Helaas, zoals ik al vermoedde, wordt het een welles-nietes dus.quote:
Ik heb herhaaldelijks daarop nee gezegd en nog vraag je me of dat wel / niet het geval is?quote:Je vergeleek daar Dawkins' interpretatie van het werk van Darwin met Mohammeds interpretatie van de heilige schriften, of niet? Anders mag je die vergelijking nog eens uitleggen.
Mooi, dat is wat concreter, dan kan ik zeggen dat de openbaringen van Mohammed wel degelijk sociologische, politieke en morele kennis met zich hebben meegebracht.quote:Van politiek, sociologie en moraliteit kun je ook kennis hebben.
Ah dankje, even kijk of ik daar ook kan vinden wat jij er onder verstaat, gezien dat mijn vraag was.quote:Voor de betekenis van het woord 'kennis' verwijs ik je naar van Dale.
Ik zei dan ook nergens dat ze dezelfde dingen waren, laat staan dat iets per definitie kennis maakt.quote:Kennis en geloof zijn totaal verschillende dingen. Dat je gelooft dat iets kennis is maakt het nog geen kennis. (Zelfs niet als het over correcte feiten gaat waar je niets van kunt weten.)
Waar zie je mij spreken over het waarheidsgehalte dan? Ik heb het over hoe zaken worden benaderd en geacht, dat er vervolgens iemand komt en zegt dat het niet zo is op grond van zijn eigen opvattingen, doet daar weinig aan af, erbij genomen dat het afwijzen tot het benoemen van kennis ook weinig te zeggen heeft objectief.quote:Het aantal mensen dat ergens in gelooft zegt vrij weinig over het (potentiele) waarheidsgehalte van die overtuigingen. Dat het zou vervallen in een welles-nietus debat toont wat mij betreft aan dat we het hier vooral niet over kennis hebben.
Absoluut, waarom niet? Niemand heeft objectief gezien het recht om te zeggen dat eigen 'goed' het goed is, dat is relatief derhalve zou ik ook niet weten waarom je stelling niet zou kloppen.quote:Aha. Dus als die objectieve standaard voor de kwaliteit van openbaringen volledig ontbreekt, wat is dan eigenlijk nog - kennistheoretisch - de waarde van openbaringen? Is een overtuiging die iemand gewoon heeft, zonder bewijs, zonder kennis, zonder openbaring, dan niet net zo 'goed'?
Goed, misschien had ik het wat minder antagonistisch moeten plaatsen, definieer eens plagiaat in jouw bewoordingen zonder te verwijzen naar een Van dale aub.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Lees jij je dan nog even in in Oneigenlijke argumenten ?
In mijn optiek kun je je in wetenschappelijke werken nog wel vrijpleiten van plagiaat met een nette bronvermelding, en in fictie niet. Dat is inderdaad mijn persoonlijke mening op dit punt.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:50 schreef Khalifa het volgende:
Ik heb herhaaldelijks daarop nee gezegd en nog vraag je me of dat wel / niet het geval is?
Nogmaals dan: Bij aanwezige bronvermeldingen stellen dat iets plagiaat is, is ongeacht welk soort literatuur dan ook onzin, dat heeft niets met religie en wetenschap met elkaar vermaken te maken. Eerder met constructie van je geschriften en verwijzingen, of je inspiratie nou komt van God, ET, De Surinaamse Neger uit Pluto maakt me weinig af.
Laten we het erop houden dat het gewoon een beetje een ongelukkig voorbeeld was. Als je nou als voorbeeld geeft: Jan Terlouw die Lord of the Rings herschrijft, en dan hebben we wat mij betreft een goede vergelijking.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:50 schreef Khalifa het volgende:
En geloof me, als ik religie en wetenschap met elkaar wilde vergelijken, had ik dat wel gedaan, zonder het te verwerpen.
En waar baseer je dat op?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:50 schreef Khalifa het volgende:
Mooi, dat is wat concreter, dan kan ik zeggen dat de openbaringen van Mohammed wel degelijk sociologische, politieke en morele kennis met zich hebben meegebracht.
Mijn uitleg van het woord is volgens mij alles behalve exotisch, dus leef je uit.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:50 schreef Khalifa het volgende:
Ah dankje, even kijk of ik daar ook kan vinden wat jij er onder verstaat, gezien dat mijn vraag was.
Ehm, een wetenschapper die een goed verhaal heeft en dat kan staven met feiten heeft *alle* recht om te zeggen dat zijn verhaal goed is en dat, bijv, creationisme klinkklare onzin is.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:50 schreef Khalifa het volgende:
Absoluut, waarom niet? Niemand heeft objectief gezien het recht om te zeggen dat eigen 'goed' het goed is, dat is relatief derhalve zou ik ook niet weten waarom je stelling niet zou kloppen.
Nou, het herschrijven van bijv. Lord of the Rings zou ik absoluut plagiaat noemen, zelfs als je zo netjes bent om Tolkien te vermelden. Verder zou je ook in de wetenschap van plagiaat kunnen spreken wanneer je die bronvermelding achterwege laat. Bronvermeldingen in fictie lijken me niet zo interessant.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:54 schreef Khalifa het volgende:
[..]
Goed, misschien had ik het wat minder antagonistisch moeten plaatsen, definieer eens plagiaat in jouw bewoordingen zonder te verwijzen naar een Van dale aub.
Namens mijzelf. Maar ik ben er van overtuigd dat heel wat schrijvers en wetenschappers die uitleg delen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:54 schreef Khalifa het volgende:
Wat overigens niet betekent dat je alsnog definitie van Van Dale kunt gebruiken.
Los van 'alleen acceptabel' voor dit en dat waarbij je niet hebt geantwoord namens wie en wat je dat stelt als voorwaarde behalve jezelf?
Och, ik corrigeer mijn eigen posts ook nogal s. Geen probleem.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:56 schreef Khalifa het volgende:
God wat maak ik veel typ-spel fouten.
Ah oké, als je het niet erg vindt laat ik het dan daarbij, gezien ik niet zou weten waarom mijn persoonlijke opvatting daarin correcter zou zijn dan de jouwe.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 14:58 schreef Molurus het volgende:
[..]
In mijn optiek kun je je in wetenschappelijke werken nog wel vrijpleiten van plagiaat met een nette bronvermelding, en in fictie niet. Dat is inderdaad mijn persoonlijke mening op dit punt.
Nou ja in alle eerlijkheid en duidelijkheidquote:Laten we het erop houden dat het gewoon een beetje een ongelukkig voorbeeld was. Als je nou als voorbeeld geeft: Jan Terlouw die Lord of the Rings herschrijft, en dan hebben we wat mij betreft een goede vergelijking.
Organiseren, verenigen, expansie, importeren en exporteren van invloeden op grond van maar één identificerende en inspirerende factor ---> Opkomende godsdienst in Saudi Arabië.quote:En waar baseer je dat op?
Desalniettemin ga je het interpreteren en toepassen op je eigen denkwijze.quote:Mijn uitleg van het woord is volgens mij alles behalve exotisch, dus leef je uit.
Ik zou daarvoor eerder 'waar / juist' gebruiken, maar dat is mijn voorkeur inderdaad.quote:Ehm, een wetenschapper die een goed verhaal heeft en dat kan staven met feiten heeft *alle* recht om te zeggen dat zijn verhaal goed is en dat, bijv, creationisme klinkklare onzin is.
Er zijn heel veel mensen in de geschiedenis met zulke zaken bezig geweest die we nooit zouden omschrijven als profeten of wetenschappers. Hoe jij daaruit concludeert 'dat de openbaringen van Mohammed wel degelijk sociologische, politieke en morele kennis met zich hebben meegebracht' is mij nog steeds een volslagen raadsel.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:07 schreef Khalifa het volgende:
Organiseren, verenigen, expansie, importeren en exporteren van invloeden op grond van maar één identificerende en inspirerende factor ---> Opkomende godsdienst in Saudi Arabië.
Of iets wel of niet kennis is is nu juist geen kwestie van interpretatie.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:07 schreef Khalifa het volgende:
Desalniettemin ga je het interpreteren en toepassen op je eigen denkwijze.
Sja, zo gauw je gaat spreken van 'religieuze kennis' kom je onvermijdbaar in dat vaarwater terecht. Wanneer het gaat over religie zou je woorden zoals 'kennis' of 'geleerden' (binnen de Islam ook een populair woord) gewoon niet moeten gebruiken. Geloof wat je wilt, be my guest. Maar het gebruik van dit soort woorden lijkt een poging om te doen alsof het over iets anders dan geloof zou gaan. Dat lijkt me minstens misleidend.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:07 schreef Khalifa het volgende:
Ik zou daarvoor eerder 'waar / juist' gebruiken, maar dat is mijn voorkeur inderdaad.
Daarnaast komt je vergelijking neer op wetenschap-religie met elkaar vergelijken, ik zou niet weten hoe ik nog meer aan je kan duidelijk maken dat dat nooit te vergelijken is met elkaar, al komen beide stellingen overeen met elkaar.
En dat vindt jij vergelijkbaar met de Koran-Bijbel?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou, het herschrijven van bijv. Lord of the Rings zou ik absoluut plagiaat noemen, zelfs als je zo netjes bent om Tolkien te vermelden. Verder zou je ook in de wetenschap van plagiaat kunnen spreken wanneer je die bronvermelding achterwege laat. Bronvermeldingen in fictie lijken me niet zo interessant.
En vice versa net zo natuurlijk, er zijn ook heel wat auteurs en juristen die er niet zo overdenken en het per geval wordt bekeken vervolgens.quote:Namens mijzelf. Maar ik ben er van overtuigd dat heel wat schrijvers en wetenschappers die uitleg delen.
Het onderstreepte is volgens mij van essentieel belang voor je betoog. Het *moet* non-fictie zijn, want anders lijkt mijn vergelijking Bijbel vs Koran met LOTR vs de remake van volledig correct.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:19 schreef Khalifa het volgende:
[..]
En dat vindt jij vergelijkbaar met de Koran-Bijbel?
Dan zou ik graag wat alternatieve benaderingen willen leveren en verzoeken je daar nader op in te gaan.
1. De Koran is niet een herschreven Bijbel, het is een herinterpretatie van monotheistische doctrines in het Midden Oosten, met integratie van mythische figuren die ook in de Bijbel voorkomen, niet voorkomen en in sommige gevallen zelfs is weggelaten. Bij de gemeenschappelijke waarden tussen Joden en Moslims is er altijd een verwijzing naar Joods roots en hun valide claim op Goddelijke openbaringen, naast een gedeeld stamvader en zelfs verhalen waarbij wetenschappelijk en historisch niet eens de claim valt te maken dat het originele Bijbelverhalen zijn. Tot zover de mythologische kanten van de Koran.
2. Een overgroot deel van de Koran richt zich tot de omstandigheden waarin Arabieren verkeerden en dus ook situatie-specifiek inhoud, waarbij weinig valt te stellen dat het is herschreven op toepasbare wijze van de Bijbel naar de Arabieren toe.
3. De Koran is meer dan fictie, ook voor de niet-moslim lijkt me, los van de mythologische verhalen wat je zou kunnen wegzetten als fictie staan er ook enorm veel regels, wetten en levensvisies in waarmee een (niet)moslim (on)gewenst mee in aanraking komt en er dus mijn inziens een diepere analyse voor nodig is dan het weg te zetten als fictie, wat jij?
Als we het wensen concreet te houden komt deze spin off discussie wellicht meer tot haar recht in een eigen topic daarvoor?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:15 schreef Molurus het volgende:
Laten we de ongelukkige analogieen maar even laten rusten en ons beperken tot wat nu eigenlijk kennis is en hoe kennis tot stand komt of kan komen, om het nog enigszins concreet te houden.
Laat er geen misverstand ontstaan, ik zeg niet dat kennis beperkt is tot profeten en of geloof, integendeel, ik stel juist dat het naast alle andere historische ontwikkelen ook kan zijn dat een opkomende godsdienst als gevolg kennis met zich meebrengt, misschien niet perse direct, maar ook mogelijk als oorzaak-gevolg.quote:Er zijn heel veel mensen in de geschiedenis met zulke zaken bezig geweest die we nooit zouden omschrijven als profeten of wetenschappers. Hoe jij daaruit concludeert 'dat de openbaringen van Mohammed wel degelijk sociologische, politieke en morele kennis met zich hebben meegebracht' is mij nog steeds een volslagen raadsel.
Integendeel denk ik juist, wanneer je leest, praat, kennis importeert / exporteert ontkom je geenszins aan interpretatie en - relatieve - beleving.quote:Of iets wel of niet kennis is is nu juist geen kwestie van interpretatie.
Maar zeggen we hiermee nou eigenlijk niet hetzelfde? Hoe ik jouw woorden lees is namelijk als volgt:quote:Sja, zo gauw je gaat spreken van 'religieuze kennis' kom je onvermijdbaar in dat vaarwater terecht. Wanneer het gaat over religie zou je woorden zoals 'kennis' of 'geleerden' (binnen de Islam ook een populair woord) gewoon niet moeten gebruiken. Geloof wat je wilt, be my guest. Maar het gebruik van dit soort woorden lijkt een poging om te doen alsof het over iets anders dan geloof zou gaan. Dat lijkt me minstens misleidend.
Nog niet helemaal volgens mij. Het betreft hier niet zozeer mijn associaties met deze woorden, maar gewoon over wat deze woorden concreet betekenen, ook voor gelovigen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:28 schreef Khalifa het volgende:
Maar zeggen we hiermee nou eigenlijk niet hetzelfde? Hoe ik jouw woorden lees is namelijk als volgt:
Jouw bezwaren voor het gebruiken van de woorden 'kennis' en 'geleerden' komt voort uit jouw associaties met deze woorden, die jij niet vindt te integreren met geloof, godsdienst, religie etc, correct?
Nee, nee.. Ik heb opzettelijk gekozen voor 'meer dan', omdat vele niet-moslims die historisch kijken naar verzen over oorlogen en sociologen die kijken naar maatschappelijke kwesties anders zullen omgaan met zulke verzen, vergeleken met andere verzen die weer spreken over een Jezus die over het water loopt en een Mohammed die met Djins spreekt etc, het blijft hetzelfde boek, alleen verschillende kijken op verschillende delen. Een gedeelte blijft fictie voor ze, andere delen weer relevant voor vandaag de tijd.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het onderstreepte is volgens mij van essentieel belang voor je betoog. Het *moet* non-fictie zijn, want anders lijkt mijn vergelijking Bijbel vs Koran met LOTR vs de remake van volledig correct.
Met name de sociologische en maatschappelijke kwesties, gelijkheid, vrede, wetten en rechten hebben kennis meegebracht - met en nogmaals met nadruk in Arabië. -quote:Dus prima, laten we die analyse eens aangaan. Welke non-fictieve kennis vinden wij in de Bijbel en/of de Koran, en hoe plausibel is het dat die kennis door openbaringen tot stand is gekomen?
De opkomst van een nieuwe religie (elke religie) heeft altijd een grote invloed op de ontwikkelingen in een cultuur. Maar ten eerste is het me nog niet helemaal duidelijk over welke concrete (nieuwe) kennis we het nu eigenlijk hebben, en ten tweede is het me al helemaal niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt dat die kennis door openbaringen tot stand is gekomen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:28 schreef Khalifa het volgende:
Ik heb volgens mij niet je inhoudelijke standpunt meegekregen over wat ik zei? Dat opkomst van de Islam in het Midden Oosten ( Mohammeds openbaringen) kennis met zich heeft meegebracht, hoe kijk je naar die stelling?
Ik denk dat je weinig gelovigen zult hebben die bezwaren hebben voor het gebruik van deze woorden in concrete of abstracte zin in geloofskwesties?quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nog niet helemaal volgens mij. Het betreft hier niet zozeer mijn associaties met deze woorden, maar gewoon over wat deze woorden concreet betekenen, ook voor gelovigen.
Als dat je antwoord is dan denk ik dat we het volledig eens zijn.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:34 schreef Khalifa het volgende:
Plausibiliteit, tjah, ontkomen we bij het beantwoorden van deze vraag aan een dogmatisch antwoord, dat je er in moet geloven dat het zo is?
Als je ervan overtuigd bent dat jouw geloofsovertuigingen feiten zijn, allicht dat je dan wilt spreken van 'kennis'. Wat mensen geloven moeten ze wat mij betreft zelf weten, maar laten we er dan in elk geval eerlijk over zijn dat het geloof betreft, en geen kennis. Wanneer we dit soort woorden gaan gebruiken in een religieuze context vervaagt het onderscheid tussen religie en wetenschap, en dat lijkt me in geen enkel opzicht wenselijk.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:36 schreef Khalifa het volgende:
[..]
Ik denk dat je weinig gelovigen zult hebben die bezwaren hebben voor het gebruik van deze woorden in concrete of abstracte zin in geloofskwesties?
Om te beginnen met je laatste vraag: Ik zeg natuurlijk niet dat elk religie godingegeven is, dat geeft mijn inziens ook meteen een vrijstelling aan dat kennis kan voortkomen uit zogenaamde en of non-openbaringen. Ook hier, ook daar.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:34 schreef Molurus het volgende:
[..]
De opkomst van een nieuwe religie (elke religie) heeft altijd een grote invloed op de ontwikkelingen in een cultuur. Maar ten eerste is het me nog niet helemaal duidelijk over welke concrete (nieuwe) kennis we het nu eigenlijk hebben, en ten tweede is het me al helemaal niet duidelijk hoe je tot de conclusie komt dat die kennis door openbaringen tot stand is gekomen.
Tjah, als een ander andere inzichten heeft hoor ik dat graag inderdaad, maar vooralsnog geloof ik persoonlijk gezien niet dat je bij die vraag wereldwijd ontkomt aan een dogmatisch antwoord op de vraag hoe plausibel is het, voor zover je er niet in gelooft.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat je antwoord is dan denk ik dat we het volledig eens zijn.(Ook ten aanzien van het dogmatische karakter van dat antwoord.)
Nee, zo werkt het niet. Dat Ik leef is een feit, dat ik de zon zie is een feit, dat ik god niet zie is ook een feit, dus daar moet ik vervolgens in geloven zou ik willen aannemen dat het waar is wat er in geschrift X staat. Dus kennis in religieus zin en werkelijke (onomstotelijk vast) zou ik zelf nooit vergelijken. En ja ik weet dat er wel heel veel gelovigen zijn die dat doen.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je ervan overtuigd bent dat jouw geloofsovertuigingen feiten zijn, allicht dat je dan wilt spreken van 'kennis'. Wat mensen geloven moeten ze wat mij betreft zelf weten, maar laten we er dan in elk geval eerlijk over zijn dat het geloof betreft, en geen kennis. Wanneer we dit soort woorden gaan gebruiken in een religieuze context vervaagt het onderscheid tussen religie en wetenschap, en dat lijkt me in geen enkel opzicht wenselijk.
Hm, zelf gebruik ik dat woord in elk geval nooit. Meestal zijn er wel woorden die concreter en duidelijker uitdrukken wat ik wil zeggen. Hoe atheisten daar in het algemeen over denken weet ik niet... maar als je het mij vraagt gebruiken de meesten het weinig, en al zeker niet om daar iets concreets mee aan te duiden.quote:Op zaterdag 18 februari 2012 15:50 schreef Khalifa het volgende:
In de VS had je Frank Graham die zei dat atheïsten niet spiritueel kunnen zijn en het woord niet mogen gebruiken omdat ze ongelovige producten zijn van een doelloos mechanisme. Idioot? Ja absoluut, maar zijn associaties met woorden als spiritueel zal een atheïst hoop ik niet tegenhouden sommige eigen belevingen te omschrijven daarmee.
ik moet me daar bij aansluiten. Wat heeft een volmaakte God nu aan mensjes die hem alleen maar aanbidden? Een volmaakte God hoeft niet geslijmd te worden, dat is een zeer lage primitieve wens van vroegere vorsten, en ook nog van een paar hedendaagse helaas.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 21:03 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Ik ben slechts geschapen om Allah te aanbidden? Hoe kinderachtig. TS waarom geloof jij dat je geboren bent om op je knieen te zitten voor macht? Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Aanbidden heeft in een islamitische zin een grotere betekenis dan gewoon God vereren door te knielen en slijmen. Het houdt ook in dat je oprecht bent in het handelen volgens de morele wetten.quote:Op maandag 20 februari 2012 16:18 schreef hoatzin het volgende:
[..]
ik moet me daar bij aansluiten. Wat heeft een volmaakte God nu aan mensjes die hem alleen maar aanbidden? Een volmaakte God hoeft niet geslijmd te worden, dat is een zeer lage primitieve wens van vroegere vorsten, en ook nog van een paar hedendaagse helaas.
Kun je het er ook mee oneens zijn? Of moet je gehoorzamen, en ermee instemmen, en het vervolgens oprecht naleven.quote:Op maandag 20 februari 2012 17:30 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Aanbidden heeft in een islamitische zin een grotere betekenis dan gewoon God vereren door te knielen en slijmen. Het houdt ook in dat je oprecht bent in het handelen volgens de morele wetten.
maar wat hebben de morele wetten dan met de Islam te maken? Ik bedoel die zijn niet exclusief voor de Islam, maar ook voor veel oudere religies en beschavingen.quote:Op maandag 20 februari 2012 17:30 schreef Mathemaat het volgende:
[..]
Aanbidden heeft in een islamitische zin een grotere betekenis dan gewoon God vereren door te knielen en slijmen. Het houdt ook in dat je oprecht bent in het handelen volgens de morele wetten.
en wie is die hoer uit Babylon dan?quote:Op donderdag 23 februari 2012 01:01 schreef Truffelvarken het volgende:
Mohammed komt niet voor in de bijbel. Net zomin als ik. De beste man leefde 700 jaar later.
Mohammed kan hoogstens model staan voor de profetieën over het afgrijselijke beest dat uit de zee komt gekropen samen met de hoer van Babylon, met het bloederige getal 666 in zijn voorhoofd gekerfd. De voorspelde Antichrist die rivieren van bloed, leed, oorlog en smart over de wereld zal uitstorten en een zon bedekt met een haren zak. En nog is de tijd niet daar.
Zoals staat geschreven in de echte enige heilige schrift.
Propaganda.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:57 schreef Lakamavi het volgende:
Het ontkennen de komst van de laatste profeet Mohamed in de Bijbel en de Thora heeft geen zin.
Dit is aan de hand van de originele versie van de boeken bewezen.
Het is slechts een kwestie van je oogkleppen afdoen.
Veel kijkplezier:
Mensen open je ogen...!!!
Dit zou ik toch eerder omschrijven als oogkleppen opzetten.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:57 schreef Lakamavi het volgende:
Het ontkennen de komst van de laatste profeet Mohamed in de Bijbel en de Thora heeft geen zin.
Veel kijkplezier:
<knip>
Ik ben zelden iemand tegen gekomen die komt met termen als "open je ogen" die dan ook daadwerkelijk zelf een open geest heeft. Ik vrees dat jij hierop geen uitzondering gaat zijn met je religiepropagandanonsens, maar toch bedankt voor de glimlach.quote:Op zaterdag 25 februari 2012 01:57 schreef Lakamavi het volgende:
Veel kijkplezier:
Mensen open je ogen...!!!
Dit artikel heeft het over een Bijbel, terwijl het gewoon om een kopij gaat van het ' evangelie volgens Barnabas ', een gnostische versie die door de orthodoxe strekking is verworpen. Staat wel een pak dichter bij de proto-christenen ( die later als ketters werden gezien ). Vermoedelijk is dit ook een soortgelijk evangelie wat Bahira aan Mohammed onderwees, en vandaar ook de punten van verschil op de christelijke dogma's.quote:Op zondag 26 februari 2012 02:15 schreef Marlan het volgende:
Interessant nieuws inzake dit onderwerp uit Turkije:
http://www.sundayszaman.c(...)action?newsId=272334
1,500-year-old handwritten Bible kept in Ankara, ministry confirms
[ afbeelding ]
(Photo: AA)
23 February 2012, Thursday / FATMA DİŞLİ ZIBAK, İSTANBUL
The minister of culture and tourism on Thursday confirmed media reports suggesting that a 1,500-year-old Bible that was discovered by Turkish police during an anti-smuggling operation in 2000 is being kept in Ankara today.
According to media reports on Thursday, the Bible was seized from a gang smuggling artifacts during a police operation in southern Turkey in 2010 and reportedly preserves its originality and many traces of the period in which it originated.
The gang was reportedly convicted of smuggling various items seized during the operation, including the Bible, and all the artifacts were kept in a safe at an Ankara courthouse. The Bible, which was reportedly kept at the courthouse for years, was only recently handed over to the care of the Ankara Ethnography Museum.
Culture and Tourism Minister Ertuğrul Günay said on Thursday that the ministry has received a copy of Bible from the Ankara courthouse which dates back to 1,500 years ago and is thought to have been written in Aramaic, the language of Jesus. He said the Bible needs restoration and it will be opened to public display after this.
The Turkish media reports also said on Thursday that the Vatican has requested that Turkey allow it to examine the 1,500-year-old Bible; however, the Vatican Embassy in Ankara denied the reports on Thursday suggesting that the Vatican had asked Turkey to examine the copy of Bible in Ankara.
The leather-bound Bible, which is said to be worth TL 40 million, was written on leather sheets and is now under protection as it is regarded as a valuable cultural asset. Even a Xerox copy of pages from the book is reported to be worth as much as TL 3-4 million.
Some media reports also said the copy of Bible in Ankara may be a copy of the much-debated Gospel of Barnabas, which Muslims claim is an original gospel that was later suppressed; the oldest copies of this gospel date back to the 16th century and are written in Italian and Spanish. However, the Gospel of Barnabas is not included in the four gospels that currently comprise the canonical New Testament -- Matthew, Mark, Luke and John.
The Gospel of Barnabas contradicts the canonical New Testament account of Jesus and his ministry but has strong parallels with the Islamic view of Jesus. Much of its content and themes parallel Islamic ideas, and it includes a prediction by Jesus of the Prophet Muhammad coming to earth.
Ömer Faruk Harman, a theology professor, said scientific examinations may reveal whether the Bible in Ankara is the Gospel of Barnabas, which he said complies with the messages in Muslim holy book of Quran and is believed by Muslims to be the most original copy of Bible.
He said in line with Islamic belief, the Gospel of Barnabas treats Jesus as a human being and prophet not a God, rejects trinity and crucifixion of Jesus and includes a prediction about Prophet Muhammad’s coming to Earth. About the prospects of whether the Bible could be the Gospel of Barnabas, İhsan Özbek, a Protestant pastor, said this is unlikely because St. Barnabas lived in the first century and was one of the Apostles of Jesus, but the Bible in Ankara is said to be from the fifth or the sixth century.
“The copy in Ankara might have been written by one of the followers of St. Barbanas and since there is around 500 years in between St. Barnabas and the writing of the Bible copy [in Ankara], Muslims may be disappointed to see that this copy does not include things they would like to see and it might have no relation with the content of the Gospel of Barnabas,” said Özbek.
Aydoğan Vatandaş, a Today’s Zaman journalist and author who has written two books on the Gospel of Barnabas, said there is no clue that the Bible mentioned in the Turkish press dates back to 1,500 years ago, but he said it is sure that the Gospel of Barnabas had been written in the Aramaic language and Syriac alphabet.
“There is only one Gospel that exactly matches this definition: the ‘Gospel of Barnabas’ that was found in a cave in Uludere in Hakkari [now of Şırnak] in the early 1980s by villagers, which I told the story of first as a screenplay in 2005 for a film project, then in my novel in 2007, ‘The Secret of Gospel of Barnabas’ and my investigative journalism book, ‘Apokrifal’ in 2008.”
As a result of his research, Vatandaş said he found that this Gospel was actually preserved by the Special Armed Forces intelligence unit in the 1990s and that some parts of this Gospel were translated by an Aramaic language expert Dr. Hamza Hocagil under the control of the intelligence unit. He said Dr. Hocagil was asked to stop translating it by the Special Armed Forces when it turned out that he had shared sensitive information with journalists at the time.
“Since then we did not know where this Gospel was. After my book about the entire story of this Gospel and the criminal incidents surrounding it, the public’s interest and curiosity has increased and the Turkish military has been the target of several questions about the case. Therefore, I believe that the emergence of this Gospel again is very timely,” he said. Vatandaş also claimed that three other copies of this Gospel written by St. Barnabas are hidden in different locations in the region, so the Gospel in Ankara might be one of these as well.
De moslims zouden zeggen omdat eerdere openbaringen verkeerd werden uitgelegd / expres zijn verdraaid.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:06 schreef slaapvaak het volgende:
Waarom zou allah niet meteen de 'werkelijke openbaring' aka koran van Mohammed hebben openbaard. Maar eerst toestaan dat miljoenen mensen voor honderden jaren in de veronderstelling zijn God te dienen, maar eigenlijk een 'corrupt' geloof aanhouden.
Heb jij de Koran even goed gelezen.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De moslims zouden zeggen omdat eerdere openbaringen verkeerd werden uitgelegd / expres zijn verdraaid.
Dat geldt dan echter alleen voor de laatste 3000 jaar. De overige 197000 jaar dat de mensheid bestaat (of zelfs nog iets langer) die wordt voor het gemak vergeten. En de koran is van een slordige 1400 jaar geleden. Dat zou dus betekenen dat god / allah ons 198600 zonder fatsoenlijke handleiding liet zitten en daar 1400 jaar geleden maar eens kwam aankakken. Om het even te ilustreren in percentages.
99,29% van de tijd zat de mensheid zonder fatsoenlijke handleiding die zo nodig zou zijn.
Way to go god.
Ik weet dat zij zeggen dat het verdraaid/corrupt is, maar de vragen blijven.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:13 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
De moslims zouden zeggen omdat eerdere openbaringen verkeerd werden uitgelegd / expres zijn verdraaid.
Dat geldt dan echter alleen voor de laatste 3000 jaar. De overige 197000 jaar dat de mensheid bestaat (of zelfs nog iets langer) die wordt voor het gemak vergeten. En de koran is van een slordige 1400 jaar geleden. Dat zou dus betekenen dat god / allah ons 198600 zonder fatsoenlijke handleiding liet zitten en daar 1400 jaar geleden maar eens kwam aankakken. Om het even te ilustreren in percentages.
99,29% van de tijd zat de mensheid zonder fatsoenlijke handleiding die zo nodig zou zijn.
Way to go god.
hoiquote:Op zondag 26 februari 2012 12:24 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Heb jij de Koran even goed gelezen.
Nou misschien verdient dit uitleg.quote:Christenen geloven niet dat Joden verkeerd zaten met hun Torah, maar dat het in die tijd/context compatible was met de wil van God. Zij nemen de openbaring van God aan de Joden ook echt volledig serieus.
Omdat de Koran niet voor het verloren volk des Israels was, maar voor de hele mensheid, jwz.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:26 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Ik weet dat zij zeggen dat het verdraaid/corrupt is, maar de vragen blijven.
Ten eerste waarom zou dat in het geval van de Koran dan opeens anders moeten zijn?
Omdat jullie het niet konden beschermen, was een beproeving, duh.quote:Ten tweede waarom zou allah het corrupteren van zijn woord toelaten?
Mwuah, je bouwt niet verder op de corrupte fundamenten, maar op wat volgens de Islam, de echte fundamenten zijn van het Christendom, Monotheisme, Hel / Hemel / aanbidding etc/quote:Christenen geloven niet dat Joden verkeerd zaten met hun Torah, maar dat het in die tijd/context compatible was met de wil van God. Zij nemen de openbaring van God aan de Joden ook echt volledig serieus. Zij zullen echter nooit beweren dat de Torah corrupteerd is. Het NT zien zij echter als het vervolg van het OT. Daarom is het logischer om bij christenen mee te gaan in de gedachtegang dat het Christendom ook werkelijk de 2e fase is. De bewering van veel moslims dat na de 1e en 2e fase van Jodendom en Christendom de ultieme/laatste fase/openbaring de Islam is, gaat dan echter weer tegen alle logica in. Die religies waren immers verdraaid en corrupt. Je bouwt toch geen huis op een verrot fundament?
Dat zei het Christendom ervoor ook.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:34 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat de Koran niet voor het verloren volk des Israels was, maar voor de hele mensheid, jwz.
Dat wordt dan achteraf gezegd door de bron die zichzelf moet legitimeren. Niet bevredigend.quote:[..]
Omdat jullie het niet konden beschermen, was een beproeving, duh.
Hetgeen waar de Islam met het Christendom botst zijn zaken die essentieel waar of onwaar zijn voor de desbetreffende religies (Jezus Zoon van God etc., opoffering van Jezus aan het kruis).quote:[..]
Mwuah, je bouwt niet verder op de corrupte fundamenten, maar op wat volgens de Islam, de echte fundamenten zijn van het Christendom, Monotheisme, Hel / Hemel / aanbidding etc/
Zie je, corruptie, puur sang!quote:Op zondag 26 februari 2012 12:42 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Dat zei het Christendom ervoor ook.
Nee serieus, binnen de Koranische traditie, was de bescherming en het interpreteren van de heilige geschriften aan de geleerden gegeven, toen een deel van hen ( lang niet heel het jodendom, christendom, evangelie, torah of heel het geloof ) dwaalde en een groep met zich meekreeg, besloot Allah zijn laatste boek tot in den eeuwigheid zelf te beschermen tegen corruptie.quote:Dat wordt dan achteraf gezegd door de bron die zichzelf moet legitimeren. Niet bevredigend.
Nou ja eerlijk is eerlijk, met het Jodendom en sommige Oosterse Orthodoxe Christenen hebben 'jullie' daarmee ook geen vriendjes gemaakt. Is het dan niet eerder het Christendom wat daar verantwoordelijk voor is, botsen met profetische traditie?quote:Hetgeen waar de Islam met het Christendom botst zijn zaken die essentieel waar of onwaar zijn voor de desbetreffende religies (Jezus Zoon van God etc., opoffering van Jezus aan het kruis).
De overige 'fundamenten' zijn niet uniek voor het Christendom.
Sorry, het waarom wat?quote:Dus de vraag blijft, waarom!?
Dit is typerend voor het verschil in beeld wat jij en ik van God hebben.quote:Nee serieus, binnen de Koranische traditie, was de bescherming en het interpreteren van de heilige geschriften aan de geleerden gegeven, toen een deel van hen ( lang niet heel het jodendom, christendom, evangelie, torah of heel het geloof ) dwaalde en een groep met zich meekreeg, besloot Allah zijn laatste boek tot in den eeuwigheid zelf te beschermen tegen corruptie.
Mja, jij op jouw manier, ik op ZIJN manier.quote:Op zondag 26 februari 2012 12:53 schreef slaapvaak het volgende:
[..]
Dit is typerend voor het verschil in beeld wat jij en ik van God hebben.
Jonge, ga nou niet haten omdat de Koran het uiteindelijk heeft overwonnen van jullie stelletje verloren schapen.quote:Het schuin gedrukte klinkt zo... zwak. Maar ik snap dat dat een lijn is die je wilt/kan volgen.
Nou dat is niet echt gelukt he.quote:Nee serieus, binnen de Koranische traditie, was de bescherming en het interpreteren van de heilige geschriften aan de geleerden gegeven, toen een deel van hen ( lang niet heel het jodendom, christendom, evangelie, torah of heel het geloof ) dwaalde en een groep met zich meekreeg, besloot Allah zijn laatste boek tot in den eeuwigheid zelf te beschermen tegen corruptie.
Oh jawel hoor, prima gelukt, de Koran mag dan eventueel vol zitten met onzin, maar dat het nu is, zoals het is geopenbaard twijfel ik weinig aan.quote:Op zondag 26 februari 2012 13:11 schreef Daniel1976 het volgende:
[..]
Nou dat is niet echt gelukt he.
Maarja dat is geen kennis die je uit de koran haalt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |