Dat is waar, wie weet hoe ze leven, misschien zijn lange sluimertoestanden wel heel normaal waardoor het niet zo erg is dat het veel tijd kost om ergens te komen.quote:Op woensdag 22 februari 2012 17:09 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Och, een wezen dat 300 miljoen jaar leeft heeft geen probleem om met simpelere techniek hier te komen.
Omdat er biljarden planeten in het universum zijn. Ergens is er echt wel een planeet waar net als hier intelligent leven is ontstaan, maar dan miljarden jaren eerder.quote:Op vrijdag 17 februari 2012 22:57 schreef computerprobleem het volgende:
Een lange TT, ik weet het. Maar waarom denkt iedereen altijd dat buitenaards leven, intelligent leven is?
Dat zie je ook altijd terug in films, dat de buitenaardse wezens veel verder ontwikkelt zouden zijn e.d.
Maar bestaat er de mogelijkheid dat er, ergens op een andere planeet, er gewoon 'aliens' zijn die heel erg veel op de mens lijken, maar leven zoals de oermens die wij kennen?
Waarom wordt daar nooit over nagedacht? (Ik zie en hoor er i.i.g. bijna nooit wat over).
Misschien zijn wij wel de meest intelligente wezens in het hele universum...
ze zijn nooit weggeweestquote:Op donderdag 23 februari 2012 20:17 schreef Resonancer het volgende:
Waarom zegt de mens van zichzelf dat ze intelligent is ?
Voorlopig stevenen we recht op onze ondergang af.
http://www.scientias.nl/mens-sterft-binnen-100-jaar-uit/11454
Ik hoop dat de goeie ETs binnenkort weer 's komen helpen.
Het is idd. maar 1 keer voorgekomen, waardoor het ontwikkelen van intelligentie eerder uitzonderlijk is, of mss. wel een afwijking is.quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Terug naar de originele vraag van TS; Is er een kans dat er ook 'onintelligent' leven is?
Ja, het zou me zelfs niet verbazen wanneer er meer onintelligent leven blijkt te zijn dan hoog intelligent leven.
Neem als voorbeeld de historie van onze eigen aarde. De Dinosauriërs hebben pakweg 135 miljoen(!) jaar lang het leven op deze planeet gedomineerd, zonder ooit een intelligentie niveau te bereiken dat ook maar in de buurt komt van de huidige Homo Sapiens.
In dit topic werd, naast de ontwikkeling van intelligentie, ook al gesproken over de benodigde lichamelijke evolutie om 'vrije' handen te krijgen om de omgeving te kunnen manipuleren, ook die stap hebben de Dino's nooit gemaakt.
Op zich denk ik ook dat je wat leven betreft de situatie alhier op aarde wel kunt toepassen op het universum. Triljoenen verschillende 'wezens' van microscopisch klein tot gigantisch groot, waarvan 99,99% alreeds weer is uitgestorven over het verloop van miljarden jaren ... en in al die tijd slechts 1 met genoeg intelligentie om straks de ruimte in te trekken ...quote:Op vrijdag 24 februari 2012 14:03 schreef Kleffe_Dop het volgende:
Terug naar de originele vraag van TS; Is er een kans dat er ook 'onintelligent' leven is?
Ja, het zou me zelfs niet verbazen wanneer er meer onintelligent leven blijkt te zijn dan hoog intelligent leven.
Neem als voorbeeld de historie van onze eigen aarde. De Dinosauriërs hebben pakweg 135 miljoen(!) jaar lang het leven op deze planeet gedomineerd, zonder ooit een intelligentie niveau te bereiken dat ook maar in de buurt komt van de huidige Homo Sapiens.
In dit topic werd, naast de ontwikkeling van intelligentie, ook al gesproken over de benodigde lichamelijke evolutie om 'vrije' handen te krijgen om de omgeving te kunnen manipuleren, ook die stap hebben de Dino's nooit gemaakt.
Dat kan zeker denk ik. Ik zie geen reden tot het tegendeel.quote:Maar bestaat er de mogelijkheid dat er, ergens op een andere planeet, er gewoon 'aliens' zijn die heel erg veel op de mens lijken, maar leven zoals de oermens die wij kennen?
SETI?quote:Op zondag 26 februari 2012 04:22 schreef Strani het volgende:
Geen wetenschapper die ooit claimt op zoek te zijn naar E.T.
Wat had je dan verwacht? Dat er zich de afgelopen honderd jaar een soort Star Trek achtige samenleving had ontwikkeld; zonder geld, zonder eigen belang, zonder geloof, zonder conflicten? Waarin we ook nog eens álle ziektes en ouderdom uit hadden kunnen schakelen?quote:Op zondag 26 februari 2012 04:39 schreef Geerd het volgende:
Maar hoe ver zijn we nu eigenlijk verder dan de middeleeuwen? We slachten mekaar nog steeds af alleen op effectievere manieren.
We leven wel langer, maja hoeveel ziektes hebben we nu wel niet waaraan je vroeger gewoon kapot ging, alleen hou je het nu wat langer vol.
We komen niet echt vooruit heb ik het idee, gezeik om al die sprookjesboeken.
Er leven nog mensen die 300 jaar ook nog zo leefden, zo intelligent zijn we zelf nog niet eens.
We kunnen nog niet eens de diepste trog bereiken 9km ofzo?
Schei toch uit man over intelligent.
Seti....quote:Op zondag 26 februari 2012 04:22 schreef Strani het volgende:
We weten dat we zelf niet geavanceerd genoeg zijn om andere planeten te bezoeken dus moeten we het voor een contact met 'aliens' hebben van types die geavanceerder zijn dan wij en ons dus kunnen bezoeken.
Ondertussen gaat het, als we het hebben over de zoektocht naar leven op andere planeten, juist meestal om bacteriën en dergelijken. Geen wetenschapper die ooit claimt op zoek te zijn naar E.T.
Met Seti duurt het lang, bovendien moet andere beschaving ook zoiets in bezit.quote:
SETI luistert.quote:Op zondag 26 februari 2012 14:41 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Met Seti duurt het lang, bovendien moet andere beschaving ook zoiets in bezit.
Anders is het zinloos.
Seti zenden al 20-40 jaar radiogolven uit en is nu nog niet van teruggekomen.
En als je van de trap afvalt, dan val je naar beneden. Voegt weinig toe deze uitspraak.quote:zolang we niet buiten zonnestelsel kan reizen, blijven we zo zitten.
Wat? Wie mag wat doen op een andere manier?quote:Het mag natuurlijk ook op andere manier doen.
Helemaal mee eens. Het levert zo weinig op, dat sterretjes kijken. Financieel gezien dan, want qua kennis en verwondering is het van onschatbare waarde.quote:Probleem is dat geld boel belemmering werken op zoektocht naar andere beschaving of planeten.
Had best gekund denk ik, als we niet in deze Moderne Middeleeuwen zouden zitten. Intellectueel eigendom, de aard van geld, oorlog en een ogenschijnlijk misplaatste balans tussen rationeel en emotioneel denken en handelen; het heeft de ontwikkeling richting een T1 beschaving niet veel goeds gedaan. In bepaalde opzichten zijn we in het westen barbaarser dan ooit (en in andere weer niet uiteraard).quote:Op zondag 26 februari 2012 10:59 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht? Dat er zich de afgelopen honderd jaar een soort Star Trek achtige samenleving had ontwikkeld; zonder geld, zonder eigen belang, zonder geloof, zonder conflicten? Waarin we ook nog eens álle ziektes en ouderdom uit hadden kunnen schakelen?
Vertel zoiets tegen een Sumerier, een oude Griek, een eilandneger terwijl je rondvliegt in je hangglider.quote:Dat gaat nooit gebeuren hè... Alsof je verwacht dat we een soort Goden zouden zijn geworden, over sprookjesboeken gesproken...
Natuurlijk! Maar hoe die conflicten bevochten worden is een belangrijk gegeven wanneer we spreken over 'beschaving' (die in mijn ogen niet bestaat, noch bestaan heeft op mondiale schaal).quote:Waar verschillende bevolkingsgroepen bestaan met verschillende belangen, zijn conflicten. Dat is nu zo, dat zal over tweehonderd jaar waarschijnlijk nog zo zijn.
Eens. Maar misschien is 'a small step for non-humans, a giant step for mankind'.quote:Maar dat betekent niet dat er geen enorme stappen zijn gemaakt de afgelopen honderd jaar.
Als zij niet naar ons toekomen, moeten wij naar hen toe.quote:[..]
En als je van de trap afvalt, dan val je naar beneden. Voegt weinig toe deze uitspraak.
andere snellere manier om mee communiceren bijvoorbeeld.quote:[..]
Wat? Wie mag wat doen op een andere manier?
Tja, de Search for Extra-Terrestrial Intelligence. Zegt genoeg, zou je denken, toch ?quote:
Hmmm... volgens mij besef je niet half hoe barbaars men vroeger (al) was. Plus dat we daadwerkelijk de middeleeuwen pas net achter ons hebben. In bepaalde opzichten gaat onze technologische ontwikkeling ook veel harder dan onze 'spirituele'.quote:<snip>
Had best gekund denk ik, als we niet in deze Moderne Middeleeuwen zouden zitten. Intellectueel eigendom, de aard van geld, oorlog en een ogenschijnlijk misplaatste balans tussen rationeel en emotioneel denken en handelen; het heeft de ontwikkeling richting een T1 beschaving niet veel goeds gedaan. In bepaalde opzichten zijn we in het westen barbaarser dan ooit (en in andere weer niet uiteraard).
<snip>
Eens. Vergeet ook het bezit van 'productiemiddelen' nietquote:Het is ontzettend moeilijk om te voorspellen welke innovaties onze samenleving beinvloeden, en hoezeer. Kijk naar Google en Facebook jaren terug, of sterker nog: daar waar zij op leunen; het internet en mobiele telefonie. Die twee zaken zijn nog geen 50 jaar oud en niet meer weg te denken uit deze wereld! We kunnen zoveel meer, zelfs nu al. De maatschappij-wijde implementatie van innovaties laat nu 5-100 jaar op zich wachten, niet omdat het niet anders kan, maar omdat marktwerking!
Waarom dat zo is, is een heel andere discussie dat wortelt in vrijwel alle takken van wetenschap.
Ook hier heb ik m'n ??? bijquote:Natuurlijk! Maar hoe die conflicten bevochten worden is een belangrijk gegeven wanneer we spreken over 'beschaving' (die in mijn ogen niet bestaat, noch bestaan heeft op mondiale schaal).
Nou getuigen en verslagen lijkt me een beetje sterk als ze hier waren voordat 'wij' hier waren.quote:Op zondag 26 februari 2012 16:06 schreef huupia het volgende:
aliens zijn hier al lang.... sterker nog ... ze waren hier al voor dat wij hier waren ..... hard bewijs is er natuurlijk niet ... maar genoeg aanwijzingen in d zin van getuigen en verslagen uit de oudheid .
disclosure laat niet lang meer op zich wachten, misschien wel dit jaar al
Blijkbaar is het verschil tussen signalen opvangen en uitzenden niet iedereen even duidelijk.quote:Op zondag 26 februari 2012 15:50 schreef R0N1N het volgende:
[..]
Tja, de Search for Extra-Terrestrial Intelligence. Zegt genoeg, zou je denken, toch ?
Zo denk ik er net zo over.quote:Waarschijnlijk zullen we een buitenaardse beschaving dan ook eerder 'horen' of 'zien' dan werkelijk ontmoeten. Het 'zien' heeft zelfs nog een extra probleem. Wat je ziet is het (verre) verleden. Aangezien dat licht al heel wat jaartjes onderweg is (van tientallen tot miljoenen(!)).
(voor zover ze ons nog niet gevonden hebben, uiteraard)
Of 'we' elkaar dan kunnen bereiken is nog maar de vraag. (Zal minstens op conventioneel niveau wel gebeuren denk ik. Met sondes e.d. maar werkelijk heen en weer reizen vergt 'middelen' waar we voorlopig slechts van kunnen dromen en over filosoferen of het wellicht zou kunnen.)
Met name je laatste zin is hetgeen ik wilde benadrukken. Technologisch gezien zijn we zoveel verder; tegelijkertijd gebruiken we die technologie voor, en hebben we die te danken aan, de meest afschuwelijke uitingen van onze collectieve wil.quote:Hmmm... volgens mij besef je niet half hoe barbaars men vroeger (al) was. Plus dat we daadwerkelijk de middeleeuwen pas net achter ons hebben. In bepaalde opzichten gaat onze technologische ontwikkeling ook veel harder dan onze 'spirituele'.
Het is daarom ook dat ik in zijn totaliteit niet tot een positief oordeel kan komen wat betreft de mensheid. Ergste vind ik nog dat ik vele eigenschappen, gedragingen en impulsen ook in mezelf terug zie komen. Logisch, want ik ben ook een mens. Tegelijkertijd vreemd, want ik vind het veelal weerzinwekkend.quote:Evolutionair gezien is ons brein ook nog nauwelijks een haar veranderd ten opzichte van 10.000 jaar geleden.
Hah! Materialisme helemaal vergeten!quote:[..]
Eens. Vergeet ook het bezit van 'productiemiddelen' niet
Ligt eraan hoe je dat definieert inderdaad. Vroeger keek men elkaar in de ogen aan wanneer we elkaar vermoorden, nu door een camera in de kop van een cruise missile.quote:[..]
Ook hier heb ik m'n ??? bij
Ten eerste hangt het af van je definitie van "beschaving" en hoe je die "meet".
Maar als je kijkt naar hoe conflicten worden bevochten kun je NIET stellen dat we wreder zijn geworden.
True, sommige zaken bestonden allang in andere vormen, anderen zijn zeker vooruitgang te noemen. Biologische oorlogsvoering is zelfs nog ouder dan de mens.quote:Dingen als mensenrechten, en de geneefse conventie zijn er nog nooit eerder geweest.
Zelfs "biologische" oorlogsvoering is al zo oud als de mens.
We komen er wel. We hebben geen andere keus.quote:Het doden, martelen en/of tot slaaf maken van gevangenen en/of overwonnen volkeren was vrij normaal. Ironisch genoeg waren het juist de middeleeuwen waarin men een 'code' (chivalry) ontwikkelde en naleefde. (voor zover we het over 'het westen' hebben uiteraard)
We zijn nog lang geen vredelievende soort, in z'n algemeenheid, maar ook in dat opzicht kruipt onze 'beschaving' wel vooruit.
Chaos doel je op, anarchie zoals de term ooit in de wereld kwam is zo erg nog niet. Socio-anarchie noemen ze dat tegenwoordig, al lijkt de betekenis zeer veranderlijk te zijn.quote:Neemt niet weg dat totale anarchie slechts 9 maaltijden van ons verwijdert is
ufo meldingen zoals wij die hebben waren er al in de oudheid , opgetekend in rotstekeningen .. later ook in mythen en sagen ..... veda's enz enzquote:Op zondag 26 februari 2012 16:12 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Nou getuigen en verslagen lijkt me een beetje sterk als ze hier waren voordat 'wij' hier waren.
Maar ik ben idd. nog steeds razend benieuwd naar dat disclosure project. Ze hebben veel verwachtingen geschapen, tenslotte..
Of omdat we zoeken in de verkeerde richting; een selecte groep intellectuelen stelt dat de mens een tijd lang als waterdier heeft geleefd, wat onze beperkte beharing, ongewone vetverdeling en baby-in-water-reflex zou verklaren.quote:Op zondag 26 februari 2012 16:22 schreef huupia het volgende:
biologen zoeken nog steeds naar de missing link ... de schakel die ons homo sapiens verbind met oudere mensachtigen ... nog steeds niet gevonden... dat komt volgens sommigen omdat de werkelijke scheppers niet van hier zijn.
Die uitdrukking ken ik niet, 9 maaltijden?quote:Op zondag 26 februari 2012 15:50 schreef R0N1N het volgende:
Neemt niet weg dat totale anarchie slechts 9 maaltijden van ons verwijdert is
Ja maar nu zeg je eigenlijk dat 'zij' hier geweest zijn en de mensheid geschapen hebben. Er waren toentertijd uiteraard nog geen mensen die iets konden optekenen. Laat staan dat er mythen en sagen waren.quote:Op zondag 26 februari 2012 16:22 schreef huupia het volgende:
[..]
ufo meldingen zoals wij die hebben waren er al in de oudheid , opgetekend in rotstekeningen .. later ook in mythen en sagen ..... veda's enz enz
biologen zoeken nog steeds naar de missing link ... de schakel die ons homo sapiens verbind met oudere mensachtigen ... nog steeds niet gevonden... dat komt volgens sommigen omdat de werkelijke scheppers niet van hier zijn.
dmv de evolutieleer kunnen we zien waar we van afstammen ... bepaalde genen e.d ... wat we nu weten zit er een gat ( de missing link ) tussons ons en oudere mensactigen / apenquote:Op zondag 26 februari 2012 16:46 schreef Enneacanthus_Obesus het volgende:
[..]
Ja maar nu zeg je eigenlijk dat 'zij' hier geweest zijn en de mensheid geschapen hebben. Er waren toentertijd uiteraard nog geen mensen die iets konden optekenen. Laat staan dat er mythen en sagen waren.
Ik weet dat er een missing link is. Mijn punt was eigenlijk dat apen geen rotstekeningen makenquote:Op zondag 26 februari 2012 16:54 schreef huupia het volgende:
[..]
dmv de evolutieleer kunnen we zien waar we van afstammen ... bepaalde genen e.d ... wat we nu weten zit er een gat ( de missing link ) tussons ons en oudere mensactigen / apen
natuurlijk waren er toen nog geen verslagen en mythen e.d .. die kwamen pas later ... maar toch al een paar duizend jaar v.chr.
dat van die scheppers is natuurlijk niet hard te maken .. toch zijn er wel aanwijzingen zoals de missing link .... bepaalde genen die we hebben ( zoek eens op adams missing genes )
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |