Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef Olle. het volgende:
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwamen de olie ook niet
De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.
Hadden hier meer mensen last van?
hmm oke.quote:
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:21 schreef cofi het volgende:
[..]
Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.
Doe volgende keer kachel even uit. kijken of die dan op temp. komt.quote:
Doe ik ook. dit viel me pas op toen ik na een stuk rijden ong. 10 min moest wachten. Was me iets te koud om buiten te gaan wachten, dus heb de motor maar laten draaien en ben in de auto blijven zitten.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Verklaar je nader.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Ja en ik heb ook al begrepen dat het misschien kan zijn dat de klep tussen de koeling van de motor en de kleine warmte circulatie kapot kan zijn.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 08:47 schreef KhaZ het volgende:
Effe een nieuwe thermostaat erop, het zou na een minuut of 5 gewoon warm moeten zijn in de auto, en na een minuut of 10 de koelvloeistoftemp op 90gr.
Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toerenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:51 schreef minkuukel het volgende:
[..]
Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien.
Nee, maar wordt hij wel belast.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toerenAls je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker
als 1500rpm je stationair is... dan zuipt ie vast lekker.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toerenAls je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker
helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.quote:
Ik hoor ook zoveel dingen maar ik ga niet wegrijden voordat mijn blok begint op temperatuur te komen. Zoals gezegd is je olie met dit weer dik en duurt het langer totdat je blok gesmeerd loopt. Daarvoor laat ik hem eerst een beetje fatsoenlijk warmdraaien voordat ga rijden. Dan heb ik het niet over stationair draaien. Met een droog blok wegrijden doe ik nooit.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 10:16 schreef Olle. het volgende:
[..]
helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.
Your right. Ik heb dat ook, dat het wel lijkt alsof mijn versnellingsbak het te koud heeft. Misschien ook iets met olie te maken ofzo, Krijg heb dan ook moeilijk van 1 naar 2, de rest gaat prima.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.
Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.
Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Same here. Verbruik is bij mij ook om te huilen.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.
Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.
Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Verklaar je nader.
Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Welke gedeelte blijft dan koud? Ik kan eigenlijk alleen de versnellingsbak bedenken, maar heb geen idee hoe warm dat ding sowieso wordt na een flinke rit.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:16 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
[..]
Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.
Vandaar dat ik ietsje meer gas geef naar 1500 toeren(met -10 graden gaat hij met choke 1100 toeren) zodat het blok ten minste van de choke afgaat. Dat duurt max 2 minuten bij mijn auto.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen
Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt
Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen
Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt
is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.
Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 14:48 schreef Estolan het volgende:
[..]
is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggenquote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.
Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:
[..]
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:
[..]
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
klopt, Vroegah met nog een handmatige choke kon je idd je motor ( of carb ) verzuipen als je hem niet induwdequote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:09 schreef Gokhan03 het volgende:
[..]
Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.
Truequote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.
Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.quote:Op dinsdag 7 februari 2012 15:45 schreef Estolan het volgende:
[..]
True
maarja, weinig aan te doen als je in de stad woont
niet als je binnen diezelfde minuut alweer stilstaat, dan draai je alsnog stationair op de choke en wordt de motor nog steeds niet warmerquote:Op dinsdag 7 februari 2012 16:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |