abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_108112587
Prins Friso in levensgevaar na ski-ongeluk
Laatste update: 17 februari 2012 18:51 info

LECH - Prins Johan Friso is vrijdag tijdens het skiën bedolven onder een lawine. Hij verkeert in levensgevaar, heeft de Rijksvoorlichtingsdienst (RvD) laten weten.

Prins Friso in levensgevaar na ski-ongeluk Fotoserie Video
De 43-jarige is na het ongeval gereanimeerd en naar het Landeskrankenhaus in Innsbruck gebracht.
De Oostenrijkse krant OE24 schrijft op zijn website dat er sprake zou zijn van een schedelbasisfractuur. De RvD meldt dat artsen pas over enkele dagen een prognose kunnen stellen van de toestand van de prins.
Een woordvoerder van het ziekenhuis bevestigt aan NU.nl de melding van de RvD dat Friso "stabiel maar niet buiten levensgevaar" is. Verder laat de zegsman eveneens niets los over de exacte toestand van de prins.
Koningin Beatrix en echtgenote Mabel zijn in het ziekenhuis aanwezig. Friso's broers kroonprins Willem-Alexander en prins Constantijn vliegen vrijdagavond naar Oostenrijk. Alle publieke toegangen van het hospitaal zijn dicht.

'Zelf veroorzaakt'
Prins Johan Friso en zijn groep skiërs hebben de lawine ''met grote waarschijnlijkheid'' zelf veroorzaakt. Dat heeft de burgemeester van Lech, Ludwig Muxel, gezegd tegen de Oostenrijkse publieke omroep ÖRF.
Volgens een vriend die met prins Friso aan het skiën was, zou de prins vrijdagmiddag bij het skiën geen veiligheidssysteem hebben gedragen. Dat meldt het NOS Journaal. De vriend had dit wel bij zich, waardoor hij alarm kon slaan door het systeem in zijn rugzak te activeren.
De burgemeester van Lech laat aan NU.nl weten dat de bewuste lawine rond 12.15 uur is ontstaan bij Litzen-Zugertobel. De prins werd dankzij een zogenoemde lawinepieper snel gevonden en is binnen 20 minuten per helikopter naar het ziekenhuis gebracht.

Buiten piste
Het ongeluk vond plaats in zogenaamd vrij skigebied, buiten de piste. In Lech was vrijdag een waarschuwing voor lawines van kracht, van het niveau 4 ('groot') op een schaal van 5.
Er is een ''dringend'' advies gegeven de skipistes niet te verlaten, omdat anders lawines kunnen worden veroorzaakt. De waarschuwing was afgegeven door de deelstaat Tirol, die repte over een ''hachelijke'' situatie, aldus de Oostenrijkse krant Kurier op haar website.
Volgens de Nederlandse berg- en skigids Edward Bekker is het niet ongebruikelijk dat groepen zonder gids bij dit lawineniveau vertrekken. "Je hoort wel vaker berichten over dat soort ondernemingen. Toch nemen ook mensen met veel ervaring een gids mee."
De prins was met enkele anderen aan het skiën, zij zijn geen leden van de koninklijke familie en bleven ongedeerd.
Het gebied waar het ongeluk is gebeurd:

Lawines
In de afgelopen dagen heeft het zwaar gesneeuwd in de Oostenrijkse Alpen. Daardoor groeit het gevaar van lawines.
In de afgelopen twee dagen viel volgens een woordvoerder van de ANWB 60 tot 70 centimeter sneeuw in het gebied waar de koninklijke familie op vakantie is. Dat pak kwam bovenop de sneeuw die al eerder viel.
Meestal kost het twee dagen om de enige toegangsweg tot Lech weer veilig en begaanbaar te maken. ''Vrijdag is er geen sneeuw gevallen en ook zaterdag wordt geen sneeuw verwacht'', zei hij. ''Zondag gaat het weer sneeuwen.''
Lech is onder Nederlanders een populair skioord. Wintersporters die deze voorjaarsvakantie naar de Alpen afreizen, werd eerder deze week al aangeraden rekening te houden met sneeuw en gladde wegen.

Bron: Nu.nl

Om meer nieuws te vinden:
http://www.google.nl/sear(...)3d9&biw=1280&bih=907

Liveblog RTL
  Admin zaterdag 18 februari 2012 @ 12:30:40 #2
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_108112630
quote:
99s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:27 schreef Roel_Jewel het volgende:

[..]

Column van Youp is donderdagavond/vrijdagochtend al klaar..
Wist ik niet, bedankt ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_108112661
Hij overleeft het wel, denk ik.
pi_108112669
Link van de Liveblog van RTL die ik in de OP had gezet, is inmiddels gesloten.

TS, wil je deze erin zetten? is van de NOS

http://nos.nl/artikel/342336-live-prins-friso-in-ziekenhuis.html
Op vrijdag 19 februari 2016 22:42 schreef Nizno het volgende:
je bent zelf een Pino 2.0!
pi_108112675
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:31 schreef Lauzi-1993 het volgende:
Maar hoe?
pi_108112694
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:31 schreef Lauzi-1993 het volgende:
Ik hoop het voor hem en zijn familie, maar de vraag is natuurlijk wel op wat voor manier... als kasplantje kun je wellicht beter dood zijn.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_108112702
quote:
12.25 uur: Verklaring medische toestand Friso onjuist
De verklaring die via NRC-journalist Jannetje Koelewijn over de gezondheidstoestand van prins Friso is verspreid is "grotendeels incorrect". Dat heeft een woordvoerder van het academisch ziekenhuis in Innsbruck bekendgemaakt.

De NRC meldde onder meer dat prins Friso geen schedelbasisfractuur heeft en geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam. Wat er wel of niet klopt aan de verklaring wil de woordvoerder van het ziekenhuis niet zeggen.
Bron: nos.nl
pi_108112720
Ik weet het niet. Ik denk/hoop gewoon dat hij het overleefd en dan ook echt gezond wordt/blijft. Kasplantje worden gun je niemand.
pi_108112730
quote:
Liveblog: koningin naar het ziekenhuis
quote:
12.10 uur: Prins Willem-Alexander heeft in Lech een korte reactie gegeven. 'Wij weten niets', zei hij volgens de NOS. Voor overige zaken verwees hij naar de Rijksvoorlichtingsdienst. Wel bedankte hij mensen voor hun medeleven en hoopt hij dat zijn familie met rust wordt gelaten.
http://www.parool.nl/paro(...)aar-ziekenhuis.dhtml

Peter R. de Vries, de man die er destijds persoonlijk voor zorgde dat Mabel vanwege een criminele jeugdvriend aan de schandpaal werd genageld (hoe noemde je dat soort mensen ook al weer in de tweede wereldoorlog?) heeft ook een mening. :'(

quote:
Het blijkt wel dat als NRC-journalistenin de buurt van een scoop zijn, ze ineens weinig verschillen van de media die ze verafschuwen.
en een sympathiek woordgrapje ):O

quote:
En dan komt er ook nog een pers-lawine over heen....
  Moderator zaterdag 18 februari 2012 @ 12:35:38 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_108112755
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:25 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Nou ja, zij is natuurlijk gewoon journalist. Ze zou een slechte zijn als ze die informatie niet zou delen.
De fout ligt dus meer bij manlief en de behandelend arts dan bij haar imho.
dat ligt een beetje aan de situatie zelf denk ik

die artsen moeten niet in de wachtruimte bij het koffiezetautomaat de boel gaan bespreken natuurlijk maar die journalist kan dankzij manlief ongetwijfeld op plekken komen waar ze niet echt thuishoort en daar heeft ze misbruik van gemaakt!

gok ik, ik weet het ook niet maar het klinkt logisch ... in mijn hoofd :D

ik denk iig dat ze vandaag niet zoveel bewegingsvrijheid heeft in dat ziekenhuis als gisteren!
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_108112762
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:33 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Die zag ik ook net inderdaad. Haar beeld was aardig positief dus als haar verhaal grotendeels onjuist is kan je toch haast geen andere conclusie trekken dat dat het er slecht voor staat?
There is no love sincerer than the love of food.
  Moderator zaterdag 18 februari 2012 @ 12:37:43 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_108112808
of dat men simpelweg nog niets weet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 12:38:02 #13
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_108112818
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:33 schreef Jojoke het volgende:

[..]

Wat een lul de behanger is die babbelarts dan :r
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_108112875
quote:
5s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:35 schreef MinderMutsig het volgende:

[..]

Die zag ik ook net inderdaad. Haar beeld was aardig positief dus als haar verhaal grotendeels onjuist is kan je toch haast geen andere conclusie trekken dat dat het er slecht voor staat?
Hmm dat was ook mijn eerste gedachte.

Vreemd wel dat het ziekenhuis iets over de kwestie zegt nadat eerst nadrukkelijk naar de RVD werd verwezen.

De Koninklijke familie is in elk geval flink van de Lech... (flauw, maar ik kon het niet laten :@ )
  † In Memoriam † zaterdag 18 februari 2012 @ 12:42:37 #15
43556 miss_dynastie
pi_108112943
quote:
11s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:34 schreef yyyentle het volgende:

[..]

[..]

http://www.parool.nl/paro(...)aar-ziekenhuis.dhtml

Peter R. de Vries, de man die er destijds persoonlijk voor zorgde dat Mabel vanwege een criminele jeugdvriend aan de schandpaal werd genageld (hoe noemde je dat soort mensen ook al weer in de tweede wereldoorlog?) heeft ook een mening. :'(

[..]

en een sympathiek woordgrapje ):O

[..]

Walgelijke vent is het toch...
pi_108112995
Ach bij dit soort dingen blijft het altijd de vraag wat waar is en wat niet... er zit zo'n cocon om het koningshuis heen dat als er al slecht nieuws te melden is dat dat goed allang bekend is maar ze gewoon wachten tot het hele draaiboek gereed is...
pi_108113016
Wel vreemd hoor, dat verhaal van die journaliste. Het komt toch ook zomaar toch niet uit de lucht vallen? :{
pi_108113036
Ik vraag me af, is het dan erger dan wat de die journaliste ons meldde? :{
  zaterdag 18 februari 2012 @ 12:45:58 #19
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_108113053
'Grotendeels incorrect' is ook lekker vaag.

Net zoiets als 'stabiel, maar niet buiten levensgevaar'.

Duidelijk communiceren is het niet...
  zaterdag 18 februari 2012 @ 12:46:37 #20
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_108113076
quote:
2s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:38 schreef Falco het volgende:

[..]

Wat een lul de behanger is die babbelarts dan :r
Dat wijf zit fout hoor, beetje mensen afluisteren. :r
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
  Admin zaterdag 18 februari 2012 @ 12:47:31 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_108113102
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:46 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Dat wijf zit fout hoor, beetje mensen afluisteren. :r
Ze claimt dat ze zich bekend gemaakt heeft als journaliste en ze heeft gezegd dat ze gaat publiceren.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  zaterdag 18 februari 2012 @ 12:47:42 #22
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_108113107
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:45 schreef Jovatov het volgende:
'Grotendeels incorrect' is ook lekker vaag.

Duidelijk communiceren is het niet...
Mee eens. Ze zullen er hun redenen wel voor hebben, maar helder is anders.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 18 februari 2012 @ 12:48:59 #23
862 Arcee
Look closer
pi_108113144
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:45 schreef Jovatov het volgende:
Waar heb je dat gehoord? Ik heb dat nog nergens gehoord...
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_108113168
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 februari 2012 12:47 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Mee eens. Ze zullen er hun redenen wel voor hebben, maar helder is anders.
Zo willen ze denk ik de privacy van de familie ook waarborgen...
pi_108113177
quote:
We gaan meteen naar het ziekenhuis, en daar horen we dat de hoogleraar neurochirurgie van de Universitätskliniken, Claudius Thomé, net naar de Traumatologisch Intensivstation in Haus 8 is geroepen. Zou het kloppen wat de Oostenrijkse media gemeld hebben: dat Johan Friso een schedelbasisfractuur heeft? Om kwart over zes is Claudius Thomé weer terug. Hij brengt verslag uit aan mijn man en ik luister mee. Ik heb Thomé verteld dat ik journalist ben en dat ik verslag zal uitbrengen in de krant waarvoor ik werk.
Dit komt uit het artikel in NRC Handelsblad. Conclusie: arts zit fout, journaliste deed gewoon haar werk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')