Catch22- het volgende:
wordt het wel toegepast dan? zulke dingen moet je met firebug checken, zie je gelijk of het per ongeluk overruled wordt.
Misschien is dat het geweest, even nog een keer tikkenquote:Op donderdag 23 februari 2012 11:17 schreef KomtTijd... het volgende:
[..]
Typfout in je classname ofzo misschien?
quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:18 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Er zat een margin in mijn ontwerp die ik er nooit had ingeplaatst, en die ook niet in mijn code terug te vinden was. Dus probeerde ik maar een negatieve margin mee te geven aan mijn element, en dat werkte niet, dus dan maar inline, en dat ging wel. Die margin werd wel gepakt, leek, maar niet toegepast. Echt raar.
Ja dat werkte niet, want die was al nul. Althans, dat zei firebug, en mijn ogen zeiden, nuh-uh, er zit 40px margin. En die zit dus nergens in mijn code.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:26 schreef Catch22- het volgende:
[..]dat moet je niet doen. Als je 40 pix margin-left wil "herstellen" moet je hem margin-left:0px; geven.
Maar ik zou even checken hoe dat kan, lijkt me apart als er "uit het niets" margins komen. Met Firebug moet je dat zo kunnen herleiden.
Hij laat hem wel zien als ik opmaak selecteer, dan wordt het stukje paars, maar als ik dan het element inspecteer staat er dat hij nul px margin heeft.quote:Op donderdag 23 februari 2012 11:30 schreef Catch22- het volgende:
ik geloof het niet zo moet ik zeggen. kan je het niet online zetten ergens?
Je kan trouwens prima dat hele stukje PHP eruit knippen en gewoon zelf een kleur invullen. Dan zal er alleen waarschijnlijk ergens een kleurselectieveld niet meer werken.quote:Op donderdag 23 februari 2012 10:49 schreef Mirel het volgende:
[..]
Ik bedoel dat de CSS code in een PHP statement binnen een PHP bestand zit, en voor iemand die niet veel ervaring heeft met php is dat best irritant:
[ code verwijderd ]
Dit is overigens de 2e vermelding van deze kleur. Het is ook in een CSS bestand te vinden, maar deze overruled die van het CSS bestand.![]()
http://www.tripwiremagazine.com/2012/01/jquery-slider.htmlquote:Op donderdag 23 februari 2012 15:58 schreef picodealion het volgende:
Hallon. Wie weet er een goede image slider voor mobiele sites (dus met touch events) die enigszins kant en klaar te gebruiken is?
Ik heb al zelf wat gemaakt met jQuery Touch, maar het wordt echt een rotzooitje en ik kom er niet uit. Volgens mij zijn er zat sites waar dit wel gewoon goed wordt gedaan, maar ik heb al op allerlei dingen gegoogled en ik kom er niet uit. Iemand tips?
Eigenlijk zoiets als deze dus, maar dan gratis: http://dimsemenov.com/plugins/royal-slider/
Ik kende hem alquote:Op zondag 26 februari 2012 00:48 schreef Neraice het volgende:
Zo, m'n site is af. Minimalisme to the max is het geworden.
http://www.dahndesigns.net
Alle tips en opmerkingen zijn welkom!
Nee.quote:
1 2 3 4 5 6 7 8 | #content_groot_container{ width:750px; margin-left:40px; float:left; padding-top:35px; height:100%; } |
1 2 3 4 5 6 7 8 | .recepten_omschrijving{ padding-left:11px; padding-right:11px; float:left; width:168px; text-align:center; height:100% } |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 | .leesmeer{ padding:8px 30px; margin-top:10px; margin-bottom:10px; width:130px; text-decoration:none; color:#555; border:1px solid #fff; } |
Ik zoek nog wel 'n designerquote:Op zondag 26 februari 2012 17:30 schreef Neraice het volgende:
Bij deze ook meteen een vraag aan jullie: Heeft iemand nog een verzoek voor een bepaalde PSD? Want hoewel ik ze puur voor mezelf maak om van te leren en omdat het leuk is is het natuurlijk super als ik er iemand anders blij mee kan maken.
Tja, wat is goed... ik zie aardig wat neergelegd worden voor designs die ik zelf nooit online zou durven zetten, omdat ik weet dat ze veel beter kunnen. Slicen/basen beheers ik goed en implementeren in WordPress is geen probleem. Het aantal uur hangt natuurlijk af van de website, maar als ik een ruwe schatting moet doen denk ik in totaal 10 tot 12 uur nodig te hebben. Kwaliteit gaat in ieder geval voor kwantiteit en als ik eenmaal iets op papier heb gaat het snel.quote:Op maandag 27 februari 2012 17:55 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
2 x 0,5...
ben je goed? heb je ervaring? hoeveel uur ben je kwijt denk je?
Ik weet niet of je een papiertje hebt, maar als student zeiden ze al dat ik 20 per uur kon rekenen als designer.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:00 schreef Tauchmeister het volgende:
[..]
Tja, wat is goed... ik zie aardig wat neergelegd worden voor designs die ik zelf nooit online zou durven zetten, omdat ik weet dat ze veel beter kunnen. Slicen/basen beheers ik goed en implementeren in WordPress is geen probleem. Het aantal uur hangt natuurlijk af van de website, maar als ik een ruwe schatting moet doen denk ik in totaal 10 tot 12 uur nodig te hebben. Kwaliteit gaat in ieder geval voor kwantiteit en als ik eenmaal iets op papier heb gaat het snel.
Geen papiertje nee, wil dit gewoon naast mijn studie doen.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:48 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Ik weet niet of je een papiertje hebt, maar als student zeiden ze al dat ik 20 per uur kon rekenen als designer.
Wat heb je nodig?quote:Op maandag 27 februari 2012 17:04 schreef picodealion het volgende:
[..]
Ik zoek nog wel 'n designer.
Ik reken sowieso meer uur dan dat ik echt aan het programmeren ben. Mailen, regelen, uitzoeken en dergelijke kost ook tijd, ook als ik niet achter mijn laptop zit ben ik daar vaak nog mee bezig.quote:Op maandag 27 februari 2012 22:38 schreef n8n het volgende:
ik krijg 50 per uur, zijn dan wel vaak ‘kleine dingetjes’ die stiekem 10 minuten duren
Het gaat er meer om dat ik iets zoek dat breed ontwikkeld is, meer functionaliteit bied dan ik in een half uurtje wil schrijvenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:46 schreef Catch22- het volgende:
kan je toch zelf wel schrijven? half uurtje werk.
Tja als je als designer ook rekening houdt met de structuur is 25 uur zo gek nog nietquote:Op dinsdag 28 februari 2012 21:48 schreef Catch22- het volgende:
en over die tarieven: het maakt nogal uit of je de structuur als designer moet bedenken. zou ik zelf nooit door een designer laten doen omdat die meestal vorm boven functie stellen. en 25 uur met een ontwerp bezig zijn is vrij lang imo
Niet dat ik weet, zou ik zeker waarderen!quote:
Dat is zeker waarquote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:47 schreef Scorpie het volgende:
Programmeurs kunnen ook heel goed UX ontwerpen hoor, zijn ook vaak genoeg usability-minded
Mwah, mijn ervaring is dat veel programmeurs juist heel erg functiegericht ontwerpen en daarbij nog wel eens gebruiksvriendelijkheid vergeten.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:47 schreef Scorpie het volgende:
Programmeurs kunnen ook heel goed UX ontwerpen hoor, zijn ook vaak genoeg usability-minded
Of ze hebben een ander idee van gebruikersvriendelijkheid.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:55 schreef picodealion het volgende:
[..]
Mwah, mijn ervaring is dat veel programmeurs juist heel erg functiegericht ontwerpen en daarbij nog wel eens gebruiksvriendelijkheid vergeten.
Dat ken ik ook ja. Programma's met 68 miljoen functies, maar niemand gebruikt het omdat niemand snapt hoe het werkt...quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:55 schreef picodealion het volgende:
[..]
Mwah, mijn ervaring is dat veel programmeurs juist heel erg functiegericht ontwerpen en daarbij nog wel eens gebruiksvriendelijkheid vergeten.
Is er een in CRE, over webdesign.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:37 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Tja als je als designer ook rekening houdt met de structuur is 25 uur zo gek nog niet
Ik zou minder snel een programmeur de structuur laten bepalen, waar je dan omheen moet designen.
Je kan natuurlijk een UX designer de structuur laten ontwerpen, maar ik vind dat een beetje website vormgever verstand moet hebben van UX
[..]
Niet dat ik weet, zou ik zeker waarderen!
Wat is daar geschikter voor, DIG of CRE?
Usabilty en userexperience zijn 2 hele andere dingen. Usability kan belangrijk zijn in een ontwerp maar daar trek je niet altijd klanten mee binnen, dat doet user experience, en user experience gaat vaak ten koste van Usability. Het is net wat je liever hebt.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:47 schreef Scorpie het volgende:
Waar dan?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:06 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Is er een in CRE, over webdesign.
Tsja, tis maar net wat je gewend bent. Ik ben ontwikkelaar met een zeer uitgebreide achtergrond op usability en interaction design, interface ontwikkeling en user experience. Denk ook wel dat de meeste (web) developers dat nodig hebben om succesvol te zijn.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:55 schreef picodealion het volgende:
[..]
Wat is precies jouw definitie van usability?quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:06 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Is er een in CRE, over webdesign.
[..]
Usabilty en userexperience zijn 2 hele andere dingen. Usability kan belangrijk zijn in een ontwerp maar daar trek je niet altijd klanten mee binnen, dat doet user experience, en user experience gaat vaak ten koste van Usability. Het is net wat je liever hebt.
Dan zijn dat (in mijn opinie) slechte programmeurs, met een beperkte toolset.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 22:55 schreef picodealion het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een goede programmeur hoeft niet aan dat soort dingen te denken, dat doet de ontwerper. Het helpt om een beetje kennis/ervaring in allerlei gebieden te hebben, maar het maakt een programmeur niet per definitie slecht.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Dan zijn dat (in mijn opinie) slechte programmeurs, met een beperkte toolset.
Een webprogrammeur moet JUIST aan zulke dingen denken. Leuk dat hij precies weet hoe hij technisch een button moet laten functioneren, maar niet alleen moet hij de materie kennen (waarom zit die button daar? Wat moet het doen? Wat verwacht iemand die op die button klikt? Wat is de uitkomst? Wat kan er mis gaan? Wat moet de klant doen als de button niet doet wat het hoort te doen?), hij moet ook nog eens snappen in welk werkveld hij bezig is.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:20 schreef picodealion het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een goede programmeur hoeft niet aan dat soort dingen te denken, dat doet de ontwerper. Het helpt om een beetje kennis/ervaring in allerlei gebieden te hebben, maar het maakt een programmeur niet per definitie slecht.
hij is gekicktquote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:07 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Waar dan?
Ik zou een algemeen grafische vormgeving topic wel waarderenZal ook wat levendiger zijn aangezien het wat breder is dan alleen webdesign
'Mijn' definitie van usability is er niet lijkt me. Gebruiksvriendelijkheid, knoppen makkelijk kunnen vinden, zoek op een goede plek, alles logisch.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:18 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Wat is precies jouw definitie van usability?
Post hier je grafisch- en webdesignquote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:07 schreef lkb9000 het volgende:
[..]
Waar dan?
Ik zou een algemeen grafische vormgeving topic wel waarderenZal ook wat levendiger zijn aangezien het wat breder is dan alleen webdesign
Wat voor de een logisch is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:29 schreef RenRen- het volgende:
[..]
hij is gekickt
[..]
'Mijn' definitie van usability is er niet lijkt me. Gebruiksvriendelijkheid, knoppen makkelijk kunnen vinden, zoek op een goede plek, alles logisch.
Ik snap niet hoe je erbij komt dat user experience en usability elkaar zouden moeten bijten, en je opmerking over dat usability niet bedoelt is klanten te trekken maakt me nog verder in de warquote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:29 schreef RenRen- het volgende:
[..]
hij is gekickt
[..]
'Mijn' definitie van usability is er niet lijkt me. Gebruiksvriendelijkheid, knoppen makkelijk kunnen vinden, zoek op een goede plek, alles logisch.
"De mate waarin een interactief systeem de gebruiker in staat stelt effectief, efficiënt en comfortabel in een gegeven omgeving zijn taak te voltooien. Kort gezegd de gebruiksvriendelijkheid van websites."
Hier kan ik me wel in vinden. Maar door daar user experience in te mixen moet je vaak zo erg inleveren in de usability
Ik refereer dan altijd maar naar Jakob Nielsen en de rood/groen situatie.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:31 schreef Light het volgende:
[..]
Wat voor de een logisch is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.
Er is best een vast stramien in wat men verwacht van een website. Logo bovenin, menu bovenin, eventueel een submenu, en dan de content, footer, die shit. Doe er eens onderzoek naar zou ik zeggen, dan zie je wat de guru's zeggen.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:31 schreef Light het volgende:
[..]
Wat voor de een logisch is, hoeft dat voor een ander niet te zijn.
Het bijt elkaar wel als je precies de usabilityregels volgt, als je daarvan afwijkt ga je weer in de user experience kijken namelijk.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:31 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe je erbij komt dat user experience en usability elkaar zouden moeten bijten, en je opmerking over dat usability niet bedoelt is klanten te trekken maakt me nog verder in de war
Hm, ik deel je mening en ervaringen eerlijk gezegd niet. Maar goed, dat kan natuurlijkquote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:34 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Er is best een vast stramien in wat men verwacht van een website. Logo bovenin, menu bovenin, eventueel een submenu, en dan de content, footer, die shit. Doe er eens onderzoek naar zou ik zeggen, dan zie je wat de guru's zeggen.
[..]
Het bijt elkaar wel als je precies de usabilityregels volgt, als je daarvan afwijkt ga je weer in de user experience kijken namelijk.
En waarom usability vaak klanten niet trekt is omdat dat vaak van die enorme basis-layouts zijn. Ik zou graag voorbeelden zoeken, maar het is laat en ik ruim as we speak een enorme zooi op in de keuken
Dit is wat ik heb geleerd vanuit mijn opleiding en ervaring, ik kan me er altijd wel in vindenquote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:36 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hm, ik deel je mening en ervaringen eerlijk gezegd niet. Maar goed, dat kan natuurlijk.
Helaas wel ja. En nee dat is niet richting jou bedoeld, eerder een observatie over ons vakgebiedquote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:37 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Dit is wat ik heb geleerd vanuit mijn opleiding en ervaring, ik kan me er altijd wel in vindenMaar idd, iedereen doet dit allemaal anders, het is ook een vrij beroep
Menu's staan bovenin of links (of rechts, als je een taal hebt die van rechts naar links wordt gelezen). Ook afhankelijk van de site.quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:34 schreef RenRen- het volgende:
[..]
Er is best een vast stramien in wat men verwacht van een website. Logo bovenin, menu bovenin, eventueel een submenu, en dan de content, footer, die shit. Doe er eens onderzoek naar zou ik zeggen, dan zie je wat de guru's zeggen.
Ik ken die tekst (helaas) niet..quote:Op dinsdag 28 februari 2012 23:32 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik refereer dan altijd maar naar Jakob Nielsen en de rood/groen situatie.
Was een bekende casus bij ons van een bedrijf dat zijn hele website in de company colors had laten doen (groen), en mooie rode waarschuwingen bij validatiefoutjes. Totdat bleek dat hun bezoekers voor 96% uit mannen bestond, en 8% van alle mannen kleurenblind zijn, en ze dus gewoon de helft van de website niet zagenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |