http://www.nu.nl/internet/2736276/telecombedrijf-kpn-gehackt.htmlquote:Telecombedrijf KPN gehackt
Laatste update: 8 februari 2012 18:29 info
DEN HAAG - Telecombedrijf KPN is vorige maand door onbekenden gehackt. De hackers wisten zich toegang te verschaffen tot servers die de klantgegevens bevatten, bevestigde het bedrijf woensdag.
Toen KPN de digitale inbraak ontdekte, zijn onmiddellijk maatregelen getroffen om de gegevens van klanten te beschermen en om de dienstverlening ongestoord en veilig te blijven verzorgen.
Samen met een gespecialiseerd bedrijf zegt KPN het lek te hebben gedicht. Het is niet bekend van hoeveel klanten de gegevens zijn ingezien.
Het telecomconcern heeft alle relevante instanties over de inbraak geïnformeerd, waaronder het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), toezichthouder Opta en het Openbaar Ministerie. Het bedrijf gaat na een diepgaande analyse bekijken hoe klanten en servers nog beter kunnen worden beschermd tegen aanvallen van hackers.
Wat weg is is weg.quote:Toen KPN de digitale inbraak ontdekte, zijn onmiddellijk maatregelen getroffen om de gegevens van klanten te beschermen en om de dienstverlening ongestoord en veilig te blijven verzorgen.
Bronquote:Wachtwoord
In de configuratiebestanden staan inloggevens voor het beheren van DNS-servers. Opmerkelijk daarbij is dat deze IP-servers ook via internet te vinden zijn, terwijl er wordt gewerkt met niet-publieke internetadressen. Daarmee geeft KPN publiek informatie over de eigen infrastructuur weg.
Uit het bestand blijkt ook dat het wachtwoord g1rlp0w3r niet echt sterk is gekozen. Het configuratiebestand ziet er als volgt uit:
Dit soort omgevingen zou wachtwoord niet eens zo belangrijk moeten zijn, dat is nog wel minst erge, dat dit soort omgevingen uberhaupt van buiten bereikbaar zijn is een grof schandaal.quote:
Dat deze systemen dan ook nog eens niet fysiek gescheiden zijn van andere systemen (zoals het bellen) is helemaal bizar.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 10:37 schreef raptorix het volgende:
Dit soort omgevingen zou wachtwoord niet eens zo belangrijk moeten zijn, dat is nog wel minst erge, dat dit soort omgevingen uberhaupt van buiten bereikbaar zijn is een grof schandaal.
De hacker heeft naar mijn weten ook nog eens een bestand van 16 GIG aan data buit gemaakt, dat lijkt er dus op dat hij direct een database heeft kunnen queryen met alle records, of een export buit heeft gemaakt, dit soort essentieele systemen zou je op deze manier nooit mogen kunnen raadplegen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 10:45 schreef Catbert het volgende:
[..]
Dat deze systemen dan ook nog eens niet fysiek gescheiden zijn van andere systemen (zoals het bellen) is helemaal bizar.
quote:Vanmiddag verschenen op de website Pastebin de accountgegevens van ongeveer 500 KPN-gebruikers. Het is de verwachting dat deze gegevens buit zijn gemaakt bij de hack die twee dagen geleden werd ontdekt.
Als reactie op het bekendmaken van de persoonlijke gegevens heeft KPN haar maildiensten offline gehaald, zo meldt Tweakers.net.
Van de meer dan 500 KPN klanten lekte de naam, het adres, de postcode, de woonplaats, het telefoonnummer, het 06-nummer, het e-mail adres en het wachtwoord uit.
De woordvoerder van KPN wil geen meldingen doen over de lek, los van het bericht dat het onderzoek naar de hack in volle gang is. Gebruikers op Twitter konden bevestigen dat de persoonsgegevens kloppen, zo stelt Tweakers.net. Ook stelt de website dat maar liefst 16 gigabyte aan informatie buit is gemaakt door de hackers, al is het moeilijk te zeggen wat voor informatie is dit. Ook wilde KPN deze 16 gigabyte niet bevestigen.
http://www.powned.tv/nieu(...)kend_na_kpnhack.html
Ja inderdaad alleen van KPN. Echter heel veel mensen gebruiken dezelfde ww voor verschillende sitesquote:Op vrijdag 10 februari 2012 18:22 schreef EL_Presidente het volgende:
welk wachtwoord is dit precies, die van Mijn KPN toch??
quote:
ik zou zeggen; ga het na.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 18:26 schreef Madame_Paon het volgende:
[..]![]()
Ik zit bij KPN.Als er maar niks met mijn gegevens gebeurd is ....
Wij staan er niet tussen. Gelukkig maar. Familie en buren staan er ook niet tussen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 18:27 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik zou zeggen; ga het na.
http://pastebin.com/2vYRVMtq
Ik sta er niet tussen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 18:27 schreef Mirjam het volgende:
[..]
ik zou zeggen; ga het na.
http://pastebin.com/2vYRVMtq
mwah, als kpn blijft liegen dan dumpen de hackers vanzelf alle gegevens online. Dan kunnen we er wel eens tussen staanquote:
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 @ 19:34 schreef MaGNeT het volgende:
Ik vermoed dat klanten van de KPN sowieso t/m dinsdag geen gebruik zullen kunnen maken van hun e-mail.
Waarom?
- alle wachtwoorden van klanten (alle!) bij KPN moeten gereset worden
- deze kunnen niet gemaild worden (duh)
- deze zullen ouderwets per brief verstuurd moeten worden
- al verzenden ze het morgen, dan wordt er maandag meestal niets bezorgd
- op z'n vroegst heb je dan dinsdag je nieuwe wachtwoorden
Ook fijn voor de bedrijven die nog een POP connector op de server gebruiken voor al hun mail-accounts
Ze kunnen het ook als een Torrent online zetten in een versleuteld bestand en dan dreigen het wachtwoord openbaar te maken. Dat hebben we eerder gezien bij Anonymous.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 19:27 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
mwah, als kpn blijft liegen dan dumpen de hackers vanzelf alle gegevens online. Dan kunnen we er wel eens tussen staan
Waarschijnlijk dan met zwakke beveiliging, welke op zo een grote hoeveelheid binnen enkele minuten te kraken is.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:43 schreef Mirjam het volgende:
[..]
het schijnt dat ze wel gecodeerd waren opgeslagen, hoe en wat weet ik ook nhiet precies
De kans is groter dan dat men alle wachtwoorden heeft, dan dat het niet zo is.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:06 schreef Doodloper het volgende:
Dus eerst is er niks uitgelekt en zegt KPN "er is niks buitgemaakt door de hackers", dan 'lekken' er 500 wachtwoorden uit en zegt KPN "oh, er zijn er toch wel 500 buitgemaakt". What's next: alles vrijgeven en KPN die zegt "whoops, alles is buitgemaakt"?
Idd, zeker als de hacker(s?) 16GB aan data heeft binnengehaald.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:09 schreef raptorix het volgende:
[..]
De kans is groter dan dat men alle wachtwoorden heeft, dan dat het niet zo is.
2 miljoen accounts, heb je in plain text, in 10 minuten binnen.
Welke maatregelen moet je nu dan nemen omdat een puisterig hackertje je adres en telefoonnummer heeft weten te bemachtigen?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:51 schreef raptorix het volgende:
Maar dit is een grove schande, eerst beweert men dat er niets gestolen is, en nu gooit men de hele boel plat, wanneer daadwerkelijk blijkt dat de boel compromised is, betekend dit veruit het grootste beveiligingsincident uit de nederlandse geschiedenis, dit gaat veel verder dan SSL certificaten affaire van diginotar. Als er morgen geen helderheid is, dan overweeg ik als KPN klant juridische stappen te gaan ondernemen, niet alleen bestaat de kans dat mijn account gehacked is, maar ook dat mijn adres gegevens op straat liggen, ik zal dus op veel vlakken maatregelen moeten nemen om veiligheid van mijn zaken af te schermen.
Het is meer dan je adres en telefoonnummer. En nu kan je wel heerlijk denigrerend lopen doen over die hacker(s) maar dat neemt niet weg dat KPN heel hard aan het falen is hier.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:12 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Welke maatregelen moet je nu dan nemen omdat een puisterig hackertje je adres en telefoonnummer heeft weten te bemachtigen?
Welja, vergeet het wachtwoord even voor het gemak.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:12 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Welke maatregelen moet je nu dan nemen omdat een puisterig hackertje je adres en telefoonnummer heeft weten te bemachtigen?
Ontken ik dat dan?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:15 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Het is meer dan je adres en telefoonnummer. En nu kan je wel heerlijk denigrerend lopen doen over die hacker(s) maar dat neemt niet weg dat KPN heel hard aan het falen is hier.
Ik negeer het wachtwoord niet, ik ga alleen in op iets wat me niet duidelijk is in zijn betoog. Waarom leidt de openbaarheid van zijn adresgegevens ook tot veiligheidsmaatregelen?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:16 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Welja, vergeet het wachtwoord even voor het gemak.
Dat we nou allemaal jouw wachtwoord mogen weten oké...
Als men mijn telefoonnummer, bankgegevens, adresgegevens heeft is dat bij veel instanties voldoende om fraude te plegen, daarnaast is het niet ondenkbaar dat men ook toegang heeft gehad tot andere systemen, bijvoorbeeld nummers die ik gebeld heb.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:12 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Welke maatregelen moet je nu dan nemen omdat een puisterig hackertje je adres en telefoonnummer heeft weten te bemachtigen?
Kortom, men was al 2 weken op de hoogte van deze security breach, elk fatsoenlijk bedrijf zou bij twijfel direct overgaan tot afsluiting van hun systeem. KPN hoopte echter dat het mee zou vallen, en sloot hun systemen pas af op moment dat de hacker liet zien wel degelijk over accounts beschikte.quote:Dat was ook het moment om Code Rood af te roepen over het bedrijf. Dit betekent dat er een acuut probleem verholpen moet worden. Een team van zo'n honderd medewerkers heeft in de periode 27 januari tot en met 3 februari 24 uur per dag gewerkt. Een belangrijke taak naast het onderzoek was het stapsgewijs stilletjes patchen van de omgeving zonder dat de dagelijkse operatie werd verstoord. Ook werd toen het strafrechtelijk onderzoek gestart.
Dan heb je een punt, excuses.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:19 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Ik negeer het wachtwoord niet, ik ga alleen in op iets wat me niet duidelijk is in zijn betoog. Waarom leidt de openbaarheid van zijn adresgegevens ook tot veiligheidsmaatregelen?
Waarom moet er altijd eerst iets ernstigs gebeuren voordat men (management ongetwijfeld) echt actie gaat ondernemen?quote:Bronnen binnen KPN melden aan NU.nl dat de onderneming al in december zou zijn gewaarschuwd voor problemen met het type servers dat is gehackt.
Uit een onderzoek van een beveiligingsbedrijf was gebleken dat er zwakheden in servers zaten die gebruikmaakten van dezelfde versie van hetzelfde besturingssysteem als draaide op de nu gekraakte systemen. Die vaststelling leidde binnen KPN echter niet tot directe actie.
De onderneming zegt die problemen te onderkennen en bezig te zijn de die aan te pakken. "Veiligheid wordt een topprioriteit. We zijn er nu zeer bewust mee bezig, en de onderste steen zal echt boven komen", belooft een zegsvrouw. Ze benadrukt dat KPN serieus gaat investeren in het opkrikken van de beveiliging. "De notie dat we ons moeten wapenen is echt wel binnengekomen."
quote:Op donderdag 9 februari 2012 07:39 schreef raptorix het volgende:
Beetje flauwekul verklaring, ik ben zelf redelijk vaak bij security zaken betrokken, en wanneer je echt gehacked bent is het vrijwel niet te achterhalen wat er dan wel gestolen is.
Dat had het al jaren moeten zijn..... beetje erg veel mosterd na de maaltijd. Wat een nalatigheid zeg... In het verleden ben ik wel eens klant van ze geweest maar ze zullen mij nooit meer terug zien.quote:De onderneming zegt die problemen te onderkennen en bezig te zijn de die aan te pakken. "Veiligheid wordt een topprioriteit. We zijn er nu zeer bewust mee bezig, en de onderste steen zal echt boven komen", belooft een zegsvrouw. Ze benadrukt dat KPN serieus gaat investeren in het opkrikken van de beveiliging. "De notie dat we ons moeten wapenen is echt wel binnengekomen."
Tja. Als je een mobiel abo afsluit in de winkel of een auto huurt bij Hertz moet je ook een kopie van je ID geven aan een kerel die er misschien net 1 dag werkt. De postbode die bij jou de post bezorgt kan ook brieven achterover drukken. Allemaal grote risico's maar ik hoor er niet vaak over dat hier grote problemen door zijn.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als men mijn telefoonnummer, bankgegevens, adresgegevens heeft is dat bij veel instanties voldoende om fraude te plegen, daarnaast is het niet ondenkbaar dat men ook toegang heeft gehad tot andere systemen, bijvoorbeeld nummers die ik gebeld heb.
GSM verkeer is per definitie af te luisteren door criminelen. Tan codes zijn trouwens beperkt geldig, je eigen keus om via sms te ontvangen en tevens alleen te gebruiken icm username & password van je internetbankieren.quote:Denk bijvoorbeeld de mogelijkheid om SMS verkeer uit te lezen (Tan codes!!!!).
Dat is inderdaad niet zo netjes, dat ben ik met je eens. Dit is de verklaring daarover:quote:Maar ergste vind ik dit nog:
[..]
Kortom, men was al 2 weken op de hoogte van deze security breach, elk fatsoenlijk bedrijf zou bij twijfel direct overgaan tot afsluiting van hun systeem. KPN hoopte echter dat het mee zou vallen, en sloot hun systemen pas af op moment dat de hacker liet zien wel degelijk over accounts beschikte.
http://www.kpn.com/corporate/Digitale-inbraak.htmquote:Informatiemoment
Na overleg met onder meer het OM en het NCSC besloten we op 27 januari om u niet actief over de digitale inbraak te informeren, zolang dit mogelijk was. Dit was een weloverwogen besluit, want we wilden:
1. onze dienstverlening veiligstellen en onnodige onrust in de samenleving voorkomen;
2. voorkomen dat de hacker(s), na alarmering door de melding, schade zou(den) aanrichten;
3. de opsporing van de hacker(s) niet verstoren.
Na zorgvuldige afweging en overleg met de autoriteiten besloten we daarom tot een daadkrachtige aanpak in stilte.
En dan aanvullende vraag: waarom moet er altijd eerst wat uitlekken voordat men echt actie gaat ondernemen?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:21 schreef gebrokenglas het volgende:
KPN belooft beterschap na hack
http://www.nu.nl/internet(...)beterschap-hack.html
[..]
Waarom moet er altijd eerst iets ernstigs gebeuren voordat men (management ongetwijfeld) echt actie gaat ondernemen?
Leuke voorbeelden geef je maar die zijn bij lange niet zo groot als het lek bij KPN. KPN notabene een security (onder andere) bedrijf wat anderen advies geeft....quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:28 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Tja. Als je een mobiel abo afsluit in de winkel of een auto huurt bij Hertz moet je ook een kopie van je ID geven aan een kerel die er misschien net 1 dag werkt. De postbode die bij jou de post bezorgt kan ook brieven achterover drukken. Allemaal grote risico's maar ik hoor er niet vaak over dat hier grote problemen door zijn.
Je hebt denk ik geen flauw idee van security, we hebben het hier over het grootste telecom bedrijf van Nederland, het valt niet uit te sluiten dat allerlei andere zaken van hen ook compromised zijn, zeker als ik zie hoe hun huidige situatie is, waarin het kennelijk mogelijk is om databases vrij eenvoudig uit te lezen. Natuurlijk zijn mijn belangrijke zaken encrypted, maar juist van mijn provider mag ik verwachten dat men zeer zorgvuldig met mijn zaken omgaat, mogelijk is hun interne netwerk ook compromised, ik wil gewoon van KPN weten in welke maten ze kunnen garanderen dat bepaalde zaken dit niet zijn, ik betaal ze dik voor hun diensten, kortom laten HUN maar vertellen hoe het er echt voor staat.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:28 schreef Wokkel het volgende:
Tja. Als je een mobiel abo afsluit in de winkel of een auto huurt bij Hertz moet je ook een kopie van je ID geven aan een kerel die er misschien net 1 dag werkt. De postbode die bij jou de post bezorgt kan ook brieven achterover drukken. Allemaal grote risico's maar ik hoor er niet vaak over dat hier grote problemen door zijn.
Om dan nu moord en brand te schreeuwen en juridische stappen te opperen omdat je 'op veel vlakken maatregelen moet nemen om veiligheid van mijn zaken af te schermen.' gaat wat ver. Als je zaken echt zo belangrijk zijn dan doe je alles encrypted en zou deze hack niets uit mogen maken.
Voor een particulier persoon is het effect hetzelfde. Een snottebel achter een balie kan er met je gegevens vandoor gaan (incl. kopie ID) en een puistejong uit de hackersscene heeft nu dezelfde gegevens.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:38 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Leuke voorbeelden geef je maar die zijn bij lange niet zo groot als het lek bij KPN. KPN notabene een security (onder andere) bedrijf wat anderen advies geeft....
Dit dus, indirect is het gevaar nog veel groter.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:38 schreef -Techno- het volgende:
[..]
Leuke voorbeelden geef je maar die zijn bij lange niet zo groot als het lek bij KPN. KPN notabene een security (onder andere) bedrijf wat anderen advies geeft....
En het mooie is, dat de BAPI certificaten, die eerst aangevraagd moesten vragen bij Diginotar, nu alleen nog via KPN aangevraagd kunnen wordenquote:Op vrijdag 10 februari 2012 20:51 schreef raptorix het volgende:
Maar dit is een grove schande, eerst beweert men dat er niets gestolen is, en nu gooit men de hele boel plat, wanneer daadwerkelijk blijkt dat de boel compromised is, betekend dit veruit het grootste beveiligingsincident uit de nederlandse geschiedenis, dit gaat veel verder dan SSL certificaten affaire van diginotar. Als er morgen geen helderheid is, dan overweeg ik als KPN klant juridische stappen te gaan ondernemen, niet alleen bestaat de kans dat mijn account gehacked is, maar ook dat mijn adres gegevens op straat liggen, ik zal dus op veel vlakken maatregelen moeten nemen om veiligheid van mijn zaken af te schermen.
Het probleem is dat KPN dus ALLES heeft, niet alleen een kopie van mijn ID kaart, niet alleen mijn adres, maar ook in geval van veel mensen een wachtwoord wat ze op meerdere plekken gebruiken.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:43 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Voor een particulier persoon is het effect hetzelfde. Een snottebel achter een balie kan er met je gegevens vandoor gaan (incl. kopie ID) en een puistejong uit de hackersscene heeft nu dezelfde gegevens.
Tjah, ook heel leuk, veel bedrijven en organisaties gebruiken KPN pop mail voor hun communicatie, las net dat onze voetbalvereniging KPN mail gebruikt, gelukkig is nu al het voetbal afgelast, anders is het een regelmatige communicatie ramp.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:46 schreef MaLo het volgende:
[..]
En het mooie is, dat de BAPI certificaten, die eerst aangevraagd moesten vragen bij Diginotar, nu alleen nog via KPN aangevraagd kunnen worden.
Mensen die een wachtwoord op meerdere plekken gebruiken zijn zelf niet al te slim bezig, dat wordt al sinds 1980 afgeraden zo ongeveer. Ik begrijp dat het vervelend is voor iemand als KPN klant, maar je kan KPN moeilijk aanklagen omdat die persoon op tig sites hetzelfde wachtwoord gebruikt.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:46 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het probleem is dat KPN dus ALLES heeft, niet alleen een kopie van mijn ID kaart, niet alleen mijn adres, maar ook in geval van veel mensen een wachtwoord wat ze op meerdere plekken gebruiken.
Het gaat om de schaal cq omvang van het lek. Identiteitsdiefstal komt steeds vaker voor en is nog altijd onderbelicht in Nederland. Dan kan jij wel praten over het effect voor een particulier persoon maar dat is helemaal niet zo duidelijk als jij denkt.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:43 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Voor een particulier persoon is het effect hetzelfde. Een snottebel achter een balie kan er met je gegevens vandoor gaan (incl. kopie ID) en een puistejong uit de hackersscene heeft nu dezelfde gegevens.
Wat een dom gelul, nu is het de fout van de gebruikers? Ik neem een betaalde dienst af bij een bedrijf wat nota bene DE security authoriteit in Nederland is, ze wisten al bijna 3 weken terug dat hun beveiliging doorbroken was, ipv gelijk de boel af te sluiten, onderzoek te doen, en dan eventueel weer open te stellen, laat men de boel lekker 3 weken open staan, en pas op moment dat het in de pers lekt dat de passwords ECHT op straat ligt gooit men de boel dicht.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:49 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Mensen die een wachtwoord op meerdere plekken gebruiken zijn zelf niet al te slim bezig, dat wordt al sinds 1980 afgeraden zo ongeveer. Ik begrijp dat het vervelend is voor iemand als KPN klant, maar je kan KPN moeilijk aanklagen omdat die persoon op tig sites hetzelfde wachtwoord gebruikt.
Goede les voor iedereen.
Blame the victimquote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:49 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Mensen die een wachtwoord op meerdere plekken gebruiken zijn zelf niet al te slim bezig, dat wordt al sinds 1980 afgeraden zo ongeveer. Ik begrijp dat het vervelend is voor iemand als KPN klant, maar je kan KPN moeilijk aanklagen omdat die persoon op tig sites hetzelfde wachtwoord gebruikt.
Goede les voor iedereen.
Als je iets niet begrijpt is het niet meteen dom gelul.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:54 schreef raptorix het volgende:
[..]
Wat een dom gelul, nu is het de fout van de gebruikers? Ik neem een betaalde dienst af bij een bedrijf wat nota bene DE security authoriteit in Nederland is, ze wisten al bijna 3 weken terug dat hun beveiliging doorbroken was, ipv gelijk de boel af te sluiten, onderzoek te doen, en dan eventueel weer open te stellen, laat men de boel lekker 3 weken open staan, en pas op moment dat het in de pers lekt dat de passwords ECHT op straat ligt gooit men de boel dicht.
Ik geef aan dat dit natuurlijk oerdom is, al vele malen aan de orde is gesteld en ook de eigen verantwoordelijkheid is van de gebruiker. Dat doets niet af aan het feit dat de hack bij KPN nooit had mogen gebeuren.quote:maar ook in geval van veel mensen een wachtwoord wat ze op meerdere plekken gebruiken.
Men weet ook al sinds 1998 dat je passwords nooit en nooit plain in de database mag opslaan.quote:
quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men weet ook al sinds 1998 dat je passwords nooit en nooit plain in de database mag opslaan.
http://www.kpn-cert.nl/quote:KPN-CERT ondersteunt de klant pro-actief om de veiligheid van niet alleen het eigen bedrijfsnetwerk te waarborgen, maar ook de netwerken waarover KPN de dienstverlening aan haar klanten biedt. Onderdeel van het verzorgingsgebied zijn de consumenten ISP's Planet Internet, HetNet en XS4ALL. KPN-CERT verzamelt en analyseert bovendien incidenten en geeft advies om deze in de toekomst te voorkomen. Het gaat hier om incidenten die door klanten uit het verzorgingsgebied reactief zijn aangemeld, alsmede over klanten uit het verzorgingsgebied.
Ik ben ruim 10 jaar met IT security bekend, ik praat niet zozeer vanuit me zelf maar vanuit de gemiddelde gebruiker, niet iedereen is bekend met het belang van het gebruik van verschillende passwords.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:57 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je iets niet begrijpt is het niet meteen dom gelul.
Je schrijft zelf
[..]
Ik geef aan dat dit natuurlijk oerdom is, al vele malen aan de orde is gesteld en ook de eigen verantwoordelijkheid is van de gebruiker. Dat doets niet af aan het feit dat de hack bij KPN nooit had mogen gebeuren.
Omdat het kan..quote:Op vrijdag 10 februari 2012 21:57 schreef raptorix het volgende:
[..]
Men weet ook al sinds 1998 dat je passwords nooit en nooit plain in de database mag opslaan.
Mail Telegraaf met details en het staat over een uur met koeienletters op de FPquote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:01 schreef raptorix het volgende:
Net trouwens even gecheckt, een security probleem bij een andere grote telecom, wat ik notabene op 18 augustus heb gemeld staat nog steeds open, het zal ze gewoon aan hun reet roesten, heb probleem zelfs via invloedrijke mensen gemeld![]()
![]()
![]()
Probleem is dat ik ook werk voor dit bedrijf verricht en me baas not ammused zal zijnquote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:16 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Mail Telegraaf met details en het staat over een uur met koeienletters op de FP
Mail het anoniem naar Webwereld?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:20 schreef raptorix het volgende:
[..]
Probleem is dat ik ook werk voor dit bedrijf verricht en me baas not ammused zal zijn
Ja ik heb al een uitgebreide analyse via mijn chef gedaan, ga hem van de week maar weer eens aanspreken.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:24 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Mail het anoniem naar Webwereld?
Of is het probleem echt herleidbaar tot jou en zouden buitenstaanders het lek nooit ontdekt hebben?
Je kan bij het OM een aanvraag tot vervolging indienen.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:47 schreef quirigua het volgende:
update 19:00 hrs :
http://www.kpn.com/corporate/Digitale-inbraak.htm
http://pastebin.com/2vYRVMtq
Niet sterk van deze ondderneming : 27 jan inbraak gezien ; 8 feb publiekelijk gemeld, deze update is van vandaag 10 feb 2012 19:00 ;
En dan dit : "onze excuses voor het ongemak" ; wat een SUKKELS
Conclusie. Lijkt me dat :
(1) de verantwoordelijke bestuurder in de RvB per direct wordt weggestuurd, met inhouding van zijn salaris, wegens het faciliteren van schending van privacy ;
[2] KPN aan ieder, wiens privacy nu is beschadigd, een vergoeding van 5,000 euro moet doen toekomen ; en dat claimen bij de verantwoordelijk bestuurder (1) ;
Vraag :
(3) kan het OM tot vervolging overgaan ?
Zijn hier juristen onder de FOKkers ?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:50 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je kan bij het OM een aanvraag tot vervolging indienen.
Er lopen er hier paar rond.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 22:53 schreef quirigua het volgende:
[..]
Zijn hier juristen onder de FOKkers ?
En dat is denk je encrypted opgeslagen als het er al is?quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:02 schreef gebrokenglas het volgende:
Kwestie van alle passwords resetten en elke user het nieuwe password per brief thuis sturen.
Best onhandig voor de klanten, maar goed, da's wel een zekere manier om fraude wat meer te minimaliseren. Tevens moet je zelf nooit al je email maar bij 1 account houden.
Of kent KPN een 'stel je geheime vraag' optie om wachtwoorden opnieuw op te vragen?
owja, niet aan gedacht. Misschien zit die vraag ook in diezelfde dump. Lijkt logisch.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:04 schreef raptorix het volgende:
[..]
En dat is denk je encrypted opgeslagen als het er al is?
Antwoord is nee, wij beheren klanten met nog meer data, maar als zoiets zou voordoen, dan zouden we per direct de stekker er uit trekken en dan onderzoek doen, nu hebben ze eerst 2 weken gewacht, en pas toen de password lekte, konden ze niet anders, ik durf gerust te stellen dat wanneer dat niet gebeurd was, die server gewoon nog aan stond.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:11 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
owja, niet aan gedacht. Misschien zit die vraag ook in diezelfde dump. Lijkt logisch.
Noujagoed, heeft KPN geen noodscenario draaiboek in de kast liggen voor zulke gevallen? Gelijk een goede test of het bedrijf hier een beetje chique mee om kan gaan. Heb ze al niet al te hoog zitten na wat vervelende akkevietjes met hun - maar we gaan het meemaken.
quote:Klanten KPN kunnen weer email verzenden vanaf thuiscomputer
Update vrijdag 10 februari 22:30 uur
KPN heeft vandaag besloten om uit voorzorg alle email (zogenoemde pop) en webmail van KPN uit de lucht te nemen. Dit betreft 2 miljoen e-mailaansluitingen van KPN, waaronder kpnmail; hetnet en planet. Deze e-maildiensten waren hierdoor tijdelijk niet toegankelijk.
Wij hebben deze voorzorgsmaatregel genomen omdat een lijst met 539 klantnamen met adres, woonplaats, telefoonnummer, gebruikersnamen en wachtwoorden is gepubliceerd op het internet. Wij kunnen niet uitsluiten dat de gegevens van nog meer klanten in handen van derden zijn gevallen. Omdat wij het zekere voor het onzekere wilden nemen, hebben wij de emaildienst van onze klanten tijdelijk uit de lucht genomen.
Op dit moment hebben wij alle e-mailaccounts geactiveerd voor uitgaande mail vanaf de thuiscomputer. Dit betekent dat klanten wel mail kunnen verzenden, maar nog niet kunnen ontvangen.
Wij verwachten dat de volledige functionaliteit van de e-maildiensten spoedig is hersteld.
Om alle risico op misbruik te vermijden, raden wij klanten aan om hun huidige password niet meer te gebruiken – dus ook niet voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook, Marktplaats en internetbankieren.
Wij zijn ons bewust van de overlast die dit voor onze klanten met zich meebrengt – en betreuren dit zeer.
Nee alleen de SMTP server.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:24 schreef gebrokenglas het volgende:
Ah, de boel staat weer half aan:
[..]
Dat heeft dan ook even geduurt zeg.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:23 schreef gebrokenglas het volgende:
Hé, ze hebben ze het zelfs op hun eigen FP gezet. Niet 2 regelig weggemoffeld onder een News itempje, maar direct een duidelijke tekst op de homepage. Met uitleg. Dat valt me dan weer mee.
Erg vervelend inderdaad. Het is gewoon een opeenstapeling van fouten door KPN, op alle vlakken. Enorm amateuristisch.quote:Op vrijdag 10 februari 2012 23:31 schreef gebrokenglas het volgende:
Je zult maar net belangrijke mail verwachten
Het zal wel gequeued worden. Je kunt je mailbox niet benaderen, maar de mail zal wel aankomen. Het is puur de toegang tot de mail.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 07:55 schreef Ludd het volgende:
[..]
Erg vervelend inderdaad. Het is gewoon een opeenstapeling van fouten door KPN, op alle vlakken. Enorm amateuristisch.
Komen die mailtjes gewoon aan zodat ik deze later , als ze de boel weer op orde hebben, nog kan lezen? Of krijg de verzender een melding dat de mail niet afgeleverd kan worden?
Of krijgt de verzender een bericht dat de door hem verzonde
Hier doet het het nog niet...quote:KPN: e-mail om 9 uur weer bereikbaar
Uitgebracht op: 11 Februari 2012 - 07:55:24
Categorie: Economie Bron: ANP
AMSTERDAM (ANP) - Klanten met een e-mailaccount van KPN kunnen als het goed is vanaf 9.00 uur weer bij hun digitale post. Dat heeft het bedrijf zaterdagochtend bekendgemaakt.
KPN sloot vrijdagavond alle e-mail tijdelijk af nadat duidelijk was geworden dat hackers de adres- en inloggegevens van honderden klanten openbaar hadden gemaakt. Alle klanten krijgen een mail waarin wordt uitgelegd hoe zij hun wachtwoord kunnen wijzigen. Dat is volgens het bedrijf nodig om weer veilig de e-mail te kunnen gebruiken.
Het duurt ook wat langer dan gepland volgens KPN:quote:
Ik ben toch blij dat ik mijn e-mail al steeds meer via Gmail laat lopen en Planet nog amper gebruik. En meerdere wachtwoorden gebruiken betaalt zich nu ook wel uit, geloof ik. Als het goed is is de webmail nog de enige plek waar ik dat wachtwoord voor gebruik.quote:E-mailaccounts KPN in de loop van de dag weer live.
door simona 13 minuten geleden
Tijdens de laatste veiligheidscontrole vlak voor het live gaan eerder deze ochtend, hebben wij moeten vaststellen dat extra capaciteit die wij hebben geplaatst nog aanvullende controles behoeven. Dit is noodzakelijk om de verwachte hoeveelheid van klanten, die hun wachtwoord willen resetten, optimaal te kunnen verwerken.
Dit betekent dat de email-accounts van KPN in de loop de dag weer live zullen gaan.
Wij begrijpen dat dit niet overeenkomt met onze eerdere aankondiging dat dit om 9.00 uur zou zijn. En dat is natuurlijk erg vervelend voor al onze klanten. Maar wij hebben toch dit besluit genomen om er zeker van te zijn dat klanten eenvoudig, snel en veilig hun password zullen kunnen resetten.
Wij vragen daarvoor uw begrip.
Wanneer de KPN e-mailaccounts live zullen gaan, zullen wij daarvan onze klanten persoonlijk op de hoogte stellen. Vanaf dat moment kunnen klanten ook direct naar kpn.com om hun e-mail te resetten.
Zoals als eerder gemeld, wordt klanten aangeraden aan om hun password ook niet meer te gebruiken voor andere internetdiensten zoals bijv. Facebook en Marktplaats.
http://forum.kpn.com/t5/N(...)weer-live/ba-p/17093
Tja, bij andere sites kan het ook gebeuren. Ik gebruik diverse adressen, Planet/Hotmail...quote:Op zaterdag 11 februari 2012 10:03 schreef DaMart het volgende:
Ik ben toch blij dat ik mijn e-mail al steeds meer via Gmail laat lopen en Planet nog amper gebruik.
Vergeet ook niet de opa's en oma's die hun kleinzoon het ooit hebben laten instellen en geen idee hebben hoe ze hun wachtwoord in Outlook kunnen veranderen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 12:19 schreef MaGNeT het volgende:
Wat een ontzettend slecht plan van de KPN om klanten te mailen met het bericht dat ze hun wachtwoord moeten veranderen.
Er is maar 1 goede oplossing:
- wachtwoorden resetten
- klanten een nieuw wachtwoord toesturen (per post - liefst spoed)
Waarom?
- wie garandeert dat het de klant is en niet een hacker, die het wachtwoord verandert als de hacker ook bij de mail kan
- een deel van de klanten snapt het niet, laat het zo en kunnen slachtoffer worden
- een deel van de klanten weet het oude wachtwoord niet eens (het werkt omdat het nog goed ingesteld staat) en veranderen het niet
- een deel van de klanten denkt "laat maar, die mail gebruik ik toch nooit" en staat er niet bij stil dat ook hun "mijn KPN" er vaak aan gekoppeld is
- niet iedereen zal het gelijk veranderen, je blijft weken met een risico zitten
Het had mandatory moeten gebeuren; voor de klant veranderen, brief naar klant.
Een paar honderd klanten misschien. Op die 2 miljoen merken ze dat niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 11:30 schreef roos85 het volgende:
Toch voor de zekerheid alle wachtwoorden aangepast, al gebruikte ik die van mijn kpn-mail alleen daarvoor.
Denk dat dit KPN veel klanten gaat kosten!
Was ik niet vergetenquote:Op zaterdag 11 februari 2012 12:29 schreef Doodloper het volgende:
[..]
Vergeet ook niet de opa's en oma's die hun kleinzoon het ooit hebben laten instellen en geen idee hebben hoe ze hun wachtwoord in Outlook kunnen veranderen.
quote:- een deel van de klanten snapt het niet, laat het zo en kunnen slachtoffer worden
Een deel van de klanten is zo voorzichtig met spam geworden dat ze een waarschuwing van de KPN om hun wachtwoord te veranderen zullen aanzien voor een phishing-bericht en het gewoon wegtiefen.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 12:29 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Een paar honderd klanten misschien. Op die 2 miljoen merken ze dat niet.
En al mensen weer kunnen mailen zijn ze allang weer tevreden en vergeten het.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |