abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:16:50 #1
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107703316
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwam :( en de olie ook niet :(

De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.

Hadden hier meer mensen last van?
A man's got to do what a man's got to do
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:18:22 #2
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_107703336
Had je toevallig je kachel aan?
And there are still no americans in Bagdad !!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:18:42 #3
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_107703340
Nee geen last van.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_107703344
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:19:38 #5
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107703348
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
Mij mag je er voor wakker maken.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:20:05 #6
37248 BertV
Klei indiaan
pi_107703351
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:21:26 #7
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107703369
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef Mattt het volgende:
Had je toevallig je kachel aan?
jazeker! lekker warm...
A man's got to do what a man's got to do
pi_107703370
ik fiets
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_107703375
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:16 schreef Olle. het volgende:
Het was vanmorgen zo koud dat mijn koelvloeistof niet eens op temperatuur kwam :( en de olie ook niet :(

De wijzer ging wel omhoog, maar kwam niet boven de 60 graden, en voor een stoplicht zakte hij weer langzaam.

Hadden hier meer mensen last van?
Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:22:04 #10
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107703382
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:18 schreef mstx het volgende:
Nee geen last van.
hmm oke.
Ik dacht eerst dat her iets stuk zou zijn, maar hij stijgt wel en de olie meter ook...
Even opletten dus op de terugweg.
A man's got to do what a man's got to do
pi_107703398
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:21 schreef cofi het volgende:

[..]

Mijn auto wil ook niet echt warm worden. Als ik hem lang genoeg stationair laat draaien wordt ie wel warm, maar na een paar honderd meter rijden zakt de temperatuur weer in.
Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:33:23 #12
85998 Mattt
No Americans in Bagdad !
pi_107703490
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:21 schreef Olle. het volgende:

[..]

jazeker! lekker warm...
Doe volgende keer kachel even uit. kijken of die dan op temp. komt.
And there are still no americans in Bagdad !!
  dinsdag 7 februari 2012 @ 08:47:52 #13
125987 KhaZ
Alfa Romeo
pi_107703650
Effe een nieuwe thermostaat erop, het zou na een minuut of 5 gewoon warm moeten zijn in de auto, en na een minuut of 10 de koelvloeistoftemp op 90gr.
The styling. And the howl from its V6 engine. In a tunnel, at 4000rpm, it was more sonorous than any music.
It was like having your soul licked by angels.
pi_107703808
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Doe ik ook. dit viel me pas op toen ik na een stuk rijden ong. 10 min moest wachten. Was me iets te koud om buiten te gaan wachten, dus heb de motor maar laten draaien en ben in de auto blijven zitten. :Y
pi_107704626
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:23 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Stationair warm laten draaien is niet goed met deze kou. Beste is meteen na het starten met lage toeren wegrijden.
Verklaar je nader.

Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 09:49:33 #16
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107704728
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 08:47 schreef KhaZ het volgende:
Effe een nieuwe thermostaat erop, het zou na een minuut of 5 gewoon warm moeten zijn in de auto, en na een minuut of 10 de koelvloeistoftemp op 90gr.
Ja en ik heb ook al begrepen dat het misschien kan zijn dat de klep tussen de koeling van de motor en de kleine warmte circulatie kapot kan zijn.

Ik zal de verwarming even uit zetten.
A man's got to do what a man's got to do
  dinsdag 7 februari 2012 @ 09:51:13 #17
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107704758
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Verklaar je nader.

Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien. 8)7
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107704798
Nee maar bij mij gaat met deze kou wel opeens het olie en accu lampje branden. En Sochtends heeft hij weinig zin om te starten! ;(
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_107704872
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:51 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Ja, dat vind ie fijn in die dikke kouwe olie onbelast draaien. 8)7
Ja 1500 toeren zijn ook dikke toeren :') Als je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker :')
  dinsdag 7 februari 2012 @ 09:58:59 #20
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107704943
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja 1500 toeren zijn ook dikke toeren :') Als je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker :')
Nee, maar wordt hij wel belast.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107704996
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:58 schreef minkuukel het volgende:

[..]

Nee, maar wordt hij wel belast.
Broodje PTAap
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:10:25 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107705205
heb radiator en gril lekker ingepakt en nergens last van ;) doe ik dat niet duurt het 5km langer voor hij warm is
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:11:52 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_107705242
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:56 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja 1500 toeren zijn ook dikke toeren :') Als je wegrijdt doe je dat ook stationair zeker :')
als 1500rpm je stationair is... dan zuipt ie vast lekker.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:12:28 #24
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_107705254
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:00 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Broodje PTAap
:N
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_107705351
Vroeger zag je wel eens kartonnetjes voor de radiateur tegen de kou.
Het is vandaag gewoon heel erg koud en dan heeft de motor moeite om warm te worden.
  dinsdag 7 februari 2012 @ 10:16:16 #26
230749 Olle.
It's OK you fool!
pi_107705352
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:00 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Broodje PTAap
helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.
A man's got to do what a man's got to do
pi_107705521
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 10:16 schreef Olle. het volgende:

[..]

helaas hoor ik vaker dat het slecht is voor een auto om hem warm te draaien zonder te rijden.
Ik hoor ook zoveel dingen maar ik ga niet wegrijden voordat mijn blok begint op temperatuur te komen. Zoals gezegd is je olie met dit weer dik en duurt het langer totdat je blok gesmeerd loopt. Daarvoor laat ik hem eerst een beetje fatsoenlijk warmdraaien voordat ga rijden. Dan heb ik het niet over stationair draaien. Met een droog blok wegrijden doe ik nooit.
Ieder zijn eigen keus natuurlijk.
pi_107706460
Hier auto 5min voor vertrek aan ( mits voor de deur staat ), heb climate-control, dus fan gaat pas blazen when needed

door automaatbak is olie iets sneller warm, maar stationaair draait hij dan 950-1000rpm

daarna gewoon stadverkeer rijden voor 10min, dan is het binnen al 20graden,

nergens problemen mee, auto 10jaar oud en 135.000km

en ja lang stationair draaien is "iets" minder goed, omdat olie langer duurt om op temp te komen


maar denk je nou echt dat in landen waar het normaal deze temp is in de winter, ze aan warmrijden doen? Neuh, moderne motoren kunnen daar wel tegen hoor, en modern dan heb ik het over de generatie van 15jaar tot nu

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 07-02-2012 11:00:10 ]
pi_107706867
Van stationair draaien wordt je blok amper warm met dit weer. Starten, effe laten draaien todat de motor regelmatig loopt en dan rustig wegrijden is het beste. Zo staat het ook in je instructieboekje. De verwarming laat ik de eerste 5 à 10 km uit. Zodat de motor wat sneller op temperatuur is.
pi_107707250
Geen last van.

Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer :{. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.

Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
pi_107707507
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.

Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer :{. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.

Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Your right. Ik heb dat ook, dat het wel lijkt alsof mijn versnellingsbak het te koud heeft. Misschien ook iets met olie te maken ofzo, Krijg heb dan ook moeilijk van 1 naar 2, de rest gaat prima.
En na even te rijden, gaat het ook perfect. Achja, wennen denk ik dan ;)
pi_107707607
quote:
3s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 11:28 schreef Anne het volgende:
Geen last van.

Niet geheel ontopic, maar waar ik wel last van heb, is dat ik hem amper in zijn 1 of 2 krijg met dit koude weer :{. Zodra ie een beetje warm is gereden heb ik er geen last meer van, maar dat wegrijden en doorschakelen naar zijn twee in de ochtend is echt bagger.

Ook merk ik dat ie een stuk minder zuinig is.
Normaliter verbuikt ie zo'n 7,5 l op 100 km, nu krijg ik hem amper onder de 8,5 l op 100 km.
Same here. Verbruik is bij mij ook om te huilen.
Afgelopen zaterdag reed ik 500 km door Nederland en toen ik weer terug kwam voelde ik aan mn uitlaat en die was ijskoud o|O
pi_107710674
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 09:44 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Verklaar je nader.

Zelf laat ik hem zo n 2 minuten op 1500 toeren draaien voordat ik ga optrekken.
Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.
pi_107710783
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:16 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:

[..]

Dan heb je een geleidelijke verspreiding van de warmte. Met stationair draaien wordt niet de volledige motor belast en blijft een gedeelte 'koud'.
Welke gedeelte blijft dan koud? Ik kan eigenlijk alleen de versnellingsbak bedenken, maar heb geen idee hoe warm dat ding sowieso wordt na een flinke rit.
pi_107711525
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt :)
pi_107711750
Zoals ik dat lees, zou het geen probleem zijn als je ietwat gas bijgeeft, aangezien de motor dan niet stationair loopt, maar ook daar zijn de meningen dan weer over verdeeld. De bak draait dan niet, ik ben nog steeds wel benieuwd hoe warm een versnellingsbak en dus de olie wordt na een lange rit.

Verder gaan ze heel makkelijk voorbij aan het bevriezen van je adem aan de binnenkant van de auto. Die beslaat bij mij en komt puur door mijn adem en sneeuw op mijn schoenen. Na 10 sec. komt er nog niet voldoende warme lucht om dat te voorkomen.

Verder sluit ik binnen 1 minuut al achter aan in de file en staat de auto alsnog stationair warm te draaien.

Ik probeer zoveel mogelijk gelijk weg te rijden, maar soms kan het helaas niet anders.
pi_107712228
Voor stadsverkeer is dit een onzin verhaal
pi_107713210
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt :)
Vandaar dat ik ietsje meer gas geef naar 1500 toeren(met -10 graden gaat hij met choke 1100 toeren) zodat het blok ten minste van de choke afgaat. Dat duurt max 2 minuten bij mijn auto.
pi_107713406
maarja, in mijn situatie

auto aan voordat je weggaat, staat dan tussen de 1&5min aan, dan automaat op P in sneeuwstand nu, gas voor 200m ( 20km/h want woonwijk ). en 1e stoplicht, die soms 5min op rood staat, daarna 6 stoplichten met paar honderd meters ertussen, topsnelheid 55km/h, 4e versnelling

dan zijn we alweer 10-15min verder en ben ik pas in de buurt vd snelweg, kachel blaast dan alweer rustig 20graden

Dus "rustig" inrijden of niet "stationair" is hier gewoon onmogelijk in Den Haag

Vandaar dat een auto op LPG / Hybrid of Start&Stop niet super rendabel is in de stad. Dan zou je toch pas na 15min er effect van hebben ( zeker nu in de kou )
pi_107713505
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 13:45 schreef Wijnand_Bierenstein het volgende:
http://www.autoblog.nl/ar(...)-kapot-kost-vermogen

Wellicht dat je hier wat aan hebt. Ik doe het stationair warmdraaien iig niet. Heb een oude daihatsu die daar niet echt van houdt :)
Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107713752
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:42 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Interessant artikel. Dat van de olie wist ik wel maar het rijkere mengsel nog niet.
is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )
pi_107714228
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 14:48 schreef Estolan het volgende:

[..]

is in principe ook logisch, Choke staat vol aan, hogere toeren, dus meer benzine, en dat ruik je al helemaal bij oudere auto's of oudere motoren ( als je achter de auto staat )
Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107714645
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:00 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Het mengsel is rijker, dat is dus even onafhankelijk van het aantal toeren.
en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
pi_107714691
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:

[..]

en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.
pi_107714910
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:08 schreef Estolan het volgende:

[..]

en hoe komt dat mengsel dan rijker? door de Choke-functie ( althans, de boordcomputer doet het eigenlijk ) en door de Choke, dus meer benzine, zal daardoor ook je toeren iets hoger liggen
Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107716038
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:09 schreef Gokhan03 het volgende:

[..]

Ja dus als je op de choke wegrijdt, dan zuipt hij ontiegelijk veel totdat hij een beetje op temperatuur is. Dan heb ik het niet over 90 graden.
klopt, Vroegah met nog een handmatige choke kon je idd je motor ( of carb ) verzuipen als je hem niet induwde

gelukkig gaat tegenwoordig alles via een EMS ( of ecu )
pi_107716055
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:14 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Choke is niet alleen meer toeren, ook een rijker mengsel. Sowieso zorgt een choke eigenlijk alleen maar voor meer benzine, over het hele toerenbereik. En uit het artikel blijkt dat het mengsel rijker dan 'optimaal' is dan bijlage toeren.
True

maarja, weinig aan te doen als je in de stad woont :)
pi_107716753
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 15:45 schreef Estolan het volgende:

[..]

True

maarja, weinig aan te doen als je in de stad woont :)
Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_107717329
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 februari 2012 16:04 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Klopt maar er is nog een verschil tussen stadsverkeer en stationair laten warm draaien.
niet als je binnen diezelfde minuut alweer stilstaat, dan draai je alsnog stationair op de choke en wordt de motor nog steeds niet warmer

Same shit, different location :)
pi_107717477
Hier ook een karton rijder. :+

De thermostaat is goed maar toch wordt het koekblikje niet warmer dan 60.
Daarnet dus ook maar karton voor de radiateur gezet en nu gaat het ietsje beter.

Maar het is gewoon te koud buiten!! Brrrr! -O-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')