Waar probeer je macht over te krijgen? Je gevoel? Is je (of wie dan ook?) dat ooit blijvend gelukt?quote:Op woensdag 22 februari 2012 17:07 schreef kingtoppie het volgende:
Ik merk toch dat ik mezelf onnodig in een slachtofferrol plaats, dat gaat dan gepaard met alles wat negatief is heel erg persoonlijk opnemen etc.. Het voelt machteloos. Maar dan 2 uur later voel ik me goed en heb ik het gevoel alsof ik de touwen in handen heb bij wijze van spreken...
Dat schommelen daar word ik wel gek van, ik wil die ''macht'' gewoon niet weg laten slippen, maar vaak ga ik onbewust toch in die negativiteit mee die ik dan voel waardoor ik mezelf weer machteloos voel en afschilder - als een slachtoffer.
quote:Op woensdag 22 februari 2012 19:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Waar probeer je macht over te krijgen? Je gevoel? Is je (of wie dan ook?) dat ooit blijvend gelukt?
Is het niet verschrikkelijk vermoeiend om controle over je gevoel te willen hebben? Hoeveel energie dat kost? Hoe je jezelf er niet meer in een kooitje? Sta je juist zelf niet stil wanneer je je gevoel en gedachten stil probeert te krijgen?
Hoe zou het zijn als je je gevoel de ruimte gaf om er gewoon te zijn zoals er is? Dus niet meer onderdrukken, of oordelen dat het er niet mag zijn of anders zou moeten zijn, het volledig accepteren. Je gevoel is er, hoe hard je er ook tegen vecht en alles wat je bestrijdt komt alleen maar groter en sterker terug. Waarom geen liefde en compassie volle houding naar jezelf, en dus ook naar je gevoelens toe? Als je van jezelf zou geloven dat jij er mag zijn zoals je bent, dan geldt dat ook voor je gevoelens, toch?
Is dat hele idee van controle krijgen over je gevoelens niet 1 grote illusie?
Als je dat gevecht (wat je zelf creëert) los zou laten, zou dat niet meer ruimte geven om je leven te leven?
Ikzelf, word beïnvloed door mijn gevoel, ik heb daar geen controle over. Door mijn gevoel ga ik me gedragen op een manier waarop ik me niet wil gedragen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 19:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Waar probeer je macht over te krijgen? Je gevoel? Is je (of wie dan ook?) dat ooit blijvend gelukt?
Is het niet verschrikkelijk vermoeiend om controle over je gevoel te willen hebben? Hoeveel energie dat kost? Hoe je jezelf er niet meer in een kooitje? Sta je juist zelf niet stil wanneer je je gevoel en gedachten stil probeert te krijgen?
Hoe zou het zijn als je je gevoel de ruimte gaf om er gewoon te zijn zoals er is? Dus niet meer onderdrukken, of oordelen dat het er niet mag zijn of anders zou moeten zijn, het volledig accepteren. Je gevoel is er, hoe hard je er ook tegen vecht en alles wat je bestrijdt komt alleen maar groter en sterker terug. Waarom geen liefde en compassie volle houding naar jezelf, en dus ook naar je gevoelens toe? Als je van jezelf zou geloven dat jij er mag zijn zoals je bent, dan geldt dat ook voor je gevoelens, toch?
Als je dat gevecht (wat je zelf creëert) los zou laten, zou dat niet meer ruimte geven om je leven te leven?
Ik ben het wel eens met deze benadering. Voor zover nare gevoelens het gevolg zijn van innerlijke strijd, herinneringen, gedachten e.d. Maar ik vind het wel lastig (consistent) zo met mijn gevoelens om te gaan.quote:Op woensdag 22 februari 2012 19:12 schreef Canillas het volgende:
[..]
Ga je bij je nare gevoelens bepaalde dingen doen, of juist niet doen (passief worden)? Als je iets voelt en dan een neiging hebt om wat te doen, kan je alsnog daar een halt toe roepen (als test: zou je jouw gedrag onder controle kunnen brengen als iemand je daar 1000 euro voor betaalde). Wat gebeurt er als je een tijdje gewoon gaat zitten of liggen als je iets sterk voelt? Stil liggen en observeren wat er in je omgaat?quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:07 schreef kingtoppie het volgende:
Ikzelf, word beïnvloed door mijn gevoel, ik heb daar geen controle over. Door mijn gevoel ga ik me gedragen op een manier waarop ik me niet wil gedragen.
Maarja... Ik kan dat gevoel wel accepteren dus, maar ik moet die ''macht'' niet uit handen geven. Ik moet boven mijn ''gevoel'' staan, of ik het verder accepteer of niet dat is het 2e.
Maar ergens mee leren omgaan is ook controle krijgen over je gevoel... En dat is niet een slecht iets.
Het gevoel kan me overvallen en dan ga ik mezelf in een slachtofferrol plaatsen, dat is soms wel erg goed kenbaar op het forum, en dat wil ik gewoon niet hebben.. Ik zie daar echt niks positiefs in en ik wil ook gewoon controle hebben over wat ik zelf doe / zeg. Dat wil ik dus niet doen, omdat ik het negatief vind, maar ik doe het dus wel... Daar zit voor mij het punt waar het fout gaat. - iets doen terwijl ik het eigenlijk niet wil doen - getriggerd door mijn gevoel -quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:21 schreef eldodo het volgende:
Ga je bij je nare gevoelens bepaalde dingen doen, of juist niet doen (passief worden)? Als je iets voelt en dan een neiging hebt om wat te doen, kan je alsnog daar een halt toe roepen (als test: zou je jouw gedrag onder controle kunnen brengen als iemand je daar 1000 euro voor betaalde). Wat gebeurt er als je een tijdje gewoon gaat zitten of liggen als je iets sterk voelt? Stil liggen en observeren wat er in je omgaat?
Het kan best zijn dat dit aan de basis van je slachtofferrol ligt; je maakt iets wat je hebt (je gevoel) groter dan je bent. Je zegt ''ik heb daar geen controle over'' en wanneer je dat zegt en je gelooft dat ook echt (anders gezegd; je identificeert je met die gedachte) dan wordt dat waarheid, gevolg; terug in de beperking. Dan geef je de stuurkracht uit handen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 20:07 schreef kingtoppie het volgende:
Ikzelf, word beïnvloed door mijn gevoel, ik heb daar geen controle over. Door mijn gevoel ga ik me gedragen op een manier waarop ik me niet wil gedragen.
Je moet het anders bekijken. Je doet alsof ik de stuurkracht uit handen geef doordat ik bewust zeg ''mijn gevoel moet anders''quote:Op woensdag 22 februari 2012 21:58 schreef Canillas het volgende:
[..]
Het kan best zijn dat dit aan de basis van je slachtofferrol ligt; je maakt iets wat je hebt (je gevoel) groter dan je bent. Je zegt ''ik heb daar geen controle over'' en wanneer je dat zegt en je gelooft dat ook echt (anders gezegd; je identificeert je met die gedachte) dan wordt dat waarheid, gevolg; terug in de beperking. Dan geef je de stuurkracht uit handen.
Je geeft je gevoel de schuld van hoe je je gedraagt; dat is slachtoffer gedrag. Je zou je gevoel ook kunnen leren begrijpen (waarom voel je wat je voelt?) en accepteren. Het doen samen met je gevoel, en niet er eerst van af willen. Wanneer je redeneert dat het gevoel eerst weg moet laat je het gevoel beslissen en kreeg je meer van hetzelfde; je voedt het gevoel. Je gevoel is er niet om voor jou te beslissen.
Lets hope so, want een slachtofferrol zorgt ervoor dat het nare gevoel versterkt wordt ipv verbeterd, dus die controle terugnemen heeft een positief effect op mijn gevoel. - of beter gezegd: geen negatief effect -quote:Op woensdag 22 februari 2012 22:53 schreef Canillas het volgende:
Dan is het toch heel goed dat je je daar wel mee bezig houdt; nu ben je er nog niet toe in staat, nog niet, maar je kan dat wel leren
Nee juist niet, het idee is dat je volledig ja zegt tegen je gevoel en het ruimte geeft om er te zijn, zonder oordeel, wat het ook is.quote:Op woensdag 22 februari 2012 23:04 schreef kingtoppie het volgende:
Jij hebt jezelf eigenlijk los staan van je gevoel ofzo?
Ja, nu de vraag hoe ik dat dus ga doen, want het gaat blijkbaar steeds onbewust als ik me naar voel.quote:Op donderdag 23 februari 2012 15:00 schreef Lolaatje het volgende:
Dat heb je nóg niet. Het klinkt cliché, maar dat je daar bewust van bent, is de eerste stap om daar iets in te veranderen. Hoe meer je daarvan op het moment zelf bewust van wordt, des te meer ruimte zul je voelen om daar wel een keuze in te kunnen maken.
Met mij is het goed, dank je wel. Vind het goed van je dat je hiermee aan de slag gaat.
Kijk je uit naar het gesprek?quote:Op donderdag 23 februari 2012 16:41 schreef Sylvana het volgende:
Nou ik heb de uitslag van mn psychologisch onderzoek, maar er staat weinig nieuws in. Conclusies komen wel aardig overeen met wat ik zelf dacht en wat er in stond is wel herkenbaar allemaal. DSM4-diagnose is een recidiverende ernstige depressie die grenst aan een depressieve persoonlijkheidsstoornis.
Advies voor behandeling is psychotherapie of schematherapie. Heb dinsdag al een kennismakingsgesprek met een behandelaar die allebei kan doen. Dus dan maar even zien wat het gaat worden
Zou het kunnen dat iets, onbewust, je depressieve gevoelens getriggerd heeft? Een gebeurtenis of gedachte waar je eigenlijk niet bij stil hebt gestaan?quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:02 schreef eldodo het volgende:
Heeft er iemand hier ervaring met een soort van terugval hebben terwijl het al langere tijd (jaren) best goed gaat? Ik had een vrij ernstige depressie (incl. zelfmoordgedachten en neigingen) 3-4 jaar terug. Afgelopen 2 jaar gaat t best goed, en op zijn minst 1,5 jaar toch vooral goed gestemd gevoeld de meeste dagen.
Afgelopen paar dagen ineens wat aanhoudende angst en neerslachtigheid te pakken. En ook samenhangende lusteloosheid, slaperigheid/moeheid, slechte concentratie en neiging om terug te trekken/niks te doen. Heb me zo al heel lang niet gevoeld. Is er iets dat dat aanwakkert, kan het zomaar gebeuren? (mijn week is niet bijzonder anders dan gewoonlijk) Heb er wat verdriet bij gevoeld en wat zorgen op papier gezet, luchtte op zich wel op, maar het zware gevoel is er nog steeds.Nou neem ik overigens aan dat het over een paar dagen weer over is. Maar als iemand tips heeft om dat proces te versnellen?
Vorige week en de week daarvoor waren wat drukker dan gewoonlijk (studie dingen). Toen heb ik ook wat slaap gemist. Deze week weer ingehaald en rustig aan gedaan, maar afgelopen dagen dus neerslachtigheid en wat moeite met lezen enzo. Misschien onderschat ik dat die vorige 2 weken toch aan de zware kant waren. Maar dan vind ik het raar dat ik me niet onmiddellijk neerslachtig voelde in het weekend. Gevoelsmatig zit er wel iets in dat er te veel op me afkomt. Terwijl ik nu juist even van de drukte af ben.quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:15 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Zou het kunnen dat iets, onbewust, je depressieve gevoelens getriggerd heeft? Een gebeurtenis of gedachte waar je eigenlijk niet bij stil hebt gestaan?
Heb je misschien de laatste tijd wat harder gewerkt dan je misschien aan zou kunnen?
Zit voor de 2e dag aan de paroxetine, voel eigenlijk helemaal niks aan bijwerkingen tot nu toe.....quote:Op woensdag 22 februari 2012 15:36 schreef Glories het volgende:
Welk anti-depressivum schrijven ze hier eigenlijk voor? Mijn klachten zijn dat ik echt abnormaal gespannen ben voor de meest simpele dingen en hierdoor dagenlang niks eet...
Ben opzich niet zwaar depressief maar door mijn gespannenheid vermijd ik dingen waardoor ik bijvoorbeeld meer thuis blijf tegenwoordig.
Hoe ga je om met zo'n rotweek, naar de buitenwereld toe? School, studie of werk bijv....quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:55 schreef Nijna het volgende:
Van de week begonnen met weer andere AD (lexapro) en de seroquel is verdubbeld.
Rotweek gehad.
Vannacht slecht geslapen, heel gespannen gevoeld in mijn lichaam, tot pijn aan toe. Heel moe en zwaar gevoeld toen ik even 's nachts opstond omdat ik niet in slaap kwam. Veel liggen piekeren, zorgen maken, veel gedachten gingen door mijn hoofd en het lukte moeilijk ze te stoppen. Vanochtend toch weer beter gevoeld en de rust/controle lijkt terug. Ik denk dat ik op de één of andere manier toch een overdosis aan zorgen maken heb gehad. Dus, ik moet wat voorzichtiger met mezelf omgaan, de zorgen en twijfels niet zo persoonlijk opvatten. Deze ervaring gaf wel even flink een flashback naar vroegere tijden, zeg.quote:Op donderdag 23 februari 2012 17:36 schreef eldodo het volgende:
...
Ik zal er nog wel wat meer over denken, misschien merk ik nog iets nieuws op.
Zit op het moment intern... ik doe wel vrijwilligerswerk, daar weten ze een beetje, maar voor die paar uurtjes kan ik me redelijk ophijsen over het algemeen en gaat het masker op.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:19 schreef Quarant het volgende:
[..]
Hoe ga je om met zo'n rotweek, naar de buitenwereld toe? School, studie of werk bijv....
Maakt het eigenlijk uit van welk merk je paroxetine hebt? Ik heb het van aurobindo, maar lees wat negatieve ervaringen omdat het een goedkoper merk zal zijn...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:41 schreef ScarFace- het volgende:
Paroxetine moet je wel elke dag(smorgens is het advies meestal) nemen hoowr !!
Dat geld eigenlijk wel voor elke antidepressiva.
Alleen Prozac heeft zo een lange halfwaardetijd dat je wel een dag kunt "vergeten"
iedereen gaat er anders mee om. Ik heb geen medicatie, vorige keer is het woord psychiater al wel gevallen. maar vooralsnog hebben we beiden zoiets van als het zonder kan lekker zonder doen.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 20:19 schreef Quarant het volgende:
[..]
Hoe ga je om met zo'n rotweek, naar de buitenwereld toe? School, studie of werk bijv....
Ik heb nog nooit last gehad van een dag overslaan.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 19:41 schreef ScarFace- het volgende:
Paroxetine moet je wel elke dag(smorgens is het advies meestal) nemen hoowr !!
Dat geld eigenlijk wel voor elke antidepressiva.
Alleen Prozac heeft zo een lange halfwaardetijd dat je wel een dag kunt "vergeten"
Dankjewelquote:Op zondag 26 februari 2012 14:10 schreef Sylvana het volgende:
Ow ik wist niet dat je gesloten zit, dan is het ook wel goed misgegaan dus? Balen dat je je zo verveeld, maar dat herken ik wel van mn eigen opname. Snap niet dat ze niet wat meer aanbieden als afleiding, anders ga je idd de hele dag lopen malen. Ik hoop voor je dat je morgen wat vrijheden krijg. Heel veel sterkte!
Succes met je opname Scarface. Ik weet nog dat ik me tijdens mijn opname verveelde, hoewel ik de rust wel zeer aangenaam vond.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:17 schreef ScarFace- het volgende:
[..]
Dankjeweldoordeweeks is er wel een dagprogramma trouwens maar in het weekend niet.
In het weekend mag je wel op verlof als de arts het daar mee eens is, ofzo![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |