Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef Olle. het volgende:
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwamen de olie ook niet
De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.
Hadden hier meer mensen last van?
hmm oke.quote:
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:21 schreef cofi het volgende:
[..]
Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.
Doe volgende keer kachel even uit. kijken of die dan op temp. komt.quote:
Doe ik ook. dit viel me pas op toen ik na een stuk rijden ong. 10 min moest wachten. Was me iets te koud om buiten te gaan wachten, dus heb de motor maar laten draaien en ben in de auto blijven zitten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Verklaar je nader.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Ja en ik heb ook al begrepen dat het misschien kan zijn dat de klep tussen de koeling van de motor en de kleine warmte circulatie kapot kan zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:47 schreef KhaZ het volgende:
Effe een nieuwe thermostaat erop, het zou na een minuut of 5 gewoon warm moeten zijn in de auto, en na een minuut of 10 de koelvloeistoftemp op 90gr.
Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toerenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:51 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien.
Nee, maar wordt hij wel belast.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toerenAls je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker
als 1500rpm je stationair is... dan zuipt ie vast lekker.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toerenAls je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker
helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.quote:
Ik hoor ook zoveel dingen maar ik ga niet wegrijden voordat mijn blok begint op temperatuur te komen. Zoals gezegd is je olie met dit weer dik en duurt het langer totdat je blok gesmeerd loopt. Daarvoor laat ik hem eerst een beetje fatsoenlijk warmdraaien voordat ga rijden. Dan heb ik het niet over stationair draaien. Met een droog blok wegrijden doe ik nooit.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:16 schreef Olle. het volgende:
[..]
helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.
Your right. Ik heb dat ook, dat het wel lijkt alsof mijn versnellingsbak het te koud heeft. Misschien ook iets met olie te maken ofzo, Krijg heb dan ook moeilijk van 1 naar 2, de rest gaat prima.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.
Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.
Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Same here. Verbruik is bij mij ook om te huilen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.
Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.
Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Welke gedeelte blijft dan koud? Ik kan eigenlijk alleen de versnellingsbak bedenken, maar heb geen idee hoe warm dat ding sowieso wordt na een flinke rit.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:16 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.
Vandaar dat ik ietsje meer gas geef naar 1500 toeren(met -10 graden gaat hij met choke 1100 toeren) zodat het blok ten minste van de choke afgaat. Dat duurt max 2 minuten bij mijn auto.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen
Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt
Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen
Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt
is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.
Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.
Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:
[..]
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:
[..]
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
klopt, Vroegah met nog een handmatige choke kon je idd je motor ( of carb ) verzuipen als je hem niet induwdequote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:09 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.
Truequote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.
Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:45 schreef Estolan het volgende:
[..]
True
maarja, weinig aan te doen als je in de stad woont
niet als je binnen diezelfde minuut alweer stilstaat, dan draai je alsnog stationair op de choke en wordt de motor nog steeds niet warmerquote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.
ken de tijd nog dat je gewoon een orgineel plaatje bij de auto zatquote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:26 schreef Gummiebeer het volgende:
Hier ook een karton rijder.![]()
De thermostaat is goed maar toch wordt het koekblikje niet warmer dan 60.
Daarnet dus ook maar karton voor de radiateur gezet en nu gaat het ietsje beter.
Maar het is gewoon te koud buiten!! Brrrr!
Vroegah.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 17:05 schreef T42 het volgende:
[..]
ken de tijd nog dat je gewoon een orgineel plaatje bij de auto zatdie je bij vorst in de auto moest klikken.
Dit deed mijn oude auto ook, bij koud weer ging ie zo naar de 1700 toeren. Deze kwam uit 1997. Mijn huidige auto uit 2003 doet het veel minder. Wat voor auto heb je en uit welk jaar komt ie?quote:Op dinsdag 7 februari 2012 19:33 schreef Morphisor het volgende:
Iets wat ik heb opgemerkt dat verrassend weinig auto's doen, maar mijn eigen auto wel doet:
Als ik start en het is behoorlijk koud, gaat hij automatisch meer toeren draaien stationair om de motor op te warmen, tot wel 1800 toeren toen ik hem van de week startte bij -16.
Als het warm is buiten is dit effect er nog steeds, maar veel minder (1200-1400 toeren in de zomer).
Als de motor eenmaal volledig warm is draait hij stationair slechts 800 toeren.
Lijkt mij dat de computer dit niet voor niets zo doet hmm?
Of mis ik hier iets als non-techneut zijnde?
(Maarja zoals ik zei, veel (nieuwere) auto's doen dit niet..)
Dat is een behoorlijk broodje aap. Natuurlijk is de olie iets dikker, maar je motor heeft absoluut geen moeite om het door het blok heen te krijgen hoor. Start hem maar eens zonder oliedop erop, dan zul je zien dat hij gelijk lekker vet isquote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:23 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ik hoor ook zoveel dingen maar ik ga niet wegrijden voordat mijn blok begint op temperatuur te komen. Zoals gezegd is je olie met dit weer dik en duurt het langer totdat je blok gesmeerd loopt. Daarvoor laat ik hem eerst een beetje fatsoenlijk warmdraaien voordat ga rijden. Dan heb ik het niet over stationair draaien. Met een droog blok wegrijden doe ik nooit.
Ieder zijn eigen keus natuurlijk.
Nee ok(zoveel kaas heb ik er ook niet van gegeten) maar wegrijden op de choke is poepquote:Op woensdag 8 februari 2012 08:24 schreef L0we het volgende:
[..]
Dat is een behoorlijk broodje aap. Natuurlijk is de olie iets dikker, maar je motor heeft absoluut geen moeite om het door het blok heen te krijgen hoor. Start hem maar eens zonder oliedop erop, dan zul je zien dat hij gelijk lekker vet is.
Gister heb ik kleppen gesteld van een 25 jaar oude diesel. Zelfs bij het handmatig ronddraaien van een koude motor zag ik dat de nokkenas perfect gesmeerd werd. De rest maak ik me dan ook niet zo'n zorgen om...
alsof je je auto aan gort rijdt, tuuuuurlijk......quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:42 schreef Fritessaus het volgende:
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend.
Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
Je kunt toch gewoon snel doorschakelen? Vind het idd wel irritant als er 's ochtends mensen heel langzaam zitten te treuzelen, terwijl de weg voor ze vrij isquote:Op woensdag 8 februari 2012 11:42 schreef Fritessaus het volgende:
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend.
Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
dat heb ik ook, ik moet vanuit een straatje de grote weg oprijden. rij ik er langzaam op (want koude motor en ijs), gaat er vervolgens iemand een beetje zitten pushen.quote:Op woensdag 8 februari 2012 11:42 schreef Fritessaus het volgende:
Ik stoor me alleen wel aan mensen die me gaan opjagen als ik probeer mijn auto niet aan gort te rijden in de ochtend.
Maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel, ik zou me ook ergeren aan iemand die niet snel genoeg rijdt denk ik.
gelukkig voelde het vanmorgen alweer aardig warm aanquote:Op woensdag 8 februari 2012 13:03 schreef Fritessaus het volgende:
Ja, ik probeer ook mijn rijstijl enigszins aan te passen dat ik andere mensen niet zo tot last ben. Maar ja, je hebt het niet altijd door.
Sowieso mag het van mij weer snel warmer worden.
Of nozzle bevroren, of nog restant water in pompquote:Op donderdag 9 februari 2012 09:29 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Bij mij duurt het een paar minuutjes voordat het warm word, is nog te overzien
Baal er meer van dat mijn ruitenwissersproeier het niet meer doetEn heb er nog wel antivries in gedaan voordat het ging vriezen
Had water en antievries in de ruitensproeiertank, geen problemen, tot het onder de min 20 ging, hij sproeide wel, maar de alcohol verdampte en er bleef een ijsfilm op de ruit.quote:Op donderdag 9 februari 2012 09:29 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
Bij mij duurt het een paar minuutjes voordat het warm word, is nog te overzien
Baal er meer van dat mijn ruitenwissersproeier het niet meer doetEn heb er nog wel antivries in gedaan voordat het ging vriezen
Ja denk ook dat dat het probleem is, heb er antivries ingegooid van de Albert Heijnquote:Op donderdag 9 februari 2012 09:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Had water en antievries in de ruitensproeiertank, geen problemen, tot het onder de min 20 ging, hij sproeide wel, maar de alcohol verdampte en er bleef een ijsfilm op de ruit.
Heb er toen meer antivries in gedaan.
Oh, het spul dat tankstations in NL verkopen is goedkope zuut die bij echte kou niet meer werkt, ook al gooi je het er puur in. Spul moet onverdunt tot min 50 goed zijn.
Spiritus is het beste, en goedkoopquote:Op donderdag 9 februari 2012 09:46 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
Ja denk ook dat dat het probleem is, heb er antivries ingegooid van de Albert Heijn
Leg uit? Hoeveel spiritus erin en doe je dan gewone water of toch antivries erin?quote:Op donderdag 9 februari 2012 09:50 schreef Estolan het volgende:
[..]
Spiritus is het beste, en goedkoop
ik doe altijd 1 L spiritus, en dan aanvullen met water ( in mijn auto is dat 1 liter spiritus op 2.5L water )quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:08 schreef Kloonhommel het volgende:
Wat ook kan zijn is dat de antivries tot -15 gaat ipv -25. Bij Action bijv staan deze 2 op verschillende plekken. Die -15 staat bij de kassa en de -25 ergens in schappen.
[..]
Leg uit? Hoeveel spiritus erin en doe je dan gewone water of toch antivries erin?
Ja, ik ben zelfs al weer op de fiets gegaan.quote:Op donderdag 9 februari 2012 08:32 schreef Olle. het volgende:
[..]
gelukkig voelde het vanmorgen alweer aardig warm aan
Waarschijnlijk je thermostaat kapot, die sluit niet helemaal meer.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef Olle. het volgende:
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwamen de olie ook niet
De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.
Hadden hier meer mensen last van?
hij wordt nu weer gewoon goed warm..quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:14 schreef Hamerke het volgende:
[..]
Waarschijnlijk je thermostaat kapot, die sluit niet helemaal meer.
Dapper!quote:Op donderdag 9 februari 2012 11:08 schreef Fritessaus het volgende:
[..]
Ja, ik ben zelfs al weer op de fiets gegaan.
Ok, bedankt.quote:Op donderdag 9 februari 2012 10:20 schreef Estolan het volgende:
[..]
ik doe altijd 1 L spiritus, en dan aanvullen met water ( in mijn auto is dat 1 liter spiritus op 2.5L water )
vaak dan als het al vriest heet water, maakt schoon, bevriest niet en ontvet goed
goed he! wekt vragen op dus ook reactiesquote:Op donderdag 9 februari 2012 15:49 schreef Anne het volgende:
Ik vind het trouwens wel een dubieuze topictitel.
Ik hoorde ooit van een vriend dat er auto's zijn waarvan het bedrijfstemperatuur 78 graden is. Weet niet of dat een fabel is of niet.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:38 schreef deadly_kiss het volgende:
mijn auto blijft zelfs na 30km rijden nog rond de 80 graden hangen.. iig net van het onderste streepje af![]()
en de blower aan mijn kant bij het raam krijgt alleen nog maar ijskoude lucht terwijl de rest wel warme lucht krijgt
Na 30 km? Waar rij je in? Een Leopard tank? Je auto is stuk.quote:Op zaterdag 11 februari 2012 21:38 schreef deadly_kiss het volgende:
mijn auto blijft zelfs na 30km rijden nog rond de 80 graden hangen.. iig net van het onderste streepje af![]()
en de blower aan mijn kant bij het raam krijgt alleen nog maar ijskoude lucht terwijl de rest wel warme lucht krijgt
welke auto rij je, goeie vraag!quote:Op zondag 12 februari 2012 00:20 schreef Biogarde het volgende:
[..]
Na 30 km? Waar rij je in? Een Leopard tank? Je auto is stuk.
Als ik dat vertel lachen jullie me allemaal uitquote:
Ik dacht ook eerst heel iets anders bij de TTquote:Op donderdag 9 februari 2012 15:49 schreef Anne het volgende:
Ik vind het trouwens wel een dubieuze topictitel.
Dat, of er moet een aparte regelkraan opzitten.quote:Op dinsdag 14 februari 2012 00:48 schreef Turquaz52 het volgende:
Thermostaat buiten beschouwing, want de motor wordt wel warm.
Kachelweerstand is het niet want de kachelmotor draait.
Lekke koppakking is uitgesloten..
Knoppen op kachel werken want de kachelmotor werkt gewoon.
Slangen lijkt me niet verrot want als ik de slangen voel die naar de kachelradiateur toe gaan zijn ze gewoon warm.
Kachelradiateur moet ik dan maar eens een keer schoon spoelen lijkt me, wellicht is hij verstopt?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |