abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:16:50 #1
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107703316
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwam :( en de olie ook niet :(

De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.

Hadden hier meer mensen last van?
A man's got to do what a man's got to do
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:18:22 #2
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_107703336
Had je toevallig je kachel aan?
And there are still no americans in Bagdad !!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:18:42 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_107703340
Nee geen last van.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_107703344
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:19:38 #5
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107703348
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
Mij mag je er voor wakker maken.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:20:05 #6
37248 BertV
Klei indiaan
pi_107703351
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:21:26 #7
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107703369
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef Mattt het volgende:
Had je toevallig je kachel aan?
jazeker! lekker warm...
A man's got to do what a man's got to do
pi_107703370
ik fiets
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_107703375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef Olle. het volgende:
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwam :( en de olie ook niet :(

De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.

Hadden hier meer mensen last van?
Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:22:04 #10
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107703382
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
hmm oke.
Ik dacht eerst dat her iets stuk zou zijn, maar hij stijgt wel en de olie meter ook...
Even opletten dus op de terugweg.
A man's got to do what a man's got to do
pi_107703398
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:21 schreef cofi het volgende:

[..]

Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:33:23 #12
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_107703490
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:21 schreef Olle. het volgende:

[..]

jazeker! lekker warm...
Doe volgende keer kachel even uit. kijken of die dan op temp. komt.
And there are still no americans in Bagdad !!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:47:52 #13
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_107703650
Effe een nieuwe thermostaat erop, het zou na een minuut of 5 gewoon warm moeten zijn in de auto, en na een minuut of 10 de koelvloeistoftemp op 90gr.
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
pi_107703808
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Doe ik ook. dit viel me pas op toen ik na een stuk rijden ong. 10 min moest wachten. Was me iets te koud om buiten te gaan wachten, dus heb de motor maar laten draaien en ben in de auto blijven zitten. :Y
pi_107704626
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Verklaar je nader.

Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 09:49:33 #16
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107704728
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:47 schreef KhaZ het volgende:
Effe een nieuwe thermostaat erop, het zou na een minuut of 5 gewoon warm moeten zijn in de auto, en na een minuut of 10 de koelvloeistoftemp op 90gr.
Ja en ik heb ook al begrepen dat het misschien kan zijn dat de klep tussen de koeling van de motor en de kleine warmte circulatie kapot kan zijn.

Ik zal de verwarming even uit zetten.
A man's got to do what a man's got to do
  dinsdag 7 februari 2012 @ 09:51:13 #17
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107704758
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Verklaar je nader.

Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien. 8)7
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107704798
Nee maar bij mij gaat met deze kou wel opeens het olie en accu lampje branden. En Sochtends heeft hij weinig zin om te starten! ;(
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_107704872
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:51 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien. 8)7
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toeren :') Als je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker :')
  dinsdag 7 februari 2012 @ 09:58:59 #20
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107704943
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja 1500 toeren zijn ook dikke toeren :') Als je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker :')
Nee, maar wordt hij wel belast.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107704996
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:58 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Nee, maar wordt hij wel belast.
Broodje PTAap
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:10:25 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107705205
heb radiator en gril lekker ingepakt en nergens last van ;) doe ik dat niet duurt het 5km langer voor hij warm is
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:11:52 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107705242
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja 1500 toeren zijn ook dikke toeren :') Als je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker :')
als 1500rpm je stationair is... dan zuipt ie vast lekker.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:12:28 #24
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107705254
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:00 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Broodje PTAap
:N
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107705351
Vroeger zag je wel eens kartonnetjes voor de radiateur tegen de kou.
Het is vandaag gewoon heel erg koud en dan heeft de motor moeite om warm te worden.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:16:16 #26
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107705352
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:00 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Broodje PTAap
helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.
A man's got to do what a man's got to do
pi_107705521
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:16 schreef Olle. het volgende:

[..]

helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.
Ik hoor ook zoveel dingen maar ik ga niet wegrijden voordat mijn blok begint op temperatuur te komen. Zoals gezegd is je olie met dit weer dik en duurt het langer totdat je blok gesmeerd loopt. Daarvoor laat ik hem eerst een beetje fatsoenlijk warmdraaien voordat ga rijden. Dan heb ik het niet over stationair draaien. Met een droog blok wegrijden doe ik nooit.
Ieder zijn eigen keus natuurlijk.
pi_107706460
Hier auto 5min voor vertrek aan ( mits voor de deur staat ), heb climate-control, dus fan gaat pas blazen when needed

door automaatbak is olie iets sneller warm, maar stationaair draait hij dan 950-1000rpm

daarna gewoon stadverkeer rijden voor 10min, dan is het binnen al 20graden,

nergens problemen mee, auto 10jaar oud en 135.000km

en ja lang stationair draaien is "iets" minder goed, omdat olie langer duurt om op temp te komen


maar denk je nou echt dat in landen waar het normaal deze temp is in de winter, ze aan warmrijden doen? Neuh, moderne motoren kunnen daar wel tegen hoor, en modern dan heb ik het over de generatie van 15jaar tot nu

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2012 11:00:10 ]
pi_107706867
Van stationair draaien wordt je blok amper warm met dit weer. Starten, effe laten draaien todat de motor regelmatig loopt en dan rustig wegrijden is het beste. Zo staat het ook in je instructieboekje. De verwarming laat ik de eerste 5 à 10 km uit. Zodat de motor wat sneller op temperatuur is.
pi_107707250
Geen last van.

Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer :{. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.

Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
pi_107707507
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.

Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer :{. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.

Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Your right. Ik heb dat ook, dat het wel lijkt alsof mijn versnellingsbak het te koud heeft. Misschien ook iets met olie te maken ofzo, Krijg heb dan ook moeilijk van 1 naar 2, de rest gaat prima.
En na even te rijden, gaat het ook perfect. Achja, wennen denk ik dan ;)
pi_107707607
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.

Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer :{. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.

Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Same here. Verbruik is bij mij ook om te huilen.
Afgelopen zaterdag reed ik 500 km door Nederland en toen ik weer terug kwam voelde ik aan mn uitlaat en die was ijskoud o|O
pi_107710674
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Verklaar je nader.

Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.
pi_107710783
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:16 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.
Welke gedeelte blijft dan koud? Ik kan eigenlijk alleen de versnellingsbak bedenken, maar heb geen idee hoe warm dat ding sowieso wordt na een flinke rit.
pi_107711525
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt :)
pi_107711750
Zoals ik dat lees, zou het geen probleem zijn als je ietwat gas bijgeeft, aangezien de motor dan niet stationair loopt, maar ook daar zijn de meningen dan weer over verdeeld. De bak draait dan niet, ik ben nog steeds wel benieuwd hoe warm een versnellingsbak en dus de olie wordt na een lange rit.

Verder gaan ze heel makkelijk voorbij aan het bevriezen van je adem aan de binnenkant van de auto. Die beslaat bij mij en komt puur door mijn adem en sneeuw op mijn schoenen. Na 10 sec. komt er nog niet voldoende warme lucht om dat te voorkomen.

Verder sluit ik binnen 1 minuut al achter aan in de file en staat de auto alsnog stationair warm te draaien.

Ik probeer zoveel mogelijk gelijk weg te rijden, maar soms kan het helaas niet anders.
pi_107712228
Voor stadsverkeer is dit een onzin verhaal
pi_107713210
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt :)
Vandaar dat ik ietsje meer gas geef naar 1500 toeren(met -10 graden gaat hij met choke 1100 toeren) zodat het blok ten minste van de choke afgaat. Dat duurt max 2 minuten bij mijn auto.
pi_107713406
maarja, in mijn situatie

auto aan voordat je weggaat, staat dan tussen de 1&5min aan, dan automaat op P in sneeuwstand nu, gas voor 200m ( 20km/h want woonwijk ). en 1e stoplicht, die soms 5min op rood staat, daarna 6 stoplichten met paar honderd meters ertussen, topsnelheid 55km/h, 4e versnelling

dan zijn we alweer 10-15min verder en ben ik pas in de buurt vd snelweg, kachel blaast dan alweer rustig 20graden

Dus "rustig" inrijden of niet "stationair" is hier gewoon onmogelijk in Den Haag

Vandaar dat een auto op LPG / Hybrid of Start&Stop niet super rendabel is in de stad. Dan zou je toch pas na 15min er effect van hebben ( zeker nu in de kou )
pi_107713505
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt :)
Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107713752
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.
is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )
pi_107714228
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:48 schreef Estolan het volgende:

[..]

is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )
Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107714645
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
pi_107714691
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:

[..]

en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.
pi_107714910
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:

[..]

en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107716038
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:09 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.
klopt, Vroegah met nog een handmatige choke kon je idd je motor ( of carb ) verzuipen als je hem niet induwde

gelukkig gaat tegenwoordig alles via een EMS ( of ecu )
pi_107716055
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.
True

maarja, weinig aan te doen als je in de stad woont :)
pi_107716753
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:45 schreef Estolan het volgende:

[..]

True

maarja, weinig aan te doen als je in de stad woont :)
Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107717329
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.
niet als je binnen diezelfde minuut alweer stilstaat, dan draai je alsnog stationair op de choke en wordt de motor nog steeds niet warmer

Same shit, different location :)
pi_107717477
Hier ook een karton rijder. :+

De thermostaat is goed maar toch wordt het koekblikje niet warmer dan 60.
Daarnet dus ook maar karton voor de radiateur gezet en nu gaat het ietsje beter.

Maar het is gewoon te koud buiten!! Brrrr! -O-
  dinsdag 7 februari 2012 @ 17:05:52 #51
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107718901
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:26 schreef Gummiebeer het volgende:
Hier ook een karton rijder. :+

De thermostaat is goed maar toch wordt het koekblikje niet warmer dan 60.
Daarnet dus ook maar karton voor de radiateur gezet en nu gaat het ietsje beter.

Maar het is gewoon te koud buiten!! Brrrr! -O-
ken de tijd nog dat je gewoon een orgineel plaatje bij de auto zat ;) die je bij vorst in de auto moest klikken.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 18:23:47 #52
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_107721404
Mijn auto was gisteren zo koud dat de boordcomputer gereset was. klokje, gereden afstand, verbruik, alles was weg. Desondanks startte ie direct de eerste keer. Petje af voor Fiat :D. Alleen wel een verbruik van 1 op 5 de eerste paar kilometers :'). Daarna ging ie rond de 1:15 zitten, wat normaal 1:18/19 is ofzo.

Vanochtend ook, toen ik wou wegrijden was het net alsof ik in stroop aan het roeren was, zo stroef ging die versnellingsbak.

Rij trouwens ook direct weg en schakel al onder de 2000 toeren, ik laat hem nooit warm draaien.
pi_107721951
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 17:05 schreef T42 het volgende:

[..]

ken de tijd nog dat je gewoon een orgineel plaatje bij de auto zat ;) die je bij vorst in de auto moest klikken.
Vroegah. ;) Toen kon je nog klooien met de carb en had je een winter en zomerstand. :D
En nu.. teveel elektronica die te gevoelig is voor vorst. Ach, de ANWB vaart er wel bij. ;)
pi_107723456
Ik heb sinds kort een Corsa C en die houdt zich, ondanks dat de accu niet meer in top conditie is best goed in deze winter.

Stationair laten lopen doe ik niet aan. IJs wegkrabben, starten en na 10 sec. ong. rustig wegrijden. Schakelen net voor de 2500 rpm, niet eerder want anders schokt de auto teveel. Kachel laat ik de eerste paar minuten uit en op koud, na een minuut of 4-5 zet ik hem op warm en de blower op standje 1 of 2 en dan wordt het rustig lekker warm.

Wel wat andere mensen ook opmerken, de versnellingsbak is behoorlijk stroef in de ochtend, met name de 2e en 3e versnelling. Maar geen geknars gelukkig. :)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 19:33:24 #55
187267 Morphisor
The man with the plan
pi_107724319
Iets wat ik heb opgemerkt dat verrassend weinig auto's doen, maar mijn eigen auto wel doet:

Als ik start en het is behoorlijk koud, gaat hij automatisch meer toeren draaien stationair om de motor op te warmen, tot wel 1800 toeren toen ik hem van de week startte bij -16.
Als het warm is buiten is dit effect er nog steeds, maar veel minder (1200-1400 toeren in de zomer).
Als de motor eenmaal volledig warm is draait hij stationair slechts 800 toeren.

Lijkt mij dat de computer dit niet voor niets zo doet hmm?
Of mis ik hier iets als non-techneut zijnde?
(Maarja zoals ik zei, veel (nieuwere) auto's doen dit niet..)
  dinsdag 7 februari 2012 @ 19:44:14 #56
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_107724884
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 19:33 schreef Morphisor het volgende:
Iets wat ik heb opgemerkt dat verrassend weinig auto's doen, maar mijn eigen auto wel doet:

Als ik start en het is behoorlijk koud, gaat hij automatisch meer toeren draaien stationair om de motor op te warmen, tot wel 1800 toeren toen ik hem van de week startte bij -16.
Als het warm is buiten is dit effect er nog steeds, maar veel minder (1200-1400 toeren in de zomer).
Als de motor eenmaal volledig warm is draait hij stationair slechts 800 toeren.

Lijkt mij dat de computer dit niet voor niets zo doet hmm?
Of mis ik hier iets als non-techneut zijnde?
(Maarja zoals ik zei, veel (nieuwere) auto's doen dit niet..)
Dit deed mijn oude auto ook, bij koud weer ging ie zo naar de 1700 toeren. Deze kwam uit 1997. Mijn huidige auto uit 2003 doet het veel minder. Wat voor auto heb je en uit welk jaar komt ie?
pi_107725155
Maar dat is toch vrij normaal? Koude motor loopt op de choke, dus rijker mengsel=meer toeren.
Na verloop van tijd pikt een sensor op dat het blok warmer wordt dus zakt de choke automatisch wanneer het blok op bedrijfstemperatuur is.

Zo draait mijn Cuore koekblik uit '94 2500-2750(!) rpm als ie koud is, warm draait ie rond de 900rpm.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 22:16:37 #58
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107732150
Op de terugweg was de temperatuur van de koelvloeistof en de olie weer normaal. het was 4 graden.
Heb begrepen dat nieuwe auto's een sooort eco systeem hebben waardoor de motor minder diesel/benzine krijgt om warm te worden.
Bekent bij jullie?
A man's got to do what a man's got to do
pi_107736949
Bij mij komt het koelwater met dit weer eigenlijk de hele rit (10km) niet op bedrijfstemperatuur. Komt vnl. omdat ik driekwart van de tijd stilsta of langzaam rijd (file). Eenmaal op de snelweg loopt ie wel snel op, alleen moet ik er na een kilometer of 3 alweer af.

Als we dit weer standaard elk jaar voor langere tijd hadden zou ik een standkachel inbouwen :P
  woensdag 8 februari 2012 @ 08:01:34 #60
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_107740403
Zal zo weer weg, kijken wat de auto doet hihi. Het is wel minder koud dan gisteren.
pi_107740654
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:23 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ik hoor ook zoveel dingen maar ik ga niet wegrijden voordat mijn blok begint op temperatuur te komen. Zoals gezegd is je olie met dit weer dik en duurt het langer totdat je blok gesmeerd loopt. Daarvoor laat ik hem eerst een beetje fatsoenlijk warmdraaien voordat ga rijden. Dan heb ik het niet over stationair draaien. Met een droog blok wegrijden doe ik nooit.
Ieder zijn eigen keus natuurlijk.
Dat is een behoorlijk broodje aap. Natuurlijk is de olie iets dikker, maar je motor heeft absoluut geen moeite om het door het blok heen te krijgen hoor. Start hem maar eens zonder oliedop erop, dan zul je zien dat hij gelijk lekker vet is :).

Gister heb ik kleppen gesteld van een 25 jaar oude diesel. Zelfs bij het handmatig ronddraaien van een koude motor zag ik dat de nokkenas perfect gesmeerd werd. De rest maak ik me dan ook niet zo'n zorgen om...
pi_107740943
Overigens; het stroef schakelen de eerste paar minuten kun je grootendeels voorkomen door te dubbel clutchen.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107741651
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 08:24 schreef L0we het volgende:

[..]

Dat is een behoorlijk broodje aap. Natuurlijk is de olie iets dikker, maar je motor heeft absoluut geen moeite om het door het blok heen te krijgen hoor. Start hem maar eens zonder oliedop erop, dan zul je zien dat hij gelijk lekker vet is :).

Gister heb ik kleppen gesteld van een 25 jaar oude diesel. Zelfs bij het handmatig ronddraaien van een koude motor zag ik dat de nokkenas perfect gesmeerd werd. De rest maak ik me dan ook niet zo'n zorgen om...
Nee ok(zoveel kaas heb ik er ook niet van gegeten) maar wegrijden op de choke is poep :P
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:55:52 #64
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_107743986
Ik rij een diesel. Starten, achteruit parkeervak uit en op lage toeren wegrijden. De eerste paar km hou ik 'm onder de 2000 toeren. Wil nog weleens uitschieten met m'n voet waardoor 'ie de 2500 toeren aantikt en dan draai ik de snelweg op. Eerste deel netjes tussen de 90 en 100, na een km of 3, 4 trap ik 'm naar de 120.

Kachel laat ik uit totdat ik op de snelweg ben. Want stadse ritjes met de kachel aan en buiten -10, schiet niet op. Kachel trekt alle warmte weg. Helemaal wanneer je voor een stoplicht staat die even duurt.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  woensdag 8 februari 2012 @ 10:58:11 #65
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_107744052
Nou, vanochtend was de auto zo op temperatuur. Na een paar minuten was het al lekker warm in de auto. Schakelen ging ook lekker soepel. Hou de motor wel onder de 2500 toeren, maar ik schakel altijd al heel vroeg op, ook met warme motor.
pi_107745190
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend. :')

Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
  woensdag 8 februari 2012 @ 11:47:56 #67
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_107745336
Mijn automaatje schakelt wat zenuwachtig met dit koude weer, temperatuur verwarming geen enkel probleem mee.
Bij m'n vriendin gisteren was de ontluchting dichtgevroren. Auto begon plots als een idioot te roken en olie te verbranden. We stopte, trok de pijlstok eruit en er kwam gelijk een flinke stoot lucht mee.

Had alle schijn van een lekke kop.


Mijn vorige wagentje klonk als een mega rauwe tractor met dat koude weer als hij koud was. Woonde daar dicht aan de snelweg en ging soms de koud de snelweg op. Eerst kilometers bleef ik mooi achter vrachtwagens plakken.
pi_107746211
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:42 schreef Fritessaus het volgende:
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend. :')

Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
alsof je je auto aan gort rijdt, tuuuuurlijk......
pi_107746513
Nee tuurlijk niet, maar dat was ook niet al te serieus bedoel natuurlijk. ;) Vandaar de ' :') '

Maar goed is anders lijkt me...
pi_107747013
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:42 schreef Fritessaus het volgende:
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend. :')

Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
Je kunt toch gewoon snel doorschakelen? Vind het idd wel irritant als er 's ochtends mensen heel langzaam zitten te treuzelen, terwijl de weg voor ze vrij is ;) En dan mis je net weer het groene stoplicht enzo... :P
pi_107747341
Ja, ik probeer ook mijn rijstijl enigszins aan te passen dat ik andere mensen niet zo tot last ben. Maar ja, je hebt het niet altijd door. ;)

Sowieso mag het van mij weer snel warmer worden. :P
  woensdag 8 februari 2012 @ 15:21:09 #72
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_107752250
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 11:42 schreef Fritessaus het volgende:
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend. :')

Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
dat heb ik ook, ik moet vanuit een straatje de grote weg oprijden. rij ik er langzaam op (want koude motor en ijs), gaat er vervolgens iemand een beetje zitten pushen. :').

En ook niet even gas loslaten als je ziet dat iemand de weg oprijdt, nee gewoon drukken... O-)
  donderdag 9 februari 2012 @ 08:32:37 #73
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107780442
quote:
0s.gif Op woensdag 8 februari 2012 13:03 schreef Fritessaus het volgende:
Ja, ik probeer ook mijn rijstijl enigszins aan te passen dat ik andere mensen niet zo tot last ben. Maar ja, je hebt het niet altijd door. ;)

Sowieso mag het van mij weer snel warmer worden. :P
gelukkig voelde het vanmorgen alweer aardig warm aan :)
A man's got to do what a man's got to do
  donderdag 9 februari 2012 @ 08:39:28 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107780505
Ik start en rij weg met de verwarming aan, zie het probleem niet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_107781355
Bij mij duurt het een paar minuutjes voordat het warm word, is nog te overzien :P

Baal er meer van dat mijn ruitenwissersproeier het niet meer doet :( En heb er nog wel antivries in gedaan voordat het ging vriezen :(
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_107781420
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:29 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Bij mij duurt het een paar minuutjes voordat het warm word, is nog te overzien :P

Baal er meer van dat mijn ruitenwissersproeier het niet meer doet :( En heb er nog wel antivries in gedaan voordat het ging vriezen :(
Of nozzle bevroren, of nog restant water in pomp

Ik vul altijd met brandspiritus en heet water. Dan goed sproeien zodat pomp, nozzle en leidingen gevuld zijn. Daarna nooit last van

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 09-02-2012 09:34:04 ]
  donderdag 9 februari 2012 @ 09:45:23 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_107781700
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:29 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Bij mij duurt het een paar minuutjes voordat het warm word, is nog te overzien :P

Baal er meer van dat mijn ruitenwissersproeier het niet meer doet :( En heb er nog wel antivries in gedaan voordat het ging vriezen :(
Had water en antievries in de ruitensproeiertank, geen problemen, tot het onder de min 20 ging, hij sproeide wel, maar de alcohol verdampte en er bleef een ijsfilm op de ruit.
Heb er toen meer antivries in gedaan.
Oh, het spul dat tankstations in NL verkopen is goedkope zuut die bij echte kou niet meer werkt, ook al gooi je het er puur in. Spul moet onverdunt tot min 50 goed zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_107781720
quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Had water en antievries in de ruitensproeiertank, geen problemen, tot het onder de min 20 ging, hij sproeide wel, maar de alcohol verdampte en er bleef een ijsfilm op de ruit.
Heb er toen meer antivries in gedaan.
Oh, het spul dat tankstations in NL verkopen is goedkope zuut die bij echte kou niet meer werkt, ook al gooi je het er puur in. Spul moet onverdunt tot min 50 goed zijn.
Ja denk ook dat dat het probleem is, heb er antivries ingegooid van de Albert Heijn :')
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_107781813
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:46 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

Ja denk ook dat dat het probleem is, heb er antivries ingegooid van de Albert Heijn :')
Spiritus is het beste, en goedkoop
pi_107782281
Wat ook kan zijn is dat de antivries tot -15 gaat ipv -25. Bij Action bijv staan deze 2 op verschillende plekken. Die -15 staat bij de kassa en de -25 ergens in schappen.

quote:
1s.gif Op donderdag 9 februari 2012 09:50 schreef Estolan het volgende:

[..]

Spiritus is het beste, en goedkoop
Leg uit? Hoeveel spiritus erin en doe je dan gewone water of toch antivries erin?
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_107782570
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:08 schreef Kloonhommel het volgende:
Wat ook kan zijn is dat de antivries tot -15 gaat ipv -25. Bij Action bijv staan deze 2 op verschillende plekken. Die -15 staat bij de kassa en de -25 ergens in schappen.

[..]

Leg uit? Hoeveel spiritus erin en doe je dan gewone water of toch antivries erin?
ik doe altijd 1 L spiritus, en dan aanvullen met water ( in mijn auto is dat 1 liter spiritus op 2.5L water )

vaak dan als het al vriest heet water, maakt schoon, bevriest niet en ontvet goed
pi_107783966
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 08:32 schreef Olle. het volgende:

[..]

gelukkig voelde het vanmorgen alweer aardig warm aan :)
Ja, ik ben zelfs al weer op de fiets gegaan. :P
pi_107784155
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef Olle. het volgende:
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwam :( en de olie ook niet :(

De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.

Hadden hier meer mensen last van?
Waarschijnlijk je thermostaat kapot, die sluit niet helemaal meer.
-En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht-
  donderdag 9 februari 2012 @ 11:17:55 #84
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107784285
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:14 schreef Hamerke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk je thermostaat kapot, die sluit niet helemaal meer.
hij wordt nu weer gewoon goed warm..
Dus even opletten en anders bij de kleine beurt even laten checken.

quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 11:08 schreef Fritessaus het volgende:

[..]

Ja, ik ben zelfs al weer op de fiets gegaan. :P
Dapper! :D
A man's got to do what a man's got to do
pi_107784441
Of de radiateur van de kachel (achter het dashboard) verstopt, lucht erin.....sommige type's VW golf hebben daar veel last van.
-En dan denk ik aan Brabant, want daar brandt nog licht-
pi_107793553
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2012 10:20 schreef Estolan het volgende:

[..]

ik doe altijd 1 L spiritus, en dan aanvullen met water ( in mijn auto is dat 1 liter spiritus op 2.5L water )

vaak dan als het al vriest heet water, maakt schoon, bevriest niet en ontvet goed
Ok, bedankt. :)
Op zondag 13 april 2014 19:50 schreef Mss het volgende:
Kloonhommel is echt mijn held van de dag _O_ _O_ _O_
pi_107793615
Ik vind het trouwens wel een dubieuze topictitel :P.
pi_107793741
Ik word altijd enorm warm van mijn auto.

:9~
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
  donderdag 9 februari 2012 @ 15:56:29 #89
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107793834
quote:
3s.gif Op donderdag 9 februari 2012 15:49 schreef Anne het volgende:
Ik vind het trouwens wel een dubieuze topictitel :P.
goed he! wekt vragen op dus ook reacties ;)
A man's got to do what a man's got to do
pi_107873476
mijn auto blijft zelfs na 30km rijden nog rond de 80 graden hangen.. iig net van het onderste streepje af :{
en de blower aan mijn kant bij het raam krijgt alleen nog maar ijskoude lucht terwijl de rest wel warme lucht krijgt :(
pi_107879224
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:38 schreef deadly_kiss het volgende:
mijn auto blijft zelfs na 30km rijden nog rond de 80 graden hangen.. iig net van het onderste streepje af :{
en de blower aan mijn kant bij het raam krijgt alleen nog maar ijskoude lucht terwijl de rest wel warme lucht krijgt :(
Ik hoorde ooit van een vriend dat er auto's zijn waarvan het bedrijfstemperatuur 78 graden is. Weet niet of dat een fabel is of niet.
  zondag 12 februari 2012 @ 00:20:58 #92
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_107879539
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 februari 2012 21:38 schreef deadly_kiss het volgende:
mijn auto blijft zelfs na 30km rijden nog rond de 80 graden hangen.. iig net van het onderste streepje af :{
en de blower aan mijn kant bij het raam krijgt alleen nog maar ijskoude lucht terwijl de rest wel warme lucht krijgt :(
Na 30 km? Waar rij je in? Een Leopard tank? Je auto is stuk.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_107879617
Als de vorst over is komt ie weer rond 90, elke winter hetzelfde verhaal.
  maandag 13 februari 2012 @ 08:55:49 #94
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107920822
quote:
7s.gif Op zondag 12 februari 2012 00:20 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Na 30 km? Waar rij je in? Een Leopard tank? Je auto is stuk.
welke auto rij je, goeie vraag! :D
A man's got to do what a man's got to do
pi_107923072
Heerlijk hoe snel m'n auto vanochtend warm was. :Y)
pi_107923088
Geen last van gehad.
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_107923180
Ik dacht op een sex voor de buch topic te klikken.
pi_107927176
quote:
0s.gif Op maandag 13 februari 2012 08:55 schreef Olle. het volgende:

[..]

welke auto rij je, goeie vraag! :D
Als ik dat vertel lachen jullie me allemaal uit :{w
Vanmorgen reed ie weer een stuk beter trouwens, en zowaar reikte de meter de 90* *O*
  maandag 13 februari 2012 @ 13:34:30 #99
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_107927882
Mijn auto was binnen een paar minuten ook al heerlijk warm :)
pi_107931096
quote:
3s.gif Op donderdag 9 februari 2012 15:49 schreef Anne het volgende:
Ik vind het trouwens wel een dubieuze topictitel :P.
Ik dacht ook eerst heel iets anders bij de TT :')
pi_107932065
heb ik zelf ook gehad, toen het ontzettend koud was kwam mijn temperatuur meter ook bijna niet van zijn plaats. maar nu wel weer.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  maandag 13 februari 2012 @ 21:05:30 #102
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_107946051
Sinds vandaag issie weer lekker snel warm _O_

Heil boven 0 temperaturen _O_
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_107953786
Als ik de contact omdraai van mijn TDI dan begint ie te gloeien, na 5 sec. is ie klaar om gestart te worden maar voor de zekerheid gloei ik meestal nog 5 sec. bovenop door de contact uit en aan te draaien.

Daarna start ik de auto met lekker veel roet en erg rauw geluid (dikke olie) en loopt hij stationair van zichzelf al op 1100RPM, ik hou hem zelf op 1200RPM en rij na een halve minuut of minuut van de oprit af en kom niet hoger dan 1400 of 1500RPM de eerste 5 tot 10 minuten, daarna mag de gas er langzaam wel weer op richting de 2000RPM.

Maar waar ik wel mee zit is dat hij op de snelweg geen warme lucht meer blaast, hij is wel op temperatuur en volgens de ECU is ie op 75*c graden (op dashboard 90), maar dannog is het koud.
Karton voor de radiateur heb ik al zodat ie sneller warm wordt, dat wordt ie ook.. Maar binnen niet.

Wat kan het zijn?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  maandag 13 februari 2012 @ 23:52:08 #104
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_107954609
Thermostaat, slangen verrot, kachelradiator kapot..
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 13 februari 2012 @ 23:53:19 #105
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_107954646
Kachelweerstand, lekke koppakking (maar dat zou je aan nog tig dingen moeten merken), knoppen op kachel kapot..
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_107956217
Thermostaat buiten beschouwing, want de motor wordt wel warm.
Kachelweerstand is het niet want de kachelmotor draait.
Lekke koppakking is uitgesloten..
Knoppen op kachel werken want de kachelmotor werkt gewoon.
Slangen lijkt me niet verrot want als ik de slangen voel die naar de kachelradiateur toe gaan zijn ze gewoon warm.
Kachelradiateur moet ik dan maar eens een keer schoon spoelen lijkt me, wellicht is hij verstopt?
Quote van Tjabbo:
Vaste pta mensen hebben olie in hun aderen, geen bloed.
We drinken benzine, ons hart heeft 4 kleppen per cilinder in plaats van hartkamer
en als we een scheet laten zeggen we dat de wastegate open staat.
  Forum Admin donderdag 16 februari 2012 @ 15:31:33 #107
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_108046374
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 februari 2012 00:48 schreef Turquaz52 het volgende:
Thermostaat buiten beschouwing, want de motor wordt wel warm.
Kachelweerstand is het niet want de kachelmotor draait.
Lekke koppakking is uitgesloten..
Knoppen op kachel werken want de kachelmotor werkt gewoon.
Slangen lijkt me niet verrot want als ik de slangen voel die naar de kachelradiateur toe gaan zijn ze gewoon warm.
Kachelradiateur moet ik dan maar eens een keer schoon spoelen lijkt me, wellicht is hij verstopt?
Dat, of er moet een aparte regelkraan opzitten. :)
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')