Maar kun je het al toelichten? Wat is de opvoedkundige tik, wat is slaan en wat is mishandelen.....waar hebben ze het over in het artikel?quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:10 schreef erodome het volgende:
[..]
Het artikel gaat wel degelijk over fysieke straf in de opvoeding.
Nee hoor. In het oorspronkelijke nieuwsbericht wordt helemaal niet gesproken over mishandeling. Er wordt gebruik gemaakt van de veel objectievere termen 'spanking' en 'punishment'. Dat de Nederlandse journalist die de boel vertaalde opeens 'mishandelen' erbij bedenkt en de begrippen slaan, mishandelen en fysiek straffen bijna als synoniemen gebruikt, zegt alleen wat over het bedroevend niveau van de Nederlandse journalistiek.quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:05 schreef Gia het volgende:
Och gut, we halen weer een artikel over mishandeling van stal om de opvoedkundige tik weereens af te branden.
Niks mis met een tik op de vingers om een kind te waarschuwen voor gevaar.
Alles mis met alles wat harder is dan die tik.
Spanking was erodome nu juist wel weer erg goed inquote:Op donderdag 9 februari 2012 14:14 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Nee hoor. In het oorspronkelijke nieuwsbericht wordt helemaal niet gesproken over mishandeling. Er wordt gebruik gemaakt van de veel objectievere termen 'spanking' en 'punishment'. Dat de Nederlandse journalist die de boel vertaalde opeens 'mishandelen' erbij bedenkt en de begrippen slaan, mishandelen en fysiek straffen bijna als synoniemen gebruikt, zegt alleen wat over het bedroevend niveau van de Nederlandse journalistiek.
Verder geeft men in het artikel dus juist aan dat het slaan (dus hoogstwaarschijnlijk ook de opvoedkundige tik) ook negative gevolgen kan hebben. Al lees ik niks over de frequentie van het slaan.
Slaan....is dat dus een vlakke hand in het gezicht of een tik op de handen?? Kortom...het artikel geeft niets aan, doet aan oppervlakkige informatie en verbind er vervolgens een conclusie aan. Ik wil dus weten wat zij verstaan over punishment etc en waar ze dan slaan. Op de kont? Op de vingers? Op de ogen?? Te weinig info dus om concreet iets te kunnen stellen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:14 schreef KreKkeR het volgende:
Verder geeft men in het artikel dus juist aan dat het slaan (dus hoogstwaarschijnlijk ook de opvoedkundige tik) ook negative gevolgen kan hebben. Al lees ik niks over de frequentie van het slaan.
Het Nederlandse nieuwsbericht gaat niet over het stelselmatig mishandelen van kinderen, dat maak jij ervan. Het gaat over het mishandelen van kinderen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:09 schreef Gia het volgende:
[..]
Dit topic gaat over stelselmatig mishandelen en slaan van kinderen. Niet over een tik.
Maar ja, iedereen is het erover eens dat mishandelen en slaan uit den boze is, dus dan heb je geen discussie. En dus gaat het ALWEER over de opvoedkundige tik.
Ik neem even aan dat je met 'het artikel' doelt op het nieuwsbericht en dat je met 'er een conclusie aan verbinden' bedoelt dat men in het nieuwsbericht ergens een conclusie uit trekt?quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:16 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Slaan....is dat dus een vlakke hand in het gezicht of een tik op de handen?? Kortom...het artikel geeft niets aan, doet aan oppervlakkige informatie en verbind er vervolgens een conclusie aan. Ik wil dus weten wat zij verstaan over punishment etc en waar ze dan slaan. Op de kont? Op de vingers? Op de ogen?? Te weinig info dus om concreet iets te kunnen stellen.
Zou het ook wel grappig vinden om het te lezen, maar ik kan niks vinden op de site van dat journal waar het in gepubliceerd zou zijn...quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:27 schreef KreKkeR het volgende:
Voor de discussie hier is het natuurlijk wel handig om te weten hoe bepaalde begrippen gedefinieerd zijn. Maar goed, daarvoor zouden we het echte onderzoek in handen moeten hebben.
Als ik zie hoe weinig controle veel ouders tegenwoordig op kun kinderen hebben, heb ik het vermoeden dat de opvoedkundige tik als onderdeel van het programma "stel duidelijke grenzen" weldegelijk waarde heeft.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:21 schreef erodome het volgende:
Mishandeling heeft zonder enige twijvel negatieve effecten, maar bij gewoon fysiek straffen zijn geen positieve effecten bekend, zelfs nog een risiko op problemen(dat hoeft dus niet, maar kan zomaar wel).
Ik kon het hele artikel (nog) niet eens vinden in de lijst van haar publicaties:quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:29 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zou het ook wel grappig vinden om het te lezen, maar ik kan niks vinden op de site van dat journal waar het in gepubliceerd zou zijn...
Sinds wanneer discussieert men hier op FOK! pas over iets nadat men het volledige onderzoek heeft gelezen?quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:37 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Laten we dus maar even het hele onderzoek afwachten alvorens we stellen dat het slecht is. Zeker gezien het feit dat veel onderzoeken worden verricht in opdracht van bijvoorbeeld een partij die ergens voordeel bij heeft. Voorts hoor je steeds vaker berichten van onderzoeken die eigenlijk niet goed zijn onderzocht of door iemand is onderzocht door iemand die loog (noem hem Stapel).
En uiteraard de definities, want zonder definities is het nog waardeloos.
Dat.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Opvoedkundige tik is prima. Leren die kut kinderen tenminste weer eens dat nee ook echt nee betekent.
quote:hold a contorted position or stand motionless for an extended period.
Dat niet.quote:
Ik heb gewoon ook al geen hoge pet op van de moderne ouder (uitzonderringen daargelaten) . Ze droppen de kids her en der en dat terwijl je als 'derde' geen corrigerende functie mag uitoefenen bij dat kind. Tegen kritiek kunnen ze niet en ze zetten het kind liever in een hoek.quote:Op donderdag 9 februari 2012 16:21 schreef Gwywen het volgende:
Ik sta er van te kijken hoe veel mensen hier het slaan van kinderen (al dan niet onder de eufemistische noemer "corrigerende tik") gewoon acceptabel vinden.![]()
Tegelijk vraag ik me af hoeveel van degenen die dat roepen, zelf kinderen hebben.
Ik ben van mening dat een tik of klap eerder een uiting is van de onmacht of frustratie van de ouders en niet in de eerste instantie uitgelokt wordt door het gedrag van het kind. Een kind is niet zomaar vervelend. Daar gaat gewoonlijk wel het een en ander aan vooraf.
De ouders zouden daarbij eens wat vaker naar zichzelf moeten kijken. Winkelen met een moe kind bijvoorbeeld, omdat mama nou eenmaal zo nodig moet shoppen, en dan kwaad worden op het kind als het midden in een winkel op de grond gaat liggen gillen.
Zo'n kind is niet vervelend, zo'n kind is gewoon overvoerd en moe.
De moeder had dat kunnen voorkomen door eerder naar huis te gaan.
Het kind straffen voor een fout die de ouder maakt is volgens mij niet in orde.
Dus de ouders die dachten 'goed' bezig te zijn......quote:hold a contorted position or stand motionless for an extended period.
Oké, maar ik vraag me af in hoeverre er vanuit de volwassene of vanuit het kind wordt gedacht.quote:Op donderdag 9 februari 2012 16:26 schreef Ronnie_bravo het volgende:
[..]
Ik heb gewoon ook al geen hoge pet op van de moderne ouder (uitzonderringen daargelaten) . Ze droppen de kids her en der en dat terwijl je als 'derde' geen corrigerende functie mag uitoefenen bij dat kind. Tegen kritiek kunnen ze niet en ze zetten het kind liever in een hoek.
Nu wel, dat is ook als mishandeling aangemerkt.
bron: http://www.umanitoba.ca/f(...)/media/Durrant_1.pdf
Daar heb je helemaal gelijk in.quote:Op donderdag 9 februari 2012 16:36 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Oké, maar ik vraag me af in hoeverre er vanuit de volwassene of vanuit het kind wordt gedacht.
Ik ga in eerste instantie uit van het belang van mijn kind. Dat betekent niet dat alles om haar draait, maar het betekent wel dat als ik haar vervelend vind, ik eerst bij mezelf te rade ga of het niet gewoon aan mezelf ligt; misschien heb ik die dag gewoon een rotdag en erger ik me overal aan. Dan verdient mijn kind toch zeker geen straf! Dan moet ik zorgen dat ik voorgaan wel op tijd naar bed ga, of mijn dagen niet meer zo vol plan, of zoiets.
Ja, heb ik, vroeger weleens gedaan. Ze hoefden niet stil te staan, maar wel er blijven staan. Als ze dan na een niet zo'n lange tijd netjes 'sorry' zeiden voor wat ze hadden uitgevreten, mochten ze weer gaan spelen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Wie van de ouders zet zijn of haar kind weleens in een hoek...dat ze daar dan moeten blijven stilstaan?
Ik heb best weleens in de hoek moeten staan vroeger, dat was vernederend met de broek naar beneden, was toch vaak een halfuurtje daar staan. Nu ben ik 18, dit komt niet meer voor natuurlijk, maar straf kan ik nog wel degelijk krijgen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 14:40 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Wie van de ouders zet zijn of haar kind weleens in een hoek...dat ze daar dan moeten blijven stilstaan?
Ik heb als peutertje ooit zo'n erge driftbui gehad dat ik stopte met ademen. Een flinke pets op mijn billen heeft toen mijn leven gered.quote:Op donderdag 9 februari 2012 16:48 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Je hebt de tik (vergelijkbaar met de prik met de schaar om even aan te tonen dat rondrennen met een schaar echt gevaarlijk is), de mep (flinke pets op de wang om kind even te kalmeren of pats op de billen) en slaan (als in een flinke dreun, mishandeling).
De kleine prik met de schaar vind ik wel kunnen. Dit is niet om je kind pijn te doen, maar om even een heel effectief leermomentje te hebben. Korte pijn kan een enorme goede leermeester zijn. Het heeft helaas niet altijd effect om je kind van 2 te vertellen dat het geen goed idee is de gloeiend hete verwarming niet aan te raken. Dan kun je beter heeeel even je kind laten schrikken om zeer kort de ervaring mee te maken, dan is het meteen geleerd. En jij hoeft niet naar het ziekenhuis omdat je het met alleen praten probeerde. Dat is niet slaan met je handen, maar om duidelijk te maken dat er ook gevaarlijke spullen zijn.
De mep vind ik erger. Meestal gebruikt om hysterie op te lossen als je geen andere uitweg meer zit. Zou in hoogst uitzonderlijke gevallen toegepast dienen te worden als er echt niets anders meer kan worden verzonnen. Dus als je na een half uur hysterie het ook niet meer weet als ouder kan een mep soms uitkomst bieden. Je zou er eigenlijk altijd boven moeten staan, maar ik zou het een ouder niet meteen kwalijk nemen als die er na een half uur nog niet uitkomt met zijn kroost en dan een mep op de billen of wang geeft.
Slaan als in mishandeling is altijd not done.
Met je broek naar beneden? Echt in je blote gat of in je onderbroek? Waar slaat dat op?quote:Op donderdag 9 februari 2012 17:52 schreef RoadrunnerX het volgende:
Ik heb best weleens in de hoek moeten staan vroeger, dat was vernederend met de broek naar beneden, was toch vaak een halfuurtje daar staan. Nu ben ik 18, dit komt niet meer voor natuurlijk, maar straf kan ik nog wel degelijk krijgen.
In blote gat, zonder pardon hoor. Ik weet niet beter dat mijn ouders streng zijn in de opvoeding, maar slaan, afgezien van een flinke tik op mijn kont, eigenlijk niet.quote:Op donderdag 9 februari 2012 17:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Met je broek naar beneden? Echt in je blote gat of in je onderbroek? Waar slaat dat op?
Hier zijn ze ook 17 en 19 en ja, komt voor dat ze gestraft worden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |