Je komt overal situaties tegen voor die voor de buitenwacht walgelijk zijn, terwijl jij geacht wordt gewoon de belangen van je client te behandelen. Met andere woorden, een dergelijke instelling moet je gewoon afschudden anders wordt het niets.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:39 schreef H-D het volgende:
[..]
Dat hoef je echt niet te doen hoor...rechten is veel meer dan alleen strafrecht;)
Ook dan zit je met erg vergelijkbare dilemma's. Als rechter moet je soms mensen vrijspreken omdat het OM te weinig sluitend bewijs heeft aangeleverd, terwijl je weet of voelt dat de verdachte schuldig is en in herhaling zal vallen.quote:Op zondag 5 februari 2012 09:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Serieus, kan je het je als advocaat of als jurist permitteren om enkel voor de good guys op te komen?
Ik denk niet alleen aan criminelen maar bijv. ook aan grote bedrijven of overheden die je moet verdedigen t.o.v. een gedupeerde klant of een gedupeerde werknemer.
Je kan natuurlijk altijd nog rechter of openbaar aanklager worden als dat inderdaad een probleem zou zijn.
quote:
Potharst/Serée toch wel?quote:Op zaterdag 4 februari 2012 20:52 schreef H-D het volgende:
Ik hou van die oude arresten![]()
![]()
Ontharende lesbiënnes? Nooit gehadbij goederenrecht denk ik alitjd meteen aan Sogelease,Mulder q.q./CLBN en Sleepboot Egbertha
Samen met Bovend'Eert.quote:Op zondag 5 februari 2012 00:40 schreef H-D het volgende:
[..]
Bartels is een baas! Steneker ook trouwens
Maar Bartels is echt een van de allertofste profs die we hebben hiero
Of je wordt gewoon geen advocaat.quote:Op zondag 5 februari 2012 10:00 schreef eriksd het volgende:
[..]
Je komt overal situaties tegen voor die voor de buitenwacht walgelijk zijn, terwijl jij geacht wordt gewoon de belangen van je client te behandelen. Met andere woorden, een dergelijke instelling moet je gewoon afschudden anders wordt het niets.
Ohja Potharst/Serée ook jaquote:Op zondag 5 februari 2012 10:20 schreef Kimochi het volgende:
[..]
[..]
Potharst/Serée toch wel?
En ja, rechten is zoveel meer dan alleen Strafrecht. Mogelijkheden zat na de studie, advocatenkantoren, juridische afdelingen, rechtsbijstand...
Bovend'Eert is wel ok. Maar vind z'n vak echt afschuwelijkquote:
Ik denk dat deze morele dilemma's juist mooi zijn, die geven een weergave van de complexiteit van een rechtstaat!quote:Op zondag 5 februari 2012 11:28 schreef H-D het volgende:
[..]
Of je wordt gewoon geen advocaat.
Het is niet zo dat je altijd in morele dilemma's komt ofzo later als je rechten gaat studeren.
Je moet niks. Ik doe de moreel verwerpelijke dingen wel voor je, heerlijk.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:01 schreef Paxcon het volgende:
Wat zijn jullie eigenlijk van plan te worden later? Rechten lijkt me best interessant maar ik heb echt geen zin om criminelen vrij te moeten pleiten, of andere moreel verwerpelijke dingen..
Ik ga zeer waarschijnlijk wel voor Strafrecht, eventueel wil ik dit combineren met een nevenrechtsgebied. Ik zat te denken aan Privaatrecht, maar ik ben niet zeker hoe goed ik daarin ben.quote:Op zaterdag 4 februari 2012 23:01 schreef Paxcon het volgende:
Wat zijn jullie eigenlijk van plan te worden later? Rechten lijkt me best interessant maar ik heb echt geen zin om criminelen vrij te moeten pleiten, of andere moreel verwerpelijke dingen..
Dat is zeker waar! Maar kan me ook wel voorstellen dat sommige mensen daar liever niet mee bezig zijn zegmaarquote:Op zondag 5 februari 2012 14:43 schreef DanielBackward het volgende:
[..]
Ik denk dat deze morele dilemma's juist mooi zijn, die geven een weergave van de complexiteit van een rechtstaat!
Niet? Doemen vanzelf wel op naarmate de belangen groter worden.quote:Of je wordt gewoon geen advocaat.
Het is niet zo dat je altijd in morele dilemma's komt ofzo later als je rechten gaat studeren.
Verantwoordelijkheid => keuzes maken => (morele) dilemma'squote:Op zondag 5 februari 2012 15:51 schreef eriksd het volgende:
Niet? Doemen vanzelf wel op naarmate de belangen groter worden.
Right en daar krijgt natuurlijk iedere rechtenstudent later mee te maken.quote:Op zondag 5 februari 2012 15:51 schreef eriksd het volgende:
[..]
Niet? Doemen vanzelf wel op naarmate de belangen groter worden.
In dat geval wens ik jouw maatje heel, heel, heel veel sterkte!quote:Op zondag 5 februari 2012 16:57 schreef Yreal het volgende:
Zitten hier mensen die verstand hebben van strafrecht, en dat vooral van de bewijsvoering? Ik ga woensdag een maatje van me verdedigen maar ik heb nog nooit straf of strafprocesrecht gehad. Ik heb wel een aantal dingen, maar ik weet niet hoe ik dat nou het beste moet brengen..
Je bent advocaat?quote:Op zondag 5 februari 2012 17:31 schreef Yreal het volgende:
de beste man kan nog geen kratje bier betalen en woont nu uit pure noodzaak in een tuig-inrichting. Bovendien zal er waarschijnlijk 40 uur taakstraf worden geeist, die hij verdient.
Nou, op het moment dat je verder gaat binnen de juridische wereld dan zijn morele dilemma's praktisch onvermijdelijk. Mocht je daar nachten wakker van liggen, dan zijn er andere beroepen/sectoren waar je dat minder in tegenkomt.quote:Op zondag 5 februari 2012 16:06 schreef H-D het volgende:
[..]
Right en daar krijgt natuurlijk iedere rechtenstudent later mee te maken.
Vind het gewoon een beetje kort door de bocht om te stellen dat je later automatisch in morele dillemma's komt door je studie. Ik bedoel natuurlijk kom je altijd wel dilemma's tegen. That's life. Maar vind het onzin om te zeggen dat omdat je rechten je studeert je later sowieso beroepsmatig morele dilemma's tegenkomt.
Nee. Dat is niet juist. Art. 28 Sv in combinatie met art. 37 Sv is duidelijk. In Nederland mag een verdachte zich alleen laten bijstaan door een advocaat. De verdachte mag wel zichzelf verdedigen.quote:Op zondag 5 februari 2012 17:36 schreef Yreal het volgende:
[..]
Nee, maar daarom mag ik nog wel de verdediging voeren in een strafzaak. Dat mag iedereen.
Inderdaad.quote:Op zondag 5 februari 2012 17:59 schreef soklos het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet juist. Art. 28 Sv in combinatie met art. 37 Sv is duidelijk. In Nederland mag een verdachte zich alleen laten bijstaan door een advocaat. De verdachte mag wel zichzelf verdedigen.
Dat is juist.quote:Op zondag 5 februari 2012 18:05 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Inderdaad.
Voor de kantonrechter mag wel elk willekeurig persoon de vertegenwoordiger spelen, toch?
Klopt inderdaad.quote:Op zondag 5 februari 2012 17:59 schreef soklos het volgende:
[..]
Nee. Dat is niet juist. Art. 28 Sv in combinatie met art. 37 Sv is duidelijk. In Nederland mag een verdachte zich alleen laten bijstaan door een advocaat. De verdachte mag wel zichzelf verdedigen.
Voor de bestuursrechter ook. Het nemen van een advocaat is slechts in een relatief klein aantal zaken echt verplicht.quote:Op zondag 5 februari 2012 18:05 schreef Phaelanx_NL het volgende:
[..]
Inderdaad.
Voor de kantonrechter mag wel elk willekeurig persoon de vertegenwoordiger spelen, toch?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |