abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 21:47:44 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107609141
situatie:

sociale huurwoning, koud waterleiding loopt vanuit de meterkast onder de vloer naar de keuken. Vandaag hadden we in de keuken geen koud water meer. nog wel heet water want dat komt binnenshuis van bovenaf vandaan. De koudwaterleiding loopt langs de buitenmuur onder de vloer door en is hoogstwaarschijnlijk niet geisoleerd.

Vanmiddag dus een loodgieter over de vloer die de leiding ontdooit heeft met behulp van 'n acuu en 2 klemmen op de leiding. Om dit komende nacht en in de toekomst te voorkomen moesten we maar flink stoken (euh, warmte gaat omhoog en niet omlaag de vloer in!), alle ventilatieroosters van ramen etc, dicht houden én de ventilatieroosters aan de buitenkant van de woning in de winter afdichten.

Ook werd als tip gegeven om de kraan te laten druppelen, immers stromend water bevriest niet, maar m'n waterrekening loopt op deze manier natuurlijk alleen maar op.

Zelf speelde ik met de gedachte om de leiding dan maar boven de vloer te laten lopen, maar dat schijnt weer niet te mogen ivm legionella als de leiding te warm wordt. (info verkregen van familie die zelf loodgieter is).

Enige oplossing lijkt dus de leiding te (laten) isoleren (door de woningbouw). Mijn vraag: heb ik hier recht op, kan ik dit eisen van de woningbouw of is dit een gevalletje, maak zelf maar een kruipluik en isoleer die leiding zelf maar ...

en last but not least: hebben jullie nog tips om dit te voorkomen vannacht / in de toekomst?
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_107609300
woningstichting mag dit oplossen voor je... (tenzij je zelf die leiding naar de keuken zo hebt neergelegt)

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 04-02-2012 21:52:30 ]
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 21:52:55 #3
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107609317
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:52 schreef CarltonBanks het volgende:
woningstichting mag dit oplossen voor je... (tenzij je zelf die leiding naar de keuken zo hebt neergelegt)
nee, wij hebben niets aan de leidingen veranderd :)
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

zaterdag 4 februari 2012 @ 21:55:41 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_107609425
Water is niet duur. Voor de uitzonderlijke gevallen dat het zo koud is als nu, zou ik voor de druppende kraan gaan. 1000 liter water is zo'n 2 euro. En wat druppelt zo'n kraan nou in een dag?
The love you take is equal to the love you make.
pi_107609440
Die loodgieter was door de woningbouw gestuurd?

Een druppelende kraan kost trouwens niet zo heel veel als je het maar een paar dagen moet doen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 21:58:31 #6
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107609532
Loodgieter was door wbv gestuurd ja Wokkel.

En ook al is water niet duur, ik houd niet zo van verspilling. Ook al dient het in deze een goed doel, hoewel ik ook betwijfel of het wel echt werkt. Ik hoor inmiddels van diverse kanten dat zelfs stromende bronnen zijn bevroren (danwel nu, of in 't verleden). Aangezien de muur van de waterleiding op 't oosten ligt volgens mij, is de wind tegen die muur ook nog eens snijdend koud en zou 't me geen hol verbazen als we morgen weer een loodgieter kunnen laten komen -O-

zaterdag 4 februari 2012 @ 22:02:01 #7
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_107609673
herkenbaar, hier op zolder, staat nu een kacheltje bij de te loeien, woningbouw mag dit fijn op gaan lossen, zij hebben besloten om een ketel op een ongeisoleerde zolder te hangen en ik zou dit in jouw geval ook gaan vragen.

zij zijn verantwoordelijk voor een normaal functionerend huis, en dit valt echt niet onder klein onderhoud, tot maandag maar even braaf doen wat de loodgieter zegt en daarna de wbv aan de staart trekken
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_107609838
Ook stromend water bevriest.

Bel de woningbouw.

Of loop naar de Gamma (whatever) en haal voor een paar euro buizenisolatie. Zelfs een blinde met 2 linker handen kan dit aanleggen. Daar waar rare hoeken of plekken zijn waar het spul niet omheen kan pak je wat oude doeken die je er om heen prutst met wat touw.
Kost geen drol, kan je makkelijk zelf en het effect is voldoende om je door deze extreem koude, uitzonderlijke dagen te helpen.

Zet het luikje open en blaas met een ventilator wat warme lucht naar binnen.

Maar bel eerst met de woningbouw.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 22:06:43 #9
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107609866
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:02 schreef Klonk het volgende:
herkenbaar, hier op zolder, staat nu een kacheltje bij de te loeien, woningbouw mag dit fijn op gaan lossen, zij hebben besloten om een ketel op een ongeisoleerde zolder te hangen en ik zou dit in jouw geval ook gaan vragen.

zij zijn verantwoordelijk voor een normaal functionerend huis, en dit valt echt niet onder klein onderhoud, tot maandag maar even braaf doen wat de loodgieter zegt en daarna de wbv aan de staart trekken
als de leiding onder de vloer geisoleerd moet worden, zit ik dus met het feit dat m'n vloer opengebroken moet worden. Gaat aardig wat kosten (er was geen kruipluik aanwezig voor zover ik me kan herinneren) dus overal is laminaat gelegd. Nou maakt het me niet echt uit als daar met noodzaak in gezaagd moet worden om een kruipluik aan te leggen, maar als het maar met een reden is. Als die reden isolatie van leiding door wbv is, ben ik benieuwd of zij ook aansprakelijk zijn voor het aanleggen van dat kruipluik)

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 22:07:36 #10
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107609900
@beerten, zie reactie boven deze ;)

pi_107609944
quote:
12s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:07 schreef DJMO het volgende:
@beerten, zie reactie boven deze ;)
Sorry! Had ik even over het hoofd gezien... (roodhoofdsmiley)
pi_107609985
Wat je kan doen om bevriezen van de waterleiding op kort termijn te voorkomen is elke avond als er strenge vorst verwacht word de leiding naar de keuken af te sluiten en leeg laten lopen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 22:11:13 #13
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107610027
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:09 schreef exlurker het volgende:
Wat je kan doen om bevriezen van de waterleiding op kort termijn te voorkomen is elke avond als er strenge vorst verwacht word de leiding naar de keuken af te sluiten en leeg laten lopen.
ik heb volgens mij wel een kraantje zien zitten die de buis richting de keuken behelst, maar is er echt niets minder drastisch te bedenken ? -O-

pi_107610038
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:05 schreef beerten het volgende:
Ook stromend water bevriest.

Bel de woningbouw.

Of loop naar de Gamma (whatever) en haal voor een paar euro buizenisolatie. Zelfs een blinde met 2 linker handen kan dit aanleggen. Daar waar rare hoeken of plekken zijn waar het spul niet omheen kan pak je wat oude doeken die je er om heen prutst met wat touw.
Kost geen drol, kan je makkelijk zelf en het effect is voldoende om je door deze extreem koude, uitzonderlijke dagen te helpen.

Zet het luikje open en blaas met een ventilator wat warme lucht naar binnen.

Zo simpel zijn de oplossingen. Bedenk dat tocht de grote boosdoener is,. DUs zorg dat alle ventilatie is gestopt, rooster afgesloten en kieren dichtgestopt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 4 februari 2012 @ 22:12:50 #15
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107610091
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:11 schreef blomke het volgende:

[..]

Zo simpel zijn de oplossingen. Bedenk dat tocht de grote boosdoener is,. DUs zorg dat alle ventilatie is gestopt, rooster afgesloten en kieren dichtgestopt.
lees de thread even verder ;)

pi_107623869
Ik heb dit ook elke keer als jet vriest. Ik zet gewoon de kraan open de hele nacht. Stromend water bevriest niet.
De beste oplossing is gewoon de leiding laten knappen. Dan weet je direct waar het is (waar er water is) en dan die leiding weghalen en opnieuw op een warmere plek leggen. Maar ja... in een huurhuis doe je dat niet en in een koophuis kan het wel, maar dat is wel duur.

Als al je leiding zichtbaar zijn en als je erbij kan, is het nog makkelijker om ze te isoleren. Maar ja, in welk huis is dat tegenwoordig nog zo?

Mijn advies: gewoon kraan elke nacht open laten staan. 2 minuten minder douchen die dag daarna en je waterverbruik wordt er niet meer om.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 5 februari 2012 @ 13:32:24 #17
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_107626064
Herkenbaar probleem, ik laat het kraantje in de gang zachtjes druppelen. Emmertje eronder en alles is okee. Druppelend water bevriest een stuk langszamer en zou afdoende moeten zijn. :)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_107634189
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:52 schreef CarltonBanks het volgende:
Hier hoeft de wbv niets aan te doen.
TS mag natuurlijk wel zelf isoleren of desnoods een tracing aanbrengen.
Een tracing met isolatie is nog beter.
pi_107634242
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 21:55 schreef Lienekien het volgende:
Water is niet duur. Voor de uitzonderlijke gevallen dat het zo koud is als nu, zou ik voor de druppende kraan gaan. 1000 liter water is zo'n 2 euro. En wat druppelt zo'n kraan nou in een dag?
Druppelen zal bevriezen niet voorkomen, hooguit wat vertragen.
pi_107634293
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 februari 2012 22:02 schreef Klonk het volgende:

Goed huurdersschap valt ook iet onder de verhuurder.
pi_107636324
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:21 schreef klipper het volgende:

[..]

Zet je de kraan 's ochtends eventjes vol open en alles ontdooit weer
pi_107636942
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 16:21 schreef klipper het volgende:

[..]

In Nederland werkt dit prima hoor. De nacht duur niet zo lang namelijk :)
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_107641118
quote:
0s.gif Op zondag 5 februari 2012 17:20 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

In Nederland werkt dit prima hoor. De nacht duur niet zo lang namelijk :)
Als ik al zie hoe erg de vijveruitloop bevriest als ik deze aanzet, en daar gaan heel wat meer liters doorheen dan druppelen.
  Moderator zondag 5 februari 2012 @ 19:20:45 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_107641561
Als ik op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/huurcontract kijk onder het kopje
onderhoud. Dan staat bij bevriezing.

quote:
Regels voor onderhoud

Huurder en verhuurder hebben elk een eigen verantwoordelijkheid voor onderhoud, reparatie en vervanging aan onderdelen van de huurwoning.

Over het algemeen geldt:

Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder, grote reparaties en groot onderhoud zijn voor rekening van de verhuurder;
Bij kleine reparaties moet de huurder makkelijk erbij kunnen en de reparatie moet weinig kosten met zich mee brengen. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder;
De huurder moet de verhuurder toegang tot de huurwoning geven, zodat de verhuurder het onderhoud of de reparatie kan uitvoeren.

U vindt hier een overzicht van de soorten onderhoud die de huurder dan wel de verhuurder moet uitvoeren. In een huurcontract kunnen geen bepalingen worden opgenomen die van dit overzicht afwijken in het nadeel van de huurder.
Bevriezing

Voor de huurder : Voorzieningen ter voorkoming (van reparatie aan) bevriezing van kranen

Lijkt mij niet dat de wbv er iets aan zou doen.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zondag 5 februari 2012 @ 19:25:26 #25
147316 crew  DJMO
#trut
pi_107641777
daar zeg je iets vonkie, maar komop. De wbv heeft de keuken verplaatst naar de schuur, daarbij zelf die waterleiding onder de vloer gebracht en verzuimd te isoleren. Ben ik dan aansprakelijk voor het oplossen van een door hen gemaakte (inschattings)fout ?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')