abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107784241
quote:
TORONTO - Kinderen die fysiek worden gestraft, ontwikkelen zich minder goed. Ook kan het IQ, een maat voor de intelligentie, van een kind lager uitvallen door mishandeling.

Dat schrijven wetenschappers dinsdag in een Canadees wetenschappelijk tijdschrift.

De wetenschappers bekeken al het onderzoek dat de afgelopen 20 jaar is gedaan naar het slaan van kinderen.

Professor Joan Durant van de Universiteit van Manitoba stelt dat de discussie de laatste jaren te veel is gegaan over of je een kind mag slaan en niet over de medische gevolgen daarvan.

''We zijn voorbij het punt dat we dit nog een controversieel onderwerp kunnen noemen'', zegt Durant. ''In het onderzoek is geen controverse te vinden.'' Er is inmiddels een berg wetenschappelijk bewijs dat fysiek straffen schadelijke gevolgen kan hebben, stelt zij.

Agressief

Zo worden mishandelde kinderen agressief en antisociaal en hebben ze ontwikkelingsproblemen. Verder zijn mensen die vroeger van hun ouders weleens een pak slaag kregen, vaker depressief of verslaafd.

Uit recent onderzoek komt naar voren dat de grijze stof in het menselijk brein afneemt door fysieke straffen. Daardoor doen kinderen het minder goed bij IQ-testen.

Positieve effecten

''Er zijn geen studies die aantonen dat er op de lange termijn positieve effecten van fysieke straffen zijn'', aldus Durant. Ze vindt het dan ook onbegrijpelijk dat overheden niet handelen naar de uitkomsten van de onderzoeken.

''Als we een handvol studies hebben die aantonen dat je het risico op kanker kunt verminderen door elke dag 500 milligram vitamine C in te nemen, zouden we dat allemaal doen'', betoogt Durant. ''Wij hebben meer dan 100 onderzoeken die hetzelfde laten zien voor lijfstraffen, en toch blijven we het controversieel noemen.''

Lijfstraffen voor kinderen zijn in 32 landen verboden. In een groot deel van de wereld is het slaan van kinderen nog sociaal geaccepteerd.
© ANP
Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)ade-veroorzaken.html

Het wordt steeds duidelijker dat slaan echt slecht is en de opvoedkundige tik iig geen positieve effecten heeft.
Toch blijven veel mensen voorstander hiervan, waar komt dat toch vandaan?
Is het omdat die tik(slaan zijn de meeste het wel over eens) het idee geeft dat er ingegrepen wordt, dat het een stukje frustratie oplost van de volwassenen eromheen en de ouder zelf?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_107784277
Opvoedkundige tik is prima. Leren die kut kinderen tenminste weer eens dat nee ook echt nee betekent.
pi_107784321
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Opvoedkundige tik is prima. Leren die kut kinderen tenminste weer eens dat nee ook echt nee betekent.
Dus al die onderzoeken hebben het fout?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  donderdag 9 februari 2012 @ 11:19:34 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_107784347
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:18 schreef erodome het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen mishandeling en een tik.
pi_107784359
groot verschil tussen opvoedkundige 'tik' en de mishandeling waar dit artikel over spreekt...
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_107784376
quote:

[..]

Ik kreeg vroeger pantoffels naar m'n hoofd. Ik ben er niet dommer van geworden. Alleen maar slimmer :)
pi_107784403
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Ik kreeg vroeger pantoffels naar m'n hoofd. Ik ben er niet dommer van geworden. Alleen maar slimmer :)
Ik klompen!
pi_107784418
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:19 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen mishandeling en een tik.
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:19 schreef Leipo666 het volgende:
groot verschil tussen opvoedkundige 'tik' en de mishandeling waar dit artikel over spreekt...
Volgens mij redeneert men tegenwoordig: Tik -> Mishandeling
pi_107784435
quote:
18s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:21 schreef DaKKiE1984 het volgende:

[..]

Ik klompen!
Gelukkig waren onze pantoffels van die fluffel pantoffels :@
pi_107784438
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:19 schreef Leipo666 het volgende:
Mishandeling heeft zonder enige twijvel negatieve effecten, maar bij gewoon fysiek straffen zijn geen positieve effecten bekend, zelfs nog een risiko op problemen(dat hoeft dus niet, maar kan zomaar wel).
pi_107784453
Ik heb door die pantoffels ook hendig sjieke ninja skills gekregen. Heletijd die dingen proberen te ontwijken!
pi_107784467
Ouders die met hun kinderen in debat gaan. :') Een stevige opvoedkundige tik op de handen of tegen de billen is nog geen enkel kind slechter van geworden.
pi_107784468
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

Tja, als dat betekend dat je meer dan 20 jaar aan onderzoek zomaar wegschuift dan vraag ik me dat af ;) :P
pi_107784482
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef fratsman het volgende:
Ouders die met hun kinderen in debat gaan. :') Een stevige opvoedkundige tik op de handen of tegen de billen is nog geen enkel kind slechter van geworden.
Ruim 20 jaar aan onderzoek laat toch echt wat anders zien.
En er zit gelukkig heel veel tussen nooit corrigeren en de tik.
  donderdag 9 februari 2012 @ 11:23:26 #15
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_107784488
Als je je kind slaat en het heeft 'langdurige schade', dan sla je niet hard genoeg...
pi_107784504
quote:
Helemaal mee eens.
Kijk die mensen in de supermarkt met hun onhandelbare kutkooters, nog nooit een tik gehad, en dan krijg je dus zulke situaties.
pi_107784508
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Tja, als dat betekend dat je meer dan 20 jaar aan onderzoek zomaar wegschuift dan vraag ik me dat af ;) :P
"Onderzoeken" kan je tegenwoordig beter met een korrel zout nemen.
pi_107784518
quote:

[..]

Correlatie is geen causaliteit. Zo is het natuurlijk vrij makkelijk te beweren dat het echte mishandelen van kinderen simpelweg vaker gebeurt door ouders met een veel lager IQ dan normaal, wat meestal dan ook resulteert in slechtere thuissituaties, armoede, alcoholisme etc. En kinderen van domme ouders zijn meestal zelf ook dommer.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_107784521
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Mishandeling heeft zonder enige twijvel negatieve effecten, maar bij gewoon fysiek straffen zijn geen positieve effecten bekend, zelfs nog een risiko op problemen(dat hoeft dus niet, maar kan zomaar wel).
als ik kijk naar de kinderen uit mijn jeugd die vroeger geen tik kregen zou ik juist het tegenovergestelde willen pleiten: die zijn totaal ontspoord en hebben alweer wat andere straffen (gevangenis) achter de rug :P
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_107784525
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:

[..]

"Onderzoeken" kan je tegenwoordig beter met een korrel zout nemen.
Vertaald, onderzoeken die mij niet goed uitkomen neem ik met een korrel zout.
pi_107784526
quote:
Het is natuurlijk geen kwestie van of in debat gaan of ze een tik verkopen. Prima ouders kunnen wat mij betreft hun kinderen verbaal duidelijk maken wat grenzen zijn, zonder in debat te gaan.
  donderdag 9 februari 2012 @ 11:24:28 #22
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_107784529
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:23 schreef Yi-Long het volgende:
Als je je kind slaat en het heeft 'langdurige schade', dan sla je niet hard genoeg...
Als je maar hard genoeg slaat wordt het in ieder geval nooit meer onhandelbaar
pi_107784533
quote:
Vraag me sowieso af waar je hersenen zitten als je van een klap op je reet je IQ lager word
  donderdag 9 februari 2012 @ 11:25:08 #24
95427 Hephaistos.
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_107784554
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Correlatie is geen causaliteit. Zo is het natuurlijk vrij makkelijk te beweren dat het echte mishandelen van kinderen simpelweg vaker gebeurt door ouders met een veel lager IQ dan normaal, wat meestal dan ook resulteert in slechtere thuissituaties, armoede, alcoholisme etc. En kinderen van domme ouders zijn meestal zelf ook dommer.
En dit is inderdaad de kern van hoe serieus je de OP moet nemen.
pi_107784582
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:25 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

En dit is inderdaad de kern van hoe serieus je de OP moet nemen.
Je denkt werkelijk dat ze daar in 20 jaar onderzoek nog nooit over nagedacht hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')