http://www.telegraaf.nl/b(...)ijkt_voor_God__.htmlquote:Wet wijkt voor God
door Daphne van Dijk en Hans Kuitert
DEN HAAG - Voor religieuze plichten moet de wet wijken. Dat is de kern van een uitspraak van de Haagse kantonrechter. Gevreesd wordt dat rechters overstelpt worden door zaken waarin de magistraat op de stoel van imam, rabbijn of priester moet gaan zitten.
Rituele slacht, het dragen van een boerka, het uithuwelijken van minderjarige meisjes, het slaan van vrouwen en zelfs eerwraak kan door de uitspraak worden gebillijkt als een ‘religieuze plicht’. De kantonrechter in Den Haag ontsloeg gisteren een orthodox-joodse man van rechtsvervolging. De man kon zich op zaterdag 8 oktober in Rijswijk niet identificeren, omdat hij op sabbat buiten de deur niets bij zich mag dragen. Dus ook geen ID-kaart. De man kreeg een boete van 150 euro opgelegd.
„De religieuze plicht weegt zwaarder dan de plicht om te voldoen aan de wettelijke voorschriften in Nederland”, aldus persrechter Elkerbout. Deze principiële uitspraak kan grote gevolgen hebben voor andere religies. „Bijvoorbeeld voor het boerkaverbod. Het zou zo maar kunnen zijn dat moslima’s met deze uitspraak in de hand stellen dat zij de wet niet overtreden omdat de boerka een godsdienstige verplichting is”, stelt professor Herman Loonstein.
Godse bijbeun rechter.quote:
Waarom zou dat niet mogen?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:26 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Boerka's buiten de deur mag niet? Dan dit ook niet...Lekker betalen jood
Dit moeten wij niet willen met zijn allen!quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:25 schreef marcel-o het volgende:
Lijkt me n goed plan dat het OM in beroep gaat.
Dit gaat enorm de verkeerde kant op.
wat een uitspraak zeg
Ik vind het ook vreemd dat zo'n rechter dit kan betalen. In feite moet een rechter niets meer doen dat de wet interpreteren en een straf uitdelen. Het is niet aan hem om te betalen dat sommige wetten niet van toepassing zijn omdat religieuze zaken hier boven gaan.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:27 schreef Semisane het volgende:
Kantonrechter...ach dat blijft toch niet staan in hogere rechtbanken.
Maar goed het zou wellicht wel goed zijn als Nederland, net als de USA, ook in de grondwet gaan zetten dat de staat en religie gescheiden moet worden (of in ieder geval dat de staat niet één specifieke religie mag promoten)
Vrijheid van religie is verder prima...zolang het maar niet betekent dat religie boven de wet staat. (Nu geeft de rechter wel aan dat dit zo is in zijn ogen, maar zoals ik al aangaf, dat blijft nooit staan in hoger beroep verwacht ik....wellicht moet ik zeggen...hoop ik.)
Zullen we nou eerst eens afwachten wat er daadwerkelijk in de uitspraak staat? Het is sowieso al de onderknuppel van rechtbank anders rende hij niet rond bij de sectie kanton.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd dat zo'n rechter dit kan betalen. In feite moet een rechter niets meer doen dat de wet interpreteren en een straf uitdelen. Het is niet aan hem om te betalen dat sommige wetten niet van toepassing zijn omdat religieuze zaken hier boven gaan.
Hij had natuurlijk wel coulant kunnen zijn en die man kunnen vrijspreken. Maar dat is nog iets anders als zo'n boude uitspraak doen.
Straks wordt spanking nog verboden.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:30 schreef KoosVogels het volgende:
Het is trouwen terecht dat het slaan van je vrouw niet strafbaar is.
Tja, ik denk dat de rechter de wet een beetje op zijn eigen manier heeft lopen interpreteren en de eventuele consequenties niet heeft overzien.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:32 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik vind het ook vreemd dat zo'n rechter dit kan betalen. In feite moet een rechter niets meer doen dat de wet interpreteren en een straf uitdelen. Het is niet aan hem om te betalen dat sommige wetten niet van toepassing zijn omdat religieuze zaken hier boven gaan.
Tja...in the spur of the moment...zoiets denk ik.quote:Hij had natuurlijk wel coulant kunnen zijn en die man kunnen vrijspreken. Maar dat is nog iets anders als zo'n boude uitspraak doen.
quote:Van mijn god mag ik op de heilige dag 220km/u rijden. Hoef ik niet te betalen in het restaurant en moet ik de hele nacht met open ramen keiharde dance muziek draaien
Religie staat in de wet.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:47 schreef Roces18 het volgende:
Whahaha...
typisch weer dit pauper Nederland met een waardeloos rechtssysteem en incompetente ambtenaren.
religie boven de nederlandse wet, het moet niet gekker worden.
achterlijke rechters hier
Wat geeft jouw waarheid meer waarde dan zijn waarheid?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:49 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Je kan niet zomaar een geloof starten en je daarop beroepen
Inderdaad, ik kreeg een visioen van de dance god, hij vertelde mij ook dat het verboden is om belasting te betalenquote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:50 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wat geeft jouw waarheid meer waarde dan zijn waarheid?
De wetquote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:50 schreef kingtoppie het volgende:
[..]
Wat geeft jouw waarheid meer waarde dan zijn waarheid?
''geloof''
Rot toch op![]()
"De sharia" geld alleen in de landen waar het ingevoerd is. Hier niet dus.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:51 schreef Boca_Raton het volgende:
Pfffff, wat een uitspraak... staat er in de sharia niet dat je ongelovigen of zoiets, mag stenigen? Dat worden dan mooie taferelen hier. "Ja, mag volgens mijn geloof!"
Er staat toch echt in de wet dat je vrijheid van godsdienstuiting hebt...quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
"De sharia" geld alleen in de landen waar het ingevoerd is. Hier niet dus.
De joodse wetgeving geld hier ook niet, echter dat is geen belemmering om je erop te beroepen volgens deze kansloze rechter.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 10:52 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
"De sharia" geld alleen in de landen waar het ingevoerd is. Hier niet dus.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |