Bron: http://www.nu.nl/algemeen(...)ade-veroorzaken.htmlquote:TORONTO - Kinderen die fysiek worden gestraft, ontwikkelen zich minder goed. Ook kan het IQ, een maat voor de intelligentie, van een kind lager uitvallen door mishandeling.
Dat schrijven wetenschappers dinsdag in een Canadees wetenschappelijk tijdschrift.
De wetenschappers bekeken al het onderzoek dat de afgelopen 20 jaar is gedaan naar het slaan van kinderen.
Professor Joan Durant van de Universiteit van Manitoba stelt dat de discussie de laatste jaren te veel is gegaan over of je een kind mag slaan en niet over de medische gevolgen daarvan.
''We zijn voorbij het punt dat we dit nog een controversieel onderwerp kunnen noemen'', zegt Durant. ''In het onderzoek is geen controverse te vinden.'' Er is inmiddels een berg wetenschappelijk bewijs dat fysiek straffen schadelijke gevolgen kan hebben, stelt zij.
Agressief
Zo worden mishandelde kinderen agressief en antisociaal en hebben ze ontwikkelingsproblemen. Verder zijn mensen die vroeger van hun ouders weleens een pak slaag kregen, vaker depressief of verslaafd.
Uit recent onderzoek komt naar voren dat de grijze stof in het menselijk brein afneemt door fysieke straffen. Daardoor doen kinderen het minder goed bij IQ-testen.
Positieve effecten
''Er zijn geen studies die aantonen dat er op de lange termijn positieve effecten van fysieke straffen zijn'', aldus Durant. Ze vindt het dan ook onbegrijpelijk dat overheden niet handelen naar de uitkomsten van de onderzoeken.
''Als we een handvol studies hebben die aantonen dat je het risico op kanker kunt verminderen door elke dag 500 milligram vitamine C in te nemen, zouden we dat allemaal doen'', betoogt Durant. ''Wij hebben meer dan 100 onderzoeken die hetzelfde laten zien voor lijfstraffen, en toch blijven we het controversieel noemen.''
Lijfstraffen voor kinderen zijn in 32 landen verboden. In een groot deel van de wereld is het slaan van kinderen nog sociaal geaccepteerd.
© ANP
Dus al die onderzoeken hebben het fout?quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:17 schreef ClapClapYourHands het volgende:
Opvoedkundige tik is prima. Leren die kut kinderen tenminste weer eens dat nee ook echt nee betekent.
Er is een verschil tussen mishandeling en een tik.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Dus al die onderzoeken hebben het fout?
Ik kreeg vroeger pantoffels naar m'n hoofd. Ik ben er niet dommer van geworden. Alleen maar slimmerquote:Op donderdag 9 februari 2012 11:18 schreef erodome het volgende:
[..]
Ik klompen!quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ik kreeg vroeger pantoffels naar m'n hoofd. Ik ben er niet dommer van geworden. Alleen maar slimmer
quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:19 schreef BasEnAad het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen mishandeling en een tik.
Volgens mij redeneert men tegenwoordig: Tik -> Mishandelingquote:Op donderdag 9 februari 2012 11:19 schreef Leipo666 het volgende:
groot verschil tussen opvoedkundige 'tik' en de mishandeling waar dit artikel over spreekt...
Mishandeling heeft zonder enige twijvel negatieve effecten, maar bij gewoon fysiek straffen zijn geen positieve effecten bekend, zelfs nog een risiko op problemen(dat hoeft dus niet, maar kan zomaar wel).quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:19 schreef Leipo666 het volgende:
groot verschil tussen opvoedkundige 'tik' en de mishandeling waar dit artikel over spreekt...
Tja, als dat betekend dat je meer dan 20 jaar aan onderzoek zomaar wegschuift dan vraag ik me dat afquote:Op donderdag 9 februari 2012 11:20 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
Ik kreeg vroeger pantoffels naar m'n hoofd. Ik ben er niet dommer van geworden. Alleen maar slimmer
Ruim 20 jaar aan onderzoek laat toch echt wat anders zien.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef fratsman het volgende:
Ouders die met hun kinderen in debat gaan.Een stevige opvoedkundige tik op de handen of tegen de billen is nog geen enkel kind slechter van geworden.
Helemaal mee eens.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef fratsman het volgende:
Ouders die met hun kinderen in debat gaan.Een stevige opvoedkundige tik op de handen of tegen de billen is nog geen enkel kind slechter van geworden.
"Onderzoeken" kan je tegenwoordig beter met een korrel zout nemen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef erodome het volgende:
[..]
Tja, als dat betekend dat je meer dan 20 jaar aan onderzoek zomaar wegschuift dan vraag ik me dat af![]()
Correlatie is geen causaliteit. Zo is het natuurlijk vrij makkelijk te beweren dat het echte mishandelen van kinderen simpelweg vaker gebeurt door ouders met een veel lager IQ dan normaal, wat meestal dan ook resulteert in slechtere thuissituaties, armoede, alcoholisme etc. En kinderen van domme ouders zijn meestal zelf ook dommer.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:18 schreef erodome het volgende:
[..]
als ik kijk naar de kinderen uit mijn jeugd die vroeger geen tik kregen zou ik juist het tegenovergestelde willen pleiten: die zijn totaal ontspoord en hebben alweer wat andere straffen (gevangenis) achter de rugquote:Op donderdag 9 februari 2012 11:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Mishandeling heeft zonder enige twijvel negatieve effecten, maar bij gewoon fysiek straffen zijn geen positieve effecten bekend, zelfs nog een risiko op problemen(dat hoeft dus niet, maar kan zomaar wel).
Vertaald, onderzoeken die mij niet goed uitkomen neem ik met een korrel zout.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:23 schreef ClapClapYourHands het volgende:
[..]
"Onderzoeken" kan je tegenwoordig beter met een korrel zout nemen.
Het is natuurlijk geen kwestie van of in debat gaan of ze een tik verkopen. Prima ouders kunnen wat mij betreft hun kinderen verbaal duidelijk maken wat grenzen zijn, zonder in debat te gaan.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef fratsman het volgende:
Als je maar hard genoeg slaat wordt het in ieder geval nooit meer onhandelbaarquote:Op donderdag 9 februari 2012 11:23 schreef Yi-Long het volgende:
Als je je kind slaat en het heeft 'langdurige schade', dan sla je niet hard genoeg...
Vraag me sowieso af waar je hersenen zitten als je van een klap op je reet je IQ lager wordquote:Op donderdag 9 februari 2012 11:22 schreef fratsman het volgende:
En dit is inderdaad de kern van hoe serieus je de OP moet nemen.quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Correlatie is geen causaliteit. Zo is het natuurlijk vrij makkelijk te beweren dat het echte mishandelen van kinderen simpelweg vaker gebeurt door ouders met een veel lager IQ dan normaal, wat meestal dan ook resulteert in slechtere thuissituaties, armoede, alcoholisme etc. En kinderen van domme ouders zijn meestal zelf ook dommer.
Je denkt werkelijk dat ze daar in 20 jaar onderzoek nog nooit over nagedacht hebben?quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:25 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
En dit is inderdaad de kern van hoe serieus je de OP moet nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |