Een conservatief is niet per se tegen verandering, wel tegen radicale verandering. Daarnaast is verandering niet altijd een verbetering. Dan gooi je halve instituties en systemen omver, blijkt het niet te werken en dan? Ben je verder van huis.quote:Op maandag 25 juni 2012 12:55 schreef Kaas- het volgende:
Even afgezien van dat hele links-rechts geblaat kan ik me totaal niet voorstellen waarom iemand conservatief zou gaan stemmen i.p.v. progressief, zo verbetert de samenleving toch nooit..?
Hier gaf hij aan geen ambities daarvoor te hebbenquote:Op maandag 25 juni 2012 12:55 schreef Kaas- het volgende:
By the way Hexagon: dat Wijers het verkiezingsprogramma presenteerde was voor mij eigenlijk een duidelijke reden om aan te nemen dat hij zich wil profileren als ministerskandidaat. Waarom zou hij anders zo prominent gaan lopen doen bij dat evenement? Maar jij hebt iets anders vernomen?
Als ik het programma lees dan zie ik geen blind erachteraan huppelen. D66 geef zelf ook aan dat Europa nog op tal van plaatsen beter kan. De oplossing die D66 kiest is alleen geen terugtrekkende beweging.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:58 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik kan me goed vinden in de standpunten van D66, maar vind dat er veel kritischer gekeken mag worden naar Europa. Ik ben in principe niet tegen Europa, maar wel tegen het gebrek aan democratie en het teveel aan bureaucratie dat er mijns inziens op dit moment is. Hoe kan het dat Pechtold er zo blind achteraan huppelt? Of ben ik de enige D66'er die hier zo over denkt?
Hier hetzelfde. Het belasten van de reiskostenvergoeding alleen al zou voor mij een daling in besteedbaar inkomen van zo'n 6% inhouden (met de andere maatregelen erbovenop kom je dan toch al snel op zo'n 8% uit).quote:Op maandag 25 juni 2012 14:43 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik vind het erg lastig.
Ik stem al tijden D66 en kan me ook goed vinden in hun programma.
Maar, zij zijn wel de enigen die vasthouden aan een maatregel waar ik direct en merkbaar flink de pineut mee ben, en dat is het doorzetten van het belasten van de reiskostenvergoeding.
Als goed burger moet je natuurlijk stemmen omwille van méér zaken dan de eigen portemonnee, maar als je je koopkracht even met 2 tot 3% extra gekort ziet worden, doet dat wel even fronsen.
En jamemr dat Boris weg gaat, ik denk dat mijn stem dan naar Pechtold of Dijkstra zou gaan.
quote:Naar een echte politieke unie
We moeten vooruit met de politieke integratie. Met een Europees Parlement dat meer zeggenschap krijgt over de begroting, alle Europese beleidsterreinen en het aanblijven van individuele commissarissen. Met een kleinere representatieve Commissie met een direct gekozen President. Ingebed in afdwingbare grondrechten en openbaarheid van bestuur. Met een Nederlandse regering en parlement die zich vroeg, actief, transparant en goed voorbereid mengen in de besluitvorming in dit federale Europa.
Mjah, ik vind een federaal Europa ok, maar D66 gaat wat mij betreft te ver in de verantwoordelijkheden die zo'n overheid dan moet hebben. Maar goed, ik ben dan ook voor het afschaffen van de Euro; een munt moet gekoppeld zijn aan iets dat ook echt waarde heeft en niet domweg vertrouwen.quote:
Dan heeft de Euro afschaffen geen zin. Je wilt de goudstandaard weer invoeren?quote:Op dinsdag 26 juni 2012 08:44 schreef Morthill het volgende:
[..]
Mjah, ik vind een federaal Europa ok, maar D66 gaat wat mij betreft te ver in de verantwoordelijkheden die zo'n overheid dan moet hebben. Maar goed, ik ben dan ook voor het afschaffen van de Euro; een munt moet gekoppeld zijn aan iets dat ook echt waarde heeft en niet domweg vertrouwen.
quote:Europees doen wat Europees moet
Laatst bijgewerkt op 20 juni 2012 Lees voor
Als iets beter Europees dan nationaal geregeld kan worden, dan doen we dat. De terreinen waar dit bij uitstek voor geldt zijn: buitenlands beleid, defensie, handel, migratie, energie, milieu en bestrijding van internationale criminaliteit. Met 1 Europese buitenlandse politiek, 1 stem in de VN, het IMF, de Wereldbank en de WTO, en met 1 gezamenlijke diplomatieke dienst. Daarbij moeten niet de grote landen onderling de dienst uitmaken. D66 wil dat ook Nederlanders invloed hebben. Daarvoor is een sterk Europees bestuur nodig.
Zaken die het best dicht bij mensen geregeld kunnen worden, zoals onderwijs, zorg, pensioenen en sociale woningbouw, regelen we in Nederland en in onze gemeenten.
Kan me echt goed vinden in de standpunten van D66 op het gebied van Europa. Geen angst voor Europa, maar omarmen en zorgen dat Europa sterker wordt, dus inderdaad niet blind volgen. Ik geloof echt in een Europa zoals D66 voor ogen ziet en schetst.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 12:13 schreef Kaas- het volgende:
Overigens is D66 er in haar verkiezingsprogramma duidelijk over dat ze ook een hoop zaken niet in Brusselse handen vinden passen hoor:
[..]
Zolang de nationalistische partijen angst blijven zaaien voor zetelwinst zal er weinig gebeuren helaas.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 13:10 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Kan me echt goed vinden in de standpunten van D66 op het gebied van Europa. Geen angst voor Europa, maar omarmen en zorgen dat Europa sterker wordt, dus inderdaad niet blind volgen. Ik geloof echt in een Europa zoals D66 voor ogen ziet en schetst.
Het grootste probleem is natuurlijk al jaren om een goed verhaal over Europa te verkopen aan de kiezer.
En in peiling van TNS Nipo stijgt D66 3 zetels naar 18:quote:‘Europa is als rotte vis, niet te verkopen’
Het vertrouwen in Europa is gedaald tot een dieptepunt. Er moeten miljarden naar zuidelijke lidstaten en Brussel trekt steeds meer macht naar zich toe. Voor partijen als D66 wordt het ‘thema’ Europa tijdens de verkiezingscampagne ,,hondsmoeilijk”, zegt politiek speechschrijver Martijn Goedegebuure tegen Frontbencher.nl.
Als het over Europa gaat, moet met name D66-leider Alexander Pechtold het opnemen tegen Geert Wilders. De PVV-leider merkt dat steeds meer Nederlanders de buik vol hebben van Europa en zet de samenwerking dan ook stelselmatig weg met one-liners zoals ‘het dictaat uit Brussel’, ‘meer geld in een bodemloze put’ en ‘het uitschrijven van blanco cheques’.
Framing
Dergelijke opmerkingen staan bekend als ‘framing’, (beeld)taal gebruiken om een boodschap te nestelen in de hoofden en harten van mensen. Volgens Goedegebuure is politicus Wilders daar op dit moment het sterkst in, mede door de inbreng van partij-ideoloog Martin Bosma.
Goedegebuure: ,,Met zulke termen slaag je erin om een naargeestig gevoel op te laten borrelen als het over Europa gaat. Want zo werkt het bij iedereen: niet de ratio maar het emotionele deel van het brein wordt als eerste geprikkeld.”
Pro-Europa-partij D66 staat er momenteel nog goed voor in de peilingen. Virtueel komen ze uit op een zetel of 16 tegen 10 nu in de Kamer. Maar de crisis in Europa vormt een wezenlijk gevaar voor de sociaal-liberalen. Hoe redt D66 zich hier uit?
Onverkoopbaar
,,Eigenlijk moet je constateren dat Europa op dit moment onverkoopbaar is, het valt feitelijk aan de straatstenen niet te slijten. Alles stinkt naar rotte vis, en dat kun je niet verkopen. Wat dat betreft zit het tij natuurlijk helemaal niet mee”, aldus Goedegebuure.
De grootste risico’s voor Pechtold zijn dat hij Europa op een verkeerde manier gaat uitleggen aan kiezers én dat hij verkeerd reageert op statements van Wilders, die Europa als hét thema van de verkiezingen heeft neergezet.
Goedegebuure: ,,Wat Pechtold niet moet doen, is ontkennen. Dus zeggen dat er geen sprake is van een dictaat uit Brussel of dat er geld naar een bodemloze put gaat. Want, zo werkt dat in de hoofden van mensen: ontkennen is bevestigen.”
Beter is het volgens hem om te vertellen dat D66 voor Europa is en uitleggen waarom. De keuze is uiteraard aan de kiezer, maar die moet wel weten waar hij voor kiest. Wees dus duidelijk en standvastig, zegt Goedegebuure.
Vrede
Maar het uitleggen waarom Europa goed is voor Nederland, moet ook zorgvuldig gebeuren, aldus Goedegebuure. ,,Pechtold moet niet alleen met rationele, logische argumenten komen. Dat overtuigt namelijk niet. Hij heeft ook pathos nodig. Gebruik termen die een snaar raken en waar we een waardeoordeel over hebben. Woorden als welvaart, stabiliteit, veiligheid en vrede, bijvoorbeeld.”
Op het thema vrede doorslaan, is ook weer niet goed. ,,In 2005 probeerden partijen Nederlanders voor het referendum over de Europese Grondwet te laten stemmen, door te waarschuwen voor een nieuwe holocaust als de Europese samenwerking zou stokken. Dat werkte averechts. Mensen zeiden: schei nu even uit, nu stem ik helemaal tegen.”
Wat D66 en ook andere pro-Europese partijen wel kunnen doen, is de aandacht van Europa afhalen en proberen te verleggen naar de eigen binnenlandse politieke agenda, zegt Goedegebuure. ,,Maak een lijstje met 3, 4 of 5 duidelijke punten. Zorg ervoor dat kiezers weten dat ze die punten krijgen als ze op je partij stemmen.”
Afstandelijk
Wat betreft Pechtold vindt Goedegebuure hem vaak te afstandelijk, vertelt hij ook iets teveel hoe de wereld in elkaar steekt. ,,Dat ligt ook niet altijd even lekker bij kiezers.” Beter zou zijn dat de D66-leider meer gevoel steekt in zijn redes. ,,Word maar emotioneel, laat zien dat het je raakt.”
Al met al staan Pechtold en andere voorvechters van Europa een ,,hondsmoeilijke” taak te wachten. Maar als de D66-leider zich niet vergaloppeert en daarin rolvast blijft, kunnen de sociaal-liberalen de huidige winst in de peilingen ondanks ‘Europa’ nog wel eens gaan vasthouden, denkt Goedegebuure.
Bron: Frontbencher.nl
Ja deels, vooral of ze zich al verder hadden uitgesprokenquote:Op zondag 24 juni 2012 17:43 schreef Morthill het volgende:
[..]
Je hoeft niet op de lijst te staan om minister te kunnen worden, of bedoel je dat niet?
Tja, ik denk dat gewoon een verhaal waar je je als partij bij de feiten houdt en oplossingen biedt ook een substantieel deel van de kiezers aanspreekt.quote:Op woensdag 27 juni 2012 12:18 schreef NatteKrant het volgende:
Aardig stuk over hoe Europa niet te verkopen is en hoe het dan toch zou moeten:
[..]
En in peiling van TNS Nipo stijgt D66 3 zetels naar 18:
http://frontbencher.nl/20(...)d-groenlinks-en-cda/
Hoe denken ze in godsnaam zorg en pensioenen nationaal te kunnen regelen in een federale staat? Dan krijg je dus nog veel erger dan nu zorg en pensioenmigratie!quote:Op dinsdag 26 juni 2012 12:13 schreef Kaas- het volgende:
Overigens is D66 er in haar verkiezingsprogramma duidelijk over dat ze ook een hoop zaken niet in Brusselse handen vinden passen hoor:
[..]
Dat is alleen al de federale Europese overheid ook gaat over zaken als arbeid en zorg. Liever niet.quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:01 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hoe denken ze in godsnaam zorg en pensioenen nationaal te kunnen regelen in een federale staat? Dan krijg je dus nog veel erger dan nu zorg en pensioenmigratie!
Wat mij betreft wordt de centrale bank afgeschaft en krijgen particulieren ook de vrijheid om hun eigen munt te maken en die is dan gebaseerd op bijvoorbeeld een goudstandaard ja (iets anders is vrij zinloos). Het huidige systeem klinkt altijd zo leuk, omdat het de groei van de laatste decennia heeft mogelijk gemaakt, maar daarmee is het voor een groot deel ook schuldig aan elke crisis en inflatie.quote:Op dinsdag 26 juni 2012 11:34 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Dan heeft de Euro afschaffen geen zin. Je wilt de goudstandaard weer invoeren?
Hoe denk jij te kunnen voorkomen dat NL dan met een uitgebreider zorg- en pensioenstelsel geen enorme last gaat krijgen van migratie hierheen wegens dat grote verschil? Dat zie je nu al, dat wordt alleen maar vele malen erger in een federaal Europa (waar dus inwoners uit andere 'staten' daar ook gewoon recht op hebben als ze zich vestigen in NL).quote:Op donderdag 28 juni 2012 08:46 schreef Morthill het volgende:
[..]
Dat is alleen al de federale Europese overheid ook gaat over zaken als arbeid en zorg. Liever niet.
[..]
Pensioen moet je opbouwen, dat krijg je niet door hier te wonen. En qua zorg verandert er niets, kun je nu ook beter niet in NL doen, zie niet in waarom dat plots anders zou worden.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:31 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hoe denk jij te kunnen voorkomen dat NL dan met een uitgebreider zorg- en pensioenstelsel geen enorme last gaat krijgen van migratie hierheen wegens dat grote verschil? Dat zie je nu al, dat wordt alleen maar vele malen erger in een federaal Europa (waar dus inwoners uit andere 'staten' daar ook gewoon recht op hebben als ze zich vestigen in NL).
Dat gebeurt nu al (de 1e Polen zitten ook al weer aan de uitkering) of gaan we dan ala Amerika mensen uit het ziekenhuis trappen als blijkt dat ze geen NLe zorgverzekering hebben?
De pensioenfondsen worden nu al geplunderd ten bate van de Zuid-Europese landen omdat die niets gespaard hebben. In een Federaal Europa hebben we daar niets meer over te zeggen.quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:45 schreef Morthill het volgende:
[..]
Pensioen moet je opbouwen, dat krijg je niet door hier te wonen. En qua zorg verandert er niets, kun je nu ook beter niet in NL doen, zie niet in waarom dat plots anders zou worden.
Eh, huh?quote:Op donderdag 28 juni 2012 09:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
De pensioenfondsen worden nu al geplunderd ten bate van de Zuid-Europese landen omdat die niets gespaard hebben.
quote:
Flyers zijn ook weer wat kleiner en goedkoper en de frisbees zijn volgens mij ook niet echt optimaalquote:Op zondag 1 juli 2012 12:19 schreef Hexagon het volgende:
De campagnespot is spotgoedkoop gemaakt. Alleen maar bestaande beelden.
Gelukkig is de boodschap minder goedkoop.
We hebben ook geen geld om campagne te voerenquote:Op zondag 1 juli 2012 12:19 schreef Hexagon het volgende:
De campagnespot is spotgoedkoop gemaakt. Alleen maar bestaande beelden.
Gelukkig is de boodschap minder goedkoop.
Dit heb ik dus ook, ik stem nu al jaren D66, maar krijg toch steeds meer bedenkingen bij hun Eurofiele houding, het mag wel iets kritischer.quote:Op maandag 25 juni 2012 14:58 schreef Tauchmeister het volgende:
Ik kan me goed vinden in de standpunten van D66, maar vind dat er veel kritischer gekeken mag worden naar Europa. Ik ben in principe niet tegen Europa, maar wel tegen het gebrek aan democratie en het teveel aan bureaucratie dat er mijns inziens op dit moment is. Hoe kan het dat Pechtold er zo blind achteraan huppelt? Of ben ik de enige D66'er die hier zo over denkt?
Ja daar heb je een punt, een duidelijk plan ontbreekt. Maar ik ben het wél eens met die eurofiele houding en dat is voor mij voldoende. En laten we eerlijk zijn. Heeft de PVV een duidelijk plan over hoe verder te gaan nadat we uit de EU stappen? Ik zie het meer als een intentieverklaring waar D66 naar toe wil en ik voel daar wel wat voor. Hoe ze het gaan verkopen aan de kiezers is een ander verhaal...quote:Op woensdag 4 juli 2012 09:04 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Dit heb ik dus ook, ik stem nu al jaren D66, maar krijg toch steeds meer bedenkingen bij hun Eurofiele houding, het mag wel iets kritischer.
Kom bijvoorbeeld eens met een duidelijk plan hoe we de EU democratischer kunnen maken en wij als NL onze invloed en zelfstandigheid veilig kunnen stellen.
CDA lijkt ook duidelijk voor Europa te kiezen. VVD is ook matig kritisch en wil best door met Europa, maar is belang voor weglopende kiezers (PVV? Al begint de PVV nu te radicaliseren op hun anti-Euro(pa)koers, schrikt wellicht kiezers af). PvdA wil graag laten zien dat ze Euro(pa)kritisch zijn, omdat ze bang zijn voor de SP.quote:Op woensdag 4 juli 2012 09:27 schreef Hexagon het volgende:
Hoe Eurokritisch zijn dan bijvoorbeeld de PvdA of de VVD of het CDA?
Wat is die intentieverklaring dan? Een "Verenigde Staten van Europa"? Ben ik opzich niet tegen, maar het moet allemaal veel duidelijker, democratischer en veel minder bureaucratisch dan nu.quote:Op woensdag 4 juli 2012 09:09 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Ja daar heb je een punt, een duidelijk plan ontbreekt. Maar ik ben het wél eens met die eurofiele houding en dat is voor mij voldoende. En laten we eerlijk zijn. Heeft de PVV een duidelijk plan over hoe verder te gaan nadat we uit de EU stappen? Ik zie het meer als een intentieverklaring waar D66 naar toe wil en ik voel daar wel wat voor. Hoe ze het gaan verkopen aan de kiezers is een ander verhaal...
Hun hele Europa-boodschap, hoe vaag soms ook, zie ik als een intentieverklaring. Dus een richting die ze op willen zonder dat alle details al vorm hebben gekregen.quote:Op woensdag 4 juli 2012 09:37 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wat is die intentieverklaring dan? Een "Verenigde Staten van Europa"? Ben ik opzich niet tegen, maar het moet allemaal veel duidelijker, democratischer en veel minder bureaucratisch dan nu.
Ook hoor ik van D66 niet een duidelijk geluid hoe om te gaan met de economisch zwakkere landen in de unie. Het is naar mijn idee onwenselijk dat deze blijvend mee gaan liften op het geld dat in de welvarendere landen wordt verdiend.
quote:Op woensdag 4 juli 2012 00:43 schreef NatteKrant het volgende:
Zo D66 heeft er een lid bij. Besloten lid te worden nadat ik zo'n beetje met de dag meer overtuigd raak van de ideeën en de uitgangspunten van de D66. Lijkt me interessant om in de toekomst ook actief te worden.
Dat ben ik met je eens, maar dan komt toch mijn onderbuik meespelen, betalen voor een Limburger vind ik iets minder erg dan betalen voor een Griek.quote:Op woensdag 4 juli 2012 10:04 schreef NatteKrant het volgende:
[..]
Voor wat betreft jouw laatste punt is het niet te vermijden dat de rijkere landen in de unie (mee)betalen voor de armere landen. Het is een inmiddels redelijk uitgekauwd voorbeeld, maar denk jij niet dat de randstad per saldo meer betaalt in de vorm van belastingen en premies dan Limburg?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |