SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat spuisels over de relletjes met cruijff en coSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ook in barre tijden steunen we ons cluppiequote:
De OP kun je HIER vinden!
quote:Advocaten Cruijff: 'Dit is een duidelijke overwinning'
Johan Cruijff en de jeugdtrainers van Ajax voelen zich winnaars, nadat het gerechtshof in Amsterdam dinsdag oordeelde dat de voorgenomen benoemingen van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom niet rechtsgeldig zijn.
''Het hof heeft duidelijk uitgesproken dat de handelwijze van de andere commissarissen niet door de beugel kan'', aldus een verklaring van advocatenkantoor Baker & McKenzie. Dat begeleidde naast Cruijff ook de trainers Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Bryan Roy, Ronald de Boer, John Bosman, Marc Overmars, Michel Kreek en Orlando Trustfull.
''Dat is winst voor de voetbalclub Ajax, omdat de lijn-Cruijff nu kan worden voortgezet én winst voor alle commissarissen in Nederland, omdat duidelijk is dat zij niet buitenspel gezet kunnen worden.''
De rol van Louis van Gaal bij Ajax is uitgespeeld, zo stellen de advocaten. Ajax' advocaat Peter Wakkie ziet nog wel een mogelijkheid om de procedure over te doen. "Dan zeg ik: kom maar op. Dan sturen wij een deurwaarder langs om de dwangsom te innen", toont Frank Kroes zich strijdbaar.
Volgens de advocaten van Cruijff is het ook helemaal niet mogelijk om met dezelfde raad van commissarissen nu wel tot een rechtsgeldige beslissing te komen. "Van de vrucht van overleg kan geen sprake zijn. Cruijff krijgt dan toch weer dezelfde beslissing gepresenteerd."
Ook het afgelasten van de voor vrijdag geplande bijzondere aandeelhoudersvergadering, waar Wakkie op wees, is volgens de advocaten van Cruijff niet mogelijk. "Ajax heeft alleen de agendapunten afhankelijk gemaakt van het vonnis. De vergadering is niet voorwaardelijk uitgeschreven, dus die kunnen ze niet schrappen."
Lelijk.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:55 schreef Paul-89 het volgende:
Wat vinden jullie eigenlijk van Sneijdertje bij die goals van Utrecht ?
http://nos.nl/video/33806(...)en-bij-sneijder.html
Als het nu zijn broertje was die scoorde had ik het nog kunnen begrijpen maar zo vrolijk als 'echte' Ajacied ?
Lees "Handboek Voor De Echte Ajacied" maar eens. Er gaat een wereld voor je open.quote:
Stom en raar maar ik blijkbaar wel oprecht want ik zou niet weten waarom hij Ajax zou willen provoceren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:55 schreef Paul-89 het volgende:
Als het nu zijn broertje was die scoorde had ik het nog kunnen begrijpen maar zo vrolijk als 'echte' Ajacied ?
Laat die jongen blij zijn voor zijn broertje. Dat spastische gedoe. Als Siem Luuk feliciteert met een goede goal is hij ook niet direct Ajacied af.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:06 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
Stom en raar maar ik blijkbaar wel oprecht want ik zou niet weten waarom hij Ajax zou willen provoceren.
Slechte vergelijking.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:08 schreef HuffTheTalbot het volgende:
[..]
Laat die jongen blij zijn voor zijn broertje. Dat spastische gedoe. Als Siem Luuk feliciteert met een goede goal is hij ook niet direct Ajacied af.
Kuijt zijn broertje dat bij Vitesse speelt die het vervolgens opneemt tegen Feyenoord in de Kuip en dat Kuijt dan thuis staat te juichen bij een goal voor Vitesse al is het niet zijn broertje.quote:
dit iddquote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:23 schreef Paul-89 het volgende:
[..]
Kuijt zijn broertje dat bij Vitesse speelt die het vervolgens opneemt tegen Feyenoord in de Kuip en dat Kuijt dan thuis staat te juichen bij een goal voor Vitesse al is het niet zijn broertje.
Als mijn broertje bij Feyenoord had gespeeld, was ik ook blij geweest als hij de winnende zou maken tegen Ajaxquote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:55 schreef Paul-89 het volgende:
Duplan is Wes' broer?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:29 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Als mijn broertje bij Feyenoord had gespeeld, was ik ook blij geweest als hij de winnende zou maken tegen Ajax![]()
Familie gaat voor, dan club
is wat anders dan een gekke fransmanquote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:29 schreef ajacied4lf het volgende:
[..]
Als mijn broertje bij Feyenoord had gespeeld, was ik ook blij geweest als hij de winnende zou maken tegen Ajax![]()
Familie gaat voor, dan club
Idd, stress ..quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:41 schreef Maanvis het volgende:
wat ziet keje er veel slechter uit dan ie er vorige maand uitzag.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 20:34 schreef Tyron het volgende:
[..]
Hij krijgt nog wel spijt van die video, geloof ik.
Hij wou toch ooit terug naar Ajax?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:45 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ja hoor. Zal die vast van balen dat een paar klapmongolen daar boos om worden...
Zeker als hij kijkt naar zijn bank rekening en zijn vrouwtje op de bank.
Alsof men dit over 5 of 6 jaar aanhaalt. Als hij dan nog 10% is van wat hij nu is dan ontvangt iedereen hem in de arena met open armen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:51 schreef Tyron het volgende:
[..]
Hij wou toch ooit terug naar Ajax?Je maakt liever je carriere af bij Ajax dan bij Utrecht lijkt me en hij wou een carriere beginnen als trainer, dan precies hetzelfde. Nu ligt hij er natuurlijk niet wakker van, nee.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:53 schreef Typisch het volgende:
[..]
Alsof men dit over 5 of 6 jaar aanhaalt. Als hij dan nog 10% is van wat hij nu is dan ontvangt iedereen hem in de arena met open armen.
Ze vergeten wel om zondag naar de wedstrijd te gaan, zag ik.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:54 schreef Tyron het volgende:
[..]Ons publiek vergeet niet zo snel hoor.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:55 schreef Typisch het volgende:
[..]
Ze vergeten wel om zondag naar de wedstrijd te gaan, zag ik.
Het is geen echte ajacied, begrijpelijk ook dat ie voor z'n broertje is.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:55 schreef Paul-89 het volgende:
En verloren van Feyenoord(quote:Op dinsdag 7 februari 2012 22:56 schreef Tyron het volgende:
[..]Ja, vond het ook wel raar. Zonnetje scheen, lekker weer. Goed voetbaldagje dacht ik zo.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:15 schreef Typisch het volgende:
[..]
En verloren van Feyenoord(), ja dan zou ik ook niet komen naar mijn clubje inderdaad.
Ben het met je eens hierover. Maar dat punt over het "Arena publiek" is ook al jaren duidelijk helaas.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:15 schreef Typisch het volgende:
[..]
En verloren van Feyenoord(), ja dan zou ik ook niet komen naar mijn clubje inderdaad.
Hoeveel sk houders heeft ajax eigenlijkquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:23 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ben het met je eens hierover. Maar dat punt over het "Arena publiek" is ook al jaren duidelijk helaas.
Wat een onzin? Het is nooit zo leeg en toevallig was het kut weer?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:23 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Ben het met je eens hierover. Maar dat punt over het "Arena publiek" is ook al jaren duidelijk helaas.
Boven de 40000 iig.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:26 schreef eight het volgende:
[..]
Hoeveel sk houders heeft ajax eigenlijk
43 duizend begin seizoen tegen bijv. 26 van Feyenoord (Inmiddels meer door die halve kaart actie) Dus tja als dan het theaterpubliek het laat afweten door die koude betonbak en slechte resultaten is het snel leeg. Terwijl de kaartjes weldegelijk verkocht zijn alleen niet beschikbaar.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:26 schreef eight het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)0ste-jaarkaart.dhtmlquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:26 schreef eight het volgende:
[..]
http://www.vi.nl/Nieuws-i(...)k-aan-vorig-jaar.htmquote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:31 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
http://www.ad.nl/ad/nl/14(...)0ste-jaarkaart.dhtml
Volgens deze bron heel veel.
Het gaat me ook niet precies hierom, al zie je trouwens bij wedstrijden tegen sommige clubs dat het maar halfvol is.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:28 schreef Tyron het volgende:
[..]
Wat een onzin? Het is nooit zo leeg en toevallig was het kut weer?
Ach het was de 2e hit op google.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:32 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
http://www.vi.nl/Nieuws-i(...)k-aan-vorig-jaar.htm
Post dan dit artikel.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet precies hierom, al zie je trouwens bij wedstrijden tegen sommige clubs dat het maar halfvol is.
Maar vooral ook vaak het niet steunen van de ploeg als het even niet loopt en dat soort dingen. Maar daar is al vaak genoeg over gediscussieerd. Het boeit me (helaas) ook weinig verder.
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:35 schreef Contador_The_Best het volgende:
De prijzen van de eeuwige nr14, Johan Cruijff, die Ajax weer naar GROOTSE HOOGTEN zal doen leiden:
Cruijff met Ajax als speler de volgende prijzen gewonnen: • acht keer landskampioen (1965/66, 1966/67, 1967/68, 1969/70, 1971/72, 1972/73, 1981/82, 1982/83); • vijf keer de KNVB beker: 1966/67, 1969/70, 1970/71, 1971/72, 1982/83 • drie keer de Europacup I: 1970/71, 1971/72, 1972/73 • éen keer Wereldbeker: 1972 • één keer Europese Supercup: 1972 Daarnaast heeft hij de volgende individuele prijzen gewonnen: • topscorer Eredivisie: 1966/67, 1971/72 • Nederlands voetballer van het jaar: 1967, 1968, 1969, 1971, 1984 • sportman van het jaar: 1973, 1974 • europees voetballer van het jaar: 1971, 1973, 1974 • beste speler van het WK: 1974 • beste buitenlandse voetballer van de Primera División: 1976/77, 1977/78 • NASL Most Valuable Player Award: 1979 Als Trainer heeft hij de volgende prijzen gewonnen met Ajax: • KNVB beker: 1985/86, 1986/87 • Europacup II: 1986/87 met FC Barcelona: • Primera División: 1990/91, 1991/92, 1992/93, 1993/94 • Copa del Rey: 1989/90 • Supercopa: 1991, 1992, 1994 • Europacup II: 1988/89 • Europacup I: 1991/92 • Europese Supercup: 1992 Individueel: • World Soccer Manager van het jaar: 1987 • Onze Mondial Coach van het jaar: 1992, 1994 • Beste trainer van de Primera División: 1990/91, 1991/92 Verder heeft Cruijff de volgende onderscheidingen • Ridder in de Orde van Oranje-Nassau: 8 juli 1974 • Bondsridder van de KNVB: 28 oktober 1978 • Zilveren legpenning van de stad Amsterdam: november 1978 • Eerbewijs van de stad Los Angeles: december 1979 • Sport and Trade award Ministerie van WVC: juli 1992 • Erelidmaatschap Ajax: 7 april 1999 • Officier in de Orde van Oranje-Nassau: 10 april 2002 • Golden player: november 2003 • Fanny Blankers-Koen Trofee: 9 december 2005 • Laureus Lifetime Achievement Award: 2005 • FIFA Order of Merit: 2010
Het vreemde is dat de meeste ajax supporters zich dat wel realiseren maar tegelijkertijd niet bereid zijn om achter de ploeg gaan staan op momenten dat het echt nodig is.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Het gaat me ook niet precies hierom, al zie je trouwens bij wedstrijden tegen sommige clubs dat het maar halfvol is.
Maar vooral ook vaak het niet steunen van de ploeg als het even niet loopt en dat soort dingen. Maar daar is al vaak genoeg over gediscussieerd. Het boeit me (helaas) ook weinig verder.
Wat een fucking onzin. Dit weekend was het extreem weer en de Bijlmer is nou niet heel lekker te bereiken als je niet in de directe omgeving ervan woont.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:33 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:39 schreef eight het volgende:
[..]
Het vreemde is dat de meeste ajax supporters zich dat wel realiseren maar tegelijkertijd niet bereid zijn om achter de ploeg gaan staan op momenten dat het echt nodig is.
Je hebt gelijk, maar de kaartjes zijn ook gewoon niet beschikbaar die open blijven vaak.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:29 schreef Littlerabbit het volgende:
[..]
43 duizend begin seizoen tegen bijv. 26 van Feyenoord (Inmiddels meer door die halve kaart actie) Dus tja als dan het theaterpubliek het laat afweten door die koude betonbak en slechte resultaten is het snel leeg. Terwijl de kaartjes weldegelijk verkocht zijn alleen niet beschikbaar.
Deze voetbalGOD heerst en verdeelt alsof het héél gewoon is. Feitelijk is het dat ook. Hunnie hebben het verstand niet, Johan wel, maar das logisch.quote:
Tegen Real zit elk stadion vol en heerst er waarschijnlijk wel een goede sfeer (ook al krijg je een pak slaag.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:35 schreef Tyron het volgende:
[..]
Real Madrid - Ajax maar even overkijken voor jou, terwijl Ajax zoek gespeeld werd (nog onder Martin Jol) hoorde je gewoon het Ajax aanhag, dus klopt niet veel van en het stadion is met uitzonder van zondag, nooit half vol.
Klopt.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:39 schreef The_Groove het volgende:
[..]
Wat een fucking onzin. Dit weekend was het extreem weer en de Bijlmer is nou niet heel lekker te bereiken als je niet in de directe omgeving ervan woont.
Klopt, met naast Fey ook Twente met een trouwe aanhang.quote:Het zit zo vaak goed vol, en sowieso bijna altijd voller dan welk stadion dan ook in Nederland (Kuip de enige uitzondering) Dat ding is gewoon fucking groot dus vallen lege plaatsen nog meer op, zo simpel is het.
Wtf heb ik met PSV te maken, fuck die club (en hun boeruuuhhh).quote:Dit is echt heel zielig wat je doet. Wij gaan ook niet bij PSV zeiken als daar weer is geen hond zit als ze Europees voetballen.
Ik heb het over de uit-wedstrijd he? Dat noem ik toch wel een prestatie om in het stadion van Madrid het sfeer te maken.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:49 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Tegen Real zit elk stadion vol en heerst er waarschijnlijk wel een goede sfeer (ook al krijg je een pak slaag.).
Het lijkt trouwens wel zo dat het de laatste tijd voller en meer sfeervol is.
Owja dat vond ik ook geniaal.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:52 schreef Tyron het volgende:
[..]
Ik heb het over de uit-wedstrijd he? Dat noem ik toch wel een prestatie om in het stadion van Madrid het sfeer te maken.
Maarja, wat jammer is dat door de bestuurlijke problemen, de aanhang veel de naam van Johan Cruijf scandeert enzo, dus minder richting het team zelf. Hopelijk is dat nu voorbij.quote:
Na de BAVA van vrijdag zal dit zo zijn denk ik. Alhoewel, we kunnen tegen NAC ook juist Cruijff scanderen omdat hij Ons Aller Ajax weer op't juiste padje gaat brengen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:54 schreef Tyron het volgende:
[..]
Maarja, wat jammer is dat door de bestuurlijke problemen, de aanhang veel de naam van Johan Cruijf scandeert enzo, dus minder richting het team zelf. Hopelijk is dat nu voorbij.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:05 schreef Tyron het volgende:
[ afbeelding ]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
★★★
quote:Op woensdag 8 februari 2012 00:05 schreef Tyron het volgende:
[ afbeelding ]Welterusten mede-Ajacied.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cruijff ziet, heerst en overwint
![]()
quote:Johan Cruijff over uitspraak: 'Het spel is nu gespeeld'
Johan Cruijff hoopt dat de raad van commissarissen van Ajax vrijwillig opstapt vóór de buitengewone aandeelhoudersvergadering van komende vrijdag.
'Als ik het allemaal goed heb begrepen, dan is het spel nu gespeeld', zegt Cruijff tegen Voetbal International in reactie op de uitspraak van het gerechtshof van Amsterdam, dat oordeelde dat de aanstellingen van Louis van Gaal als algemeen directeur en Martin Sturkenboom (interim-directeur) niet rechtsgeldig zijn.
'Voor Ajax zou het goed zijn als wij als commissarissen ons lot niet langer verbinden aan die vergadering. Het is vandaag na de uitspraak duidelijk wat er moet gebeuren: deze rvc moet zo snel mogelijk weg.'
'Ik heb begrepen dat Steven ten Have (voorzitter rvc, red) juridisch gezien nog obstakels kan opwerpen, maar dat heeft allemaal geen zin meer', aldus Cruijff. 'Hij moet zijn verlies nemen en het technisch hart (Frank de Boer, Wim Jonk en Dennis Bergkamp, red.) de ruimte geven om eindelijk zonder tegenwerking aan de slag te kunnen gaan.'
'We hebben al veel te veel tijd verloren. We hebben afgelopen weken aan het spel van het eerste elftal kunnen zien, dat er uit een heel ander vaatje getapt moet worden dan de laatste jaren is gebeurd. Hoe eerder, hoe beter.'
Cruijff ziet het vooralsnog niet als een groot probleem dat Sturkenboom en Danny Blind na het vonnis nog steeds hun interim-functie bekleden. 'Het is niet erg dat ze er nog steeds rondlopen, als ze de boel maar niet traineren. Laat iedereen eindelijk eens zich concentreren op de dingen waar ze goed in zijn. De mensen met verstand van geld moeten op de centen letten, en de mensen met verstand van voetbal moeten het technisch beleid bepalen. Er is geen tijd meer te verliezen.'
Volgens Cruijff, die vrijdag aanwezig is bij de aandeelhoudersvergadering, wordt met het vrijwillig terugtreden ook voorkomen dat de Ondernemerskamer de nieuwe commissarissen aanwijst in plaats van de bestuursraad van Ajax. 'Als ze werkelijk in belang van Ajax denken, zoals ze steeds beweren, dan laten ze het niet zo ver komen', doet Cruijff een beroep op zijn collega-commissarissen Ten Have, Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer.
Twente ook pas sinds ze het goed beginnen te doen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 23:51 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Klopt.
[..]
Klopt, met naast Fey ook Twente met een trouwe aanhang.
[..]
Wtf heb ik met PSV te maken, fuck die club (en hun boeruuuhhh).
Ach wat heeft het voor een zin, vrijdag wordt hij toch ontslagen.quote:
quote:Cruijff: Streep eronder
In hartje Londen hoort Johan Cruijff het nieuws over de uitspraak van de president van het Amsterdamse gerechtshof. "Ik hoop nu vooral dat er snel een dikke streep onder wordt gezet. Iedereen wil aan het werk, want er is binnen Ajax heel veel te doen."
Cruijff opnieuw over de situatie bij Ajax: "De andere partij heeft er een machtsstrijd van willen maken, maar ik ben bij Ajax nooit op macht uit geweest. Ik wil dat mijn club weer de club wordt zoals die hoort te zijn. En met mij honderden andere oud-spelers en duizenden supporters. Dat is ook de grote winst die we hebben behaald. Er is nu onder de trainers een heel sterk homogeen team ontstaan. Ondanks alles staan ze er nog allemaal. De toekomst van Ajax ligt daarom niet in mijn handen, maar in die van Wim Jonk, Dennis Bergkamp, Frank de Boer en al die anderen. Ik zal ze daarbij helpen en dat geldt ook voor veel anderen.”
Aan de slag bij Ajax
Cruijff heeft nog altijd zin om aan Ajax te bouwen. "Ik kijk uit naar het moment dat het technisch hart en alle trainers eindelijk op hun manier aan de slag kunnen. Er zijn de afgelopen maanden grote Ajacieden op een verschrikkelijke manier door het slijk gehaald, terwijl ze nooit de kans hebben gehad om het beleid uit te voeren waarvoor de club heeft gekozen. Dus snel beginnen, want je ziet het steeds meer afglijden.”
"Goed gekomen"
De afgelopen maanden hield de legendarische Nummer 14 dagelijks contact met trainers en bestuurders. Cruijff: "Toch merkte ik de laatste twee weken dat we weinig meer konden doen. Ons lot lag in handen van de rechter en gelukkig is dat goed gekomen.” Om er snel aan toe te voegen: "Dat hoop ik tenminste. Ik geloof pas dat het voorbij is, als het voorbij is.”
quote:Ajax-media kiezen toch geen partij
De communicatieafdeling van Ajax heeft – na enkele uren onder dwang als spreekbuis van de directie te hebben gediend – evenals bij de vorige uitspraak geen partij gekozen in het conflict tussen de ’vier overige commissarissen’ en de nv Ajax enerzijds en Johan Cruijff anderzijds.
De eerste uren na de uitspraak van het hof wekte de media-afdeling van de club verbazing door advocaat Peter Wakkie alleen die vijf punten uit het arrest te laten noemen die gunstig waren voor Steven ten Have en consorten. De meest relevante beslissingen – het niet rechtsgeldig verklaren van de benoemingen van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom en de dwangsom van 25.000 euro per dagdeel – bleven onvermeld. Uiteindelijk aanvaardde Sturkenboom alleen het volledige arrest te plaatsen.
Vooropgezet plan
De voorgenomen benoemingen van Van Gaal en Sturkenboom zijn niet rechtsgeldig volgens het hof. Er is onaanvaardbaar gehandeld. Het hof vindt het aannemelijk dat er sprake is van een vooropgezet plan van de vier commissarissen om Johan Cruijff bewust buitenspel te zetten bij de besluitvorming op 16 november. De oproepingstermijn voor deze cruciale vergadering van de rvc was zonder goede reden ontoelaatbaar kort. Ook ontbrak de benoeming van het duo op de agenda van deze bijeenkomst.
Het hof stelt vast dat de besluiten onder meer in de tv-programma’s Nieuwsuur en Pauw en Witteman meteen als definitief naar buiten zijn gebracht. Volgens het hof was aan de besluiten over de benoemingen van Van Gaal en Sturkenboom ook op verschillende manieren al uitvoering gegeven. Daarom diende de voor 25 november 2011 uitgeschreven rvc-vergadering "geen redelijk doel” meer.
quote:’Ten Have is slechte verliezer’
Mike Jansen en Mirjam de Blécourt – advocaten van Johan Cruijff en de jeugdtrainers – noemen advocaat Peter Wakkie en president Steven ten Have slechte verliezers. De laatste twee sluiten niet uit dat alsnog een poging wordt ondernomen om Louis van Gaal en Martin Sturkenboom aan te stellen als statutair directeuren van Ajax. "Maar elke verdere uitvoering van de benoeming van Van Gaal en Sturkenboom kost Ajax 25.000 euro per overtreding, met een maximum van 500.000 euro”, aldus de juristen. "Is dat in het belang van Ajax?”
Wakkie: Gelijkspel
Wakkie – raadsman van de NV Ajax en de vier overige commissarissen Ten Have, Marjan Olfers, Edgar Davids en Paul Römer – lijkt vooralsnog van geen wijken te weten. "Het vonnis biedt de mogelijkheid om te repareren”, aldus advocaat Wakkie, die het hoger beroep in een gelijkspel vindt geëindigd. "Kijk maar naar de gelijke verdeling van de proceskosten.”
Gedachtewisseling rvc
Hij slaat pagina 25 op. ’Niet valt in te zien waarom, na ongedaanmaking – voor zover nodig – van hetgeen ongeldig/ontijdig is verricht deze besluiten na een geldige oproeping van alle commissarissen en na het (mogelijk maken van) een open gedachtewisseling binnen de rvc, waarin zowel de bedoelde besluiten als mogelijke alternatieven onder ogen worden gezien, niet alsnog binnen zeer afzienbare termijn geldig genomen kunnen worden’, staat te lezen. "Het kan dus wel”, aldus Wakkie, die daaraan toevoegt dat het niet is gezegd dat dit ook gebeurt. "Ik zal met mijn cliënten overleggen of dit wel verstandig is.”
quote:"Verschil tussen gelijk hebben en krijgen"
In hartje Londen hoort Johan Cruijff het nieuws over de uitspraak van de president van het Amsterdamse gerechtshof. Nippend aan een kop thee reageert hij nuchter: "Het is goed om te horen dat we gelijk hebben gekregen. Maar ik heb in deze affaire allang geleerd dat er helaas een groot verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen.”
Hij gaat verder: "Wat in onze wereld heel duidelijk is, wordt in de juridische wereld soms totaal anders uitgelegd. Daardoor gaan de dingen vaak niet zoals ze moeten gaan, zelfs als je gelijk hebt gekregen. Wat deze zaak betreft, moet je echt uit de voetbalwereld komen om het te begrijpen.”
quote:Claim dreigt voor Ten Have
Steven ten Have, Paul Römer, Edgar Davids en Marjan Olfers moeten vrezen voor een fikse schadeclaim. In het arrest van het gerechtshof in Amsterdam staat namelijk expliciet – zelfs schuingedrukt – dat het aannemelijk is dat Johan Cruijff bewust buitenspel is gezet door zijn medecommissarissen.
"Die handeling leidt ertoe dat er schade voor Ajax kan ontstaan. Indien dat bijvoorbeeld door een schadeloosstelling voor Louis van Gaal of Martin Sturkenboom zo is, zou de club die eventueel kunnen verhalen op de commissarissen. Omdat zij moedwillig de regel voor besluitvorming hebben overtreden, zouden ze hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld”, bevestigt de advocaat van Cruijff, Mike Jansen. "Tenzij de commissarissen kunnen bewijzen dat Van Gaal en Sturkenboom ook bij het opzetje waren betrokken.”
quote:Geldschieters trouw aan Ajax
De dreigende taal van Peter Wakkie, dat Ajax een schadepost van tientallen miljoenen euro’s zou lijden als Ten Have & co de beroepszaak tegen Johan Cruijff zou verliezen en de rvc moet opstappen, blijkt niet meer dan blufpoker te zijn geweest.
Niets wijst erop dat ook maar één sponsor Ajax de rug toekeert na de uitspraak van het Amsterdamse gerechtshof. Hoofdsponsor Aegon komt gewoon alle gemaakte financiële afspraken na. De verzekeraar werd ongewild door het kamp Ten Have in de strijd tussen Cruijff en de overige commissarissen gesleept tijdens de zitting op 18 januari in Amsterdam. De bestuursraad van Ajax weet na overleg met diverse grote sponsors dat het opstappen van de rvc inclusief Johan Cruijff de club Ajax niet direct geld kost.
quote:Peter R. de Vries: Pyrrusoverwinning Cruijff
Het gerechtshof in Amsterdam heeft gisteren bepaald dat de door Ajax voorgenomen benoemingen van de directeuren Louis van Gaal en Martin Sturkenboom niet rechtsgeldig zijn. Volgens het hof hebben de vier commissarissen van Ajax (Steven ten Have, Edgar Davids, Marjan Olfers en Paul Römer) onaanvaardbaar gehandeld. Peter R. de Vries en Frits Barend 'botsen' met elkaar in een radioprogramma van de VARA over de vraag of de uitspraak een overwinning is voor het kamp-Cruijff.
De Vries: Pyrrusoverwinning voor Cruijff
Peter R. de Vries tegen VARA: 'Ik heb de uitspraak net gelezen op internet, en ik moet u zeggen dat ik de redenering van het hof best wel kan volgen. Hoewel ik ook zeg, dat een omgekeerde uitspraak juridisch gezien ook heel goed mogelijk was geweest. Maar er is een keuze gemaakt. Er wordt nu gezegd dat Cruijff heeft gewonnen, maar ik teken daarbij aan dat het toch een soort van pyrrusoverwinning is. Heel Ajax is door de gang van zaken natuurlijk op de rand van de afgrond gebracht, enorm verzwakt en verdeeld. Daarbij kan je natuurlijk niet van een winnaar spreken.'
De Vries vindt het erg zonde dat Van Gaal aan de kant wordt gezet. 'Ik denk dat Ajax onder de vleugels van Louis van Gaal weer een goede nieuwe weg had kunnen inslaan. Hij heeft de kwaliteiten en de kennis daarvoor. En ik denk ook dat mensen als Frank de Boer en Dennis Bergkamp, ondanks de weerzin die er nu is, onder hem heel goed hadden functioneren en heel veel van hem hadden kunnen leren. Want hoe talentvol ze ook zijn, het blijven natuurlijk toch tamelijk onervaren bestuurders.'
Barend: Juist grote overwinning voor Cruijff
Frits Barend ziet het anders. 'Het is een hele grote overwinning voor Cruijff. De ellende is ontstaan doordat ze Cruijff zijn gaan tegenwerken. Daardoor is Ajax in verval geraakt. Cruijff heeft dit nooit gewild, deze rechtszaak. Maar hij is gedwarsboomd. En het is natuurlijk ongelooflijk achterbaks om achter de rug van Cruijff om Van Gaal te benoemen. Dat Van Gaal dat heeft geaccepteerd, is ook onbegrijpelijk. Dan kan je natuurlijk niet verwachten dat je nog even lekker aan het werken gaat.'
'Op zich heeft Peter gelijk, dat Van Gaal wat had kunnen betekenen voor Ajax', gaat Barend verder. 'Maar dan had hij voor zijn benoeming met Cruijff moeten gaan praten. Dan was er heel veel ellende voorkomen geweest en hadden we misschien niet in deze ellende gezeten. Want wi weet hadden Cruijff en Van Gaal het met elkaar kunnen vinden.'
De Vries op zijn beurt: 'Het is natuurlijk niet zo dat Cruijff hier niks aan kan doen. Deze hele geschiedenis is in ieder geval veroorzaakt door Cruijff. En het feit dat hij nu gelijk krijgt, wil niet zeggen dat hij op alle punten ook gelijk heeft. Ook het hof stelt in het arrest dat het begrip heeft dat de rvc door Cruijff is tegengewerkt. Dat hij dingen min of meer heeft gesaboteerd. Cruijff heeft natuurlijk in de voorfase dingen gesaboteerd door niet te verschijnen, dingen tegen te werken, nooit op de belangrijke momenten aanwezig te zijn, keer op keer zijn collega's in een column in De Telegraaf aan te vallen. Daarmee heeft Cruijff de toon gezet.'
quote:Ten Have en co moeten vrezen voor fikse schadevergoeding
De rechtszaak tussen de leden van de Raad van Commissarissen eindigde in een overwinning voor Johan Cruijff en Steven ten Have, Paul Römer, Edgar Davids en Marjan Olfers moeten nu vrezen voor een fikse schadevergoeding. In het arrest staat namelijk dat Cruijff vermoedelijk bewust buitenspel is gezet door zijn medecommissarissen. Ten Have en co hangt een boete boven het hoofd.
Doordat Cruijff niet werd betrokken bij de benoeming van Louis van Gaal en Martin Sturkenboom zou er schade voor Ajax kunnen ontstaan. “Indien dat bijvoorbeeld door een schadeloosstelling voor Louis van Gaal of Martin Sturkenboom zo is, zou de club die eventueel kunnen verhalen op de commissarissen. Omdat zij moedwillig de regel voor besluitvorming hebben overtreden, zouden ze hoofdelijk aansprakelijk kunnen worden gesteld”, bevestigt de advocaat van Cruijff, Mike Jansen, in De Telegraaf. "Tenzij de commissarissen kunnen bewijzen dat Van Gaal en Sturkenboom ook bij het opzetje waren betrokken.”
Volgens Peter Wakkie, de advocaat van Ten Have, zouden diverse sponsors Ajax willen verlaten bij een noodgedwongen vertrek van de rvc. Dat lijkt blufpoker te zijn geweest: volgens De Telegraaf wijst niets erop dat ook maar een sponsor Ajax de rug toekeert. Hoofdsponsor Aegon, dat ongewild in de strijd werd gesleept door Ten Have, komt gewoon alle gemaakte financiële afspraken na.
Cruijff is opgelucht: “Het is goed om te horen dat we gelijk hebben gekregen. Maar ik heb in deze affaire allang geleerd dat er helaas een groot verschil is tussen gelijk hebben en gelijk krijgen”, zegt hij. “Wat in onze wereld heel duidelijk is, wordt in de juridische wereld soms totaal anders uitgelegd. Daardoor gaan de dingen vaak niet zoals ze moeten gaan, zelfs als je gelijk hebt gekregen. Wat deze zaak betreft, moet je echt uit de voetbalwereld komen om het te begrijpen.”
Dat laatste lijkt mij niet in het arrest te staan, of zou er niet in moeten staan. De zaak gaat namelijk over het benoemen van Van Gaal en Sturkenboom buiten de volledige RVC om. En niet of Cruijff pestkop heeft gespeeld.quote:De Vries op zijn beurt: 'Het is natuurlijk niet zo dat Cruijff hier niks aan kan doen. Deze hele geschiedenis is in ieder geval veroorzaakt door Cruijff. En het feit dat hij nu gelijk krijgt, wil niet zeggen dat hij op alle punten ook gelijk heeft. Ook het hof stelt in het arrest dat het begrip heeft dat de rvc door Cruijff is tegengewerkt. Dat hij dingen min of meer heeft gesaboteerd. Cruijff heeft natuurlijk in de voorfase dingen gesaboteerd door niet te verschijnen, dingen tegen te werken, nooit op de belangrijke momenten aanwezig te zijn, keer op keer zijn collega's in een column in De Telegraaf aan te vallen. Daarmee heeft Cruijff de toon gezet.'
Yeah lijkt onzin inderdaad, zeker met het bericht hierboven van ajacied22.quote:Op woensdag 8 februari 2012 09:57 schreef Mangoworks2002 het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt mij niet in het arrest te staan, of zou er niet in moeten staan. De zaak gaat namelijk over het benoemen van Van Gaal en Sturkenboom buiten de volledige RVC om. En niet of Cruijff pestkop heeft gespeeld.
En een Pyrusoverwinning, ach... 1-0 is ook winnen...
quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:15 schreef Typisch het volgende:
Dankzij Cruijff viert Ajax haar eerste overwinning van 2012.
RVC is hoogst waarschijnlijk wel weg ja. Maar de vraag is waarop. Als ze weggestemd worden, stelt het gerechtshof een nieuwe RVC samen. En dat kunnen dan allerhande types zijn (lees: niet-cruijffianen). Stappen ze zelf op dan mag Ajax die RVC samenstellen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:22 schreef Merkie het volgende:
Wat gaat er nu gebeuren? RvC eruit, Sturkenboom weg, Blind weg?
Al ze weggestemd worden. Dacht ik.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:33 schreef opgebaarde het volgende:
het gerechtshof stelt het nieuwe RvC samen? Weet je dit heel zeker?
We kunnen vast nog wel een goede terreinknecht gebruiken.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:27 schreef muzas het volgende:
De functie van danny blind zal, als cruijff zijn zin krijgt, verdwijnen en ik ben er van overtuigt dat die rat zich dan wel in een andere functie likt.
Klopt hoor, maar als ze nou nog niet vrijwillig opstappen denk ik echt serieus dat ze bodyguards moeten gaan inhuren om ooit nog veilig over straat te kunnen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:22 schreef Kaasknabbeltje het volgende:
Wat loopt iedereen toch blij te zijn met 'de overwinning'?
Als Ze niet voor Vrijdag vrijwillig opstappen dan kiest het gerechtshof gewoon een nieuwe RVC en dan weet je pas of je hebt gewonnen of verloren
Zal het veel slechter worden dan Ten Have, v. Gaal, Sturkenboom?quote:Op woensdag 8 februari 2012 12:22 schreef Kaasknabbeltje het volgende:
Wat loopt iedereen toch blij te zijn met 'de overwinning'?
Als Ze niet voor Vrijdag vrijwillig opstappen dan kiest het gerechtshof gewoon een nieuwe RVC en dan weet je pas of je hebt gewonnen of verloren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |