abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107749140
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:49 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik toch nergens ik bedoel juist de mensen die wel een tophypotheek hebben, maar wel vinden dat ze jaarlijks nog 3* op vakanite moeten kunnen met het gezin en dus eigenlijk nooit over aflossen van het schulden nagedacht hebben.

Mensen die gespaart hebben, verstandiger met geld zijn omgesprongen gaan met jou voorstel dan nog eens extra gestraft worden omdat ze niet aan het maximaal financieren verhaal hebben meegedaan.
Als Nederland geld zat had gehad, had wat mij betreft alles gesubsidieerd kunnen blijven.
Alleen nu zit de Nederlandse staat wat krap bij kas en wordt er links en rechts bezuinigd. Op het hoger onderwijs, om maar wat te noemen.
Ook armere mensen gaan vaak verstandig met geld om. Moeten die dan maar wel gestraft worden ten koste van de mensen die het het beste kunnen missen?
pi_107749172
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:48 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Jij lezen:

[..]

En dat is dus whishfull thinking, het aantal mensen dat daar nadeel van ondervindt is groter dan degenen die daar voordeel van hebben. In dit landje geeft niemand iets op tenzij hij er iets voor terugkrijgt.

Deze hele huizemarkt discussie draait feitelijk om inkomens- en vermogensherverdeling. Nou, daar gaat naar goede Nederlandse traditie niet veel aan gebeuren, tenzij het om drie cijfers achter de komma gaat. Daar wordt net zo lang over gepolderd totdat alles grosso modo bij het oude blijft, voor grote verschuivingen krijg je geen draagvlak.

Wel lezen he :)
  woensdag 8 februari 2012 @ 13:55:01 #203
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_107749199
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als Nederland geld zat had gehad, had wat mij betreft alles gesubsidieerd kunnen blijven.
Alleen nu zit de Nederlandse staat wat krap bij kas en wordt er links en rechts bezuinigd. Op het hoger onderwijs, om maar wat te noemen.
Ook armere mensen gaan vaak verstandig met geld om. Moeten die dan maar wel gestraft worden ten koste van de mensen die het het beste kunnen missen?
Waaruit leid jij af dat mensen die HRA ontvangen dit het beste kunnen missen :?
(tip: Scorpie is geen voorbeeld van het gemiddelde gezin in een koopwoning)
'cos here at Globo Gym, we're better than you! And we know it.
pi_107749266
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar uit jouw voorbeeld blijkt al dat jij de HRA niet eens nodig hebt. Het geld dat jij vangt (want uiteindelijk vang je het) is gewoon weggegooid geld. En de HRA kost per jaar een enorme berg geld.

Mensen zoals jij subsidiëren lijkt mij idioot, het geld kan veel beter besteed worden. Toch?
Ik 'vang' niks, ik ontvang mijn eigen ingelegde belastinggeld terug. Groot verschil.
pi_107749282
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:55 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Niet??
pi_107749312
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:52 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Nou weet ik niet of ik het verstandig vind om met een bijstandsuitkering in een dure grote huurwoning te gaan wonen en met huurtoeslag zodoende je huur te kunnen voldoen. :')

Op het onderwijs hoeft men niet te bezuinigen, gewoon strenger aan de poort controleren en we hebben opeens ook niet zoveel studenten meer. Een kenniseconomie is een farce, het gemiddelde IQ van NL is niet gestegen maar toch zou 75% van de bevolking een hogere studie moeten kunnen doen.
  woensdag 8 februari 2012 @ 13:58:38 #207
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_107749318
quote:
11s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:57 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Niet??
De mensen waar ik mijn woning van kocht eindigden al met een restschuld van 80k. Stel je voor dat ze ook nog eens geen HRA hadden gehad. :')

Weet je wíe er makkelijk wat kunnen missen? Die twee-keer-modaal-verdienende scheefhuurders in hun sociale huurwoning.
pi_107749351
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:53 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

En dat is dus whishfull thinking, het aantal mensen dat daar nadeel van ondervindt is groter dan degenen die daar voordeel van hebben. In dit landje geeft niemand iets op tenzij hij er iets voor terugkrijgt.

Deze hele huizemarkt discussie draait feitelijk om inkomens- en vermogensherverdeling. Nou, daar gaat naar goede Nederlandse traditie niet veel aan gebeuren, tenzij het om drie cijfers achter de komma gaat. Daar wordt net zo lang over gepolderd totdat alles grosso modo bij het oude blijft, voor grote verschuivingen krijg je geen draagvlak.

Wel lezen he :)
Bij bezuinigingen gaat het in principe altijd om afpakken. Ik noemde eerder al de bezuinigingen op het hoger onderwijs al.
Dat alles bij het oude zal blijven lijkt mij op de korte termijn wel waarschijnlijk. Echter, de HRA is gewoon een groot probleem aan het worden omdat die simpelweg te duur aan het worden is en het huisvestingsprobleem wordt er niet mee opgelost.
Zolang er over gesteggeld blijft worden, blijft er geld over de balk gaan. Geld dat veel beter in de Nederlandse economie gepompt zou kunnen worden.

Wat jij aangeeft is het politieke onvermogen ("daar wordt net zo lang over gepolderd") om hiervoor een oplossing te vinden
pi_107749353
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:58 schreef Whuzz het volgende:

[..]

De mensen waar ik mijn woning van kocht eindigden al met een restschuld van 80k. Stel je voor dat ze ook nog eens geen HRA hadden gehad. :')
Dan zouden banken die mensen ook nooit zo'n belachelijke lening hebben laten afsluiten, want laten we wel wezen banken zijn natuurlijk ook niet cosher geweest bij de vage hypotheekconstructies.
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:01:03 #210
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_107749391
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:59 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Dan zouden banken die mensen ook nooit zo'n belachelijke lening hebben laten afsluiten, want laten we wel wezen banken zijn natuurlijk ook niet cosher geweest bij de vage hypotheekconstructies.
Helemaal mee eens. Verbieden van alles dat niet lineair of annuiteit is zou dan ook veel makkelijker, sneller en "to the core" zijn.
pi_107749404
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:55 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Maar wel een voorbeeld van iemand met een hoger inkomen. Ook daar gaat veel HRA geld naar toe terwijl hij (ons voorbeeldje) het niet eens nodig heeft.
Van de subsidie die scorpie krijgt hadden we ook iemand kunnen laten studeren. Dan weet ik wel wat ik zou kiezen.
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:02:48 #212
35948 Whuzz
Globo Gym!
pi_107749430
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar wel een voorbeeld van iemand met een hoger inkomen. Ook daar gaat veel HRA geld naar toe terwijl hij (ons voorbeeldje) het niet eens nodig heeft.
Van de subsidie die scorpie krijgt hadden we ook iemand kunnen laten studeren. Dan weet ik wel wat ik zou kiezen.
Welke subsidie heb je het over :?
pi_107749435
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:01 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik ook als ik Scorpie was! ;)
pi_107749469
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:02 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik ook als ik Scorpie was! ;)
Tuurlijk gaat hij voor zichzelf kiezen. Lijkt mij logisch

Maar dat gaat wel ten koste van de Nederlandse economie, dus zijn keuze is wel logisch (omdat het hem persoonlijk raakt), maar niet de meest logische
pi_107749486
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Tuurlijk gaat hij voor zichzelf kiezen. Lijkt mij logisch
Zie je mijn punt hierboven dan? Als iedereen voor zichzelf kiest, gebeurt er precies niks.
pi_107749506
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:03 schreef magnetronkoffie het volgende:

Maar dat gaat wel ten koste van de Nederlandse economie, dus zijn keuze is wel logisch (omdat het hem persoonlijk raakt), maar niet de meest logische
Waarom gaat dat ten koste van de Nederlandse economie?

Of ik die centen uitgeef, of de Nederlandse staat, wat is het verschil, buiten dat ze in het eerste geval ws efficienter besteed worden?
pi_107749523
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:04 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Zie je mijn punt hierboven dan? Als iedereen voor zichzelf kiest, gebeurt er precies niks.
Dat is eigen aan een forum toch? Iedereen spamt zijn eigen mening en niemand gaat over.
pi_107749545
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:05 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom gaat dat ten koste van de Nederlandse economie?

Of ik die centen uitgeef, of de Nederlandse staat, wat is het verschil, buiten dat ze ws efficienter besteed worden?
Ik zou het aan die student geven, daar heeft de maatschappij meer aan.
pi_107749564
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:06 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Ik zou het aan die student geven, daar heeft de maatschappij meer aan.
Dat kan ik zelf ook hoor (sterker nog doe ik), maar dan wel aan iemand die wil, drang en perspectief heeft om er iets mee te doen. Efficienter dus.
pi_107749603
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:07 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat kan ik zelf ook hoor (sterker nog doe ik), maar dan wel aan iemand die wil, drang en perspectief heeft om er iets mee te doen. Efficienter dus.
Als het goed is, heeft elke goeie student wel de wil, de drang en later ook het perspectief om er wat mee te gaan doen.
pi_107749628
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:08 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Als het goed is, heeft elke goeie student wel de wil, de drang en later ook het perspectief om er wat mee te gaan doen.
Dan is het niet in alle gevallen goed. Tsja.
pi_107749710
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:09 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dan is het niet in alle gevallen goed. Tsja.
Wil je daarmee impriceren dat het beter is om die student toch maar dat extraatje niet te geven omdat het percentage studenten dat niet wil, niet de drang en later ook het perspectief niet heeft om er wat mee te gaan doen, zo groot is?

Als dat zo is, dan ben ik het niet met je eens
pi_107749762
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:11 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Wil je daarmee impriceren dat het beter is om die student toch maar dat extraatje niet te geven omdat het percentage studenten dat niet wil, niet de drang en later ook het perspectief niet heeft om er wat mee te gaan doen, zo groot is?

Als dat zo is, dan ben ik het niet met je eens
Nee, ik wil daarmee zeggen dat ik je mening dat het beter voor de NL economie is om generiek extraatjes aan studenten te geven door mij meer belasting te laten betalen niet deel.
pi_107749797
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:13 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Nee, ik wil daarmee zeggen dat ik je mening dat het beter voor de NL economie is om generiek extraatjes aan studenten te geven door mij meer belasting te laten betalen niet deel.
Dan zijn we het gewoon met elkaar oneens. Maar ik weet dat dat komt omdat jij liever voor jezelf kiest ;)
pi_107750028
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:13 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dan zijn we het gewoon met elkaar oneens. Maar ik weet dat dat komt omdat jij liever voor jezelf kiest ;)
Dat heb je dan buitengewoon verkeerd, dat laatste :)
Ik zie liever dat centen efficient worden besteed worden, ipv generiek over de balk gemikt te worden.
pi_107750148
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:21 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Dat heb je dan buitengewoon verkeerd, dat laatste :)
Ik zie liever dat centen efficient worden besteed worden, ipv generiek over de balk gemikt te worden.
Maar mensen subsidiëren die dat geld niet eens nodig hebben is toch weggegooid geld?
pi_107750260
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar mensen subsidiëren die dat geld niet eens nodig hebben is toch weggegooid geld?
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:02 schreef Whuzz het volgende:

[..]

Welke subsidie heb je het over :?
pi_107750300
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:26 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[..]

Kom op zeg :')

Ik heb het natuurlijk over de HRA
pi_107750404
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:27 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Kom op zeg :')

Ik heb het natuurlijk over de HRA
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik 'vang' niks, ik ontvang mijn eigen ingelegde belastinggeld terug. Groot verschil.
pi_107750511
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:56 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je vangt dus je ingelegde belastinggeld terug. M.a.w. je vangt wel degelijk iets

Dus:
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:24 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

pi_107750596
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:32 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Je vangt dus je ingelegde belastinggeld terug. M.a.w. je vangt wel degelijk iets

Dus:

[..]

Ik geef jou honderd euro, jij geeft mij vijftig euro terug. Wie subsidieert wie?
pi_107750704
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:34 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Ik geef jou honderd euro, jij geeft mij vijftig euro terug. Wie subsidieert wie?
Is dat je berekening??
pi_107750719
Heeft iemand een grafiekje van de totale hypotheekschuld van 2007 tot 2011(eventueel 2010)
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_107750731
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:36 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Is dat je berekening??
Is dat je 'antwoord'?
pi_107750764
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:37 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Is dat je 'antwoord'?
Ja, want zonder uitleg slaat jouw stelling nergens op onder het mom van ask a stuped question, get a stupid answer
pi_107750768
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:37 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Heeft iemand een grafiekje van de totale hypotheekschuld van 2007 tot 2011(eventueel 2010)
Google??
pi_107750783
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:30 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[..]

Stel:

Een land heeft 2 belastingbetalende inwoners. Beide hebben 100.000 inkomen.

P1 moet 40.000 belasting betalen, maar betaalt 38.462 hypotheekrente en krijgt daarvan 52% = 20.000 terug wegens HRA.
P2 huurt, betaalt 40.000 belasting en krijgt niets terug.

Aangenomen dat de overheid een 60.000 aan belasting inkomsten nodig heeft zouden beide normaal gesproken 30.000 belasting moeten betalen.

Afgezien van of je het subsidie noemt gaat er in elk geval 10.000 van P2 naar P1.
Goud kan je niet bijdrukken
pi_107751105
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:39 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Stel:

P1 moet 40.000 belasting betalen, maar betaalt 38.462 hypotheekrente en krijgt daarvan 52% = 20.000 terug wegens HRA.

Aangenomen dat de overheid een 60.000 aan belasting inkomsten nodig heeft zouden beide normaal gesproken 30.000 belasting moeten betalen.

Afgezien van of je het subsidie noemt gaat er in elk geval 10.000 van P2 naar P1.
Klopt, maar de kopers zien dat niet zo. Zij vinden dat ze alleen maar een deel van hun belastinggeld terug krijgen.

En je vergeet nog iets. P1 heeft ook nog eens eigen bezit (namelijk z'n woning) en P2 heeft niets
pi_107751139
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:39 schreef Poekieman het volgende:

[..]

Stel:

Dan betaalt P1 minder belasting dan P2, meer niet. Er gaat niks van P2 naar P1.

Als P1 voor 5,000 nutsvoorzieningen gebruikt, en P2 voor 30,000, subsidieert P2 dan P1?
Als P2 zijn pand huurt van een woningbouwcorp of investeerder die dat pand financieert met geleend geld, en daarvoor belastingaftrek beurt, hoe zit het dan? Als deze woningbouwcorp een belastingvrijstelling krijgt, of grond mag kopen tegen gereduceerd tarief, wat dan?

Etc.

Ik kan het nog uitbreiden met een hoop andere voorbeelden, met voorbeelden van progressieve tarieven, en afnemend grensnut van gebruik van openbare voorzieningen etc.

Feit is dat het geen subsidie is. Feit is dat iedereen een ander bedrag bijdraagt dan het bedrag wat ie terugkrijgt (en dat inherent in totaal collectief minder wordt teruggekregen dan bijgedragen - dat noemen we inefficientie, en politiek/overheid is daar ster in). Feit is ook dat in Nederland iedereen graag wil dat zijn buurman meer bijdraagt, en dat 'ie zelf meer moet krijgen.

Volgens mij hebben we allemaal andere ideeen over het evenwicht daarin.

Waarbij ik trouwens moet aantekenen dat ik genoeg buitenland ervaring heb om met name sociale voorzieningen in Nederland te roemen én te koesteren, en daar betaal ik graag naar redelijkheid (collectief) voor.
pi_107751194
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:47 schreef magnetronkoffie het volgende:

En je vergeet nog iets. P1 heeft ook nog eens eigen bezit (namelijk z'n woning) en P2 heeft niets
Verstandige zet van P1, dunkt me :)
pi_107751206
De HRA is wel een subsidie. Sommigen vinden dat dat niet zo is omdat de HRA met de IB verstrengeld is, en de huurtoeslag (ik noem maar een beestje) weer niet.

O wacht, de huurtoeslag is wel afhankelijk van je inkomen!
pi_107751220
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:49 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Verstandige zet van P1, dunkt me :)
En waarom zou P2 P1 daarin moeten financiëren?
pi_107751353
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:50 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

En waarom zou P2 P1 daarin moeten financiëren?
Niet, dat doet ie ook niet.

quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:50 schreef magnetronkoffie het volgende:
De HRA is wel een subsidie. Sommigen vinden dat dat niet zo is omdat de HRA met de IB verstrengeld is, en de huurtoeslag (ik noem maar een beestje) weer niet.

O wacht, de huurtoeslag is wel afhankelijk van je inkomen!
O wacht, huurtoeslag ontvang je ook als je geen knaak belasting betaalt. Zou dat wellicht het verschil tussen subsidie en belasting zijn? Het één is minder betalen, en het ander is netto beuren?
pi_107751393
Heeft iemand nu cijfers schattingen van de 'besparing' als je de 52% schijf afschaft bijn de hra?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 8 februari 2012 @ 14:55:39 #245
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_107751410
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[..]

O wacht, huurtoeslag ontvang je ook als je geen knaak belasting betaalt. Zou dat wellicht het verschil tussen subsidie en belasting zijn? Het één is minder betalen, en het ander is netto beuren?
iedereen betaalt belasting, alleen mensen die 52% betalen krijgen meer terug dan Jan Snot
pi_107751528
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:55 schreef Goofjansen het volgende:

[..]

iedereen betaalt belasting, alleen mensen die 52% betalen krijgen meer terug dan Jan Snot
Nope, ik ken genoeg mensen die geen belasting betalen, waaronder ondergetekende.
pi_107751582
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 14:54 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

[..]

O wacht, huurtoeslag ontvang je alleen maar als je het echt nodig hebt!
HRA ontvangen alle kopers
pi_107751621
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:00 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

O wacht, huurtoeslag ontvang je alleen maar als je het echt nodig hebt!
HRA ontvangen alle kopers
Dat laatste is feitelijk onjuist, en dat eerste arbritrair
pi_107751695
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Waarom is dat eerste feitelijk onjuist?
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:04:52 #250
360571 Goofjansen
t is nie makkelijk
pi_107751729
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 15:01 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

Bi mij klopt het wel ik heb het niet nodig en krijg het ook niet, ik zou HRA ook niet hoeven, ik wil geen subsidie
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')