abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_107621185

De Slankreeks

Vorige topics: Topicreeks: Gezond Slank

De Slank-topics zijn bedoeld voor wie wel wat kilootjes kwijt wil raken, maar geen overgewicht heeft, en voor wie probeert een goed gewicht te behouden, kortom, voor wie bezig is met goed eten en goed leven.

Algemeen uitgangspunt om af te vallen / goed gewicht te houden
• Eet genoeg! Meestal is dat méér dan je denkt: veel mensen die willen afvallen eten te weinig om te kunnen afvallen. Wie te weinig eet geeft z'n lichaam onvoldoende energie om vet af te breken, en daarnaast krijgt het lichaam signalen dat het heel verstandig is om elke overblijvende calorie ergens op te slaan. Op je buik, kont of heupen.
• Eet meer broccoli! Toevallig is broccoli héél gezond. Zegt loveli, dus het zal zo zijn. Iets algemener: eet meer groente. Veel meer groente.
• Sport! Goed voor je lijf, voor de stofwisseling, voor vetverbranding en voor spieropbouw. Niet iedereen kan of wil sporten, sommige mensen wérken echt (huuh), anderen hebben een kwetsbaar lichaam, maar hoe meer je inspanning toevoegt aan je dagelijkse bezigheden, hoe beter dat is voor je lijf. Niet overdrijven natuurlijk.
• Wees duurzaam! Je kunt een laag gewicht bereiken met een extreme aanpak. Dan is het echter heel moeilijk vast te houden. Probeer een aanpak te kiezen die je kan en wil blijven volhouden. In het algemeen is het beter om maximaal een halve kilo per week af te vallen.
• Kijk niet uitsluitend naar calorieën en hecht niet teveel waarde aan een weegschaal. Een eenzijdig menu kan je voorzien van de juiste hoeveelheid calorieën, maar voorziet niet in alle stoffen die je nodig hebt. Een veelzijdig menu bestaat niet zozeer uit de ene dag italiaans en de volgende sushi en de derde hollandse pot, maar uit een verzameling van groente (veel), brood etc (volkoren), vlees (mager) en vet (van de juiste soort). De weegschaal vertelt je hoe zwaar je bent, maar als je een kilo vet verwerkt tot 2 kilo spieren ben je zwaarder.. maar slanker.

Meedoen!
Doen! Welkom! Vertel, wat wil je, wat is je plan, wat doe je? De meeste van ons posten regelmatig een eetlijstje, met daarop:
• O Ontbijt
• T Tussendoortje
• L Lunch
• D Diner
• S Sport
Soms volgt daarop ongevraagd commentaar, niet altijd, schroom niet expliciet om commentaar te vragen, dan krijg je een hoop op- en aanmerkingen (of complimenten natuurlijk, kan ook).

Details (BMI is een handvat om overgewicht vast te stellen. De slankreeks is bedoeld voor mensen zonder overgewicht, met overgewicht (BMI > 27) ben je van harte welkom in het zustertopic Dieetclub.
BMR is een statistische berekening van de hoeveel calorieën die je lichaam nodig heeft om bedlegerig te zijn zonder je organen te beschadigen.

Slowchat In deze reeks wordt veel geslowchat, mocht jouw vraag niet meteen beantwoord worden/ondersneeuwen, stel hem dan gerust nog een keer!

PM-lijst PM-lijst is hier te vinden.
Bijwerken staat vrij!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_107621229
Goedemorgen!

Visite is weer weg, gisteren een leuk verjaardagsfeestje gehad en er is gisteravond iets van 20cm sneeuw gevallen! :o

Dus alles is hier nu wit en we gaan de deur niet uit vandaag O+ :P

Vanavond eten we verse groentensoep, straks een geroosterde boterham en tussen de middag omeletje of yoghurt ofzo. Even een dagje chillen, in alle rust O+
Ja doei.
pi_107621386
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 07:57 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Wat voor specs heb je nodig? En waarom denk je perse een dslr nodig te hebben daar?
Omdat ik heel erg gelukkig word van een goed belicht portret met een kleine scherptediepte. En van het feit dat ik achteraf de kleuren nog goed kan trekken (schiet in RAW). Foto's met mijn compact vind ik 'leuk', van foto's gemaakt met mijn DSLR kan ik serieus heel erg blij worden. Van het ontbreken van goede fotoapparatuur bij een mooi moment kan ik echt een beetje sip zijn. Wat Henk zegt dus eigenlijk :).

Oh en niet al teveel reizen ... we zijn er een maand, en ongeveer de helft van de tijd onderweg/aan het reizen :P.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  zondag 5 februari 2012 @ 10:59:49 #4
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_107621406
Ik neem wel altijd een toestel mee en maak vervolgens 5 foto's ofzo :')
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
pi_107621474
Als jij zoveel waarde hecht aan goede foto's chico, dan zou ik gewoon een echt goede camera meenemen. Het extra gewicht is dat wel waard denk ik.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
pi_107621524
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 10:58 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Omdat ik heel erg gelukkig word van een goed belicht portret met een kleine scherptediepte. En van het feit dat ik achteraf de kleuren nog goed kan trekken (schiet in RAW). Foto's met mijn compact vind ik 'leuk', van foto's gemaakt met mijn DSLR kan ik serieus heel erg blij worden. Van het ontbreken van goede fotoapparatuur bij een mooi moment kan ik echt een beetje sip zijn. Wat Henk zegt dus eigenlijk :).

Oh en niet al teveel reizen ... we zijn er een maand, en ongeveer de helft van de tijd onderweg/aan het reizen :P.
Dan zou ik zeker een dslr meenemen! Een 5dII is misschien een beetje overkill, dus over welke camera twijfel je? :P
  Vis een optie? zondag 5 februari 2012 @ 11:11:53 #7
70532 loveli
N
pi_107621670
Verwarming op 15, 1 kilo uit koffer hevelen naar handbagage :W
crap in = crap out
pi_107621821
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:05 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Dan zou ik zeker een dslr meenemen! Een 5dII is misschien een beetje overkill, dus over welke camera twijfel je? :P
Overkill? :( Dat ding is zo fijn! :P

Hmmm het ruikt hier al helemaal naar vers getrokken kippebouillon! Jammer dat hij nog drie uur moet!
pi_107621862
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:21 schreef An24 het volgende:

[..]

Overkill? :( Dat ding is zo fijn! :P

Hmmm het ruikt hier al helemaal naar vers getrokken kippebouillon! Jammer dat hij nog drie uur moet!
Bekijk het ook even vanuit de ogen van iemand die niet 24/7 bij die camera in de buurt kan zijn. :P
pi_107621916
goede reis Li!

lekker geslapen heeft O+
Be ready when opportunity comes...Luck is the time when preparation and opportunity meet
  zondag 5 februari 2012 @ 11:27:09 #11
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107621925
Goeiemorgen!

Tenenpijn, slecht geslapen }:| Geht nerguns ober!

Foto's maken O+ Bedacht me gisteren nog (toen ik Phaidra's sneeuwfoto's bekeken had!) dat ik nog wel eens echt goeie foto's zou willen leren maken O+
"Dijenkletserextravaganza!" - V1z
  zondag 5 februari 2012 @ 11:27:31 #12
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107621932
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:11 schreef loveli het volgende:
Verwarming op 15, 1 kilo uit koffer hevelen naar handbagage :W
Oe, jij gaat er van tussen? Viel spass! O+
pi_107621972
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:24 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Bekijk het ook even vanuit de ogen van iemand die niet 24/7 bij die camera in de buurt kan zijn. :P
Hmmm true. Ligt er natuurlijk ook aan welke lenzen je meeneemt. Bij een flinke reis wil je wel wat bereik hebben.

@ Loveli: veel plezier! :W
pi_107621986
Veel plezier op vakantie loveli!! Hoeveel uurtjes nog?

Maria, tenenpijn? Wutwut?

Hier lijstje/ planning:
O: croissantje, gekookt ei, peer
T: stukje boterkoek (1/16e ongeveer :P)
S: buikspieren + bodycombat
L: aardappelpuree, groentenstoof (venkel, wortel, nog wat) en een stukje zalm
T: sinaasappel?
D: broccolisoepje met stukje focaccia

In de boterkoek zat ongeveer 125gr boter, 1 ei, 100 gr suiker en 125 gr bloem + beetje citroensap. Daarvan neem ik ongeveer 1/8e per dag :D
pi_107622023
Oh en mijn keuken en badkamer zijn weer schoon O+ wat een genot, vooral de keuken! Ik O+ mijn keuken echt, het uitzicht op de binnenplaats is echt machtig mooi nu.
  zondag 5 februari 2012 @ 11:37:59 #16
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107622142
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:30 schreef Perruche het volgende:
Maria, tenenpijn? Wutwut?

In de boterkoek zat ongeveer 125gr boter, 1 ei, 100 gr suiker en 125 gr bloem + beetje citroensap. Daarvan neem ik ongeveer 1/8e per dag :D
Geen idee! Kwam gisteravond ineens weer opzetten, dikke pijnlijke grote tenen? :? En dat is de hele nacht zo gebleven, nu loop ik nog een beetje gek al valt het nu mee als ik stil zit :') Misschien overblijfsel van de pijnlijke voeten van de dag ervoor, anders zou ik het ook niet weten!

Boterkoek :9 Zelfgemaakt! Wil ik ook wel eens maken! :Y)
  zondag 5 februari 2012 @ 11:38:38 #17
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107622159
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:32 schreef Perruche het volgende:
Oh en mijn keuken en badkamer zijn weer schoon O+ wat een genot, vooral de keuken! Ik O+ mijn keuken echt, het uitzicht op de binnenplaats is echt machtig mooi nu.
Fotootje? :D *kijkt schuldig richting eigen keuken* oO<
pi_107622162
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:37 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Geen idee! Kwam gisteravond ineens weer opzetten, dikke pijnlijke grote tenen? :? En dat is de hele nacht zo gebleven, nu loop ik nog een beetje gek al valt het nu mee als ik stil zit :') Misschien overblijfsel van de pijnlijke voeten van de dag ervoor, anders zou ik het ook niet weten!

Boterkoek :9 Zelfgemaakt! Wil ik ook wel eens maken! :Y)
Klinkt als wintertenen?
  zondag 5 februari 2012 @ 11:39:30 #19
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_107622184
Je had het toch laatst ook in je vingers Maria? Klinkt beetje als iets als jicht of reuma!
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  zondag 5 februari 2012 @ 11:41:43 #20
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107622246
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:38 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Klinkt als wintertenen?
Hm het jeukt niet en echt verkleurd zijn ze ook niet? oO< Voelt meer als iets wat er 'in' zit ofzo :') Nouja gaat wel over voor ik een jongetje word :+
  zondag 5 februari 2012 @ 11:42:33 #21
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107622271
quote:
11s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:39 schreef XcUZ_Me het volgende:
Je had het toch laatst ook in je vingers Maria? Klinkt beetje als iets als jicht of reuma!
Vingers zijn wel vaker wat stijf, mn wijsvinger heeft momenteel idd een bobbel. Maar volgens de dok was dat niks ergs want ik zou wel iets raars ermee gedaan hebben :P
  zondag 5 februari 2012 @ 11:45:09 #22
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_107622327
Is het ook warm en rood?
  zondag 5 februari 2012 @ 11:49:46 #23
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107622415
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:45 schreef XcUZ_Me het volgende:
Is het ook warm en rood?
Warm wel, momenteel! Dankzij mijn lamasokken :+ Niet raar warm ofzo! Rood ook niet. Wel dik, giga-teen :P Vinger is alleen wat dik/pijnlijk bij het gewricht.*voelt zich oud* :+
pi_107622529
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:49 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Warm wel, momenteel! Dankzij mijn lamasokken :+ Niet raar warm ofzo! Rood ook niet. Wel dik, giga-teen :P Vinger is alleen wat dik/pijnlijk bij het gewricht.*voelt zich oud* :+
Voortaan maar overwinteren in Benidorm dan? :P
  zondag 5 februari 2012 @ 11:58:56 #25
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107622592
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:55 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Voortaan maar overwinteren in Benidorm dan? :P

Zou ik liever een stekje nemen met wat minder krioelende mensenmassa :D Crisis!
pi_107623070
Ik zou een gebruiksvoorwerp wat je vaak denkt te gebruiken zeker meenemen chicolate. Zelf ook geen slechte ervaringen met gestolen dingen eigenlijk, integendeel zelfs wanneer je er vrijwillig aan het werk bent. Misschien wel het overwegen waard om minder lenzen mee te nemen en een met een groter bereik ofzo?
Het enige probleem is het kiezen van de oplossing
pi_107623211
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:27 schreef MariaEtcetera het volgende:
Goeiemorgen!

Tenenpijn, slecht geslapen }:| Geht nerguns ober!

Foto's maken O+ Bedacht me gisteren nog (toen ik Phaidra's sneeuwfoto's bekeken had!) dat ik nog wel eens echt goeie foto's zou willen leren maken O+
Dat ik nog eens een inspiratiebron zou worden :o. Wat lief!

Loveli, have fun in de buitenlandse sneeuw! *O*
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_107623519
Ok, ik reis wel altijd met een 18-200 lens. Vooral ook omdat ik niet op stoffige marktjes, omringd door 50 kinderen en aangestaard door minstens evenzoveel volwassenen lenzen wil gaan wisselen.

Verder lig ik nog niet in bed en sta ik erwtensoep te maken. En ga ik nog even de wasmachine aanzetten. En even snel schoonmaken.
Dan weer lekker mn bed in. *)

Owja, dat lijstje wat ik vanochtend poste, daar gaat niets van terecht komen. Kan ik nu alvast beloven. :P
Doe wat je niet durft.
Geef kinderen in Madagascar kans op onderwijs. Steun Abecole
www.Facebook.com/AbecoleNL
pi_107623568
quote:
17s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:21 schreef Phaidra het volgende:

[..]

Ik dacht hetzelfde :Y

Mogge trouwens :W
Li fijne vakantie!!
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  zondag 5 februari 2012 @ 12:42:28 #30
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107623925
Hoooi, ik ben weer terug van de Sportschule *).

Het was best wel erg en ik zal het dan ook niet snel weer doen, iig niet bij deze sportschool. Snakte naar een briesje en ik verveelde me dood, dus ik ben er na 7,5 km mee genokt. En ik heb me erg verbaasd over de definitie van sporten van de andere 'sporters'. Maar ja, als zij zichzelf graag voor de gek willen houden, prima hoor :P.

En nu ga ik m'n eiwitshake opdrinken en dan douchen, want douches hadden ze ook niet. Lekker hoor, als je nog een halfuur moet bussen en wandelen :').
Niet meer actief op Fok!
pi_107624156
"wintertenen" gewoon misschien Maria?

Klinkt ook als iets wat goed van de kou kan komen :*
pi_107624669
Puhh, al dat gepraat over vakanties.. Ik wil ook op vakantie. ;(
pi_107624777
Ik wil ook op vakantie. Telt 2 dagen cursus op de veluwe ook als minivakantie?

Overigens word ik erg verdrietig van dit recept:
http://www.mijnreceptenbo(...)en-ananas-15011.html
Alles uit pakjes en zakjes. :{
Doe wat je niet durft.
pi_107624825
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:01 schreef HenkPietKlaasWim het volgende:

Geef mij een recept waar je blij van wordt en ik geef je een resultaat waar je verdrietig van wordt.

Misschien is het wel erg lekker.
pi_107624834
Hm, i can beat that... colakip.nl.. precies wat het zegt.. recepten van kip bereid in cola en dan met suiker en dan mosterd en ketchup erbij om te zorgen dat het `niet te zoet` is. Om te janken :')
pi_107624880
quote:

Dat is zó naar als je eens op zoek bent naar inspiratie voor recepten ;(

bah!
Ja doei.
pi_107624927
Ja! En ik zit hier ondertussen met een geslachte ananas, een paar bananen die opmoeten en heb toevallig ook nog eens zuurkool en aardappels in huis.
Ik verzin zelf wel wat.

Geen risotto vanavond overigens. B-)
Doe wat je niet durft.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:05:35 #38
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107624936
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:03 schreef MarMar het volgende:
Hm, i can beat that... colakip.nl.. precies wat het zegt.. recepten van kip bereid in cola en dan met suiker en dan mosterd en ketchup erbij om te zorgen dat het `niet te zoet` is. Om te janken :')
:'). Dat is erg.

Ik ga zo tosties eten! Heb lekker gedoucht, nu een huispak aan (veel te grote hoodie enzo :9) en ga zo de hele middag lekker lezen. Héérlijk! Voel me zó voldaan dat ik m'n sport al achter de rug heb enzo :).
Niet meer actief op Fok!
  zondag 5 februari 2012 @ 13:05:41 #39
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107624941
quote:
17s.gif Op zondag 5 februari 2012 12:21 schreef Phaidra het volgende:

[..]

O+

Ik vind foto's maken in de dierentuin of op vakantie altijd awesome :D Maar snap nooit iets van de theorie van fotograferen :@ :+ Misschien eens in verdiepen! *O*
  zondag 5 februari 2012 @ 13:07:38 #40
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107625011
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 10:59 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik neem wel altijd een toestel mee en maak vervolgens 5 foto's ofzo :')
Ik neem geen camera meer mee op vakantie, maak net zo lief foto's met m'n foon. En dan zie ik er iig niet zo toeristisch uit met een camera om m'n nek.
Niet meer actief op Fok!
pi_107625018
quote:

Als het doordeweeks is wel. :') Hopelijk kan ik volgend jaar compenseren voor een hoop gemiste vakanties. :P

Aardappelpuree uit een pak, royal sadness. :')
  zondag 5 februari 2012 @ 13:09:20 #42
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107625077
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:32 schreef Perruche het volgende:
Binnenplaats? :o. Doe eens foto maken dan :P. Klinkt alsof je in een kasteel woont :P.
Niet meer actief op Fok!
pi_107625098
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:05 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

O+

Ik vind foto's maken in de dierentuin of op vakantie altijd awesome :D Maar snap nooit iets van de theorie van fotograferen :@ :+ Misschien eens in verdiepen! *O*
Het is echt heel simpel. Ik leg het altijd met mijn handen uit, maar dat wordt online een beetje lastig :') Het moet je gewoon goed uitgelegd komen, daar komt het op neer! :P
  zondag 5 februari 2012 @ 13:16:11 #44
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107625368
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:09 schreef An24 het volgende:

[..]

Het is echt heel simpel. Ik leg het altijd met mijn handen uit, maar dat wordt online een beetje lastig :') Het moet je gewoon goed uitgelegd komen, daar komt het op neer! :P
Ja, misschien moet ik maar eens een cursusje doen ofzo! :P Maar eerst een camera denk ik oO<
pi_107626080
Hm, qua eten is het een echte zondag hier :') :@ Maar net wel een uurtje geschaatst! *O*
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_107626330
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:07 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Ik neem geen camera meer mee op vakantie, maak net zo lief foto's met m'n foon. En dan zie ik er iig niet zo toeristisch uit met een camera om m'n nek.
En dan zeker wel een afritsbroek, reisgids, heuptas en volledig verbrand rondlopen. Maar geen camera om je nek!

Er "toeristisch" uitzien zou toch niet moeten bepalen of je wel of niet met een camera rond gaat lopen.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:39:13 #47
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107626382
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:37 schreef uw_koninklijke_sneuheid het volgende:

[..]

En dan zeker wel een afritsbroek, reisgids, heuptas en volledig verbrand rondlopen. Maar geen camera om je nek!

Er "toeristisch" uitzien zou toch niet moeten bepalen of je wel of niet met een camera rond gaat lopen.
Niks van dat alles, hoor (muv de reisgids, die is wel handig :P). Maar ik wil er gewoon niet uitzien als een typische toerist en ik wil ook niet de typische toerist uithangen, no offense :). Het gaat ook niet alleen om die camera natuurlijk, maar om het totale plaatje. Verder vind ik foto's maken niet zo interessant. Mensen maken foto's van dingen waar al duizenden betere foto's van te vinden zijn op Google. Zet dan jezelf of je reisgenoot er iig nog bij!
Niet meer actief op Fok!
pi_107626514
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:38 schreef MariaEtcetera het volgende:

[..]

Fotootje? :D *kijkt schuldig richting eigen keuken* oO<
Nou het is nog steeds een zooi, het lijkt een beetje op de keuken van mr lebovitz, ga even linkje zoeken!
  zondag 5 februari 2012 @ 13:45:34 #49
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_107626669
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:39 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Niks van dat alles, hoor (muv de reisgids, die is wel handig :P). Maar ik wil er gewoon niet uitzien als een typische toerist en ik wil ook niet de typische toerist uithangen, no offense :). Het gaat ook niet alleen om die camera natuurlijk, maar om het totale plaatje. Verder vind ik foto's maken niet zo interessant. Mensen maken foto's van dingen waar al duizenden betere foto's van te vinden zijn op Google. Zet dan jezelf of je reisgenoot er iig nog bij!
Dat zei onze gids bij het bultrug-spotten ook. Iedereen stond bij bakboord foto's te maken zonder echt te kijken naar die enorme vis die naast ons zwom. Het was echt heftig emotioneel mooi, maar dat hebben zij allemaal gemist.
En ze leefden nog lang en gelukkig
pi_107626691
Haha Vik ik woon niet in een kasteel, maar wel in een oud pand. Als ik zin heb een dezer dagen eens een fotootje maken. Props voor je sporten trouwens, al klinkt het niet als zo'n positieve ervaring! Ik be ook net terug van de combat, men wat was dat weer lekker! En zo'n sexy instructrice, werd en helemaal gemotiveerd van :') (als in; woh, zo'n lijf moet ik ook!)

Nu even mijn zalm bakken voor de lunch :9.
pi_107626726
quote:

[..]

Ik ga graag voor mijn plezier op reis, dan ben ik toch een toerist? Hoe ik dat verder invul of hoe jij dat verder invult is een ander verhaal maar toeristen zijn we.

Dat je geen camera om je nek hebt hangen omdat je niet zoveel hebt met foto's is heel wat anders dan geen camera bij je hebben omdat je neerkijkt op mensen die dat wel doen. (zo komt het een beetje over)
pi_107626879
Haha! Mensen hebben toch wel door dat je een toerist bent hoor, zeker met onze hollandse hoofden! Mijn vriendje is een mix van alles en wordt vaak als "local" gezien, zelfs in Egypte :').

Alhoewel wij toen in onze reis echt wat van die Verschrikkelijke Toeristen hadden, compleet met korte afritsbroek en hoed met jungle-patroon, grote rugtas met 2 flessen water, klimschoenen (we gingen heul niet klimmen) en zo'n shiny zonnebril. En dan ook heel hard roepen "Jaaaaaah de lokale bevolking weut nie beuter!! (met limburgs accent :') ). Toen kreeg ik last van plaatsvervangende schaamte en voelde ik me een toffere toerist :')
  zondag 5 februari 2012 @ 13:51:34 #53
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107626916
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:50 schreef Perruche het volgende:
Haha! Mensen hebben toch wel door dat je een toerist bent hoor, zeker met onze hollandse hoofden! Mijn vriendje is een mix van alles en wordt vaak als "local" gezien, zelfs in Egypte :').
Ik kan anders prima voor een Spaanse doorgaan hoor :{w.

En nu ga ik lekker lezen op de bank of bij de radiator O+ :W.
Niet meer actief op Fok!
  zondag 5 februari 2012 @ 13:52:57 #54
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_107626974
Oh, ik vind het niet erg als mensen zien dat ik een toerist ben trouwens, maar ik heb dan altijd zo'n beeld voor ogen van zo'n toerist met een petje op, rugzak op buik, camera bungelend om de nek, te hoog opgetrokken witte sokken in sandalen, die dan ook alleen maar naar de grote toeristische trekpleisters gaat en een plek niet écht leert kennen, zoals de locals die kennen. Zo zonde.
Niet meer actief op Fok!
pi_107627421
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 11:05 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Ik heb een 7D en twijfel om eentje uit de xxxD serie mee te nemen. Een 450D ofzo. Of een verlijkbaar klein dingetje van Olympus (de E-510 ofzo). Of een 40D, om nog enigszins pro te blijven. Maar die moet ik nog kopen dan :P.

quote:

[..]

Mijn foto's zijn beter dan de meeste ansichtkaarten/google. Ook omdat ik vaak van niet-toeristische plekken foto's maak. Aan mijn foto's zit een persoonlijke herinnering, dat kan je niet googlen/kopen in de winkel.
  zondag 5 februari 2012 @ 14:03:21 #56
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_107627487
Als ik niet zo bleek, blob en lang was geweest, had ik nog wel voor Spaans door kunnen gaan. Op m'n vorige werk werd er door uitzendkrachten nog wel eens aan mij gerefereerd als 'die Spaanse mevrouw' :P.
  zondag 5 februari 2012 @ 14:04:47 #57
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_107627563
Duvel maakt meestal de foto's. Ik geef er nooit zo om. Ik vind foto's vooral vervelend als ik erop moet :').
pi_107627615
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:52 schreef Viking84 het volgende:
Oh, ik vind het niet erg als mensen zien dat ik een toerist ben trouwens, maar ik heb dan altijd zo'n beeld voor ogen van zo'n toerist met een petje op, rugzak op buik, camera bungelend om de nek, te hoog opgetrokken witte sokken in sandalen, die dan ook alleen maar naar de grote toeristische trekpleisters gaat en een plek niet écht leert kennen, zoals de locals die kennen. Zo zonde.
Misschien vinden zij het wel jammer dat jij misschien sommige toeristische highlights mist omdat jij liever elders rondkijkt maar dat zou jou in hun ogen niet minder moeten maken.
pi_107628282
Verdorie, we hebben voor een paar honderd euro aan verf laten bevriezen. ;(.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_107628313
Net foto's van de afgelopen dagen uitgezocht en heb zo'n 135 goede/leuke foto's over :')
Ben op zulke momenten érg blij met mijn DSLR!
Ja doei.
pi_107628476
Iemand die hier verstand heeft van playstations, die van ons gat iedere keer uit, zomaar! Wifi staat uit en het gebeurd soms met films en soms met spelletjes. Lijkt niet oververhit te zijn... iemand een idee? Anders ga ik ook nog even naar DIG...
pi_107628556
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:23 schreef Perruche het volgende:
Iemand die hier verstand heeft van playstations, die van ons gat iedere keer uit, zomaar! Wifi staat uit en het gebeurd soms met films en soms met spelletjes. Lijkt niet oververhit te zijn... iemand een idee? Anders ga ik ook nog even naar DIG...
Ook een geel lampje ofzo? Daar heb ik ooit iets over zien langskomen ergens. linkje

Bij mij valt hij alleen uit als hij niet goed z'n warmte kwijt kan, geen idee wat het anders kan zijn.
  zondag 5 februari 2012 @ 14:26:39 #63
12302 Principessa
zoekt haar kikker
pi_107628674
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Shit.. Is dat niet meer goed als het eenmaal weer ontdooid is? :?
En ze leefden nog lang en gelukkig
pi_107628678
:W respect voor diegene die elke morgen voor zessen opstaan. Ik zat vanmorgen om 6.20 in de tram, en vond het veel te vroeg. Omdat er wissels vastgevroren waren ook ngo problemen en ik zat al krap in tijd...

En brrrr, tis koud in m'n huisje. Gelukkig hoef ik de deur niet meer uit vandaag!
pi_107628735
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 10:58 schreef Chicolate het volgende:

[..]

welk land?
pi_107629607
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:02 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Ik heb een 7D en twijfel om eentje uit de xxxD serie mee te nemen. Een 450D ofzo. Of een verlijkbaar klein dingetje van Olympus (de E-510 ofzo). Of een 40D, om nog enigszins pro te blijven. Maar die moet ik nog kopen dan :P.

[..]

Mijn foto's zijn beter dan de meeste ansichtkaarten/google. Ook omdat ik vaak van niet-toeristische plekken foto's maak. Aan mijn foto's zit een persoonlijke herinnering, dat kan je niet googlen/kopen in de winkel.
Dan zou ik voor een 2e hands 450D of vergelijkbaar gaan. Met een 1 of 2 redelijke lenzen kan het dan bijna niet fout gaan.
pi_107629653
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:24 schreef uw_koninklijke_sneuheid het volgende:

[..]

Ook een geel lampje ofzo? Daar heb ik ooit iets over zien langskomen ergens. linkje

Bij mij valt hij alleen uit als hij niet goed z'n warmte kwijt kan, geen idee wat het anders kan zijn.
De Yellow Light of Death, nee dat is het vreemd genoeg niet! Maar bedankt voor je linkje!
  zondag 5 februari 2012 @ 15:08:16 #68
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_107630629
Haai...
Nou, de elfstedentocht misschien toch in het weekend, kut :')

Fijne vakantie Li!

Lijst:
O: boterham kaas, beschuit kaas, beschuit jam, beker melk
T's: appel, paar dropjes
S: 2 uur schaatsen (20 km, ik loop nog steller hard :') )
L: boterham kaas, beschuit jam, gekookt ei
T's: halve liter kippensoep met veel groente, blokje choco, sinaasappel, paar druifjes, stukje ananas
D: Veel hutspot, koolvis, stukje rookworst
T: kwark en vla
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_107630712
Ja verdomme. Het zou fijn zijn om er heen te kunnen gaan! Helaas is volgend weekend het enige weekend in de komende maand dat ik niet in Bremen ben..
pi_107631504
ola! heerlijk lui weekend hier O+ beetje game of thrones kijken met vriendje, en nu wat muziek studeren voor vanavond.

treinen waren gisteren geen probleem richting schiedam, en vanavond naar Delft ook niet (gewoon goed uitzoeken wat er rijdt en één treintje ruimer de tijd nemen voor het geval dat).

:* voor mar en de schrik om friso
Kwak
pi_107632310
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:47 schreef ElDinosaur het volgende:

[..]

Dan zou ik voor een 2e hands 450D of vergelijkbaar gaan. Met een 1 of 2 redelijke lenzen kan het dan bijna niet fout gaan.
Dat is het plan ja. De 18-50 f2.8 gaat dan mee, en de 70-200 f4 blijft lekker thuis. Voor de zoomfoto's neem ik mn kleine compact wel mee ofzo :P.

Of ik koop een Olympus incl 14-42 en 42-150 (oid). Weegt in totaal (om mn nek) alsnog minder dan de 7D :P.
pi_107633141
quote:
1s.gif Op zondag 5 februari 2012 14:19 schreef DevilsAndDust het volgende:
Is de verf al open geweest voor het bevriezen?
  zondag 5 februari 2012 @ 16:00:57 #73
360348 DanaCat
Wees Jezelf.
pi_107633193
Lijstje van vandaag :

Ontbijt :

1 appel
1 grapefruit
kom met de heft soja yoghurt andere helft yoghurt
muesli
2 kopjes thee.

tussendoor :

handje walnoten

Lunch :

rauwkorstsalade
bord linzen soep met wat roggebrood
1 glas melk.

Diner:

Zilvervliesrijst.
zalm
rauwkorstsalade met bessen.
kopje koffie/thee.

Daarna niks meer :)
pi_107633300
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:00 schreef DanaCat het volgende:
Lijstje van vandaag :

Ontbijt :

1 appel
1 grapefruit
kom met de helpt soja yoghurt andere helpt yoghurt
muesli
2 kopjes thee.

tussendoor :

handje walnoten

Lunch :

rauwkorstsalade
1 glas melk.

Diner:

Zilvervliesrijst.
zalm
kopje koffie/thee.

Dat is al beter ;)
Overigens mag er nog wel wat water bij qua drinken mocht je dat nu niet genoemd hebben.
En wat zit er in de salades?

Na je diner mag je nog best eten hoor ;)
  zondag 5 februari 2012 @ 16:05:27 #75
360348 DanaCat
Wees Jezelf.
pi_107633449
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:02 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat is al beter ;)
Overigens mag er nog wel wat water bij qua drinken mocht je dat nu niet genoemd hebben.

Bedankt heb toch na je advies geluistert.

in de rauwkorstsalade zit sla tomaat komkommer azijn peterselie en niet al te zoet fruit.
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:02 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Dat is al beter ;)

pi_107633497
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 15:59 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

Is de verf al open geweest voor het bevriezen?
Ja. We hebben nu alles binnen gezet en hopen maar dat we het alsnog kunnen gaan gebruiken.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_107633672
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:00 schreef DanaCat het volgende:
Lijstje van vandaag :

Ontbijt :

1 appel
1 grapefruit
kom met de heft soja yoghurt andere helft yoghurt
muesli
2 kopjes thee.

tussendoor :

handje walnoten

Lunch :

rauwkorstsalade
1 glas melk.

Diner:

Zilvervliesrijst.
zalm
kopje koffie/thee.

Dat lijkt al ietsjes beter, 's middags nog een tussendoortje en straks na je avond eten misschien iets als appel in stukjes even een minuutje in de magnetron, snufje kaneel erover en wat koude yoghurt erover? Vind ik altijd een fijn toetje O+
  zondag 5 februari 2012 @ 16:11:05 #78
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_107633746
Whoe dat is inderdaad balen DaD, hopen dat het nog verfbaar is.

Dana, stukken beter en na je D mag je inderdaad nog wel wat :)

Bij mijn aanstaande begint het officieel te kriebelen:
"Lieverd, wil je deze week extra veel gerechten met pasta maken? Wil je mij meehelpen om voldoende eiwittten te eten, zet mij maar zo af en toe een extra gekookt eitje voor als je wil?
Bah, sommige stukken zijn nog maar 2 cm "
O+
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_107633771
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:06 schreef DevilsAndDust het volgende:

[..]

Ja. We hebben nu alles binnen gezet en hopen maar dat we het alsnog kunnen gaan gebruiken.
Oh die kans is dan best aanwezig. Niet té snel laten ontdooien en als je het niet meteen gaat gebruiken even omdraaien en weer terugdraaien (doe dat wel waar verfvlekken niet uitmaken).

Als er dan lucht bij kon komen doordat het deksel iets van zijn plek is door het bevriezen dan maak je dat weer dicht dmv de verf).
pi_107633833
Oh Dana, rauwkost is niet per definitie "dagelijkse groente" wellicht kun je bij de rijst nog een preitje doen of iets dergelijks.
Nu is het weekend en dan eet ik ook niet voldoende groente en fruit weet ik van mezelf dus in feite is linzensoep en 2x rauwkostsalade al prima!
pi_107633842
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 13:32 schreef Goodbye het volgende:
Hm, qua eten is het een echte zondag hier :') :@ Maar net wel een uurtje geschaatst! *O*
Wij komen ook net van het ijs! Druk hoor, het lijkt wel Volendam overal...maar ik heb in ieder geval weer 2x geschaatst O+ De mini heeft nu echte hoge noren, in plaats van combinoren, dus dat was even wennen (veel gepiep en gepruttel vorige keer), maar vandaag ging het weer fantastisch veel beter. Ooit krijgen we een echte schaatsheld in de familie :7
pi_107633854
Zeker stukken beter die lijst Dana! Niet bang zijn om te veel te eten! Je lichaam heeft ook eten nodig.
En het toetje wat Mar noemt vind ik ook altijd erg lekker!

Mijn lijstje:

O: havermout met banaan, dadels, kokos :9
T: koffie verkeerd
L: 3 kleine boterhammen met geitenkaas/leverworst/pindakaas
T: grote smoothie van wortel/appel/sinaasappel/gember, 2 koekjes
D: uit eten bij de thai! Iets met vis :Y)

Verder boodschappen/opruimen/stofzuigen/afwassen als B :) en straks naar de stad fietsen!
Be someone that makes you happy
pi_107633959
quote:
99s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:13 schreef Laureline het volgende:

[..]

Wij komen ook net van het ijs! Druk hoor, het lijkt wel Volendam overal...maar ik heb in ieder geval weer 2x geschaatst O+ De mini heeft nu echte hoge noren, in plaats van combinoren, dus dat was even wennen (veel gepiep en gepruttel vorige keer), maar vandaag ging het weer fantastisch veel beter. Ooit krijgen we een echte schaatsheld in de familie :7
:D noren O+

WIj zijn ook wezen schaatsen, al moest ik op kunst omdat de andere foetsie waren (gevonden inmiddels!).

Lijstje:
O/L: 3 sneetjes zuurdesembol met filet AM, notenpaté, kaas.
T: stukje choco
S: 2 flinke ronden schaatsen
T: mok met zelfgemaakte chocolademelk
D: kip met pasta, sperziebonen en tomaat
T: appel
pi_107634267
Blijft het ijs naar verwachting nog lang liggen? Ik wil eigenlijk vrijdag gaan schaatsen :') maar dat duurt nog bijna een week. Vandaag gaat niet door vanwege huiswerk en OV gerommel.
pi_107634286
@ Dana - het is rauwkost, zonder R.

Lijst:

O - kleine kom Brinta met een beetje rietsuiker, 1 kleine snee toast met boter en 1 plakje kaas
T - peer
L - 3 speltbth, 2 met boter en kaas, 1 met filet a en tuinkers
T - handje pistachenoten, banaan, vk knäckebröd met iets
D - stoofpot met rundvlees, tomaat, paprika, wortel en aardappelpuree
T - 2 koppen koffie verkeerd, 2 blokjes pure choco

Geen B vandaag, heb nog pijn in m'n kuiten van het lopen in de sneeuw en ik wil morgen gaan hardlopen!
Come here boy, set your mind at rest and let your dreams run free
pi_107634311
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:22 schreef Chicolate het volgende:
Blijft het ijs naar verwachting nog lang liggen? Ik wil eigenlijk vrijdag gaan schaatsen :') maar dat duurt nog bijna een week. Vandaag gaat niet door vanwege huiswerk en OV gerommel.
Kun je niet een keertje s'avonds? -edit- deze week sowieso vorst s'nachts.
Leuk ijsbaan verlicht enzo O+
pi_107634744
quote:
Het ijs blijft nog wel, het is alleen hier in midden-Nederland overal bedorven door de sneeuwval van afgelopen vrijdag. Er waren door de wind nog veel wakken open, daar ligt nu een dun laagje ijs op, en door de sneeuw zijn ze niet meer te zien. Ik heb op het schaatsforum ook nog nooit zóveel verhalen over natte pakken gelezen, overal zijn wel mensen door het ijs gezakt de afgelopen tijd!
Dus je moet zoeken naar een plek met een actieve ijsvereniging, die een goed baantje veegt. Maarja, wij schaatsten vandaag dus kop aan kont over een plas :'(
pi_107634813
quote:
7s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:31 schreef Laureline het volgende:

[..]

Het ijs blijft nog wel, het is alleen hier in midden-Nederland overal bedorven door de sneeuwval van afgelopen vrijdag. Er waren door de wind nog veel wakken open, daar ligt nu een dun laagje ijs op, en door de sneeuw zijn ze niet meer te zien. Ik heb op het schaatsforum ook nog nooit zóveel verhalen over natte pakken gelezen, overal zijn wel mensen door het ijs gezakt de afgelopen tijd!
Dus je moet zoeken naar een plek met een actieve ijsvereniging, die een goed baantje veegt. Maarja, wij schaatsten vandaag dus kop aan kont over een plas :'(
op de ijsbaan in t zuiderpark lijkt t niet zo druk als ik kijk! mooie grote plas water met verlichting tot 22 uur 's avonds en gratis!
Kwak
  zondag 5 februari 2012 @ 16:33:13 #89
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_107634826
quote:
Je bent bekent met het fenomeen 'weerbericht' ?
pi_107634971
quote:
10s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:33 schreef uniekhoorn het volgende:

[..]

Je bent bekent met het fenomeen 'weerbericht' ?
Ja maar met ijs is het allemaal zo lastig :+. Ik heb geen idee hoeveel ijs er nu ligt, en nog minder een idee hoe hard het moet vriezen om goed te blijven :P.
pi_107634998
quote:
7s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:31 schreef Laureline het volgende:

[..]

Ik ben gewoon over het besneeuwde gedeelte gaan schaatsen, naast het geveegde baantje. Die zat namelijk vol scheuren van de mensen die 'te vroeg' het ijs op zijn gegaan. Het ijs is echt best sterk, viel me op!
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
  zondag 5 februari 2012 @ 16:38:13 #92
360348 DanaCat
Wees Jezelf.
pi_107635101
@ Novem , dankjewel voor je verbetering ;)
pi_107635137
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:36 schreef Chicolate het volgende:

[..]

Ja maar met ijs is het allemaal zo lastig :+. Ik heb geen idee hoeveel ijs er nu ligt, en nog minder een idee hoe hard het moet vriezen om goed te blijven :P.
http://www.ekkel.com/natuurijs/Kaart.html

of
http://www.natuurijs.net/

of die app die progje gisteren postte
Kwak
pi_107635793
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:32 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

op de ijsbaan in t zuiderpark lijkt t niet zo druk als ik kijk! mooie grote plas water met verlichting tot 22 uur 's avonds en gratis!
Ja, daar hebben we 't donderdag voor het eerst op geprobeerd, met mini's noren! Best een leuk baantje om er even in te komen :)
pi_107635902
Overigens hebben we het uurtje sportiviteit die avond er direct weer aangegeten met raspatat in 't Hapje :Y)
  zondag 5 februari 2012 @ 17:00:19 #96
231895 MariaEtcetera
President Vanellope
pi_107636111
Vriendje heeft de nijnen een schoon hok gegeven en ik heb de afwas gedaan en eindelijk de kookplaat en afzuigkap schoongemaakt, ditmaal geïnspireerd door Parkietje :P
pi_107636205
Lekker weertje :)

Op straat, jongen loopt voor me, gooit een halfvolle zak chips weg, ik gooi het geërgerd in de prullenbak een paar meter verderop en loop hem voorbij, terwijl ik m'n best doe om er niet iets over te zeggen. Hoor ik: "pssst, ey, meisje".

Ik: oh here we go again *rolls eyes*
hij: ey meisje waar ga je naartoe
ik: naar huis
hij: heb je wat geld voor me?

wtf? :P

Dacht dat ik alles al had gehad.

Anyway, lijstje:

O: kom halfvolle yoghurt met honing
T: mueslireep
L: 2 speltboterhammen met een avocado
T: kiwi
S: drie kwartier stevig wandelen
T: blokje chocola, kiwi
D: boerenkool stamppot met 2 groenteburgers
T: misschien nog een kom yoghurt met honing of een hardgekookt eitje of allebei
  zondag 5 februari 2012 @ 17:23:01 #98
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_107637063
Creepy dat is echt ongelooflijk aso dingen op straat gooien, daar kan ik niet tegen!

En btw je mag wel nog wat voedzaams vandaag qua kcal, dus doe maar eitjes en nog zuivel.
pi_107637142
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 17:23 schreef uniekhoorn het volgende:
En btw je mag wel nog wat voedzaams vandaag qua kcal, dus doe maar eitjes en nog zuivel.
Doe ik ^O^
pi_107637453
Halloooo O+

O/L - afbakbroodjes met ham en kaas
T - appelgebak en warme chocolademelk met slagroom
D - hij gaat spaghetti voor me maken :D

En verder heb ik wel bijgelezen maar zit ik te veel met m'n hoofd in de wolken op ergens zinnig op te kunnen reageren :@
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')