Ja, maar dat duurde al 4 minuten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:49 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
En de LAPO opent normaal gesproken een nieuwe
Alleen de zwakke plekken en de invallende dooi zondag lijken nog roet in het eten te kunnen gooien? Het wordt erg close!quote:UPDATE 07-02-2012 21:20 uur
IJsdikte
Wij hebben onze meetgegevens nog eens goed onder de loep genomen en daarbij ook de meetgegevens van vanavond (deze zijn nog niet gepubliceerd) betrokken en kunnen niet anders concluderen dat de ijsdikte zoals deze nu op de kaart aangegeven zijn, voor de volle 100% kloppen. Op enkele stukken is de ijsdikte inmiddels de vereiste 15 cm dik!!!!! De gemiddelde ijsdikte is nog steeds 12 cm. Het gemiddelde wordt sterk omlaag gebracht door de knelpunten op de route waar slechts 8 cm ijs ligt. Maar de ijsaangroei is ook vandaag overdag doorgegaan. Hierdoor is op het grootste gedeelte van de elfstedenroute de ijsdikte nu al 12 á 13 cm. Onze gegevens komen vrijwel geheel overeen met wat de Telegraaf vanavond gepubliceerd heeft op haar website. Dit zou betekenen dat indien er een oplossing komt voor de knelpunten op de route, dat de elfstedentocht 2012 er gewoon gaat komen. Dit verklaart ook waarom de organisatie van de tocht erg veel werk maakt van het vinden en het geschikt maken van alternatieve routes. Wij wachten in spanning af wat er morgen bekend gemaakt gaat worden nadat de rayonhoofden bijeen geweest zijn!
http://www.weerstation-le(...)stedentoch-2012.html
Ik zocht de laatste update mbt cm en een kaart over de alternatieve routesquote:
Nog onzeker, Amerikaans model zet dooi pas op maandag in.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:51 schreef franklop het volgende:
Zondag dus dooi van 3 a 4 graden? pff..
@elfstedentweets is echt geniaal bezig. Heeft die man geen werk?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:54 schreef franklop het volgende:
http://twitpic.com/8gzl5y
In ijlst gebruiken ze auto om sneeuw te schuiven, zal dus meer ijs moeten liggen dan 9 cm die ik ergens op twitter vond
ik heb geen idee, maar ik word blij van zijn updatesquote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:55 schreef marcodej het volgende:
[..]
@elfstedentweets is echt geniaal bezig. Heeft die man geen werk?
NOSquote:De Vereniging Friesche Elf Steden heeft een alternatieve route over De Fluessen laten verkennen. Het langwerpige meer zou een goed alternatief kunnen zijn voor het water bij Balk, waar het ijs nog niet overal dik genoeg is.
Op verschillende plaatsen is de dikte van het ijs gemeten en volgens rayonhoofd Hylkema uit Balk is het op veel plaatsen in goede staat. Maar vooral in de buurt van akkers is het ijs nog lang niet dik genoeg. Daarom wordt er gekeken naar andere routes.
Sneeuwvegers
Vrijwilligers zijn begonnen met het sneeuwvrij maken van een route over het meer De Fluessen. Ze zijn ervan overtuigd dat de tocht alleen kan plaatsvinden via het grote meer.
"Als de tocht al gereden wordt, dan gaat hij over De Fluessen", zeiden de sneeuwvegers tegen verslaggever Mattijs van der Wiel. "Ze willen het ijs de kans te geven om de komende nachten dikker te worden", legt de verslaggever uit.
Andere opties
Het vegen van De Fluessen gebeurt niet op verzoek van de Friesche Elf Steden. Rayonhoofd Hylkema zegt dat het wellicht de voorbereiding is voor een andere toertocht. Als de Elfstedentocht er niet komt, zou de Zuidwest-toertocht nog wel kunnen doorgaan. Die tocht gaat ook over De Fluessen.
Het rijden over de Fluessen is niet het enige alternatief waarnaar gekeken wordt. Er zijn verschillende scenario's gepland. Zo is het ook een optie dat wedstrijdrenners over het water bij Balk rijden en tourrenners over De Fluessen schaatsen.
nogal, te erg gewoonquote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:57 schreef marcodej het volgende:
Hebben jullie ook koorts inmiddels? Ik wel, en dik ook.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:57 schreef marcodej het volgende:
Hebben jullie ook koorts inmiddels? Ik wel, en dik ook.
Wees maar niet bang.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:00 schreef Felagund het volgende:
Als hij maar niet volgende week wordt verreden.
Nou hup, nog paar graadjes erbijtwitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 22:02:05Momenteel vriest het 3,5 graden in het noorden, in het zuiden van het @elfstedentocht traject 4,5 graden. reageer retweet
Maandag was ie er, ging gisteravond en vanmorgen weg, maar is in de loop van de dag weer helemaal terug. Het kan nog en het wordt heel close volgens mij! Voorpretquote:Op dinsdag 7 februari 2012 21:59 schreef thettes het volgende:
Nadat gisteren opeens de voorspelling vrij drastisch naar hogere temperaturen en sneeuw werd aangepast is mijn koorts opeens helemaal weg... terwijl ik er maandag overdag echt vertrouwen in begon te krijgen.
Maar wel koorts in die zin dat ik het nauwlettend blijf volgen
harlingen zit al grootendeels op 14 cm hoorquote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:10 schreef Dhaha het volgende:
In 4 nachten matige vorst groeit er toch geen 9 centimeter bij (in Harlingen)?
Ik had begrepen dat er in Harlingen een pima ijsvloer ligt. Daar zal het niet om over gaan...quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:10 schreef Dhaha het volgende:
Dat zijn de minimale diktes op sommige punten. Harlingen zit goed. Workum zou ook maar 8 cm liggen, maar die ligt er ook perfect bij. Het gaat puur om het zuidwestelijke deel rond Sloten/Stavoren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:10 schreef Dhaha het volgende:
twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 22:14:34Van Berlikum tot t/m OudeLeije matig/slecht ijs. Naast schotsen ook veel zand op het ijs. Lokale sneeuwveger: het zand kan er niet af. reageer retweet
Precies. Daarvoor wil ik dit bericht even meegeven:quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:12 schreef marcodej het volgende:
[..]
Dat zijn de minimale diktes op sommige punten. Harlingen zit goed. Workum zou ook maar 8 cm liggen, maar die ligt er ook perfect bij. Het gaat puur om het zuidwestelijke deel rond Sloten/Stavoren.
quote:UPDATE 07-02-2012 17:30 uur
Inmiddels hebben wij contact gehad met de meetpunten Harlingen en Workum. Volgens de informatie waarover wij beschikken kloppen onze meetgegevens voor de volle 100%. Er is vanmorgen bij Harlingen gemeten op 5 plaatsen. Op 4 van de 5 plaatsen is 14 cm ijsdikte gemeten. Op de vijfde plaats is 13,7 cm gemeten. Dit laatste is door de software afgerond naar 14 cm. Bij Workum is op 3 plaatsen gemeten. Achtereenvolgens 10,6 cm, 10,3 cm , 11 cm. Omdat wij de verschillen niet kunnen verklaren, hebben wij besloten om vanaf morgenochtend op meer plaatsen te gaan meten en daarbij niet meer af te ronden. Ook zullen we dan de minimum ijsdikte publiceren. Aangezien wij eisen dat onze meetgegevens ten alle tijde accuraat zijn, gaan wij nog meer letten op de juistheid (qua locatie en meetmethode) van onze gegevens voordat deze gepubliceerd worden. Het mag en kan niet zo zijn dat wij onze bezoekers foutieve informatie verstrekken. Morgenochtend dus nieuwe, actuele ijsdikte gegevens.
De vereniging de Friese elfsteden maakt bekend dat nog nergens op de route de vereiste 15 cm ijs ligt. De vereniging zet alles op alles om de elfstedentocht dit jaar door te kunnen laten gaan. Nu de sneeuw van het ijs verwijderd is, zal de ijsaangroei ook hoger moeten liggen dan dat de afgelopen dagen het geval was. De kwaliteit van het ijs is over het algemeen redelijk tot goed. Op enkele plaatsen is het ijs erg broos en zacht. Op die plaatsen richt de vereniging nu zijn aandacht en worden er mogelijke alternatieve routes besproken en op sommige plaatsen ook al sneeuwvrij gemaakt. Mogelijk dat bij Balk en tussen Stavoren en Hindelopen een alternatieve route gebruikt zal worden.
http://www.weerstation-le(...)stedentoch-2012.html
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:18 schreef Van_Poppel het volgende:
Of gewoon Sloten de stadsrechten ontnemen. Dat zou ook veel problemen oplossen.
Wat zouden wij er aan hebben als het off the record is?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:24 schreef Chooselife het volgende:
Ik ken een rayonhoofd. Zal ik 'm eens sms-en of hij off-the-record iets wil zeggen?
Ja doe dat, gewoon zeggen dat je het geheim houdt en niet op een of ander forum post. Maar dat dan wel doen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:24 schreef Chooselife het volgende:
Ik ken een rayonhoofd. Zal ik 'm eens sms-en of hij off-the-record iets wil zeggen?
Kom op man, die hebben het allang duidelijk met elkaar.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:25 schreef Strani het volgende:
[..]
Wat zouden wij er aan hebben als het off the record is?
Doen ze gewoon met een brander. Smelt het bovenste laagje en dat vriest dan zo weer vast.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:18 schreef Dhaha het volgende:
Ze moeten een soort kleine dweilmachine maken die warm water over het ijs spuit zodat het weer lekker vlak wordt.
Weet iemand of dat een groot stuk is, kan er geen water op worden gespoten? Ik zag laatst in de krant ook een stuk met zand door werkzaamheden, dat was daar dan zeker?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:17 schreef franklop het volgende:
twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 22:14:34Van Berlikum tot t/m OudeLeije matig/slecht ijs. Naast schotsen ook veel zand op het ijs. Lokale sneeuwveger: het zand kan er niet af. reageer retweet
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:25 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ja doe dat, gewoon zeggen dat je het geheim houdt en niet op een of ander forum post. Maar dat dan wel doen.
Waterwegwerkzaamheden?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:27 schreef alors het volgende:
[..]
Weet iemand of dat een groot stuk is, kan er geen water op worden gespoten? Ik zag laatst in de krant ook een stuk met zand door werkzaamheden, dat was daar dan zeker?
Nou ja, je hebt geduld nodig. En een brandslang. Die op nevel zetten en rustig aan, laag voor laag, ijs toevoegen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:27 schreef alors het volgende:
[..]
Weet iemand of dat een groot stuk is, kan er geen water op worden gespoten? Ik zag laatst in de krant ook een stuk met zand door werkzaamheden, dat was daar dan zeker?
Kunnen ze beter een route over de weg maken en die van een ijslaag voorzien.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:29 schreef Ulx het volgende:
[..]
Nou ja, je hebt geduld nodig. En een brandslang. Die op nevel zetten en rustig aan, laag voor laag, ijs toevoegen.
Hoef je ook niet te klunen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:33 schreef Piet_Piraat het volgende:
[..]
Kunnen ze beter een route over de weg maken en die van een ijslaag voorzien.
Ook op Zondag.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:51 schreef marcodej het volgende:
Die voorzitter is wel een held trouwens. Zie hem nu bier uitdelen aan de vrijwillige vegers. Vind hem nu al beter dan Kroes.
http://www.knmi.nl/actueel/quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:54 schreef Bosbeetle het volgende:
het is al vanaf 4 uur vanmiddag -2°C in friesland, ik geloof er niet meer in.
Dichter bij de zee zijn de temperatuurverschillen tussen dag en nacht kleiner.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:56 schreef Vinniepoe het volgende:
Waarom is het zo warm in friesland? Ik kom net met -7 thuis in Zuid Holland
In de winter is Friesland vaak de warmste provincie van Nederland ondanks dat het noordelijker ligt, de strengste vorsten zie je meer landinwaarts.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:56 schreef Vinniepoe het volgende:
Inderdaad, maar ik vind deze winter de temperaturen opvallend laag in Friesland.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:00 schreef Piet_Piraat het volgende:
In de winter is Friesland vaak de warmste provincie van Nederland ondanks dat het noordelijker ligt, de strengste vorsten zie je meer landinwaarts.
Zee boven ze, en zee links van ze. Zee is in de winter warmer dan land.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:56 schreef Vinniepoe het volgende:
twitter:11stedentocht12 twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 20:35:04Leeuwarden 14 Ijlst 9Sloten 12Hindloopen 13Workum 10Bolsward 12Harlingen 14Franeker 16Dokkum 13 #Elfstedentocht #ijsdiktes reageer retweet
Bartlehiem ook 13, zag ik net op Pownews.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:03 schreef TheArt het volgende:
twitter:11stedentocht12 twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 20:35:04Leeuwarden 14 Ijlst 9Sloten 12Hindloopen 13Workum 10Bolsward 12Harlingen 14Franeker 16Dokkum 13 #Elfstedentocht #ijsdiktes reageer retweet
ZOOOO, als dat echt zo is dan ziet het er zeker goed uitquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:06 schreef marcodej het volgende:
[..]
Bartlehiem ook 13, zag ik net op Pownews.
elke keer als ik goed nieuws hoor dan krijg ik dikke kriebels kriebelsquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:11 schreef starla het volgende:
En nog 3 nachten van -9 en 1 nacht van -6. Hij gaat er komen jongens!!!
twitter:wilfrieddejong twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 22:25:03Na optreden in Posttheater in Heerenveen zeggen de Friesen: de straten glimmen, slecht voorteken. reageer retweet
Je zou bijna denken dat elke Fries met een natte vinger het weer kan voorspellen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:14 schreef marcodej het volgende:
twitter:wilfrieddejong twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 22:25:03Na optreden in Posttheater in Heerenveen zeggen de Friesen: de straten glimmen, slecht voorteken. reageer retweet
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:09 schreef Felagund het volgende:
Gaat er langzaamaan op lijken. Is IJlst geen knelpunt? Daar heb ik nog niets over gehoord, maar 9 cm is niet erg veel. Of is dat het minimum?
twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 21:38:08IJlst zet 'gewoon' een veegauto op het ijs. De genoemde ijsdikte van 9cm zal dikker zijn. Iemand? http://t.co/Vs2NJo9a (dank Abel!) reageer retweet
JOEHOE! ik ben er klaar voorquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:11 schreef starla het volgende:
Het is wel een gave die we hebben jaquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:15 schreef Strani het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat elke Fries met een natte vinger het weer kan voorspellen.
Ohh ben jij een Fries. Ik heb Fries bloed (en achternaam) maar heb er nooit gewoond. Kan je het mij ook leren?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:20 schreef alors het volgende:
[..]
Het is wel een gave die we hebben ja
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:25 schreef linke het volgende:
check ditmag ik dyn kruuske eefkes sjen hahaha master
http//www.mtshirts.nl
True, het gaat dooien zondag, okee, maar tot die tijd nog 4 nachten tegen de 10 graden vorst.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:11 schreef starla het volgende:
Idd, niet koel genoeg.quote:
zolang we geen incontinentale lucht krijgen loopt het wel los denk k.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:17 schreef Nappie-Oleon het volgende:
de straten glimmen, slecht voorteken
dat betekent aanvoer van vochtige zeelucht, doorgaans warmer dan continentale lucht
Dit. Die tocht gaat er zaterdag gewoon komenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:27 schreef Arcee het volgende:
[..]
True, het gaat dooien zondag, okee, maar tot die tijd nog 4 nachten tegen de 10 graden vorst.![]()
Gewoon negeren. Als je denkt dat de straten niet glimmen, dan zal het ook niet zo zijnquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:30 schreef MrJones het volgende:
Mja. Ik riep net 'zaterdag, uitgemaakte zaak'. Maar toen wist ik nog niet van de glimmende straten.
Zolang de eenden nog niet kwaken is er nog niks aan de hand.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:29 schreef Scorpie het volgende:
Als de straten glimmen kunnen we het wel vergeten. Balen. Volgend jaar beter.
dude anders draag je ff iets inhoudelijks bijquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:29 schreef Scorpie het volgende:
Als de straten glimmen kunnen we het wel vergeten. Balen. Volgend jaar beter.
sa ist en neit oars ... of zoietsquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:31 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Gewoon negeren. Als je denkt dat de straten niet glimmen, dan zal het ook niet zo zijn
twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 23:27:42Bart Veldkamp - nu bij #penw - heeft dit ook gezien. Vandaar zijn gevoel over wel/niet doorgaan #elfstedentocht - http://t.co/8QMkHltx reageer retweet
Het is inhoudelijk. Het is mijn hart die weent.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:32 schreef Nappie-Oleon het volgende:
[..]
dude anders draag je ff iets inhoudelijks bij
die foto?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef CaptainCookie het volgende:
Wat bedoelt 'ie hiermee?twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 23:27:42Bart Veldkamp - nu bij #penw - heeft dit ook gezien. Vandaar zijn gevoel over wel/niet doorgaan #elfstedentocht - http://t.co/8QMkHltx reageer retweet
Dat het ijs daar slecht is. Zachte bovenlaag met zand.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef CaptainCookie het volgende:
Wat bedoelt 'ie hiermee?twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 23:27:42Bart Veldkamp - nu bij #penw - heeft dit ook gezien. Vandaar zijn gevoel over wel/niet doorgaan #elfstedentocht - http://t.co/8QMkHltx reageer retweet
Er wordt dus serieus werk gemaakt van de alternatieve route.twitter:elfstedentweets twitterde op dinsdag 07-02-2012 om 23:34:52Onzinkbare sneeuwschuiver met grondradar gaat #elfstedentocht route van Woudsend - Heegermeer- Fluessen >Stavoren morgen sneeuwvrij maken reageer retweet
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:31 schreef Anno2012 het volgende:
[..]
Gewoon negeren. Als je denkt dat de straten niet glimmen, dan zal het ook niet zo zijn
haha zou het er niet op wagen neej ;-)quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef MrJones het volgende:
[..]
Dat klinkt als iets dat je niet in een gaybar moet zeggen.
Gewoon ff brandslang erop en wegspuiten die prut. Daarna dat ding gebruiken om 1x per kwartier te nevelen. Et voila Ijsquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef CaptainCookie het volgende:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |