6 Speakers?quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wat betaal je voor een goede surroundset?
Ik zag er een staan met een nieuwwaarde van rond de ¤15000, tweedehands voor minder dan de helft. Overpriced (die ¤15000) wanneer je topkwaliteit wil? Ik dacht dat dat toch ook voor de helft van de prijs een goede set moet hebben? Voor ¤1000 per speaker (2 aan de zijkant, 2 achter en 2 voor) moet je toch iets heel aardigs hebben?
Voor het geval ik ooit de luxe ga hebben om een voldoende grote zitkamer te hebben wat in dit zwaar overbevolkte landje niet vanzelfsprekend is.
Van surround heb ik geen verstand, maar ik denk dat als je 2000 euro aan speakers uitgeeft je al snel op een kwaliteitsniveau zit waarbij je je moet afvragen of meer geld eraan uitgeven jou ook evenredig veel meerwaarde geeft, en dat hangt dan ook weer van de ruimte af. Het kan altijd beter, maar voor 2000 euro heb je speakers die gewoon goed in elkaar gezet zijn. Dat is niet voor iedereen goed genoeg maar voor veel mensen wel. Ga tzt eens luisteren.quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik zag er een staan met een nieuwwaarde van rond de ¤15000, tweedehands voor minder dan de helft. Overpriced (die ¤15000) wanneer je topkwaliteit wil? Ik dacht dat dat toch ook voor de helft van de prijs een goede set moet hebben? Voor ¤1000 per speaker (2 aan de zijkant, 2 achter en 2 voor) moet je toch iets heel aardigs hebben?
Voor het geval ik ooit de luxe ga hebben om een voldoende grote zitkamer te hebben wat in dit zwaar overbevolkte landje niet vanzelfsprekend is.
Laten we het eens proberen:quote:Op zondag 26 februari 2012 11:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Tsja ik blijf er eigenlijk wel bij dat het een beetje overdone is. Goede stereo speakers met goede versterker kan al een heel mooi ruimtelijk beeld geven.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:40 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Van surround heb ik geen verstand, maar ik denk dat als je 2000 euro aan speakers uitgeeft je al snel op een kwaliteitsniveau zit waarbij je je moet afvragen of meer geld eraan uitgeven jou ook evenredig veel meerwaarde geeft, en dat hangt dan ook weer van de ruimte af. Het kan altijd beter, maar voor 2000 euro heb je speakers die gewoon goed in elkaar gezet zijn. Dat is niet voor iedereen goed genoeg maar voor veel mensen wel. Ga tzt eens luisteren.
Ik hoef ook geen surround. Maar ook qua prijs moet je even kritisch zijn op bij welke prijscategorie het voor jezelf nog meerwaarde biedt om er meer geld aan uit te geven. Hoe duurder hoe kleiner het verschil wordt voor 1000 euro extra.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:09 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Tsja ik blijf er eigenlijk wel bij dat het een beetje overdone is. Goede stereo speakers met goede versterker kan al een heel mooi ruimtelijk beeld geven.
Ja maar dat klopt ook helemaal wat je zegt de laatste procentjes zijn het allerduurst.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:27 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik hoef ook geen surround. Maar ook qua prijs moet je even kritisch zijn op bij welke prijscategorie het voor jezelf nog meerwaarde biedt om er meer geld aan uit te geven. Hoe duurder hoe kleiner het verschil wordt voor 1000 euro extra.
De high end freak wordt al bang als je goud ipv platinum gebruikt, dus dat vind ik niet de norm.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 10:50 schreef DeMolay het volgende:
Maar het gebruik van ferriet kernen in spoelen maakt het filter nogal on High End wanwege de vervorming die op treed bij gebruik making van dit materiaal
Dit is vaak een goedkopere oplossing omdat luchtspelen van hoog vermogen en lage kantelfrequentie uitermate duur worden
Ook het gebruik van Bi-polaire ELCO's is niet echt een aanrader voor de echte high-end freak
quote:Op zondag 26 februari 2012 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
Tussen een kabel van 4,95 of een kabel van zeg 200 euro zit een wereld van verschil.
Het blijft schattig. Heb je ooit weleens geluisterd?quote:Op zondag 26 februari 2012 14:09 schreef DS4 het volgende:
[..]![]()
99% van het verschil tussenbeide is (naast verpakking en uiterlijk) de 195,05 euro die je aan minder saldo op je rekening hebt staan na aanschaf.
(http://www.silveraudio.com/papers1.html#3)quote:8. WHAT MEASUREMENTS TELL US (NOT MUCH)
Because of DC and AC resistance, the "sound" of a cable is really defined by how it alters the interaction between the source and load components. AC resistance (impedance) is the result of both capacitive and inductive effects (reactance) and is far more relevant than DC resistance however. AC resistance is perhaps the main source of the "voodoo" of audio cables since a given cable design will in principle cause different audio equipment to "behave" differently due to the substantial variation in both input and output impedance's of preamplifiers, power amplifiers, and front end units.
The "voodoo" reputation of audio cables is worsened by the apparent irrelevance of typical steady state measurements. Educated "cable cynics" are fond of pointing out that calculated frequency effects (3db down!) of the capacitative and inductive values of any normal audio cable at normal lengths are much higher than any audible frequency. This simplistic argument implies that that such delicate, complex and highly variable sonic qualities affected by different audio cables (or amplifiers for that matter) such as sound stage depth, image focus and ambience could be completely explained by simple frequency attenuation. Indeed persistent attempts by solid state designers to clone the very unique manner in which vacuum tubes affect the audio signal by using simple tone networks have always been a laughable and dismal failure. While the "first order" effects of LC influenced frequency attenuation are well characterized, indirect effects of their time delay components on our perception of the more subtle aspects of playback are not. One or two degrees of phase shift can be calculated in the audio band from capacitance whose frequency attenuation is well into the ultra-sonic regions. Exactly what one degree of phase shift and perhaps one tenth of a dB of attenuation may sound like is not known and is probably very unpredictable and extremely dependant on the particular source material. Such small effects could not normally be seen since they would be hidden in the noise floor of measuring equipment. Instead actual their existence can only be suggested mathematically.
The fact that different audio cables do affect system performance differently would be especially challenging to defend if all audio cables had identical LC measurements. Luckily, this is not the case, as different interconnect and speaker cable designs result in easily measurable variations in capacitance and inductance respectively. Aside from the resulting differences in phase shift by degree, placed into the big picture of impedance, seemingly modest differences in LC measurements calculate to substantial differences in impedance (frequency variant) and characteristic impedance (frequency invariant) especially with speaker cables. Measurable differences in amplifier damping (which produces a rainbow sonic aberrations to the listener) have been easily demonstrated with different speaker cable designs, all of whose direct effects on frequency response alone should have been inconsequential! Furthermore, with the exception of digital cables, no audio interconnect or speaker cable can be terminated in their exact characteristic impedance, a condition that theoretically results in 100% power transfer (zero power loss). Therefore, all audio cables create some degree, though very slight, of so called "mismatch reflections" between source and load. It is then reasonable to assume that audio cable designs that happen to come closer to an ideal impedance should in principle reduce these distortions.
Other possible reasons are the effects of inter-modulation distortions caused by varying susceptibilities of different cable designs to low frequency interference and the nature of unique "beat frequencies" generated when higher frequencies react against lower ones (heterodyning). The former is strongly a function of geometry since conventional shielding alone cannot block very low frequency EMI. The latter is especially appealing since most exotic audio cables measure differently enough that their response to ultra-sonic frequencies (generated as harmonics of amplification stages themselves) would vary substantially as well.
When the complexity of each of these phenomenon's alone are considered against the staggering complexity of a real musical signal at the "quantum level", it is clear we are a long way from being able to truly understand the electronic behavior of any audio equipment under "real life" conditions. Thus the effects of high performance audio cables remain among the purest demonstrations of the limitations of the study natural science; which is the disparity between the naturally occurring phenomenon and the measured, simulated version of reality.
Het gros van de mensen hecht er gewoon niet zoveel waarde aan anders dan dat hun muziek lekker klinkt. Neem je een speciale test-CD mee naar de luisterruimte of gewoon wat CD's die je graag draait? In het laatste geval ben je geen audiofiel lijkt me en dan moet je ook geen audiofiele prijzen gaan betalen.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:30 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ja maar dat klopt ook helemaal wat je zegt de laatste procentjes zijn het allerduurst.
En de vraag is idd hoeveel je daar mee opschiet.
Nee. Het verschil is dat de één stroom geleidt en de ander stroom+onzin.quote:Om maar weer eens terug te komen op de interlink speakerkabel discussie:
Tussen een kabel van 4,95 of een kabel van zeg 200 euro zit een wereld van verschil.
Waarom dat dan wel? Omdat jij het niet kunt betalen?quote:Maar er zijn zelfs interlinks van 15.000 euro. Dat is behoorlijk overdone.
Ja.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:31 schreef Daniel1976 het volgende:
Het blijft schattig. Heb je ooit weleens geluisterd?
Een audiofiele cd die ik mooi vind, mag dat ook.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:
Het gros van de mensen hecht er gewoon niet zoveel waarde aan anders dan dat hun muziek lekker klinkt. Neem je een speciale test-CD mee naar de luisterruimte of gewoon wat CD's die je graag draait? In het laatste geval ben je geen audiofiel lijkt me en dan moet je ook geen audiofiele prijzen gaan betalen.
Oei, dat is een lastige. Als ik het verschil zou horen en ik zo meer dan genoeg geld hebben, dan zou ik ze misschien kopen.quote:Nee. Het verschil is dat de één stroom geleidt en de ander stroom+onzin.
Waarom dat dan wel? Omdat jij het niet kunt betalen?
Het gaat mij niet om de vraag welke het mooist klinkt (dat is hoe dan ook subjectief), maar om de claim dat er hoorbare verschillen zijn en dat uit de inmiddels tienduizenden dubbelblinde tests niemand die verschillen hoort en dat is ook zo gek niet, want de gemeten verschillen zijn niet zodanig dat ze hoorbaar zijn. By far!quote:Op zondag 26 februari 2012 15:01 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik wil wel aanstippen dat de duurste kabel niet per se de beste of de mooiste hoeft te zijn.
En ik denk dat het inderdaad een deel voodoo is en een deel echt, er is ook veel gelul in de kabel wereld. Dat klopt ook.
toen ik m'n headset bij hifi solutions aangeschafd had, had hij een hifi set van 40.000 eu in een andere kamer staan, klonk best goed moet ik zeggenquote:Op zondag 26 februari 2012 19:12 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik kom uit Purmerend en kan reizen binnen Amsterdam eo. Weten jullie winkels waar mooie installaties opgesteld staan waarvan je zegt 'Dat is pas HiFi dat moet je hebben gehoord' ?
dit strookt dus niet met de hogere vervormingd die optreed door gebruikmaking van ferriet kernen.quote:waar natuurgetrouwe weergave belangrijker is
rare opmerking gezien de vervorming die optreed door gebruik making van ferriet kernen , om de kosten te besparen, duidelijk meetbaar en hoorbaar is .quote:dan in de high end wereld waar iets vooral duur moet klinken in plaats van goed moet klinken.
Dan ga ik v/d week i.i.g. de Grados daar beluisteren en dan neem ik ook mijn test-cd's meequote:Op zondag 26 februari 2012 19:29 schreef andreas612 het volgende:
[..]
toen ik m'n headset bij hifi solutions aangeschafd had, had hij een hifi set van 40.000 eu in een andere kamer staan, klonk best goed moet ik zeggendie vent is ook gewoon onwijs enthousiast
Had je mijn opmerking gemist over het geheel?quote:Op maandag 27 februari 2012 12:37 schreef DeMolay het volgende:
dit strookt dus niet met de hogere vervormingd die optreed door gebruikmaking van ferriet kernen.
Ik kan je wel iets goedkopers aanraden:quote:Op maandag 27 februari 2012 19:25 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik ben ook erg beneiuwd naar de PMC studio monitoren. Helaas gaan die wel boven mijn budget.
Mijn oom heeft ook PMC HiFi speakers in zijn grote huiskamer staan of het waren DMC kan dat? Hele grote platte speakers die de woonkamer als klankkast gebruiken. het type weet ik helaas niet.
Bedoel je electrostaten? Dan zijn het geen PMC's geweest, die gebruiken transmissielijn...quote:Op maandag 27 februari 2012 19:25 schreef Schenkstroop het volgende:
Mijn oom heeft ook PMC HiFi speakers in zijn grote huiskamer staan of het waren DMC kan dat? Hele grote platte speakers die de woonkamer als klankkast gebruiken. het type weet ik helaas niet.
Dit is een beetje als iemand die een 911 GT2RS te duur vindt een Tata Nano aanraden...quote:Op maandag 27 februari 2012 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:
Ik kan je wel iets goedkopers aanraden:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/104epos
Ik heb zelf de ES-12 gehad, die waren duurder. En ELS-3 heb ik gehoord en die klinken heel niet slecht.
Voor de puristen onder ons, dit zijn filterloze speakers.
Het zijn geen electrostaten dat weet ik zeker. Het waren platte speakers van zeg 10 cm dik. bij 1m20 wellicht en ietsjes gekromd.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:39 schreef DS4 het volgende:
[..]
Bedoel je electrostaten? Dan zijn het geen PMC's geweest, die gebruiken transmissielijn...
Zien er leuk uit, nu moet ik ze nog ergens gaan beluisteren natuurlijk. ik denk dat je voor goede "bookshelf" HiFi speakers toch wel zo rond de 750,- euro zit?. Voor dat geld ben ik ook wel geinteresseerd in de XTZ 99.26. Ik ben nogal een estethische gearzlutquote:Op maandag 27 februari 2012 19:33 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Ik kan je wel iets goedkopers aanraden:
http://www.stereophile.com/standloudspeakers/104epos
Ik heb zelf de ES-12 gehad, die waren duurder. En ELS-3 heb ik gehoord en die klinken heel niet slecht.
Voor de puristen onder ons, dit zijn filterloze speakers.
Klinkt niet als een PMC.quote:Op maandag 27 februari 2012 19:58 schreef Schenkstroop het volgende:
Het zijn geen electrostaten dat weet ik zeker. Het waren platte speakers van zeg 10 cm dik. bij 1m20 wellicht en ietsjes gekromd.
Ik heb nu ook sterk het vermoeden dat het toch geen PMC's zijn.quote:
Die ELS zitten zo rond de 250 euro voor een setje. Heel niet gek voor zo'n speaker.quote:Op maandag 27 februari 2012 20:03 schreef Schenkstroop het volgende:
[..]
Zien er leuk uit, nu moet ik ze nog ergens gaan beluisteren natuurlijk. ik denk dat je voor goede "bookshelf" HiFi speakers toch wel zo rond de 750,- euro zit?. Voor dat geld ben ik ook wel geinteresseerd in de XTZ 99.26. Ik ben nogal een estethische gearzlut
[ afbeelding ]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |